3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä nuo Bambun alennukset saa himot ensimmäisen tulostimen hankkimiseksi. En vaan tiedä kannattaako säästää ja hankkia A1 Combo vai sijoittaa P1S Comboon suoraan :hmm:. Onkohan nyt todellisuus kuitenkin se että jos en tiedä vielä milloin ja mihin tarkoitukseen olen ABS/ASA/muita hilavitkutin filamentteja tulostamassa niin tuskin olen ikinä käyttämässä niitä = ei ole satsaamisen arvoinen? Kuitenkin 360€ hintaero 3Dkaupassa...
Onko muita jotka puntaroineet saman päätöksen kanssa? Kumpaan päädyitte?
Itse tilasin A1 Combon viime viikolla, ja nyt useamman päivän leikkimisen jälkeen ei voi kuin vain kehua. Ei ollut ensimmäinen tulostin itselle. Tässä vain kaikki toimii. Jossain arvostelussa lukikin, että "ihmisille, jotka haluaa harrastaa 3D-tulostamista, eivät 3D-tulostimia".
 
Totta. Ehkä kesäisin tuon voisi partsille heittää myös, kun lasitettu ja viidennessä kerroksessa asutaan :kahvi:
Voisi kuvitella, että ulkona vähän haastavat olosuhteet, kun vaihtelee kokoajan. Ja itse miettisin myös sitä puolta, että saa pidettyä tulostimen puhtaana. Mahtaa lasitetullekin terassille päästä pölyjä aikalailla.
 
Voisi kuvitella, että ulkona vähän haastavat olosuhteet, kun vaihtelee kokoajan. Ja itse miettisin myös sitä puolta, että saa pidettyä tulostimen puhtaana. Mahtaa lasitetullekin terassille päästä pölyjä aikalailla.
Suurimpana haasteena itse näen kosteuden tulosteiden laadun ja tulostimen toiminnan kannalta.
 
Suurimpana haasteena itse näen kosteuden tulosteiden laadun ja tulostimen toiminnan kannalta.
Näin keskivertosuomalaisessa kämpässä asuen näkisin suurempana ongelmana lämpötilavaihtelun ja vedon. Kosteus aika lailla sama, mutta lämpötilan vaihtelu parvekkeella voi kondensoida kosteutta tulostimeen. En tiedä haitko tätä, mutta ilmankosteus meillä ainakin on sisällä aika lähellä parveketta kesällä, kun kaikki räppänät auki.

Ilman liike parvekkeella voi aiheuttaa warppaamista, erityisesti kulmikkaisiin kappaleisiin. Jos tulee suoraa auringonpaistetta, niin lämpövaihtelua tulee paljon, mikä voi löystyttää tulostimen rakenteita nopeastikin.
 
Nonni, tässä tämä oma tietämättömyys korostui :rofl: parvekeidea siis voidaan veivata suoraan kankkulan kaivoon
 
Näin keskivertosuomalaisessa kämpässä asuen näkisin suurempana ongelmana lämpötilavaihtelun ja vedon. Kosteus aika lailla sama, mutta lämpötilan vaihtelu parvekkeella voi kondensoida kosteutta tulostimeen. En tiedä haitko tätä, mutta ilmankosteus meillä ainakin on sisällä aika lähellä parveketta kesällä, kun kaikki räppänät auki.

Ilman liike parvekkeella voi aiheuttaa warppaamista, erityisesti kulmikkaisiin kappaleisiin. Jos tulee suoraa auringonpaistetta, niin lämpövaihtelua tulee paljon, mikä voi löystyttää tulostimen rakenteita nopeastikin.
Hain kokolailla joo, eli siis erilaisia kosteuden aiheuttamia ja siihen liittyviä. Ensimmäisenä tuli mieleen sateiden jälkeisin kosteuden imeytymisen filamenttiin ja tuo laitteeseen kondensoituminen. Toki lämpötilavaihtelukin on aika suurta.
 
Kysymys Orca slicerin käyttäjille. Onko mahdollista tulostaa objekti ajan säästämiseksi niin, että vain kierteitetyt reiät tulostuu 0,1 mm kerroksilla ja loppu malli 0,2 mm kerroksilla? Käytän 2.1.0-beta versiota. Kun lisään tulostettavalle objektille modifierin, niin pystyn kyllä muuttamaan aika lailla kaikkea, paitsi kerrospaksuutta. Koetin googlailla ratkaisua tähän, mutta en onnistunut löytämään mitään käyttökelpoista. Kyseessä on tuollainen slideri, joka liukuu pyrstöurassa ja siinä on kierre läpi asti. Kierrettä on 80mm. Toki tuon kierteen voisi jättää kokonaan pois, koska tuossa keskellä on slotti mutterille. Jos tähän kuitenkin joku konsti löytyy, niin olisi hyödyllinen monessa tulosteessa. Olen aloittelija näissä hommissa ja arvostan kaikkia vinkkejä.
1718455254615.png
 
Kysymys Orca slicerin käyttäjille. Onko mahdollista tulostaa objekti ajan säästämiseksi niin, että vain kierteitetyt reiät tulostuu 0,1 mm kerroksilla ja loppu malli 0,2 mm kerroksilla? Käytän 2.1.0-beta versiota. Kun lisään tulostettavalle objektille modifierin, niin pystyn kyllä muuttamaan aika lailla kaikkea, paitsi kerrospaksuutta. Koetin googlailla ratkaisua tähän, mutta en onnistunut löytämään mitään käyttökelpoista. Kyseessä on tuollainen slideri, joka liukuu pyrstöurassa ja siinä on kierre läpi asti. Kierrettä on 80mm. Toki tuon kierteen voisi jättää kokonaan pois, koska tuossa keskellä on slotti mutterille. Jos tähän kuitenkin joku konsti löytyy, niin olisi hyödyllinen monessa tulosteessa. Olen aloittelija näissä hommissa ja arvostan kaikkia vinkkejä.
1718455254615.png
Tuohon objektiin tekisin ehdottomasti läpireiällä ja mutterilla niin puristuu samalla (tuossa orientaatiossa varsinkin) layerlinet yhteen ja tulee huomattavasti vahvempi osa verrattuna printattuihin kierteisiin. Enpä kyllä itsekään löytänyt miten tuon vois tehdä. Variable layer height on sinnepäin mutta eipä oikeastaan tuota tee. leensä printterin tuunauksesta kiinni jos ei kierteet printtaannu nätisti, eikä sitä siten yleensä tarvi koittaa pakottaa tommosilla kikkakuutosilla.
 
Tuohon objektiin tekisin ehdottomasti läpireiällä ja mutterilla niin puristuu samalla (tuossa orientaatiossa varsinkin) layerlinet yhteen ja tulee huomattavasti vahvempi osa verrattuna printattuihin kierteisiin. Enpä kyllä itsekään löytänyt miten tuon vois tehdä. Variable layer height on sinnepäin mutta eipä oikeastaan tuota tee. leensä printterin tuunauksesta kiinni jos ei kierteet printtaannu nätisti, eikä sitä siten yleensä tarvi koittaa pakottaa tommosilla kikkakuutosilla.
Printteri on P1S. 0,1 mm kerrospaksuudella kierteet tulostuu moitteetta, mutta 0,2:lla joutuu avaamaan kierteet tapilla. Materiaali on PETG, joka ei tunnu olevan niin mittatarkkaa. Esim. tuo slicerin oma toleranssitesti antaa tuloksen joka on kalibrointienkin jälkeen huonohko. PLA:lla taas hyvä.
Lisäksi oma printterini ei ole muutenkaan kovin tarkka, varsinkaan Y-suunnassa, mutta se on eri tarina ja siihen paneudun kunhan saan tämän projektin valmiiksi.
 
Kysymys Orca slicerin käyttäjille. Onko mahdollista tulostaa objekti ajan säästämiseksi niin, että vain kierteitetyt reiät tulostuu 0,1 mm kerroksilla ja loppu malli 0,2 mm kerroksilla? Käytän 2.1.0-beta versiota. Kun lisään tulostettavalle objektille modifierin, niin pystyn kyllä muuttamaan aika lailla kaikkea, paitsi kerrospaksuutta. Koetin googlailla ratkaisua tähän, mutta en onnistunut löytämään mitään käyttökelpoista. Kyseessä on tuollainen slideri, joka liukuu pyrstöurassa ja siinä on kierre läpi asti. Kierrettä on 80mm. Toki tuon kierteen voisi jättää kokonaan pois, koska tuossa keskellä on slotti mutterille. Jos tähän kuitenkin joku konsti löytyy, niin olisi hyödyllinen monessa tulosteessa. Olen aloittelija näissä hommissa ja arvostan kaikkia vinkkejä.
1718455254615.png
En tiedä voiko kerrospaksuutta niin tarkkaan asettaa, mutta ainakin voit säätää Variable layer heightia kunnes kerrosten paksuus on mieleinen. Löytyy orcan ylärivistä suoraan.
 
Kysymys Orca slicerin käyttäjille. Onko mahdollista tulostaa objekti ajan säästämiseksi niin, että vain kierteitetyt reiät tulostuu 0,1 mm kerroksilla ja loppu malli 0,2 mm kerroksilla? Käytän 2.1.0-beta versiota. Kun lisään tulostettavalle objektille modifierin, niin pystyn kyllä muuttamaan aika lailla kaikkea, paitsi kerrospaksuutta. Koetin googlailla ratkaisua tähän, mutta en onnistunut löytämään mitään käyttökelpoista. Kyseessä on tuollainen slideri, joka liukuu pyrstöurassa ja siinä on kierre läpi asti. Kierrettä on 80mm. Toki tuon kierteen voisi jättää kokonaan pois, koska tuossa keskellä on slotti mutterille. Jos tähän kuitenkin joku konsti löytyy, niin olisi hyödyllinen monessa tulosteessa. Olen aloittelija näissä hommissa ja arvostan kaikkia vinkkejä.
1718455254615.png

Toimiiko tämä? Ei nyt automaattinen, mutta mahdollista tehdä käsin muokkaukset tietyille korkeuksille. Objects-valikosta valitset kyseisen kappaleen ja sieltä height range modifier. Sieltä pitäisi pystyä muuttamaan layer height.

1718477227972.png

1718477408355.png
 
Toimiiko tämä? Ei nyt automaattinen, mutta mahdollista tehdä käsin muokkaukset tietyille korkeuksille. Objects-valikosta valitset kyseisen kappaleen ja sieltä height range modifier. Sieltä pitäisi pystyä muuttamaan layer height.

1718477227972.png

1718477408355.png
Kyse ei ole niinkään kerroskorkeuksista, vaan esim. sylinterimäisen modifierin lisäämisestä siten, että tuo kierreosa jää sen sisälle. Tällätavoin voi muuttaa vaikka infillin erilaiseksi vain tuon sylinterimäisen modifierin peittämältä alueelta. Lähes kaikkea voi muokata, mutta ei kerrospaksuutta. Ja ajatus olisi siis muuttaa sitä koko objektin korkeudelta, mutta ei laajuudelta. tulostaminen olisi nopeampaa ja saataisiin laadukas kierre.
Oma tulostimeni tekee 0,2 kerroksilla kierteen, johon pultti ei mene ollenkaan. Sitä ei voi avata pultilla. Tapilla avattuna tulos on paljon huonompi kuin 0,1 paksuudella tulostettuna.

Edit. Pitänee yrittää kalibroida uudellee...
 
Kyse ei ole niinkään kerroskorkeuksista, vaan esim. sylinterimäisen modifierin lisäämisestä siten, että tuo kierreosa jää sen sisälle. Tällätavoin voi muuttaa vaikka infillin erilaiseksi vain tuon sylinterimäisen modifierin peittämältä alueelta. Lähes kaikkea voi muokata, mutta ei kerrospaksuutta. Ja ajatus olisi siis muuttaa sitä koko objektin korkeudelta, mutta ei laajuudelta. tulostaminen olisi nopeampaa ja saataisiin laadukas kierre.
Oma tulostimeni tekee 0,2 kerroksilla kierteen, johon pultti ei mene ollenkaan. Sitä ei voi avata pultilla. Tapilla avattuna tulos on paljon huonompi kuin 0,1 paksuudella tulostettuna.

Edit. Pitänee yrittää kalibroida uudellee...
En ole törmännyt semmoseen, että kerroskorkeutta voisi muuttaa muuta kuin koko kerroksen alueelle. Sehän väärällä jaolla ei sitten täsmää välttämättä siihen ylimpään kerrokseen, kun pitäisi palata normaali tilaan. Tosin supportti tulostuu vähän eri korkeuksilla, mitä normaali tulostus, että ei välttämättä tekemätön paikka olisi slicerille. Saisko tuota korjattua mallista lisäämällä vähän välyksiä?
 
En ole törmännyt semmoseen, että kerroskorkeutta voisi muuttaa muuta kuin koko kerroksen alueelle. Sehän väärällä jaolla ei sitten täsmää välttämättä siihen ylimpään kerrokseen, kun pitäisi palata normaali tilaan. Tosin supportti tulostuu vähän eri korkeuksilla, mitä normaali tulostus, että ei välttämättä tekemätön paikka olisi slicerille. Saisko tuota korjattua mallista lisäämällä vähän välyksiä?
[/QUOT

Tämä oli selkeä vastaus kysymykseen. Ei onnistu! Mutta toimiva kampe siitä tuli kuitenkin. 0,1 paksuudella printattuna kierretanko meni täydellisesti kierteilleen.
20240616_223223.jpg

edit. vaihdettu havainnolisempi kuva.
 
Viimeksi muokattu:
Jos muita yhtään kiinnostaa 3D-skannailu, niin Bambun ilmanen AI Scanner näyttää toimivan pirun hyvin, vaikka onkin melko uusi ominaisuus;


Edit. Käyttö ei siis vaadi Bambun tulostinta. :thumbsup:
 
Jos muita yhtään kiinnostaa 3D-skannailu, niin Bambun ilmanen AI Scanner näyttää toimivan pirun hyvin, vaikka onkin melko uusi ominaisuus;


Edit. Käyttö ei siis vaadi Bambun tulostinta. :thumbsup:

Pitääpä tutustua. Itsellä ollut testissä RealityScan, ilmainen Google Playsta, mutta sen käyttöön otto ei ainakaan ollu ihan mutkatonta. Kohtuullista jälkeä sekin tekee, mutta vaikuttais siltä, että tarttee todella järeän luurin alleen, oman Sonyn kameran laatu on ilmeisesti iso rajote tuon kanssa.
 
P1S tuli muutama päivä sitten taloon ja ei turhaan ole kehuttu laitetta. Kokoaminen vei puolisen tuntia, muutamat tulosteet tullut tehtyä ja kaikista tullut lähes täydellisiä defaulttiasetuksilla. Softat ja kaikki vaikuttaa olevan hyvin viimeisteltyjä. Positiivinen yllätys oli laitteen wifi-vastaanotin. Itsellä laite varastossa, joka juuri wifi-kantaman äärirajoilla enkä odottanut, että tulostinta saisi yhdistettyä wifiin, mutta niin vain onnistui heittämällä ja toimii hyvin. Ainoa ongelma oli, kun alussa laite kelasi filamenttia edes takaisin, joka johtui todennäköisesti huonosta kärjestä, kun langan kärjen leikkauksen jälkeen alkoi toimimaan. Laite on ilmeisen tarkka siitä, että filamentin leikkauskohta on siisti. AMS kyllä vaikuttaa ihan ehdottomalta hankinnalta jo heti ensikokemuksilla.

Toivottavasti saavat jossain vaiheessa bambulla myös asiakaspalvelun toimimaan. Melkoinen säätö ollut väärästä osasta, jonka lähettivät.

Ilmeisesti ohjelmistoista Bambu slicer ja Fusion360 on mallinnukseen ja slaissaukseen ne järkevimmät, mitä nyt muutaman sivun tätä ketjua taaksepäin lueskelin. Vai onko Orca slicerissä jotain merkittävästi parempaa?
 
P1S tuli muutama päivä sitten taloon ja ei turhaan ole kehuttu laitetta. Kokoaminen vei puolisen tuntia, muutamat tulosteet tullut tehtyä ja kaikista tullut lähes täydellisiä defaulttiasetuksilla. Softat ja kaikki vaikuttaa olevan hyvin viimeisteltyjä. Positiivinen yllätys oli laitteen wifi-vastaanotin. Itsellä laite varastossa, joka juuri wifi-kantaman äärirajoilla enkä odottanut, että tulostinta saisi yhdistettyä wifiin, mutta niin vain onnistui heittämällä ja toimii hyvin. Ainoa ongelma oli, kun alussa laite kelasi filamenttia edes takaisin, joka johtui todennäköisesti huonosta kärjestä, kun langan kärjen leikkauksen jälkeen alkoi toimimaan. Laite on ilmeisen tarkka siitä, että filamentin leikkauskohta on siisti. AMS kyllä vaikuttaa ihan ehdottomalta hankinnalta jo heti ensikokemuksilla.

Toivottavasti saavat jossain vaiheessa bambulla myös asiakaspalvelun toimimaan. Melkoinen säätö ollut väärästä osasta, jonka lähettivät.

Ilmeisesti ohjelmistoista Bambu slicer ja Fusion360 on mallinnukseen ja slaissaukseen ne järkevimmät, mitä nyt muutaman sivun tätä ketjua taaksepäin lueskelin. Vai onko Orca slicerissä jotain merkittävästi parempaa?
Orcassa paremmat kalibroinnit, mutta en itse ainakaan defaulttina löytäny sieltä niin hyviä filamenttiasetuksia. Bambun sliceri toimii aikalailla nappia painamalla niiden omiin filamentteihin.
 
Mistähän kannattaisi etsiä yksityisiä tulostajia, aina parempi jos löytyisi tästä läheltä Keski Uudeltamaalta? NR200p ATX adapterin tarvitsisi.
 
Mistähän kannattaisi etsiä yksityisiä tulostajia, aina parempi jos löytyisi tästä läheltä Keski Uudeltamaalta? NR200p ATX adapterin tarvitsisi.

Täällä huutelemalla niitä taitaa löytyä. Mutta ite olen Tuusulassa ja voin tulostaa, jos tarvis ja sopivan lähellä
 
Täällä huutelemalla niitä taitaa löytyä. Mutta ite olen Tuusulassa ja voin tulostaa, jos tarvis ja sopivan lähellä
Hyvä tietää, itsekin asustelen Tuusulassa niin saattaa olla että hihkaisen jos joskus sattuu tulemaan tulostettavaa. Tähän asti olen hyvin satunnaiset tulostukset hoitanut duunipaikan kautta mutta se on välillä sellaista säätämistä että ei tosikaan ja kun firman tulostin on toisessa kaupungissa niin on ollut vähän tympeää hommaa kikkailla noiden kanssa. Tosin, itsellä on ollut tuota tulostustarvetta ehkä kerran vuodessa niin tuon kanssa on vielä voinut elää.
 
Nopeasti googlattuna Bambu P1S tukisi STL tiedostoja, onko kenelläkään henk.koht. kokemusta että tukee myös solidworksista konvertoituja STL tiedostoja?
 
STL on STL, ihan sama mistä se on tuotu. Suosittelen kuitenkin tuomaan Bambu Studioon .step-tiedostoja, niin ei geometriaa huku tuplattuun kolmiomuunnokseen.
 
Jos hiuksia halutaan halkoa niin tulostimet kai yleisesti ottaen tukee gcodea. Slicerit sitten pätkii .stl:t ja muut tiedostotyypit ajo-ohjeiksi tulostimelle.
 
Tarkennuksena vielä, että STL-tiedostoja on kahta erilaista tyyppiä.
Binääri ja ASCII -koodaus.

Binäärimuoto on "tietokonekieltä" ja ASCII "ihmiskieltä" eli englantia.
Asian voi selvittää avaamalla STL-tiedosto jollain teksti editorilla (Notepad/Muistio) ja katsoa saako siitä selvää.

Binäärimuodossa kaikki tuntuu nykyään olevan ja saa ollakkin (pienempi koko ja tietokoneen nopeampi käsitellä).
Ei STL-tiedostoja käsin tarvitse muokata.

Gcodeissa sama juttu (gcode/bgcode).
 
Tilasin Bambun p1s tuon ams paketin. Aloittelija olen ja siksi kysymyskin sellainen, minkä merkkistä PLA :ta tuohon ams kannattaa ostaa että se toimii, eikö tule sen enempää ongelmia.
 
Tilasin Bambun p1s tuon ams paketin. Aloittelija olen ja siksi kysymyskin sellainen, minkä merkkistä PLA :ta tuohon ams kannattaa ostaa että se toimii, eikö tule sen enempää ongelmia.
Bambuhan kieltää käyttämästä pahvirullia AMS:ssä, mutta jos filamentti on muovirullalla, printtaa muoviset reunat pahvirullaan, tai siirtää muovirullalle, niin mitä vaan voi käyttää.
Jos ei halua säätää (kalibrointeja, nopeuksia, ym.) niin helpoimmalla pääsee jos käyttää Bambun filamentteja, kun niihin on slicerissa suoraa omat säädöt. Toki siitä ilosta sitten joutuu jonkinmoista preemiota maksamaan, enkä itsekään mukana tulleiden rullien lisäksi ole heidän filamentteja käyttänyt, vaan ostanut halvempaa ja manuaalisesti tuunannut säädöt niille.
 
Bambuhan kieltää käyttämästä pahvirullia AMS:ssä, mutta jos filamentti on muovirullalla, printtaa muoviset reunat pahvirullaan, tai siirtää muovirullalle, niin mitä vaan voi käyttää.
Jos ei halua säätää (kalibrointeja, nopeuksia, ym.) niin helpoimmalla pääsee jos käyttää Bambun filamentteja, kun niihin on slicerissa suoraa omat säädöt. Toki siitä ilosta sitten joutuu jonkinmoista preemiota maksamaan, enkä itsekään mukana tulleiden rullien lisäksi ole heidän filamentteja käyttänyt, vaan ostanut halvempaa ja manuaalisesti tuunannut säädöt niille.
Tähän lisäyksenä, itse käyttänyt Aceaddityn PETGiä pahvirullista täysin ongelmitta. Muistelisin lukeneeni, että pahvirullien ongelma on niiden reunojen kuluminen pyöriessä, mutta noissa on vahattu tmv. ne reunat umpeen, niin kestävät rasitusta, eivätkä ala kehittää ylimääräistä kitkaa.
 
3djaken filamenteissa on valinta Bambulab AMS yhteensopiva. paikkaansa pitävyydestä en tiedä. vasta tilasin itse tuolta pari rullaa jotka on matkalla.
Okei, minkä merkkisiä otit ? Ajatuksena tässä se ettei tarvitsisi lähteä sen enempää säätämään, jos tässä nyt pääsisi alkuun mahdollisimman helpolla. Meinasin sieltä (3djake) tilata jo etukäteen pahvirullaisia, mutta onneksi tuli täältä kysyttyä, toki ne eivät ongelma ole mutta vastausten perusteella muovirullilla pääsee "helpommalla".
 
Okei, minkä merkkisiä otit ? Ajatuksena tässä se ettei tarvitsisi lähteä sen enempää säätämään, jos tässä nyt pääsisi alkuun mahdollisimman helpolla. Meinasin sieltä (3djake) tilata jo etukäteen pahvirullaisia, mutta onneksi tuli täältä kysyttyä, toki ne eivät ongelma ole mutta vastausten perusteella muovirullilla pääsee "helpommalla".
3djaken omaa ASAa ASA Musta 1,75 mm / 1000 g ja eco PLAta ecoPLA vaaleanharmaa 1,75mm / 1000 g
Itseasiassa tuli tuossa iltapäivällä. Asa rulla oli sama halkaisija ja n.4-5mm leveämpi kuin bambun omat.
 
Tilasin Bambun p1s tuon ams paketin. Aloittelija olen ja siksi kysymyskin sellainen, minkä merkkistä PLA :ta tuohon ams kannattaa ostaa että se toimii, eikö tule sen enempää ongelmia.

P1S:n ja AMSsin omistavana totean, että helpoimmalla ehkä pääset ostamalla Bambun PLA-rullia, hintaero on sen verran pieni (ainakin tarjouksissa) ettei kikkailu kannata. Bambun rullissahan on myös se tunnistustägi joka osaltaan vähän helpottaa tulostuasetuksia.
Minulla on edellisen tulostimen aikana hankittuja lankoja: SUNLU PLA, jonka rulla sopii AMSssiin ja tuntuu tulostuvan Bambun parametreilla OK, kun taas 3DJaken rullat ei mahdu AMSsiin.
 
P1S pistetty tilaukseen aamupäivällä, perjantaina näyttää olevan perillä
 
STL on STL, ihan sama mistä se on tuotu. Suosittelen kuitenkin tuomaan Bambu Studioon .step-tiedostoja, niin ei geometriaa huku tuplattuun kolmiomuunnokseen.
Samaa mieltä. Lisäksi step-tiedostoissa se kiva puoli, että ne saa järkevästi auki (yleensä) uudestaan CADilla. Ei ole kotitulostelussa tiedostojenhallinta aina ihan ammattitasolla, niin aina välillä pitää avata jo aiemmin tallennettu step-tiedosto uudelleen Solidworksillä ja luntata oliko tässä "palikka 2 - testi 3" stepissä nyt 15 mm vai 15,1 mm tuo laakerin potero :D STL-tiedostot saa toki myös auki, mutta hankala siitä kolmiokyhäelmästä on mitään mitata saatikka muokata. Step-tiedoston muokkaaminen on vielä ihan tehtävissä, vaikkei toki suoraviivaisinta sekään.
 
P1S:n ja AMSsin omistavana totean, että helpoimmalla ehkä pääset ostamalla Bambun PLA-rullia, hintaero on sen verran pieni (ainakin tarjouksissa) ettei kikkailu kannata. Bambun rullissahan on myös se tunnistustägi joka osaltaan vähän helpottaa tulostuasetuksia.
Minulla on edellisen tulostimen aikana hankittuja lankoja: SUNLU PLA, jonka rulla sopii AMSssiin ja tuntuu tulostuvan Bambun parametreilla OK, kun taas 3DJaken rullat ei mahdu AMSsiin.
sama minulla, vanhoja rullia löytyi jotka oli pahvia tai ei mahtunu, ni tulostin akkukoneeseen palikan
että sai kelattua ams mukana tulleille rullille. jatkossa taidan kanssa tilata bambun refill filamentteja. lähinnä helppouden takia ja ei jää niitä keloja kuleksimaan.
3djakella oli tarjouksia ja tuo asa vähän kiinnosteli ni otin matkaan.
 
Jos on tarkoitus tehdä bracketteja 240/360mm radeille niin mikä lienee paras materiaali, PETG ilmeisesti kestää paremmin lämpöjä? Jos kopassa on jotain 40-60 astetta niin meneekö PLA jo liian pehmeäksi, entäs PETG?

Toinen kysymys, jos tollaisen bracketin haluaa printata niin se pitää tehdä kahdessa osassa ilmeisesti? Jonkun näköinen "lukitus" kahdelle osalle pitäisi tehdä suunnitteluvaiheessa.

Kovasti houkuttelee tuo Bambu A1 tarjous, vähän pelkään että jääkö vaan kaappiin pölyttymään kun tarve kuitenkin vain satunnaista.

Vaihtoehtona on ostaa käytetty Enderi mutta kun tätä ketjua lukee niin tuntuu ettei ole niissä ole kuin ongelmia, onko täällä yhtään tyytyväistä Ender 3 tms käyttäjää joka voi keskittyä vain tulostamiseen eikä tulostimen säätämiseen?
 
Viimeksi muokattu:
@Hammer Schultz

1 PETG riittää materiaaliksi tuollaiseen käyttöön. Jos lämmöt kotelossa lipsahtaa vähän yläkanttiin, niin PLA voi olla jo liian huono lämmönkestoltaan.

2 Riippuu tietysti aivan tulostimen pedin koosta. Tuollainen 240mm radin bracket ehkä nippanappa saattaa esim. 256x256x256mm bambulabin petiin mahtua nurkasta nurkkaan asetettuna "kyljelleen", mutta lähtökohtaisesti nuo vaatii aina isomman kokoluokan koneen jos kokonaisena haluaa tulostaa. Voit testailla sopivuutta kun lataat jonkun slicer-ohjelmiston (Esim Bambu Studio, PrusaSlicer, SuperSlicer jne), valitset haluamasi tulostimen ja sovitat kappaletta pedille (netistä löytyy paljon valmiita bracket malleja testattavaksi)! Mutta osissa tulostus ei tuollaisessa kohteessa ole sinänsä ongelma, pieni sauma voi jäädä näkyviin mutta aika siistin lopputuloksen saa anyways.

Itse ostin ensimmäiseksi tulostimeksi reilu 5v sitten Ender 3 Pro:n ja toisen Crealityn tuotteen ostin kun Ender V2 julkaistiin. Jokunen tuhat tuntia Crealityn tuotteilla tuli printattua, mutta enemmän tai vähemmän niitä joutui aina korjailemaan tai modaamaan lastentauteja pois; toisaalta siinä oppi paljon 3D-tulostimien toiminnasta ja se kokemus on auttanut myöhemmin paljon. Mutta siirryttyäni Prusaan ja sittemmin Bambuun, tajusin että kyllä sille hintaerolle ihan syynsä on. Mutta käyttäjiä ja käyttökohteitakin on erilaisia, kaikkia pieni ruuvaaminen ja harrastelu ei haittaa. Jos et halua harrastaa ongelmanratkaisua vaan tulostaa niin osta Bambu tai Prusa. Jos sittemmin kyllästyt tulosteluun niin ei tuollasta uudenkarheaa A1:stä myydessä paljoa rahassa häviä :)
 
Yritin ekaa kertaa testata Bambun ams liten kanssa autorefilliä, kun kela oli loppumassa, mutta toinen samaa oli jo ostettu. Pistin illalla tulostumaan. Nyt oli vastassa vain hälytys ekan kelan moottorin ylikuumentumisesta. Filamentin lopussa oli joku mutka, joka jäi sitten kunnolla kiinni syöttölaitteeseen, eikä filamenttia saatu kelattua pois, jotta olisi voitu vaihtaa toiseen kelaan.

Onkos tällainen mutka lopussa yleinenkin ongelma joidenkin valmistajien keloissa?
 
Onkos tällainen mutka lopussa yleinenkin ongelma joidenkin valmistajien keloissa?
Ollut kaikissa keloissa jotka on tullut tähän mennessä käytettyä.
Siis jos tarkoitat mutkalla sitä että flamenttin viimeisiä senttejä on taitettu niin että se on saatu kiinnitystä varten pujotettua kelan rungon läpi menevästä reiästä.
 
Ollut kaikissa keloissa jotka on tullut tähän mennessä käytettyä.
Siis jos tarkoitat mutkalla sitä että flamenttin viimeisiä senttejä on taitettu niin että se on saatu kiinnitystä varten pujotettua kelan rungon läpi menevästä reiästä.
Miten Bambun auto refill voi sitten toimia, jos lopun mutka voi jumittaa koko syötön?
Vai onko auto refill toiminut sinulla mutkasta riippumatta?
 
Mä oon yleensä katkassut sen mutkan etukäteen (tiettyjen valmistajien rullissa ei tietty valttämättä onnistu) niin ei ole ollut ongelmaa auto refillillä.
 
Mää oon käyttäny enimmäksen bambulabin ja clasun filamenttejä. Hyvin on toiminu, kun lanka loppunu. Kerran törmäsin tommoseen mutkaan ja ihmettelin, että mikähän järki tässä on. Sattui onneksi juuri niin, että tulostus loppui juuri ennen kelan loppumista. Mutta laite kyllä jää tympeästi huutamaan tuulettimet punaisena, kun jää odottamaan, että laitan uuden kelan.
 
Mää oon käyttäny enimmäksen bambulabin ja clasun filamenttejä. Hyvin on toiminu, kun lanka loppunu. Kerran törmäsin tommoseen mutkaan ja ihmettelin, että mikähän järki tässä on. Sattui onneksi juuri niin, että tulostus loppui juuri ennen kelan loppumista. Mutta laite kyllä jää tympeästi huutamaan tuulettimet punaisena, kun jää odottamaan, että laitan uuden kelan.
Clasun filamentti mullakin oli käytössä. Ehkä tuo jumittuminen oli vain huonoa tuuria.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 271
Viestejä
4 550 539
Jäsenet
74 950
Uusin jäsen
Kampamaneetti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom