3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Osaako kukaan sanoa, että mikä väri tuo x1c:n mukana tullut pla basic vihreä on? Onko se bambu green vai mistletoe green, vai jotain ihan muuta? Väripaletti hukassa, niin ei voi tarkistaa 😅

20240926_103208.jpg
Kyllähän se bambu greeniltä näyttäisi, mutta ilmeisesti X1C:n mukana tullut ei ole aivan samaa mitä erikseen ostettaessa saa:

 
  • Tykkää
Reactions: Ypi
Uusi blokki taitaa olla pari kymppiä Bambulta. Voi yrittää lämmittää tulostuslämpöön ja rapsutella kupariharjalla. Joskus auttaa jos lämmittää tulostuslämpötilaan, ottaa lämmön pois ja antaa jäähtyä sen verran että muovi on vielä jähmeää, toimii lähinnä jos on isompi paakku.
Sain suurimman osan muovista pois. Saranoiden väliin jäi sen verran muovia, että eivät enää aukea kylmänä, joten suuttimen vaihtoa varten pitää lämmittää ensin.
Saattaa olla, että tilaan uuden osan Bambulta jossain vaiheessa.
 
Noniin tulostuuhan tuo PET-lanka ihan kohtuudella. Slicerista laitoin langan paksuudeksi 1.5mm mikä toimi ihan hyvin. Palikoiden pinnasta kyllä huomaa että heittelyä on mutta laatu on ihan riittävää näihin kappaleisiin. Tulostin n. 260 lämmöllä, kippo on 0.25mm layers ja 0.6mm suutin, purkki 0.2mm layers ja 0.4mm suutin. Muuten PETG-profiilien mukaan.
Palikat vaikuttaa kestäviltä mitä noita vääntelin. Sanosin että jäykempää kuin PETG.
Jonkun verran vuotaa retracteissa, voi olla jopa liian korkea tulostuslämpötila. Toisaalta lankaa pursottaessa raja tuli vastaan todella jyrkästi, 252 toimi hyvin mutta kun pudotti 250 niin alkoi tökkimään. Ilmeisesti PET-materiaalin ominaisuus...
Nyt kun saisi suht helpon prosessin materiaalin silppuamiseen niin kyllähän tätä voisi enemmänkin tehdä.
IMG20240927165435_20240928101147.jpgIMG20240927125654_20240928101146.jpgIMG20240927165510_20240928101146.jpgIMG20240927165452_20240928101146.jpgIMG20240927165458_20240928101146.jpg
 
Ei oikeen netistä löydy verkkokaupan myymästä fuj:tech filamentista mitään infoa. Onkohan ajan tuhlausta, jos kokeilis PLA+ tulostella? Kiinnostais tietää, että saako sillä hyvää jälkeä ja millä nopeudella, jos joku testannu.

Pitäis jostain saada nopeaa keltaista.
 
Ei oikeen netistä löydy verkkokaupan myymästä fuj:tech filamentista mitään infoa. Onkohan ajan tuhlausta, jos kokeilis PLA+ tulostella? Kiinnostais tietää, että saako sillä hyvää jälkeä ja millä nopeudella, jos joku testannu.

Pitäis jostain saada nopeaa keltaista.
Fuj:tech PETG rullan ostin enkä ole sitä oikein hyvin saanut toimimaan. Voi olla kokemuksen puutetta kun en ole aikaisemmin tulostanut PETG:tä.
 
Ei oikeen netistä löydy verkkokaupan myymästä fuj:tech filamentista mitään infoa. Onkohan ajan tuhlausta, jos kokeilis PLA+ tulostella? Kiinnostais tietää, että saako sillä hyvää jälkeä ja millä nopeudella, jos joku testannu.

Pitäis jostain saada nopeaa keltaista.
Sinistä ostin aluksi testiin ja olin sen verran tyytyväinen, että kävin vielä harmaata nappaamassa.
Tuo PLA+ tosiaan poikkeaa normaalista PLA siinä, että vaatii korkeampia lämpöjä (tuotesivulla ja rullan kyljessä 230-250°C).
Tässä omat asetukset millä tulostellut noita:

1727539481745.png

Jostain generic PLA High Speed tai eSUN PLA+ profiilista pohjan tuohon otin ja en ole flow testiä ajanut, mutta 18 mm³/s tuntuisi toimivan, tiputtamalla esim. 12 mm³/s varmasti pitäisi tulla hyvää jälkeä.
Temp towerin harmaalla ajoin ja 220-235°C on ihan käyttökelpoista, 240°C alkaen alkaa hieman kuplimaan ja stringaamaan:

1727540160947.png
 
Sinistä ostin aluksi testiin ja olin sen verran tyytyväinen, että kävin vielä harmaata nappaamassa.
Tuo PLA+ tosiaan poikkeaa normaalista PLA siinä, että vaatii korkeampia lämpöjä (tuotesivulla ja rullan kyljessä 230-250°C).
Tässä omat asetukset millä tulostellut noita:

1727539481745.png

Jostain generic PLA High Speed tai eSUN PLA+ profiilista pohjan tuohon otin ja en ole flow testiä ajanut, mutta 18 mm³/s tuntuisi toimivan, tiputtamalla esim. 12 mm³/s varmasti pitäisi tulla hyvää jälkeä.
Temp towerin harmaalla ajoin ja 220-235°C on ihan käyttökelpoista, 240°C alkaen alkaa hieman kuplimaan ja stringaamaan:

1727540160947.png
Kiitos kattavasta informaatiosta 😊 tuon perusteella vois kyllä käydä hakemassa ja kokeilla
 
Löytyisikö täältä apuja tuon kuvassa näkyvän sauman kanssa? (vaikea saada kuvattua)

Mielestäni tuolla kohdin ei ole mitään erikoista slicerissa näkyvillä?
Kyseinen "virhe" toistuu jokaisella tulostuskerralla samassa kohdassa.

sauma.jpg

- Tulostimena Bambu Lab A1
- Materiaalina PETG, joka on kuivattu kuivurilla 6h.
- .stl filu ajettu repair toolin läpi Free online stl repair tool
- Slicerina käytetty orca sliceria.
- Virheen sijainti noin 6.6mm yläreunasta vinoa pintaa pitkin mitattuna.
- saumatyyppinä "random" joita nuo ympäriinsä olevat pisteet ovat.

Linkistä löytyy .3mf filu, jos joku haluaa tutkia. Dropbox
Jos on jokin järkevämpi/helpompi paikka minne upata, otan ehdotuksia vastaan.

Alkuperäiset tiedostot: Gill Shield Weather Station case for RuuviTag by nerdaxic | Download free STL model | Printables.com
 
Viimeksi muokattu:
Löytyisikö täältä apuja tuon kuvassa näkyvän sauman kanssa? (vaikea saada kuvattua)

Mielestäni tuolla kohdin ei ole mitään erikoista slicerissa näkyvillä?
Kyseinen "virhe" toistuu jokaisella tulostuskerralla samassa kohdassa.

sauma.jpg

- Tulostimena Bambu Lab A1
- Materiaalina PETG, joka on kuivattu kuivurilla 6h.
- .stl filu ajettu repair toolin läpi Free online stl repair tool
- Slicerina käytetty orca sliceria.
- Virheen sijainti noin 6.6mm yläreunasta vinoa pintaa pitkin mitattuna.
- saumatyyppinä "random" joita nuo ympäriinsä olevat pisteet ovat.

Linkistä löytyy .3mf filu, jos joku haluaa tutkia. Dropbox
Jos on jokin järkevämpi/helpompi paikka minne upata, otan ehdotuksia vastaan.
Ilmeisesti tuo vaakasuuntainen "sauma" siis?
Oma veikkaus sille olisi materiaalin vetäytyminen, kun suunnilleen tuossa kohtaa näyttäisi slicerissa alkavan työstämään solid infilliä ja bridgeä:

1727550717664.png

Layer time -näkymässäkin tuo näkyy, että noilla tienoin käytetään enemmän aikaa:

1727550769840.png

Kokemusta tosin ei ole vielä riittävästi alla, että osaisi suoraan sanoa miten tuon mahdollisesti korjaisi.
Ehkä 3 seinämää + inner/outer/inner järjestys niille? Ehkä kääntämällä malli ylösalaisin ja printtaamalla supporttien kanssa? :hmm:
 
Ilmeisesti tuo vaakasuuntainen "sauma" siis?
Oma veikkaus sille olisi materiaalin vetäytyminen, kun suunnilleen tuossa kohtaa näyttäisi slicerissa alkavan työstämään solid infilliä ja bridgeä:

1727550717664.png

Layer time -näkymässäkin tuo näkyy, että noilla tienoin käytetään enemmän aikaa:

1727550769840.png

Kokemusta tosin ei ole vielä riittävästi alla, että osaisi suoraan sanoa miten tuon mahdollisesti korjaisi.
Ehkä 3 seinämää + inner/outer/inner järjestys niille? Ehkä kääntämällä malli ylösalaisin ja printtaamalla supporttien kanssa? :hmm:
Juurikin tuo kappaleen kiertävä vaakasuuntainen ura/viiva tai millä nimellä sitä haluaakaan kutsua.

Tämä ura on hyvin lähellä tuota kuvakaappauksesi kohtaa (vihreä viiva), jossa varsinainen pohjarakenne loppuu ja seinämä alkaa nousta ylöspäin.

Slicerin perus asetuksiin olen tehnyt seuraavanlaiset muutokset:
Seam position: Random
Walls printing order: Inner/Outer/Inner
Wall loops: 3
Sparse infill pattern: Gyroid

Filamentti on kalibroitu seuraavasti:
Tulostusnopeus on rajoitettu 50 mm/s maksiminopeuteen "max volumetric speed" arvolla. (50mm/s*0,20mm*0,42mm=4,2mm3/s)
setup1.jpg
setup2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Löytyisikö täältä apuja tuon kuvassa näkyvän sauman kanssa? (vaikea saada kuvattua)

Mielestäni tuolla kohdin ei ole mitään erikoista slicerissa näkyvillä?
Kyseinen "virhe" toistuu jokaisella tulostuskerralla samassa kohdassa.

sauma.jpg

- Tulostimena Bambu Lab A1
- Materiaalina PETG, joka on kuivattu kuivurilla 6h.
- .stl filu ajettu repair toolin läpi Free online stl repair tool
- Slicerina käytetty orca sliceria.
- Virheen sijainti noin 6.6mm yläreunasta vinoa pintaa pitkin mitattuna.
- saumatyyppinä "random" joita nuo ympäriinsä olevat pisteet ovat.

Linkistä löytyy .3mf filu, jos joku haluaa tutkia. Dropbox
Jos on jokin järkevämpi/helpompi paikka minne upata, otan ehdotuksia vastaan.

Alkuperäiset tiedostot: Gill Shield Weather Station case for RuuviTag by nerdaxic | Download free STL model | Printables.com
Tulee kerrosnopeuden muutoksesta. Jos tosta haluaa eroon, niin pitää hidastaa koko osa tulostumaan hitaimman kerroksen tahdilla.
 
Tulee kerrosnopeuden muutoksesta. Jos tosta haluaa eroon, niin pitää hidastaa koko osa tulostumaan hitaimman kerroksen tahdilla.
Tulostusnopeus on vakio lähes koko kappaleen ajan. (50 mm/s)
Selvennyksenä vielä, että kyseinen ura ei ole väri/kiilto ero vaan ihan selvästi sormin tuntuva ura. Ikään kuin nousun kulma muuttuisi tuossa kohdin hieman, 3D mallin mukaan näin ei kuitenkaan pitäisi olla. Tämä voisi tietyllä tavalla sopia tuohon @AeshmA ehdottamaan kutistumiseen. :hmm:

speed.jpg


Layer time tosiaan pomppaa tuolla kohdin 60 -> 130 muutaman layerin ajaksi ja tasaantuu muutaman layerin jälkeen 90 tuntumaan.
Kuinkas tuota layeraikaa saisi sitten tasoitettua?

Tuo "max volumetric speed" ei taida olla kuitenkaan paras vaihtoehto rajoittaa tulostusnopeutta.... Ajatuksena tällä ollut, että "oikea" tulostusnopeus olisi suoraan filamentin tiedoissa, eikä niitä tarvitsisi aina säätää kappaleen tiedoista joka kerta.

Tässä ollaan hyvin alkutaipaleella tulostelun suhteen, joten kaikenlaiset neuvot on enemmän kuin tervetulleita! :)
 
Tulostusnopeus on vakio lähes koko kappaleen ajan. (50 mm/s)
Selvennyksenä vielä, että kyseinen ura ei ole väri/kiilto ero vaan ihan selvästi sormin tuntuva ura. Ikään kuin nousun kulma muuttuisi tuossa kohdin hieman, 3D mallin mukaan näin ei kuitenkaan pitäisi olla. Tämä voisi tietyllä tavalla sopia tuohon @AeshmA ehdottamaan kutistumiseen. :hmm:

speed.jpg


Layer time tosiaan pomppaa tuolla kohdin 60 -> 130 muutaman layerin ajaksi ja tasaantuu muutaman layerin jälkeen 90 tuntumaan.
Kuinkas tuota layeraikaa saisi sitten tasoitettua?

Tuo "max volumetric speed" ei taida olla kuitenkaan paras vaihtoehto rajoittaa tulostusnopeutta.... Ajatuksena tällä ollut, että "oikea" tulostusnopeus olisi suoraan filamentin tiedoissa, eikä niitä tarvitsisi aina säätää kappaleen tiedoista joka kerta.

Tässä ollaan hyvin alkutaipaleella tulostelun suhteen, joten kaikenlaiset neuvot on enemmän kuin tervetulleita! :)
Tuo pidempi layer time vaikuttaa ilmeisesti siihen, että kerros kerkeää jäähtyä enemmän ennen kuin tulee uutta kerrosta, jolloin se kerros kerkeää pienentyä enemmän. En ole itse moiseen törmännyt, mutta aina sitä oppii jotain uutta. Tuo pitää kyllä laittaa korvan taakse. Samaahan tapahtuu, ensimmäisten kerroksien kans, kun nurkat voi nousta irti pedistä.

Tosin mietin, että onkohan slicerissä jotain pielessä, kun taistelin vähän aikaa sitten tuon clasun keltaisen filamentin kanssa ja siellä ensimmäiset ongelmat tulivat nimenomaan samanlaisissa kohdissa, missä kappaleen sisällä tehtiin enempi työtä. Kuvasta näkee, että keskellä on vähän ollut ongelmia saada tavaraa pihalle ja lopussa kun tullut toinen kohta missä layer time on kasvanut, niin suutin meni kokonaan tukkoon. Jotenkin pisti ihmetyttää, että miten se voi mennä rikki siitä, että tulostetaan hitaampaa 😅

20240929_124407.jpg
 
Edelliseen vielä jatkoa. Minun tapauksessa mytös layer height kasvaa bridgessä
1727604192456.png


Mutta flow ja speed pienenee, joten se ei pitäisi kyllä vaikuttaa siihen, että tavaraa ei tule suuttimesta pihalle.
1727604245627.png


Ja kappaleesta ylempänä layer time, missä kohtaa suutin meni kokonaan tukkoon.
1727604610059.png


Veikkaan, että tuo jaa ikuisesti mysteeriksi, että mitä tuossa tapahtui, sillä palautin filamentin aikani taisteltua.
 
Löytyisikö täältä apuja tuon kuvassa näkyvän sauman kanssa? (vaikea saada kuvattua)

Mielestäni tuolla kohdin ei ole mitään erikoista slicerissa näkyvillä?
Kyseinen "virhe" toistuu jokaisella tulostuskerralla samassa kohdassa.

sauma.jpg

- Tulostimena Bambu Lab A1
- Materiaalina PETG, joka on kuivattu kuivurilla 6h.
- .stl filu ajettu repair toolin läpi Free online stl repair tool
- Slicerina käytetty orca sliceria.
- Virheen sijainti noin 6.6mm yläreunasta vinoa pintaa pitkin mitattuna.
- saumatyyppinä "random" joita nuo ympäriinsä olevat pisteet ovat.

Linkistä löytyy .3mf filu, jos joku haluaa tutkia. Dropbox
Jos on jokin järkevämpi/helpompi paikka minne upata, otan ehdotuksia vastaan.

Alkuperäiset tiedostot: Gill Shield Weather Station case for RuuviTag by nerdaxic | Download free STL model | Printables.com
Olisin kokeillut ehkä näitä asetuksia, kappaleesta tulee mielestäni vahvempi ja painokin pysyy samana. Jos vertaat nuota slicerissä niin huomaat mikä ero tuossa tapahtuu layer 20 -> eteenpäin.

Alternate extra wall päälle
(pakottaa päälle myös ensure vertical Shell thickness ->none)
Infill 35%
 
Tulostusnopeus on vakio lähes koko kappaleen ajan. (50 mm/s)
Selvennyksenä vielä, että kyseinen ura ei ole väri/kiilto ero vaan ihan selvästi sormin tuntuva ura. Ikään kuin nousun kulma muuttuisi tuossa kohdin hieman, 3D mallin mukaan näin ei kuitenkaan pitäisi olla. Tämä voisi tietyllä tavalla sopia tuohon @AeshmA ehdottamaan kutistumiseen. :hmm:

speed.jpg


Layer time tosiaan pomppaa tuolla kohdin 60 -> 130 muutaman layerin ajaksi ja tasaantuu muutaman layerin jälkeen 90 tuntumaan.
Kuinkas tuota layeraikaa saisi sitten tasoitettua?

Tuo "max volumetric speed" ei taida olla kuitenkaan paras vaihtoehto rajoittaa tulostusnopeutta.... Ajatuksena tällä ollut, että "oikea" tulostusnopeus olisi suoraan filamentin tiedoissa, eikä niitä tarvitsisi aina säätää kappaleen tiedoista joka kerta.

Tässä ollaan hyvin alkutaipaleella tulostelun suhteen, joten kaikenlaiset neuvot on enemmän kuin tervetulleita! :)
Tän ketjun vastauksissa muutamia jippoja, mitä voi kokeilla ja kattoa auttaako joku niistä; Reddit - Dive into anything
Itellä ollu pelkästään visuaalista virhettä, joka ainakin johtuu layer timen heittelystä, niin ei ole sen kummemmin tullut perehdyttyä, kun omiin tarpeisiin sillä ei ole niin väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Noihin edellisiin kommentteihini kun class ohlsonin keltainen pla tukki suuttimen. Kävin hakemassa fuj:techin pla+ filamenttia ja tein siihen kalibroinnit. Vaikutti hyvältä, kun sain 230C:ssä 19mm3/s max volumetric speed ja ei muuta kuin tulostelemaan.

Kaikki vaikutti hyvältä, mutta pikku hiljaa alkoi jälki huonontumaan ja tunnin päästä tuli ehkä puolet filamentista vaan pihalle. Testasin flowrate kalibroinnin, niin ei saanut edes 5mm3/s hyvin pihalle. Tökin sitten bambulabin mukana tulleella pinnillä suuttimen auki, niin siellä tuntui hetken jotain karheaa ja sitten alkoi taas homma rokkaamaan. Näyttäis taas flowrate olevan kunnossa.

Voiko tuo keltainen väri jotenkin tukkia suutinta? Oon välissä tulostanu muita filamentteja (tosin vähän pienempiä kappaleita) täysin onnistuneesti, joten en ehkä epäile että suuttimessa olis sinänsä vikaa. Vai pitääkö noita suuttimia kuinka tiheää vaihdella?

Tai voiko tuota saada korjattua suuremmalla lämpötilalla tai jollain muulla asetuksella? Haasteellista testailla eri asetuksia, kun kestää aina tunti ennen kuin huomaa vaikutuksen.
 
Elegoo Neptune 3 Pro muuttui viimein (muistikortin paskottua itsensä) Octoprintistä Klipperiksi ja päivätolkulla on tullut tuskailtua Z:n kalibroinnin ja offsetin kanssa.
Jostain syystä alkuperäissetuppi ei ollut erityisen herkkä näille, ihan A4:sta heiluttelemalla sai homman soimaan mutta nyt tosiaan ei millään tahtonut saada koordinaatteja asettumaan.

Puolivahingossa löytyi tuubista video:

Eli lyhyesti PROBE_CALIBRATEn voi edelleen tehdä paperilla, mutta offset tehdään laskemalla Z0,3 ja oikeasti mittaamalla säädetään offset.
Olen aina vain tuijotellut ekaa kierrosta jotta miltä näyttää mutta ei niinku oo käyny mielessäkään ihan rakotulkilla mitata Z kohdilleen. :facepalm:
 
Tein hieman vajaan kilon verran mustaa PETG-lankaa mikä onnistui loppujen lopuksi varsin hyvin, asetukset kun sai kohdilleen niin suht tasalaatuista tulee ilman että tarvitsee paimentaa konetta.
Tämäkään ei siis mennyt ihan putkeen koska sekaan eksyi hieman ABS-muovia eli vanhat Prusa MK2 alkuperäisosat. Itse kun olen kaikki MK2.5 ja MK2.5S päivitysosat tulostanut PETG-langasta niin ilman asiaa suuremmin ajattelematta ehdin jauhaa niitä kunnes aloin kattelemaan että näyttää ABS:ltä. Loput ABS laitoin erilleen, mutta vahinko ehti jo tapahtua, onneksi tuo matsku muuttui langaksi ilman ongelmia ja tulostuukin hyvin kunhan nostaa suuttimen lämmöt 245+ noitten ABS-sattumien takia.
Tulostin tuollaisen puristimen jossa mustat osat tosiaan tuota uutta matskua. 0.6mm suutin, 0.25mm layers, 5 perimeters ja joku 50% infill. Lämmöt oli tuossa vain n. 235 mikä näkyi epätasaisena tulostuksena ja tuo lanka olikin jumittanut tulostaessa muutamia viimeisiä vetoja ABS-kikkareeseen :). Aika hyvin 13h printissä kun viimesen ~20s aikana kosahtaa...
Tuon ruuvinosan tulostin muuten samoilla asetuksilla mutta lämmöt 248 ja noita epätasaisuuksia ei näkynyt. Näyttää siis että PETG ja ABS yhteiselo toimii ainakin jossain määrin. Ja langassa ei tosiaan ole patteja tms mistä huomaisi että kahta eri materiaalia. Uskoisin että tuo heikentää lopputulosta, mutta nyt kun tätä kierrätettyä lankaa alkaa kertyä niin aika helppo todeta että heitämpä tuplamäärän reunaa ja infilliä kun on niin halpaa. Tuokin painaa 322g ja on todella jäykän olonen unitti.

IMG20241002204211_20241002204325.jpgIMG20241002204252_20241002204325.jpgIMG20241002204258_20241002204325.jpg
 
Mistähän pääkaupunkiseudun kivijalasta löytyy pieniä neodyymimagneetteja? Etsin 4mm x 2mm ja 6mm x 3mm kokoisia.

 
Mistähän pääkaupunkiseudun kivijalasta löytyy pieniä neodyymimagneetteja? Etsin 4mm x 2mm ja 6mm x 3mm kokoisia.

Googlesta hakemalla löytyi tällainen Espoon puolelta:

Temu/AliExpress sitten kannattanee varastoon hankkia eri kokoja, mutta "ensiapuna" voi tuolta käydä kyselemässä.
 
Googlesta hakemalla löytyi tällainen Espoon puolelta:

Temu/AliExpress sitten kannattanee varastoon hankkia eri kokoja, mutta "ensiapuna" voi tuolta käydä kyselemässä.
Kiitoksia! Pitänee käyä hakee ensiapuun.
 
Sinistä ostin aluksi testiin ja olin sen verran tyytyväinen, että kävin vielä harmaata nappaamassa.
Tuo PLA+ tosiaan poikkeaa normaalista PLA siinä, että vaatii korkeampia lämpöjä (tuotesivulla ja rullan kyljessä 230-250°C).
Tässä omat asetukset millä tulostellut noita:

1727539481745.png

Jostain generic PLA High Speed tai eSUN PLA+ profiilista pohjan tuohon otin ja en ole flow testiä ajanut, mutta 18 mm³/s tuntuisi toimivan, tiputtamalla esim. 12 mm³/s varmasti pitäisi tulla hyvää jälkeä.
Temp towerin harmaalla ajoin ja 220-235°C on ihan käyttökelpoista, 240°C alkaen alkaa hieman kuplimaan ja stringaamaan:

1727540160947.png
Kiitos vielä tästä. 12 mm³/s:ssa on laatu sen verran hyvä, ettei tarvi lähtä ostelemaan tuota varten isoja satseja ulkomailta.

Jos oikein laskin, niin filamenttiin luvattu 100mm/s vastannee 8 mm³/s, joten ei tuolla luvata kyllä kuuhun mennä 😅
 
Lisää lankaa tehty, nyt keltaista PETG. Palikat on sekalaisia vuosien saatossa tulostettuja js sävyeroja on. Vanhimmat noista taitaa olla vuodelta 2017 ja tuorein tulostettu n. kk sitten. Tuoreiden pellettien (n. 400g) kanssa n. kilon verran silppua josta tuli pari rullaa, piti mennä yhteen mutta jälleen homma ei mennyt ihan putkeen. Alku toimi todella hyvin, vaikutti tulevan todella tasalaatuista tavaraa jos tuohon minun köyhänmiehen mittariin on luottamista, mutta about kolmasosan jälkeen kone sammutti syötön kun lankaan oli tullut iso patti söheröä. Pähkäilyn jälkeen lopputulema on että joku roska tai PET-hile jälleen aiheutti ongelmia ja syöttö sekoili. Koitin tuota vielä tehdä ilman sihdin vaihtoa, mutta vaati lämpöjen käytön 250+ että alkoi kulkea tasaisesti ja siltikin syöttöteho oli selkeästi kateissa. Joten vaihdoin sihdin, vanha oli painunut suuttimeen vinoon. Loppu tekeytyikin sitten varsin hyvin. Ainoa vain että en ollut kunnolla siivonnut edellisestä sessiosta mustaa silppua kunnolla niin satunnaisesti tummempaa kohtaa esiintyy.

Mutta siis pääosin kaiken keltaisen silpun sain tehtyä ja sanosin että omaan käyttöön menee täysin oikeasta langasta. Ainoa pieni miinus on satunnaiset tummemmat pätkät, mutta tästä päästäänkin sitten tämä kerran lessons learned-tiivistelmään: siivoa poika romus ennenkun teet mitään. Eli silppuri, astiat ja ARTME. Ja työhuone mielellään välillä ;). Vaikka imurilla/paineilmalla, yksikin PET-hile väärässä kohtaa tekee ongelmia ja jos värillä on väliä niin varsinkin musta näkyy aika selkeästi läpi.
Tuo ARTME:n syöttökaukalo on hankala kun sinne tarttuu staattisen sähkön takia tuoa pientä sälää ja muutama rako mihin sitä jää joten sen puhdistamiseen joutuu panostamaan. Ja staattinen sähkö on muuten aika voimakasta tuon minisilppurin käytön kanssa, varsinkin PET-hile tykkää elää ihan omaa elämäänsä ja tarttuu silppurin sisälle...

Tulostui hyvin ja tarkasti. Nyt ei PITÄISI olla mitään extraa seassa joten koitetaan mennä normaalimmalla PETG-lämmöllä, tuossa oli 235C. Vaikkakin kun sekottaa eri valmistajien PETG-materiaalia niin ei haitanne että tulostuslämmöt on normaalia korkeammat...

IMG20241006154325_20241010200938.jpgIMG20241009164542_20241010200938.jpgIMG20241010180222_20241010200938.jpg
IMG20241010195259_20241010200938.jpgIMG20241010195325_20241010200938.jpgIMG20241010195341_20241010200939.jpg
 
Lisää lankaa tehty, nyt keltaista PETG. Palikat on sekalaisia vuosien saatossa tulostettuja js sävyeroja on. Vanhimmat noista taitaa olla vuodelta 2017 ja tuorein tulostettu n. kk sitten. Tuoreiden pellettien (n. 400g) kanssa n. kilon verran silppua josta tuli pari rullaa, piti mennä yhteen mutta jälleen homma ei mennyt ihan putkeen. Alku toimi todella hyvin, vaikutti tulevan todella tasalaatuista tavaraa jos tuohon minun köyhänmiehen mittariin on luottamista, mutta about kolmasosan jälkeen kone sammutti syötön kun lankaan oli tullut iso patti söheröä. Pähkäilyn jälkeen lopputulema on että joku roska tai PET-hile jälleen aiheutti ongelmia ja syöttö sekoili. Koitin tuota vielä tehdä ilman sihdin vaihtoa, mutta vaati lämpöjen käytön 250+ että alkoi kulkea tasaisesti ja siltikin syöttöteho oli selkeästi kateissa. Joten vaihdoin sihdin, vanha oli painunut suuttimeen vinoon. Loppu tekeytyikin sitten varsin hyvin. Ainoa vain että en ollut kunnolla siivonnut edellisestä sessiosta mustaa silppua kunnolla niin satunnaisesti tummempaa kohtaa esiintyy.

Mutta siis pääosin kaiken keltaisen silpun sain tehtyä ja sanosin että omaan käyttöön menee täysin oikeasta langasta. Ainoa pieni miinus on satunnaiset tummemmat pätkät, mutta tästä päästäänkin sitten tämä kerran lessons learned-tiivistelmään: siivoa poika romus ennenkun teet mitään. Eli silppuri, astiat ja ARTME. Ja työhuone mielellään välillä ;). Vaikka imurilla/paineilmalla, yksikin PET-hile väärässä kohtaa tekee ongelmia ja jos värillä on väliä niin varsinkin musta näkyy aika selkeästi läpi.
Tuo ARTME:n syöttökaukalo on hankala kun sinne tarttuu staattisen sähkön takia tuoa pientä sälää ja muutama rako mihin sitä jää joten sen puhdistamiseen joutuu panostamaan. Ja staattinen sähkö on muuten aika voimakasta tuon minisilppurin käytön kanssa, varsinkin PET-hile tykkää elää ihan omaa elämäänsä ja tarttuu silppurin sisälle...

Tulostui hyvin ja tarkasti. Nyt ei PITÄISI olla mitään extraa seassa joten koitetaan mennä normaalimmalla PETG-lämmöllä, tuossa oli 235C. Vaikkakin kun sekottaa eri valmistajien PETG-materiaalia niin ei haitanne että tulostuslämmöt on normaalia korkeammat...

IMG20241006154325_20241010200938.jpgIMG20241009164542_20241010200938.jpgIMG20241010180222_20241010200938.jpg
IMG20241010195259_20241010200938.jpgIMG20241010195325_20241010200938.jpgIMG20241010195341_20241010200939.jpg
Hieno projekti ja varsin hyvän näköistä jälkeä :thumbsup:

Itse huomannut, että PETGin jälkeen PLA (tai toisinpäin) ei tartu hyvin toisiinsa kiinni, joten niiden sekoittamine voi kyllä tehdä aika epämääräistä laatua. Alkanu vetämään suuttimen jälkeen enempi tavaraa läpi, jos on tulostanut eri materiaalilla, ettei jäisi huonoa laatua tulosteen alkuun.
 
Hieno projekti ja varsin hyvän näköistä jälkeä :thumbsup:

Itse huomannut, että PETGin jälkeen PLA (tai toisinpäin) ei tartu hyvin toisiinsa kiinni, joten niiden sekoittamine voi kyllä tehdä aika epämääräistä laatua. Alkanu vetämään suuttimen jälkeen enempi tavaraa läpi, jos on tulostanut eri materiaalilla, ettei jäisi huonoa laatua tulosteen alkuun.
Materiaalien ominaisuuksien vuoksi PLA ja PETG tosiaan "hylkii" toisiaan ja monet käyttävät tätä hyödykseen monimateriaali-printtauksessa käyttämällä toista itse tulosteeseen ja toista supporttina.

 
Onko kukaan kokeillut tasoittaa käsin valmiin tulosteen pintaa esimerkiksi kolvilla tai kuumailmapuhaltimella? Tuli vastaan, ettei PETG osaa tehdä pienempiä kerroksia kestävästi ja muutenkin kestävyys kärsii todella paljon, kun tekee hienompaa jälkeä pienentämällä layerin korkeutta.

Mietin, että jos pitäis kerroskorkeuden isona ja siloittelis käsin pinnan, niin saisiko yhtään parempaa jälkeä aikaiseksi. Olisiko esim. jotain materiaalia lastaksi, mihin ei tarttuisi muovi kiinni, jolloin voisi sulattaa pintaa ja lastata rypyt suoremmiksi?
 
Jos oot koskaan törmännyt sellaseen kanavaan kun 3D Sanago niin herra tosiaan kolvilla silottelee tekeleensä. Tekee 3D-kynällä kaikennäköstä ja siistii sitten kolvilla ja lopuksi hio.
 
  • Tykkää
Reactions: Ypi
Hiukan ohi 3d tulostamisen mutta tohon kolvijuttuun, ni itse olen ihan normi haljenneita muoviosia parikertaa korjaillut kolvilla ja pätkällä tulostimesta napattua lankaa.. vähän niinko juottaen, ja ihan ok lopputulokseen päässyt
 
Eli lyhyesti PROBE_CALIBRATEn voi edelleen tehdä paperilla, mutta offset tehdään laskemalla Z0,3 ja oikeasti mittaamalla säädetään offset.
Olen aina vain tuijotellut ekaa kierrosta jotta miltä näyttää mutta ei niinku oo käyny mielessäkään ihan rakotulkilla mitata Z kohdilleen. :facepalm:
No jaa. Minusta on ollut helppoa ja nopeaa tehdä PROBE_CALIBRATElla ja paperilla, jonka jälkeen hienosäätää tulostusta seuraten. Siinä näkee saman tien muutoksen tulosteessa.

Joskus on tullut ”summassa” muutettua offset suoraan konffitiedostoon, eli vähentänyt tai suurentanut vähän, jos valmiissa tulosteissa on näkynyt pientä virhettä ensimmäisessä kerroksessa.

Tulostan aina kaiken samalla ensimmäisen kerroksen paksuudella (0.3 mm) ja nopeudella (50 mm/s ja 60 mm/s infill) riippumatta muiden kerrosten paksuudesta tai nopeudesta. On myös hieman elephant foot compensationia, jottei tule pientä pykälää alareunaan, kun tulee yleensä aika tiivistä ensimmäistä kerrosta tulostettua (tykkään, ettei viivojen väliin jää rakoja).
 
Kaipais vähän apuja tulostimen valintaan. Aikaisempi tulostin on ender Ender 3 V2 NEO ja nyt kyselisinkin onko mitään järkeä lähteä päivittämään tuosta "parempaan"? Kriteereinä olisi samankokoinen tulostusalue, tarkkuus sekä nopeus. Kaikenmaailman kamerat jne härpäkkeet on turhia itelle ja jos on verkon yli kontrolloitavissa niin iso plussa. Tulostimen säätämistä en pelkää. Lähinnä kaipailisin mielipidettä onko järkevää tarjousta tai ylipäätään hyötyä.

Max hinta varmaankin se 400-500
 
Viimeksi muokattu:
Ender 3 varianteista ehkä ainoa päivitys mitä harkitsisin olisi joku core xy tms. tulostin. Jos enderi toimii hyvin ja ropailu ei pelota niin ei ehkä ole kyllä rahan arvoinen päivitys. Paljon jos tulostaa niin lisänopeudesta on jossain vaiheessa valmis maksamaan.
 
Ender 3 varianteista ehkä ainoa päivitys mitä harkitsisin olisi joku core xy tms. tulostin. Jos enderi toimii hyvin ja ropailu ei pelota niin ei ehkä ole kyllä rahan arvoinen päivitys. Paljon jos tulostaa niin lisänopeudesta on jossain vaiheessa valmis maksamaan.
No ropailu ei kyllä pelota koska tuotakin enderiä tullut modailtua. Lähinnä juuri tuo kun tulee tulosteltua aika paljon niin se nopeus olisi valttia ilman että kärsii laadusta kovinkaan paljoa.
 
Tätä on varmaan kysytty monta kertaa, mutta onko aloittelevalle harvoin tulostavalle Creality Ender 3 V3 SE hyvä valinta?

3DJake myy nyt 179€ hintaan ja himottaisi laittaa keskiviikkona tilaukseen.

Tilaisin samalla 6 rullaa SUNLU PETG filamenttia ja kun en näistäkään tiedä mitään, niin pientä jeesiä silläkin puolella saa antaa, eli onko toimivaa tulostamisessa.

Alla kuva ostoskorin tuotteista.

Creality Ender 3 V3 SE.jpg
 
Tilaisin samalla 6 rullaa SUNLU PETG filamenttia ja kun en näistäkään tiedä mitään, niin pientä jeesiä silläkin puolella saa antaa, eli onko toimivaa tulostamisessa.
Huomasithan, että korissasi on 2 rullaa petgiä ja 4 rullaa pla:ta? Mitä olet tulostamassa, se vaikuttaa oleellisesti materiaalivalintaan.
 
Tätä on varmaan kysytty monta kertaa, mutta onko aloittelevalle harvoin tulostavalle Creality Ender 3 V3 SE hyvä valinta?

3DJake myy nyt 179€ hintaan ja himottaisi laittaa keskiviikkona tilaukseen.

Tilaisin samalla 6 rullaa SUNLU PETG filamenttia ja kun en näistäkään tiedä mitään, niin pientä jeesiä silläkin puolella saa antaa, eli onko toimivaa tulostamisessa.

Alla kuva ostoskorin tuotteista.

Creality Ender 3 V3 SE.jpg
On ihan toimiva peli. Säätäähän sen kanssa pääsee ja se on vähän noiden enderien hyväkin puoli. Oppiipahan tuntemaan. Tulostus on kyllä onnistunut hyvin ja ei ole PLA/PET kanssa mitään ongelmaa ollut.

Itse tulostan kaikki octoprintin kautta niin en kauheasti muuten ole tulostellut, kun laiskana saa koneelta suoraan sit tulostettua. Suositus octoprintille, itsellä pyörii samassa tilassa pikkupalvelin missä dockerin kautta pyörittelen octoa ja muuta.

Sanoisin et isoimpana miinuksena tuossa on hitusen kovahko ääni kun se alkaa tekemään oikeasti hommia sillä toi liikkuu aika vikkelään ja sit tuo omaa ääntä. Ei ole niin hiljainen kuin aiempi prusa mini.

Hieman tuota sai kompensoitua kun pisti pöydälle terassilaatan ja tuon sen päälle (ihan 30x30 betonilaatta, huonekalutassujen kera).

Itse tulostan tosiaan pettiä ja pla:ta molempaa ja on tullut tehtyä magneetteja ja kylttejä vaikka mitä tuolla.

Tuolla hintaa tuo on ihan pätevä peli kyllä ollut. Taisin itse saman maksella joskus.
 
Tätä on varmaan kysytty monta kertaa, mutta onko aloittelevalle harvoin tulostavalle Creality Ender 3 V3 SE hyvä valinta?

Itse päädyin ostamaan Elegoo Neptune 4 PRO mallin minkä saisi nyt 239€ hintaan (mm. tuplasti nopeampi tulostusnopeus ja isompi maksimi tulostus koko).

Moni sanoo (eikä ehkä ole väärässä) että ns. paras hinta/laatusuhde olisi tällä hetkellä Bambu Lab:n A1 Combolla. Mikä voi ehkä pitää paikkansa mutta hinta on kuitenkin jo rapian 500€ vaikka pystyykin maksimissaan 4 eri väriä tulostamaan (jos ei välitä mahdollisesti todella paljosta hukkatulostemäärästä):
 
Kiitos! En huomannut ja kumpaa nyt kannattaisi ostaa?
Meillä on käytetty vain PLA:ta, joten en osaa petgiin kommentoida. Itse tehdään käytännössä vain hupiesineitä, koristejuttuja ja vastaavaa, mitkä eivät vaadi tavaralta erityistä kestävyyttä (lujuutta, taipumista, lämpöjä yms). Helppoa tulostaa ja edullista.

Moni sanoo (eikä ehkä ole väärässä) että ns. paras hinta/laatusuhde olisi tällä hetkellä Bambu Lab:n A1 Combolla. Mikä voi ehkä pitää paikkansa mutta hinta on kuitenkin jo rapian 500€ vaikka pystyykin maksimissaan 4 eri väriä tulostamaan
Kysyjällä ei ilmeisesti ollut tarvetta 4-väritulostamiselle, joten Bambu A1 ilman amssia on hinnaltaan 3Djakella 359 e. Tai pienemmällä tulostuspedillä A1 Mini 219 e. Bambulla ei kyllä voi mennä pieleen ja jos tulostinharrastus ei ole se mitä haetaan, niin kannattaa tosiaan harkita Bambua. Ei tarvitse värkätä sen tulostimen kanssa, vaan voi keskittyä tulostamiseen. Meillä ensimmäinen tulostin oli Creality Ender-3 S1 Pro, joka jäi Bambu P1S:n saavuttua eläkkeelle...

Mainittakoon myös, että Bambuja ja mm. Sunlun filamentteja saa myös Suomesta 3Dkaupasta, hinta ei ole juuri muita kalliimpi. Toimitus on ollut huippunopea ja postikulut 0 e, kun tilaus on yli 100 e.
 
Kiitos vinkeistä ja tuli taas lisää mietittävää 👍

Budjetti on aika tiukka ja saa mennä maksimissaa 300€ ja siihen hintaan pitäisi saada samasta paikasta tilattua vähintään 3 rullaa filamenttia, että pääsen heti alkuun.

Monesta eri paikasta kun tilaa, tulee aina lisää kustannuksia postikulujen muodossa.

Nopeudella ja muilla erikoistoiminnoilla ei ole merkitystä, kunhan tulostaa kelvollista laatua.

Olkapää on ollut yli 2kk murtuneena, joten en pääse kovin helposti moneen eri paikkaan ostoksille, mutta saan tarvittaessa autokyydin postista noutamiseen.
 
Budjetti on aika tiukka ja saa mennä maksimissaa 300€ ja siihen hintaan pitäisi saada samasta paikasta tilattua vähintään 3 rullaa filamenttia, että pääsen heti alkuun.

306,95€ mutta jos tarvitsee saada halvemmalla tipauttaa yhden viidestä filamentista (myös noiden värejä voi tietysti vaihtaa):
1728906484755.png

Toki jos tilauksella on kiire tämä ei ole optimi... ...jolloin menisin tällä:
1728906720040.png
 
Vinkkinä et verkkiksellä on ainakin nämä pari isompaa settiä PLA:ta tarjouksessa. Itselle tuli just tuo 7 rullan setti mut en oo vielä saanut aikaiseksi alkaa tulostelee. Kilohinta on noissa aika edukas.


 
Yksi mietintä vielä eli tuo Black Friday (tai Black Week se taitaa jo nykyään enemmänkin olla) on tulossa noin kuukauden päästä. Kannattaisiko odottaa tilauksen kanssa vielä sinne asti?
Tämä oli mietinnässä.

Joulu on jo silloin niin lähellä ja on kaksi alaikäistä huollettavaa, että rahanmenoa on tiedossa silloin ja säästäminen ei ole parhaita puolia minussa :)
 
Filamenttejä ei kannata tilailla mahdottomasti alkuun ellei sulla nyt ole jotain tiettyä projektia mielessä ja tiedät, että siihen menee tuo 3kg. Saattaa olla, että mielenkiinto loppuu alkuinnostuksen jälkeen ja sitten filamentit on tyhjän panttina vuosikaudet
 
Yksi mietintä vielä eli tuo Black Friday (tai Black Week se taitaa jo nykyään enemmänkin olla) on tulossa noin kuukauden päästä. Kannattaisiko odottaa tilauksen kanssa vielä sinne asti?
Eipä noista alkaen-hinnat -tulostimista mitään järjettömiä säästöjä pysty silloinkaan tekemään, mutta varmaan kalliimmissa malleissa voi jonkun satasenkin saada säästettyä.
 
Testasin tuota keltaista itsetehtyä lankaa MMU2S-käytössä eli multicolor printissä, toinen lanka on Clas Ohlsonin mustaa PETG:tä. Ei ongelmia kuten odotinkin, lanka kun tulostuu muutenkin kuten normaali PETG niin langanvaihdossakaan ei siis pitäisi olla mitään ongelmaa.
Pientä värivaihtelua huomattavissa mutta sanosin että jopa parempi lopputulos mitä odotin. Seuraavaksi olisi ajan salliessa tarkoitus kierrättää valkoista ja vihreää PETG:tä, voisi kokeilla sekoittaa noita kahta ihan mielenkiinnosta että millaista saa aikaan. Pigmenteillä ja ns. master batch-pelleteillä voi sitten lisäillä väriä omaan makuun jos on tarve. ARTME-ohjeessa olikin tuosta juttua: 06-Filament einfärben - ARTME 3D

Nyt saa myös purge-blokitkin uusiokäyttöön kun jauhaa uudeksi langaksi. Värejä noista ei luonnollisesti saa eroteltua, mutta monessa omassa projektissa värillä ei ole niinkään väliä joten noista saa hyvää yleiskäyttölankaa.


IMG20241013102600_20241014210454.jpgIMG20241013103310_20241014210454.jpgIMG20241013103358_20241014210454.jpg
 
Nämä meni nyt tilaukseen pitkän pohdinnan jälkeen ja osittain myös sen vuoksi kun firmware on open sourcea.

Creality Ender 3 V3 SE.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 938
Viestejä
4 483 552
Jäsenet
74 036
Uusin jäsen
Janezky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom