3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Hei, lainaan vielä itseäni ja toivoisin vastauksia tähän koska kyseisen laitteen käyttäjiä näyttäisi foorumilta löytyvän, vaan onko vertaulukohtaa? Nyt huonona tässä laitteessa mainittu hajoava tulostuspeti, onko muuta?

" Hep, olen tähän asti tulostellut "lainakoneilla" ja nyt näyttäisi Creality Ender-3 V3 SE olevan alta 200€ joten tuon voisi jo hommata ja ei edes harmittaisi mikäli olisi susi. Kuitenkin tällä foorumilla on kokeneita osaajia joten pyytäisinkin kommentoimaan kyseistä laitetta vai kannattaako katsella jotain muuta Enderin versiota tai vastaavasti muuta merkkiä max. 350€ budjetilla, kiitos etukäteen! "
Ender 3 V3 SE ollut käytössä parisen kuukautta ja useampi rulla mennyt muovia. Hyvin toimii, ongelmat olleet lähinnä käyttäjässä. Eka tulostin itselle, niin vertailukohtaa ei kyllä muista laitteista löydy. Vakiopetiin jää tulosteet hyvin kiinni, PETG muovi liiankin hyvin, tuo korjautui vaihtamalla peti toiseen. AliExpressistä vaihdoin bimetal heatbreakin vakiona olevan muoviputken tilalle, parilla eurolla ihan pätevä parannus.

Nyt kuukauden säätänyt klipperiä toimimaan tuon kanssa, se on aiheuttanut kyllä ongelmia. Menin testaamaan automaattista z-offsetin säätöä, toimi ekalla kerralla ja toisella kerralla tuhosi vakiopedin Sen jälkeen manuaalisesti säätäen on homma pelannut, joululahjatkin tuli tulostettua.
 
Tuli printattua tommonen koroke, jossa avattavat tuuletusaukot sivuilla, niin ei tartte pelleillä lasikannen kanssa - etenkin kun AMS on siinä päällä; Light flood for closed Bambu lab printers by Jorge Rui
Mustasta PETG:stä tehty ja jonkun verran sai asetuksia hieroa, että sai printattua virheettä, mutta ehdottomasti vaivan arvosta. Laitoin ledinauhan printissä sitä varten olevaan uraan ja liittimellä kiinni alkuperäisen valon tilalle, niin etäohjaus sille säilyy. Kattokiinnikkeen modasin lampulle, joka löyty iteltä hyllystä, niin näkee huoltaa ja siivota. :thumbsup:
IMG_20231231_085316.jpgIMG_20231231_085249.jpgIMG_20231231_085231.jpgIMG_20231231_085219.jpgIMG_20231231_085144.jpg
 
Tuli printattua tommonen koroke, jossa avattavat tuuletusaukot sivuilla, niin ei tartte pelleillä lasikannen kanssa - etenkin kun AMS on siinä päällä; Light flood for closed Bambu lab printers by Jorge Rui
Mustasta PETG:stä tehty ja jonkun verran sai asetuksia hieroa, että sai printattua virheettä, mutta ehdottomasti vaivan arvosta. Laitoin ledinauhan printissä sitä varten olevaan uraan ja liittimellä kiinni alkuperäisen valon tilalle, niin etäohjaus sille säilyy. Kattokiinnikkeen modasin lampulle, joka löyty iteltä hyllystä, niin näkee huoltaa ja siivota. :thumbsup:
IMG_20231231_085316.jpgIMG_20231231_085249.jpgIMG_20231231_085231.jpgIMG_20231231_085219.jpgIMG_20231231_085144.jpg
Mikä kattolamppu sulla on tuolla sisällä? Eikö siihen osu reverse bowden ja väännä sitä mutkalle?
 
Mikä kattolamppu sulla on tuolla sisällä? Eikö siihen osu reverse bowden ja väännä sitä mutkalle?
Joku 25cm halkasijalla oleva IP54 suojattu 18W ledivalo, joka jostain projektista ylijääneenä löyty hyllystä. :D Ei osu, on jopa pari milliä korkeemmalla tuon korokkeen kanssa, kuin alkuperäinen lasi, jota vasten putki hinkkasi menemään.
Ihan ilosesti tuo nyt on ~14h printtaillut menemään tuon modin asennuksen jälkeen, tällä hetkellä läjä pikkuhilppeitä printteriin ajossa (mm. tuki tuolle bowdenille, plugeja erilaisiin reikiin tuolla kammion sisällä, työkalu kierteiden putsaamiseen ja Y-splitteri koneen taakse). PETG matskuna ja ovi kiinni, tuuletusläpät auki ylhäällä kammio tasaantunut 40°C (260°C ja 80°C printtauslämmöt), niin varsin tyytyväinen olen edelleen. :thumbsup:
Tuostahan voi jättää koko kattovalo-osion printtaamatta ja käyttää pelkkää ledinauhaa, jos esim. haluaa eristää lasin kuumempaa kammiota kaipaaville matskuille, tai muuten vaan extratilaa katoon. Itellä tommonen nauha ja meni ongelmitta alkuperäisen valon liittimen tilalle, teipin liima tuntuu nappaavan hyvin kiinni ja pituuskin riitti hyvin, sai jopa muutaman sentin napata pois; 3.75€ 61% OFF|For Bambu lab Light p1p p1s X1C LED Lights Strip LED Light Kit 5V 150cm IP44 high end Lighting Lamp Super bright For Bambulab| | - AliExpress
 
Viimeksi muokattu:

Onko tästä kokemuksia kenelläkään?
 
Tuossa pientä vertailua vakiovalon ja ledinauhan välillä. Itse kyllä todella tyytyväinen tuohon päivitykseen ja se tekee tuosta livekamerastakin kelvollisen tulostuksen tarkkailuun tummemmillakin filamenteilla. :thumbsup:
Vakio:


Ledinauha:
 
IMG_20240101_015908.jpg

Eihän tuosta kaunis tullut :D Mutta kun piti siirtää nuo rojut alhaalta ylös, että pääsee tuota alakertaa rakentelemaan uusiksi. Niin tollaiseen ratkaisuun päädyin :D
 

Onko tästä kokemuksia kenelläkään?
Todella hidas ja huonosti tuettu verrattuna normaaliin RPiin. Osa näytöistä ei toimi tuon kanssa ja wlan-piirit on kuraa. Kahdessa voronissa ollut BTT:n piit ja molemmista vaihtanut perus raspiin kun ei ole hermo kestänyt hitautta.
 
Joku 25cm halkasijalla oleva IP54 suojattu 18W ledivalo, joka jostain projektista ylijääneenä löyty hyllystä. :D Ei osu, on jopa pari milliä korkeemmalla tuon korokkeen kanssa, kuin alkuperäinen lasi, jota vasten putki hinkkasi menemään.
Ihan ilosesti tuo nyt on ~14h printtaillut menemään tuon modin asennuksen jälkeen, tällä hetkellä läjä pikkuhilppeitä printteriin ajossa (mm. tuki tuolle bowdenille, plugeja erilaisiin reikiin tuolla kammion sisällä, työkalu kierteiden putsaamiseen ja Y-splitteri koneen taakse). PETG matskuna ja ovi kiinni, tuuletusläpät auki ylhäällä kammio tasaantunut 40°C (260°C ja 80°C printtauslämmöt), niin varsin tyytyväinen olen edelleen. :thumbsup:
Tuostahan voi jättää koko kattovalo-osion printtaamatta ja käyttää pelkkää ledinauhaa, jos esim. haluaa eristää lasin kuumempaa kammiota kaipaaville matskuille, tai muuten vaan extratilaa katoon. Itellä tommonen nauha ja meni ongelmitta alkuperäisen valon liittimen tilalle, teipin liima tuntuu nappaavan hyvin kiinni ja pituuskin riitti hyvin, sai jopa muutaman sentin napata pois; 3.75€ 61% OFF|For Bambu lab Light p1p p1s X1C LED Lights Strip LED Light Kit 5V 150cm IP44 high end Lighting Lamp Super bright For Bambulab| | - AliExpress
Printtaat PETGiä 260c nokalla ja 80c pedillä? Eikö tuo 260 ole hiukan liian paljon PETGille? Ja vaikka bowdeni ei osukkaan lamppuun niin aika mutkalla se silti on. Se aiheuttaa kitkaa ja huonompaa tulostuslaatua.
 
Printtaat PETGiä 260c nokalla ja 80c pedillä? Eikö tuo 260 ole hiukan liian paljon PETGille? Ja vaikka bowdeni ei osukkaan lamppuun niin aika mutkalla se silti on. Se aiheuttaa kitkaa ja huonompaa tulostuslaatua.
Eipä ole mitään valittamista ollut jäljessä sen jälkeen kun sain lämmöt ja nopeudet hierottua kohdille, viileemmällä testailin, 230°C/60°C:stä ylöspäin ja noilla paikkeilla rupes layer ja bed adhesion olemaan järkevällä tasolla. Mitä netistä lueskelin, niin HS suutin kuulemma vaatii ~10°C enemmän kuin tavallinen ja pedin lämpöjä kun mittailin, niin suunnilleen 10-13°C vähemmän oli kuin pyynti. Sitä en tiedä onko tuo normaalia, vai onko pedin anturi jotenkin huonosti (vai eikö IR-lämpömittari osaa tuota pintaa mitata kunnolla), mutta kunhan toimii johdonmukaisesti, niin eipä oikeen kiinnostakaan. :D
Lämmöistä nyt sinänsä mitään hajua, millä mitäkin "kuuluu" printata, eikä PETG:stäkään ole muita kokemuksia kuin tuo Aceaddity, mutta kunhan homma pelaa niin se riittää mulle. :thumbsup: Myöskään mitään elefantinjalkoja tai pohjan sulamista ei ole ollut havaittavissa.
Letkunkaan puolesta mitään ongelmia ei tähän mennessä ole näkynyt ja ihan Bambun toimesta tuo noin oli laitettu, tosin asensin tänään tommosen - enimmäkseen ulkonäkösyistä: https://www.printables.com/model/528301-x1-p1p-ptfe-tube-guide-remix-to-clear-wiring Vakiona tosiaan otti kevyesti kiinni lasiin - ei pahasti, mutta ärsyttävästi kuitenkin.

Itsehän en mitään mistään tiedä, mutta näillä asetuksilla ei ole ollut mitään sanomista lopputuloksessa, niin näillä mennään kunnes muuta keksitään. :D
 
Todella hidas ja huonosti tuettu verrattuna normaaliin RPiin. Osa näytöistä ei toimi tuon kanssa ja wlan-piirit on kuraa. Kahdessa voronissa ollut BTT:n piit ja molemmista vaihtanut perus raspiin kun ei ole hermo kestänyt hitautta.

Mites Sonic Pad? Itsellä nyt Ender 3 V2 ja Sidewinder X2 joissa kummassakin klipper ja padilla ohjaus. Curasta senkun lähettää wlanin kautta kummalle vaan tai kummallekkin tehtävää ja homma toimii. Jos ongelmia ollu niin aina ollu vika printterissä.
 
Mites Sonic Pad? Itsellä nyt Ender 3 V2 ja Sidewinder X2 joissa kummassakin klipper ja padilla ohjaus. Curasta senkun lähettää wlanin kautta kummalle vaan tai kummallekkin tehtävää ja homma toimii. Jos ongelmia ollu niin aina ollu vika printterissä.
Ei oo sonic padista kokemuksia. Ei ole kai avointa lähdekoodia vaikka klipperiä käyttääkin ja sen takia kaikki muutokset ja muokkauset menee crealityn kautta? Miksei laita vaan normaalia raspia tai vanhaa läppäriä kiinni ja ajele joko headlessinä tai sitten jollain erillisellä näytöllä? Vaikka omissa tulostimissa pääasiassa näytöt onkin kiinni niin en käytä niitä 99% ajasta ollenkaan vaan kaikki hoituu klipperin webbikäyttöliittymän kautta.
 
Eipä ole mitään valittamista ollut jäljessä sen jälkeen kun sain lämmöt ja nopeudet hierottua kohdille, viileemmällä testailin, 230°C/60°C:stä ylöspäin ja noilla paikkeilla rupes layer ja bed adhesion olemaan järkevällä tasolla. Mitä netistä lueskelin, niin HS suutin kuulemma vaatii ~10°C enemmän kuin tavallinen ja pedin lämpöjä kun mittailin, niin suunnilleen 10-13°C vähemmän oli kuin pyynti. Sitä en tiedä onko tuo normaalia, vai onko pedin anturi jotenkin huonosti (vai eikö IR-lämpömittari osaa tuota pintaa mitata kunnolla), mutta kunhan toimii johdonmukaisesti, niin eipä oikeen kiinnostakaan. :D
Lämmöistä nyt sinänsä mitään hajua, millä mitäkin "kuuluu" printata, eikä PETG:stäkään ole muita kokemuksia kuin tuo Aceaddity, mutta kunhan homma pelaa niin se riittää mulle. :thumbsup: Myöskään mitään elefantinjalkoja tai pohjan sulamista ei ole ollut havaittavissa.
Letkunkaan puolesta mitään ongelmia ei tähän mennessä ole näkynyt ja ihan Bambun toimesta tuo noin oli laitettu, tosin asensin tänään tommosen - enimmäkseen ulkonäkösyistä: https://www.printables.com/model/528301-x1-p1p-ptfe-tube-guide-remix-to-clear-wiring Vakiona tosiaan otti kevyesti kiinni lasiin - ei pahasti, mutta ärsyttävästi kuitenkin.

Itsehän en mitään mistään tiedä, mutta näillä asetuksilla ei ole ollut mitään sanomista lopputuloksessa, niin näillä mennään kunnes muuta keksitään. :D
Kaikissa paksummissa pedeissä se pinnan lämpötila on 5-10 astetta kylmempi mitä termistorin lukema näyttää. 80c on ihan ok pedille PETGiä tulostaessa. Luulisi, että 260c nokalla tulostaessa PETGiä se stringaisi huomattavia määriä ja jättäisi blobbeja hitaampiin kohtiin. Siitä tulee kuitenkin melko juoksevaa yli 250c lämpötiloissa. Jos sulla on kaikki tulostuslämpötilat 10 astetta korkeampia kuin muilla niin hotendin termistori saattaa olla viallinen. Vai onko tulostusnopeudet yli 500mm/s ja kiihtyvyydet 30k?
 
Minulla on raspi 3 ohjaamassa ender 5 tulostinta. Tuo BTT tuli vastaan niin ajattelin että onko jotain kehitystä tapahtunut mutta ilmeisti ei :-) Nyt kun taas sai klipperin tulille muistikortin rikkoontumisen jälkeen niin ei valittamista. Suunnittelin uuden tulostimen ostamista mutta klipper antoi kyllä uuden elämän tuolle tulostimelle.

TPU tekee vielä stringiä joten siihen pitäisi vielä keskittyä että saisi hyvää jälkeä. Onko vinkkejä?
 
Minulla on raspi 3 ohjaamassa ender 5 tulostinta. Tuo BTT tuli vastaan niin ajattelin että onko jotain kehitystä tapahtunut mutta ilmeisti ei :) Nyt kun taas sai klipperin tulille muistikortin rikkoontumisen jälkeen niin ei valittamista. Suunnittelin uuden tulostimen ostamista mutta klipper antoi kyllä uuden elämän tuolle tulostimelle.

TPU tekee vielä stringiä joten siihen pitäisi vielä keskittyä että saisi hyvää jälkeä. Onko vinkkejä?
BTTPiit on huonompia kuin rpi3 ja tulleet markkinoille pelkästään raspien huonon saatavuuden takia.
TPU:lle ehkä matalampi lämpötila ja hiukan pidempi retraction. Itse tulostellut 210c ja 1,2mm retractionilla ender v2:lla direct driven kanssa.
 
Tarvitsisin 0.7-1.0 metrin pätkän Bowden/PTFE putkea eikä viitsisi alkaa tilailemaan sellaista postin kautta. Myydäänkö tuollaista PK-seudulla jossain kaupassa mistä sen voisi noutaa? Clasulla on vaan 0.4 m pätkiä. Toki jos jollain lojuu irrallaan sellainen pätkä niin voin senkin ostaa.
 
Tarvitsisin 0.7-1.0 metrin pätkän Bowden/PTFE putkea eikä viitsisi alkaa tilailemaan sellaista postin kautta. Myydäänkö tuollaista PK-seudulla jossain kaupassa mistä sen voisi noutaa? Clasulla on vaan 0.4 m pätkiä. Toki jos jollain lojuu irrallaan sellainen pätkä niin voin senkin ostaa.
Sintoselta saa nopeasti vuorokauden tai parin toimitusajalla. Ja pystyy tuolta kai noutamaankin.
 
Sintonen on kai Valkeakoskella? Ei ihan PK-seudulla. Postitsehan noita myyjiä on useitakin.
 
Kaikissa paksummissa pedeissä se pinnan lämpötila on 5-10 astetta kylmempi mitä termistorin lukema näyttää. 80c on ihan ok pedille PETGiä tulostaessa. Luulisi, että 260c nokalla tulostaessa PETGiä se stringaisi huomattavia määriä ja jättäisi blobbeja hitaampiin kohtiin. Siitä tulee kuitenkin melko juoksevaa yli 250c lämpötiloissa. Jos sulla on kaikki tulostuslämpötilat 10 astetta korkeampia kuin muilla niin hotendin termistori saattaa olla viallinen. Vai onko tulostusnopeudet yli 500mm/s ja kiihtyvyydet 30k?
Eipä ole stringejä jalassa, sen enempää kuin printeissäkään. :D Jotain todella satunnaista höytyvää välillä johonkin jättää, mutta näitä on ehkä 5kpl 150g printissä, niin ne voin toholla poistaa, tai ihan nyppiä käsin. Ennemmin otan paremman kestävyyden tiukemman layer adhesionin myötä ja mielenrauhan siitä, ettei herätessä odota annos spagettia printterissä. Blobitkin sain pois säätämällä PA:n ja retractionin kohdilleen. :thumbsup:
Mitä olen ymmärtänyt, niin tuo ~10°C korkeampi lämpötila on ihan kovateräksen tuoma ominaisuus, johtuen huonommasta lämmönjohtavuudesta; V6/V5 Hardened Steel Nozzles - Lukas Pomykal
Kiihtyvyys on vakioprofiililla, mutta tulostusnopeutta olen rajoittanut max flow ratea laskemalla PETG:llä 8mm2. Jossain kohtaa ehkä jaksan hakea nopeampia säätöjä, mutta ainakin vielä tässä kohtaa itselle tärkeämpää on päästä printtaamaan ja että laatu on hyvää.
 
Onko @Reivn saanut qidin tulostimen? Kokemuksia?
Viikonloppuna sain laitteen testikuntoon ja ekat ajot tehty mitä siellä esimerkkitiedostoja oli syötetty. Vertailukohtaa ei ole kun on ensimmäinen oma printteri, mutta hyvin tuntui pla-testit tulevan läpi. Nopeutta on hitosti, ja koneen kotelo tärisee kunnolla tuossa alustalla mihin sen nostin, mutta eipä se tunnu vaikuttaneen tulostuslaatuun, eli kompensointi pelittää. Pitää kattoa jos pöydän alla olevat lukitetut pyörät sais tuettua paremmin. Pedin lämpötila nousee nopeasti, samoin tulostuspää, tarkkuus näyttää olevan parin asteen toleranssilla, molemmat menee hieman yli asetetun tavotteen ja sitten pysyttelevät +-1C asetetusta.

Kosketusnäytön valikot kaipais selkeyttä, mutta pitää nyt päntätä ohjekirja vielä pari kertaa läpi. Tulostuspään nopeus on ilmotettu prosenteissa kosketusnäytöllä, ja se oli oletuksena 100%. Oletan sen siis vetäneen täydellä 600mm/s mikä laitteelle annettu, kunnes tajusin tiputtaa 80% lukemaan kesken printtauksen. Vai onko kyseessä printtitiedostolle etukäteen määritetty tulostusnopeus, johon tuo 100% viittaa, mutta kosketusruutu ei vaan näytä sitä tietoa et mitä sinne on etukäteen määritelty.. Samaan aikaan ennen printin alotusta olin laittanu pedille 55C lämmöt, mutta printatessa se jostain syystä oli nostanu sen 60C lukemaan, vaikka paneelit oli auki, eli tuokin viittais vähän siihen, että arvot tulee suoraan tiedostolta, mutta laitteen valikot ei noita tietoja näytä. Tuo 60C pedille on maksimi mitä suosittelevat omalle PLA Rapidolleen, mutta silti tulosteet lähti todella helposti irti pediltä, tarttenu ku pikkasen kahdella sormella kääntää...

Laite on niin iso, että se kannattaa saada poikittain, tai muuten asetella niin, että taakse pääsee käsiksi helposti, etukautta ei mitään jakoja käpälöidä takana olevaa filamenttirullaa ja syöttöä tai virtanappia. Etuovi onneks avautuu yli 180astetta jottei vaikeuta printtien ulos ottamista, sain tuon ansiosta laitettua laitteen poikittain pöydälle, niin pääsee käsiksi rullaan helposti, vaikka ovi avautuukin nyt pöydän etureunaa kohti. harmittavasti usb-portti on sitten just siellä toisessa takanurkassa :D

En onnistunut saamaan laitetta lepotilaan. Valikon kautta löytyi sammutusnappi, mutta se vei laitteen suoraan johonkin reset/firmware-kyselyyn, josta pääs onneks pois. Odottelin useamman minuutin kun peti oli jäähtyny, eikä se tuntunu sammuvan, joten jouduin napsauttamaan takaa virrat pois. Tuokin vielä selvitettävä, onko kyse laitteen kiemuroista, vai käyttäjän osaamattomuudesta :D
 
Kysynpä vielä vahvistusta olettamille:

Hommasin Wanhao i3+ joskus vuonna 2016, ja harrastelin 3D tulostamista muutaman vuoden. Harrastelua se todellakin oli, skene pyöri lähinnä tulostimen parantelun ja tulostimen osien tulostamisen ympärillä. Valmistelut ja varmistelut vei enemmän aikaa kuin itse printtaus. Lopulta kone jöi kaappiin kun alusta warppasi enkä jaksanut hommata uutta.

Jostain tuli kipinä, josko kokeilisi uudestaan ja katsoisi mitä 500-1000e budjetilla saisi.

Onko nyt niin, että Bambu P1S olisi tuossa hintaluokassa se the kone jonka kanssa ei voi kauheasti mennä pieleen? Ilmeisesti se, ja muut vastaavat koneet alkaa nykyään olla aika huolettomia auto bed levelingeineen etc. että pikkuhiljaa voi keskittyä enemmän siihen itse tulostettavaan tuotteeseen ja jättää rassaamisen vähemmälle?

Tykkään kyllä perehtyä ja rassata asioita, satoja tunteja tuli paranneltua ja korjailtua tuota entistäkin. Erityisesti octoprint oli gamechanger. Nyt ei vaan enää ole aikaa ja mielenkiintoa rakentaa itse tulostinta, kivempaa olisi mallintaa tarpeeseen ja laittaa kone käyntiin niin ettei tartteisi olla koko ajan vahtimassa.
 
Prusan vehkeet on aika huolettomia. Bambut vaan huomattavasti nopeampia ja niissä on uusia herkkuja mitä ei printtereissä juurikaan ennen olla nähty, esim. X1C:n lidar yms.
 
Kysynpä vielä vahvistusta olettamille:

Hommasin Wanhao i3+ joskus vuonna 2016, ja harrastelin 3D tulostamista muutaman vuoden. Harrastelua se todellakin oli, skene pyöri lähinnä tulostimen parantelun ja tulostimen osien tulostamisen ympärillä. Valmistelut ja varmistelut vei enemmän aikaa kuin itse printtaus. Lopulta kone jöi kaappiin kun alusta warppasi enkä jaksanut hommata uutta.

Jostain tuli kipinä, josko kokeilisi uudestaan ja katsoisi mitä 500-1000e budjetilla saisi.

Onko nyt niin, että Bambu P1S olisi tuossa hintaluokassa se the kone jonka kanssa ei voi kauheasti mennä pieleen? Ilmeisesti se, ja muut vastaavat koneet alkaa nykyään olla aika huolettomia auto bed levelingeineen etc. että pikkuhiljaa voi keskittyä enemmän siihen itse tulostettavaan tuotteeseen ja jättää rassaamisen vähemmälle?

Tykkään kyllä perehtyä ja rassata asioita, satoja tunteja tuli paranneltua ja korjailtua tuota entistäkin. Erityisesti octoprint oli gamechanger. Nyt ei vaan enää ole aikaa ja mielenkiintoa rakentaa itse tulostinta, kivempaa olisi mallintaa tarpeeseen ja laittaa kone käyntiin niin ettei tartteisi olla koko ajan vahtimassa.
Nykyään ABL löytyy jo 200€ hintaluokan vehkeistä ja hiljaiset stepper-ajurit ovat standardivaruste halvimmissakin rimpuloissa, eli ne ei ole enää mitään luksusta. Tulostusnopeudet ovat kalliimman hintaluokan malleissa menneet nyt lähivuosina aivan valtavasti eteenpäin (Bambulabsin printterit, klipper käyttöjärjestelmä, jne.).
Tekniikka siis on mennyt eteenpäin aivan valtavasti 2016 aikoihin verrattuna.
 
Kysynpä vielä vahvistusta olettamille:

Hommasin Wanhao i3+ joskus vuonna 2016, ja harrastelin 3D tulostamista muutaman vuoden. Harrastelua se todellakin oli, skene pyöri lähinnä tulostimen parantelun ja tulostimen osien tulostamisen ympärillä. Valmistelut ja varmistelut vei enemmän aikaa kuin itse printtaus. Lopulta kone jöi kaappiin kun alusta warppasi enkä jaksanut hommata uutta.

Jostain tuli kipinä, josko kokeilisi uudestaan ja katsoisi mitä 500-1000e budjetilla saisi.

Onko nyt niin, että Bambu P1S olisi tuossa hintaluokassa se the kone jonka kanssa ei voi kauheasti mennä pieleen? Ilmeisesti se, ja muut vastaavat koneet alkaa nykyään olla aika huolettomia auto bed levelingeineen etc. että pikkuhiljaa voi keskittyä enemmän siihen itse tulostettavaan tuotteeseen ja jättää rassaamisen vähemmälle?

Tykkään kyllä perehtyä ja rassata asioita, satoja tunteja tuli paranneltua ja korjailtua tuota entistäkin. Erityisesti octoprint oli gamechanger. Nyt ei vaan enää ole aikaa ja mielenkiintoa rakentaa itse tulostinta, kivempaa olisi mallintaa tarpeeseen ja laittaa kone käyntiin niin ettei tartteisi olla koko ajan vahtimassa.
P1S combo tuli ostettua 2017 kasatun Tevo Tarantulan tilalle. Heti paketista otettuna teki hyvää jälkeä ja nyt vielä viimeisimmän firmispäivityksen jälkeen ei askelmoottoritkaan enää juuri ääntä pidä.
Filamenttia tuosta on varmaan kohta jo mennyt enemmän läpi kuin Tevosta kun aikaa ei ole mennyt säätämiseen ja tuon uskaltaa jättää huoletta yksin tulostamaan. Tietysti myös tulostusnopeus on aivan eri luokkaa.
 
P1S combo tuli ostettua 2017 kasatun Tevo Tarantulan tilalle. Heti paketista otettuna teki hyvää jälkeä ja nyt vielä viimeisimmän firmispäivityksen jälkeen ei askelmoottoritkaan enää juuri ääntä pidä.
Filamenttia tuosta on varmaan kohta jo mennyt enemmän läpi kuin Tevosta kun aikaa ei ole mennyt säätämiseen ja tuon uskaltaa jättää huoletta yksin tulostamaan. Tietysti myös tulostusnopeus on aivan eri luokkaa.
Komppaus tälle, todella luotettavasti toiminut ilman mitään säätämistä PLA:lla ja PETG:llä. Huimasti nopeuttanut kaikenlaisten värkkien ja prototyyppien tekemistä, kun tulostaa "ison" palikan siinä ajassa missä aiempi Ender 3 V2 tulostin benchyn. Ainoa huono puoli tuossa on kyllä tuo äänekkyys, viimeisin päivitys vähän paransi tilannetta, mutta on tuo edelleen aika rasittavan ääninen jos samassa huoneessa tulostaa. Tarkoitus koittaa saada vähän hiljaisemmaksi, veikkaisin, että palaset bitumimattoa pohjaan ja sivuihin auttaisi jo paljon. Ei siis edes "eristävästi", vaan ihan vaan vähentämään värinöitä (samaan tapaan kuin autojen pelleissä joskus on). Kun ainakin omassa yksilössä koppa toimii kaikukoppana ja paneelit selvästi värisee mukana. Vähän massaa kiinni, niin ehkei lähtisi niin herkästi resonoimaan. Pitää kokeilla jossain välissä.
 
Jees. Näköjään materiaalitkin muuttuneet paljon, PETG teki silloin vasta tuloaan ja PLA oli tyyliin de facto perus tulostuksiin ja ABS jos tarvittiin kestävyyttä.

Tuon ABS:n ja vastaavien materiaalien vuoksi ajattelin sijoittaa suljettuun tulostimeen. Kannattaisiko nyt ottaa suoraan PETG filamenttia useampi rulla ihan yleismateriaaliksi, onnistuuko sen tulostelu bambulla ilman isompaa kikkailua? Tai miten ABS tulostukset sillä onnistuu?
 
Jees. Näköjään materiaalitkin muuttuneet paljon, PETG teki silloin vasta tuloaan ja PLA oli tyyliin de facto perus tulostuksiin ja ABS jos tarvittiin kestävyyttä.

Tuon ABS:n ja vastaavien materiaalien vuoksi ajattelin sijoittaa suljettuun tulostimeen. Kannattaisiko nyt ottaa suoraan PETG filamenttia useampi rulla ihan yleismateriaaliksi, onnistuuko sen tulostelu bambulla ilman isompaa kikkailua? Tai miten ABS tulostukset sillä onnistuu?

Petg all day everyday :tup::tup:
 
Jees. Näköjään materiaalitkin muuttuneet paljon, PETG teki silloin vasta tuloaan ja PLA oli tyyliin de facto perus tulostuksiin ja ABS jos tarvittiin kestävyyttä.

Tuon ABS:n ja vastaavien materiaalien vuoksi ajattelin sijoittaa suljettuun tulostimeen. Kannattaisiko nyt ottaa suoraan PETG filamenttia useampi rulla ihan yleismateriaaliksi, onnistuuko sen tulostelu bambulla ilman isompaa kikkailua? Tai miten ABS tulostukset sillä onnistuu?
Itselläni on suljetut tulostimet ihan vaan just in case, mutta pitkälti kaikki tulostaminen on PLA ja PETG kanssa. TPUn kanssa vielä pitää harjoitella. Melkeinpä olen tehnyt niin, että PLA sisätiloihin ja PETG ulkokäyttöön, mutta riippuen toki käyttötarkoituksesta.
 
Bentobox real filament abs muovista. +-1mm warppasi pohjista jokainen palikka. Peti 95-105. Suutin 260-270. Kotelon (X1C) lämmöt max 47 astetta. Kokeilen miten toimii tuo langaton versio. Odotellaan vielä rojuja alista.

Abs tulostuksessa tulee mieleen hammaslääkärin röntgenkuvaukset, kun lääkäri ja hoitaja menee huoneen toiseen nurkkaan kuvia ottaessa. :)

Bentobox.jpg
 
Bentobox real filament abs muovista. +-1mm warppasi pohjista jokainen palikka. Peti 95-105. Suutin 260-270. Kotelon (X1C) lämmöt max 47 astetta. Kokeilen miten toimii tuo langaton versio. Odotellaan vielä rojuja alista.

Abs tulostuksessa tulee mieleen hammaslääkärin röntgenkuvaukset, kun lääkäri ja hoitaja menee huoneen toiseen nurkkaan kuvia ottaessa. :)

Bentobox.jpg
Kannattaa asettaa pedin lämmöt 110c niin ei warppaile. Ja 47 astetta on aika matala kotelon lämpötila ABS:lle. Kannattaa antaa lämmetä pidempään ennen tulostamista.
 
Minkä valmistajan petgiä ootte käyttäny onnistuneesti? Kokeilin clasun petgiä, niin hävis niiden pla:lle z-akselin kestävyydessä 100-0, joten ei jatkoon.
 
Aceaddityn PETGiä lähes pari rullaa ruutatty läpi paremmalla menestyksellä kuin Bambun PLA:ta, eli sitä voi itse suositella, toki muista valmistajista mulla ei kokemusta olekaan. :D Hiukan kupli ennen kuivausta, mutta sen jälkeen ei mitään pahaa sanottavaa.
Ettei sulla @Ypi olis suuttimen lämmöistä tai muista säädöistä kiinni layer adhesion..?

Kävin Clasun sivuilla kurkkimassa niiden filamenttivalikoimaa ja hyi hitto mitä hintoja; PETG 30€/kg, kun oma tilaus Acelta oli alle 10€/kg! Ite kyllä tolla hinnalla ettisin toimivat asetukset vaikka väkisin, jos olisin noin kallista ostanut. :lol:
 
Aceaddityn PETGiä lähes pari rullaa ruutatty läpi paremmalla menestyksellä kuin Bambun PLA:ta, eli sitä voi itse suositella, toki muista valmistajista mulla ei kokemusta olekaan. :D Hiukan kupli ennen kuivausta, mutta sen jälkeen ei mitään pahaa sanottavaa.
Ettei sulla @Ypi olis suuttimen lämmöistä tai muista säädöistä kiinni layer adhesion..?

Kävin Clasun sivuilla kurkkimassa niiden filamenttivalikoimaa ja hyi hitto mitä hintoja; PETG 30€/kg, kun oma tilaus Acelta oli alle 10€/kg! Ite kyllä tolla hinnalla ettisin toimivat asetukset vaikka väkisin, jos olisin noin kallista ostanut. :lol:
Vähän epäilen samaa että printtiasetuksista kiinni. Clasulla on tosiaan se osta 3 maksa 2 tarjous aina päällä niin oikea hinta on 20€/kg. Toki ABS on jostain syystä halvempaa niin en paljo oo PETG päin katellutkaan.. Eipä tuossa clasun ABS mitään vikaa oo mutta hirveen kiiltävää.
 
Minkä valmistajan petgiä ootte käyttäny onnistuneesti? Kokeilin clasun petgiä, niin hävis niiden pla:lle z-akselin kestävyydessä 100-0, joten ei jatkoon.
Sunlun filamenttejä oon käyttäny onnistuneesti vuosia. 6-10kg paketteina ku oon tilannu suoraan valmistajalta, niin hintaki on jääny kohtuulliseksi.
 
En tiedä tuliko Qidi X-Max3 rajat vastaan printin pienuuden suhteen, vai mistä kusee, mutta testituloste eräästä fantasiamiekasta ei ota onnistuakseen ei sitten millään, vaan jossain vaiheessa printtiä joko irtoaa pedistä, tai layerit lähtee irtoilemaan pitkin koteloa. Printin koko on pieni, 40x16mm xy-tasolla ja 3mm korkeuden puoleen. Koittanu nostaa lämpöjä, mutta ne saa aikaan sulamisen suoraan nozzleen, pudotella nopeuksia ja/tai tavaran määrää reilusti, nostaa slizerissa objektin filliä ja brimmit & tuet muuteltu, jne. Pedin putsasin myös fairylla ja tarkistin offsetin oikeaksi, mutta tiedä meneekö vaan huonommaks koko ajan. Isommat printit onnistuu edelleen loistavasti...

Edit. kyse tämän printin miekasta, hi-quality versio, ja skaalattu 200% jotta mahtuis saman skaalauksen saaneelle ukolle käpäliin. Viking Warrior by LJC_Designs
 
Aceaddityn PETGiä lähes pari rullaa ruutatty läpi paremmalla menestyksellä kuin Bambun PLA:ta, eli sitä voi itse suositella, toki muista valmistajista mulla ei kokemusta olekaan. :D Hiukan kupli ennen kuivausta, mutta sen jälkeen ei mitään pahaa sanottavaa.
Ettei sulla @Ypi olis suuttimen lämmöistä tai muista säädöistä kiinni layer adhesion..?

Kävin Clasun sivuilla kurkkimassa niiden filamenttivalikoimaa ja hyi hitto mitä hintoja; PETG 30€/kg, kun oma tilaus Acelta oli alle 10€/kg! Ite kyllä tolla hinnalla ettisin toimivat asetukset vaikka väkisin, jos olisin noin kallista ostanut. :lol:

Kokeilin vähän lämpötiloja, mutta en jaksanu alkaa enempää säätämään kun bambulabin petgillä toimi kertalaakista. Ajattelin kokeilla myös kuivattaa kunhan joutaa. Oon testannu tuommosta parin millin tornia tulostaa, joten kohtuu haastava, mutta osa filamenteistä vaan hanskaa senkin luotettavasti.

Sunlu tullu niin monesti vastaan, että kai se pitää kokeilla. Taitaa myös ajan kans mennä prusament ja polymaker testiin.
 
En tiedä tuliko Qidi X-Max3 rajat vastaan printin pienuuden suhteen, vai mistä kusee, mutta testituloste eräästä fantasiamiekasta ei ota onnistuakseen ei sitten millään, vaan jossain vaiheessa printtiä joko irtoaa pedistä, tai layerit lähtee irtoilemaan pitkin koteloa. Printin koko on pieni, 40x16mm xy-tasolla ja 3mm korkeuden puoleen. Koittanu nostaa lämpöjä, mutta ne saa aikaan sulamisen suoraan nozzleen, pudotella nopeuksia ja/tai tavaran määrää reilusti, nostaa slizerissa objektin filliä ja brimmit & tuet muuteltu, jne. Pedin putsasin myös fairylla ja tarkistin offsetin oikeaksi, mutta tiedä meneekö vaan huonommaks koko ajan. Isommat printit onnistuu edelleen loistavasti...

Edit. kyse tämän printin miekasta, hi-quality versio, ja skaalattu 200% jotta mahtuis saman skaalauksen saaneelle ukolle käpäliin. Viking Warrior by LJC_Designs
Millä filamentilla ja lämmöillä oot kokeillu? Itse varmaan yrittäisin alkuun pistää raftin tuon alle ja normal support siten, että tukee tuota miekkaa joka kohdasta. Näyttää todella pieneltä tuo pinta-ala, joka miekasta petiin koskee, niin veikkaisin äkkiseltään ongelmien johtuvan suurimmalti osin siitä.
Noi yksityiskohdat tossa miekassa voi olla hieman haastavia FDM printterillä saada hyviksi, mutta koon puolesta ei pitäis olla mitään ongelmaa.

Jotain ton näköstä kokeilisin printata;
Miekka.jpg
 
Voi kokeilla pistää miekka puoliksi leveydeltä niin on helpompi tulostaa, sitten liimaa kiinni. Tiedä sitten millanen lopputulos liimailun jälkeen, mutta oletan että menee maalaukseen ym. prosessointiin?
 
Ja tulostatko aina keskelle? Saattaa helpottaa, kun vaihtaa tulostuspaikkaa, jos alkaa olleen kulunut peti.
 
Koetin printata tuon @Reivn miekan ja kyllä se 200% skaalalla raftin ja supportin kanssa tulostuu ihan OK. Kuten näkyy, niin kovin kummosia yksityiskohtia ainakaan 0.4mm suuttimella ei saa aikaan, joskin varmasti tuosta saisi hieman paranneltua asetuksia säätämällä ja jos löytyy pienempi suutin, mutta kyllä tommosetkin mallit FDM-printteristä pihalle saa.
IMG_20240110_195643.jpgIMG_20240110_195548.jpg
 
Koetin printata tuon @Reivn miekan ja kyllä se 200% skaalalla raftin ja supportin kanssa tulostuu ihan OK. Kuten näkyy, niin kovin kummosia yksityiskohtia ainakaan 0.4mm suuttimella ei saa aikaan, joskin varmasti tuosta saisi hieman paranneltua asetuksia säätämällä ja jos löytyy pienempi suutin, mutta kyllä tommosetkin mallit FDM-printteristä pihalle saa.
IMG_20240110_195643.jpgIMG_20240110_195548.jpg
Joo ei tuota resiiniin voi verrata, itelläkin 0.4 suutin ja 0.12mm kerroksilla tulostanu noi testit. Tuo miekka tai hahmo ei sinänsä ole menossa edes maalaukseen, se on täysin puhtaasti osa testikatalogia millä käyn läpi tulostimen asetuksia, ja mihin kaikkeen se kykenee.

Tärkeä itelle tietää kuitenkin, että sen pitäs tulla sieltä ulos ihan ok. En ole keksiny vieläkään mikä siinä kusee nyt, pystyasennossa se levähtää noin puolessa välissä miekan terää, vaakatasoon käännettynä paletti hajoaa jo muutaman kerroksen kohdalla. Voi olla, että pitää tehdä ihan suosiolla asetusten resetointi ja alottaa kalibrointi alusta, ja sitten tulostaa alle reilu peti että kestää tasan tarkkaan ja varmasti kiinni. Tai sitten käyttää liimapuikkoa, tuo Qidin alusta ei ole tähän mennessä tarttenu minkäänlaista pitoapua, mutta tää on toisaalta myös eka missä se kontaktipinta-ala on noin törkeän pieni.

Niin ja pedin lämmöt on ollu 55c ja 60c, nozzle 210 ja 220c, kotelon yläkansi auki ja tuuletin 100%. Nopeutta koittanu tiputtaa 80->70->50, mutta ei mainittavaa etua. Lanka alkaa sulamaan nozzlesta tullessaan monesti köntiksi, joka vois ehkä viitata siiten, että noin pieni esine ei kerkee jäähtymään tarpeeks ennen kun tulostuspää yrittää tunkea jo uutta kerrosta päälle? :hmm: Samoilla asetuksilla on kaikki aiemmat onnistunu hyvin, mutta ne on ollu huomattavasti isompia kooltaan.
 
Tässä olen seurannut pari kuukautta käyttäjän @Charun touhuja ja nyt kyllä on noussut ehkä perusteeton himo hankkia Bambu Labsin tulostin.

Tässä valintaa käydään A1:n ja P1S:n väliltä. AMS pitää tulla, kun se on se suurin upgrade. Kotelo kiinnostaa, mutta jos toinen on 600€ ja toinen tonnin, niin ehkä se kotelo ei ole niin tärkeä.

Taidan kuitenkin odotella aleja, noin satanen hinnasta pois ja ostan A1:n.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 452
Viestejä
4 538 448
Jäsenet
74 799
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom