3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Eikö kirjastot ole väärä paikka näille 3d tulostimille? Jos tulevaisuudessa yleistyvät niin kirjastot on täynnä sitä muovinkäryä.
 
Eikö kirjastot ole väärä paikka näille 3d tulostimille? Jos tulevaisuudessa yleistyvät niin kirjastot on täynnä sitä muovinkäryä.
Sanoisin että nimenomaan kirjastot saattaisivat olla se paras paikka jos satunnainen tulostelu yleistyy, kuten se tulee yleistymäänkin. Eiköhän kirjastoissa ole tuo ilmanvaihto otettu huomioon esimn erillisellä huoneella tms.
 
Eikö kirjastot ole väärä paikka näille 3d tulostimille? Jos tulevaisuudessa yleistyvät niin kirjastot on täynnä sitä muovinkäryä.

Eiköhän kirjasto ole fiksuin paikka näille tulostimelle. Vanhoja tietokone huoneita voidaan helposti muuttaa tulostin huoneiksi. Ei sen käryn
pitäs oikein toteutettuna sieltä mihinkään levitä. Toki jos näitä ripotellaan minne sattuun niin vaikuttaahan se ilman laatuun.
 
Eikö kirjastot ole väärä paikka näille 3d tulostimille? Jos tulevaisuudessa yleistyvät niin kirjastot on täynnä sitä muovinkäryä.
Kaikissa kirjastossa näkemissäni tulostimissa on ollut kotelointi HEPA-suodattimella, eli ei pitäisi vaikuttaa ilmanlaatuun. Lisäksi saatavilla oli vain PLA:ta, joka lienee tällä hetkellä turvallisin tulostettava muovilaatu.

Olisin enemmän huolissani esim. kaupunkiliikenteen pienhiukkasista kuin 3D-tulostimista kirjastoissa...
 
Kaikissa kirjastossa näkemissäni tulostimissa on ollut kotelointi HEPA-suodattimella, eli ei pitäisi vaikuttaa ilmanlaatuun. Lisäksi saatavilla oli vain PLA:ta, joka lienee tällä hetkellä turvallisin tulostettava muovilaatu.

Okei, VOC-yhdisteitä HEPAt ei vaan poista ja niitä tulee.
 
Olen menossa kirjastoon tulostamaan ensimmäistä kertaa muutaman itse mallintaman osan Ultimaker S3 printterillä. Ettei heti tule hukkareissu, olisiko joku ystävällinen mahdollisesti halunnut tarkistaa teinkö asetukset / tiedostot Cura slicerillä oikein?
Ainakin Tampereella Sampolan kirjastossa oli kirjastolla läppäri jossa heidän slicer ja sopivat asetukset valmiina. Kirjaston henkilökunta opasti asetusten säätämisessä jos oli tarvetta tehdä esim jotain hyvin yksityiskohtaista.
 
Okei, VOC-yhdisteitä HEPAt ei vaan poista ja niitä tulee.
Ei toki poista, mutta mitä VOCeja sieltä tulee ja paljonko? PLA:n kohdalla ei kuitenkaan puhuta mistään styreenistä, vaan potentiaalisesti jotain maitohappomonomeerejä voi haihtua. Jos on perustason hyvä ilmanvaihto, ei tarvitse ainakaan PLA:n kanssa olla huolissaan VOCeista. Tutkimukset viittaavat lähinnä pienhiukkasemissioihin, ja ne jäävät kyllä suodattimiin.
 
Alkaa olla pikkuhiljaa kaikki asetukset käyty läpi että stringingit saisi kuriin PETG:llä, retraction testissä on mahdollista saada ohuet siimat minimoitua mutta sinne jää saumojen kohdalle ne paksut ylöspäin sojottavat oksat jotka ovat myös stringingiä.

Vastaavaa ongelmaa on redditissä ollut märällä filamentilla minkä kuivaus on korjannut. Oma filamentti seissyt printterissä kuukausia ja sisällä ollut yli 40% ilmankosteus pidemmän aikaa, siinäpä se ongelma taitaa olla.
Motonetin kuivuri taitaa siis mennä ostoslistalle
 
Viimeksi muokattu:
Onko siitä Sunlun kuivurista mihinkään jos vertaa vaikka siihen motonetin kuivuriin? Ei haittaisi ainakaan itseä maksaa 10€ extraa jos ei sitten tarvitse tulostella niitä osia, että rullat mahtuu sisään (vai leikkaako porukka niiden orkkiskerroksien sisukset pois?). Toki eri kokoset rullat voi aiheuttaa ongelmaa.

Sellaisen huomasin, että motonetin kuivuri on vaihtanut väriä valkosesta mustaan, tuotenumero sama, mutta onkohan todellisuudessa edelleen sama laite.
 
Eikös rullien mukana tuu aina silikonipalleroita? Ne talteen ja johonkin laatikkoon ja rulla sinne hetkeksi. Kuivausta varten nekin kai on.
 
Silikageeli ei oikein toimi samoin, eikä varsunkaan tarvittavan nopeasti. Ensin se kosteus pitäisi saada höyrystettyä sieltä langasta pois.
 
Alkaa olla pikkuhiljaa kaikki asetukset käyty läpi että stringingit saisi kuriin PETG:llä, retraction testissä on mahdollista saada ohuet siimat minimoitua mutta sinne jää saumojen kohdalle ne paksut ylöspäin sojottavat oksat jotka ovat myös stringingiä.

Vastaavaa ongelmaa on redditissä ollut märällä filamentilla minkä kuivaus on korjannut. Oma filamentti seissyt printterissä kuukausia ja sisällä ollut yli 40% ilmankosteus pidemmän aikaa, siinäpä se ongelma taitaa olla.
Motonetin kuivuri taitaa siis mennä ostoslistalle
Perkele tässä PETG:ssä kyllä ole päätä eikä häntää... Pistin konffit takaisin CHEP orkkiksiksi ja lämmöt 220C + retract 5mm @ 25mm/s. Tuuletin vielä 50%-->35%.
Nyt ainakaan retract-testitornissa ei näy yhtään isoja stringingejä. Mutta siinä on pieni määrä ohutta haituvaa mikä kyllä irtoaa kuumailmapistoolilla/sytkärillä.

Suurin ongelma on sillat mitkä ei ole kivaa katsottavaa.
 
Perkele tässä PETG:ssä kyllä ole päätä eikä häntää... Pistin konffit takaisin CHEP orkkiksiksi ja lämmöt 220C + retract 5mm @ 25mm/s. Tuuletin vielä 50%-->35%.
Nyt ainakaan retract-testitornissa ei näy yhtään isoja stringingejä. Mutta siinä on pieni määrä ohutta haituvaa mikä kyllä irtoaa kuumailmapistoolilla/sytkärillä.

Suurin ongelma on sillat mitkä ei ole kivaa katsottavaa.

Minkälaisen tulostimen kanssa taistelet?
 
Voihan niitä kuivata vaikka ihan tavallisessa uunissa. Lämmöksi vaikka 50c astetta.
Aika moni tavallinen uuni lämmetessään lämmittää sisätilansa korkeammaksi kuin on asetettu. Esim. 50C lämpeää 55C ja laskee sitten 45C ja taas lämmittää 55C. Kannattaa tarkistaa lämpömittarin kanssa miten oma uuni käyttäytyy. Liian lämpimällä uunilla saa sulatettua filamenttikelat pilalle.
PETG ei yleensä tykkää pahaa edes 80C lämpötiloista, mutta kannattaa se oma uuni asettaa alhaisemmalle mahdolliselle lämpötilalle aluksi. PLA:n kanssa pitää olla tarkempi.
 
Aika moni tavallinen uuni lämmetessään lämmittää sisätilansa korkeammaksi kuin on asetettu. Esim. 50C lämpeää 55C ja laskee sitten 45C ja taas lämmittää 55C. Kannattaa tarkistaa lämpömittarin kanssa miten oma uuni käyttäytyy. Liian lämpimällä uunilla saa sulatettua filamenttikelat pilalle.
PETG ei yleensä tykkää pahaa edes 80C lämpötiloista, mutta kannattaa se oma uuni asettaa alhaisemmalle mahdolliselle lämpötilalle aluksi. PLA:n kanssa pitää olla tarkempi.

Pakokaasu lämpömittarin termoparilla on tullut joskus mittailtua ja kyllä uuneissa on paljonkin eroja.
 
Ei se paljoa kannata uunilla alkaa leikkimään, kun kuitenkin esimerkiksi tuollaisen vihanneskuivurin saa sopivasti ostettuna parilla kympillä. Toki sen rahan voi käyttää muuhunkin ja käyttää sitä uunia :)
 
Rullan voi laittaa myös uuniin kun tulostaa. Uunin kuskaus tulostimen viereen taitaa vain teettää enemmän töitä ja sähkömies ei tee uutta kytkentää kuivurin hinnalla.
 
Mä oon jo jonkun tovin pähkäilly hartsitulostimen ostoa, mutta vielä ei ole ollut ostohousut jalassa. Oiskos ketään kuka vois tulostaa mustalla hartsilla muutaman nyrkkiin mahtuvan osan (korvausta vastaan toki), mielellään modernilla hinnat alkaen-tulostimella? Pystyisin vähän päättelemään tulostuslaadusta että onko sellainen mun käyttöön järkevä laite..

Käyttötarkoitus hartsille on entisöidä vanhoja kilpatason RC-autoja näyttämään aikansa mukaisilta. Niissä varaosasupportti katkeaa yleensä noin 5, viimeistään 10 vuoden jälkeen ja joihinkin vanhimpiin osien saanti on kauniisti sanottuna haastavaa. FDM:llä ja HP:n MJF:llä (jota voisin hyödyntää jos vanhaa tuttua tarpeeksi lahjon) layer linesit on aina väkisin näkyvissä ja jälkikäsittelyn määrä on sellainen, etten pidä sitä minään vaihtoehtona. Toki en ole koittanut ABS:n kanssa asetonivaporointia, mutta ajatus ei ole järin houkutteleva. Maalaus osille ei ole optio.

Esimerkkiosina voisi toimia pari Thingiversestä löytyvää Kyoshon osaa (vuodelta 1989):
Vasen on 20-jotain milliä pisimmässä suunnassa ja oikeanpuolimmainen about 60-70 milliä pitkä, eli ei mitään järkäleitä. Vasemmanpuolimmaisia tarvittaisiin 4kpl ja pitkulaisia 2kpl.

1655630045705.png
 
Jos noilta osilta vaaditaan mekaanista kestävyyttä niin lankakone on ainoa oikea.
 
Ei tule käyttöön, ulkonäkö on ainoa kriteeri.

Jos tulisi käyttöön, tekisin hiilikuidusta ja joko nylonista tai alumiinista sorvaamalla.
 
Tässä on taas vaihteeksi teknologialtaan kiinnostava uutuus:



Kiinnostavia ominaisuuksia saatu mahdutettua ~800-1200 euron (ominaisuuksista riippuen) koneeseen:

- input shaping valmiina koneessa ja toimii automaattisesti
- automaattinen bed leveling sekä koettimella, että lidarin avulla
- linear advance säätö lidarin avulla automaattisesti tulostuksen alussa
- Lidar & tekoäly tunnistaa onnistuneen ensimmäisen kerroksen
- Kamera & tekoäly tunnistaa spagetin
- multimateraalisysteemi
- etäohjaus internetin kautta valmiina
- erittäin nopea ilman virittelyä (20min hyvälaatuinen benchy)
- kotelo lämpötilan säädöllä (ei aktiivista lämmitystä)


Itse olisin hyvin varovainen Kickstarterin kanssa. Enkä muutenkaan (enää) ostaisi mitään isoa Kiinasta (ajatukset kirkastuneet tässä Ukrainan myötä). Varsinkin, kun tuossa on niin paljon noiden omasta softasta riippuvaisia ominaisuuksia. Kiinalaiset pilvipalvelut eivät myöskään teknisessä tai tietoturvamielessä herätä minussa luottamusta.

Tuossa on kuitenkin (ilmeisesti toimivia) uusia ominaisuuksia, jotka helpottavat käyttöä ja parantavat laatua. Osa on "vanhoja" juttuja (input shaping, spaghetti detective), mutta eipä ole tietääkseni niitä aiemmin ole ollut valmiina ja helppokäyttöisinä ominaisuuksina kuluttajahintaisessa koneessa. Erityisesti tuo lidarin käyttö tuntuu merkittävältä edistysaskeleelta.
 
Viimeksi muokattu:
Perkele tässä PETG:ssä kyllä ole päätä eikä häntää... Pistin konffit takaisin CHEP orkkiksiksi ja lämmöt 220C + retract 5mm @ 25mm/s. Tuuletin vielä 50%-->35%.
Nyt ainakaan retract-testitornissa ei näy yhtään isoja stringingejä. Mutta siinä on pieni määrä ohutta haituvaa mikä kyllä irtoaa kuumailmapistoolilla/sytkärillä.

Suurin ongelma on sillat mitkä ei ole kivaa katsottavaa.
Ääh... Ongelma löytyi, olin tehnyt e-step kalibroinnit päin persettä. Ilmankos CHEP profiili tuotti semijärkevää jälkeä kun siinä on 95% flow rate käytössä.
Näköjään se e-step kalibroinnin filamentti kannattaa vaikka kuminauhalla kuristaa kiinni johonkin luotisuoraan tikkuun että varmasti saa tönärillä mitattua sen tarkan pituuden.
 
Ääh... Ongelma löytyi, olin tehnyt e-step kalibroinnit päin persettä. Ilmankos CHEP profiili tuotti semijärkevää jälkeä kun siinä on 95% flow rate käytössä.
Näköjään se e-step kalibroinnin filamentti kannattaa vaikka kuminauhalla kuristaa kiinni johonkin luotisuoraan tikkuun että varmasti saa tönärillä mitattua sen tarkan pituuden.
Tai sitten syötät vaan pidemmän pätkän niin virhe pienenee. Yleensähän suositellaan syötettävän 100mm niin 200mm puolittaa virheen. Eikä ne e-stepsit nyt noin paljoa vaikuta.
 
Ainiin, unohtui tosiaan että Endereissä on jätetty se 14% pedin pinta-alasta käyttämättä niiden metalliklipsujen takia.


Tällainen video tuli vastaan Facen "Creality Ender 3 S1 / PRO group"-ryhmässä. Magneettisen pedin hyviä puolia. Mutta pedin lämpötila ei ole välttämättä tasainen, saattaa olla 20 astetta viileämpi ihan reunassa.
 
Ensimmäisen tulostimen ostamista pohdiskelen, ja kysymys on että minkälainen tulostin sopisi parhaiten autotalliin/verstaaseen, jossa saattaa olla jonkun verran pölyä eikä ilmanvaihtokaan ole kovin kummoinen? Mieluiten joku valmis paketti, minua kiinnostaa siis itse tulostaminen eikä tulostimen harrastaminen. Ja tuon pölyisyyden takia olisi hyvä että tulostimen saa helposti suojattua silloin kun se ei ole käytössä. Hyvä laatu on tärkeämpää kuin hinta. Budjetti about 500-1000e. Vastaus löytynee ketjusta, mutta en jaksaisi lukea läpi koko rimpsua. Kiitos.
 
Ensimmäisen tulostimen ostamista pohdiskelen, ja kysymys on että minkälainen tulostin sopisi parhaiten autotalliin/verstaaseen, jossa saattaa olla jonkun verran pölyä eikä ilmanvaihtokaan ole kovin kummoinen? Mieluiten joku valmis paketti, minua kiinnostaa siis itse tulostaminen eikä tulostimen harrastaminen. Ja tuon pölyisyyden takia olisi hyvä että tulostimen saa helposti suojattua silloin kun se ei ole käytössä. Hyvä laatu on tärkeämpää kuin hinta. Budjetti about 500-1000e. Vastaus löytynee ketjusta, mutta en jaksaisi lukea läpi koko rimpsua. Kiitos.
Jos pöly arveluttaa etkä jaksa räpeltää:
Creality 3D 3D-tulostimen suojateltta 480 X 600 X 720 (3dkauppa.com)
löytyy eri kokoisena.
 
Oisko kellään jouten 3010 5V -tuuletinta ja saisi huomenna lähetettyä kirjepostina? :(

Edit: No sehän oli 3007 eikä 3010, prrrrkl...
 
Viimeksi muokattu:
^ Tänks, pistin tuolta tulemaan. Viikonlopuksi ei kerkiä mutta jos sitten ens viikolla pääsisi jatkamaan kasaamista... Yllättäen 5V tuuletin ei kestä 15 voltilla testaamista :)
 
Sepä olikin 3007-tuuletin eikä 3010, pistin Elfalta Sunonia tulemaan ja samalla pari muutakin tarpeellista nippeliä.
 
Onko suomessa mitään hyvää paikkaa hartsin ostamiseen? Pistettiin elegoo mars 2 pro tilaukseen mutta googlesta ei tuntunut löytyvän muita kuin kalliita paikkoja verrattuna esim elegoon omaan kauppaan.
 
Millaista pohjamaalia ja varsinaisia maaleja suosittelette printeille jota saisi ihan k-raudasta, bauhausista tai biltemasta?
 
Millaista pohjamaalia ja varsinaisia maaleja suosittelette printeille jota saisi ihan k-raudasta, bauhausista tai biltemasta?
Normaalit spraymaalit toimivat hyvin, taitavat suurin osa olla liuotinohenteisia alkydeja jossei erikseen mainittu. Ei välttämättä tarvitse pohjamaalia, puhdistaa vain kappaleen huolellisesti esim. IPAlla pyyhkien. Alkydeilla pitäisi olla hyvä tartunta suurimpaan osaan tulostettavista materiaaleista (pl. fluoratut).
 
Normaalit spraymaalit toimivat hyvin, taitavat suurin osa olla liuotinohenteisia alkydeja jossei erikseen mainittu. Ei välttämättä tarvitse pohjamaalia, puhdistaa vain kappaleen huolellisesti esim. IPAlla pyyhkien. Alkydeilla pitäisi olla hyvä tartunta suurimpaan osaan tulostettavista materiaaleista (pl. fluoratut).
Thanks! Haluaisin mahdollisimman tasaisen pinnan niin voisin huvikseni kokeilla hiontaa + pohjamaalia. Näin jonkun suosittelevan Bilteman spraykittiä mutta ajattelin olisiko jollain enemmän kokemusta ennenkuin alan läträämään tuon kanssa :)
 
Thanks! Haluaisin mahdollisimman tasaisen pinnan niin voisin huvikseni kokeilla hiontaa + pohjamaalia. Näin jonkun suosittelevan Bilteman spraykittiä mutta ajattelin olisiko jollain enemmän kokemusta ennenkuin alan läträämään tuon kanssa :)
Spraykitistä ei ole kokemusta, mutta jos 0,4 mm suuttimellä tulostaa, niin spraymaalilla voi saada ihan kivasti viivat umpeen. Hionta toki auttaa, omasta kokemuksesta PLA ei ole se kivoin hiottava kun sulaa aika herkästi. Spraykitti + hionta (P240 ->) + spraymaali voisi olla se jolla lähtisin itse kokeilemaan jos pitäisi saada mahdollisimman sileää jälkeä. Kittiäkin voi laittaa useamman kerroksen jos on tarve, välihionnalla.
 
Onko suomessa mitään hyvää paikkaa hartsin ostamiseen? Pistettiin elegoo mars 2 pro tilaukseen mutta googlesta ei tuntunut löytyvän muita kuin kalliita paikkoja verrattuna esim elegoon omaan kauppaan.
anycubikilta saat halvat hyvät perushartsit. aikalailla 20e/pullo. Jos parempaa haluaa, esim jostava niin sit formfuturaa joka vajaa 200e pullo
 
Thanks! Haluaisin mahdollisimman tasaisen pinnan niin voisin huvikseni kokeilla hiontaa + pohjamaalia. Näin jonkun suosittelevan Bilteman spraykittiä mutta ajattelin olisiko jollain enemmän kokemusta ennenkuin alan läträämään tuon kanssa :)

Vastaavaa spraykittiä olen kokeillut, saa aika monta kerrosta suihkia jos meinaa kerrokset saada hävitettyä, esim 0,2mm tarkkuudella tulostettu. Pariin viime projektiin olen nyt kokeillut uv-hartsia johon sekoitettu talkkia tms sopivan paksuuden saamiseksi. Saa aika kivasti kerrokset piiloon, mutta huomioitava myös se että pienet yksityiskohdat voi myös hävitä, eli ei sovellu kaikkeen.

Eli siis printtiin sivellään tuo hartsisekoitus pintaan, kovetellaan uv-lampulla jonka jälkee IPA:lla pyyhintä (hartsijäämiä tahtoo jäädä aina). Välissä voi tehdä hionnan tai sitten suoraan hiontaspray pintaan jolloin alkaa nähdä paremmin miten pinta on tasoittunut. Tässä yksi esimerkki missä yksi kerros hartsia ja yksi kerros spraykittiä hiottuna.
20220717_184412.jpg
 
Pystyykö Curalla tai jotenkin muuten keskeyttämään tulostuksen oikeaan asetettuun kohtaan niin, että tulosteen sisään saisi upotettua laakerin?
 
Pystyykö Curalla tai jotenkin muuten keskeyttämään tulostuksen oikeaan asetettuun kohtaan niin, että tulosteen sisään saisi upotettua laakerin?
Curasta en tiedä, mutta Prusaslicerilla voi laittaa haluamaansa kerrokseen värin vaihdon, joka tietenkin myös keskeyttää printin oikeaan kohtaan. Luulisi Curastakin löytyvän.

Edit: Nykyään voi näköjään laittaa pelkän pausenkin ettei tartte kikkailla värin kanssa Insert pause or custom G-code at layer | Prusa Knowledge Base
 
Pystyykö Curalla tai jotenkin muuten keskeyttämään tulostuksen oikeaan asetettuun kohtaan niin, että tulosteen sisään saisi upotettua laakerin?
Pause at height - toiminto löytyy Curan extensions-->post processing-->modify g-code-->add a script valikosta.
 
Pitäisi tulostaa auton imusarjan eteen kotelo, mitä olen tutkiskellut asiaa niin ASA-muovi voisi olla sihen hyvä vaihtoehto. Katselin myös, että sen tulostuslämpötilat on yleensä 240C tai enemmän. Ilmeisesti tuo ender 3 v2 hotendin PTFE-tuubi ei ole paras mahdollinen ratkaisu noin korkeisiin lämpötiloihin.
Onko mitään mieltä edes yrittää tuolla hot endillä vai pitääkö suosiolla tilata all metal tyyppinen hot end? Jos, niin mikä tällä hetkellä olisi suositeltava vaihtoehto siihen?
Tarkoituksena on myös nyt toisen Z-akselin ruuvin asentamisen jälkeen tehdä direct drive päivitys, onko eri hot endien kanssa odotettavissa suuriakin muutoksia yhteensopivuuteen?
 
Pitäisi tulostaa auton imusarjan eteen kotelo, mitä olen tutkiskellut asiaa niin ASA-muovi voisi olla sihen hyvä vaihtoehto. Katselin myös, että sen tulostuslämpötilat on yleensä 240C tai enemmän. Ilmeisesti tuo ender 3 v2 hotendin PTFE-tuubi ei ole paras mahdollinen ratkaisu noin korkeisiin lämpötiloihin.
Onko mitään mieltä edes yrittää tuolla hot endillä vai pitääkö suosiolla tilata all metal tyyppinen hot end? Jos, niin mikä tällä hetkellä olisi suositeltava vaihtoehto siihen?
Tarkoituksena on myös nyt toisen Z-akselin ruuvin asentamisen jälkeen tehdä direct drive päivitys, onko eri hot endien kanssa odotettavissa suuriakin muutoksia yhteensopivuuteen?
Dragonfly bms loistovaihtoehto. Directin saat tulostamalla ja dual z on ihan mukava lisä. PS. Tarvit kotelon jos yhtäö isompia tuosta asasta haluat tulostella
 
Dragonfly bms loistovaihtoehto. Directin saat tulostamalla ja dual z on ihan mukava lisä. PS. Tarvit kotelon jos yhtäö isompia tuosta asasta haluat tulostella
Joo, tuosta teltan tarpeesta lueskelin kanssa ASAn yhteydessä. Teen varmaan tommosesta auton tuulilasipeitteestä jonkunmoisen helposti siirreltävän teltan tuon ympärille.
Pistinkin jo aikaisemmin DD-kannakkeen tulostumaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom