2.5, 5 ja 10Gb ethernet kotona

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Olisko täällä tietoa siitä, että miten kannattaisi tehdä kuitu talosta autotalliin?

Minulle tulee kuituliittymä tässä lähi viikkojen aikana ja nyt kun pihaa myllätään auki niin ajattelin samalla laittaa kuidun autotalliin. Tässä on pari sellaista asiaa, joista minulla ei ole kokemusta. Ensimmäisenä miten kannattaa laittaa kuitumaahan? Oma ajatus oli, että suojaputkessa ns. normaali valmiilla päillä oleva kuitukaapeli ~25m. Toisena vaihtoehtona sellainen maa asennukseen tarkoitettu kuitukaapeli ja siihen päiden hitsaus. (en osaa hitsata kaapelia, kaveri tosin osaa jos välttämätön pakko tehdä niin). Suojaputki vaihtoehdossa laittaisin toiseksi cat6 toiseksi kaapeliksi, niin saan räkiltä UPS varmennetun poe virransyötön valvontakameralle. Tähän suojaputki vaihtoehdoksi kaipailisin niitä kommentteja ja kokemuksia.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
50 millistä suojaputkea laittaisin ja siihen LC päillä kaks eri valmista 30 metrin kuitua. Toinen OM3 ja toinen OS2. Samaan putkeen sitten ne pari perus CAT6a kaapelia kans.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
279
@systeemi Eikös tuollainen 50mm ole se ihan perus, sinne mahtuu vähän useampikin johto tulevaisuuden varalle, kuten vaikka Rotomon kaapelinsuojaputki 50mmx25m sn8 taipuisa keltainen

Itsellä siis tuollaista talon ja piharakennuksen välissä hieman vajaa 50m. Miettinyt että jotain valmiskuitukaapeleita voisi siihen ostaa sinne.

Tuskin noita hitsauttamaan kannattaa ellei ole vehkeitä ja osaamista omasta takaa?
 

Tigiiz

(oo=[][]=oo)
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
191
Voisit tiedustella ekaksi urakoitsijalta jos et vielä ole, että vetäisivätkö samoilla tulilla talliin. Ei välttämättä, mutta aina kantsii kysyä. Mutta jos ite tekkee, niin näillä esimerkiksi onnistuu.
50mm suojaputki narulla

LC-LC kuitukaapeli

Hitsuuhommia ei tarvi tämän kaapelin kanssa ja saapi customina mieluisan. Kuidut päättää sitten patch paneleihin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 466
Olisko täällä tietoa siitä, että miten kannattaisi tehdä kuitu talosta autotalliin?

Minulle tulee kuituliittymä tässä lähi viikkojen aikana ja nyt kun pihaa myllätään auki niin ajattelin samalla laittaa kuidun autotalliin. Tässä on pari sellaista asiaa, joista minulla ei ole kokemusta. Ensimmäisenä miten kannattaa laittaa kuitumaahan? Oma ajatus oli, että suojaputkessa ns. normaali valmiilla päillä oleva kuitukaapeli ~25m. Toisena vaihtoehtona sellainen maa asennukseen tarkoitettu kuitukaapeli ja siihen päiden hitsaus. (en osaa hitsata kaapelia, kaveri tosin osaa jos välttämätön pakko tehdä niin). Suojaputki vaihtoehdossa laittaisin toiseksi cat6 toiseksi kaapeliksi, niin saan räkiltä UPS varmennetun poe virransyötön valvontakameralle. Tähän suojaputki vaihtoehdoksi kaipailisin niitä kommentteja ja kokemuksia.


50 millistä suojaputkea laittaisin ja siihen LC päillä kaks eri valmista 30 metrin kuitua. Toinen OM3 ja toinen OS2. Samaan putkeen sitten ne pari perus CAT6a kaapelia kans.
Miksi monimuotoa? Vähän halvemmat optiikat mutta muuten hyöty nolla? Yksmuodolla voit vaikka siirtää sen operaattorin tuoman yhteyden sinne toiseen päähän kun kuitenkin yksmuotona tulee taloon asti.
 

Zimeon

Chairman Meow!
Tukijäsen
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
340
Voisit tiedustella ekaksi urakoitsijalta jos et vielä ole, että vetäisivätkö samoilla tulilla talliin. Ei välttämättä, mutta aina kantsii kysyä. Mutta jos ite tekkee, niin näillä esimerkiksi onnistuu.
50mm suojaputki narulla

LC-LC kuitukaapeli

Hitsuuhommia ei tarvi tämän kaapelin kanssa ja saapi customina mieluisan. Kuidut päättää sitten patch paneleihin.
Menisin jopa mielummin multi-modella tämän etäisyyden kanssa. Optiikka yms. paljon halvempaa vielä tänä päivänä. Valmiiksi toki sit single-mode kaapelia jos joskus kaipaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Aivan loistavia vastauksia, kiitos niistä!

Mitäs eroa on om3 ja os2, ilmeisesti single/multimode mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Olen tämän kuitu asian kanssa aika pahasti pihalla. Kotona olevat laitteet toki tukevat kuitua. Serveri räkissä UMD pro ja aggregation switch ja talliin siirtyy US-XG.

ps. onko tuolta FS.com kukaan tilannut?
 

Zimeon

Chairman Meow!
Tukijäsen
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
340
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Eihän nämä 20m multimodetkaan ole mitään järisyttävän kalliita:

Nykyisin menee ns. super cat5 talon ja tallin välissä. Eräs syksy ~5 vuotta sitten kaivoin niin eipäs käynyt salama riski lainkaan mielessä. Pitäiskö kuitenkin jättää ne cat6 pois niin eipä hitsaudu salamasta laitteet jumiin. Meillä on kerran iskenyt pihaan ja silloin meni 1-wire verkko kauttaaltaan sököksi. Niin siis talliin ajattelin laittaa myös pienen serveriräkin ja upsin niin sieltä saan kyllä valvontakameralle poe syötön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
QNAP QSW-2104-2T tuli kotiin. 10GbE linkki yhdistyy routerin kanssa, mutta vaikea testata perusteellisesti kun ei ole toista 10GbE päätelaitetta.

Speedtestit vetävät 30€ belkinin usb-c 2.5gbe adapterilla macbook pro:lla kiltisti 2.5GbE täysvauhtia 10Gb kuituliittymällä, joka on tosin käsittääkseni jaettu koko rapun kesken. 10G-PON - Wikipedia

Pitää vielä illalla testata kaksi yhtäaikaista 2.5GbE laitetta.

Mietin noita sfp vehkeitä ja jotain hienoa, mutta kun operaattorin routerissa on valmiiksi 10gbase-T lan-portti, niin en jaksanut tuon kalliimpaa vehjettä hommata kytkimeksi ja noita 2.5GbE vehkeitä saa nykyisin jo halvalla vähän kaikkialle.
 
Liittynyt
19.08.2017
Viestejä
90
Tämä lanka kun aktivoitui, niin aloin huvikseen katsella millasia kytkimiä on nykyään tarjolla. Huomasin, että tällä hetkellä käytössä oleva QNAP QSW-M408-4C 10 GbE kytkin maksaa nyt hinta.fi mukaan halvimmillaan 464e. Ostin omani vuoden 2021 lopulla 324,99e hintaan. Olis nykyhinnalla jäänyt kyllä hankkimatta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
178
Aloittelin tässä harrasteprojektina kokeilemaan kuidulla sisäverkon rakentamista.
En ole ihan varma ovatko ostokseni edes yhteensopivia keskenään, mutta tässä jotain mitä tullut tilattua. Päädyin kokeilemaan singlemode kuidun vetämistä kun en nähnyt monimuotoa järkeväksi. 10gbps menee vielä helposti nykyisessä CAT7 kaapeleissa ja singlemode näytti järkevämmältä varmemmalta tulevaisuuden suhteen. 100gbps verkkoon modulit vaikuttivat kohtuu hintaisilta niin päätin lähteä kokeilemaan.

SPTSBP2CLCKS INTEL 100G-CWDM4 1271-1331NM OPTICAL TRANSCEIVER MODULE NEW | eBay
Mellanox CX4 VPI EDR IB Single Port QSFP28 PCIe 3.0 100G NIC Adapter High & Low 8653178197885 | eBay
MikroTik CRS504-4XQ-IN | Getic
MikroTik QSFP28 breakout cable, 3m | Getic
valmiita pätkiä kuitua aliexpress EDIT: noilla aliexpress kuiduilla en saanut toimimaan verkkoa. Ostin näitä missä tutummat siniset liittimet ja OS2 luokitus niin lähti toimimaan -> 0.5m-300m LC LC lasikuitu kuitu patch kaapeli keltainen OS2 kuitu yksi tila | eBay
adapteria/keystonea
seinärasiaa

Edellä mainituista on vielä verkkokortit ja qsfp28 modulit saapumatta. (On lähetetty, mutta toimitus varmaan vasta elokuun puolessa välissä)
Kytkimen otin jo käyttöön tuon breakout kaapelin kanssa. Sain liitettyä sillä kaksi vanhaa kytkintäni sfp+ porteista 10gbps linkillä.
Valmiit kuidut näkyi olevan ristiinkytkettyjä. Ehkä päiden järjestys on vaihdettavissa, mutta tuntui vähän hankalalta. Päädyin siihen, että yhteys koneiden/kytkimen välillä menee kolmella valmiilla kuidun pätkällä niin silloin pitäisi olla oikein järjestys.

Saa nähdä millaisia nopeuksia pystyn saamaan. Ongelmaksi muodostuu jossain määrin verkkokorteille löytää tarpeeks pci-e linjoja. Kuluttaja-alustoissa ei oikein jää 16 pci-e linjaa jos näytönohjain koneessa. Ajattelin testailla ilman näytönohjainta. Varsinaiseen käyttöön ajattelin vaan kytkeä 4 tai 8 pcie linjaa verkkokorteille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Häiriköin ketjua vielä yhdellä kysymyksellä. Onko mitään estettä sille että ottaisin valokuitusen valokuidun suoraan UDM prohon? Josta sitten kuiduilla eteenpäin. Valokuitusen asennukseen kun kuuluu valokuidun päätelaite, jossa on rj45 verkkoliitäntä niin eikös tuo muunnos ole turha?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
Häiriköin ketjua vielä yhdellä kysymyksellä. Onko mitään estettä sille että ottaisin valokuitusen valokuidun suoraan UDM prohon? Josta sitten kuiduilla eteenpäin. Valokuitusen asennukseen kun kuuluu valokuidun päätelaite, jossa on rj45 verkkoliitäntä niin eikös tuo muunnos ole turha?
Tähän kannattaa kuituselta saada lupa. Periaatteessa toimii, mutta silloin eivät saa vikatietoja päätelaitteesta kerättyä ja viankorjaus voi muuttua maksulliseksi. Toki vikatilanteessa voit tökkäistä kuidun takaisin heidän päätelaitteeseen ja esittää täysin tietämätöntä, jos asentaja huomaa kuidussa pölyä tai muuta likaa. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
QNAP QSW-2104-2T tuli kotiin. 10GbE linkki yhdistyy routerin kanssa, mutta vaikea testata perusteellisesti kun ei ole toista 10GbE päätelaitetta.

Speedtestit vetävät 30€ belkinin usb-c 2.5gbe adapterilla macbook pro:lla kiltisti 2.5GbE täysvauhtia 10Gb kuituliittymällä, joka on tosin käsittääkseni jaettu koko rapun kesken. 10G-PON - Wikipedia

Pitää vielä illalla testata kaksi yhtäaikaista 2.5GbE laitetta.

Mietin noita sfp vehkeitä ja jotain hienoa, mutta kun operaattorin routerissa on valmiiksi 10gbase-T lan-portti, niin en jaksanut tuon kalliimpaa vehjettä hommata kytkimeksi ja noita 2.5GbE vehkeitä saa nykyisin jo halvalla vähän kaikkialle.
Pyörittelin vähän speedtestiä QNAP:in läpi ja ainakin perustesti kahdesta 2.5GbE laitteesta yhtä aikaa speedtestaamasta toimii täydellä kaistalla 10GbE linkin läpi.

Speksien puitteissa toistaiseksi 5/5 vehje - tekee just mitä lupaa, ei tuuletinta ja sähköäkään ei kulu paljon. Toki vaativampi käyttäjä haluaisi varmaan sekoituksen SFP+ ja G-baseT portteja pelkkien kupariporttien sijaan, mutta silloin kyllä hintaluokka nousee helposti ja alkaa tulla sitä tuuletinta herkästi mukaan kytkimeen.

Monelle varmaan riittäisi QSW-1105-5t 5x 2.5GbE kytkin, mutta tässä 2104-2T:ssä sai 50e:llä 2x 10GbE portteja kaveriksi, joten minusta tuo lisäpanostus oli sen lisärahan arvoinen kun kerran jaksoin kytkimen vaihtaa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
178
Aloittelin tässä harrasteprojektina kokeilemaan kuidulla sisäverkon rakentamista.
En ole ihan varma ovatko ostokseni edes yhteensopivia keskenään, mutta tässä jotain mitä tullut tilattua. Päädyin kokeilemaan singlemode kuidun vetämistä kun en nähnyt monimuotoa järkeväksi. 10gbps menee vielä helposti nykyisessä CAT7 kaapeleissa ja singlemode näytti järkevämmältä varmemmalta tulevaisuuden suhteen. 100gbps verkkoon modulit vaikuttivat kohtuu hintaisilta niin päätin lähteä kokeilemaan.

SPTSBP2CLCKS INTEL 100G-CWDM4 1271-1331NM OPTICAL TRANSCEIVER MODULE NEW | eBay
Mellanox CX4 VPI EDR IB Single Port QSFP28 PCIe 3.0 100G NIC Adapter High & Low 8653178197885 | eBay
MikroTik CRS504-4XQ-IN | Getic
MikroTik QSFP28 breakout cable, 3m | Getic
valmiita pätkiä kuitua aliexpress EDIT: toimivampi vaihtoehto 0.5m-300m LC LC lasikuitu kuitu patch kaapeli keltainen OS2 kuitu yksi tila | eBay
adapteria/keystonea
seinärasiaa

Edellä mainituista on vielä verkkokortit ja qsfp28 modulit saapumatta. (On lähetetty, mutta toimitus varmaan vasta elokuun puolessa välissä)
Kytkimen otin jo käyttöön tuon breakout kaapelin kanssa. Sain liitettyä sillä kaksi vanhaa kytkintäni sfp+ porteista 10gbps linkillä.
Valmiit kuidut näkyi olevan ristiinkytkettyjä. Ehkä päiden järjestys on vaihdettavissa, mutta tuntui vähän hankalalta. Päädyin siihen, että yhteys koneiden/kytkimen välillä menee kolmella valmiilla kuidun pätkällä niin silloin pitäisi olla oikein järjestys.

Saa nähdä millaisia nopeuksia pystyn saamaan. Ongelmaksi muodostuu jossain määrin verkkokorteille löytää tarpeeks pci-e linjoja. Kuluttaja-alustoissa ei oikein jää 16 pci-e linjaa jos näytönohjain koneessa. Ajattelin testailla ilman näytönohjainta. Varsinaiseen käyttöön ajattelin vaan kytkeä 4 tai 8 pcie linjaa verkkokorteille.
Sain vihdoin postissa loputkin osat ja pääsin testailemaan. En kuitenkaan saanut aikaiseksi linkkiä näillä osilla.
Verkkokortit tunnistuu windowsissa ja kun vaihtaa firmwaren asetuksista infinityband -> ethernet lähtee ajuri päälle ihan windowsin oletusajurilla. Testasin päivittää verkkokorttiin myös uusimman firmwaren ja testailin muutamaa ajuriversiota mitkä korttia tuki ja toimi windows 11:sta.
Minulla ei ole oikein mitään työkaluja millä tarkistaa onko liitokset puhtaat ja mitkä on signaalitasot. Verkkokortilta ja mikrotikiltä näkyy, että tuo intelin moduli kiinni on ja jotain tasoja. Testasin mikrotikiltä vaihtaa fec asetusta auto ja fec91 välillä. Linkkiä koitin saada auto ja 100gbe asetuksella siinä onnistumatta. Kytkimellä ei syty act valo eikä 100gbe linkki valo. Verkkokortti ei myöskään saa linkkiä. Koittelin vaihdella liitoksia ja yhdistellä kolmella tai yhdellä kuidun pätkällä suoraan. Kännykkä kameralla liitoksesta kuidun päitä kuvaamalla näin, että tx / rx menevät oikein ristiin. Testasin verkkokortteja pci-e 16x paikassa näytönohjaimen tilalla ja näytönohjaimen rinnalla 4x paikassa.

En oikein tiedä mitä tässä lähtis koittamaan... ehkä voisin vielä koittaa linux clienttia josko siinä kortti toimisi jotenkin erilailla. Tilasin myös jotain vähän erilaisia kuituja kun hämäsi noi punaset liittimet noissa aliexpressistä tilatuista. Otin saksasta jotain missä siniset liittimet.

EDIT: Saksasta tilatut kuidut saapui ja niillä sain verkon toimimaan 0.5m-300m LC LC lasikuitu kuitu patch kaapeli keltainen OS2 kuitu yksi tila | eBay
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Sain vihdoin postissa loputkin osat ja pääsin testailemaan. En kuitenkaan saanut aikaiseksi linkkiä näillä osilla.
Verkkokortit tunnistuu windowsissa ja kun vaihtaa firmwaren asetuksista infinityband -> ethernet lähtee ajuri päälle ihan windowsin oletusajurilla. Testasin päivittää verkkokorttiin myös uusimman firmwaren ja testailin muutamaa ajuriversiota mitkä korttia tuki ja toimi windows 11:sta.
Minulla ei ole oikein mitään työkaluja millä tarkistaa onko liitokset puhtaat ja mitkä on signaalitasot. Verkkokortilta ja mikrotikiltä näkyy, että tuo intelin moduli kiinni on ja jotain tasoja. Testasin mikrotikiltä vaihtaa fec asetusta auto ja fec91 välillä. Linkkiä koitin saada auto ja 100gbe asetuksella siinä onnistumatta. Kytkimellä ei syty act valo eikä 100gbe linkki valo. Verkkokortti ei myöskään saa linkkiä. Koittelin vaihdella liitoksia ja yhdistellä kolmella tai yhdellä kuidun pätkällä suoraan. Kännykkä kameralla liitoksesta kuidun päitä kuvaamalla näin, että tx / rx menevät oikein ristiin. Testasin verkkokortteja pci-e 16x paikassa näytönohjaimen tilalla ja näytönohjaimen rinnalla 4x paikassa.

En oikein tiedä mitä tässä lähtis koittamaan... ehkä voisin vielä koittaa linux clienttia josko siinä kortti toimisi jotenkin erilailla. Tilasin myös jotain vähän erilaisia kuituja kun hämäsi noi punaset liittimet noissa aliexpressistä tilatuista. Otin saksasta jotain missä siniset liittimet.
Oletko testannut optiikat laittamalla molemmat tuohon kytkimeen? Näin ainakin pystyisi ne testaamaan. Ei ole juuri tuosta kortista kokemusta, mutta tuo käytös muistuttaa kovasti sitä kun kortissa on optiikka joka ei ole virallisesti tuettu valmistajan puolesta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
178
Oletko testannut optiikat laittamalla molemmat tuohon kytkimeen? Näin ainakin pystyisi ne testaamaan. Ei ole juuri tuosta kortista kokemusta, mutta tuo käytös muistuttaa kovasti sitä kun kortissa on optiikka joka ei ole virallisesti tuettu valmistajan puolesta.
Koitin nyt laittaa modulit kytkimeen ja kytkin portit toisiinsa. En tie kuinka kuuluis tehdä mut laitoin toisen portin eri vlaniin. Ei kyllä antanut linkkiä näinkään. Mikrotikissä jokainen portti näkyy neljänä interfacena. Olen asetuksia säätänyt niistä ekaan vain. Joskus olen koittanut disabloida 3 ylimäärästä ja olen koittanut pitää ne aktiivisena.
Minulla 10kpl näitä qsfp28 moduleita niin olen muutamaa eri koittanut ettei ainakaan yksittäisestä viallisesta johdu.
Koitin myös saada linkkiä suoraan verkkokortista toiseen ja sekään ei onnistunut.
Ohessa vielä pakkauksen merkinnät tuosta noista valmiista kuidunpätkistä jos ne ovat jotenkin vääränlaisia. Niitäkin olen vaihdellut sen verran ettei ainakaan yhdestä viallisesta ole kiinni. Minulla ei vaan ole toisesta paikasta ostettuja, että voisi jotain muuta koittaa.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Koitin nyt laittaa modulit kytkimeen ja kytkin portit toisiinsa. En tie kuinka kuuluis tehdä mut laitoin toisen portin eri vlaniin. Ei kyllä antanut linkkiä näinkään. Mikrotikissä jokainen portti näkyy neljänä interfacena. Olen asetuksia säätänyt niistä ekaan vain. Joskus olen koittanut disabloida 3 ylimäärästä ja olen koittanut pitää ne aktiivisena.
Minulla 10kpl näitä qsfp28 moduleita niin olen muutamaa eri koittanut ettei ainakaan yksittäisestä viallisesta johdu.
Koitin myös saada linkkiä suoraan verkkokortista toiseen ja sekään ei onnistunut.
Ohessa vielä pakkauksen merkinnät tuosta noista valmiista kuidunpätkistä jos ne ovat jotenkin vääränlaisia. Niitäkin olen vaihdellut sen verran ettei ainakaan yhdestä viallisesta ole kiinni. Minulla ei vaan ole toisesta paikasta ostettuja, että voisi jotain muuta koittaa.
Kyllä toi kuitu pitäisi olla ihan yksimuoto kuitua tosin nuo halvat kiinalaiset voi olla likaisia jo tehtaalta tullessa mutta uskon että ongelma on jossain muussa. Nuo 4 interfacea varmaan pohjaa siihen että tuossa CWDM4 mitä nuo hankkimasi ovat on neljä eri "streamia" millä se kommunikoi. kokeile säätää linkkinopeus manuaalisti 100G ja FEC päälle (myös manuaalisena) ja toki nuo pitäisi sieltä toisesta päästä saada myös tarkistettua että on manuaalisena.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 466
Koitin nyt laittaa modulit kytkimeen ja kytkin portit toisiinsa. En tie kuinka kuuluis tehdä mut laitoin toisen portin eri vlaniin. Ei kyllä antanut linkkiä näinkään. Mikrotikissä jokainen portti näkyy neljänä interfacena. Olen asetuksia säätänyt niistä ekaan vain. Joskus olen koittanut disabloida 3 ylimäärästä ja olen koittanut pitää ne aktiivisena.
Minulla 10kpl näitä qsfp28 moduleita niin olen muutamaa eri koittanut ettei ainakaan yksittäisestä viallisesta johdu.
Koitin myös saada linkkiä suoraan verkkokortista toiseen ja sekään ei onnistunut.
Ohessa vielä pakkauksen merkinnät tuosta noista valmiista kuidunpätkistä jos ne ovat jotenkin vääränlaisia. Niitäkin olen vaihdellut sen verran ettei ainakaan yhdestä viallisesta ole kiinni. Minulla ei vaan ole toisesta paikasta ostettuja, että voisi jotain muuta koittaa.
Kuidussa ei pitäisi olla mitään vikaa kun noista konsolikuvista näkee että tehoa sekä lähtee ja tulee suht tasaisesti.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 637
Muuten, tukeeko 2,5G/5G -kytkimet enää vanhaa 10M eetteriä? Nopeasti katsoen ainakaan tuotetiedoissa ei ole listattu tukea.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 907
Muuten, tukeeko 2,5G/5G -kytkimet enää vanhaa 10M eetteriä? Nopeasti katsoen ainakaan tuotetiedoissa ei ole listattu tukea.
Mihin käyttöön tarvitset 10Mbit/s?

Katselin joskus, että useampaa yli 1Gbit/s nopeutta porttinopeutta tukeva kytkin ei tue enään 10Mbit/s vaan hitain on 100Mbit/s. Ja jos on pakko saada 10Mbit/s, niin noita noita 100Mbit/s ja 1Gbit/s porteilla olevia kytkimiä saa pilkkahintaan.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 637
Mihin käyttöön tarvitset 10Mbit/s?

Katselin joskus, että useampaa yli 1Gbit/s nopeutta porttinopeutta tukeva kytkin ei tue enään 10Mbit/s vaan hitain on 100Mbit/s. Ja jos on pakko saada 10Mbit/s, niin noita noita 100Mbit/s ja 1Gbit/s porteilla olevia kytkimiä saa pilkkahintaan.
On vanha tulostin, jossa on 10M Ethernet. Mutta hoituuhan se tosiaan niin, että pistää väliin jonkun vanhan kytkimen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Sain vihdoin postissa loputkin osat ja pääsin testailemaan. En kuitenkaan saanut aikaiseksi linkkiä näillä osilla.
Verkkokortit tunnistuu windowsissa ja kun vaihtaa firmwaren asetuksista infinityband -> ethernet lähtee ajuri päälle ihan windowsin oletusajurilla. Testasin päivittää verkkokorttiin myös uusimman firmwaren ja testailin muutamaa ajuriversiota mitkä korttia tuki ja toimi windows 11:sta.
Minulla ei ole oikein mitään työkaluja millä tarkistaa onko liitokset puhtaat ja mitkä on signaalitasot. Verkkokortilta ja mikrotikiltä näkyy, että tuo intelin moduli kiinni on ja jotain tasoja. Testasin mikrotikiltä vaihtaa fec asetusta auto ja fec91 välillä. Linkkiä koitin saada auto ja 100gbe asetuksella siinä onnistumatta. Kytkimellä ei syty act valo eikä 100gbe linkki valo. Verkkokortti ei myöskään saa linkkiä. Koittelin vaihdella liitoksia ja yhdistellä kolmella tai yhdellä kuidun pätkällä suoraan. Kännykkä kameralla liitoksesta kuidun päitä kuvaamalla näin, että tx / rx menevät oikein ristiin. Testasin verkkokortteja pci-e 16x paikassa näytönohjaimen tilalla ja näytönohjaimen rinnalla 4x paikassa.

En oikein tiedä mitä tässä lähtis koittamaan... ehkä voisin vielä koittaa linux clienttia josko siinä kortti toimisi jotenkin erilailla. Tilasin myös jotain vähän erilaisia kuituja kun hämäsi noi punaset liittimet noissa aliexpressistä tilatuista. Otin saksasta jotain missä siniset liittimet.
Miten tässä kävi, saitko toimimaan?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
178
Miten tässä kävi, saitko toimimaan?
Enpä saanut. Loppu loma ja into säätää vähäks aikaa. Tänään roomba söi vielä yhden kuidun pätkän poikki kun tuossa lattialla pyöri.
Aattelin ottaa uuden yrityksen säätämiseen tossa kun saan uudet tilaamani kuidun pätkät. Pitäs tulla tässä viikon sisään. Jostain asetuksista toi voi olla kiinni, mutta en nyt oikein vaan keksi mistä.
Aattelin seuraavaks koittaa muös linuxin kanssa noita verkkortteja.
 

Rensu

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
743
Muuten, tukeeko 2,5G/5G -kytkimet enää vanhaa 10M eetteriä? Nopeasti katsoen ainakaan tuotetiedoissa ei ole listattu tukea.
Itellä on QNAP QSW-M408-2C ja sen 1GbE porttiin kytketty HP:n 10Mb liitynnällä oleva tulostinpalvelin toimii, vaikkei tuotetiedoissa sitä mainita.

No, pitihän se kokeilla mitä se sanoo 10GbE portissa ja hyvin toimii. Eli melkein voisin veikata, että kyllä ne toimii, mutta on sen vertaa harvinaista sen käyttö, ettei sitä edes mainita tiedoissa.

1692731204269.png

1692731260342.png


EDIT
Pakko myöntää, että on tämä taaksepäin yhteensopivuus melko metka homma. Ajattelee vaikka 10M ja 10G tekniikoiden signalointi nopeuksien eroja, huh huh.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 907
@Rensu Aika mielenkiintoisesti, kun valmistaja ilmoittelee näin:

The QSW-M408-2C is compatible with 10GbE and NBASE-T technologies to support up to five speeds (10G / 5G / 2.5G / 1G / 100M). The SFP+/RJ45 (copper) combo ports provide higher transmission speeds with existing cables. Depending on cable types and their lengths, different speeds can be achieved for faster, more efficient data transfer.
 

Rensu

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
743
@Rensu Aika mielenkiintoisesti, kun valmistaja ilmoittelee näin:
Jep. Tuon tekstin takia tilasin samalla tuon QNAPin kaveriksi gigasen kytkimen työpöydälle, tuota tulostinpalvelinta varten. Kokeilin kuitenkin ilman ja yllätykseksi toimi.

Nyt kun luki tuolta valmistajan sivuilta löytyvää "datasheetiä", niin 1GbE porteille luvataan 10/100/1000, mutta 10GbE porteille ei. Toimii kuitenkin, mutta tuskin kukaan 10Gb porttia 10M laitteeseen tuhlaa. Ihme vaan, ku markkinointiosasto olisi voinut kirjoittaa "6-speed autonegotiation" ja isompi numerohan on aina parempi.:lol:
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
178
Enpä saanut. Loppu loma ja into säätää vähäks aikaa. Tänään roomba söi vielä yhden kuidun pätkän poikki kun tuossa lattialla pyöri.
Aattelin ottaa uuden yrityksen säätämiseen tossa kun saan uudet tilaamani kuidun pätkät. Pitäs tulla tässä viikon sisään. Jostain asetuksista toi voi olla kiinni, mutta en nyt oikein vaan keksi mistä.
Aattelin seuraavaks koittaa muös linuxin kanssa noita verkkortteja.
Jahas. Nyt ne kuidut saapu ja kytkin suoraan ilman että koskin mihinkään asetuksiin. Ihme ja kumma kytkimes sytty valo. Vähän eri modulitkin kyl täs kun nappasin uudet käyttöön. Viimestään viikonloppuna ehdin testaan paremmin.
 

Liitteet

Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
50 millistä suojaputkea laittaisin ja siihen LC päillä kaks eri valmista 30 metrin kuitua. Toinen OM3 ja toinen OS2. Samaan putkeen sitten ne pari perus CAT6a kaapelia kans.
En lähtis laittamaan Cat-kaapelia rakennusten välille maahan. Liian iso riski ukkosvaurioille. Vaikkei kohdalle osu niin indusoi herkästi jännitteen kaapeliin ja peli on sitä myöten selvä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
En lähtis laittamaan Cat-kaapelia rakennusten välille maahan. Liian iso riski ukkosvaurioille. Vaikkei kohdalle osu niin indusoi herkästi jännitteen kaapeliin ja peli on sitä myöten selvä.
Ei se riski kovin kummoinen ole jos talot on ihan muutaman metrin päässä toisistaan, myös jos sähköt ei tule ihan eri suunnista potentiaaliero riski on aika pieni.

Ja jos se riski sitten toteutuu, niin yleensä sieltä hajoaa vaan se portti johon maakaapeli on kytketty.

Mulla on ollut kahden 15m päässä toisistaan olevan talon välillä ohutethernet n. 20 vuotta, jona aikana ukkonen rikkoi yhden hubin, ja tuo ei ole edes galvaanisesti erotettu linkki kuten parikaapelieetteri.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
En lähtis laittamaan Cat-kaapelia rakennusten välille maahan. Liian iso riski ukkosvaurioille. Vaikkei kohdalle osu niin indusoi herkästi jännitteen kaapeliin ja peli on sitä myöten selvä.
Ymmärrän huolen. Käyttötapaus tässä on sellainen tuolle kuparille, että maassa menevät 250V piuhatkin ottaa turpiinsa ja niiden perässä olevat laitteet, jos ukkonen nasahtaa kohdalle. Talon ja tallin sähköt olnevat 5x6 piuhalla kiinni jo nykyisellään.
Itselläni on erillinen ylijännitesuojaus taloon tulevien 4x50 alukaapeleiden päässä. Ei muissa piireissä. En usko monella muullakaan olevan muissa piireissä ukkosvaralta YJ suojausta. Esim pihavalot ja pihan ulkopistorasiapiirit.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 907
50 millistä suojaputkea laittaisin ja siihen LC päillä kaks eri valmista 30 metrin kuitua. Toinen OM3 ja toinen OS2. Samaan putkeen sitten ne pari perus CAT6a kaapelia kans.
Tuon monimuotokuidun kanssa joudut vetämään yhden parin vähintään, kun nykyisin yksimuotokuidun kanssa riittää vain yksi kaapeli. Eiköhän ole melkein sama laittaa yhdistelmäkaapeli eli 4xom3+4xos2?
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Ei se riski kovin kummoinen ole jos talot on ihan muutaman metrin päässä toisistaan, myös jos sähköt ei tule ihan eri suunnista potentiaaliero riski on aika pieni.

Ja jos se riski sitten toteutuu, niin yleensä sieltä hajoaa vaan se portti johon maakaapeli on kytketty.

Mulla on ollut kahden 15m päässä toisistaan olevan talon välillä ohutethernet n. 20 vuotta, jona aikana ukkonen rikkoi yhden hubin, ja tuo ei ole edes galvaanisesti erotettu linkki kuten parikaapelieetteri.
Ei se riski niin iso ole 230v piuhoissa (suomessa ei ole 250v käytössä. Vaiheiden välillä toki 400v.) mutta riski on isompi pienjännitepuolella jossa komponentit on herkempiä. Tiedän montakin tapausta missä RJ45 on hitsanneet kiinni molemmista päistä kaapelia esim. kytkimiin ja rikkonut kaikkea muutakin kuin itse kytkimet.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 907
Ei se riski niin iso ole 230v piuhoissa (suomessa ei ole 250v käytössä. Vaiheiden välillä toki 400v.) mutta riski on isompi pienjännitepuolella jossa komponentit on herkempiä. Tiedän montakin tapausta missä RJ45 on hitsanneet kiinni molemmista päistä kaapelia esim. kytkimiin ja rikkonut kaikkea muutakin kuin itse kytkimet.
Itse olen yhden asiakkaan (tietokonehuollossa) nähnyt minkälaista jälkeä salama tekee. Oli modeemi kuollut kyllä tämän jälkeen ja siinä portissa, jossa kone kiini mustunut ympäriltä ja koneen verkkopiiri paskana. Muuten kone toimi ja myytiin uusi erillinen verkkokortti koneeseen. Ja useita tapauksia joka kesä, jossa salama hajottanut jotain tuotteita
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Tuon monimuotokuidun kanssa joudut vetämään yhden parin vähintään, kun nykyisin yksimuotokuidun kanssa riittää vain yksi kaapeli. Eiköhän ole melkein sama laittaa yhdistelmäkaapeli eli 4xom3+4xos2?
Minulla oli mielessä tällaiset valmiskaapelit:
18,90 € | Equip 254438 valokuitukaapeli 20 m 2x LC OS2 Keltainen
Tosin tuo siis yksimuotoinen ja 20 metrinen, vastaavia on myös om3.
Noissa kun on aina kaksisäiettä. Lisäksi ne on tosi helppo kytkeä kaksisilmäiseen sfp palikkaan.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
178
Jahas. Nyt ne kuidut saapu ja kytkin suoraan ilman että koskin mihinkään asetuksiin. Ihme ja kumma kytkimes sytty valo. Vähän eri modulitkin kyl täs kun nappasin uudet käyttöön. Viimestään viikonloppuna ehdin testaan paremmin.
Nopeudet ei ole ihan sitä mitä kuvittelin(nopeus vaihtelee jonkin verran riippuen montako ajan rinnan, mutta jossain 35-45Gbps). Testi ajettu i7 6700k ja i5 12600k koneiden välillä windows server/client. Palomuurit otettu windowsista pois päältä.
12600k koneessa aluksi verkkokortti oli vain neljällä pci-e linjalla. Nopeudet silloin jäi johonkin 25-30gbps välille. Jostain syystä myös linkki verkkokortista sammuili välillä. Ongelma hävisi kun vaihdoin verkkokortin näytönohjaimen tilalle 16 pcie linjalle. Nämä mellanox connectx 4 kortit lämpeää myös todella paljon. Jäähdytysripaa ei pysty koskemaan pidempää aikaa.
Täytyy jossain vaiheessa tutkia olisiki vähän modernimpia(pcie4.0/5.0) 100gbps verkkokortteja saatavilla kohtuulliseen hintaan. Aika epäkäytännöllisiä nämä kortit nyt koneeseen jossain ei kunnolla pcie linjoja käytettävissä. Harkitsen jos viitsisi jonkun threadripper koneen kasata niin saisi näytönohjaimen ja verkkokortin yhtäaikaa kiinni 16x paikkaan.
 

Liitteet

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
178
Nopeudet ei ole ihan sitä mitä kuvittelin(nopeus vaihtelee jonkin verran riippuen montako ajan rinnan, mutta jossain 35-45Gbps). Testi ajettu i7 6700k ja i5 12600k koneiden välillä windows server/client. Palomuurit otettu windowsista pois päältä.
12600k koneessa aluksi verkkokortti oli vain neljällä pci-e linjalla. Nopeudet silloin jäi johonkin 25-30gbps välille. Jostain syystä myös linkki verkkokortista sammuili välillä. Ongelma hävisi kun vaihdoin verkkokortin näytönohjaimen tilalle 16 pcie linjalle. Nämä mellanox connectx 4 kortit lämpeää myös todella paljon. Jäähdytysripaa ei pysty koskemaan pidempää aikaa.
Täytyy jossain vaiheessa tutkia olisiki vähän modernimpia(pcie4.0/5.0) 100gbps verkkokortteja saatavilla kohtuulliseen hintaan. Aika epäkäytännöllisiä nämä kortit nyt koneeseen jossain ei kunnolla pcie linjoja käytettävissä. Harkitsen jos viitsisi jonkun threadripper koneen kasata niin saisi näytönohjaimen ja verkkokortin yhtäaikaa kiinni 16x paikkaan.
Tuo mainitsemani linkin sammuilu kun kortti oli x4 pci-e paikassa johtui ylikuumenemisesta. Tuo korttipaikka oli aavistuksen huonommalla tuuletuksella kuin tuo näytönohjaimelle varattu paikka ja lämmöt taisi nousta liikaa. Nyt kortti toiminut ihan ok vuorokauden verran x4 paikassa kun lisäsin sille tuulettimen. Näin ensi vaikutelma on kuitenkin ettei tälläisiin peruskoneisiin ole mitään järkeä ostaa vanhaa 100gbps verkkokorttia. Käytännön nopeudet jää johonkin reiluun 20gbps siirroissa koneiden välillä kun ei rauta ole muuten tehoiltaan ihan uusinta uutta. Testasin myös vanhassa tupla xeon koneessa(dell poweredge r720) tuota korttia ja nopeudet jäävät ainakin virtuaalikoneissa jonnekin 10-30gbps välille. Jos jaksan koitan vielä jossain vaiheessa suoraan raudalla ilman virtualisointikerroksia. Kortti lämpee myös serverikotelossa aika kovasti kun olin säätänyt tuuletuksen niin, että prossut ja levyt pysyy viileänä... se ei kuitenkaan riittänyt tälle kortille.
 

mk1n

Tukijäsen
Liittynyt
09.09.2022
Viestejä
18
Nämä mellanox connectx 4 kortit lämpeää myös todella paljon. Jäähdytysripaa ei pysty koskemaan pidempää aikaa.
Täytyy jossain vaiheessa tutkia olisiki vähän modernimpia(pcie4.0/5.0) 100gbps verkkokortteja saatavilla kohtuulliseen hintaan.
Mellanoxin kortit on tosiaan suunniteltu palvelimiin joissa on airflowta todella paljon, itsekin olen joutunut niitä kotikonstein jäähdyttelemään. Uudempia pcie4-malleja on tarjolla, mutta vähävirtaisempia ne eivät taida olla. Auttaa tietysti siihen, että pcie-laneja tarvitsee vähemmän.

QNAP myy nasseihinsa tarkoitettuja versioita Mellanoxin korteista, ovat yleensä perusmalleja halvempia ja niissä on mukana tuuletin. Ärsyttävä inisevä tuuletin, mutta kuitenkin.

Itse olen päätynyt siihen että 25G tai 2x25G on se sweet spot yksittäiseen koneeseen tällä hetkellä. Saat 25G yhteyksiä neljälle koneelle yhdestä MikroTikin 100G portista sopivalla optiikalla ja MPO->8xLC breakout-kaapelilla.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
178
Mellanoxin kortit on tosiaan suunniteltu palvelimiin joissa on airflowta todella paljon, itsekin olen joutunut niitä kotikonstein jäähdyttelemään. Uudempia pcie4-malleja on tarjolla, mutta vähävirtaisempia ne eivät taida olla. Auttaa tietysti siihen, että pcie-laneja tarvitsee vähemmän.

QNAP myy nasseihinsa tarkoitettuja versioita Mellanoxin korteista, ovat yleensä perusmalleja halvempia ja niissä on mukana tuuletin. Ärsyttävä inisevä tuuletin, mutta kuitenkin.

Itse olen päätynyt siihen että 25G tai 2x25G on se sweet spot yksittäiseen koneeseen tällä hetkellä. Saat 25G yhteyksiä neljälle koneelle yhdestä MikroTikin 100G portista sopivalla optiikalla ja MPO->8xLC breakout-kaapelilla.
Itsekin nyt 3d printtailin nyt jotain kortille ja tuntuu toimivan nyt vakaasti.

Nämä kuidun pätkät mitä aikaisemmin totesin ettei toimi 100gbps kanssa en enää oikein ole varma onko niissä vika kun toimivat kuitenkin 10gbps kanssa kun nyt hommasin parit sfp+ lc duplex modulit(noin 10e/kpl aliexpress...singlemode 5km).
En tiedä voiko olla että OS2 merkityt(uudet kuidut jotka ostin oli os2... aikaisemmin tilaamissani ei ollut tuota merkintää) tukee paremmin näitä 100gbps missä menee monella taajuudella dataa vai olisiko sitten vaan huonolla säkällä ollut risoja osa näistä 100gbps qsfp28 moduleista.
 

Liitteet

Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Itsekin nyt 3d printtailin nyt jotain kortille ja tuntuu toimivan nyt vakaasti.

Nämä kuidun pätkät mitä aikaisemmin totesin ettei toimi 100gbps kanssa en enää oikein ole varma onko niissä vika kun toimivat kuitenkin 10gbps kanssa kun nyt hommasin parit sfp+ lc duplex modulit(noin 10e/kpl aliexpress...singlemode 5km).
En tiedä voiko olla että OS2 merkityt(uudet kuidut jotka ostin oli os2... aikaisemmin tilaamissani ei ollut tuota merkintää) tukee paremmin näitä 100gbps missä menee monella taajuudella dataa vai olisiko sitten vaan huonolla säkällä ollut risoja osa näistä 100gbps qsfp28 moduleista.
Mielenkiinnosta kysyen mihin tarvitsee noin rajua kaistaa kotiverkossa?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
178
Mielenkiinnosta kysyen mihin tarvitsee noin rajua kaistaa kotiverkossa?
Eipä sille kyllä vielä ole mitään todellista tarvetta löytynyt. Lähinnä lähdin kokeilemaan kun ei niin kovin kalliita ole enää kytkimet/verkkokortit.
Minulla se käyttötarkoitus on lähinnä ettei tarvitse paikallisesti koneissa olla juurikaan levytilaa vaan verkon kautta serverin levy toimii liki paikallisen levyn nopeudella.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Tuli servethehome.comia selaillessa huomattua aliexpessissä halpa POE kytkin jossa 8 x 2.5G POE porttia ja 1 x 10G SFP+ portti niin pitihän se laittaa testaten. Malli: Hi-K0801WB EU PLUG ja hintaa jäi 96.34 €. Ensin ajattelin että onkohan varmasti POE kytkin kun servethehomen arvosteluissa vastaavat non-POE kytkimet ovat tuossa hintaluokassa.

Kytkin tuli tänään ja ainakin molemmat AP:t lähtivät pelaamaan ihan normaalisti. Testasin myös nopeasti iperf3:lla pelikoneelta ottaa yhteyden palvelimeen ja näyttää puskevan sen mitä 2.5G ethernet adaptereista irti saa.

Koodi:
Connecting to host 192.168.1.5, port 5201
[  4] local 192.168.1.13 port 60946 connected to 192.168.1.5 port 5201
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth
[  4]   0.00-1.00   sec   283 MBytes  2.37 Gbits/sec
[  4]   1.00-2.00   sec   282 MBytes  2.37 Gbits/sec
[  4]   2.00-3.00   sec   282 MBytes  2.37 Gbits/sec
[  4]   3.00-4.00   sec   283 MBytes  2.37 Gbits/sec
[  4]   4.00-5.00   sec   282 MBytes  2.37 Gbits/sec
[  4]   5.00-6.00   sec   282 MBytes  2.36 Gbits/sec
[  4]   6.00-7.00   sec   283 MBytes  2.37 Gbits/sec
[  4]   7.00-8.00   sec   282 MBytes  2.36 Gbits/sec
[  4]   8.00-9.00   sec   282 MBytes  2.37 Gbits/sec
[  4]   9.00-10.00  sec   282 MBytes  2.37 Gbits/sec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth
[  4]   0.00-10.00  sec  2.76 GBytes  2.37 Gbits/sec                  sender
[  4]   0.00-10.00  sec  2.76 GBytes  2.37 Gbits/sec                  receiver

Amazonista tulossa vielä 10Gbase-T SFP+ moduuli kun oli prime daysissa 33,32 €. Valitettavasti minulla ei ole mitään laitetta kotona jossa 10G:tä olisi mahdollista testata, mutta ainakin pystyn varmistamaan SFP+ portin toiminnan ja saan yhdeksännen 2.5G portin toistaiseksi.

E: 10G SFP+ moduuli testattu ja toimii ainakin 2.5G nopeudella kuten pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
272
Onko ehdotuksia edullisista suomalaisista verkkokaupoista kodin verkkovermeille? Tarkoitan lähinnä CAT-kaapeleita, keystone-liittimiä, tarvittavia työkaluja jne.
 

minapamina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 135
Tuli itsekkin siirryttyä osittain 10 gigaseen verkkoon, lisäsin pöytäkoneeseen ja nassiin 10gb SFP+ pci kortit, ja väliin Mikrotikin SFP+ kytkimen. Kaapeleiksi otin suosiolla DACcipiuhat, himassa kuidut lattialla on vähän haastavia kun ei koskaan tiedä milloin ne imuroi poikki. Nopeudet näytti kasvaneen reilusti tiedostojen siirrossa, käytännössä nyt käytetään koko levypakan suorituskyky, mikä aikaisemmin rajoittui gigaseen linkkiin. Saa nähdä milloin tulee päivitettyä myös PoE-kytkin SFP+ malliin, niin saisi koko himaverkon 10gigasen bitin päähän - muuri varmasti tulee tovin hinaamaan gigasena, kun kyvykkäämmät on suht hintavia.

Tavallaan vähän yllätyin, miten kivuton operaatio, kaikki toimi suoraan, ei tarvinnut säätää ajureiden kanssa tms, vaikka nassissa ajossa TrueNAS.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 027
Kuumeneeko kaikki 10 gigan base-t SFP+ moduulit?

Mietin tässä kytkimen liittämistä reitittimen SFP+ liittimeen ja pallottelen mielessä kannattaisiko ostaa kytkin jossa SFP+ ja kytkeä sfp/kuitu johdolla vai 10 g kupariethernetillä varustettu malli.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
319
Kyllä ne kaikki lämpeää aikalailla. SFP DAC/kuitu on myös varmemmin ongelmattomampi vaihtoehto. Toki yllättävän hyvin nuo 10G kuparitkin tuntuvat nykyään toimivan.
Valitsisin ehkä kuitenkin kytkimen ensisijaisesti sen mukaan millainen sattuu osumaan kohdalle ominaisuuksien ja hinnan puolesta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 596
Viestejä
4 205 718
Jäsenet
70 923
Uusin jäsen
Rezponze

Hinta.fi

Ylös Bottom