3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Minä käytän prusacliceria. Siinä on kaikki ominaisuudet mitä tarvii ja siihen tuli just orgaaniset tuetkin, elikkä ne semmoset puun tapaset tuet kappaleille.
Ja muutenku tuntuu, että prusacliserilla tehtynä ne tukipalat lähtee helpommin irti.
Curaa on joskus tullu käytettyä, Ideamakeriä ja flashforgen printterin kans niitte omaa sliceria.
Flashforge periaatteessa paras koska yksinkertasin ja helpoin, mutta se on vaa niitten omii vehkeisiin ni eipä sitä voi enderissä käyttää.
 
Crealityn oma softa ei ole mitään muuta kuin aataminaikainen Ultimakerin softan versio uudelleenpaketoituna.
Ultimakerin uusimmista versioista löytyy kyllä profiilit (aka. konffit) Crealityn printtereihin ihan vakiona.

Tämän kokeilin ladata mutta sieltä ei löyty tota minun printteriä, en tiedä sitten että onko se siellä eri nimellä vai onko tuo niin uusi että sitä ei vielä löydy. Lähin vastaava on Ender-3 v2 mutta se ei taida olla sama kuin tuo Neo. Sen toki voisi itsekin naputella tuonne mutta nuo Machine settingsit on aika päällekäyvät. Ehkä kokeilen tota mainittua Prusaa, en ole tolla ultimakerin softallakaan oikeastaan tehnyt yhtään mitään muuta kuin convertoinut gcodeksi niin ei siitä aikaisemmasta kokemuksesta valtavaa iloa ole.
 
17.11 tilattu P1S combo ja tarvikkeita, tarvikkeet ja ilmaiset filamentit lähtivät 19.11 ja tulostin 23.11. Ensimmäinen paketti pitäisi olla tänään tai huomenna perillä, tulostin ei vielä ole saapunut Postille asti.
Tänään lähti 21.11. tilattu P1S Combo tulemaan Saksasta. ETA oli Before Dec 5th.
Ilmeisesti muutama muukin tilannut BF-tarjouksesta...
 
Perhana kerkesin alle 10 pientä kappaletta tarjous Ender3 v3 SE tulostaa kun tuo peti repesi.
Jäähtyneen kappaleen otin siitä irti niin tuo pinta repesi. Eikun supportiin viestiä jos saisi uutta tilalle.
IMG_20231125_173456.jpgIMG_20231125_173451.jpg


Uusi tuli tilalle ja sama homma tokan tulosteen jälkeen. Annoin kappaleen jäähtyä ja se tuntui siltä että kappale lähtee taivuttelemalla helposti irtoamaan ja sitten otin kappaleen irti ja pohjaan jäi taas pala tuosta pedistä.
Laitoin crealitylle viestiä että onko nyt user error vai onko laitteessa jotain mahdollisesti vialla. Crealityn omalla slicerilla ja default asetuksilla tulostellut.
IMG_20231209_094525.jpg
 
Uusi tuli tilalle ja sama homma tokan tulosteen jälkeen. Annoin kappaleen jäähtyä ja se tuntui siltä että kappale lähtee taivuttelemalla helposti irtoamaan ja sitten otin kappaleen irti ja pohjaan jäi taas pala tuosta pedistä.
Laitoin crealitylle viestiä että onko nyt user error vai onko laitteessa jotain mahdollisesti vialla. Crealityn omalla slicerilla ja default asetuksilla tulostellut.
IMG_20231209_094525.jpg
Jos PEI-alusta repeää pinnasta, niin siinä on esikäsittelyssä jotain vikaa. Itsellä ei ole PEI vielä vuosien aikana kertaakaan revennyt, vaikka olen tulostanut PLA/PETG/TPU/PA suoraan teksturoidulle pedille. Joskus on ollut tautisen tiukkaan kiinni, mutta lähtenyt lopulta ihan nätisti irti.

Jos tehtaalla peltiin jää vähänkään epäpuhtauksia ennen pinnoitusta, niin kyseisessä kohdassa ei saada kunnon tartuntaa, ja kalvon kestävyys on sen koheesion varassa. Teksturoiduissa kalvoissa siihen vielä tehdään tarkoituksella runsaasti heikkoja kohtia.
 
Uusi tuli tilalle ja sama homma tokan tulosteen jälkeen. Annoin kappaleen jäähtyä ja se tuntui siltä että kappale lähtee taivuttelemalla helposti irtoamaan ja sitten otin kappaleen irti ja pohjaan jäi taas pala tuosta pedistä.
Laitoin crealitylle viestiä että onko nyt user error vai onko laitteessa jotain mahdollisesti vialla. Crealityn omalla slicerilla ja default asetuksilla tulostellut.
IMG_20231209_094525.jpg
Mikä on pedin lämpötila?
Suositus on PLA:lla 40C kun tuon SE:n vakiopeti on liiankin tarttuvaa sorttia.

 
Mikä on pedin lämpötila?
Suositus on PLA:lla 40C kun tuon SE:n vakiopeti on liiankin tarttuvaa sorttia.



Lämpötila vakioasetuksella on tuon 60c. Pitänee kokeilla 40c asetuksella. PEI-alusta tuloillaan jossain päin maailmaa niin sen jälkeen en noihin vakioihin koske enään.
Onneksi meni tuolta reunalta tuo pinta niin voi tulostella vielä laajalla alueella. PEI-alustaa odotellessa.
 
Tässä nyt pari päivää paininut tulosteiden kanssa vaihtelevin tuloksin ja rupeaa oma ymmärrys loppumaan. Ongelmana siis PLA (sekä Bambum Basic, että Aceaddityn Flash) välillä irtoaa alustasta, mutta toisinaan menee koko printti läpi ongelmitta. Kaikki Bambun omat kalibroinnit (flow rate, flow dynamics, auto bed level) tehty moneen otteeseen ja tallennettu materiaaliprofiiliin, alustan lämpöjä säädetty 35->45->50, laitettu liimaa, tasoitettu liimaa märällä nukkaamattomalla pyyhkeellä, putsattu levyä 99% IPA:lla ja kokeiltu ilman liimaa. Alustankin suoristin manuaalisesti (bed tramming/levelling) Bambun ohjeiden mukaan. Ensimmäinen kerros näyttää ja tuntuu erittäin hyvältä niin pieleen menneissä, kuin onnistuineissakin printeissä.
Hieman timelapseja tutkaillessa kallistun siihen suuntaan, että printti viilenee liikaa tulostuksen ollessa käynnissä ja kutistumisen myötä kuorii itsensä irti, mutta täysi amatööri kun olen, niin ajattelin kysyä viisaammilta ensin. :D Monessa paikassa tulee vastaan 60°C alustan lämpötila, mutta Bambun ohjeiden mukaan max. lämpö tuolle PLA:lle tarkoitetulle Cool Platelle on 50°C.
Tässä video viimeisimmästä failista ja siinä mielestäni näkee kuinka tuo printti lähtee kuoriutumaan molemmista reunoista, ennen kuin spaghet happens. Tuossa oli Bambun omat liimat levitetty ohueksi kalvoksi, kun sillä sain tähän mennessä parhaat tulokset.
Printterinä siis X1 Carbon.


Hieman kyllä rupeaa harmittamaan, kun kalliin laitteen hommaa ajatuksella "avaimet käteen ja homma rokkaa", mutta vekotin vaan työntää randomisti spagettia pihalle. Onneksi sentään automatiikka tunnisti ja lopetti printtauksen, niin säästy jopa ~1€ filamenttia.. :lol:
 
Meillä ei ole X1:stä vaan P1S ja Ender, eikä ole tullut litofaania tulostettua kuin Enderillä, mutta litofaanien tulostuksessa kannattaa suosia hidasta tulostusnopeutta. Olisiko sulla ollut liian kova nopeus eikä tuloste pysy mukana? Onko ongelmaa ollut muiden tulosteiden kanssa?

Kiinnitin huomiota myös siihen, että sulla on yksivärinen tuloste, mutta ilmeisesti prime tower siinä vieressä? Miksi näin, eihän se tietty paljoa filamenttia syö, mutta turhahan se silti on jos ei värejä vaihdella.

Cool platesta ei ole kokemusta, joten kiinnipysymiseen voin suositella vain PEI platea, joka on meillä pitänyt PLA:n kiinni erittäin hyvin.
 
Meillä ei ole X1:stä vaan P1S ja Ender, eikä ole tullut litofaania tulostettua kuin Enderillä, mutta litofaanien tulostuksessa kannattaa suosia hidasta tulostusnopeutta. Olisiko sulla ollut liian kova nopeus eikä tuloste pysy mukana? Onko ongelmaa ollut muiden tulosteiden kanssa?

Kiinnitin huomiota myös siihen, että sulla on yksivärinen tuloste, mutta ilmeisesti prime tower siinä vieressä? Miksi näin, eihän se tietty paljoa filamenttia syö, mutta turhahan se silti on jos ei värejä vaihdella.

Cool platesta ei ole kokemusta, joten kiinnipysymiseen voin suositella vain PEI platea, joka on meillä pitänyt PLA:n kiinni erittäin hyvin.
Joo, ongelmia on ollut vähän kaiken muotoisissa printeissä, mm. puolikkaan munan muotoisessa, joss siis isoin alue printistä on pedissä kiinni, mutta luulin ne jo selättäneeni noilla säädöillä, kun 3 pienempää printtiä meni ongelmitta läpi ja sen takia lähdin tuota litofaania tulostamaankin.. Taisi tulla ahnehdituksi liikaa tässä vaiheessa. :rolleyes: Nopeuksia en säätänyt erikseen, 0.16mm vakiolla annoin olla ja sliceri näyttää 10-200 mm/2 nopeudeksi.

Prime towerin otin pois, toi torni siinä vieressä on support treen runko, kun herjas overhangeistä kehyksen ylälaidassa.

Jooh.. Luin tuon Cool Platen ongelmista jo ennen tilausta, mutta PEI:t oli loppu varastosta, niin ajattelin että "ei kai se nyt _niin_ paska voi olla, kun kuitenkin 1000€+ aloittelijoille suunnatun laitteen mukana sen kuitenkin työntävät", mutta taisin olla väärässä.. :asif:
 
Joo, ongelmia on ollut vähän kaiken muotoisissa printeissä, mm. puolikkaan munan muotoisessa, joss siis isoin alue printistä on pedissä kiinni, mutta luulin ne jo selättäneeni noilla säädöillä, kun 3 pienempää printtiä meni ongelmitta läpi ja sen takia lähdin tuota litofaania tulostamaankin.. Taisi tulla ahnehdituksi liikaa tässä vaiheessa. :rolleyes: Nopeuksia en säätänyt erikseen, 0.16mm vakiolla annoin olla ja sliceri näyttää 10-200 mm/2 nopeudeksi.

Prime towerin otin pois, toi torni siinä vieressä on support treen runko, kun herjas overhangeistä kehyksen ylälaidassa.

Jooh.. Luin tuon Cool Platen ongelmista jo ennen tilausta, mutta PEI:t oli loppu varastosta, niin ajattelin että "ei kai se nyt _niin_ paska voi olla, kun kuitenkin 1000€+ aloittelijoille suunnatun laitteen mukana sen kuitenkin työntävät", mutta taisin olla väärässä.. :asif:

Itsellä ei cool platesta ole kokemusta, mutta PEI platellakin lämmöt pidän 65 asteessa, koska 55kin tuppaa helposti irtoamaan alustasta.
 
Jooh.. Taidan kokeilla seuraavaksi 60°C (ovi+katto auki?) ja jos Cool Plate ei siitä tykkää, niin mulla on siihen vaihtotarroja. :D
 
Ensimmäisen kerroksen nopeuksia kannattaa kokeilla säätää pienemmäksi jos ei tunnu tarttuvan. Se antaa enemmän aikaa muoville jämähtää paikoilleen ja tarttuvuus paranee.
 
First layer on 50mm/s, kuinka alas sitä pitäis säätää? Printit kuitenkin irtoaa 15min-3h aloituksesta, niin jotenkin tuntuis oudolta näin aloittelijana, että vasta siinä vaiheessa oireilis, jos ois ekan kerroksen nopeudesta kiinni..? Toki voin olla ihan hakoteilläkin. :lol:
 
Omassa muut asetukset oletuksena, paitsi ensimmäisen kerroksen nopeus muistaakseni 25mm/s. PLA tarttuu cool plateen todella hyvin, tosin käytän sitä lähinnä kalibrointiin. Joitain manuaalista PA-kalibrointinumeroita jouduin kerran rapsuttelemaan hyvän tovin kun eivät suostuneet lähtemään...

Itse suosittelen pedin pesua astianpesuaineella, sienellä ja lämpimällä vedellä. Sitä pintaa voi ihan hyvin hangata vähän karkealla puolella. Tiskiaineesta kannattaa tarkistaa ettei ole mitään ylimääräistä, sensitiveissä ei yleensä ole. Yleensä käytän teksturoitua petiä, ja tykkään myös hangata sen kertaalleen vaihtaessa PLA:n ja PETG:n välillä jos vähänkään haastavampi tuloste tulossa (jäämät pedissä saattavat haitata tartuntaa).
 
First layer on 50mm/s, kuinka alas sitä pitäis säätää? Printit kuitenkin irtoaa 15min-3h aloituksesta, niin jotenkin tuntuis oudolta näin aloittelijana, että vasta siinä vaiheessa oireilis, jos ois ekan kerroksen nopeudesta kiinni..? Toki voin olla ihan hakoteilläkin. :lol:
Mitä matalampi sitä parempi. Endereillä ja Sunlulla kun pisti 15mm/s niin ei ole tarvinnut koskaan mitään liimapuikkoja yms.
First layer print speed: This setting changes the speed at which the first layer is extruded. Printing slower will allow more time for the plastic to melt, having an effect similar to raising the print temperature. You may want to try this if you’ve increased the layer height or line width.
 
Kiitoksia! Pitääpä testata tuota 15-25mm/s jos/kun vielä spagettifioituu seuraavan kerran. Tämänhetkisellä printillä testaan 60°C lämpötilan, ohuen liimakerroksen ja 0% tuulettimia ensimmäisille 2 kerrokselle. Yritän printata Bambun "Film sticking fixturen" kun muistin juuri, että tilasin tarrana tuon PEI sheetin, niin vaihdan sen cool platen tilalle tuon avulla (toivottavasti). :D Toki oishan noi Cool Platetkin kiva saada toimiviksi, kun niitä vielä 3 tuolla kaapissa seisoo (tilasin yhden backupiksi ja koneen mukana tuli 2 tarraa).
Cool Platen olen pessyt Fairilla ja myös hinkannut 99% IPA:lla, tosin karhennusta en ole vielä kokeillut. Jännä kyllä, että porukka on valitellut tuon Cool Platen tarttuvan liian kovaa kiinni ilman liimaa, kun omassa ei tunnu mikään pysyvän kuin satunnaisesti. :lol:
 
Kiitoksia! Pitääpä testata tuota 15-25mm/s jos/kun vielä spagettifioituu seuraavan kerran. Tämänhetkisellä printillä testaan 60°C lämpötilan, ohuen liimakerroksen ja 0% tuulettimia ensimmäisille 2 kerrokselle. Yritän printata Bambun "Film sticking fixturen" kun muistin juuri, että tilasin tarrana tuon PEI sheetin, niin vaihdan sen cool platen tilalle tuon avulla (toivottavasti). :D Toki oishan noi Cool Platetkin kiva saada toimiviksi, kun niitä vielä 3 tuolla kaapissa seisoo (tilasin yhden backupiksi ja koneen mukana tuli 2 tarraa).
Cool Platen olen pessyt Fairilla ja myös hinkannut 99% IPA:lla, tosin karhennusta en ole vielä kokeillut. Jännä kyllä, että porukka on valitellut tuon Cool Platen tarttuvan liian kovaa kiinni ilman liimaa, kun omassa ei tunnu mikään pysyvän kuin satunnaisesti. :lol:

Paa isompi brimmi. :)
 
Brimmi on 3mm 5mm, mutta tässä nyt jonkun aikaa tätä printtiä seuranneena, rupean olemaan 90% varma siitä, että lämmöistä toi on kiinni. 60°C selvästi jeesas ja laitoin ton Aux tuulettimen 40% max. eikä mitään probleemaa vielä havaittavissa. Joku redditissä totesi ton lisätuuletuksen aiheuttavan juuri niitä oireita, mitä itselläni oli ja rupean kallistumaan samalle kannalle. Pitää vähän vielä hieroa noita lämpöjä seuraavien tulosteiden kanssa ja testata vielä Aux 0% (jos ei ole radikaaleja overhangejä), kun se kuulemma tiputtaa build platen lämpöjä 10-20°C pyynnöistä ja sensori ei jostain syystä kompensoi (oli lämpökameralla testaillut joku reditööri).
So far so good sano engelsmanni! :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että mitä korkeampi ja kapeampi kappale, sitä suurempi brim, jotta saadaan tartuntapinta-alaa petiin. Aux-tuuletin kannattaa omasta mielestä pitää PLA:lla pois päältä, ja joko ovi tai katto auki ettei kerää liikaa lämpöä kammioon. Itsellä tuli alkuun ongelmia myös aux-tuulettimen kanssa.
 
Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että mitä korkeampi ja kapeampi kappale, sitä suurempi brim, jotta saadaan tartuntapinta-alaa petiin. Aux-tuuletin kannattaa omasta mielestä pitää PLA:lla pois päältä, ja joko ovi tai katto auki ettei kerää liikaa lämpöä kammioon. Itsellä tuli alkuun ongelmia myös aux-tuulettimen kanssa.
Jep näkisin lithojen kanssa 3mm brimmin aika pienenä. :)
 
Testiprintti meni aika lailla täysin nappiin ja oli todella hyvin kiinni alustassa, eli jos muita nyyppiä tänne eksyy X1:n kanssa, niin ihan alkuun Aux-tuuletin pois päältä (tai pedin lämpö 60°C ja Aux 40% jolla siis tämä tulos) ja ovea/kattoa auki, jos ei tahdo PLA tarttua Cool Plateen! :thumbsup:


Täytyy tosiaan seuraavan litofaanin kanssa nostaa tota brimmin kokoa, kiitos vinkeistä! Toi oli muutenkin testivedos, mutta mielellään otan enemmänkin vinkkejä vastaan, jos täällä kerran kokeneempia litojen tulostajia on, kun appivanhemmille tarkoitus joululahjaa vääntää! :D
 
Täytyy tosiaan seuraavan litofaanin kanssa nostaa tota brimmin kokoa, kiitos vinkeistä! Toi oli muutenkin testivedos, mutta mielellään otan enemmänkin vinkkejä vastaan, jos täällä kerran kokeneempia litojen tulostajia on, kun appivanhemmille tarkoitus joululahjaa vääntää! :D

Seiniä vaan reilusti, sama suorilta laittaa vaikka 99.
 
Tuli X1 Carboniin tuo noise cancellation firmispäivitys; X1/X1-Carbon and AMS Firmware Release History Itse juuri päivitin ja nyt se siellä kalibroi. Vaikuttaa kyllä kohtuu lupaavalta, mitä tuota nyt kuunnellut. :tup:

Edit. Tässä nyt hetken aikaa kuunnellut tuon noise cancellationin kanssa ja yllättävän hyvin tuo toimii; nyt printterin äänet on huoneen ovi auki jopa ehkä hieman hiljaisemmat, kuin ovi auki ennen päivitystä (kone siis viereisessä huoneessa). Z-akselin äänet ei hiljentyneet ihan yhtä paljon kuin X ja Y, mutta erinoimainen päivitys noin kokonaisuudessaan! :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt pysyy pystyssä! 10mm brimmi, Aux tuuletin pois, 60°C peti ekalle layerille, 50°C lopuille. Pysyy hyvin paikallaan printatessa ja irtoaa nätisti viilennyttyään. Hieman loppua kohden rupes joustamaan, mutta lisään lopulliseen 5:n settiin tuet väliin, niin toivottavasti sillä tokenee. :tup:

 
Nyt pysyy pystyssä! 10mm brimmi, Aux tuuletin pois, 60°C peti ekalle layerille, 50°C lopuille. Pysyy hyvin paikallaan printatessa ja irtoaa nätisti viilennyttyään. Hieman loppua kohden rupes joustamaan, mutta lisään lopulliseen 5:n settiin tuet väliin, niin toivottavasti sillä tokenee. :tup:

Huomaa heti neljän sekunnin tienoilta lähtien että rupee irtoo melko hyvästikkin pedistä. Kannattaa saaha pysymään loppuun asti pedissä kii tai saattaa tulla yllätyksiä jatkossa. Kokeile pitää se lämpö siellä kuudessa kympissä iha vaikka loppuun asti. Voi tulla ihan jo pelkästään tuosta nurkkien nousemisesta mallin heiluminen. Se kun on kunnolla kiinni niin ei pitäs kyllä huojua.
 
Huomaa heti neljän sekunnin tienoilta lähtien että rupee irtoo melko hyvästikkin pedistä. Kannattaa saaha pysymään loppuun asti pedissä kii tai saattaa tulla yllätyksiä jatkossa. Kokeile pitää se lämpö siellä kuudessa kympissä iha vaikka loppuun asti. Voi tulla ihan jo pelkästään tuosta nurkkien nousemisesta mallin heiluminen. Se kun on kunnolla kiinni niin ei pitäs kyllä huojua.
Hyvä huomio! Enpä tota osannutkaan itse bongata ja vielä käsillä kokeillessa juuri printin päätyttyä oli vielä lämpimässä pedissä sen verran hyvin kiinni, ettei ainakaan kohtalaisella voimalla nykimällä hievahtanutkaan irti levystä, mutta vakauteen tosiaan varmaan saatto vaikuttaa!
Aloitin juuri printin 5:llä levyllä tukien kanssa, niin säädin siihen pedin lämpötilan 60°C loppuun asti. :thumbsup: Saa nähä mitä tulee, ei oo kun karvan vajaa 40 tunnin printti hierotuilla asetuksilla, mutta kun lahjaksi menee, niin sama se, kunhan on jouluksi valmis. :D Siinä on kuitenkin melkosesti isompi jalanjälki (n. 240x163mm), niin eiköhän sekin jonkun verran enemmän vakautta tuo verrattuna ~220x23mm testivedokseen.
 
Joo kyllä ne lämmöt kannattaa siellä koko ajan pitää.
Omassa enderin lasipedissä yleensä pysyy kaikki kiinni kuin tauti lämpöisenä, mutta vähänkin jäähtyy niin irtoaa saman tien.
Tosin lämmetessään pienenee myös pedin ja suuttimen etäisyys paljonkin eli aika paljon lämpölaajenemista siinä tapahtuu.
 
Tuossa omassa Bambussa näkee myös suht nopeasti, että brimmin alla on "kuplaa" vaikka lämmöt olisikin 60. Kun tulostus on sitten valmis ja jäähtynyt sinne 20 paikkeille niin aikalailla kaikki printit on täysin irti pedistä paikallaan.
 
Tuossa omassa Bambussa näkee myös suht nopeasti, että brimmin alla on "kuplaa" vaikka lämmöt olisikin 60. Kun tulostus on sitten valmis ja jäähtynyt sinne 20 paikkeille niin aikalailla kaikki printit on täysin irti pedistä paikallaan.
Joo, tuossa kun printtien välissä petiä kokeilin, niin tuntuu hieman joustavan ja mietin, josko siitä johtuis toi kupliminen jos se pääsee joustamaan kun Z-akseli liikkuu melko vauhdilla, mutta kokeillaan nyt 60°C:llä tämä loppuun (tai ainakin printtivirheeseen) asti.

Edit. Tyytyväinen kyllä olen siihen, että sain PLA:n ylipäänsä tarttumaan riittävästi normiprintelle tohon Cool Plateen, kun niitä löytyy 2 ja tarrojakin saman verran, niin saa ainakin ne käytettyä. Ensimmäisen pinta kun kulahtaa, niin aika herkällä liipasimella vaihdan kyllä PEI:n tilalle, että pääsee sitäkin testaamaan. :D
 
Creality ender 5, orca slicer, klipper, macrot.
Millaisia aloitus toimintoja teillä on ennen tulostuksen aloittamista?
Mitä kannattaisi teidän mielestä poistaa /lisätä minun start / end koodeista?

Kun vaihdatte tulostus materiaalia niin mihin laitatte lämpötilat? Tuolla koodilla se ei välitä slicerin lämmöistä mitään. Joudun vaihtamaan lämmöt tähän config tiedostoon.
PETG tulostuu kyllä hyvin 100mms nopeudella. Nyt TPU testissä samoilla nopeuksilla.

[

[include fluidd.cfg]
[virtual_sdcard]
path: /home/pi/printer_data/gcodes
on_error_gcode: CANCEL_PRINT

# This file contains pin mappings for the Creality Ender-5 Pro with "v4.2.7" board. To
# use this config, during "make menuconfig" select the STM32F103 with
# a "28KiB bootloader" and serial (on USART1 PA10/PA9) communication.

# If you prefer a direct serial connection, in "make menuconfig"
# select "Enable extra low-level configuration options" and select
# serial (on USART3 PB11/PB10), which is broken out on the 10 pin IDC
# cable used for the LCD module as follows:
# 3: Tx, 4: Rx, 9: GND, 10: VCC

# Flash this firmware by copying "out/klipper.bin" to a SD card and
# turning on the printer with the card inserted. The firmware
# filename must end in ".bin" and must not match the last filename
# that was flashed.

# See docs/Config_Reference.md for a description of parameters.

[stepper_x]
step_pin: PB9
dir_pin: PC2
enable_pin: !PC3
microsteps: 16
rotation_distance: 40
endstop_pin: ^PA5
position_endstop: 220
position_max: 220
homing_speed: 50

[stepper_y]
step_pin: PB7
dir_pin: PB8
enable_pin: !PC3
microsteps: 16
rotation_distance: 40
endstop_pin: ^PA6
position_endstop: 220
position_max: 220
homing_speed: 50

[stepper_z]
step_pin: PB5
dir_pin: PB6
enable_pin: !PC3
microsteps: 16
rotation_distance: 4 # 4 for new leadscrew, 8 for old
#position_endstop: 0.0 # disable to use BLTouch
#endstop_pin: ^PA7 # disable to use BLTouch
endstop_pin: probe:z_virtual_endstop # enable to use BLTouch
position_min: -5 # enable to use BLTouch
position_max: 300

[safe_z_home] # enable for BLTouch
home_xy_position: 154, 126
speed: 100
z_hop: 10
z_hop_speed: 5

[bltouch] # enable for BLTouch
sensor_pin: ^PB1
control_pin: PB0
x_offset: -44
y_offset: -16
#z_offset: 3.35
speed: 3.0

[bed_mesh] # enable for BLTouch
speed: 100
mesh_min: 0, 0
mesh_max: 176, 204 # bed size - bltouch x_offset, y_offset
algorithm: bicubic
probe_count: 3,3
fade_start: 1
fade_end: 10
fade_target: 0

[gcode_macro M851]
gcode:
G28
probe_calibrate

[gcode_macro G32]
gcode:
G28
delta_calibrate
G1 X0 Y0 F4200
save_config

[gcode_macro G29]
gcode:
G28
bed_mesh_calibrate
G1 X0 Y0 Z15 F4200
save_config

[extruder]
max_extrude_only_distance: 500.0
step_pin: PB3
dir_pin: !PB4
enable_pin: !PC3
microsteps: 16
rotation_distance: 4.637
full_steps_per_rotation: 200
max_extrude_only_velocity: 60
nozzle_diameter: 0.400
filament_diameter: 1.750
heater_pin: PA1
sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F
sensor_pin: PC5
control: pid
pid_Kp: 21.527
pid_Ki: 1.063
pid_Kd: 108.982
min_temp: 0
max_temp: 250
pressure_advance: 0.1

[heater_bed]
heater_pin: PA2
sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F
sensor_pin: PC4
control: pid
pid_Kp: 54.027
pid_Ki: 0.770
pid_Kd: 948.182
min_temp: 0
max_temp: 130

[fan]
pin: PA0

[mcu]
serial: /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0
baud: 115200
restart_method: command

[printer]
kinematics: cartesian
max_velocity: 300
max_accel: 2500
max_z_velocity: 5
max_z_accel: 100

[display]
lcd_type: st7920
cs_pin: PB12
sclk_pin: PB13
sid_pin: PB15
encoder_pins: ^PB14, ^PB10
click_pin: ^!PB2

[gcode_macro START_PRINT]
gcode:
# Use absolute coordinates
G90
# Home the printer
G28
# Heat the bed and wait
M190 S70
# Set and wait for nozzle to reach temperature
M109 S230
# Reset extruder
G92 E0

BED_MESH_CALIBRATE PROFILE=mesh1 METHOD=automatic
BED_MESH_PROFILE LOAD=mesh1
# Move to wait position
G1 X0 Y0 Z20 F4000.0

# Move Z axis up
G1 Z2.0 F3000
# Move to start position
G1 X10.1 Y20 Z0.28 F5000.0
# Draw the first line
G1 X10.1 Y200.0 Z0.28 F1500.0 E15
# Move to the side
G1 X10.4 Y200.0 Z0.28 F5000.0
# Draw the second line
G1 X10.4 Y20 Z0.28 F1500.0 E30
# Reset extruder
G92 E0



[gcode_macro END_PRINT]
gcode:
M117 No tuliko huva? :)
# move z up
G91
G1 E-3 Z+10 F3000
# absolute xy
G90
G1 X10 Y220 F2000
#disable hotend and heated bed
M104 S0
M140 S0
# disable steppers
M84
BED_MESH_CLEAR

#*# <---------------------- SAVE_CONFIG ---------------------->
#*# DO NOT EDIT THIS BLOCK OR BELOW. The contents are auto-generated.
#*#
#*# [bed_mesh default]
#*# version = 1
#*# points =
#*# 0.266250, 0.182500, 0.021250
#*# 0.132500, 0.050000, -0.086250
#*# 0.166250, 0.013750, -0.041250
#*# tension = 0.2
#*# min_x = 0.0
#*# algo = bicubic
#*# y_count = 3
#*# mesh_y_pps = 2
#*# min_y = 0.0
#*# x_count = 3
#*# max_y = 204.0
#*# mesh_x_pps = 2
#*# max_x = 176.0
#*#
#*# [bltouch]
#*# z_offset = 2.070

]
 
Firma joka oli kyllästynyt "bed-slinger" -tyyppisiin tulostimiin julkaisee lyhyen ajan sisällä kaksi sellaista tulostinta :smoke:
Sama firma julkaisi ensi töikseen kuluttajatulostinmarkkinat mullistaneen laitteen ja se on yhä edelleen tarjolla. Nyt on vuorossa markkinaosuuden syöminen sekä Crealitylta että Prusalta :cigar:
 
Sama firma julkaisi ensi töikseen kuluttajatulostinmarkkinat mullistaneen laitteen ja se on yhä edelleen tarjolla. Nyt on vuorossa markkinaosuuden syöminen sekä Crealitylta että Prusalta :cigar:
Erittäin hyvä huomio että kaikki julkaistut laitteet edelleen tarjolla. Mukaan lukien P1P, joka on ihme välimallin laite eikä sillä ole mitään paikkaa enää mallistossa. 100e halvempi kuin malli joka sen piti olla alunperinkin (P1S) tai 200e kalliimpi kuin uusi A1. Vertailu P1P ja A1 välillä ihan mielenkiintoista kun molemmat soveltuvat pitkälti vain PLAn ja PETG:n tulostamiseen. Onko vuoden päästä jo täys-Creality-meininki että päällekkäisillä ominaisuuksilla olevia laitteita on tusina, nimistä ei ota mitään selvää, kaikkia pidetään myynnissä ja hinnastakaan ei voi päätellä mitään mikä laite olisi uusin tai paras.
Mullistavan laitteen pohjalla hyvin paljon avoimesta lähdekoodista lainattua tavaraa joka onkin sitten lukittu omaan systeemiin ja patentteja haettu kaikkeen mahdolliseen. Iso kiitos esim. klipperillä taustatyön tekemisestä ja Prusalle slicerista :tup: . Valitettavasti Prusaslicerin lisenssi pakotti tekemään sliceristä avoimen.
En väitä etteikö nyt markkinoilla olevat laitteet olisi hyviä. En pidä niitä silti mullistavina. Kertoo vain yhtiöstä paljon että n. vuosi sitten julkaistut tavoitteet heitettiinkin jo roskikseen ja takki pyörähti 720 astetta.
En tee yhteistyötä Bambulabin tai muidenkaan tulostinvalmistajien kanssa, enkä hyödy taloudellisti kenenkään tulostimen hehkuttamisesta internetissä. Kilpailu on aina kuluttajan kannalta etu. Bambulab on tajunnut myös tämän.
 
Firman kannattaisi muuttaa kantaa tietoturvan puolesta. Ihan turhaan ampuvat itseään jalkaan tällä hetkellä.

Kaikki mallit taitavat nykyään toimia LAN-modessa kameroineen kaikkineen ilman internet yhteyttä, vai mihin viittaat? Firmware päivitykset ja kännykkäsovellus vaativat yhteyden pilveen.
 
Kaikki mallit taitavat nykyään toimia LAN-modessa kameroineen kaikkineen ilman internet yhteyttä, vai mihin viittaat? Firmware päivitykset ja kännykkäsovellus vaativat yhteyden pilveen.

Jep. Lisäinfo ei olisi pahitteeksi.

Jotain vielä tämän ulkopuolelta, kun googlelta piti kysyä.

 
Nyt pysyy pystyssä! 10mm brimmi, Aux tuuletin pois, 60°C peti ekalle layerille, 50°C lopuille. Pysyy hyvin paikallaan printatessa ja irtoaa nätisti viilennyttyään. Hieman loppua kohden rupes joustamaan, mutta lisään lopulliseen 5:n settiin tuet väliin, niin toivottavasti sillä tokenee. :tup:



Tähän liittyen vielä. Olisiko tuohon mahdollista tehdä sivulle jotain väliaikaista tukea tulostuksen ajaksi? Noin ohut seinä kyllä heiluu varmasti jo korkealla pelkästä tärinästä. Ja tulostin pään nopeus on niin kova, että pikkasen heilahtaessa saattaa tulla tulostetta viereisen viivan tielle ja siihen kun tullaan seuraavan kerran vauhdilla, niin hyvin todennäköistä, että tulostinpää heiluttelee välillä myös tulostetta. Voiskohan auttaa, että yläosassa hiljentää vähän nopeuksia?

Ja toinen, että onko tukevalla alustalla? Musta tuntu, että itellä parani vähän tulostus, kun siirsin heiveröiseltä pöydältä tukevampaan paikkaan. Mulla ollut pelkkä cool plate käytössä, eikä koskaan ole irronnut kuukauden jokapäiväisen käytön aikana. Ei tosin ihan noin haastavaa kappaletta ole ollut käsittelyssä, vaikka tornejakin tehnyt.
 
Jep. Lisäinfo ei olisi pahitteeksi.

Jotain vielä tämän ulkopuolelta, kun googlelta piti kysyä.


Mää taas tykkään, että laite menee pilven kautta. Voi huoletta pitää laitetta vierasverkossa, eikä tarvi omaa konetta laittaa siihen. Tosin en kyllä tiiä onko tuo niiden pilvi kovin turvallinen
 
Kuinka lämpinä teidäm raspi käy klipper käytössä? Minulla ei ollut siinä mitään siiliä. Nyt näytäis että tais tulla tiensä päähän...

Ei lähde lataamaan olleenkaan. Punainen valo kyllä syttyy.
 
Kuinka lämpinä teidäm raspi käy klipper käytössä? Minulla ei ollut siinä mitään siiliä. Nyt näytäis että tais tulla tiensä päähän...

Ei lähde lataamaan olleenkaan. Punainen valo kyllä syttyy.
Varsinkin Rasp4 (ja uudempi vitonen) vaatii edes sen passiivisiilin niskaansa tai käry käy jossain vaiheessa, ihan pelkällä peruskäytölläkin. Itellä teki nelonen saman, ei käynnistynyt ja vilkutti punasta valoa kun johdon kytki, osassa levyä oli nähtävissä suojalakan tai vastaavan sulamista/värjäytymistä, eli kuumana se on käynyt.
 
Itsellä raspi4 näyttäisi idlailevan voronissa 52 asteen hujakoilla. Täytyy tarkkailla seuraavassa printissä missä lämmöt pyörii. Tuossa on kiinni päällä sellainen perus passiivi siili. Noitahan tulee yleensä jo raspin mukana.
 
Nyt pitäis sitten asentaa klipper uudestaan, vai onnistuuko vaihtaa vain laite? Laitoin kortin vastaavaan raspiin mutta ei tunnistanut salasanaa.
 
Nyt pitäis sitten asentaa klipper uudestaan, vai onnistuuko vaihtaa vain laite? Laitoin kortin vastaavaan raspiin mutta ei tunnistanut salasanaa.
Oliskohan se kortti rikki? Tuohan on aika yleisesti tiedostettu juttu, koska SD-korttia ei varsinaisesti ole tarkoitettu tuon tyyliseen käyttöön, missä sitä raspissa käytetään.
 
Oliskohan se kortti rikki? Tuohan on aika yleisesti tiedostettu juttu, koska SD-korttia ei varsinaisesti ole tarkoitettu tuon tyyliseen käyttöön, missä sitä raspissa käytetään.
Laitoin kortin toiseen raspberryyn ja katsoin näytöltä kun käynnistin sen. Käynnistyi oikein.
 
Tähän liittyen vielä. Olisiko tuohon mahdollista tehdä sivulle jotain väliaikaista tukea tulostuksen ajaksi? Noin ohut seinä kyllä heiluu varmasti jo korkealla pelkästä tärinästä. Ja tulostin pään nopeus on niin kova, että pikkasen heilahtaessa saattaa tulla tulostetta viereisen viivan tielle ja siihen kun tullaan seuraavan kerran vauhdilla, niin hyvin todennäköistä, että tulostinpää heiluttelee välillä myös tulostetta. Voiskohan auttaa, että yläosassa hiljentää vähän nopeuksia?

Ja toinen, että onko tukevalla alustalla? Musta tuntu, että itellä parani vähän tulostus, kun siirsin heiveröiseltä pöydältä tukevampaan paikkaan. Mulla ollut pelkkä cool plate käytössä, eikä koskaan ole irronnut kuukauden jokapäiväisen käytön aikana. Ei tosin ihan noin haastavaa kappaletta ole ollut käsittelyssä, vaikka tornejakin tehnyt.
Joo, ehdottomasti tuet molemmille sivuille! Itellä oli yksinkertaset tornit 5 liton tulostuksessa, jotka ei ihan täydelliset olleet, mutta auttoivat huomattavasti. Tällä vähäisellä kokemuksella suosittelisin kiinnityspisteitä tuen ja liton välille ~3 sentin välein, joka sitten jälkikäteen leikkaa tai taittaa irti (jos on sopivaa interface filamenttia käytössä).

Itelllä on printteri betoniseinään pultatulla pöydällä sorbotaanista tehtyjen puolipallojen päällä, tarkoitus vielä laittaa noiden väliin pihalaatta joskus joulupyhien jälkeen.
Itsekin sain asetukset hierottua kohdalleen, että Aceaddityn Flash PLA+ tarraa kuin tauti, mutta Bambun "Support for PLA" ei vieläkään ota tuohon levyyn kiinni. Seuraavaksi ajattelin hakea Engineerin Platelle asetukset PLA:n printtaamiseen ja katsoa josko siihen ottais tuo tukiaineskin kiinni.
Jos joku on tuon Bambun oman tukifilamentin saanut kunnolla tarraamaan Cool Plateen, niin vinkkejä otetaan ehdottomasti vastaan!
 
Ei kai sitä tukifilamenttia ole tarkoituskaan saada tarttumaan levyyn? Sitähän on tarkoitus käyttään vain tuen ja rakenteen väliseen rajapintaan (interface). Ei itse tukiin.
 
Ei kai sitä tukifilamenttia ole tarkoituskaan saada tarttumaan levyyn? Sitähän on tarkoitus käyttään vain tuen ja rakenteen väliseen rajapintaan (interface). Ei itse tukiin.
On juu ja asetuksista on laitettu "Avoid interface filament for base", mutta printissä jota tällä hetkellä olen tekemässä tulee tukifilamenttia ensimmäiseen kerrokseen (siis printin toisen kerroksen alle), niin ilman raftia ei oikein onnistu ja kun kyseessä on isohko litteä esine, niin raftin käyttö ei oikein tunnu järkevältä. Voin toki olla väärässäkin. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 785
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom