3D-tulostaminen

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
193
En oo vielä uusinta bambua asentanu, mutta support for pla ollu itellä ainakin kaapissa, kun se tunkee sitä joka väliin ja tulostusaika käy liian pitkäksi. Tuo bambun modify parts on kyllä aika suppea. Ei voi vaihtaa sieltä, että käytä tähän kohtaan raftia ja muut kohdat voi tulostaa normi supportilla. Monesti on tilanne, että joku iso pinta vaatis erillisen support materiaalin, mutta muuten sais tulostaa pla:lla
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 186
Ainakin toistaiseksi vaikuttaa support for PLA tarttuneen Engineering Plateen ihan OK 55°C lämmöllä (nozzle 225°C). Ite tykkään tosta support filamentista, kun saa tasasen pinnan printtiin ja tuet lähtee kevyesti irti. Toki pyrin välttämään sen käyttöä, mutta niissä muodoissa johon supporttia tarvii, ehdottomasti laitan tuon interfaceksi. :thumbsup: Jos jo mallia suunnitellessa ja printtisuuntaa etukäteen miettiessä pitää mielessä noi filamentin vaihdot (tai vaikka printtaa monta samaa osaa samoin päin), saa aika hyvin minimoitua vaihtoihin tuhlatun ajan.
Mutta joo, olis kyllä ihan tervetullut ominaisuus valita esim. raft vaan johonkin kohtaan printtiä. Toisaalta normi supportilla (normal(auto) default) saa kohtuu lähelle saman efektin tukea vaativien kohtien alle.

Edit. On kyllä haastavaa yrittää salassa printata emännän joululahjaa, kun printtiajat pyörii 4-10h välillä per osa. Toistaiseksi onnistunut utelut torppaamaan vetoamalla laitteen kalibrointiin ja testiprintteihin ja onneksi voiton puolella ollaan jo kokonaisuuteen nähden. :lol:
 

Ville Suvanto

Modulaattori
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
470
Ender-3 V3 SE pari viikkoa ollut käytössä ja alan olla melko umpikujassa laitteen kanssa. Kasauksen yhteydessä pyöräytin puhtaasti testiksi mukana tulleen kissamallin ja se tulostui täysin ongelmitta ja pohjan laatu on todella tasainen. Sen jälkeen olen tulostellut kaikenlaista ja viikko sitten Benchyn, joka tulostui myös hyvin.

Nyt viimeisimmät tulostukset ovat olleet pikkutarkkoja joulukuusen koristeita ja näissä on alkanut olla ongelmana, että ensimmäisellä kerroksella PLA ei meinaa tarttua kunnolla kiinni. Olen tuota nyt yrittänyt debugata eri lämmöillä (alustaa välillä 55-70 ja nozzlea välillä 190-210). Käytössä on mukana tullut orkkisalusta, jota olen puhdistanut isopropanolisprayllä käsien rasvajäljistä. Nyt olen yrittänyt testata tuolla samaisella Benchy-filulla, jonka tulostin viikko sitten, mutta ei meinaa napata PLA lainkaan kiinni (tuossa oletuksena alusta on 60 ja nozzle 190 astetta). Vasempaan laitaan tehtävä testi/putsausviiva tulostuu nätisti ja pysyy hyvin kiinni, mutta varsinainen tulostus menee ihan käteen ja joinain kertoina (tietyillä lämpötiloilla) PLA ei tartu lainkaan ja kietoutuu nozzlen ympärille.

Olen tehnyt auto Z offsettauksen useampaan kertaan.

Ideoita?
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
388
Mitä tarkoitat auto Z offsettauksella. Sääditkö siis Z offsetin useampaan kertaan? Itse pistäisin juurikin Z offsetin piikkiin eli pursotin ei tarpeeksi lähellä petiä. Toki geometria voi taistella vastaan jos osilla vähän kosketuspintaa petiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
12
Itsellä alkoi myös tartunta ongelmat syksyllä omassa Enderissä. Ei tuntunut auttavan mikään mut heti, kun laittoi liimapuikkoa vähän tasoon helpotti ja ongelmat poistui täysin.
 

Ville Suvanto

Modulaattori
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
470
Mitä tarkoitat auto Z offsettauksella. Sääditkö siis Z offsetin useampaan kertaan? Itse pistäisin juurikin Z offsetin piikkiin eli pursotin ei tarpeeksi lähellä petiä. Toki geometria voi taistella vastaan jos osilla vähän kosketuspintaa petiin.
Siis tuossa mallissa on toiminnallisuus, joka säätää Z offsetin. Toki sitä saa tarvittaessa myös säädettyä käsin.
 

Ville Suvanto

Modulaattori
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
470
Itsellä alkoi myös tartunta ongelmat syksyllä omassa Enderissä. Ei tuntunut auttavan mikään mut heti, kun laittoi liimapuikkoa vähän tasoon helpotti ja ongelmat poistui täysin.
Jotain ihan perus paperiliimaa puikosta?
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
12
Ihan paperiliimaa. Varastin muksujen askartelu laatikosta. Fairypesu ei itellä auttanut yhtään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 330
Oletko/Olethan tehnyt ns. paperitestin?
Eli suutin sille korkeudelle mistä se lähtisi tulostamaan. Perus A4 sinne alle, ennen kuin lasket, niin sun pitäisi sitten tuntea aikalailla hentoa kitkaa, kun vetelet paperia sen suuttimen alla. Tarkista eri puolilta petiä, että se kitka vastaa toisiaan, niin tiedän pedin olevan suora ja suutin oikealla korkeudella.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 186
En kyllä ymmärrä ton Bambun Cool Platen ideaa.. Pitkään tappelin, että sain sen PLA+:n kanssa toimimaan, mutta support filamentti ei halunnut siihen ottaa kiinni sitten millään. Käänsin sitten levyn ympäri, säädin lämmöt 55°C ja nyt pari printtiä takana Engineering Platella ja molemmat em. filamentit nappaa hyvin kiinni ja vapautuu lähes itsekseen kun viilenee, mutta silti "ei suositella PLA:lle". :rolleyes:
 
Liittynyt
06.01.2018
Viestejä
138
Itellä on melkeimpä aika pitkälti kaikki tarttumisongelmat yleensä johtuneet vain suuttimen ja pedin välisestä välyksestä, perus puikkoliimaa käyttänyt vain ehkä jos jotain absia tulostellut ilman koteloa ja joissain isommissa printeissä tai teräviä kulmia sisältävissä malleissa mitkä herkästi voi alkaa nousemaan.

Alustana vaan ihan perus lasi joka haettu kympillä paikallisesta lasiliikkeestä, printteri on autotallissa jossa näin talvella hieman viileää ja en ole sitä lasiakaan pessyt varmaan puoleen vuoteen. Silti ei yleensä ongelmia ole ollut.

Mulla on tuo BLtouchi asennettuna mutta silti tulee yleensä aina pari ekaa layeria katsottua miltä näyttää ja tarvittaessa hieman säätänyt ruuveja tai Z baby steppiä, PLAlla käyttänyt aina suht tiukkaa välystä ja tarttunut sillä kivasti.

Ja sitten mikä tietysti aina kannattaa tehdä niin mahdollisimman tarkkaan ihan manuaalisesti joka nurkasta ja vaikka muutaman kerran peräkkäinkin ensin säätää/tarkistaa se suuttimen ja pedin välys. Sitten kun se on kaikkialla mahdollisimman sama niin lopulta Z offsetillä säätää mieleisekseen sen lopullisen raon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.04.2021
Viestejä
14
Hep, olen tähän asti tulostellut "lainakoneilla" ja nyt näyttäisi Creality Ender-3 V3 SE olevan alta 200€ joten tuon voisi jo hommata ja ei edes harmittaisi mikäli olisi susi. Kuitenkin tällä foorumilla on kokeneita osaajia joten pyytäisinkin kommentoimaan kyseistä laitetta vai kannattaako katsella jotain muuta Enderin versiota tai vastaavasti muuta merkkiä max. 350€ budjetilla, kiitos etukäteen!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 591
Hep, olen tähän asti tulostellut "lainakoneilla" ja nyt näyttäisi Creality Ender-3 V3 SE olevan alta 200€ joten tuon voisi jo hommata ja ei edes harmittaisi mikäli olisi susi. Kuitenkin tällä foorumilla on kokeneita osaajia joten pyytäisinkin kommentoimaan kyseistä laitetta vai kannattaako katsella jotain muuta Enderin versiota tai vastaavasti muuta merkkiä max. 350€ budjetilla, kiitos etukäteen!
Kyllä se 200€ hintaan tuntuu hyvältä diililtä. Minulla on Ender 3 V2 ja se ei ole yhtä hyvä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
239
Oliskohan se kortti rikki? Tuohan on aika yleisesti tiedostettu juttu, koska SD-korttia ei varsinaisesti ole tarkoitettu tuon tyyliseen käyttöön, missä sitä raspissa käytetään.
Oikeassa olit, kyllähän se kortti oli rikki. Meni tieten jo kortit sekaisin...

Miten tästä saa helpoiten homman taas tulille?

Käyttääkö muutkin aina sd korttia? Olisi kyllä kamat tehdä se ssd levylläkin niinkuin home assistantkin on minulla.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
610
Oikeassa olit, kyllähän se kortti oli rikki. Meni tieten jo kortit sekaisin...

Miten tästä saa helpoiten homman taas tulille?

Käyttääkö muutkin aina sd korttia? Olisi kyllä kamat tehdä se ssd levylläkin niinkuin home assistantkin on minulla.
KIngstonin ssd ja sovitinkaapeli usb-porttiin itellä. On toimintavarmempi, ja samalla myös hemmetin paljon nopeampi.

Noissakin on omat kiemuransa, kun usb antaa vain tietyn verran virtaa, ja kovot piikkaa herkästi sen yli datahaun alussa jos on muita usb-laitteita syömässä siitä samasta kakusta, eli pitää olla tarkkana minkä levyn ottaa ja/tai karsia muista kiinnitetyistä usb-laitteista. Ulkonen usb-hubi on itellä ollu käytössä jossa oma virransyöttö, niin saanu kaikki muut laitteet siihen kiinni, ja raspin usb-virransyötön varaan jää vaan tuo kovo. Hubi piti valita semmosista, jotka ei mahdollista virrankulkua kahteen suuntaan, semmosiakin on jotka ilmeisesti jotenkin "vuotaa" sinne kohdeportin suuntaan. Samoin noita usb->ssd sovitinkaapeleita on semmosia jotka toimii, jotka ei toimi, ja joita mainostetaan raspilla toimivaksi mutteivat silti toimi. Ettei olis liian helppoja hommata, ite koitin Amazonista kahta, joista vasta jälkimmäinen pelas : D
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
193
Oikeassa olit, kyllähän se kortti oli rikki. Meni tieten jo kortit sekaisin...

Miten tästä saa helpoiten homman taas tulille?

Käyttääkö muutkin aina sd korttia? Olisi kyllä kamat tehdä se ssd levylläkin niinkuin home assistantkin on minulla.
Mulla ollu octopi ja rasbi 3 vuotta enderissä ja hyvin toiminu. Muistelen aikoinaan lukeneeni, että muistikorteissa on paljonkin eroa, eikä kannata ostaa halvinta välttämättä. En nyt löytäny informaatiota, että mikä olis paras, mutta itsellä ainakin toiminu scandiskin 16G A1 UHS-1 class 10 . Ja edge luki myös tuossa.
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
193
En kyllä ymmärrä ton Bambun Cool Platen ideaa.. Pitkään tappelin, että sain sen PLA+:n kanssa toimimaan, mutta support filamentti ei halunnut siihen ottaa kiinni sitten millään. Käänsin sitten levyn ympäri, säädin lämmöt 55°C ja nyt pari printtiä takana Engineering Platella ja molemmat em. filamentit nappaa hyvin kiinni ja vapautuu lähes itsekseen kun viilenee, mutta silti "ei suositella PLA:lle". :rolleyes:
Just tuli tänään bambustudiossa päivän vinkki, mikä kertoi nosen tukkeutumisesta. Omalla enkun taidoilla ymmärsin jotain, että PLA, PETG ja TPU ei kestä lämmetä extruderin kylmemmällä puolella, sillä materiaali laajenee liikaa ja tukkii extruderin. Sen takia suositellaan käyttämään cool platea PLA:lle tai jos käytetään lämpimämpää petiä, niin suositellaan tulostamaan ovi auki tai ylälasi irti.

Kun petiä lämmitetään enemmän, niin koko tulostustilan lämpötila nousee, eikä kaikki filamentit kestä korkeita lämpötiloja. Olikohan joku lasittumislämpötila termi mitä käyttivät. Jotkut tulostanu ylälasin alle tuuletusritilät, että pystyy pitämään ams:ään laitteen päällä, mutta tuulettuu silti. PETGiä tulostaessa suositellaan lähes aina antamaan lisää tuuletusta, mikä on vähän omituista, että on suljettu kampe, mutta sitä ei periaatteessa suositella käytettäväksi muuta kuin korkeamman lämpötilan filamenteilla

Bambun filamenteissa on suoraan määritelty arvoja, että minkä pedin lämpötilan yläpuolella pitää avata luukut.
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
194
Tuossa vinkissä oli tosiaan puhe lasisiirtymälämpötilasta, jonka alapuolella polymeeri on kovaa (normaalia) ja yläpuolella pehmenee huomattavasti. Näin lyhyesti selitettynä. Tulostuspäissä on aina tuulettimet, ettei lämpö karkaa (heat creep) liikaa väärälle puolelle tulostuspäätä (siksi heatbreak).

Redditissä näkee aika usein postauksia mysteeriongelmista, jotka näyttävät siltä että suutin on tukkeutunut joksikin aikaa kesken tulostuksen. Voi olla väliaikainen tukos roskasta, tai sitten lanka ehtinyt lämmetä liikaa ennen pursotusta. Koteloidussa tulostimessa, esim. Bambussa, saattaa pidemmissä tulostuksissa sisäpuoli lämmetä liikaa, eli kannattaa pitää ovi auki tai viritellä ilmarako kattopaneelin alle ainakin PLA:n ja PETG:n kanssa.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 186
Itellä ollu se käsitys, että PLA:n ja PETG:n kanssa kannattaa aina pitää kattoa raollaan ja ovea auki, niin ehkä sen takia ei noita ongelmia ole ollut korkeammillakaan lämmöillä. Nyt 5 printtiä takana Engineering Platella em. materiaaleilla ja tasan 0 ongelmaa. :thumbsup:
Tuli Kiinasta eilen ledinauhaa, niin seuraavaksi ajattelin tommosen tulostella, että voi availla ja sulkea ilmateitä katosta tarpeen mukaan AMS:n ollessa paikallaan: Light flood for closed Bambu lab printers by Jorge Rui
 
Liittynyt
11.04.2021
Viestejä
14
Hei, lainaan vielä itseäni ja toivoisin vastauksia tähän koska kyseisen laitteen käyttäjiä näyttäisi foorumilta löytyvän, vaan onko vertaulukohtaa? Nyt huonona tässä laitteessa mainittu hajoava tulostuspeti, onko muuta?

" Hep, olen tähän asti tulostellut "lainakoneilla" ja nyt näyttäisi Creality Ender-3 V3 SE olevan alta 200€ joten tuon voisi jo hommata ja ei edes harmittaisi mikäli olisi susi. Kuitenkin tällä foorumilla on kokeneita osaajia joten pyytäisinkin kommentoimaan kyseistä laitetta vai kannattaako katsella jotain muuta Enderin versiota tai vastaavasti muuta merkkiä max. 350€ budjetilla, kiitos etukäteen! "
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
239
Meni tosiaan se muistikortti rikki. Nyt olen asentanut mainsailin uudestaan ja käytän samaa config.cfg tiedostoa mutta antaa tuollaista vika ilmoitusta12333.JPG
 

Kovaluu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
846
Mitä slissereitä jengi käyttää?
Crealityn oma vaikuttaa aika kämyseltä vaikka siihen saikin asetukset k1:n.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
12
Orca slicer on tällä hetkellä oma suosikki vaikkakin Curaa käytän, jos on paljon supportteja. Lähtevät helpommin irti.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
388
PrusaSlicer, SuperSlicer. Orcaa on pitänyt kokeilla, mutta en ole viitsinyt vielä. SuperSlicerin kehitys on kuitenkin herätetty taas henkiin, niin voisin kuvitella että Orcan ominaisuudet valuu sinnekin.
 
Liittynyt
06.01.2018
Viestejä
138
Vaikka tullut printattua muutama vuosi niin en ole oikeastaan slicereihin perehtynyt isommin muuta kuin curaan ja pari kertaa testaillut prusasliceriä. Onko näissä muissa jotain huomattavia plussia tai miinuksia esim Curaan verrattuna vai onko nyt vaan kyse siitä että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä? :D
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 326
ostin vuosia sitten simplyfy3d:n (4 versio) oli ja on hyvä 180e tai jotain vielä maksoi. no päivitystä venyttivät ja venyttivät ja sitten julkaisivat sen maksullisena. koska en samasta maksa toista kertaa niin pitäkööt tunkkinsa. ja muissa ilmaisissa on paremmat ominaisuudet nykyisin.
nyt on siten cura orcaslicer käytössä. orcaan olen kyllä kallistumassa kunhan vaan oppii kaikki niksit. vähän molempia käytän mikä sattuu osumaan hiiren eteen :D
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
718
ostin vuosia sitten simplyfy3d:n (4 versio) oli ja on hyvä 180e tai jotain vielä maksoi. no päivitystä venyttivät ja venyttivät ja sitten julkaisivat sen maksullisena. koska en samasta maksa toista kertaa niin pitäkööt tunkkinsa. ja muissa ilmaisissa on paremmat ominaisuudet nykyisin.
nyt on siten cura orcaslicer käytössä. orcaan olen kyllä kallistumassa kunhan vaan oppii kaikki niksit. vähän molempia käytän mikä sattuu osumaan hiiren eteen :D
Mit vit? Maksoitko oikeasti tuon ja ei ees antanut tukea uusille updateille? Mua kiinostaa tietää mikä tossa sit niin hyvää ettei ilmaiset käy tai pärjää?
Tolla hintaa ois pitäny jo olla elinikänen upgrade..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 426
Hei, lainaan vielä itseäni ja toivoisin vastauksia tähän koska kyseisen laitteen käyttäjiä näyttäisi foorumilta löytyvän, vaan onko vertaulukohtaa? Nyt huonona tässä laitteessa mainittu hajoava tulostuspeti, onko muuta?

" Hep, olen tähän asti tulostellut "lainakoneilla" ja nyt näyttäisi Creality Ender-3 V3 SE olevan alta 200€ joten tuon voisi jo hommata ja ei edes harmittaisi mikäli olisi susi. Kuitenkin tällä foorumilla on kokeneita osaajia joten pyytäisinkin kommentoimaan kyseistä laitetta vai kannattaako katsella jotain muuta Enderin versiota tai vastaavasti muuta merkkiä max. 350€ budjetilla, kiitos etukäteen! "
Varmasti ihan hyvä valinta. Jos ei ole aivan tiukka budjetti niin kannattaa harkita myös Ender-3 V3 KE:tä
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
292
Olen katsellut Torista käytettyä 3d-tulostinta. Eräs itseäni kiinnostava malli olisi Anycubic i3 Mega. Olen foorumin haulla löytänyt joitain pieniä keskusteluita ja kokemuksia koneesta ja ihan positiivista tuntuu keskustelu kyseisestä laitteesta olevan. Viime ajoilta ei keskustelua juurikaan ole löytynyt. Löytyykö täältä käyttäjiä, joilla kyseinen tulostin vielä olisi käytössä?

Mitä asioita ensikertalaisen tulisi huomioida konetta hankkiessaan, varsinkin jos on aikeissa hommata käytetyn koneen? Käytetyn tulostimen olen ajatellut hankkia lähinnä siitä syystä, että jos innostus ei kannakaan kovin montaa tulostetta pidemmälle, niin ei ole sitten isosti rahaa kiinni. Toki eivätpä uudetkaan tulostimet monia satasia maksa. Onko näkemyksiä, mitä tuollaisesta käytetystä Anycubicista kannattaa maksaa?
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
194
Olen katsellut Torista käytettyä 3d-tulostinta. Eräs itseäni kiinnostava malli olisi Anycubic i3 Mega. Olen foorumin haulla löytänyt joitain pieniä keskusteluita ja kokemuksia koneesta ja ihan positiivista tuntuu keskustelu kyseisestä laitteesta olevan. Viime ajoilta ei keskustelua juurikaan ole löytynyt. Löytyykö täältä käyttäjiä, joilla kyseinen tulostin vielä olisi käytössä?

Mitä asioita ensikertalaisen tulisi huomioida konetta hankkiessaan, varsinkin jos on aikeissa hommata käytetyn koneen? Käytetyn tulostimen olen ajatellut hankkia lähinnä siitä syystä, että jos innostus ei kannakaan kovin montaa tulostetta pidemmälle, niin ei ole sitten isosti rahaa kiinni. Toki eivätpä uudetkaan tulostimet monia satasia maksa. Onko näkemyksiä, mitä tuollaisesta käytetystä Anycubicista kannattaa maksaa?
Jos olet Etelä-Suomen alueella, multa löytyisi modattu Ender 3 Pro joutavana. En ole ehtinyt laittaa sitä vielä myyntiin kun kaveri ilmaisi kiinnostusta sitä kohtaan aiemmin. Siinä on Crealityn direct drive, hiljainen emolevy, PEI-lasipeti, paranneltu hot end -tuuletus ja kaikki tuulettimet vaihdettu hiljaisempiin. Näyttää vähän purkkaviritelmältä, mutta teki hyvää jälkeä hiljaisesti. Varaosiakin löytyy mukavasti, ja suurin osa alkuperäisistä kilkkeistä jos haluaa vaihtaa takaisin. Lähtisi sopuhintaan, kun nyt lähinnä vie tilaa olohuoneesta.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
271
Tulipa hankittua itselle joululahjaksi Bambulabs P1S. Pitkään vatvoin ja satasen olisin säästänyt, jos ois black fridaynä vaan tilannut, mutta nooh :lol:

Onhan tämä kyllä aika hurja päivitys aiempaan Ender 3 V2:een verrattuna. Toki hintaakin 4x enemmän, niin voikin odottaa parempaa, mutta kokonaisuutena niin paljon viimeistellympi paketti. Eipä tuo näköjään ollut kuin purkaa paketista ja suoraan tulostamaan. Ihan äimän käkenä katsoin kun Benchy valmistui alle 20 minuuttiin paremmalla laadulla kuin Enderillä, niin se teknologia kehittyy :geek: Paha vielä sanoa onko tämä nyt 4x parempi kuin Ender, joka oli kuitenkin hintaan nähden ihan kelpo peli.

Ääntä tämä vehje kyllä pitää ihan eri tavalla kuin enderi. Päivitys vissiin tulossa millä hiljenee merkittävästi, mutta pitää kyllä harkita uusiokäyttääkö Enderille kyhätyn suodattimella varustetun kaapin, mihin tuokin näyttäisi mahtuvan. Ilmanpuhdistimella saa pidettyä sisälämpötilan kurissa, niin sinänsä voisi olla ihan toimiva ratkaisu. Vaikka onhan se vähän hassua pistää kaappi kaapin sisälle :D

Olen katsellut Torista käytettyä 3d-tulostinta. Eräs itseäni kiinnostava malli olisi Anycubic i3 Mega. Olen foorumin haulla löytänyt joitain pieniä keskusteluita ja kokemuksia koneesta ja ihan positiivista tuntuu keskustelu kyseisestä laitteesta olevan. Viime ajoilta ei keskustelua juurikaan ole löytynyt. Löytyykö täältä käyttäjiä, joilla kyseinen tulostin vielä olisi käytössä?

Mitä asioita ensikertalaisen tulisi huomioida konetta hankkiessaan, varsinkin jos on aikeissa hommata käytetyn koneen? Käytetyn tulostimen olen ajatellut hankkia lähinnä siitä syystä, että jos innostus ei kannakaan kovin montaa tulostetta pidemmälle, niin ei ole sitten isosti rahaa kiinni. Toki eivätpä uudetkaan tulostimet monia satasia maksa. Onko näkemyksiä, mitä tuollaisesta käytetystä Anycubicista kannattaa maksaa?
Trema tuosta tarjosikin jo etelä-suomen alueelta, mutta Oulun alueelta löytyisi multa ylimääräisenä Ender 3 V2 tulostin. Olikohan 4.2.2 emolevyllä, eli hiljaiset stepperin ajurit, muttei kaikista uusin versio (4.2.7 muistaakseni uusin). Modeina BLTouch, jäykemmät pedin jouset, BMG-klooni extruder vaihdettu ja Cabricorn PTFE-tuubin läpi tulee filamentti. Eli Bowden setup edelleen, alkuperäiset osat ja paketti löytyy mukaan. Lisäksi voin antaa matkaan pari suutinta. Mukaan alkuperäinen pinnoitettu lasipeti, joka minun mielestä paras tähän, mutta kulunut keskeltä (tarttuu reunoilla hyvin pienetkin osat, muttei keskeltä). Marraskuussa vaihdoin tuollaiseen magneettiseen PE-tulostusalustaan (kun näitä niin kehuttiin), jolla jokunen printti vaan tulosteltuna (joulukuu oli niin kiireinen, ettei ole harrastukselle jäänyt juuri aikaa) ja edelleen hieman haussa z-offset ja pedin lämpötila kun ei pienet osat tartu yhtä hyvin kuin alkuperäiseen lasipetiin. Voi toki olla ominaisuuskin.

Rehellisyyden nimissä hotendin jäähdytinpuhallin on ajoittain pitänyt vähän ääntä, ei aina, mutta välillä kuulostaa kuin laakeri ois menossa tai jotenkin värisee ihmeellisesti. Ostin 1-2 vuotta sitten 24V 40x20 (vähän isompi kuin alkuperäinen) tuulettimen ja samalla 5015 tuulettimen varuilta jos alkaa hajoamaan, niin voi tulostaa uuden hotendin ja vaihtaa nuo tilalle. Ei ole vieläkään hajonnut, niin en ole jaksanut vaihtaa toimivaa pois. Saa mukaan jos kiinnostaa värkätä/varaosaksi. Noilla saisi vähän hiljennettyä puhaltimen ääniä. Ei ole tilaa tai tarvetta kahdelle tulostimelle, siksi myyn.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
163
Sijoitin bambun myös kaappiin. Onko kenelläkään kokemusta pienistä hepa/carbon ilmanpuhdistimista? Ajattelin laittaa hyllylle tulostimen ulkopuolelle abs/asa voc kaasuja varten. Toinen vaihtoehto olisi tulostaa ja väsätä bento box bambun sisälle.
Onhan tuossa X1C oma aktiivihiilisuodatin, mutta eihän se kotelo niin tiivis ole.

X1C.jpg
 
Liittynyt
01.02.2020
Viestejä
190
Sijoitin bambun myös kaappiin. Onko kenelläkään kokemusta pienistä hepa/carbon ilmanpuhdistimista? Ajattelin laittaa hyllylle tulostimen ulkopuolelle abs/asa voc kaasuja varten. Toinen vaihtoehto olisi tulostaa ja väsätä bento box bambun sisälle.
Onhan tuossa X1C oma aktiivihiilisuodatin, mutta eihän se kotelo niin tiivis ole.
Suosittelen vahvasti sitä bento boxia.
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
292
Jos olet Etelä-Suomen alueella, multa löytyisi modattu Ender 3 Pro joutavana. En ole ehtinyt laittaa sitä vielä myyntiin kun kaveri ilmaisi kiinnostusta sitä kohtaan aiemmin. Siinä on Crealityn direct drive, hiljainen emolevy, PEI-lasipeti, paranneltu hot end -tuuletus ja kaikki tuulettimet vaihdettu hiljaisempiin. Näyttää vähän purkkaviritelmältä, mutta teki hyvää jälkeä hiljaisesti. Varaosiakin löytyy mukavasti, ja suurin osa alkuperäisistä kilkkeistä jos haluaa vaihtaa takaisin. Lähtisi sopuhintaan, kun nyt lähinnä vie tilaa olohuoneesta.
Tulipa hankittua itselle joululahjaksi Bambulabs P1S. Pitkään vatvoin ja satasen olisin säästänyt, jos ois black fridaynä vaan tilannut, mutta nooh :lol:

Onhan tämä kyllä aika hurja päivitys aiempaan Ender 3 V2:een verrattuna. Toki hintaakin 4x enemmän, niin voikin odottaa parempaa, mutta kokonaisuutena niin paljon viimeistellympi paketti. Eipä tuo näköjään ollut kuin purkaa paketista ja suoraan tulostamaan. Ihan äimän käkenä katsoin kun Benchy valmistui alle 20 minuuttiin paremmalla laadulla kuin Enderillä, niin se teknologia kehittyy :geek: Paha vielä sanoa onko tämä nyt 4x parempi kuin Ender, joka oli kuitenkin hintaan nähden ihan kelpo peli.

Ääntä tämä vehje kyllä pitää ihan eri tavalla kuin enderi. Päivitys vissiin tulossa millä hiljenee merkittävästi, mutta pitää kyllä harkita uusiokäyttääkö Enderille kyhätyn suodattimella varustetun kaapin, mihin tuokin näyttäisi mahtuvan. Ilmanpuhdistimella saa pidettyä sisälämpötilan kurissa, niin sinänsä voisi olla ihan toimiva ratkaisu. Vaikka onhan se vähän hassua pistää kaappi kaapin sisälle :D


Trema tuosta tarjosikin jo etelä-suomen alueelta, mutta Oulun alueelta löytyisi multa ylimääräisenä Ender 3 V2 tulostin. Olikohan 4.2.2 emolevyllä, eli hiljaiset stepperin ajurit, muttei kaikista uusin versio (4.2.7 muistaakseni uusin). Modeina BLTouch, jäykemmät pedin jouset, BMG-klooni extruder vaihdettu ja Cabricorn PTFE-tuubin läpi tulee filamentti. Eli Bowden setup edelleen, alkuperäiset osat ja paketti löytyy mukaan. Lisäksi voin antaa matkaan pari suutinta. Mukaan alkuperäinen pinnoitettu lasipeti, joka minun mielestä paras tähän, mutta kulunut keskeltä (tarttuu reunoilla hyvin pienetkin osat, muttei keskeltä). Marraskuussa vaihdoin tuollaiseen magneettiseen PE-tulostusalustaan (kun näitä niin kehuttiin), jolla jokunen printti vaan tulosteltuna (joulukuu oli niin kiireinen, ettei ole harrastukselle jäänyt juuri aikaa) ja edelleen hieman haussa z-offset ja pedin lämpötila kun ei pienet osat tartu yhtä hyvin kuin alkuperäiseen lasipetiin. Voi toki olla ominaisuuskin.

Rehellisyyden nimissä hotendin jäähdytinpuhallin on ajoittain pitänyt vähän ääntä, ei aina, mutta välillä kuulostaa kuin laakeri ois menossa tai jotenkin värisee ihmeellisesti. Ostin 1-2 vuotta sitten 24V 40x20 (vähän isompi kuin alkuperäinen) tuulettimen ja samalla 5015 tuulettimen varuilta jos alkaa hajoamaan, niin voi tulostaa uuden hotendin ja vaihtaa nuo tilalle. Ei ole vieläkään hajonnut, niin en ole jaksanut vaihtaa toimivaa pois. Saa mukaan jos kiinnostaa värkätä/varaosaksi. Noilla saisi vähän hiljennettyä puhaltimen ääniä. Ei ole tilaa tai tarvetta kahdelle tulostimelle, siksi myyn.
Kyselin neuvoja käytetyn koneen hankintaan, niin tämäpä meni nopeasti pelkäksi myyntipuheiden pitämiseksi. :D Eipä siinä mitään.

Eteläisen-Suomen Varsinaista kolkkaa asustelen, joten kiitos @allunteri, mutta tällä kertaa ei tule kauppoja Oulun seutuville. Laittelenpa viestiä @trema'lle.

Toivon edelleen vinkkejä ja huomioitavia seikkoja käytetyn laitteen hankintaan.
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
309
Olen katsellut Torista käytettyä 3d-tulostinta. Eräs itseäni kiinnostava malli olisi Anycubic i3 Mega. Olen foorumin haulla löytänyt joitain pieniä keskusteluita ja kokemuksia koneesta ja ihan positiivista tuntuu keskustelu kyseisestä laitteesta olevan. Viime ajoilta ei keskustelua juurikaan ole löytynyt. Löytyykö täältä käyttäjiä, joilla kyseinen tulostin vielä olisi käytössä?

Mitä asioita ensikertalaisen tulisi huomioida konetta hankkiessaan, varsinkin jos on aikeissa hommata käytetyn koneen? Käytetyn tulostimen olen ajatellut hankkia lähinnä siitä syystä, että jos innostus ei kannakaan kovin montaa tulostetta pidemmälle, niin ei ole sitten isosti rahaa kiinni. Toki eivätpä uudetkaan tulostimet monia satasia maksa. Onko näkemyksiä, mitä tuollaisesta käytetystä Anycubicista kannattaa maksaa?
Tulostinvalmistajia on n+1 ja lähes jokaisella on n+2 mallia. En olisi kovinkaan kiinostunut mistään pari vuotta vanhasta mallista, mitä valmistajakaan ei enää myy.
Torista kun käytettyjä katsoo niin hyvin monella hinnat ovat aivan älyttömiä. Vaikka vuosi sitten ostettu Ender v6 XYZ edition maksoi silloin 500e, niin se ei ole enää juuri minkään arvoinen. Tällä hetkellä esim. Creality Ender 3 V3 KE maksaa Euroopassa alle 300e ja on parempi laite kuin mikään aikaisemmin julkaistu Ender. Todennäköisesti parempi kuin mikään tulostin alle 500e hintaluokassa. Tämän vuoden aikana kehitys on mennyt sitä tahtia eteenpäin ettei vanhempiin laitteisiin kannattaisi mielestäni käyttää aikaa ollenkaan. Varsinkin aloittelijan kannalta uudistukset helpottavat tulostamista huomattavasti.
Tietysti pitää miettiä haluaako harrastaa 3D-tulostimia vai 3D-tulostamista.
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
292
Tulostinvalmistajia on n+1 ja lähes jokaisella on n+2 mallia. En olisi kovinkaan kiinostunut mistään pari vuotta vanhasta mallista, mitä valmistajakaan ei enää myy.
Torista kun käytettyjä katsoo niin hyvin monella hinnat ovat aivan älyttömiä. Vaikka vuosi sitten ostettu Ender v6 XYZ edition maksoi silloin 500e, niin se ei ole enää juuri minkään arvoinen. Tällä hetkellä esim. Creality Ender 3 V3 KE maksaa Euroopassa alle 300e ja on parempi laite kuin mikään aikaisemmin julkaistu Ender. Todennäköisesti parempi kuin mikään tulostin alle 500e hintaluokassa. Tämän vuoden aikana kehitys on mennyt sitä tahtia eteenpäin ettei vanhempiin laitteisiin kannattaisi mielestäni käyttää aikaa ollenkaan. Varsinkin aloittelijan kannalta uudistukset helpottavat tulostamista huomattavasti.
Tietysti pitää miettiä haluaako harrastaa 3D-tulostimia vai 3D-tulostamista.
Paljon hyviä pointteja uuden laitteen hankinnan puolesta. Kuten sanoit, monen printterin pyyntihinta Torissa on korkea.
 

JAP

Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
147
Creality Ender 3 V3 KE maksaa Euroopassa alle 300e ja on parempi laite kuin mikään aikaisemmin julkaistu Ender. Todennäköisesti parempi kuin mikään tulostin alle 500e hintaluokassa.
Hyviä pointteja käytettyjen hinnoittelusta!

Tuossa alle 500€ hintaluokassa uusista on kuitenkin myös Bambu A1 mini 300€ ja A1 400€, mitkä kyllä laittavat hanttiin Ender V3 KE:lle. Ostajan painotuksista riippuen toki.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
610
Onko @Reivn saanut qidin tulostimen? Kokemuksia?
Laite on ollu jo parisen viikkoa ulkona laatikosta, mutta en ole saanu toimintaan vielä. Kävi pieni moka kun katsoin nettisivuiltaan vain fyysisiä mittoja, jonka mukaan tein sille tason varastoon. Laite saapui, ja painetuissa ohjekirjoissa on fyysisten mittojen päälle vielä suojaetäisyydet, jotka ei itellä täyty tuossa millään, niin jouduin ronttaamaan koko komeuden autotalliin missä ei tietysti ole vielä tasoa johon tuo puolikkaan jääkaapin kokonen laitos mahtuu :rolleyes: Huomenna ois tarkotus pistää sivutyöpöytään vinotuet ja asetella se seinustalle pois lattiakaivon kaatoalueelta, jonka jälkeen pääsee ajamaan.

Laadukas tuo on rakenteensa puoleen näin alkuvaikutelmilta. Painaa kuin synti, tulostuspeti on jämäkkä eikä ole mitään heilumisia, nitinöitä tai natinoita havaittavissa. Iso koko ja paino on sitten samalla myös ne negatiiviset puolet, tarttee helposti 80x80x80cm tilan itelleen, ja filamenttirullan paikka on takanurkassa, ristiin oven avautumissuunnan kanssa, joten sitä asennuspaikkaa joutuu oikeasti suunnittelemaan. Päivittelen laatuvaikutelmia kunhan saan jotain ajettua ulos tuosta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 900
Viestejä
4 292 425
Jäsenet
71 746
Uusin jäsen
Astr0nautti

Hinta.fi

Ylös Bottom