Museosanasto...

Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Melkein sama mitä ennemmin käsittelin "yltiöpäinen"
eihän toi ole edes suome, huokaus..
No joo....ja pöhköpäinen, pähkäpäinen, huimapäinen, rämäpäinen, omapäinen, härkäpäinen....ja sitten vielä sanotaan että peruskoulu tasapäistää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
679
"Runsaudenpula". Miten tuo on järkeilty? Runsaudenpula ei ole pula vaan päinvastoin: valinnanvaraa on ylenmäärin.

Rahapula, työvoimapula, luottamuspula, jne. Kaikki kuvaavat puutetta. Mutta runsaudenpula on poikkeus.
pula
1. pulmallinen tila, tukala asema, ahdinko, hätä, kiipeli. Olla pahassa pulassa, pahemmassa kuin pulassa. Pelastua, päästä, selviytyä pulasta. Joutua pulaan. Jättää jku pulaan. Pelastaa jku pulasta.
2. puute; jnk niukkuuden aiheuttama vaikea tila. Asunto-, elintarvikepula. Aika-, rahapula. Hallituspula. Talouspula. On pula, pulaa työvoimasta. Runsauden pula (myös →←) vars. runsauden aiheuttamasta valinnan vaikeudesta.

Ilmeisesti se esiintyy kyseisessä sanassa tuossa ensimmäisessä merkityksessä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 351
"Puleerata". Pikkulapsena iltatoimista käytettiin leikkisästi nimitystä "pesu ja puleeraus".

Ilmeisesti puleeraus on "työmenetelmä, jossa esineen kiillottaminen tehdään puusepänlakalla eli pulituurilla" (Wikisanakirja).
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
"Puleerata". Pikkulapsena iltatoimista käytettiin leikkisästi nimitystä "pesu ja puleeraus".

Ilmeisesti puleeraus on "työmenetelmä, jossa esineen kiillottaminen tehdään puusepänlakalla eli pulituurilla"

(Wikisanakirja).
Puleeraus tulee ruåtsin polera-sanasta ja tarkoittaa kiilloittamista. Samoin pulituuri (josta sanasta tulee korvikealkoholia käyttävä alkoholisti eli puliukko) tulee ruotsin sanasta polityr.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 670
Mietin tuossa kun duunari sanoi että tekee "piirikortteja tehtaassa"
minun aikana 80-90 luvuilla se oli piirilevy, mikäs hiton ero noilla sitten on?
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 670
Enemmän slangieroja. Minusta piirikortti on vanhahtavampi sana.
nuorempi eukko käyttää wanhan tehtaan piiri-"kortti" sanaa. minulle tuttu että tehdään "piirilevy" ;)
entäs sitten "räppäys" ei siis musan vaan piirilevyn teko räppäämällä, moniko muistaa?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 015
kortista tulee mieleen oheislevy. piirilevystä kokonaisuus. Tai sitten mulla on ajatukset emolevy ja äänikortti nimissä.
 

Rensu

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
743
entäs sitten "räppäys" ei siis musan vaan piirilevyn teko räppäämällä, moniko muistaa?
Eipä tästä ole montaa kuukautta ku tuli vaihdettua palanut räppilanka laitteistosta. Ikinä käsittänyt miten jonku pää on kestänyt ison emolevyn räppäämisen ja kuinka siististi johdot on reititetty. Ne on melkein ku taidetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 305
kortista tulee mieleen oheislevy. piirilevystä kokonaisuus. Tai sitten mulla on ajatukset emolevy ja äänikortti nimissä.
Tämä olisi pitänyt lisätä. Kortti tosiaan jossain kontekstissa tarkoittaa erilaisia mahdollisesti liittimeen tökättäviä laajennuksia. Toisaalta myös järjestelmän emokortista puhutaan. Tälläkin on jokin historiallinen raja, sillä alunperinhän asennukset olivat niin laajoja että läjä kortteja liitettiin isoon johtosarjaan, kun mitään varsinaista emolevyä ei edes olisi voinut olla fyysisen koon takia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 305
entäs sitten "räppäys" ei siis musan vaan piirilevyn teko räppäämällä, moniko muistaa?
Taitaa aika harvassa olla noita aikanaan tehneet täälläkin. Aiheesta on ehkä ollut ennenkin puhetta? Viime vuosikymmenellä noita on oppilaitoksessa tai kenties parissakin ikivanhoina historiallisina jäänteinä esitelty, ja olen tehnyt kytkentöjäkin.

Melkoinen harhapolku se oli alkujaankin, kehittäjiltä puuttui jokin käsitys tulevaisuudesta, minkä olisi ihan perusfysiikan ymmärrys kertonut. Tuuman murto-osia jne. Sitä ei voi sanoa, etteikö tuo olisi esteettisesti vaikuttava menetelmä nörtille ja käsillä tekemisen kokemusta parhaimmillaan. Tulppasulakkeet ym. Jotain nostalgiaa näistä voisi kehitellä, yleisö tosin lienee liian kapea ja liian nörtti. Onhan sitä kaikenlaista cyberpunkia, steampunkia ja jopa dieselpunkia. Kymmenen vuoden päästä kuvaputki ja lankapuhelin ovat jo jotain outoa keskiaikafantasiaa. Ehkä wrappi sopii samaan narratiiviin.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 015
Taitaa aika harvassa olla noita aikanaan tehneet täälläkin. Aiheesta on ehkä ollut ennenkin puhetta? Viime vuosikymmenellä noita on oppilaitoksessa tai kenties parissakin ikivanhoina historiallisina jäänteinä esitelty, ja olen tehnyt kytkentöjäkin.

Melkoinen harhapolku se oli alkujaankin, kehittäjiltä puuttui jokin käsitys tulevaisuudesta, minkä olisi ihan perusfysiikan ymmärrys kertonut. Tuuman murto-osia jne. Sitä ei voi sanoa, etteikö tuo olisi esteettisesti vaikuttava menetelmä nörtille ja käsillä tekemisen kokemusta parhaimmillaan. Tulppasulakkeet ym. Jotain nostalgiaa näistä voisi kehitellä, yleisö tosin lienee liian kapea ja liian nörtti. Onhan sitä kaikenlaista cyberpunkia, steampunkia ja jopa dieselpunkia. Kymmenen vuoden päästä kuvaputki ja lankapuhelin ovat jo jotain outoa keskiaikafantasiaa. Ehkä wrappi sopii samaan narratiiviin.
Mikä tää menetelmä siis oikein on?
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 670
Jokainen ns. pinni piirilevyn toisella puolella oli n.5mm pitkä, siihen räppäys työkalulla pyöritettiin ohjaista johtoa nätisti tiiviisti sen pinnin joka mun muistaakseni oli aina 4-kulmikas, ympärille n.3-4mm:n pätkästi. siitä sitten vedettiin ohut johto toiseen pinniin ja tehtiin sama, eli mitään piirilevyn johdotuksia ei kalvona ollut vaan se tehtiin näin yksitellen räppäämällä johtoja pinneistä toiseen, ja toivottiin että kaikki muistettiin kytkeä :)
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 670
Vaatteeni ovat LITImärät.
Siis minkälainen on LITIMÄRKÄ :)
hauskoja suomalaisia tuttuja sanontoja, nooh wanhoja sanoja nuo ovat, eikä sanontoja.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 015
Vaatteeni ovat LITImärät.
Siis minkälainen on LITIMÄRKÄ :)
hauskoja suomalaisia tuttuja sanontoja, nooh wanhoja sanoja nuo ovat, eikä sanontoja.
Onomatopoeettisia ilmaisuja. litimärät vaatteet litisee ja lätisee
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 670
"pienenpiä ei saa _sorsia_" siis syrjiä.
muistanko aivan väärin? jos on niin "sorsia ei saa sorsia" :/
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Tietääkseni Kyllä. Poromiehet oli rikkaita mutta ei juuri näyttänyt sitä
En suoraan sanoen usko että liittyy poroihin...enkä usko sitäkään että poroisännät olis mitään älyttömän rikkaita. Villi veikkaus [ei tieto] on että poro- on tässä alkusointua varten lisätty painottava täytesana kuten iki-ihana,typötyhjä tai upouusi. Kyseessä on siis erityisen porvarillinen ihminen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Veikkaan että "poroporvarilla" on saatettukin viitata pohjoisen porotilallisiin. Aatos tuli siis siitä syystä sillä hehän eivät juuri näytä kovin hyvävaraisilta vailla eläimissä onkin kiinni oiekasti isoja summia. Jos tuollaiselta kysyt että "paljonkos teillä on noita poroja?" Niin usein ensimmäinen vastaus tulee kärkkäästi jotta "Paljonkos itselläsi on tilillä rahaa?" Eli porojen omistaminen yhdistetään pohjoisessa suoraan rahaan ja niinden lukumäärän kysyminen on sama kuin kysyisi että paljon on tilillä rahaa.

En tiedä onko näin mutta vain hajatelmaa.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
No tarkoittaa, tarkoittaa.

Mutta miksi mannelavetti?
No, itselle tulisi mieleen puhua vaikka vanhasta "taksimersusta". Kaikki ei halua viljellä rotustereotypioita eikä haukkumasanoja...mutta usein kyllä näkee tummilla noita vähän vanhempia mersuja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 176
Esim 80-luvulla mustalaisella oli hyvin usein alla joko vanha Hiace, Mersu tai Volvo. Ja kun yhdistetään sellainen liikkuva elämäntapa, jolloin mukana kulkee koko omaisuus, niin lavetti.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 670
Vanhaintalo, Vaivaistalo, tumput [meillä se oli tumpit] :)
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 015
Vanhaintalo, Vaivaistalo, tumput [meillä se oli tumpit] :)
Tumput on a) käsissä ja b) varmasti jo käsitelty tässä ketjussa
Tumpit on tupakan natsoja. Toki niitä voi olla lapsilla käsissä.

Nuo köyhien, vanhusten ja vammaisten hoitolaitosten derogatiiviset nimitykset on keventyneet vuosien saatossa aika reilusti.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Tumput on a) käsissä ja b) varmasti jo käsitelty tässä ketjussa
Tumpit on tupakan natsoja. Toki niitä voi olla lapsilla käsissä.

Nuo köyhien, vanhusten ja vammaisten hoitolaitosten derogatiiviset nimitykset on keventyneet vuosien saatossa aika reilusti.
"Vaivainen" ja "vanha" eivät olleet kirosanoja ennen vanhaan. Muistan että "vaivaisliike"-termiä lanseerattiin takaisin joskus parikyt vuotta sitten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
Millonkahan invalidi -sanasta luovutaan? Epätäydellinen suomeksi. Loukkaavaa.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Ei suomessa mutta lainasanan lähteen alkuperätarkoitus kyllä.
No juuri sitä tarkoitin. Ilmeisesti espanjaa tai portugalia? "Mustalainen" ei kuulemma ole loukkaava, joskin ehkä virallisemmissa yhteyksissä tulisi puhuneeksi fiinimmin romaneista.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 015
Itse asiassa osa taitaa pitää sinua jälkeenjääneenä tms jos puhut mustalaisena. Kaaleina itseään tuntuvat puhuttelevan. Piti ihan katsoa niin ainakin wikipedia sanoo tuosta nimestä:
"Romanit itse käyttävät toisistaan usein heimon nimeä tai tiettyä ammattia harjoittavan alaryhmän nimeä: esimerkiksi kaldarash tarkoittaa seppiä ja metallityöläisiä ja kaaleet hevostenhoidon ja kaupan ammattilaisia"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Itse asiassa osa taitaa pitää sinua jälkeenjääneenä tms jos puhut mustalaisena. Kaaleina itseään tuntuvat puhuttelevan. Piti ihan katsoa niin ainakin wikipedia sanoo tuosta nimestä:
"Romanit itse käyttävät toisistaan usein heimon nimeä tai tiettyä ammattia harjoittavan alaryhmän nimeä: esimerkiksi kaldarash tarkoittaa seppiä ja metallityöläisiä ja kaaleet hevostenhoidon ja kaupan ammattilaisia"
En ymmärrä miksi mustalaisia tulisi kutsua heidän jollain itse keksimällään nimellä, romani nyt on ok sillä on ns. "yleisesti tiedossa oleva" sana. Tarkoitan sillä että jos sanoisin esim intialaista intialaiseksi ja hän omasta mielestä onkin [lisää tähän sana], joka kuvaa hänen heimoaan niin eihän noista voi tietää. Lisäksi valtaosa romaneista nyt vaan eivät ole kaaleita tuon jaottelun mukaan - eivät hevosten eivätkä kaupankäynnin ammattilaisuuden osalta.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 015
En ymmärrä miksi mustalaisia tulisi kutsua heidän jollain itse keksimällään nimellä, romani nyt on ok sillä on ns. "yleisesti tiedossa oleva" sana. Tarkoitan sillä että jos sanoisin esim intialaista intialaiseksi ja hän omasta mielestä onkin [lisää tähän sana], joka kuvaa hänen heimoaan niin eihän noista voi tietää. Lisäksi valtaosa romaneista nyt vaan eivät ole kaaleita tuon jaottelun mukaan - eivät hevosten eivätkä kaupankäynnin ammattilaisuuden osalta.
Juu, mutta se jälkeenjäänyt viittaus oli mustalainen vastaan romani. Romanit itse kyllä käyttää termiä valkolainen koska suomalainen ei toimi heidän ollessaan jo syntyperäisiä suomalaisa ties kuinka monennessa polvessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Juu, mutta se jälkeenjäänyt viittaus oli mustalainen vastaan romani. Romanit itse kyllä käyttää termiä valkolainen koska suomalainen ei toimi heidän ollessaan jo syntyperäisiä suomalaisa ties kuinka monennessa polvessa.
Minun mielestäni suomalainen on suomalainen - on sitten romani tai ei. Jos halutaan väkisin tehdä jaottelua joidenkin ryhmien välillä niin valkolaista käytettäessä tulisi täysin hyväksyä myös mustalainen. Tämä siitä syystä koska nuo sanat ovat ns. samanarvoisia. Jos tämä ei jostain syystä käy niin jatkossa haluan itse tulla kutsutuksi "valtaväestön edustajaksi" sillä siinä on sentään totuuspohjaa mukana teennäisen valkolais/mustalais-jaottelun sijaan.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Itse asiassa osa taitaa pitää sinua jälkeenjääneenä tms jos puhut mustalaisena. Kaaleina itseään tuntuvat puhuttelevan. Piti ihan katsoa niin ainakin wikipedia sanoo tuosta nimestä:
"Romanit itse käyttävät toisistaan usein heimon nimeä tai tiettyä ammattia harjoittavan alaryhmän nimeä: esimerkiksi kaldarash tarkoittaa seppiä ja metallityöläisiä ja kaaleet hevostenhoidon ja kaupan ammattilaisia"
Kuten sanottu, käytän aina neutraalia sanaa "romani" mutta olen kuullut romanituttavan puolisonsa kanssa puhuvan "mustalaisista", joten termi ei välttämättä ole loukkaava. Olen kuullut romanien keskenään juttelevan kaaleista, tuo kaldrash oli mielenkiintoinen tieto. Yleensä ei kuule romanien keskenään puhuvan romanikieltä mutta tiedän että monet sitä osaavat. Ja romanit kutsuvat kai valkolaisia "kaajeiksi".
 
Viimeksi muokattu:

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 015
Kuten sanottu, käytän aina neutraalia sanaa "romani" mutta olen kuullut romanituttavan puolisonsa kanssa puhuvan "mustalaisista", joten termi ei välttämättä ole loukkaava. Olen kuullut romanien keskenään juttelevan kaaleista, tuo kaldrash oli mielenkiintoinen tieto. Yleensä ei kuule romanien keskenään puhuvan romanikieltä mutta tiedän että monet sitä osaavat. Ja romanit kutsuvat kai valkolaisia "kaajeiksi".
Epäilen että tuossa on sama kuin "my nigga" termin hyväksyttävyydessä oman värin sisällä verrattaen valkosten käyttämänä. Joskus noita voidaan käyttää myös vähättelevästi eli romani olisi mieltä että kunnolliset on romaneja ja hulttiot mustalaisia.

Jaa näköjään on ihan suoraan Kaaleet mustalaisia ja kaajeet valkolaisia. Kun mustalainen puhuu kaajeista se voi tarkoittaa vaan valtaväestöä yleensä tai sitten haukkua alempiarvoiseksi.



Ensin meinasin kirjoittaa loppuun että kielet on vaikeita, mutta taidankin vain todeta että ihmiset on hankalia.
 

repsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
21
Kiitos kaikille, itseni @repsu :n sekä @Memoryn puolesta [sama henkilö]
oli kivaa saada museosanasto ketju tulille.
nyt on jo sen verran ikää että aika lähteä antamaan enemmän aikaa koiralle sekä itselleen muutenkin lyhyessä elämässään.
Terkkuja myöskin @jm82:lle ym. kivoille kavereille täällä.

Kaikella on aikansa, on aika istuttaa ja aika repiä istutus. Saarnaaja III:n
Pitäkäähän paikka pystyssä.

Siunattua joulun odotusta, enää 2kk jäljellä :)

Terveyttä kaikille: Reima ja Diego
<3
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
416
Mistähän juontaa juurensa sana "roti".
Koska tiedän ainakin kaksi merkitystä.

Esim. Joku roti tuohon käytökseen.
Esim2. Rotipala, metallitöissä laitettiin rotipala liian suureen aukkoon, joka hitsattiin umpeen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 134
Mistähän juontaa juurensa sana "roti".
Koska tiedän ainakin kaksi merkitystä.

Esim. Joku roti tuohon käytökseen.
Esim2. Rotipala, metallitöissä laitettiin rotipala liian suureen aukkoon, joka hitsattiin umpeen.
Ainakin tämä selitys kuulostaa järkevältä.
Mikä on roti? - Kielikello

Nykysuomen sanakirjan ja Suomen sanojen alkuperä ‑teosten antama merkitys roti-sanalle on konkreettisempi. Roti on ollut kangen alle tueksi pantavaa kivi tai puupala, joka lisäsi nostovoimaa kiveä tai kantoa kangettaessa. Jos kanto ei ottanut noustakseen, täytyi lisätä rotia alle. Joissakin murteissa roti on tarkoittanut itse kankea. Suomenruotsissa vastaava sana on brott, joka sekin voi tarkoittaa joko kankea tai sen tukea. Roti on sana yleisin, itämurteinen muoto, mutta muun muassa Renvallin ja Lönnrotin sanakirjoista löytyy myös läntisempi muoto rota. Murteissa on käytetty myös pr-alkuista muotoa: Satakunnassa ja keski-Pohjanmaalla on esiintynyt muoto proti, Varsinais-Suomessa ja Peräpohjolassa prota. Myös muotoja (p)ruta tai (p)ruti on murteista tavattu.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 015
Onhan se neekeri alunperin ja tänäkin päivänä ihan vaan mustaa tarkoittava sana suomeksikin. Musta ei tarkoita pelkästään sitä väriä vaan myös henkilöä, joka on neekeri.
Ei. Suomessa mustaa ei ole tarkoittanut neekeri ennen kuin se tuotiin laivojen myötä muista kielistä. Kalevalassa ei oo neekerin värisiä patoja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 607
Viestejä
4 217 219
Jäsenet
71 081
Uusin jäsen
ouzo

Hinta.fi

Ylös Bottom