3D-tulostaminen

Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
112
Samat sopii, mutta todennäköisesti tulee pettämään jossain vaiheessa. Kannattaa ostaa sellaisetkin varalle.

Mulla ainoat kunnon hotendin jumit on tulleet juuri liikkumaan päässeestä bowdenista. Toisessa liittimen kynnet vain pureutuneet capricorniin sen verran, että suuttimen ja putken väliin on tullut pieni rako, mistä filamentti päässyt tursuamaan vääriin paikkoihin. Ton jälkeen oonkin molempiin Endereihin väkertänyt "Luke Hatfield" modin. Youtube kertoo lisää, mutta modissa bowden-liittimen alle laitetaan pieni prikka ja hotendissä on ~35mm pätkä Capricornia puristuneena ton prikan ja suuttimen väliin, liittimestä extruderiin on oma pätkänsä. Käytännössä pitkä pätkä ei kulu, eikä lämpö vaikuta siihen, joten huoltona käy tuon 35mm pätkän vaihtaminen - jos lämpö on siis saanut päätä kärähtämään tms.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Noissa ei tule mukana liittimiä. Onko kokemusta toimiiko normaalit 2,00mm letkulle tarkotetut hyvin capriconin kanssa? Sehän on 0,1mm ohuempaa...
Katselin vaan että jenkeissä noi myydään aina liittimien kanssa.
Mittasin Capricornin ulkomitan ja sain 3.95mm, Enderin mukana tullu valkoinen bowden sai mitaksi 3.98. Noi liittimet on ongelma minkä tahansa tuubin kanssa, tee @solar4 :n mainitsema Luke Hatfieldin modi riippumatta mitä putkea käytät.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
558
Kun oli aiemmin puhetta niistä kierreinserteistä (threaded insert):



Tuo on videon perusteella halvempi, helpompi, joustavampi jne. kuin edelliset telineet joita olen nähnyt. Ei tarvitse kuin tuollaisen 10-15 euron telineen ja tulostetun osan. Oma tarve ei tosiaan vaadi tuollaista, mutta jos pitäis noita satoja laittaa niin kyllä rakentaisin tuollaisen. Vertaan siis tällaiseen:

 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 659
Loputkin päivitysosat tuli toiseen Ender 3 V2 rakkineeseen.
Calicat oli aika huono kylkien tasaisuudeltaan, ensin mietin että onko filamentti mitä pistin siihen roskaa vai mikä oli vikana. Noh, kalibroin E-Stepin ja olihan se taas vaihteeksi alakanttiin kuten se oli ensimmäisessäkin printterissä. E-Step 93-->96 ja kiristin hihnoja niin heti tuli tasaista jälkeä.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Loputkin päivitysosat tuli toiseen Ender 3 V2 rakkineeseen.
Calicat oli aika huono kylkien tasaisuudeltaan, ensin mietin että onko filamentti mitä pistin siihen roskaa vai mikä oli vikana. Noh, kalibroin E-Stepin ja olihan se taas vaihteeksi alakanttiin kuten se oli ensimmäisessäkin printterissä. E-Step 93-->96 ja kiristin hihnoja niin heti tuli tasaista jälkeä.
Kaikille muillekin printterien ostajille vinkiksi, kalibroi printterisi!
Kiinalaiset printterit on halpoja koska ne ovat DIY, eli mm kalibrointi on jätetty asiakkaalle. Monesti tehdassäädöt saattaa olla niin lähellä oikeaa että eroa ei edes huomaa, mutta eivät silti täydellisiä ja vain joissakin printeissä huomaa ongelmia. Mutta vaikka olisit ostanut länsimaalaisen koneen, kannattaa kalibrointi silti tehdä. Kaikissa rakennussarjoissa kasaaminen voi suuresti vaikuttaa tulostusjälkeen. Joissakin kasaus vie 8 tuntia, joissakin 30 minuuttia, mutta kummassakin ajassa kyllä ehtii saamaan rungon kieroon jos ei ole huolellinen tai tee kaikkia tarvittavia toimenpiteitä.

Ketjussa on useasti ollut erinomainen kalibrointi-vinkkisivu esillä, mutta tuodaan se taas tähän ylös kun tähän aikaan vuodesta moni ostaa ensimmäisen printterinsä!
Tuolla sivustolla on selitetty varmaankin 99% kaikista 3D tulostus-ongelmista.
 
Liittynyt
29.09.2021
Viestejä
5
Kiinnostaisi ostella itelle 3d printteri, oon miettinyt, että tilaisin joko Ender v2:n, Ender S1:n tai Artillery Sidewinder X2:n. Vaikee valinta kun ei näistä asioista oikein tiedä, mikä noista olis paras aloittelijalle, tai löytyykö jotain parempaa. Budjetti on n. 500€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Kiinnostaisi ostella itelle 3d printteri, oon miettinyt, että tilaisin joko Ender v2:n, Ender S1:n tai Artillery Sidewinder X2:n. Vaikee valinta kun ei näistä asioista oikein tiedä, mikä noista olis paras aloittelijalle, tai löytyykö jotain parempaa. Budjetti on n. 500€
Ehkä isompi asennustila on parempi.

Ender 3 v2 löytyy täältä. En oikein aloittelijana tiennyt, mitä haluan. Tämä oli kuitenkin tasalaatuinen ja yllättävän laadukas printteri. Pääosat ovat metallia, eikä kotelo ole avoinainen, eikä virtalähde ole paljaana ja värinäyttö + kontrolli on kiva lisä.

Mitä itse nyt jälkikäteen haluaisin paremmin:
  • Hiljaisemmat tuulettimet.. Tämä pitää hirveää melua, kun tulostelee.. Myös silloin, kun ei tulostele, joku tuuletin siellä humisee (on kuitenkin tasainen humina)
  • Isompi tulostusala olisi kiva, mutta en siitä hirveästi olisi valmis maksamaan, kun näitäkin voi liimailla
  • Autolevelling olisi todella kova sana. Kuukausi sitten en tiennyt, mitä tuo sana tarkoittaa.. Käytännössä sen pinnan tasaisuudella on kuitenkin niin suuri merkitys tulostuksen onnistumiseen ja laatuun
  • Olisi kiva, jos nuo bedit ja nozzle menisivät kuumemmaksi , mutta tämä olisi vaan semmoisia eksoottisia materiaaleja varten, joita minulla ei vielä ole
  • Järkevämpi filamentin annostelija, joka olisi omassa kotelossaan (taas "kiva olla"-ominaisuus, josta en maksaisi hirveästi).
  • Vielä voisi miettiä sitä extruderia, jos olisi pienempi nozzle-koko, olisiko parempi? Ei ainakaan tulostusnopeuden kannalta. Mutta tuota voisi parannella ja ehkä voin jopa modata itse, kun tästä kehityn
  • Joku johto PC:hen tai Wifi + app olisi taas kiva ominaisuus olla, mutta sitä pitäisi voida käyttää sellaisella app:illa, joka ei ole kiinalaisten tekemä ja tuettuna vaan vuoden 2021.
Tässä vielä itse opettelen, mutta olen ainakin aloittelija, niin saat aloittelijan mielipiteitä :)

Usko pois, tuulettimet on pahin huolenaiheeni tällä hetkellä. Ja jos joku tarvitsee modausta, se on kokonaan uusi extruder / nozzle, niin en heti ainakaan Ender v2:een lähtisi modaustarpeita ostamaan.
 
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
73
Mullaki se ender 3 v2 ja hsalosen huomiohin muutama oma huomio.

On äänekäs mutta ei haittaa minua koska kellarissa.

Isompaa alaa en vielä ole kaivannut mutta varmasti sekin tulee eteen.

Firmikseksi pistin heti jyers marlinin manualmesh ominaisuudella enkä oo kyllä oikeastaan enää sitä bltouchia kaivannut todella hyvin toimii tuo manualmesh, ja tällähän saa sitten lämmötkin väännettyä kaakkoon.

Kaivoin vanhan luurin laatikosta johon laitoin octoprintin ja se kiinni lataavalla usb otg kaapelilla, tulostelin thingiversestä pidikkeen johon saa luurin ja striimaa tulostusta (voi välillä vilkasta kun on siellä kellarissa) octoprintillä voi paiskoa stl:t suoraan wifin yli printterillä ja seurata kaikkea mitä ikinä tartteekaa, ja ohjata jos siltä tuntuu. Suosittelen vahvasti joka taloudesta kun löytyy hylätty android luuri niin kustannuksetkin on sen 0€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Kaivoin vanhan luurin laatikosta johon laitoin octoprintin ja se kiinni lataavalla usb otg kaapelilla, tulostelin thingiversestä pidikkeen johon saa luurin ja striimaa tulostusta (voi välillä vilkasta kun on siellä kellarissa) octoprintillä voi paiskoa stl:t suoraan wifin yli printterillä ja seurata kaikkea mitä ikinä tartteekaa, ja ohjata jos siltä tuntuu. Suosittelen vahvasti joka taloudesta kun löytyy hylätty android luuri niin kustannuksetkin on sen 0€
Tämä kuulostaa nerokkaalta ja halvalta tavalta hoitaa tuo. Vanhoja puhelimia löytyy. Koetan, kun löytyy aikaa.
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
922
Ehkä isompi asennustila on parempi.

Ender 3 v2 löytyy täältä. En oikein aloittelijana tiennyt, mitä haluan. Tämä oli kuitenkin tasalaatuinen ja yllättävän laadukas printteri. Pääosat ovat metallia, eikä kotelo ole avoinainen, eikä virtalähde ole paljaana ja värinäyttö + kontrolli on kiva lisä.

Mitä itse nyt jälkikäteen haluaisin paremmin:
  • Hiljaisemmat tuulettimet.. Tämä pitää hirveää melua, kun tulostelee.. Myös silloin, kun ei tulostele, joku tuuletin siellä humisee (on kuitenkin tasainen humina)
  • Isompi tulostusala olisi kiva, mutta en siitä hirveästi olisi valmis maksamaan, kun näitäkin voi liimailla
  • Autolevelling olisi todella kova sana. Kuukausi sitten en tiennyt, mitä tuo sana tarkoittaa.. Käytännössä sen pinnan tasaisuudella on kuitenkin niin suuri merkitys tulostuksen onnistumiseen ja laatuun
  • Olisi kiva, jos nuo bedit ja nozzle menisivät kuumemmaksi , mutta tämä olisi vaan semmoisia eksoottisia materiaaleja varten, joita minulla ei vielä ole
  • Järkevämpi filamentin annostelija, joka olisi omassa kotelossaan (taas "kiva olla"-ominaisuus, josta en maksaisi hirveästi).
  • Vielä voisi miettiä sitä extruderia, jos olisi pienempi nozzle-koko, olisiko parempi? Ei ainakaan tulostusnopeuden kannalta. Mutta tuota voisi parannella ja ehkä voin jopa modata itse, kun tästä kehityn
  • Joku johto PC:hen tai Wifi + app olisi taas kiva ominaisuus olla, mutta sitä pitäisi voida käyttää sellaisella app:illa, joka ei ole kiinalaisten tekemä ja tuettuna vaan vuoden 2021.
Tässä vielä itse opettelen, mutta olen ainakin aloittelija, niin saat aloittelijan mielipiteitä :)

Usko pois, tuulettimet on pahin huolenaiheeni tällä hetkellä. Ja jos joku tarvitsee modausta, se on kokonaan uusi extruder / nozzle, niin en heti ainakaan Ender v2:een lähtisi modaustarpeita ostamaan.
Oletko omien kokemusten jälkeen selvittänyt mikä tulostin täyttäisi paremmin vaatimuksesi? Hienon listauksen teit, kiitos siitä, osaapa sen valossa itsekkin sopivaa kampetta etsiä.

Tässä valossa mikä olisi järkevin tulostin tällä hetkellä? Joululahjaksi innokkaalle 12 vuotiaalle, mutta isikin laitetta lainailis… Alta tonnin ja mieluummin lähempää 500€ ois budjetti.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Mun kommentit aiheesta on ketjussa moneen kertaan, mutta laitetaan nyt vielä uudestaan, jos niistä on jollekin koneen ostajalle hyötyä. Vastailen hsalosen kommentteihin vähän niinkuin paholaisen asianajajana tuomaan vastakkaisen näkökannan.

Hiljaisemmat tuulettimet.. Tämä pitää hirveää melua, kun tulostelee.. Myös silloin, kun ei tulostele, joku tuuletin siellä humisee (on kuitenkin tasainen humina)
Tästä kommentista olen yllättynyt. Ender 3v2 on yksi hiljaisimmista tulostimista mitä tiedän. Ehkä kommenttiin vaikuttaa ettei ole vertailupohjaa, mutta vaikkapa nyt Ender 3v1 on noin 20 kertaa melukkaampi kuin v2 -malli. Tässä meluasiassa tulee vastaan semmoinen valitettava tosiasia kuin fysiikka. Jos halutaan siirtää x määrä ilmaa, siitä syntyy ääntä ja ääntä voi hiljentaa joko siirtämällä vähemmän ilmaa tai isommilla tuulettimen lavoilla. Noctua on hiljaisempi tuuletin kuin Enderissä alkuperäisenä oleva, mutta se myös siirtää vähemmän ilmaa, joten se ei ole yhtä tehokas jäähdyttäjä ja siten voi aiheuttaa muita ongelmia. Tulostuspäässä on hankala lähteä tuulettimen lapoja suurentaan, koska samalla nousee paino ja se vaikuttaa tulostuslaatuun.
Mä olen miettinyt että miksi ihmiset haluaa tulostimestaan kuiskauksen hiljaisen ja yleisen syy taitaa olla että samassa tilassa nukutaan. En suosittele tulostinta nukkumistilaan, riippumatta mitä materiaalia tulostaa. Tässä mennään perse edellä puuhun ja puututaan aivan vääriin asioihin.
Huomio! Yksinkertaisin tapa hiljentää tulostin on koteloida se! Vaikkapa Ikean Lack pöydillä ja pleksinpalasilla tehtynä kotelointi maksaa muutaman kymmenen euroa ja on riittävän näyttävä että voi olla jopa vieraiden nähtävillä olohuoneessa.

Isompi tulostusala olisi kiva, mutta en siitä hirveästi olisi valmis maksamaan, kun näitäkin voi liimailla
4 vuotta tulostaneena, olen huomannut että olen tarvinnut CR-10:n täyttä tulostusaluetta (30x30x40cm) tasan 2 kertaa ja erilaisia tulostuksia on varmaankin jo tuhansia. Liimauksen lisäksi kappaleeseen voi myös suunnitella palapelimäisen liitoskohdan. Tärkein asia itselle tässä on ollut, että vaikka Ender 3:n tulostusalue (23x23x30) on vain vähän pienempi, koko koneen ulkomitat on niin rajusti pienempi, että sen sijoittaminen asuntoon/työpajaan on lastenleikkiä isompaan tulostimeen verrattuna. Koteloinnin tekeminen Ender 3:een on helppoa, nopeaa ja halpaa, kun taas isompaan tulostimeen tarvitaan jo raskaan sarjan työskentelyä.

Autolevelling olisi todella kova sana. Kuukausi sitten en tiennyt, mitä tuo sana tarkoittaa.. Käytännössä sen pinnan tasaisuudella on kuitenkin niin suuri merkitys tulostuksen onnistumiseen ja laatuun
Tämä jakaa ihmisiä hyvin paljon. Itselle autolevelling on epämieluinen ominaisuus. Manuaalinen pedin säätö on niin paljon nopeampi tehdä ja itsellä siinä ei ole ollut mitään haasteita ihan tulostusharrastuksen alkua lukuunottamatta. 3D tulostaminen ei ole plug'n'play (ja siksi sitä ei voi kaikille ehdoitta suositellakaan) ja alussa oppimiseen menee aikaa, ymmärrän että joillakin menee hermot ja kaikessa yritetään oikoa jos vain voi. Samaa voisi sanoa kappaleiden suunnittelusta. Toki Tinkercadillä pystyy suunnittelemaan kaikenlaista, mutta silti esimerkiksi Fusion360:n opettelu vie sinut paljon pitemmälle. Jos kone on kunnossa (peti on suora ja säätöruuvien jouset riittävän kireällä) ja tekniikan on oppinut, pedin käsisäätö ei ole mikään ongelma ja siihen ei kulu yhtään aikaa vaan pedin saa hienosäädettyä skirtin tulostuksen aikana ja hyvin säädetty kone myös pysyy säädöissä satojen tulostuksien ajan ilman mitään lisäsäätöä.

Olisi kiva, jos nuo bedit ja nozzle menisivät kuumemmaksi , mutta tämä olisi vaan semmoisia eksoottisia materiaaleja varten, joita minulla ei vielä ole
Tämä on itselläkin työn alla. Tulostin joka tekee tämän ilman modaamista, tuppaa maksamaan päälle tonnin, modattuna Ender 3 tekee saman muutamalla satasella. Itselle riittäisi joku 280 astetta suuttimeen, mutta PEEK tarttis 350 ja kyllä semmosiakin tulostimia myydään. Kannattaa toki huomioida, että vaikka PEEK on kovempaa kuin metalli, niin se maksaa noin 750 euroa kilolta.
Halvempia mutta silti suurempaa kuumuutta vaativia materiaaleja on mm Nylon ja erilaiset hiilikuituvahvisteiset filamentit. Nuo ovat silti paljon vaativampia tulostaa kuin PLA tai PETG, että ihan heti alkuun ei kannata moisia suunnitella.

Järkevämpi filamentin annostelija, joka olisi omassa kotelossaan (taas "kiva olla"-ominaisuus, josta en maksaisi hirveästi).
Paljon puhutaan kosteusongelmista kun foorumeita lukee, mutta Suomessa yleinen kostaus on aivan eri tasolla kuin jossain tropiikissa. Jos kodissasi PLA ei voi olla avoimena rullana, sun kodissa on vakava kosteusongelma, johon pitäisi puuttua ilman 3D tulostintakin! Voi olla että rintamamiestalo painovoimaisella ilmastoinnilla ehkä voi olla liian kostea Nylonille tulostaa ilman suljettua ja kuivaavaa annostelijakoteloa, muissa tapauksissa tätä ei tarvita. Jos extruderilla on vaikeuksia repiä rullasta materiaalia, kannattaa katsoa mistä ostaa filamenttinsa! Toki voit laakeroida rullapidikkeen, mutta silloin vain kierretään se fakta että ostamasi filamentti ei vastaa alhaisimpia laatuvaatimuksia.

Vielä voisi miettiä sitä extruderia, jos olisi pienempi nozzle-koko, olisiko parempi? Ei ainakaan tulostusnopeuden kannalta. Mutta tuota voisi parannella ja ehkä voin jopa modata itse, kun tästä kehityn
Siihen halpaan Enderiinkin voi pistää pienemmän tai isomman suuttimen. Isommalla suuttimella tuloste on nopeammin valmis, mutta jälki on sitten vähän karkeampi. Toki jossakin kohtaa tulee tulostuspään volumeerinen nopeus vastaan, eli muovia liikkuu niin ripeästi ettei se ehdi sulamaan. On mahdollista ostaa vaikkapa E3D:ltä suurempiin nopeuksiin kykenevä ja massivisempi hot end, mutta monesti melkein samalla rahalla ostaa toisen Enderin viereen. 2 Enderiä tuplaa tulostusnopeutesi.
Pienempi suutin tekee tarkempaa jälkeä, mutta sitten myös vaatii filamentin laadultakin enemmän, sillä entistä pienempi partikkeli tukkii suuttimen. 0.4mm suuttimellakin tekee uskomatonta jälkeä, kunhan slicerin asetukset ovat kohdillaan! Jos tarvii sitten suurennuslasin kestävää laatua, halvimmat resin-tulostimet ovat vain vähän päälle satasen.

Joku johto PC:hen tai Wifi + app olisi taas kiva ominaisuus olla, mutta sitä pitäisi voida käyttää sellaisella app:illa, joka ei ole kiinalaisten tekemä ja tuettuna vaan vuoden 2021.
Tähän olikin jo vastausta aiemmin. Ensinnäkin johto PC:hen kannattaa unohtaa, sillä automaattinen päivitys PC:n käyttöjärjestelmään katkaisee myös printterin buutatessaan. Octoprint on näistä paras, riippumatta missä laitteessa pyörii (rasbi tai puhelin esmes).

Usko pois, tuulettimet on pahin huolenaiheeni tällä hetkellä. Ja jos joku tarvitsee modausta, se on kokonaan uusi extruder / nozzle, niin en heti ainakaan Ender v2:een lähtisi modaustarpeita ostamaan.
Extruder on Enderissä muovia, se kyllä kuluu jossakin vaiheessa ja jos tulostelee pimeässä hohtavaa matskua, hyvinkin nopeasti. Normi PLA:n kanssa sen pitäisi kestää vuosia, mutta tosiaan siihen on parempiakin vaihtoehtoja olemassa. Suuttimet (nozzle) ovat kulutustavaraa missä tahansa tulostinmerkissä, aktiivisesti tulostavan kannattaa vaihtaa muutaman kerran vuodessa. Hiovat materiaalit vaativat jotain vahvempaa suutinta kuin vakio messinkiset. Nämä maksaa muutamia euroja ja vaihto on muutaman minuutin juttu. Nämä ei varsinaisesti ole modausjuttuja, vaan kuluvien osien vaihtamista uusiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
@iplo vastasikin jo paljon paremmin, kuin minä pystyn. Tosin filamentinsyöttäjässä lähinnä hain, että se tulee sieltä suorana. Filamenttiketjuun pistämäni kuva GST 3D:n filamentista:
1639231763370.png

Varsinkin ne viimeiset voi olla kovasti mutkalla ja ei tämä hirveän taipuisaa ole. Pelkään lähinnä, että tämä jää johonkin kiinni ja tulostus keskeytyy.

--

Ja niistä isoista projekteista:

4" Peerlessit tuli jo, mutta noita 3" laajakaistoja pitää vielä odotella Kiinasta. Isompia on ehkä varastossa, mutta näistä on tarkoitus koettaa tehdä DIY-tietokonekaiuttimet. Ja ei ne ihan samoja ole, kun samoja elementtejä en saanut, niin vähän pitää säätää. Mutta tällaista puoliturhaa elektroniikkaprojektia, jota teen, kun tykkään säätää näiden kanssa :)
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 659
@iplo vastasikin jo paljon paremmin, kuin minä pystyn. Tosin filamentinsyöttäjässä lähinnä hain, että se tulee sieltä suorana. Filamenttiketjuun pistämäni kuva GST 3D:n filamentista:


Varsinkin ne viimeiset voi olla kovasti mutkalla ja ei tämä hirveän taipuisaa ole. Pelkään lähinnä, että tämä jää johonkin kiinni ja tulostus keskeytyy.

--

Ja niistä isoista projekteista:

4" Peerlessit tuli jo, mutta noita 3" laajakaistoja pitää vielä odotella Kiinasta. Isompia on ehkä varastossa, mutta näistä on tarkoitus koettaa tehdä DIY-tietokonekaiuttimet. Ja ei ne ihan samoja ole, kun samoja elementtejä en saanut, niin vähän pitää säätää. Mutta tällaista puoliturhaa elektroniikkaprojektia, jota teen, kun tykkään säätää näiden kanssa :)
Poimintana tämä korjaus kyseiseen ongelmaan: 2020 / Ender 3 Filament Guide by Filboyt
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
filamentinsyöttäjässä lähinnä hain, että se tulee sieltä suorana.
Tohon on yhtenä vaihtoehtona Ender 6 -tyylinen koneen sivulla oleva teline...jos vain työpöydällä on tilaa. Noita on monia vähän erilaisia thingiversessä, tässä nyt yksi vaihtoehto:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Tohon on yhtenä vaihtoehtona Ender 6 -tyylinen koneen sivulla oleva teline...jos vain työpöydällä on tilaa. Noita on monia vähän erilaisia thingiversessä, tässä nyt yksi vaihtoehto:
@Tiihokatti pidike on jo jonkun aikaa tulostunut taustalla. Pistän tuon tulemaan, kun otan PETG-rullat käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2020
Viestejä
120
Varsinkin ne viimeiset voi olla kovasti mutkalla ja ei tämä hirveän taipuisaa ole. Pelkään lähinnä, että tämä jää johonkin kiinni ja tulostus keskeytyy.
Tuohon pelkoon on hyvä lääke filamentti anturi, jos jumi tulee niin tulostus keskeytyy ja pystyt korjaamaan ongelman
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Tuohon pelkoon on hyvä lääke filamentti anturi, jos jumi tulee niin tulostus keskeytyy ja pystyt korjaamaan ongelman
Filamenttianturi reagoi siihen jos rullasta loppuu filamentti, ei siihen että extruder ei saa vedettyä rullassa jumissa olevaa nauhaa. Tai siis teoriassa näin, aika monessa printterissä noi anturit (mukaanlukien Prusan printterit) eivät aina toimi toivotulla tavalla.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
112
Usko pois, tuulettimet on pahin huolenaiheeni tällä hetkellä. Ja jos joku tarvitsee modausta, se on kokonaan uusi extruder / nozzle, niin en heti ainakaan Ender v2:een lähtisi modaustarpeita ostamaan.
Oikeastaan modaustarpeiksi samaa pakettia ehdottaisin, mitä itse laitoin Pro:hon ihan uutena. Maxissa (jonka ostin ennen Prota) oli Capricornia lukuunottamatta muut osat jo valmiina:
(Tuo vain random aliexpress-haku, samaa pakettia n+1 myyjällä)

Eli metallinen extruder-yläosa, oranssit jouset (nämä vissiin V2:ssa jo vakiona?) ja Capricorn-letku. Itseasiassa tuota Capricorniakin tarvii vaan noin 40mm, mutta sen itse opin vasta myöhemmin. Tuolla setillä ja parilla eri tulostimella olen nyt kymmenkunta kiloa PLA:ta ja vähän PETG:tä rinttaillut, feilanneet printit voi laskea sormilla ja hotendit on menneet tukkoon yhteensä kolme kertaa ja joka tapauksessa syynä ollut löystynyt PTFE-liitin. Nyt Max on muutettu direct driveksi koska singles day tarjous ja sulo vilen.

Molemmat tulostimet mulla on työhuoneessa missä tulee etätöitä tehtyä (ja vähän väliä teams-palaverissa roikuttua) ja oon aika allerginen ylimääräiselle metelille. Molemmat enderit oon saanut niin hiljaiseksi, että ne eivät häiritse. Paketista otettunahan noissa kovinta ääntä piti Meanwellin virtalähde, mikä lämmetessään lykkäsi puhaltimen täydelle teholle. Tempaisin virtalähteen kylkeen kuppiterällä 80mm reiän mihin ruuvasin Noctuan Redux (niiden halpismalli) puhaltimen 12v regulla. Alkuperäinen puhallin on yhä powerissa sisällä ja kytketty, mutta kertaakaan se ei ole lähtenyt pyörimään.

Prossa on fan shroudina muutamassa Youtube-videossa vastaan tullut Brissin fangi (maksullinen stl, paras 1,80e mitä olen hetkeen käyttänyt): https://cults3d.com/en/3d-model/tool/ender3-v2-dual-40mm-fan-hot-end-duct-fang

Tuossa pointtina oli lähinnä saada kappalejäähdytys molemmille puolille, mutta samalla desibelejä sai kuriin. Hotendin puhaltimena on 4010 Sunonin Maglev 220ohm vastuksen kanssa, kappalejäähyssä 4020 Sunon Maglev ilman vastuksia, mutta slicerissä säädän sen 75% nopeudelle, mikä näyttää riittävän. 100% nopeudella ei todellakaan ole hiljainen.
Pro on semisuljetussa Lack-kotelossa, missä on 2mm polykarbonaattiseinät. Siitä ei kyllä äänen suhteen paljoa hyötyä ole, mutta vetoisuutta estämään sen rakensinkin. Jos haluaa enclosurella hiljentää tulostinta, kannattaa käyttää jotain materiaalia missä on enemmän massaa..
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
112
Jaa niin, noista filamentin runout-sensoreista vielä: Octoprinttiä käyttäessä ne eivät toimi ilman säätämistä. Tulostin ei osaa kertoa Octoprintille, että filamentti on loppunut ja Octoprint jatkaa tulostuksen käskyttämistä. Teaching Techillä oli video tuosta jokin aika sitten, siinä oli ohjeet miten yhdistelmän saa toimimaan. Ei ollut monimutkainen juttu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Jaa niin, noista filamentin runout-sensoreista vielä: Octoprinttiä käyttäessä ne eivät toimi ilman säätämistä. Tulostin ei osaa kertoa Octoprintille, että filamentti on loppunut ja Octoprint jatkaa tulostuksen käskyttämistä. Teaching Techillä oli video tuosta jokin aika sitten, siinä oli ohjeet miten yhdistelmän saa toimimaan. Ei ollut monimutkainen juttu.
Mun kommentti siitä etteivät ne toimi aina hyvin, ei liittyny octoprinttiin, vaan siihen että esim Prusa on nyt jo kahteen kertaan markkinoinut uutta printterimallia lauseella "korjasimme viallisen filamenttisensorin". Eikä ne täysin luotettavia ole ollut millään muullakaan laitteella. Mutta tämä on ongelma vain niille jotka välttämättä haluavat vetää jonkun 15h tulostuksen aivan viimeisiin metreihin keskeneräisestä rullasta, eikä yhtään ongelma niille jotka osaavat punnita rullan ja laskea paljonko on jäljellä että varmasti riittää.
Vahva suositus kaikille ostaa jokin 3D-kynä, jolla käyttää loppurullat esimerkiksi kappaleiden liimaamiseen toisiinsa, tai keskeneräisten ja jatkettujen tulostustusten korjailuun ja sitten vielä kaikenlaiseen kikkailuun (saa meinaan huikeen hienoja joulukoristeita mm tehtyä).
Jos kilon filamenttirullat maksaa jopa alle kymmenen euron, ei sillä ole niin väliksi vetää joka rullaa ihan viimeiseen jossain pitkässä tulosteessa vai jättääkö kaapin päälle odottaan jotain pikku hilperötulosteita.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Tässä kannattaa huomioida, että olen käytännössä tulostellut vasta pari viikkoa.

Pistin kuitenkin metallisen extruderin tulemaan, kun se maksoi kympin ja tuolta:
(kun on satoja tilauksia, ja kommenteissa kuinka hyvin toimii Ender 3 V2:n kanssa, niin kai sitä uskaltaa tilata)
Sorry, mä en halua olla pahanilmanlintu, mutta mitä foorumeilta olen seurannu, juuri tuon mallin "tuplatartunta" on ollu ihmisille suuri pettymys.
Siitä alkuperäisestä Enderin extruderista on kyllä olemassa metallinen variantti, jota myydään noin 4 eurolla ja se kyllä toimii. Jos haluaa dual drive mekanismin, sitten kannttaa katsoa Bondtechin BMG:n suuntaan ...tai sitä kopioiviin laadukkaimpiin variantteihin, joista voisin suositella Trianglelabsin kopiota, joka on toiminnassa kahdessa tulostimessani. Muistaakseni olen Trianglelabsista maksanut noin 25 euroa kappaleelta. Sitten kun vierekkäin on ihan alkuperäinen muovinen Enderin extruder pyörimässä ja Trianglelabsin BMG kopio, ei tulostusjäljessä ole mitään ero ja tulee ajatelleeksi että miksi ostin. No ostin silloin kun oli tappelua siitä antaako rulla filamenttia ulos vai ei, mutta sitten lopetin ostamasta huonoja filamentteja ja ongelmat hävisi. Siis sillä kalliilla dual drivella pystyy lisäämään vetokykyä, jota tarvitaan jättimäisissä rullissa (esmes 5kg) tai sitten rullissa joita ei ole valmistajan puolesta rullattu huolellisesti.
Se vaan on mun kokemuksen mukaan sillai, että ne rullat joita ei ole rullattu hyvin, ei niissä myöskään langan paksuus ole aina ihan niin justiinsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Sorry, mä en halua olla pahanilmanlintu, mutta mitä foorumeilta olen seurannu, juuri tuon mallin "tuplatartunta" on ollu ihmisille suuri pettymys.
Siitä alkuperäisestä Enderin extruderista on kyllä olemassa metallinen variantti, jota myydään noin 4 eurolla ja se kyllä toimii. Jos haluaa dual drive mekanismin, sitten kannttaa katsoa Bondtechin BMG:n suuntaan ...tai sitä kopioiviin laadukkaimpiin variantteihin, joista voisin suositella Trianglelabsin kopiota, joka on toiminnassa kahdessa tulostimessani. Muistaakseni olen Trianglelabsista maksanut noin 25 euroa kappaleelta. Sitten kun vierekkäin on ihan alkuperäinen muovinen Enderin extruder pyörimässä ja Trianglelabsin BMG kopio, ei tulostusjäljessä ole mitään ero ja tulee ajatelleeksi että miksi ostin. No ostin silloin kun oli tappelua siitä antaako rulla filamenttia ulos vai ei, mutta sitten lopetin ostamasta huonoja filamentteja ja ongelmat hävisi. Siis sillä kalliilla dual drivella pystyy lisäämään vetokykyä, jota tarvitaan jättimäisissä rullissa (esmes 5kg) tai sitten rullissa joita ei ole valmistajan puolesta rullattu huolellisesti.
Se vaan on mun kokemuksen mukaan sillai, että ne rullat joita ei ole rullattu hyvin, ei niissä myöskään langan paksuus ole aina ihan niin justiinsa.
Tämmöinen?

Ei se hinta ole ylitsepääsemätön ongelma, en vaan halua miljoonaa tuollaista tilailla.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Tämmöinen?

Ei se hinta ole ylitsepääsemätön ongelma, en vaan halua miljoonaa tuollaista tilailla.
Toi on kopion kopion kopio, ongelmana on pääasiallisesti että tartuntahampaat ovat vain vähän sinnepäin.
Ostin itse niiden virallisesta kaupasta ja näköjään hintaan 23e, mutta tällä hetkellä heidän hintansa menee päälle 36e. En tiedä onko tämä oikeasti aito Trianglelabs, mutta niin väittävät:

edit: Mä suosittelen ottaan Trianblelabsin virallisen kaupan seurantaan ja katsella koska niillä tulee seuraava alemyynti ja ottaa sieltä, noista muista on ihan arpaa ostella.
 
Liittynyt
16.12.2020
Viestejä
120
Filamenttianturi reagoi siihen jos rullasta loppuu filamentti, ei siihen että extruder ei saa vedettyä rullassa jumissa olevaa nauhaa. Tai siis teoriassa näin, aika monessa printterissä noi anturit (mukaanlukien Prusan printterit) eivät aina toimi toivotulla tavalla.
Riippuu anturista, smart filament sensor tunnistaa kun filamentti ei liiku ja toimii helvetin hyvin
 
Liittynyt
16.12.2020
Viestejä
120
Jaa niin, noista filamentin runout-sensoreista vielä: Octoprinttiä käyttäessä ne eivät toimi ilman säätämistä. Tulostin ei osaa kertoa Octoprintille, että filamentti on loppunut ja Octoprint jatkaa tulostuksen käskyttämistä. Teaching Techillä oli video tuosta jokin aika sitten, siinä oli ohjeet miten yhdistelmän saa toimimaan. Ei ollut monimutkainen juttu.
Smart filament sensor+ octoprint toimii moitteetta kun anturi kytketty raspberryyn
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tallista löytyy sekä Ender 3v2 että nyt myös Ender 5 plus.
Ender 3v2 voi olla äänekäs jos ei muusta ole kokemusta, mutta kun 5+ koneen käynnistää niin ei varmasti kuule mitään 3v2:n ääniä. Tuota 5+ on paljon testeissä haukuttu että on aivan järkyttävän äänekäs. Niitä kun olin lukenut/katsellut niin odotin jotain sietämätöntä, mutta yllätys oli positiivinen kun se on vaan aika kova ääninen + kuulostaa matriisitulostimelta kun stepperiajuritkin on äänekkäät.
Eli jokaisesta kiinni mikä on äänekäs, mutta ender 3v2 ei ole äänekäs jos vertaa muihin tulostimiin. On se kovempi ääninen kuin perus pc, eli makuuhuoneeseen en laittais. Toisaalta en nyt muovihöyryjä makuuhuoneeseen muutenkaan puhaltelis.

Yhdyn kyllä siihen, että ender 3v2 on optimi kokoinen kaikkeen. Nyt kun tuota 5+ koittanut saada johonkin järkevästi mahtumaan niin todennut että ender 3v2 on hyvä.
5+ vaatii noin 700x700nm lattiapintaa ja korkeudessakin ollaan lähempänä 900mm. Haaste myös on se että moottorit+liikkuvat osat on x akselilla rungon ulkopuolella. Eli olisi helppo työntää se seinään kiinni, mutta sepäs ei onnistukkaan. Eli vaikka runko on noin 600x600mm niin sen ympärille vaatii jonkin verran lisätilaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Hemmetti että tuohon BLtouchiin palaa hermo. Onko jollain oikeasti toimiva systeemi?
Aikaisemmin jo ketjuun itkin kun Ender 3v2 bltouch menee lähes joka kerta vikatilaan kun koitan meshiä ajaa.

No nyt on tämä uusin hankinta, Ender 5 plus jossa ei oikeasti ole Z-anturointia ollenkaan vaan ainoa millä Z rajat haetaan on BLtouch. Nyt kaksi iltaa (yht n. 8h) tapellut ja eilen onnistuin ensimmäisen kerran saamaan vähän muovia pedille asti. Eli BLtouch menee joko heti käynnistyksessä vilkku-tilaan tai sitten kesken probauksen. Olen purkanut bltouchin useamman kerran, putsannut sisältä yms. Neulankin vaihdoin kun sellainen löytyi varastosta. Myös neulan korkeutta olen koittanut päätyruuvilla säätää.
Eli ongelma on se, että toi tuossa koneessa Z on aivan pielessä kun BLtouch menee vikatilaan.
Kone siis kotiajossa hakee keskeltä petiä Z:n korkeuden. Usein BLtouch menee jo tätä ennen vikatilaan mutta joskus harvoin pääsen jopa tuon kotiaseman hakemaan.
Sen jälkeen koitan tietty ajaa pedistä meshin, mutta ikinä en sitä pääse loppuun asti ennen kuin bltouch on vikatilassa. Kun anturi menee vikatilaan niin kone vain jatkaa meshin ajoa ja siitä tulee aika mielenkiintoinen. Arpoo siis arvot ja pahimmat on ollut yli 20mm heittoja.
Kone on siitä vielä ärsyttävä että ei tosiaan lopeta vaan vaikka bltouch menee vikatilaan niin kone jatkaa. Joko se ajaa hotendin päin petiä tai sitten lottoaa korkeudeksi jotain ihan älytöntä.

Kun Z-korkeuden saa mitattua niin sittenhän pitää vielä säätää Z-offset kohdalleen. Tattia nostaa pystyyn se että kun bltouch kenkkuilee niin olen sitä purkanut irti ja kasaillut vaikka kuinka monta kertaa. Eli jos satun jostain syystä saan kotiaseman ajettua joudun kuitenkin vielä hakemaan z-offsetin kohdalleen minkä aikana sitten bltouch totta kai menee vikatilaan ja tulostusta aloittaessa Z-korkeus on taas jotain lotottua.

Eli mikä helkutti noita vaivaa? Ender 3V2 on suunilleen sama, mutta siinä BLtouch toiminta ei ole noin kriittistä vaan riittää että saa kerran ajettua ja sen jälkeen voi tulostella. Ender 5 plus taas vaatii useamman probe tuloksen ennen kuin tulostuksen saa käyntiin = ei onnistu ikinä (oikeasti onnistuin kerran 8h säädöllä!)

Mikä anturi olisi hyvä BLtouchin tilalle jos ei löydy korjausta?

EDIT: Unohtui tuohtuneena mainita että BLtouch menee vikatilaan vähän missä asennossa vaan. Eli joko neula on ylhäällä, eikä triggaudu alas tai sitten neula on alhaalla ja vikatilaan. Olen jopa nähnyt että neula nousee ylös mutta silti mennään vikatilaan. Tästä pääteltynä olen säädellyt neulan päätyruuvia, että jos neula ei osu oikeaan kohtaan. Ei apua.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 650
Hemmetti että tuohon BLtouchiin palaa hermo. Onko jollain oikeasti toimiva systeemi?
Aikaisemmin jo ketjuun itkin kun Ender 3v2 bltouch menee lähes joka kerta vikatilaan kun koitan meshiä ajaa.

No nyt on tämä uusin hankinta, Ender 5 plus jossa ei oikeasti ole Z-anturointia ollenkaan vaan ainoa millä Z rajat haetaan on BLtouch. Nyt kaksi iltaa (yht n. 8h) tapellut ja eilen onnistuin ensimmäisen kerran saamaan vähän muovia pedille asti. Eli BLtouch menee joko heti käynnistyksessä vilkku-tilaan tai sitten kesken probauksen. Olen purkanut bltouchin useamman kerran, putsannut sisältä yms. Neulankin vaihdoin kun sellainen löytyi varastosta. Myös neulan korkeutta olen koittanut päätyruuvilla säätää.
Eli ongelma on se, että toi tuossa koneessa Z on aivan pielessä kun BLtouch menee vikatilaan.
Kone siis kotiajossa hakee keskeltä petiä Z:n korkeuden. Usein BLtouch menee jo tätä ennen vikatilaan mutta joskus harvoin pääsen jopa tuon kotiaseman hakemaan.
Sen jälkeen koitan tietty ajaa pedistä meshin, mutta ikinä en sitä pääse loppuun asti ennen kuin bltouch on vikatilassa. Kun anturi menee vikatilaan niin kone vain jatkaa meshin ajoa ja siitä tulee aika mielenkiintoinen. Arpoo siis arvot ja pahimmat on ollut yli 20mm heittoja.
Kone on siitä vielä ärsyttävä että ei tosiaan lopeta vaan vaikka bltouch menee vikatilaan niin kone jatkaa. Joko se ajaa hotendin päin petiä tai sitten lottoaa korkeudeksi jotain ihan älytöntä.

Kun Z-korkeuden saa mitattua niin sittenhän pitää vielä säätää Z-offset kohdalleen. Tattia nostaa pystyyn se että kun bltouch kenkkuilee niin olen sitä purkanut irti ja kasaillut vaikka kuinka monta kertaa. Eli jos satun jostain syystä saan kotiaseman ajettua joudun kuitenkin vielä hakemaan z-offsetin kohdalleen minkä aikana sitten bltouch totta kai menee vikatilaan ja tulostusta aloittaessa Z-korkeus on taas jotain lotottua.

Eli mikä helkutti noita vaivaa? Ender 3V2 on suunilleen sama, mutta siinä BLtouch toiminta ei ole noin kriittistä vaan riittää että saa kerran ajettua ja sen jälkeen voi tulostella. Ender 5 plus taas vaatii useamman probe tuloksen ennen kuin tulostuksen saa käyntiin = ei onnistu ikinä (oikeasti onnistuin kerran 8h säädöllä!)

Mikä anturi olisi hyvä BLtouchin tilalle jos ei löydy korjausta?

EDIT: Unohtui tuohtuneena mainita että BLtouch menee vikatilaan vähän missä asennossa vaan. Eli joko neula on ylhäällä, eikä triggaudu alas tai sitten neula on alhaalla ja vikatilaan. Olen jopa nähnyt että neula nousee ylös mutta silti mennään vikatilaan. Tästä pääteltynä olen säädellyt neulan päätyruuvia, että jos neula ei osu oikeaan kohtaan. Ei apua.
Omaan 3v2:een laitoin CR-Touchin. Sisällä Jyers UBL firmis 10x10 meshillä. Meshin ajoin kerran ja tulostusten alkuun laitoin aina ajettavaksi kolmen pisteen pikaleveloinnin. Tämä on ainakin toiminut erittäin hyvin, tosin asennuksesta vasta pari viikkoa niin kauhean montaa printtiä en vielä ole ehtinyt tehdä.

Ymmärtääkseni CR-Touch on BL:ää luotettavampi, koska se perustuu optiseen sensoriin BL:n hall-sensorin sijaan.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Mistäs kannattaa katsella tarjouksia näistä Ender 3v2 tulostimista? Vai olisiko tuo 3S1 parempi valinta aloittelijalle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Omaan 3v2:een laitoin CR-Touchin. Sisällä Jyers UBL firmis 10x10 meshillä. Meshin ajoin kerran ja tulostusten alkuun laitoin aina ajettavaksi kolmen pisteen pikaleveloinnin. Tämä on ainakin toiminut erittäin hyvin, tosin asennuksesta vasta pari viikkoa niin kauhean montaa printtiä en vielä ole ehtinyt tehdä.

Ymmärtääkseni CR-Touch on BL:ää luotettavampi, koska se perustuu optiseen sensoriin BL:n hall-sensorin sijaan.
Aika hurja että on metallisella probella. Ainakin toi 5+ kun ajelee miten sattuu vikatilanteissa niin muovinen on ollut ihan hyvä...
Noh, ilo oli lyhyt, katselin CR touchin speksiä ja useamman kerran kerrotaan että vaatii 32bit emon. 5plussassa on kuulemma 8bit kortti. Täytyy käyttää vielä kotelo auki ja varmistaa.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
112
Hemmetti että tuohon BLtouchiin palaa hermo. Onko jollain oikeasti toimiva systeemi?

EDIT: Unohtui tuohtuneena mainita että BLtouch menee vikatilaan vähän missä asennossa vaan. Eli joko neula on ylhäällä, eikä triggaudu alas tai sitten neula on alhaalla ja vikatilaan. Olen jopa nähnyt että neula nousee ylös mutta silti mennään vikatilaan. Tästä pääteltynä olen säädellyt neulan päätyruuvia, että jos neula ei osu oikeaan kohtaan. Ei apua.
Hmm. Jos jotain pitäisi veikata, en usko että itse anturissa olisi varsinaisesti vikaa, mutta firmis ja emon yhteensopivuus voi olla vähän niin ja näin. Ei olisi mitenkään yllättävää, että emossa on testaamaton firmis tai anturin kytkentä on tehty väärin, vaikka ko. anturi on tehtaalta tullessa jo koneessa ollutkin. Esim Crealityn omat firmikset Ender 3 4.2.2 emo - bltouch yhdistelmälle käyttää sitä viisipinnistä anturiliitintä, vaikka siinä on tunnetusti ongelmia ja anturin triggeripinnit pitää liittää Z-rajakytkimen liittimeen. Sille yhdistelmälle Crealityltä ei ainakaan Maxille löytynyt omaa firmistä.
Ja toisena esimerkkinä eri firma, Two Trees on jopa lähettänyt asiakkaille printtereitä (Sapphire) mihin ei ole firmistä ajettu ollenkaan :D

Ender vitosissa ei nähtävästi voi puhdasta Marlinia ajaa emolle ilman että päivittää myös LCD:n firmiksen. Silti se on mun mielestäni varsin varteenotettava vaihtoehto..

Tosin jos toi olis oma projekti, vaihtaisin emoksi Bigtreetechin SKR E3 Turbon (viisi stepperiohjainta eli kummallekin Z-moottorille oma) niin saa G34 komennolla koneen oikaisemaan pedin gantryn suuntaiseksi. Tosin en tiedä miten sitä saa toimimaan E5:n LCD:n kanssa, mutta niillä on myös paketteja missä on oma kosketusnäyttönsä.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Mistäs kannattaa katsella tarjouksia näistä Ender 3v2 tulostimista? Vai olisiko tuo 3S1 parempi valinta aloittelijalle?
3S1:sestä ei ole olemassa vielä vakavasti otettavia käyttäjäarvioita ja jopa ne muutamat maksetut mainokset pikkukanavilta löytää siitä merkittäviä parannuksen kohtia, joten kannattaa tuo printteri skipata vielä toistaiseksi. Aliexpress taitaa olla paras paikka kytätä Enderin tarjouksia, mutta suodata pois kaikki ne jotka eivät lähde eu-varastolta. Voi olla että hyviä hintoja joudut odottamaan ensi vuodelle...mutta sinnehän ei ole enää pitkä aika! Alle 200e on jo kohtalainen, 180e kannattaa jos ostaa ja 170e on jo hyvä hinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
380
Oisko jollain ideoita miten saada kunnolla tulostettua 7mm halkaisijaltaan oleva ohutseinämäinen (0,5-0,6mm seinämävahvuus) sylinteri.

Ongelmana on ulkopuolen tulostusjälki, eli aina ku se alottaa uuden kerroksen niin suutin tekee semmosen knöölin siihen liitoskohtaan. Samaan kohtaan jos laittaa sauman niin muu alue sylinterissä on kyllä helkkarin hyvä jäljeltään, mutta sauma jää liikaa patille ja hiominen ei ole tässä vaihtoehto ku se rikkoo pinnan. Jos käyttää randomia tai nearestia niin se sylinteri on ympäriinsä niitä pieniä patteja täynnä ja se se vasta on hirveän näköinen..

Enderin 3 Pro laite. Suutin mulla on 0.4mm ja layerinä oon kokeillu ajella 0,1-0,2mm. Aineena PLA. Lämpö 215°C joka alin valmistajan suositus tälle PLA:lle. PrusaSlicer softana.

Loppuu konstit itellä ku vielä niin uus juttu tämä tulostushomma. Vai onko tuo mahdoton tehdä siistinä. Auttasko tuohon pienempi suutin, 0,3mm löytys kyllä..
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 088
Oisko jollain ideoita miten saada kunnolla tulostettua 7mm halkaisijaltaan oleva ohutseinämäinen (0,5-0,6mm seinämävahvuus) sylinteri.

Ongelmana on ulkopuolen tulostusjälki, eli aina ku se alottaa uuden kerroksen niin suutin tekee semmosen knöölin siihen liitoskohtaan. Samaan kohtaan jos laittaa sauman niin muu alue sylinterissä on kyllä helkkarin hyvä jäljeltään, mutta sauma jää liikaa patille ja hiominen ei ole tässä vaihtoehto ku se rikkoo pinnan. Jos käyttää randomia tai nearestia niin se sylinteri on ympäriinsä niitä pieniä patteja täynnä ja se se vasta on hirveän näköinen..

Enderin 3 Pro laite. Suutin mulla on 0.4mm ja layerinä oon kokeillu ajella 0,1-0,2mm. Aineena PLA. Lämpö 215°C joka alin valmistajan suositus tälle PLA:lle. PrusaSlicer softana.

Loppuu konstit itellä ku vielä niin uus juttu tämä tulostushomma. Vai onko tuo mahdoton tehdä siistinä. Auttasko tuohon pienempi suutin, 0,3mm löytys kyllä..
Noin pientä en ole kokeillut mutta isommilla slic3r "spiral vase" on toiminut. Tuo tekee seinämän yhdellä nauhalla spiraalina ylös eli suutin sen mukaan.

Noin pienessä ei ehkä toimi kun edellinen kerros ei ehkä ehdi jäähtyä tarpeeksi ennen seuraavaa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
146
Noin pientä en ole kokeillut mutta isommilla slic3r "spiral vase" on toiminut. Tuo tekee seinämän yhdellä nauhalla spiraalina ylös eli suutin sen mukaan.

Noin pienessä ei ehkä toimi kun edellinen kerros ei ehkä ehdi jäähtyä tarpeeksi ennen seuraavaa.
eikös silloin riitä kun hidastaa tulostusnopeutta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Voisiko retractilla tai lämpötilan tiputuksella saada vähennettyä knölliä? Kuulostaa siltä että siirron aikana suuttimesta valuu matskua ulos.
 
Liittynyt
29.09.2021
Viestejä
5
3S1:sestä ei ole olemassa vielä vakavasti otettavia käyttäjäarvioita ja jopa ne muutamat maksetut mainokset pikkukanavilta löytää siitä merkittäviä parannuksen kohtia, joten kannattaa tuo printteri skipata vielä toistaiseksi. Aliexpress taitaa olla paras paikka kytätä Enderin tarjouksia, mutta suodata pois kaikki ne jotka eivät lähde eu-varastolta. Voi olla että hyviä hintoja joudut odottamaan ensi vuodelle...mutta sinnehän ei ole enää pitkä aika! Alle 200e on jo kohtalainen, 180e kannattaa jos ostaa ja 170e on jo hyvä hinta.
Eikös tuo 3S1 ole paranneltu versio V2:sta? Itellä tuo 3S1 kiinnostaisi enemmän, koska sillä voi ilmeisesti printata enempi materiaaleja, ja olen valmis maksamaan siitä enemmän. Vielä itse en ole 3d printteriä tilannut, mutta 3S1 vaikuttaisi minulle sopivalta vaihtoehdolta. Tuntuisi, että V2 olisi liian vaikeakäyttöinen aloittelijalle, kun sitä pitäisi modailla, että saa printattua materiaaleja, joita haluaa käyttää. Voisitko myös valaista näitä merkittäviä parannuksen kohtia, joita videoissa on? Olen katsellut noita mainoksia, mutta en ole itse löytänyt mitään "hälyttävää"
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Eikös tuo 3S1 ole paranneltu versio V2:sta? Itellä tuo 3S1 kiinnostaisi enemmän, koska sillä voi ilmeisesti printata enempi materiaaleja, ja olen valmis maksamaan siitä enemmän. Vielä itse en ole 3d printteriä tilannut, mutta 3S1 vaikuttaisi minulle sopivalta vaihtoehdolta. Tuntuisi, että V2 olisi liian vaikeakäyttöinen aloittelijalle, kun sitä pitäisi modailla, että saa printattua materiaaleja, joita haluaa käyttää. Voisitko myös valaista näitä merkittäviä parannuksen kohtia, joita videoissa on? Olen katsellut noita mainoksia, mutta en ole itse löytänyt mitään "hälyttävää"
Ei se ole paranneltu versio V2:sta, vaan erilaisella toimintaperiaatteella oleva tulostin. Suorasyöttö ei ole "parannus" bowden-tyyliseen, vain erilainen toimintamekanismi, jossa on omat huonot puolensa.
No suurin yksittäinen ongelma 3S1:ssä on sen CR touch, jota laitteessa oleva käyttöjärjestelmä ei ainakaan tässä kohtaa täysin tue oikealla tavalla. Esimerkiksi siten, että kone ei suostu tekemään "vaaitusta" siten että suutin ja peti olisivat kuumana. Muita uusia materiaaleja tuolla ei voi tulostaa, kuin TPU.
Tällä hetkellä parempi valinta direct drive printtereistä on Artillery Sidewinder X2
 
Liittynyt
26.06.2019
Viestejä
204
Ajattelin että kukaan tuskin liiemmin selaa tuota myyntipalstaa näitten värkkien takia niin pistetään pikku mainos tänne. Elikkä olen vaihtamassa Ender 3 v2:ni Prusa miniin kun sillä olisi tipan pieneempi jalanjälki niin passaisi paikalleen sopivammin. Hankkiutuisin siis eroon tuosta enderistäni josta löytyy seuraavanlaiset modit: BlTouch, motherboardin ja psu:n tuulettimet vaihdettu noctua 80mm. Hot end härvelinä tällainen kahdella kappaletuulettimella, joiden kanssa äänenvoimakkuus paljon pienempi. Pedin alla kumit jousien tilalla, myös keltaiset jouset löytyy. Capricorn bowden putki. Ja jaloissa pienet korokkeet että nuo noctuat mahtui tuon laitteen alle. Myyn modattuna tai alkuperäisenä, hinnat toki sen mukaan. Tulostin sijaitsee Tampereella. Tarjouksia ja lisäkyssäreitä vastaan yksityisviestein ettei tätä ketjua häiritä enempää :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
112
Eikös tuo 3S1 ole paranneltu versio V2:sta?
Olen samalla linjalla kuin iplo, tuo ei varsinaisesti ole "parannettu" malli (siinä missä V1 on alkuperäiseen Pro-malliin), mutta varusteltu muodin mukaisilla optioilla, joita suuri osa V2:n käyttäjistä ei ole koskaan koennut tarvitsevansa. Direct drive tosiaan mahdollistaa TPU:n ja periaatteessa retract-arvoilla voidaan saada stringing (eli ne ylimääräiset haituvat printeissä) vähemmälle pienemmällä säädöllä, mutta vastaavasti massan lisääntyessä todennäköisesti ringing/ghosting (Print Quality Guide) lisääntyy varsinkin isommilla tulostusnopeuksilla. Muuta etua tuosta ei suoraan saa. Itse päivitin toisen tulostimeni direct driveksi, mutta en kyllä koe hyötyneeni siitä mitään muuta kuin helpomman filamenttivaihdon.

Tuosta extruder/hotend -kombosta en ole vielä mitään tarkempia kuvia nähnyt, mutta maksimilämpötilaksi sille on kerrottu 260c. Se rajaa eksoottisimmat materiaalit pois, kuten V2:ssakin. V2:n on olemassa vaikka ja mitä vaihtoehtoja jos halutaan mennä kuumemmaksi, mutta tuon S1:n extruder/hotendin ollessa yhteenrakennettu kokonaisuus, veikkaisin että menee jokunen tovi, että siihen alkaa saamaan tarvittavia heatbrakeja yms jotta päästään rakentamaan "all metal hotend".
Tosin täytyy mainita, että itselleni tuo 260c (eli PTFE-putken sietolämpötila) on riittänyt mennen tullen.

Tuntuisi, että V2 olisi liian vaikeakäyttöinen aloittelijalle, kun sitä pitäisi modailla, että saa printattua materiaaleja, joita haluaa käyttää.
V2 on ollut markkinoilla jo melko pitkään ja siihen saa valtavan hyvin vertaistukea. S1 on niin uusi malli, ettei ensimmäisiäkään kuluttajakappaleita ole toimitettu, eikä käytännön kokemusta ole kenelläkään muilla kuin pre-production -mallien saaneilla Youtubettajilla. Crealityllä valitettavasti on historiaa siitä, että tuovat markkinoille ei-ihan-valmiita tulostimia, joiden ongelmia (useimmiten ohjelmallisia) kuluttajat sitten ratkovat. Esimerkkinä tuo mitä muutama viesti sitten kirjoitin E3 Maxista ja ylipäätään noiden ABL-antureiden yhteensopivuusasiat eri emolevyihin ja firmwareihin (sekä firmisten hitaat päivitysvälit) ja vaikkapa Ender 6:n omistajien kokemukset filamentin syötön ongelmista, Wifi-boksin yhteensopivuus- ja toimintavarmuusasiat yms.

Ja se, että tulostin on direct drive on sinällään kiva ominaisuus, mutta tuo S1:n hotend/extruder on aivan uusi kokonaisuus heiltä. Se saattaa hyvin olla pomminvarma syöttöyksikkö, mutta vain aika näyttää. E3D:n (englantilainen) Hemeran alkupään laitteissa oli ongelmia, mitkä kyllä hoitivat kuntoon, Biqu:n (kiinalainen) H1:n alkupään tuotannon laitteissa koko extruder hirtti kiinni ja youtube on täynnä arvosteluita muista extrudereista mitkä eivät yksinkertaisesti toimi.

Kaikesta skeptisyydestä huolimatta olen aika varma, että S1 tulee varmasti aikanaan olemaan hyvä ja myyvä tulostin, mutta en ole vakuuttunut siitä, onko se niin valmis markkinoille tullessaan, että sitä uskaltaisi aloittelevalle suositella. Vuoden kuluttua paketti on varmaankin hiottu ja hintakin tippunut satasella, mutta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Itse suosittelen ender 3v2:sta kuin 3S1 sen takia että mietin kanssa tulostinta hankkiessa että enempi materiaaleja on parempi. Nyt kun tulostin on ollut jo vuoden pari en ole kertaakaan miettinyt muuta vaihtoehtoa kuin PLA tai PETG, enkä keksi mitään käyttöä elastisille tulosteilla. Ehkä suojelen itseäni kun en voi niitä tulostella, mutta useamman kerran olen koittanut keksiä mihin oikeasti käyttäisin sitä direct drive tulostinta. Siksi myös olen jättänyt 3v2:n päivittämisen DD:lle pois, koska siitä tulee enemmän haittaa kuin hyötyjä PLA/PETG rintamalla.

Joskus vielä varmasti jotain "carbon" sanan sisältävää pla/petg yhdistettä tulostelen, mutta siihen ei paljoa tarvita.

Jos sinulla ei heti ole ideaa mihin niitä matskuja tarvitset niin suosittelen ostamaan nyt halvalla sen 3v2:n. Treenaa sillä ja jos koet tarvetta elastisille materiaaleille niin joko päivität 3v2:n DD:lle (alle 100e) tai sitten hankit siinä vaiheessa toisen tulostimen noille matskuille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 440
Mikä mahtanut mennä vikaan kun jälki muuttunut tälläiseksi? Samoin tuo tuntuu ihan paperilta minkä pystyy sormin puristamaan kasaan vaikka nyt kasassa pysyykin. Sellasen pistin merkille, että tuo moottori mikä syöttää lankaa pitää välillä erikoista ääntä Ender 3v2 kyseessä.


2021-12-16 15.58.03.jpg
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Mikä mahtanut mennä vikaan kun jälki muuttunut tälläiseksi? Samoin tuo tuntuu ihan paperilta minkä pystyy sormin puristamaan kasaan vaikka nyt kasassa pysyykin. Sellasen pistin merkille, että tuo moottori mikä syöttää lankaa pitää välillä erikoista ääntä Ender 3v2 kyseessä.


Extruder osittain tukossa?

EDIT: Hotend siis.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 440
Extruder osittain tukossa?
Eli toi mikä kuumenee ja tunkee lankaa? Sen vissiin saa jotenkin auki asian varmistaakseen.

Step by step videokin näemmä:



Pitää nyt huvikseen availla tuo.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Mikä mahtanut mennä vikaan kun jälki muuttunut tälläiseksi? Samoin tuo tuntuu ihan paperilta minkä pystyy sormin puristamaan kasaan vaikka nyt kasassa pysyykin. Sellasen pistin merkille, että tuo moottori mikä syöttää lankaa pitää välillä erikoista ääntä Ender 3v2 kyseessä.


Laittaisin lisää lämpöä tuolle. Minulla oli joskus tartuntaongelmia, ne ratkesivat lämmöllä. Ja siis nozzle, näyttää kuitenkin pysyvän hotbedissä.

Disclaimer: en ole tulostellut kuin pari viikkoa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 091
Viestejä
4 191 139
Jäsenet
70 862
Uusin jäsen
pesä_

Hinta.fi

Ylös Bottom