3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
GST3D:n PLA plussaa tulee tulostettua. Välissä kokeilin tuota tulostimen mukana tullutta Hyper PLA:ta ja sillä tuli kyllä parempi laatu. Mutta itsellä tulee vain funktionaalista osaa tulostettua, niin ihan ne viimeiset detailit ei merkitse, vaan hinta.
Itseä kiinnostaisi tuo häntien loppuminen ja se että saisi tulostettua kunnon nopeuksilla. Nyt mennään aivan liian hitailla esim Clas ohlssonnin langoilla. Eivät kestä kovempaa nopeutta/tulostin ei osaa/itsellä ei oikeita asetuksia. Tulostusjälki ihan ok, mutta crealityn lankoihin verrattuna nopeuden joutuu pudottamaan todella todella rajusti että toimii ja jos olen oikein ymmärtänyt, clasun rullien pitäisi olla ihan semi ok kamaa. Nyt on crealityn omia rullia tulossa pari, pitää katsoa mitä tapahtuu nuo. Ideana olisi nimenomaan tulostamisen harrastus, ei tulostimen harrastus.
 
Kalibrointi vaan kuuluu aika vahvasti lajiin ellei pysyttele sitten valmistajan omassa ekosysteemissä. Hyvin todennäköisesti kuitenkin jokainen pulju hioo slicer profiilit omilla langoillaan.
 
Kalibrointi vaan kuuluu aika vahvasti lajiin ellei pysyttele sitten valmistajan omassa ekosysteemissä. Hyvin todennäköisesti kuitenkin jokainen pulju hioo slicer profiilit omilla langoillaan.
Rehelllisesti, näin ei pitäisi olla, jos halutaan tehdä 3d-tulostuksesta kaikkien asia. Oma ekosysteemi ei ole asia johon on VIELÄ varaa lähteä. Bambu/Prusa/Creality tms eivät ole vielä mitään tulostimien Applejä.

Kalibrointi on täysin automaattinen lidar+muut, ei mahdollisuutta vaikuttaa. Slicer on taas asia millä saa isoja eroja. Crealityn omalla slicerilla ei saanut mitään järkevää aikaan noilla Ohlsson PETG langoilla, mutta jännästi Orca taas otti samantien hoitoon. Vajaa viikko siitä ja takuulla osittain lanka sai kosteutta ja toisaalta aurinkoa ja siten takuulla reagoi, muttei täysin selitä tuota että osaa kyllä tulostaa tuota lankaa esim kalibrointiin ja petiin kiinnitykseksi todella nätisti, mutta sen jälkeen jos jatkat 100% nopeudella homma kusee ja välillä jopa 50% nopeus kusee. Pitää hakea nuo Crealityn muut kuin tuo hyper pla tms mikä onkaan ja katsoa mihin pystyy. Sama hinta kuin clasulla, joten mikä jottei, joutuu vain hakemaan ne verkkiksestä.
 
Rehelllisesti, näin ei pitäisi olla, jos halutaan tehdä 3d-tulostuksesta kaikkien asia.

Ehkä sen pitäisi olla automaattinen toimenpide? Kun miettii miten paljon esim. (automaattisesti itseään päivittäviä) Windows koneita, Android kännyköitä, tabletteja jne jne. on kuitenkin myyty ja käytetään. Eli pitäisikö sitten 3D tulostimelle tulla aina välillä popup ikkuna "kalibrointi odottaa hyväksy painamalla X" tjsp?
 
Ehkä sen pitäisi olla automaattinen toimenpide? Kun miettii miten paljon esim. (automaattisesti itseään päivittäviä) Windows koneita, Android kännyköitä, tabletteja jne jne. on kuitenkin myyty ja käytetään. Eli pitäisikö sitten 3D tulostimelle tulla aina välillä popup ikkuna "kalibrointi odottaa hyväksy painamalla X" tjsp?
Tuo ei olisi mikään ongelma. Ei haittaa vaikka vaatisi 10min kalibroinnin joka kerta, kunhan jälki on sen mukaista. Aka valitse tiedosto, paina print ja tadaa. Tuo ei vain ole itsestäänselvä asia. Sulla voi olla 1000e+ tulostin joka vaatii xyz jotta tekee edes semi normi tulosteen.
 
Esim se on ihan käsitämätöntä, että (tietääkseni) Orca on ainoa slicer, jossa on sisäänrakennettuna noita kalibrointitestejä. Jotain muun slicerin ohjeita kun luet ja siellä neuvotaan manuaalisesti muuttamaan asetuksia eri layereille, niin onhan tuo täysin kivikautista hommaa. Orcassakin joutuu silti erikseen nettisivulta lukemaan ne kalibrointityökalujen ohjeet, kyllähän ne nyt pitäs siinä softan sisällä olla. Ja printtauksen jälkeen automaattisesti kysyä mihin ne arvot säädetään testin perusteella.
 
Kylläpä Bambun alesta ostaminen on hankalaa. Tulostimen hinta on eri riippuen siitä mitä kautta myyntisivulle menee, ja kassalla hinta on taas eri.
 
Kylläpä Bambun alesta ostaminen on hankalaa. Tulostimen hinta on eri riippuen siitä mitä kautta myyntisivulle menee, ja kassalla hinta on taas eri.
Johtuu siitä, että alkuperäinen hinta on Saksan alveilla ja lisäksi hintaan tulee toimituskulut. Vaihtoehtoisesti voi tilata Suomesta 3Dkaupasta niin hinnat ei muutu klikkaillessa.
 
Kyllähän tuo A1 houkuttais Ender 3 V2 tilalle, tulisikohan enempi tulosteltua jos sen ostaisi, jotenkin koitan tässä sitä itselle perustella.
 
itse tilasin 3dkaupasta eilen p1s+ams combon. ero siihen bambun ale hintaan + postit on niin lähellä että ei merktitystä. 3dkaupasta saa ilman postikuluja yli 100e tilaukset.
ja nopeaa palvelua, joskus n. klo 15 jälkeen (kun bambun hinnat tuli) tilasin niin aamusta tuli jo pakettiautomaatti viesti etä on noudettavissa.
 
Houkuttelisi hankkia jokin Bambun tulostin, koska se vaikuttaa itselle sopivimmalta vaihtoehdolta (ja alennukset nyt päällä) lähteä kokeilemaan 3D-tulostusta, mutta pari käytännön asiaa mietityttää...
  1. Millaisia käryjä tuollaiset avomallit puskee (esim. A1) tulostellessa ja pääseekö noista eroon hankkimalla kaappimallin missä on suodattimet (esim. P1S)?
  2. Minkälaista meteliä tuollainen pitää toimiessaan, onko miten verrattavissa esimerkiksi paperitulostimien pitämään kolinaan ja räminään?

Tällä hetkellä tulostimen paikka tulisi olemaan toimistohuoneessa, jossa tuuletus on ilmanvaihdon sekä tuuletusikkunan varassa ja lähettyvillä on makuuhuone missä pääasiallisen käyttöajan aikaan yritetään nukkua. Koska on ensikosketus harrastukseen ei mielellään heti läjäpäin syytäisi rahaa jos ei innostukaan, niin budjetin suhteen kallistuisi tuonne halvemman suuntaan.
 
Houkuttelisi hankkia jokin Bambun tulostin, koska se vaikuttaa itselle sopivimmalta vaihtoehdolta (ja alennukset nyt päällä) lähteä kokeilemaan 3D-tulostusta, mutta pari käytännön asiaa mietityttää...
  1. Millaisia käryjä tuollaiset avomallit puskee (esim. A1) tulostellessa ja pääseekö noista eroon hankkimalla kaappimallin missä on suodattimet (esim. P1S)?
  2. Minkälaista meteliä tuollainen pitää toimiessaan, onko miten verrattavissa esimerkiksi paperitulostimien pitämään kolinaan ja räminään?

Tällä hetkellä tulostimen paikka tulisi olemaan toimistohuoneessa, jossa tuuletus on ilmanvaihdon sekä tuuletusikkunan varassa ja lähettyvillä on makuuhuone missä pääasiallisen käyttöajan aikaan yritetään nukkua. Koska on ensikosketus harrastukseen ei mielellään heti läjäpäin syytäisi rahaa jos ei innostukaan, niin budjetin suhteen kallistuisi tuonne halvemman suuntaan.
Riippuu materiaalista mitä tulostat. Esim PLA tai PETG eivät päästä ainakaan havaittavia käryjä. Se toki ei tarkoita ettei sitä voisi olla ilmassa.

Metelin osalta riippuu vauhdista millä tulostat. Taisi olla siellä 70db paikkeilla max nopeuksilla nuo kaapilliset. Itsellä ilmastointilaite ja tulostin koneen vieressä ja kyllä siinä mieluusti pistää kuulokkeet päähän vaimentamaan melua. Itsellä K1 Max ja sen pitäisi olla about samalla äänitasolla P1S:n kanssa ja kyllä se meteliä pitää. Ei kovin mukava nukkua ellet laske nopeuksia yöksi.
 
Houkuttelisi hankkia jokin Bambun tulostin, koska se vaikuttaa itselle sopivimmalta vaihtoehdolta (ja alennukset nyt päällä) lähteä kokeilemaan 3D-tulostusta, mutta pari käytännön asiaa mietityttää...
  1. Millaisia käryjä tuollaiset avomallit puskee (esim. A1) tulostellessa ja pääseekö noista eroon hankkimalla kaappimallin missä on suodattimet (esim. P1S)?
  2. Minkälaista meteliä tuollainen pitää toimiessaan, onko miten verrattavissa esimerkiksi paperitulostimien pitämään kolinaan ja räminään?

Tällä hetkellä tulostimen paikka tulisi olemaan toimistohuoneessa, jossa tuuletus on ilmanvaihdon sekä tuuletusikkunan varassa ja lähettyvillä on makuuhuone missä pääasiallisen käyttöajan aikaan yritetään nukkua. Koska on ensikosketus harrastukseen ei mielellään heti läjäpäin syytäisi rahaa jos ei innostukaan, niin budjetin suhteen kallistuisi tuonne halvemman suuntaan.
1. Riippuu siitä mitä muovia aiot tulostaa. Jos alkuun riittää esim. ihan perus PLA ja PETG, niin ei ole käryongelmaa. Mutta esim ABS sitten taas vaatii suljetun kotelon ja ilmanvaihdon.
2. Kyllähän ne suht kovaa meteliä pitää. Itse en tykkäisi nukkua viereisessä huoneessa.
 
Riippuu materiaalista mitä tulostat. Esim PLA tai PETG eivät päästä ainakaan havaittavia käryjä. Se toki ei tarkoita ettei sitä voisi olla ilmassa.

Metelin osalta riippuu vauhdista millä tulostat. Taisi olla siellä 70db paikkeilla max nopeuksilla nuo kaapilliset. Itsellä ilmastointilaite ja tulostin koneen vieressä ja kyllä siinä mieluusti pistää kuulokkeet päähän vaimentamaan melua. Itsellä K1 Max ja sen pitäisi olla about samalla äänitasolla P1S:n kanssa ja kyllä se meteliä pitää. Ei kovin mukava nukkua ellet laske nopeuksia yöksi.
1. Riippuu siitä mitä muovia aiot tulostaa. Jos alkuun riittää esim. ihan perus PLA ja PETG, niin ei ole käryongelmaa. Mutta esim ABS sitten taas vaatii suljetun kotelon ja ilmanvaihdon.
2. Kyllähän ne suht kovaa meteliä pitää. Itse en tykkäisi nukkua viereisessä huoneessa.
Kiitokset kummallekin vastauksistanne, täytyypä perehtyä asiaan vielä vähän tarkemmin ja tuumailla nuita käytännön asioita ennenkuin vetäisee ostohousuja jalkaan.
 
Kärynpoistoonkin on erilaisia ratkaisuita. Osa käyttää letkua ja tietokonetuuletinta puskemaan esim oven/ikkunanraosta pihalle. Sitten on myös erilaisia kärynpoistolaitteita, kunnollinen tosin maksaa oikein mukavasti 500e+.

Ota verkkiksestä Creality ja kokeile onko itselle toimiva? Itse en halunnut ottaa riskiä ulkomaan takuiden kanssa aiempien kokemuksien takia, joten otin riskillä Crealityn (laatu on varsin heittelevää ja Enderistä sain rahat takaisin koska pelkkää ongelmaa koko laite) jotta voin kokeilla ja palauttaa jos ei miellytä ja samalla sain tuon melun ja muut testattua. Päädyin sitten pitämään Crealityn kun sain ostettua alesta. Bonuksena K2:n mukana tulee kuulema multicolor moduuli joka sopii myös K1:een.
 
Miten nämä ovat mielestäsi edes vertailtavissa keskenään?

Crealityllä printaa 350x350x350 mm kappleita, Bambulla 256x256x250 mm, jolloin K2 Plussalla printit voivat olla 150 % isompia (2,5 kertaa isompia) eli lähtökohtaisesti nämä ovat aika eri sarjassa.

Bambulla taas on toimiva ekosysteemi, todistettu laatu ja Crealityllä semmoista meininkiä, että melkein keskeneräistä on julkaistu ja K1 oli ihan hyvä "jos toimii".
Molemmat on 3d-printtereitä samassa hintaluokassa :)
 
Miten nämä ovat mielestäsi edes vertailtavissa keskenään?

Crealityllä printaa 350x350x350 mm kappleita, Bambulla 256x256x250 mm, jolloin K2 Plussalla printit voivat olla 150 % isompia (2,5 kertaa isompia) eli lähtökohtaisesti nämä ovat aika eri sarjassa.
Juu ja ei. En väitä etteikö tuo tulostusalueen isompi koko olisi bonus, mutta kuinka usein oikeasti tulostat noin isoja kappaleita. Isoin etu ainakin itselle on se että saan pöydälle useita kappaleita samaan aikaan, mutta lisään sillä riskiä langan tuhlauksesta. Jos yksi kappale kusee, kusevat kaikki muutkin. Lisäksi Crealityn laadusta kertonee se että yli 10% heidän myymistään K1 Maxeista on palautettu tai takuukorjattu. Ovat sinällään kilpailevia koska hintaluokka on sama, molemmat koteloituja ja nopeita pitkälti automatisoituja tulostimia vs vanhemmat missä tosiaan aiemmin mainitusti harrastit myös tulostinta, tulostamisen lisäksi. Crealityn isoin etu on se että sen saa Verkkiksestä jossa takuu toimii, jos saat toimivan yksilön, homma toimii varsin hyvin etenkin kun käyttää Crealityn omia lankoja.
 
Houkuttelisi hankkia jokin Bambun tulostin, koska se vaikuttaa itselle sopivimmalta vaihtoehdolta (ja alennukset nyt päällä) lähteä kokeilemaan 3D-tulostusta, mutta pari käytännön asiaa mietityttää...
  1. Millaisia käryjä tuollaiset avomallit puskee (esim. A1) tulostellessa ja pääseekö noista eroon hankkimalla kaappimallin missä on suodattimet (esim. P1S)?
  2. Minkälaista meteliä tuollainen pitää toimiessaan, onko miten verrattavissa esimerkiksi paperitulostimien pitämään kolinaan ja räminään?

Tällä hetkellä tulostimen paikka tulisi olemaan toimistohuoneessa, jossa tuuletus on ilmanvaihdon sekä tuuletusikkunan varassa ja lähettyvillä on makuuhuone missä pääasiallisen käyttöajan aikaan yritetään nukkua. Koska on ensikosketus harrastukseen ei mielellään heti läjäpäin syytäisi rahaa jos ei innostukaan, niin budjetin suhteen kallistuisi tuonne halvemman suuntaan.

Crealityä kannattaa ostaa , jos halvalla pitää saada. Tai siis , jos 3d-printtailua vasta kokeilee, niin Creality Ender-3 V3 SE saa alle 200€ aina jostain. 3DJakelta kai nyt:
..tai Geekbuyingista salama-aleista:
..tai minulta Helsingissä koottuna halvemmalla, mutta sanotaan suoraan: tuo Geekbuyingin hinta on kova, itse maksoin heille enemmän.. Voimassa vaan 14h, niin ehkä odottelen sen vaan pois.. 3djakelta parempi takuu, uskoisin.
 
Kiitokset kummallekin vastauksistanne, täytyypä perehtyä asiaan vielä vähän tarkemmin ja tuumailla nuita käytännön asioita ennenkuin vetäisee ostohousuja jalkaan.
Tähän vielä, että jos aiot tulostella PLA:ta bambulabin suljetuilla, ni harvon tarvii kyllä yöksi jättää päälle, kun sen verran nopeita kamppeita. Muut materiaalit on vähän hitaampia ja toisaalta ehkä myös hiljaisempia tulostaa.
 
Itseä kiinnostaisi tuo häntien loppuminen ja se että saisi tulostettua kunnon nopeuksilla. Nyt mennään aivan liian hitailla esim Clas ohlssonnin langoilla. Eivät kestä kovempaa nopeutta/tulostin ei osaa/itsellä ei oikeita asetuksia. Tulostusjälki ihan ok, mutta crealityn lankoihin verrattuna nopeuden joutuu pudottamaan todella todella rajusti että toimii ja jos olen oikein ymmärtänyt, clasun rullien pitäisi olla ihan semi ok kamaa. Nyt on crealityn omia rullia tulossa pari, pitää katsoa mitä tapahtuu nuo. Ideana olisi nimenomaan tulostamisen harrastus, ei tulostimen harrastus.
Kun puhutaan clasun filamenteista, niin pitää kyllä mainita onko kyseessä PLA vai PETG. PLA toimii ainakin bambulla melkein yhtä nopeaa, kuin niiden omat filut. Vähän vain laski flow ratea. PETGiä en jaksanu edes yrittää viilata ku ei menny kerralla kunnolla.
 
Kun puhutaan clasun filamenteista, niin pitää kyllä mainita onko kyseessä PLA vai PETG. PLA toimii ainakin bambulla melkein yhtä nopeaa, kuin niiden omat filut. Vähän vain laski flow ratea. PETGiä en jaksanu edes yrittää viilata ku ei menny kerralla kunnolla.
Petg itsellä (ostin auton varaosia varten, paremman lämmönkeston vuoksi). Meni semi jees vain hidastamalla nopeutta vakio slicerissa ja kun vaihdoin orcaan niin menee nätisti 50% nopeudella mutta lanka ei saa olla yhtään kostea tai ensimmäiset kerrokset kusevat aina ja yli pinta ei ole nätti.

Nyt tilasin verkkiksestä crealityn abs, petg ja pla lankaa rullat. Abs siksi että toivottavasti kestäisi avoauton keskikonsolissa sulamatta. Pla ja petg pehmenevät liikaa (tosin, tällä kertaa ei ole painoa tulosteen varassa, joten teoriassa/ehkä/voisi petg voisi kestää.
 
Houkuttelisi hankkia jokin Bambun tulostin, koska se vaikuttaa itselle sopivimmalta vaihtoehdolta (ja alennukset nyt päällä) lähteä kokeilemaan 3D-tulostusta, mutta pari käytännön asiaa mietityttää...
  1. Millaisia käryjä tuollaiset avomallit puskee (esim. A1) tulostellessa ja pääseekö noista eroon hankkimalla kaappimallin missä on suodattimet (esim. P1S)?
  2. Minkälaista meteliä tuollainen pitää toimiessaan, onko miten verrattavissa esimerkiksi paperitulostimien pitämään kolinaan ja räminään?

Tällä hetkellä tulostimen paikka tulisi olemaan toimistohuoneessa, jossa tuuletus on ilmanvaihdon sekä tuuletusikkunan varassa ja lähettyvillä on makuuhuone missä pääasiallisen käyttöajan aikaan yritetään nukkua. Koska on ensikosketus harrastukseen ei mielellään heti läjäpäin syytäisi rahaa jos ei innostukaan, niin budjetin suhteen kallistuisi tuonne halvemman suuntaan.
  1. Tuo P1S kotelo + suodatin kombo on toki parempi kuin avomallit, mutta kyllä sen edelleen huomaa ilmanlaadussa jos tulostaa pidempään, myös PLA:ta tulostaessa. Moni (itse mukaan luettuna) tulostaa tilassa missä oleskellaan, mutta eihän se ideaalia ole. Paras ratkaisu olisi ihan erillinen tila (lämmin varasto / autotalli tms) missä tulostin on, jos haluaa välttää altistumisen käryille. Valitettavasti aika harvalla mahdollisuus moiseen luksukseen. Ulos tuuletus toki aina parempi kuin pelkän suodattimen varassa oleminen. P1S suodattimen tuuletin on sit tosi äänekäs, 100% nopeudella tasoa pölynimuri :lol:
  2. Ei voi mitenkään verrata paperitulostimeen, tuosta lähtee vakiona semmoinen tasainen 55-60 dB ja nopeissa liikkeissä ylikin. Jokun aika sitten tein videon tuosta (poistan linkin jos tämmöinen mainostus kielletty :)), siitä ehkä saa osviittaa millaista ääntä pitää.
 
ekat ajot P1S:llä tehty, mukana tullut raaputin ja sitten jäteastia taakse. liekö vauhtia kun tuli tommosta suttua tohon. sliceroin sen orcasclicerilla oletuksin mutta bambun filamentilla.
tässä tapauksessa ei mitään haittaa kun on tulostimen takana.
on kyllä huikee tuo vauhti ja siihen nähden jälki priimaa, tuokin oli 0,28mm kerroksilla.
1717739631846.png
 
ekat ajot P1S:llä tehty, mukana tullut raaputin ja sitten jäteastia taakse. liekö vauhtia kun tuli tommosta suttua tohon. sliceroin sen orcasclicerilla oletuksin mutta bambun filamentilla.
tässä tapauksessa ei mitään haittaa kun on tulostimen takana.
on kyllä huikee tuo vauhti ja siihen nähden jälki priimaa, tuokin oli 0,28mm kerroksilla.
1717739631846.png
PA kalibrointi saattas auttaa; Pressure advance calibration in OrcaSlicer: A Comprehensive Guide | Obico Knowledge Base
 
kiitos. pitääpä testata. noita kalibrointeja oli jo eilen mietinnässä noille ei bambun PLAlle, meni ihmetellässä aika niin jäi vielä tekemättä.
tänään AMS asennus niin riittää ihmeteltävää
 
Kalibroinnit kannattaa ajaa aina uusille langoille, niin laatu paranee. Joillain lanka-suutinkomboilla saattaa arvot heitellä aika paljonkin. Eikä siinä Bambu slicerin automaattisessa kalibroinnissa mene kovin kauaa edes.
 
Johtuu siitä, että alkuperäinen hinta on Saksan alveilla ja lisäksi hintaan tulee toimituskulut. Vaihtoehtoisesti voi tilata Suomesta 3Dkaupasta niin hinnat ei muutu klikkaillessa.
Kiitoksia oikein hyvästä neuvosta!

Ei tullut mielenkään, että joku kauppa täällä vastaisi Bambun oman kaupan hintoihin noin hyvin.
Postikulujen jälkeen hintaero oli ihan marginaalinen, joten nyt 3Dkaupasta tilattu A1 odottaa paketin avausta tuossa lattialla.
 
Ymmärsin itse asiaa tutkittuani että jälleenmyyjiltä ostaessa takuuasiat hoitaisi sitten tuo kyseinen jälleenmyyjä, eikä se kaikissa tapauksissa ole ilmeisesti ollut yhtä sujuvaa kuin suoraa valmistajan eli tässä tapauksessa Bambulabin kanssa / takuukäytännöt hieman eroaa toisistaan? Mutta tuolta 3D-kaupalta tullut itte tilattua tavaraa vuosien varrella ja hyvin homma aina sujunut ettei itse lafkan toiminnassa ole moitteen sanaa, lähinnä tarkoitin käytäntöjä ja sopimuksia valmistajan ja jälleenmyyjien välillä :) Mutta toimitus kyllä 3D-kaupalta tosi nopea, itse tilasin keskiviikkonailtana suoraan Bambulabilta pari tulostinta ja eilen aamulla lähti Saksasta tuotteet DHL:llä matkaan joten vähän saa vielä ootella!
 
Ender 3 V2 tulostimella pidemmät tulostukset menevät pieleen kun muovirulla kirraa eikä aukea nätisti. Tulostimessa printanttuna kelalle "jatkovarsi", mutta ei auta. Onko kyseessä muovirullan ominaisuus vai voiko sitä vielä jotenkin avittaa?
 
Ender 3 V2 tulostimella pidemmät tulostukset menevät pieleen kun muovirulla kirraa eikä aukea nätisti. Tulostimessa printanttuna kelalle "jatkovarsi", mutta ei auta. Onko kyseessä muovirullan ominaisuus vai voiko sitä vielä jotenkin avittaa?
Ekana tulee kyllä mieleen että rullassa vika. Jos on löysästi rullalla ja lanka ajautuu kerrosten väliin/alle tms. Mulla on ongelmia ollut vaan yhden kelan kanssa mikä tippui käsistä ja vähän aukesi eikä enää printatessa purkautunut nätisti.
 
Onko kukaan yrittäny tulostaa PLA:ta ja PETGiä sekasin? Sain hyvin tulostettua, että PETGi päämateriaalina ja logo tuli vain PLA:lla. Tämä testi siitä syystä, että PLA ei kestänyt lämmön takia päämateriaalina pidikkeessä, niin piti vaihtaa materiaali PETGiksi. Logon väriä oli hyllyssä vain PLA:na, joten kokeilin, että mitenkä ne sopis yhteen. Tulosteesta tuli ihan hyvä näköinen ja kaikki vaikutti hyvältä, mutta jostain syystä PETGin kerrokset siitä kohtaa, missä on käytetty PLA:ta on erittäin heikkoja ja napsahtaa välittömästi poikki.

Onko tietoa, että mistä johtuu? Pitäisikö suutinta tyhjentää pitempään, että jääkö sinne jotain jäämiä PLA:sta vai onko koko idea ihan tuhoon tuomittu? Logo oli vain kahdessa layerissä joku 5% pinta-alasta, eli periaatteessa pitäisi olla mahdollisuus kestää. Sama tulostus kestää hyvin kun leikkaa logon mallista pois, jolloin siinä kohtaa on vain syvennys.
 
Onko kukaan yrittäny tulostaa PLA:ta ja PETGiä sekasin? Sain hyvin tulostettua, että PETGi päämateriaalina ja logo tuli vain PLA:lla. Tämä testi siitä syystä, että PLA ei kestänyt lämmön takia päämateriaalina pidikkeessä, niin piti vaihtaa materiaali PETGiksi. Logon väriä oli hyllyssä vain PLA:na, joten kokeilin, että mitenkä ne sopis yhteen. Tulosteesta tuli ihan hyvä näköinen ja kaikki vaikutti hyvältä, mutta jostain syystä PETGin kerrokset siitä kohtaa, missä on käytetty PLA:ta on erittäin heikkoja ja napsahtaa välittömästi poikki.

Onko tietoa, että mistä johtuu? Pitäisikö suutinta tyhjentää pitempään, että jääkö sinne jotain jäämiä PLA:sta vai onko koko idea ihan tuhoon tuomittu? Logo oli vain kahdessa layerissä joku 5% pinta-alasta, eli periaatteessa pitäisi olla mahdollisuus kestää. Sama tulostus kestää hyvin kun leikkaa logon mallista pois, jolloin siinä kohtaa on vain syvennys.
PLA ja PETG ei laminoidu toisiinsa. Tästä johtuen moni käyttää supporttina näitä keskenään, jolloin niiden poisto on helppoa. Edistynein tapa on käyttää jompaa kumpaa vain yhtenä kerroksena supporttina, jolloin ei tarvitse aina vaihtaa materiaalia kerrosten välissä.
 
PLA ja PETG ei laminoidu toisiinsa. Tästä johtuen moni käyttää supporttina näitä keskenään, jolloin niiden poisto on helppoa. Edistynein tapa on käyttää jompaa kumpaa vain yhtenä kerroksena supporttina, jolloin ei tarvitse aina vaihtaa materiaalia kerrosten välissä.

Tein niin, että logo leviää yhden kerroksen PETGin alle, jolloin se pysyy siellä ahdistettuna, eikä haittaa, vaikkaei tartu toisiinsa niin hyvin, mutta itse PETGistä tuli hauras. Eli ilmeisesti tuossa on seurauksena jokin semmonen, että sitä PLAta jää suuttimeen heikentämään joksikin aikaa seuraavaa PETGiä.
 
miten tuonne bambun AMS saa oman filamentin slicerissa?
tein custom filamentin (kokeilin orca ja bambulabia) sitten jos avaan device kohdan niin sinne ei tule tuo uusi custom filamentti.
vai onko tuolla edes väliä eli valitsee vaan generic pla ja prepare kohdassa käyttää sitä omaa filamenttia?
1717848475951.png
 
Ekana tulee kyllä mieleen että rullassa vika. Jos on löysästi rullalla ja lanka ajautuu kerrosten väliin/alle tms. Mulla on ongelmia ollut vaan yhden kelan kanssa mikä tippui käsistä ja vähän aukesi eikä enää printatessa purkautunut nätisti.
Jos rulla pääsee aukeamaan vähän ja langan kärki pääsee pujottautumaan toisen kierroksen alta, lanka voi jäädä jossain vaiheessa toisen alle jumiin, koska se on silloin ikäänkuin solmussa.
 
Tein niin, että logo leviää yhden kerroksen PETGin alle, jolloin se pysyy siellä ahdistettuna, eikä haittaa, vaikkaei tartu toisiinsa niin hyvin, mutta itse PETGistä tuli hauras. Eli ilmeisesti tuossa on seurauksena jokin semmonen, että sitä PLAta jää suuttimeen heikentämään joksikin aikaa seuraavaa PETGiä.
Tuossa käy se että se yksi kerros PLA:ta ei tartu siihe PETG:iin alla vaan liitää ympäriinsä tulostinpään mukana. Samalla tavalla kuin eka kerros jos pedin ja suuttimen rako olisi aivan liikaa/yrittäisit tulostaa jonkun teflonin päälle. Siksi jatkossa PETG osiokin hauras koska yksi kerros puuttuu välistä.

Tämä siis tapahtuu vaikka PLA ja PETG tulisi eri suuttimista. Ei johdu siitä että PLA:ta jäisi suuttimeen. Siksi PLA:ta käytetään PETG tulosteiden tukirakenteisiin ja toisinpäin. Ne ei tartu toisiinsa ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa käy se että se yksi kerros PLA:ta ei tartu siihe PETG:iin alla vaan liitää ympäriinsä tulostinpään mukana. Samalla tavalla kuin eka kerros jos pedin ja suuttimen rako olisi aivan liikaa/ytrittäisit tulostaa jonkun teflonin päälle. Siksi jatkossa PETG osiokin hauras koska yksi kerros puuttuu välistä.

Tämä siis tapahtuu vaikka PLA ja PETG tulisi eri suuttimista. Ei johdu siitä että PLA:ta jäisi suuttimeen. Siksi PLA:ta käytetään PETG tulosteiden tukirakenteisiin ja toisinpäin. Ne ei tartu toisiinsa ollenkaan.
En siis tulostanu PLA:lla koko kerrosta, vaan maksimissaan 5% kerroksesta peittyy logoon, mikä on tehty PLA:lla. PETG on siis täysin yhtenäinen alhaalta ylöspäin jatkuu logon jälkeen vielä korkeammalle reunoilta. Tuloste katkes reunoilta siinä kerroksessa, missä oli käytetty PLA:ta.

Tulostin nyt niin, että poistin kaikki kohdat, missä oli aikasemmin PLA:ta, niin tulosteesta tuli todella kestävä.
 
En siis tulostanu PLA:lla koko kerrosta, vaan maksimissaan 5% kerroksesta peittyy logoon, mikä on tehty PLA:lla. PETG on siis täysin yhtenäinen alhaalta ylöspäin jatkuu logon jälkeen vielä korkeammalle reunoilta. Tuloste katkes reunoilta siinä kerroksessa, missä oli käytetty PLA:ta.

Tulostin nyt niin, että poistin kaikki kohdat, missä oli aikasemmin PLA:ta, niin tulosteesta tuli todella kestävä.
Juu ymmärsin kyllä. On vain vaikea ilmaista oikein näin vain ilman kuvaa pelkällä tekstillä. Hyvä että onnistui!

Logon ankkurointi tuolla tavalla kun pysytään samassa materiaalissa toimii, mutta kun vaihdetaan materiaalia, juurikin petg ja pla niin se ei oikein onnistu.

Tuossa sen pienen osuuden kerroksesta jossa pla menee petg:in väliin niin se pla ei ole ole tarttunut kunnolla ja petg taas sen jälkeen ylemmissä kerroksissa vielä huonommin siihen vajaasti tulostuneen pla kerroksen jälkeen ja tästä lähtee ongelmat kertaantuaan.

Siksi koko tuloste heikko ja murtuu. Tämä nyt osittain omaa spekulaatiota, mutta pohjaa omiin kokemuksiin kyseisten materiaalien sekoitukseta. Ne toimii täydellisesti toistensa tukimateriaalieina 0mm välillä, mutta muuten ei pidä sekoittaa samaan tulosteeseen
 
Juu ymmärsin kyllä. On vain vaikea ilmaista oikein näin vain ilman kuvaa pelkällä tekstillä. Hyvä että onnistui!

Logon ankkurointi tuolla tavalla kun pysytään samassa materiaalissa toimii, mutta kun vaihdetaan materiaalia, juurikin petg ja pla niin se ei oikein onnistu.

Tuossa sen pienen osuuden kerroksesta jossa pla menee petg:in väliin niin se pla ei ole ole tarttunut kunnolla ja petg taas sen jälkeen ylemmissä kerroksissa vielä huonommin siihen vajaasti tulostuneen pla kerroksen jälkeen ja tästä lähtee ongelmat kertaantuaan.

Siksi koko tuloste heikko ja murtuu. Tämä nyt osittain omaa spekulaatiota, mutta pohjaa omiin kokemuksiin kyseisten materiaalien sekoitukseta. Ne toimii täydellisesti toistensa tukimateriaalieina 0mm välillä, mutta muuten ei pidä sekoittaa samaan tulosteeseen

Tuo periaatteessa kävisi järkeen, mutta ei kyllä mielestäni selitä tätä. Laitan nyt pari kuvaa, niin selkeämmin erottuu tilanne.

Ensimmäinen yritys, missä selkeästi tosi huono rakenne
1717919350052.png


Toinen yritys, missä PLA:n ei pitäisi millään vaikuttaa tuonne reunoille, mistä katkesi.
1717919560038.png


Tämän mukaan itselle jää kyllä sellainen olo, että tuo PLA:n käyminen suuttimessa tekee jotain PETGille, että on heikompaa hetken, sillä tuo yläosa on kyllä edelleen täysin kestävä. En siis käyttäisi supporttina ainakaan noin päin, jos se heikentää koko tuotteen rakennetta.
 

Liitteet

  • 1717919385142.png
    1717919385142.png
    316,1 KB · Luettu: 10
Ensimmäinen yritys, missä selkeästi tosi huono rakenne

Onko mahdollista että hotend on PLA lämmöillä A) koko sen kerroksen missä PLA:ta käytetty tai B) aluksi PLA tulostuksen jälkeen, siis PETG:n tulostuessa seuraavaksi siinä kerroksessa ja C) kappale niin pieni että hotend ei kenties edes seuraavan kerroksenkaan aikana ehtisi vielä saavuttaa PLA lämmöistä täysiä PETG lämpöjä?
Selittäisi huonoa tulosta kerroksien välisessä kiinnittymisessä.

Edit: Lisäkysymyksenä vielä se että jos tulostin oli yhden suuttimen malli, niin miten pitkään sillä on PLAn jälkeen ajettu PETGtä läpi suuttimen puhdistamiseksi ennen tulostamisen jatkamista? Jos muovin vaihdon jälkeen suoraan jatkaa toisella muovilla, niin sieltähän tulee ominaisuuksiltaan ennakoimatonta muoviseosta aikansa, ennen kuin edellisen muovin viimeisetkin jämät ovat kadonneet reitiltä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tulostin sulla on? Eihän ollu "flush into infill" asetus päällä? Tuo selittäisi, miksi toi yks layer ois heikko
 
Onko mahdollista että hotend on PLA lämmöillä A) koko sen kerroksen missä PLA:ta käytetty tai B) aluksi PLA tulostuksen jälkeen, siis PETG:n tulostuessa seuraavaksi siinä kerroksessa ja C) kappale niin pieni että hotend ei kenties edes seuraavan kerroksenkaan aikana ehtisi vielä saavuttaa PLA lämmöistä täysiä PETG lämpöjä?
Selittäisi huonoa tulosta kerroksien välisessä kiinnittymisessä.

Edit: Lisäkysymyksenä vielä se että jos tulostin oli yhden suuttimen malli, niin miten pitkään sillä on PLAn jälkeen ajettu PETGtä läpi suuttimen puhdistamiseksi ennen tulostamisen jatkamista? Jos muovin vaihdon jälkeen suoraan jatkaa toisella muovilla, niin sieltähän tulee ominaisuuksiltaan ennakoimatonta muoviseosta aikansa, ennen kuin edellisen muovin viimeisetkin jämät ovat kadonneet reitiltä.

Katsoin lämpötiloja, kun vaihtui PLA->PETG, niin siinä lämpötilat ainakin tipahti oikein. Sen jälkeen katsoin että lämpötila nousi flushin ajaksi korkeammalle mitä PLA:n tulostus, mutta jäi katsomatta, että nouseeko PETGin lämpötilaan vielä samalla layerillä.

Näyttäisi flush arvot olevan PETG->PLA 441 mm3 ja PLA->PETG 177 mm3, eli PETGiä tyhjennetään paljon pitempään. Voisi joskus ehkä kokeilla, että miten käy, jos tuon kasvattaisi. Ei tosiaan ole kuin joku 3cm tuo keskusta, eli ei välttämättä kerkeä kunnolla yhdessä läyerissä edes tasaantua.

Mikä tulostin sulla on? Eihän ollu "flush into infill" asetus päällä? Tuo selittäisi, miksi toi yks layer ois heikko

Bambulab X1. Ei ollu flush into infill päällä, mutta flush into support kylläkin. Ja primetower tulostui myös.

Voisi tästä ehkä tehdä semmosen päätelmän, että PLA:ta nyt jää liikaa suuttimeen ja heikentää tulostusta. Ja vaikka isompi tulostus kestäisi paremmin, niin silti sinne jonnekin väliin jäisi heikkoja materiaaleja, eli vähän riskiltä vaikuttaa tulostella ristiin.
 
Voisi tästä ehkä tehdä semmosen päätelmän, että PLA:ta nyt jää liikaa suuttimeen ja heikentää tulostusta. Ja vaikka isompi tulostus kestäisi paremmin, niin silti sinne jonnekin väliin jäisi heikkoja materiaaleja, eli vähän riskiltä vaikuttaa tulostella ristiin.
Joskus oli jossain keskustelussa tuosta puheta ja ainut ratkaisu taisi olla vaan pidemmät flushit ettei itse tulosteeseen menisi sekaisin pla/petg
 
  • Tykkää
Reactions: Ypi
Joskus oli jossain keskustelussa tuosta puheta ja ainut ratkaisu taisi olla vaan pidemmät flushit ettei itse tulosteeseen menisi sekaisin pla/petg
Tää on varmaankin näin. Pitää tuuttaa enemmän tavaraa materiaalin vaihdossa, ettei jää edellistä sekaan. Ajattelin liika tuollasta useamman tulostuspään tapausta
 
Onko kellään kokemusta tuosta Bambun a1 ja ams asennettuna siihen päälle? Näyttää hurjalta mutta ilmeisesti ihan toimiva setti.
 
onko joku saanut Orcasliceria toimimaan linuxissa bambulab tulostimien kanssa? ei vaan löydä tulostinta
käynnistäesä kyselee sitä network pluginia, ja mene läpikin. kubuntu 24.04 käytössä. kokeiltu eri versioita 1.9, 2.0 ja 2.0beta sama vika kaikissa. poisteltu välillä sitä .config/Orcaslicer kansiotakin
 
Kyllä nuo Bambun alennukset saa himot ensimmäisen tulostimen hankkimiseksi. En vaan tiedä kannattaako säästää ja hankkia A1 Combo vai sijoittaa P1S Comboon suoraan :hmm:. Onkohan nyt todellisuus kuitenkin se että jos en tiedä vielä milloin ja mihin tarkoitukseen olen ABS/ASA/muita hilavitkutin filamentteja tulostamassa niin tuskin olen ikinä käyttämässä niitä = ei ole satsaamisen arvoinen? Kuitenkin 360€ hintaero 3Dkaupassa...
Onko muita jotka puntaroineet saman päätöksen kanssa? Kumpaan päädyitte?
 
Kyllä nuo Bambun alennukset saa himot ensimmäisen tulostimen hankkimiseksi. En vaan tiedä kannattaako säästää ja hankkia A1 Combo vai sijoittaa P1S Comboon suoraan :hmm:. Onkohan nyt todellisuus kuitenkin se että jos en tiedä vielä milloin ja mihin tarkoitukseen olen ABS/ASA/muita hilavitkutin filamentteja tulostamassa niin tuskin olen ikinä käyttämässä niitä = ei ole satsaamisen arvoinen? Kuitenkin 360€ hintaero 3Dkaupassa...
Onko muita jotka puntaroineet saman päätöksen kanssa? Kumpaan päädyitte?
Minä tilasin eilen A1 combon. Ensimmäinen tulostin itselle ja järkeilin pärjääväni tuolla aluksi. Jos tarve herää muihin filamentteihin, niin ymmärtääkseni tuon A1:sen voisi itse koteloida, jolloin onnistuisi ABS/ASA ym. tulostukset.
 
Minä tilasin eilen A1 combon. Ensimmäinen tulostin itselle ja järkeilin pärjääväni tuolla aluksi. Jos tarve herää muihin filamentteihin, niin ymmärtääkseni tuon A1:sen voisi itse koteloida, jolloin onnistuisi ABS/ASA ym. tulostukset.
Totta. Ehkä kesäisin tuon voisi partsille heittää myös, kun lasitettu ja viidennessä kerroksessa asutaan :kahvi:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 272
Viestejä
4 550 582
Jäsenet
74 950
Uusin jäsen
Kampamaneetti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom