3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Näillä säillä ei tarvitse edes välttämättä mitään kummempaa koteloa jos pystyy tulostamaan suljetussa tilassa ja tuulettaa sitten hyvän ajan päästä. Puuhastelin tuossa justiinsa pahvista vaan seinät ja hyvin sai tulostettua Fillamentumin ASA:a. Lämpömittari ei käynyt 30 astetta korkeemmalla virityksen sisällä. Teltta varmaan oikeen pätevä.
 
Tällä hetkellä Noctualla höystetty Ender 3 V2 on niin hiljainen että sen ylivoimaisesti äänekkäin osa on orkkis filamenttipidike mikä on ruuvattu kiinni kaapin seinään mihin printteri on sijoitettuna. Kun filamenttirulla hankaa printatessa pidikettä vasten niin siitä kuuluu jatkuvaa tups-tups-tups ääntä mitä kaapisto vielä tuntuu vahvistavan.
Senpä takia Sintoselta lähti kasa kuulalaakereita (+ muuta roinaa) tilaukseen ja Thingiversestä laakeroitu filamenttipidike printtaukseen. Saa nähdä auttaako.
 
Tällä hetkellä Noctualla höystetty Ender 3 V2 on niin hiljainen että sen ylivoimaisesti äänekkäin osa on orkkis filamenttipidike mikä on ruuvattu kiinni kaapin seinään mihin printteri on sijoitettuna. Kun filamenttirulla hankaa printatessa pidikettä vasten niin siitä kuuluu jatkuvaa tups-tups-tups ääntä mitä kaapisto vielä tuntuu vahvistavan.
Senpä takia Sintoselta lähti kasa kuulalaakereita (+ muuta roinaa) tilaukseen ja Thingiversestä laakeroitu filamenttipidike printtaukseen. Saa nähdä auttaako.
Itsellä käytössä sama Ender 3:ssa. Oli helppo tulostaa, hyvät mitat, ja kestänyt ongelmitta käytössä (PLA:sta tulostettu). Ainoa tuossa on, että rulla ilmeisesti kerää välillä jännitystä, joka vapautuessaan rullaa sitä puolisen kierrosta kerralla, mikä kuulosti alkuun hälyttävältä. :D Mitään haittaa siitä ei ole, laakerit pyörivät vain niin helposti.
 
Itsellä käytössä sama Ender 3:ssa. Oli helppo tulostaa, hyvät mitat, ja kestänyt ongelmitta käytössä (PLA:sta tulostettu). Ainoa tuossa on, että rulla ilmeisesti kerää välillä jännitystä, joka vapautuessaan rullaa sitä puolisen kierrosta kerralla, mikä kuulosti alkuun hälyttävältä. :D Mitään haittaa siitä ei ole, laakerit pyörivät vain niin helposti.
Näköjään ohjeiden mukaan jos tulostaa Curassa rulla-osan ilman infilliä niin se päätyy tulostamaan tyhjän päälle :rolleyes:
Noh, onneksi huomasin puolen tunnin kohdalla tarkistaa Curasta että mitä se printteri oikein säheltää noilla asetuksilla.
 
Ender 3 V2 hajosi extruder. Napsahti vaan poikki muovinen osa sisältä. Sitten se oli toissayön aikana tulostellut useamman tunnin tyhjää :(

Onneksi oli all-metal extruder tilattuna Kiinasta, kun joskus katsoin jonkun upgrade-videon ja eihän tuo kallis ollut. Katsoin "asenna extruder 5 minuutissa" videon ja asentelin sitä yli tunnin.. Sitten säädin esteps ja jotenkin luvuksi tuli 133 (vrt. originaali 93). Siellä se nyt tulostaa, mutta onkohan tässä asennettu oikein?

1658918224925.png

Siinä kuvaa asennuksestani. Eiköhän täällä joku kohta kerro, että väärin asennettu..

--

Sitten päätin yöllä vähän uusia arsenaalia, kun katsoin taas videoita Enderistä. Tilaukseen lähti uudet jouset, parempi putki, minivesivaakoja auttamaan levelöinnissä ja Bi-Metal hotbreak. Jotain nozzleja on jo, mutta käytän mukana tullutta. Saa ehdotella vielä lisää.

Amazonista pistin tilaukseen PEI-alustan.

Tällä hetkellä Noctualla höystetty Ender 3 V2 on niin hiljainen että sen ylivoimaisesti äänekkäin osa on orkkis filamenttipidike

Hitto, kun tuo Noctua 24V siirtyi ensi vuodelle.. Sitä odottelen. Alkuperäinen Roadmap Q3/22, mutta nyt Q1/23.
 
Ender 3 V2 hajosi extruder. Napsahti vaan poikki muovinen osa sisältä. Sitten se oli toissayön aikana tulostellut useamman tunnin tyhjää :(

Onneksi oli all-metal extruder tilattuna Kiinasta, kun joskus katsoin jonkun upgrade-videon ja eihän tuo kallis ollut. Katsoin "asenna extruder 5 minuutissa" videon ja asentelin sitä yli tunnin.. Sitten säädin esteps ja jotenkin luvuksi tuli 133 (vrt. originaali 93). Siellä se nyt tulostaa, mutta onkohan tässä asennettu oikein?

1658918224925.png

Siinä kuvaa asennuksestani. Eiköhän täällä joku kohta kerro, että väärin asennettu..

--

Sitten päätin yöllä vähän uusia arsenaalia, kun katsoin taas videoita Enderistä. Tilaukseen lähti uudet jouset, parempi putki, minivesivaakoja auttamaan levelöinnissä ja Bi-Metal hotbreak. Jotain nozzleja on jo, mutta käytän mukana tullutta. Saa ehdotella vielä lisää.

Amazonista pistin tilaukseen PEI-alustan.



Hitto, kun tuo Noctua 24V siirtyi ensi vuodelle.. Sitä odottelen. Alkuperäinen Roadmap Q3/22, mutta nyt Q1/23.
Tuo dual gear extruder on aivan eri otus kuin se vakio (muovinen) mk8 extruder. Itse käytän omissa Endereissä metallisia mk8 extrudereita mitkä tuli kiinasta tilattujen kittien mukana. Nykyään noita kittejä saa ihan suomestakin:

Tuo kitti pitäisi olla jokaisella Ender 3 v2 omistajalla hankittuna. Aika no-brainer päivitys kaikin puolin, etenkin nuo paremmat pedin jouset.

EDIT: CHEP on tehnyt videon tuosta samasta dual-gear extruderista ja käy e-step kalibroinnit läpi. Hän sai 135.57 arvot joten ihan järkevältä tuo sinun 133 näyttää.


 
Viimeksi muokattu:
Ender 3 V2 hajosi extruder. Napsahti vaan poikki muovinen osa sisältä. Sitten se oli toissayön aikana tulostellut useamman tunnin tyhjää :(

Onneksi oli all-metal extruder tilattuna Kiinasta, kun joskus katsoin jonkun upgrade-videon ja eihän tuo kallis ollut. Katsoin "asenna extruder 5 minuutissa" videon ja asentelin sitä yli tunnin.. Sitten säädin esteps ja jotenkin luvuksi tuli 133 (vrt. originaali 93). Siellä se nyt tulostaa, mutta onkohan tässä asennettu oikein?

1658918224925.png

Siinä kuvaa asennuksestani. Eiköhän täällä joku kohta kerro, että väärin asennettu..

--

Sitten päätin yöllä vähän uusia arsenaalia, kun katsoin taas videoita Enderistä. Tilaukseen lähti uudet jouset, parempi putki, minivesivaakoja auttamaan levelöinnissä ja Bi-Metal hotbreak. Jotain nozzleja on jo, mutta käytän mukana tullutta. Saa ehdotella vielä lisää.

Amazonista pistin tilaukseen PEI-alustan.



Hitto, kun tuo Noctua 24V siirtyi ensi vuodelle.. Sitä odottelen. Alkuperäinen Roadmap Q3/22, mutta nyt Q1/23.
Oikein on :smile:
 
Tuli ostaa paukautettua tällaiset:

-Anycubic Photon M3 hartsitulostin
-Phrozen Water-Washable Resin Gray(kokeilen aluksi tulostella tällä,jos toimii niin ei tarvitse ipalla läträtä myöhemminkään)
-Elegoo Mini ilmanpuhdistin - 2 kpl
-Anycubic Wash & Cure Plus

Mietin miten vaarallista on tulostella sisällä asuintalossa ja auttaako nuo mini ilmanpuhdistimet mitään?.Miten muut hartsitulostimilla tulostavat eli ovatko tulostuksen aikana samassa tilassa ?
 
Millasilla lämmöillä joku varmaankin onnistuneesti clasun PETGiä tulostanut? Yritän PEI alustalle 220C ja 60C teltassa, muttei tunnu pysyvän kiinni. Alusta vielä IPAlla pyyhitty ja sileä PEI, josta varoteltu että jää liiankin hyvin kiinni.
 
Millasilla lämmöillä joku varmaankin onnistuneesti clasun PETGiä tulostanut? Yritän PEI alustalle 220C ja 60C teltassa, muttei tunnu pysyvän kiinni. Alusta vielä IPAlla pyyhitty ja sileä PEI, josta varoteltu että jää liiankin hyvin kiinni.

Sen ainakin voin sanoa että tuo 220C on kyllä liian vähän PETG:lle, sanoisin että 230 saisi vähintään olla lämpöä. Itsellä huidellut aika lailla 240 paikkeilla PETG:n tulostuslämpötilat vähän merkistä riippuen.
 
Sen ainakin voin sanoa että tuo 220C on kyllä liian vähän PETG:lle, sanoisin että 230 saisi vähintään olla lämpöä. Itsellä huidellut aika lailla 240 paikkeilla PETG:n tulostuslämpötilat vähän merkistä riippuen.
Tämä, ja sit vielä se että clasun petg ollut yks surkeimpia mitä käyttänyt
 
Millasilla lämmöillä joku varmaankin onnistuneesti clasun PETGiä tulostanut? Yritän PEI alustalle 220C ja 60C teltassa, muttei tunnu pysyvän kiinni. Alusta vielä IPAlla pyyhitty ja sileä PEI, josta varoteltu että jää liiankin hyvin kiinni.
Jos petiin tarttuminen on ongelma niin kannattaa ronskisti laskea ensimmäisen layerin nopeus ~12mm/s tasolle. Jos se miniminopeudellakaan ei pysy kiinni niin pedin ja suuttimen lämpötilaa ylemmäksi. Lopulta se iänikuinen Z-offset säätö jos se suutin onkin napsun liian korkealla.

Itse siis printtaillut 8€/kg PETG Sunlua 225C/70C lämmöillä perus "buildtak" magneettiläpyskällä.
 
Mulla ei PETG tarttunut alustaan vaikka IPAlla sitä pyyhinkin. Aikani tuskailtuani tajusin että ilmeisesti siitä liinasta, jota pyyhkimiseen käytin, liukeni jotain IPAan ja jäi siihen alustaan. Sen jälkeen kun aloin IPAn pyyhkimään vanhalla sukalla (uusikin saattaa toimia) tai mikrokuituliinalla niin hyvin on ottanut ensimmäinen kerros kiinni.

230C/65C Sunlu ja Fiberlogy olen tulostellut.
 
Jotkut sanoneet että jopa tarttuu niin hyvin että hajottaa PEI alustan. Minulla on Fiberlogyn PCTG rulla, uskaltaakohan tuon tuolostaa suoraan S1 Pro:n pedille, ja katsoa mitä tapahtuu?
 
Millasilla lämmöillä joku varmaankin onnistuneesti clasun PETGiä tulostanut? Yritän PEI alustalle 220C ja 60C teltassa, muttei tunnu pysyvän kiinni. Alusta vielä IPAlla pyyhitty ja sileä PEI, josta varoteltu että jää liiankin hyvin kiinni.
Nostin pelkästään pedin lämpöä 75C ja alkoi pysymään kiinni. Ei viitti enderin perus stockkisuuttiimella laittaa korkeita lämpöjä, mutta jälki tolla 220C myös tosi hyvän näköstä.
 
Onko jotain hyväksi havaittua ”dremelin” työkalua PLA:n siistimiseen? Vai pelkällä hiekkapaperilla?

image.jpg
 
Onko jotain hyväksi havaittua ”dremelin” työkalua PLA:n siistimiseen? Vai pelkällä hiekkapaperilla?

image.jpg
Noi melkein lähtee pois parhaiten mattoveitsellä tai terävillä sivuleikkureilla.

Pla isompaan työstöön dremelillä koittaisin kaiverrusterää (dremel 115, 117, 144, jne..)
Pinnan tasoitukseen ja kevyeen hiontaa olivat ns. Villahionta kiekot oikein hyviä (511s, 512s)
Ja pinnan kiiloitukseen hionnan jälkeen toimivat nylonharjat hyvin (403, 404)

Hiomarullat yms toimii hieman kehnosti kun Pla tykkää sulaa kun sitä hio
 
Millasilla lämmöillä joku varmaankin onnistuneesti clasun PETGiä tulostanut? Yritän PEI alustalle 220C ja 60C teltassa, muttei tunnu pysyvän kiinni. Alusta vielä IPAlla pyyhitty ja sileä PEI, josta varoteltu että jää liiankin hyvin kiinni.
Pari kiloa Clasun PETGiä Ender 3:lla tulostanut, ja parhaiten on toiminut 240c, Enderin lasilevyn pinnoittamaton puoli, ja siihen kevyesti Clasun violettia puikkoliimaa. Alustan lämmöt 70c ja kappalepuhallin pois, niin ei warppaa ja sen takia irtoa.
 
Kysyin Loimi-Hämeen Jätehuollosta,että mitä tehdä hartsin pesuvedelle ja sain vastauksen "kun vedessä ollut hartsi on kovettunut ja poistettu vedestä, voi veden kaataa tavalliseen viemäriin. Vedessä ei pitäisi olla siinä vaiheessa enää mitään isompia haitta-aineita".
Pitääkö tämä paikkaansa,että veden saa kaataa viemäriin,kun hartsin kokkareet on siitä suodattanut?
 
En tiedä, miten onnistuin taas tuhoamaan.. Meillä käy vieraita ja se printteri on välillä ollut niin, että Y-ykseli sojottaa vähän ulkona hyllystä kulkuväylällä.. Niin nyt Y-akselin vyönkiristin on hajonnut..Kaikilla muillakin se kuitenkin on vähän ulkona ja se on joko se tuhoväylällä tai näyttö. Näyttö on kalliimpi.. Täytyy miettiä tuolle joku toinen paikka..

Pistin tällaista tulemaan - normihintaan (34€). Varmaan halvemmallakin olisi saanut, jos olisi ollut aikaa odottaa.. Kaupan Official-statuksesta ei ole tietoa, mutta käsittääkseni 4040Y on se sopiva Y-kiristin.
1660120646783.png


Tulostin siis Ender 3 V2.. Kaikkia kivoja projekteja on jonossa, niin ei voi makuuttaa vaan ..

Tuo uusi tuubi tarttui samalla ostoskoriin..

--

Jos löytyy linkkiä tulostettavaan kiristimeen, niin voisi sitä käytellä tässä sen kuukauden , kun uudet osat tulevat Kiinasta. Saan sen itse tulostettua, Ender 3 V2 on päätulostimeni, mutta ei ainoa..
 
Jos löytyy linkkiä tulostettavaan kiristimeen, niin voisi sitä käytellä tässä sen kuukauden , kun uudet osat tulevat Kiinasta. Saan sen itse tulostettua, Ender 3 V2 on päätulostimeni, mutta ei ainoa..

Jos tarvii niin voin piirrellä tuon kiristimen mallin, omasta tulostimestani mallia katsoen, näyttäis aika yksinkertaiselta. Mulla ainakin se on aluprofiilin päätyyn kiinnitettävä.
 
Jos tarvii niin voin piirrellä tuon kiristimen mallin, omasta tulostimestani mallia katsoen, näyttäis aika yksinkertaiselta. Mulla ainakin se on aluprofiilin päätyyn kiinnitettävä.

Sepä se..
1660134673171.png

Melkein voisi minultakin onnistua.. Mutta jos saat suunniteltua toimivan, niin voin pari euroa (2€) pistää MobilePayllä :)
 
Nyt on DD-kannake asennettu ja testitulostekin tehty. Toimi edelleen ihan hyvin vaikka osajäähdytys ei ollutkaan käytössä. Tuo "fang" tyyppinen ilmanohjain olikin liian korkea tuon DD-sovittimen kanssa.
E3v2.jpg

PIti siitä jyrsiä tuo yläöosa pois että sai mahtumaan paikoilleen. Nyt pitäisikin jostain löytää sopiva ilmanohjain niin tulostuspäälle kuin osajäähdytyksellekin. Olen yrittänyt etsiä sopivaa mutta jotenkin tuntuu että tuolle yhdistelmälle (ABL, DD-adapteri) ja vielä tulevalle Dragonfly BMS-tulostuspäälle on vaikea löytää toimivaa kampetta...
Tietäisikö joku toimivampia tai toteuttamiskelpoisempia ehdotuksia tuolle yhdistelmälle? Voin hankkia osajäähdytykseen 4010 tai 4020 puhaltimia jos löytyy hyvä ilmanohjain niitä varten. Johdotukset tulee kyllä siistittyä kunhan löytyy loput sopivat osat...
 
Jäi tänne päivittämättä. @Jupe pisti mallin YV:nä ja sain tulosteltua sen eilen illalla.
1660288866251.png
1660288875467.png


Ei ottanut lupaamaani parin euron palkkiota. Täällä on jotenkin kovin ystävällistä ja auttavaa porukkaa. Kiitos.

--

Tuo ei nyt paljon alkuperäisestä eroa, niin nyt vaan mietityttää, tilasinko 34€ kamaa turhaan? Tuo voisi melkein riittää minulle ja laatu on kunnossa. Fiksummin tehty tuo pääty kuin Enderin omassa muovipalassa.
 
Nyt on DD-kannake asennettu ja testitulostekin tehty. Toimi edelleen ihan hyvin vaikka osajäähdytys ei ollutkaan käytössä. Tuo "fang" tyyppinen ilmanohjain olikin liian korkea tuon DD-sovittimen kanssa.
E3v2.jpg

PIti siitä jyrsiä tuo yläöosa pois että sai mahtumaan paikoilleen. Nyt pitäisikin jostain löytää sopiva ilmanohjain niin tulostuspäälle kuin osajäähdytyksellekin. Olen yrittänyt etsiä sopivaa mutta jotenkin tuntuu että tuolle yhdistelmälle (ABL, DD-adapteri) ja vielä tulevalle Dragonfly BMS-tulostuspäälle on vaikea löytää toimivaa kampetta...
Tietäisikö joku toimivampia tai toteuttamiskelpoisempia ehdotuksia tuolle yhdistelmälle? Voin hankkia osajäähdytykseen 4010 tai 4020 puhaltimia jos löytyy hyvä ilmanohjain niitä varten. Johdotukset tulee kyllä siistittyä kunhan löytyy loput sopivat osat...
Hydra. Itsellä dual Gear DD, bltouch, 2x 5015&4020. Niistä on eri conffeja, sun pitää itse valita sopivat itselle. Bms tais mennä samaan tilaan ku orkkis
 
Mitä suosittelisitte ekaksi tulostimeksi? Jotain "helppohoitoista", ettei tarvitse korjailla tai kokoajan säätää tms. En kyllä tiedä 3d-tulostimista mitään mutta tarve olisi sellaiselle.

On suositeltu Ender-3 v2 ja Prusan tulostinta, ja flashforge adventurer 3. Haluaisin tulostella polkupyörään ja autoon kaikenlaisia osia, <20cm pituisia.
 

Varsinaiseen kysymykseesi en tiedä vastausta, mutta kun olet tulostellut jotain tuolla PCTG:llä niin kertoisitko kokemuksia?

Speksiensä puolesta tuo vaikuttaa kovin lupaavalta ja vaikuttaisi askeleelta oikeaan suuntaan PETG:n korvaajaksi. Mutta toteutuvatko lupaukset käytännössä ja/tai onko jotain kääntöpuolella, kuten esim tulostuksen laatu yleensä ja etenkin entä pienten yksityiskohtien osalta, kerroksien tarttuvuus toisiinsa ja tuleeko sivutuotteena PETG:lle tavanomaista "seittirihmaa"?
 
Varsinaiseen kysymykseesi en tiedä vastausta, mutta kun olet tulostellut jotain tuolla PCTG:llä niin kertoisitko kokemuksia?

Speksiensä puolesta tuo vaikuttaa kovin lupaavalta ja vaikuttaisi askeleelta oikeaan suuntaan PETG:n korvaajaksi. Mutta toteutuvatko lupaukset käytännössä ja/tai onko jotain kääntöpuolella, kuten esim tulostuksen laatu yleensä ja etenkin entä pienten yksityiskohtien osalta, kerroksien tarttuvuus toisiinsa ja tuleeko sivutuotteena PETG:lle tavanomaista "seittirihmaa"?
Minkälainen extruder sulla on ja retract asetukset? Ei minulla tule stringiä petgissä ;)
 
Mitä suosittelisitte ekaksi tulostimeksi? Jotain "helppohoitoista", ettei tarvitse korjailla tai kokoajan säätää tms. En kyllä tiedä 3d-tulostimista mitään mutta tarve olisi sellaiselle.

On suositeltu Ender-3 v2 ja Prusan tulostinta, ja flashforge adventurer 3. Haluaisin tulostella polkupyörään ja autoon kaikenlaisia osia, <20cm pituisia.
Prusa i3 MK3S+ olisi varmaan oma valinta jos kiinnostaisi harrastaa tulostimen kanssa mahdollisimman vähän. Toki aika kallis laitos ensitulostimeksi.

Huomio kuitenkin, että sellaista tulostinta ei ole, jonka kanssa ei tarvisi yhtään opiskella ja harrastaa.
 
Mitä suosittelisitte ekaksi tulostimeksi? Jotain "helppohoitoista", ettei tarvitse korjailla tai kokoajan säätää tms. En kyllä tiedä 3d-tulostimista mitään mutta tarve olisi sellaiselle.

On suositeltu Ender-3 v2 ja Prusan tulostinta, ja flashforge adventurer 3. Haluaisin tulostella polkupyörään ja autoon kaikenlaisia osia, <20cm pituisia.
Autossa on paljon osia ABS:stä tai sen tapaisesta. Korvaavia osia todennäköisesti kannattaa myös tulostaa vastaavasta ja ASA on siihen hyvä. ASA:n tulostus menee pitkälle samoilla periaatteilla kuin ABS. Tulostimelle on syytä olla joku kotelo tai teltta. Ilmanvaihto hyvä laittaa kuntoon ja tulostuksen höyryt ei saisi tulla asuintiloihin (mulla autotallissa tulostin).

Polkupyörään ASA sopii myös, kun kestää UV:tä ilman käsittelyä. PETG on myös yksi vaihtoehto, mutta ei näy niin tulostimen valinnan kriteereissä. Suhteellisen vähällä tulostimen muokkaamisella olen itse pärjännyt Ender 5+:n kanssa, mutta oma mielikuva on että Prusa:lla siihen on vielä vähemmän tarvetta.

Sinänsä autossa tai pyörässä joitain osia voisi olla nailonista ja jos tulostin pääsisi korkeisiin lämpötiloihin niin hyvä. Perustulostimessa saanee vaihtaa tulostimen firmiksen (lämpötilaraja) ja osia. Nailonia taas ei taida aloittelijat tulostaa eli ei ole ehkä vastaus kysymykseen.
 
Nylon-osia on tullut tilailtua shapewaysistä mutta kalliiksihan se tulee joka kerta. Noh sinänsä riittäisi monesti kun saisi edes jostain materiaalista tehtyä custom-osat.
 
Minkälainen extruder sulla on ja retract asetukset? Ei minulla tule stringiä petgissä ;)
Tietääkseni se on MK8. Retrac asetuksilla on luonnollisesti vaikutusta asiaan, mutta isollakaan arvolla ei saa täysin estettyä (ja oikein isoilla arvoilla alkaa tapahtua sitä että kapeaan pystyosaan ainemäärä jäisi vajaaksi ja lopputulos olisi kestävyydeltään heikko).

Ilmiö on normaalisti vähäinen ja olematon jos tulostetaan esim symmetrinen maljakko, mutta jos sen kyljissä olisi reikiä, niin niihin muodostuu helposti vähäisiä stringi pesäkkeitä ja ne stringit eivät siis jatku nätisti sen reijän yli vaan randomilla jonnekkin toiseen kohtaan "maljakkoa" (samalle korkeudelle kuitenkin mistä alkaa), tai jäävät hapsottamaan toisesta päästään irtonaisena.

Olen yrittänyt nähdä mitä tulostettaessa oikeastaan tapahtuu ja näyttäisi mahdolliselta että tapauksessani stringaaminen ei ehkä johtuisi niinkään siitä että suuttimen sisältä valuisi jotain retracin aikana vaan kenties suuttimen liikkuessaan höyläämällä irroittamasta aineksesta, jota pääsee kertymään suuttimen ulkopinnalle, ja satunnaisesti alkaa sieltä ulkopinnalta sitten stringiksi.

Myös flow arvoa on tullut kokeiltua +-5% ei havaittavaa vaikutusta stringaamiseen.

Edit:
Tästä löytyy selitystä epäilylleni Stringing and oozing | Prusa Knowledge Base

Stringing from material left on the nozzle

If you print for a long time from a single type of filament, such as PET-G, the filament can create a thin layer in the nozzle. This can cause stringing as the strands of the filament stick to the surface of the print. Therefore, thoroughly clean the nozzle before printing and make sure that any dirt or remnants of previous filaments are removed from the nozzle.

Juurikin tuollainen ohut kerros filamenttia on lähes kauttaaltaan suuttimen ulkopinnoilla kun aikansa tulostaa. Suuttimia on matkan varrella ehtinyt kourallinen kulua. Pitääkin katsoa mikä on stringaamisen tilanne kun seuraavan kerran vaihdan uuden suuttimen.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkseni se on MK8. Retrac asetuksilla on luonnollisesti vaikutusta asiaan, mutta isollakaan arvolla ei saa täysin estettyä (ja oikein isoilla arvoilla alkaa tapahtua sitä että kapeaan pystyosaan ainemäärä jäisi vajaaksi ja lopputulos olisi kestävyydeltään heikko).

Ilmiö on normaalisti vähäinen ja olematon jos tulostetaan esim symmetrinen maljakko, mutta jos sen kyljissä olisi reikiä, niin niihin muodostuu helposti vähäisiä stringi pesäkkeitä ja ne stringit eivät siis jatku nätisti sen reijän yli vaan randomilla jonnekkin toiseen kohtaan "maljakkoa" (samalle korkeudelle kuitenkin mistä alkaa), tai jäävät hapsottamaan toisesta päästään irtonaisena.

Olen yrittänyt nähdä mitä tulostettaessa oikeastaan tapahtuu ja näyttäisi mahdolliselta että tapauksessani stringaaminen ei ehkä johtuisi niinkään siitä että suuttimen sisältä valuisi jotain retracin aikana vaan kenties suuttimen liikkuessaan höyläämällä irroittamasta aineksesta, jota pääsee kertymään suuttimen ulkopinnalle, ja satunnaisesti alkaa sieltä ulkopinnalta sitten stringiksi.

Myös flow arvoa on tullut kokeiltua +-5% ei havaittavaa vaikutusta stringaamiseen.

Edit:
Tästä löytyy selitystä epäilylleni Stringing and oozing | Prusa Knowledge Base

Stringing from material left on the nozzle

If you print for a long time from a single type of filament, such as PET-G, the filament can create a thin layer in the nozzle. This can cause stringing as the strands of the filament stick to the surface of the print. Therefore, thoroughly clean the nozzle before printing and make sure that any dirt or remnants of previous filaments are removed from the nozzle.

Juurikin tuollainen ohut kerros filamenttia on lähes kauttaaltaan suuttimen ulkopinnoilla kun aikansa tulostaa. Suuttimia on matkan varrella ehtinyt kourallinen kulua. Pitääkin katsoa mikä on stringaamisen tilanne kun seuraavan kerran vaihdan uuden suuttimen.
Mulla PETG:n stringing on poistunut lähes kokonaan, kun otin Curassa combingin pois päältä. PrusaSlicerissa sama on kai "Avoid crossing perimeters". Silloin suutin ei vaella tulostetun osan päällä eikä kerää itseensä tulostusmateriaalia.

Ja lankojen kuivaaminen auttaa myös.

Bi-Metal heatbreakin ja bowden tuubin kanssa tuon retractin pystyi laittamaan 1-2mm välille. Yleensähän jokapaikassa suositellaan bowdenin kanssa 5-6mm retractia PETG:lle ottamatta huomioon mitään muuta.
 
otin Curassa combingin pois päältä
Tätä voinkin kokeilla hetimiten, Combing asetus oli tähän asti ollut "not in skin". Kiitos tästä vinkistä sekä niistä parista muusta.

Testaan 1 muutos kerrallaan, niin saa paremman varmuuden lopputuoksesta. Vaikka tietysti lopunperin kaikkien asiaan vaikuttavien seikkojen ja säätöjen pitää olla kohdillaan.
 
Mitä suosittelisitte ekaksi tulostimeksi? Jotain "helppohoitoista", ettei tarvitse korjailla tai kokoajan säätää tms. En kyllä tiedä 3d-tulostimista mitään mutta tarve olisi sellaiselle.

On suositeltu Ender-3 v2 ja Prusan tulostinta, ja flashforge adventurer 3. Haluaisin tulostella polkupyörään ja autoon kaikenlaisia osia, <20cm pituisia.

Speksien perusteella tuota:

Ei ole kokemusta, mutta oma Ender 3 v2 verrattuna:
  • Metalliset osat (esim. extruder) eivät hajoa, eikä niitä tarvinne uusia, olen tilannut Enderiini tällaiset
  • Touch Screen on downgrade, mutta kai siitä jollekin on iloa.. Tykkään Ender 3v2:n kontrolleista.
  • Parempi Nozzle, kestää kaikki materiaalit(?).. Jos haluat kulutusosia tulostaa, PLA ei ole välttämättä paras materiaali. PETG tai ABS?
  • PEI Build Plate.. Näitä olen tilannut Amazonista, vielä asentamatta, mutta ymmärrän tarpeellisuuden
  • Auto Bed Leveling - tämä on paras ominaisuus.. Tätä jäin kaipaamaan ja olen taas tilaillut, mutta odottelen vielä. Tämän kanssa eniten säätöä minulla. Ja se menee jotenkin itsekseen välillä pois kalibraatiosta. Maksoin kyllä alle 20€ kiinalaisesta sensorista, että ei ole kallis modaus, mutta tämä on sitä säätöä, jota halusit välttää?
Myös tämä, jos pitää säästää, mutta siinä ei ole esim. PEI Build Platea, 300C Nozzlea ja epäselvää, onko metalliset osat:
 
Mitäs porukka tuumailee tuosta Ankerin tulevasta 3D-tulostimesta?



Kaikki ennakot tuntuu aika paljon hypettävän ja vaikuttaa aika valmiilta paketilta ilman säätöä. Vähän arvoin että olis pistänyt Kickstarterin sisään mutta sitten unohdin. Näemmä Kickstarter "alennus" oli $200 eli nyt hinta on jo $799. En tiedä paljon toi on toimitettuna Suomeen. Kickstarter toimitusten pitäisi alkaa lokakuussa.

Tällä ilmeisesti testikokemuksia pidemmältä ajalta ja ei ole sanojensa mukaan sponssattu "preview":
 
Viimeksi muokattu:
Prusa MK3S+ vissiin hajosi pedin lämpötila-anturin piuha, pysähtynyt pari kertaa bed temp level erroriin. Kun heiluttelin piuhaa niin pari kertaa meni arvo nollaan ja errori. Onneksi vara-osa maksaa vaan vitosen. Aiemmin jo huomasin pedin lämmityspiuhojen murtuneen, kun peti ei lämmennyt ollenkaan.

Mitä hyviä paikkoja muuten tilata mahdollisesti Nylon tai Polypropeeni tms 3d printtauksia?
 
Minkälaisia parametrejä olette käyttäneet tukien tulostuksessa PCTG materiaalin kanssa? Tuossa on yks kaareva kalikka joka ei koske kuin pienen matkan sivuilta pöytään. Tukea joutui siis tulostamaan runsaasti kaaren alle. Ongelmana on vaan se että tuet tarttui erittäin lujasti kappaleeseen kiinni ja jäi rumaksi.
 
Minkälaisia parametrejä olette käyttäneet tukien tulostuksessa PCTG materiaalin kanssa? Tuossa on yks kaareva kalikka joka ei koske kuin pienen matkan sivuilta pöytään. Tukea joutui siis tulostamaan runsaasti kaaren alle. Ongelmana on vaan se että tuet tarttui erittäin lujasti kappaleeseen kiinni ja jäi rumaksi.
Koita nostaa "Support Z Distancea". Normaalisti se on kai 1x layer height. Koita 1.2x-2x layer height. Silloin tukien ja tulostettavan osan väliin jää enemmän tilaa.
Support patterneista Zig Zag on helpoiten poistettava.
 
Minkälaisia parametrejä olette käyttäneet tukien tulostuksessa PCTG materiaalin kanssa? Tuossa on yks kaareva kalikka joka ei koske kuin pienen matkan sivuilta pöytään. Tukea joutui siis tulostamaan runsaasti kaaren alle. Ongelmana on vaan se että tuet tarttui erittäin lujasti kappaleeseen kiinni ja jäi rumaksi.

En vielä itse oo sopivia asetuksia kyseiselle materiaalille tukien suhteen löytäny. Tosi ärsyttävää, pikkusen liikaa rakoo ja jälki on kaameeta. Tiputat pikkusen rakoo ja kiinni pysyy kun tauti.. :geek:
 
Täällä aloittelija laittoi tilaukseen Ranskasta kotelon prusa i3 mk3s+ tulostimelle ja oma pölysuojattu kotelo filateelirullille. Tulostimen kotelosta ilmavirta ohjattu filateelien koteloon auttamaan pitämään kuivana noita. Tanskasta tulee raspberry 4 ja siihen 7" kosketusnäyttö prusan paikalliseen ja verkko-ohjaukseen. Myös raspberryn oma kamera lähti tilaukseen niin saa seurattua tulostuksia etänä verkosta.
Tarkoitus lähiaikoina laittaa tuo itse tulostin tilaukseen ja siihen 5 eri värin syöttölaite lisävarusteena.

Josko noilla pääsisi laiteinvestointina alkuun.
 
RIP originaali Prusa MK2 V6 heatblokki, 5 vuotta kestit kunnes kierteet korkkasi heatbreakin puolelta. Varmaan alkanut antautumaan jo jonkin aikaa sitten, hieman ollut vuotoa blokin ja heatsinkin välistä PETG tulostellessa. Noh tuo on nähnyt useita suuttimia ja heatbreikkejäkin vaihdeltu MMU2 tuuningeissa. Kiristäminen yleensä sopivalla tuntumalla, voi olla kaukana tai lähellä oikeaa. Noh uutta tilalle ja taas mennään...


IMG_20220822_223408.jpgIMG_20220822_223417.jpg
 
Oletteko tulostaneet kierteisiä osia? Pitäisi saada M30x1.5 sisäkierteellä olevia n. 30mm pitkiä holkkeja, ikäänkuin jatkomutteri. Onnistuuko 3d tulostimella?
 
Oletteko tulostaneet kierteisiä osia? Pitäisi saada M30x1.5 sisäkierteellä olevia n. 30mm pitkiä holkkeja, ikäänkuin jatkomutteri. Onnistuuko 3d tulostimella?
Tulostaminen onnistuu ongelmitta, mutta kierteiden toleranssit pitää osata pistää kohdilleen jos kyseessä on itse suunnittelema osa.
 
Tulostaminen onnistuu ongelmitta, mutta kierteidden toleranssit pitää osata pistää kohdilleen jos kyseessä on itse suunnittelema osa.
Kyseessä on adapteri jakotukin ja toimilaitteen väliin, molemmissa on M30x1,5 uroskierre ja osat muovia. kierteen ei tarvitse edes pyöriä kovin hyvin paikalleen vaan voisi olla jopa hyvä että hieman ahdistaa ettei ala itsekseen pyöriä.
 
Kyseessä on adapteri jakotukin ja toimilaitteen väliin, molemmissa on M30x1,5 uroskierre ja osat muovia. kierteen ei tarvitse edes pyöriä kovin hyvin paikalleen vaan voisi olla jopa hyvä että hieman ahdistaa ettei ala itsekseen pyöriä.

Onko tuo joku kannake vai kulkeeko putkessa jotain ?
 
Kyseessä on adapteri jakotukin ja toimilaitteen väliin, molemmissa on M30x1,5 uroskierre ja osat muovia. kierteen ei tarvitse edes pyöriä kovin hyvin paikalleen vaan voisi olla jopa hyvä että hieman ahdistaa ettei ala itsekseen pyöriä.
Olen tulostellut M52x4mm kierteellä olevia tankinkorkkeja, hyvin onnistui :tup: 4mm nousu on toki aika paljon reilumpi 1,5mm nähden.

Piirsin kierteen tarkaksi, jota jouduin sitten slicerissa skaalaamana 5% leveyssuunnassa, jotta istui hyvin paikalleen.
 
Onko tuo joku kannake vai kulkeeko putkessa jotain ?
Tavallaan kannake. Putkessa eikulje mitään sisällä. Toimilaitteessa on tappi joka liikkuu ja painaa jakotukissa olevaa vastaavaa tappia, eli tarkoitus vaan pitää toimilaite ja jakotukki yhdessä tietyn mitan päässä toisistaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom