Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sanoisin että nimenomaan kirjastot saattaisivat olla se paras paikka jos satunnainen tulostelu yleistyy, kuten se tulee yleistymäänkin. Eiköhän kirjastoissa ole tuo ilmanvaihto otettu huomioon esimn erillisellä huoneella tms.Eikö kirjastot ole väärä paikka näille 3d tulostimille? Jos tulevaisuudessa yleistyvät niin kirjastot on täynnä sitä muovinkäryä.
Eikö kirjastot ole väärä paikka näille 3d tulostimille? Jos tulevaisuudessa yleistyvät niin kirjastot on täynnä sitä muovinkäryä.
Kaikissa kirjastossa näkemissäni tulostimissa on ollut kotelointi HEPA-suodattimella, eli ei pitäisi vaikuttaa ilmanlaatuun. Lisäksi saatavilla oli vain PLA:ta, joka lienee tällä hetkellä turvallisin tulostettava muovilaatu.Eikö kirjastot ole väärä paikka näille 3d tulostimille? Jos tulevaisuudessa yleistyvät niin kirjastot on täynnä sitä muovinkäryä.
Kaikissa kirjastossa näkemissäni tulostimissa on ollut kotelointi HEPA-suodattimella, eli ei pitäisi vaikuttaa ilmanlaatuun. Lisäksi saatavilla oli vain PLA:ta, joka lienee tällä hetkellä turvallisin tulostettava muovilaatu.
Ainakin Tampereella Sampolan kirjastossa oli kirjastolla läppäri jossa heidän slicer ja sopivat asetukset valmiina. Kirjaston henkilökunta opasti asetusten säätämisessä jos oli tarvetta tehdä esim jotain hyvin yksityiskohtaista.Olen menossa kirjastoon tulostamaan ensimmäistä kertaa muutaman itse mallintaman osan Ultimaker S3 printterillä. Ettei heti tule hukkareissu, olisiko joku ystävällinen mahdollisesti halunnut tarkistaa teinkö asetukset / tiedostot Cura slicerillä oikein?
Ei toki poista, mutta mitä VOCeja sieltä tulee ja paljonko? PLA:n kohdalla ei kuitenkaan puhuta mistään styreenistä, vaan potentiaalisesti jotain maitohappomonomeerejä voi haihtua. Jos on perustason hyvä ilmanvaihto, ei tarvitse ainakaan PLA:n kanssa olla huolissaan VOCeista. Tutkimukset viittaavat lähinnä pienhiukkasemissioihin, ja ne jäävät kyllä suodattimiin.Okei, VOC-yhdisteitä HEPAt ei vaan poista ja niitä tulee.
Perkele tässä PETG:ssä kyllä ole päätä eikä häntää... Pistin konffit takaisin CHEP orkkiksiksi ja lämmöt 220C + retract 5mm @ 25mm/s. Tuuletin vielä 50%-->35%.Alkaa olla pikkuhiljaa kaikki asetukset käyty läpi että stringingit saisi kuriin PETG:llä, retraction testissä on mahdollista saada ohuet siimat minimoitua mutta sinne jää saumojen kohdalle ne paksut ylöspäin sojottavat oksat jotka ovat myös stringingiä.
Vastaavaa ongelmaa on redditissä ollut märällä filamentilla minkä kuivaus on korjannut. Oma filamentti seissyt printterissä kuukausia ja sisällä ollut yli 40% ilmankosteus pidemmän aikaa, siinäpä se ongelma taitaa olla.
Motonetin kuivuri taitaa siis mennä ostoslistalle
Perkele tässä PETG:ssä kyllä ole päätä eikä häntää... Pistin konffit takaisin CHEP orkkiksiksi ja lämmöt 220C + retract 5mm @ 25mm/s. Tuuletin vielä 50%-->35%.
Nyt ainakaan retract-testitornissa ei näy yhtään isoja stringingejä. Mutta siinä on pieni määrä ohutta haituvaa mikä kyllä irtoaa kuumailmapistoolilla/sytkärillä.
Suurin ongelma on sillat mitkä ei ole kivaa katsottavaa.
Aika moni tavallinen uuni lämmetessään lämmittää sisätilansa korkeammaksi kuin on asetettu. Esim. 50C lämpeää 55C ja laskee sitten 45C ja taas lämmittää 55C. Kannattaa tarkistaa lämpömittarin kanssa miten oma uuni käyttäytyy. Liian lämpimällä uunilla saa sulatettua filamenttikelat pilalle.Voihan niitä kuivata vaikka ihan tavallisessa uunissa. Lämmöksi vaikka 50c astetta.
Aika moni tavallinen uuni lämmetessään lämmittää sisätilansa korkeammaksi kuin on asetettu. Esim. 50C lämpeää 55C ja laskee sitten 45C ja taas lämmittää 55C. Kannattaa tarkistaa lämpömittarin kanssa miten oma uuni käyttäytyy. Liian lämpimällä uunilla saa sulatettua filamenttikelat pilalle.
PETG ei yleensä tykkää pahaa edes 80C lämpötiloista, mutta kannattaa se oma uuni asettaa alhaisemmalle mahdolliselle lämpötilalle aluksi. PLA:n kanssa pitää olla tarkempi.
Ääh... Ongelma löytyi, olin tehnyt e-step kalibroinnit päin persettä. Ilmankos CHEP profiili tuotti semijärkevää jälkeä kun siinä on 95% flow rate käytössä.Perkele tässä PETG:ssä kyllä ole päätä eikä häntää... Pistin konffit takaisin CHEP orkkiksiksi ja lämmöt 220C + retract 5mm @ 25mm/s. Tuuletin vielä 50%-->35%.
Nyt ainakaan retract-testitornissa ei näy yhtään isoja stringingejä. Mutta siinä on pieni määrä ohutta haituvaa mikä kyllä irtoaa kuumailmapistoolilla/sytkärillä.
Suurin ongelma on sillat mitkä ei ole kivaa katsottavaa.
Tai sitten syötät vaan pidemmän pätkän niin virhe pienenee. Yleensähän suositellaan syötettävän 100mm niin 200mm puolittaa virheen. Eikä ne e-stepsit nyt noin paljoa vaikuta.Ääh... Ongelma löytyi, olin tehnyt e-step kalibroinnit päin persettä. Ilmankos CHEP profiili tuotti semijärkevää jälkeä kun siinä on 95% flow rate käytössä.
Näköjään se e-step kalibroinnin filamentti kannattaa vaikka kuminauhalla kuristaa kiinni johonkin luotisuoraan tikkuun että varmasti saa tönärillä mitattua sen tarkan pituuden.
Ainiin, unohtui tosiaan että Endereissä on jätetty se 14% pedin pinta-alasta käyttämättä niiden metalliklipsujen takia.
Jos pöly arveluttaa etkä jaksa räpeltää:Ensimmäisen tulostimen ostamista pohdiskelen, ja kysymys on että minkälainen tulostin sopisi parhaiten autotalliin/verstaaseen, jossa saattaa olla jonkun verran pölyä eikä ilmanvaihtokaan ole kovin kummoinen? Mieluiten joku valmis paketti, minua kiinnostaa siis itse tulostaminen eikä tulostimen harrastaminen. Ja tuon pölyisyyden takia olisi hyvä että tulostimen saa helposti suojattua silloin kun se ei ole käytössä. Hyvä laatu on tärkeämpää kuin hinta. Budjetti about 500-1000e. Vastaus löytynee ketjusta, mutta en jaksaisi lukea läpi koko rimpsua. Kiitos.
Oisko kellään jouten 3010 5V -tuuletinta ja saisi huomenna lähetettyä kirjepostina?
Normaalit spraymaalit toimivat hyvin, taitavat suurin osa olla liuotinohenteisia alkydeja jossei erikseen mainittu. Ei välttämättä tarvitse pohjamaalia, puhdistaa vain kappaleen huolellisesti esim. IPAlla pyyhkien. Alkydeilla pitäisi olla hyvä tartunta suurimpaan osaan tulostettavista materiaaleista (pl. fluoratut).Millaista pohjamaalia ja varsinaisia maaleja suosittelette printeille jota saisi ihan k-raudasta, bauhausista tai biltemasta?
Thanks! Haluaisin mahdollisimman tasaisen pinnan niin voisin huvikseni kokeilla hiontaa + pohjamaalia. Näin jonkun suosittelevan Bilteman spraykittiä mutta ajattelin olisiko jollain enemmän kokemusta ennenkuin alan läträämään tuon kanssaNormaalit spraymaalit toimivat hyvin, taitavat suurin osa olla liuotinohenteisia alkydeja jossei erikseen mainittu. Ei välttämättä tarvitse pohjamaalia, puhdistaa vain kappaleen huolellisesti esim. IPAlla pyyhkien. Alkydeilla pitäisi olla hyvä tartunta suurimpaan osaan tulostettavista materiaaleista (pl. fluoratut).
Spraykitistä ei ole kokemusta, mutta jos 0,4 mm suuttimellä tulostaa, niin spraymaalilla voi saada ihan kivasti viivat umpeen. Hionta toki auttaa, omasta kokemuksesta PLA ei ole se kivoin hiottava kun sulaa aika herkästi. Spraykitti + hionta (P240 ->) + spraymaali voisi olla se jolla lähtisin itse kokeilemaan jos pitäisi saada mahdollisimman sileää jälkeä. Kittiäkin voi laittaa useamman kerroksen jos on tarve, välihionnalla.Thanks! Haluaisin mahdollisimman tasaisen pinnan niin voisin huvikseni kokeilla hiontaa + pohjamaalia. Näin jonkun suosittelevan Bilteman spraykittiä mutta ajattelin olisiko jollain enemmän kokemusta ennenkuin alan läträämään tuon kanssa
anycubikilta saat halvat hyvät perushartsit. aikalailla 20e/pullo. Jos parempaa haluaa, esim jostava niin sit formfuturaa joka vajaa 200e pulloOnko suomessa mitään hyvää paikkaa hartsin ostamiseen? Pistettiin elegoo mars 2 pro tilaukseen mutta googlesta ei tuntunut löytyvän muita kuin kalliita paikkoja verrattuna esim elegoon omaan kauppaan.
Thanks! Haluaisin mahdollisimman tasaisen pinnan niin voisin huvikseni kokeilla hiontaa + pohjamaalia. Näin jonkun suosittelevan Bilteman spraykittiä mutta ajattelin olisiko jollain enemmän kokemusta ennenkuin alan läträämään tuon kanssa
Curasta en tiedä, mutta Prusaslicerilla voi laittaa haluamaansa kerrokseen värin vaihdon, joka tietenkin myös keskeyttää printin oikeaan kohtaan. Luulisi Curastakin löytyvän.Pystyykö Curalla tai jotenkin muuten keskeyttämään tulostuksen oikeaan asetettuun kohtaan niin, että tulosteen sisään saisi upotettua laakerin?
Pause at height - toiminto löytyy Curan extensions-->post processing-->modify g-code-->add a script valikosta.Pystyykö Curalla tai jotenkin muuten keskeyttämään tulostuksen oikeaan asetettuun kohtaan niin, että tulosteen sisään saisi upotettua laakerin?
Kiitos!Pause at height - toiminto löytyy Curan extensions-->post processing-->modify g-code-->add a script valikosta.
Dragonfly bms loistovaihtoehto. Directin saat tulostamalla ja dual z on ihan mukava lisä. PS. Tarvit kotelon jos yhtäö isompia tuosta asasta haluat tulostellaPitäisi tulostaa auton imusarjan eteen kotelo, mitä olen tutkiskellut asiaa niin ASA-muovi voisi olla sihen hyvä vaihtoehto. Katselin myös, että sen tulostuslämpötilat on yleensä 240C tai enemmän. Ilmeisesti tuo ender 3 v2 hotendin PTFE-tuubi ei ole paras mahdollinen ratkaisu noin korkeisiin lämpötiloihin.
Onko mitään mieltä edes yrittää tuolla hot endillä vai pitääkö suosiolla tilata all metal tyyppinen hot end? Jos, niin mikä tällä hetkellä olisi suositeltava vaihtoehto siihen?
Tarkoituksena on myös nyt toisen Z-akselin ruuvin asentamisen jälkeen tehdä direct drive päivitys, onko eri hot endien kanssa odotettavissa suuriakin muutoksia yhteensopivuuteen?
Joo, tuosta teltan tarpeesta lueskelin kanssa ASAn yhteydessä. Teen varmaan tommosesta auton tuulilasipeitteestä jonkunmoisen helposti siirreltävän teltan tuon ympärille.Dragonfly bms loistovaihtoehto. Directin saat tulostamalla ja dual z on ihan mukava lisä. PS. Tarvit kotelon jos yhtäö isompia tuosta asasta haluat tulostella