3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Rupesi 3d-printtailu kinostamaan vihdoin ja ender-2 olisi harkinnan alla. Osaako joku laitteen omistava kertoa mikä laitteen syvyys on? Speksit sanoo 30cm mutta tuleeko tuo hihnan kiristäjä vielä siihen lisäksi? Kaapissa mihin tuota suunnittelin on 31cm tilaa syvyyssuunnassa.
 
Rupesi 3d-printtailu kinostamaan vihdoin ja ender-2 olisi harkinnan alla. Osaako joku laitteen omistava kertoa mikä laitteen syvyys on? Speksit sanoo 30cm mutta tuleeko tuo hihnan kiristäjä vielä siihen lisäksi? Kaapissa mihin tuota suunnittelin on 31cm tilaa syvyyssuunnassa.


Kunhan kotiudun toimistolta niin pistän mitaten ellei joku kerkeä sitä ennen

Edit:

ääriasennossa 31x33x55 ilman filarullaa
 
Viimeksi muokattu:
Voisiko joku käydä noukkimassa CR-10 Facebook-ryhmästä x-carriagen .step/.stl-tiedoston? Olen itse mallintanut ja mitoittanut sen, mutta ei tahdo saada mittoja kohdalleen. Itse on ole regannut faceen.
 
Voisiko joku käydä noukkimassa CR-10 Facebook-ryhmästä x-carriagen .step/.stl-tiedoston? Olen itse mallintanut ja mitoittanut sen, mutta ei tahdo saada mittoja kohdalleen. Itse on ole regannut faceen.

Tollanen löyty facebookista ryhmästä ainakin.
Pakkasin sen kun ei antanut laittaa suoraan .stl tiedostoa tänne.
 

Liitteet

Tollanen löyty facebookista ryhmästä ainakin.
Pakkasin sen kun ei antanut laittaa suoraan .stl tiedostoa tänne.

Kiitos paljon! Saa varmistettua Chimeran asennustelineen mitat ja työnnettyä tuotoksen Thingiverseen.
 
Mistäs porukka on tilannut PETG:t? Tilasin pari rullaa eSunin PETG:tä, mutta tuntuu toimituksessa menevän ikuisuus. Kiitos jo etukäteen avusta.
 
Mistäs porukka on tilannut PETG:t? Tilasin pari rullaa eSunin PETG:tä, mutta tuntuu toimituksessa menevän ikuisuus. Kiitos jo etukäteen avusta.
Tässä 3 kauppaa josta itse olen tilannut:
3D Jake toimittaa Itävallasta Suomeen noin 4 päivässä tilauksesta, ilmaiset postit 80 euron tilauksille (suomenkielinen ja ystävällinen asiakaspalvelu!): PET / PETG -filamentti 3D-tulostimille - 3DJake Suomi
3D Prima Ruotsista Suomeen noin 5 päivässä tilauksesta, ilmaiset postit 100 euron tilauksille: PETG
Prenta Shop Kangasalasta (myy real merkkistä PETG:tä, omia kokemuksia vasta yhdestä rullasta): PRENTAshop
 
Omassa CR-10:ssä ei ole ollut juuri mitään ongelmia. Tulostinpää oli löystynyt alussa itsekseen, mutta kiristyksen jälkeen pysynyt kiinni ja suutin meni tukkoon oman mokan takia, sen vaihdoin teräksiseen sitten samalla. Tulostusjälkikin on loistavaa kun pistää 0,1mm tai vähemmän kerroskorkeudeksi.
Miten se teräksinen toimii PLA:n kanssa? Mainitsit 0.1mm, oliko 0.2mm:ssä eroa kuparisella päällä tulostettuun? Onko merkittäviä eroja verrattuna kupariseen kuinka nopeasti lämpiää?
 
Tuulettimet taitaa olla aika kertis kamaa cr10:ssä, ohjauslaatikon sisällä oleva tuuletin pitää karmivaa rouskutusta ekat 5min ja tulostuspäässä olevasta 40mm tuulettimesta lähti lapa kun sinne joutui muovia väliin.
Jouduin ensiapuna katkaisemaan vastakkaisenkin siiven muuten tärisee niin paljon ettei tule suoraa viivaa xD
Siihen on kyllä muutenkin tulossa 80mm tuuletin mutta kotelon teko jäi joulukuusten tulostamisen takia.
Hyötyykö mallien uppaamisesta thingiverseen muuta kuin jakamisen ilon?
 
Ajattelin nyt tässä langassa kysyä seuraavaa;
Löytyiskös täältä ketään kuka osaisi ja ennen kaikkea, toki korvausta vastaan, haluaisi "monistaa" yhden muoviosan minulle?

Yksi kriteeri toki tulostimelta on se, että objekti on n. 45cm pitkä. Sen voisi mahdollisesti tehdä puoliksi, ja sitten tulostaa toisen kerran peilikuvana. Tämän tarkistan kun saan sen käsiini.

Tulostelija jos olisi Uudeltamaalta ja mielummin jopa läheltä Nurmijärveä, niin ei tarvitsisi postitella edestakaisin.

Saa laittaa YV:tä jos tuli olo että olisi valmis auttamaan.
 
Hyötyykö mallien uppaamisesta thingiverseen muuta kuin jakamisen ilon?
Kisoista ainakin voitettavissa tulostimia ja filamentteja jne.


Ajattelin nyt tässä langassa kysyä seuraavaa;
Löytyiskös täältä ketään kuka osaisi ja ennen kaikkea, toki korvausta vastaan, haluaisi "monistaa" yhden muoviosan minulle?

Yksi kriteeri toki tulostimelta on se, että objekti on n. 45cm pitkä. Sen voisi mahdollisesti tehdä puoliksi, ja sitten tulostaa toisen kerran peilikuvana. Tämän tarkistan kun saan sen käsiini.

Tulostelija jos olisi Uudeltamaalta ja mielummin jopa läheltä Nurmijärveä, niin ei tarvitsisi postitella edestakaisin.

Saa laittaa YV:tä jos tuli olo että olisi valmis auttamaan.

Kantsii vähän laittaa tietoa, että millaiseen kohteeseen tuloste olis tulossa niin porukalla voi olla pienempi kynnys ottaa yhteyttä kun tietää valmiiksi, että oma tulostin kykenee moiseen tms.
Tulosteen sijoituspaikan lämpötilaa sekä millaisen rasituksen kohteeksi tuloste joutuu, ulko- vai sisätilaan jne..
 
Kantsii vähän laittaa tietoa, että millaiseen kohteeseen tuloste olis tulossa niin porukalla voi olla pienempi kynnys ottaa yhteyttä kun tietää valmiiksi, että oma tulostin kykenee moiseen tms.
Tulosteen sijoituspaikan lämpötilaa sekä millaisen rasituksen kohteeksi tuloste joutuu, ulko- vai sisätilaan jne..

Ah, ei tullut mieleenkään. Tulee auton etupuskuriin.
Alkuperäinen osa tietääkseni on ABS:sää.
 
Taitaa aika usea nostas kädet pystyyn kun aletaan puhuun kahdessakin osassa 20 cm osasta. Tulostin pystyy 40cm tekeen, mutta abs vääntelee sen verran että pitää osakin suunnitella sopivasti joustavaksi ettei revi kappaleit. Nylon ja ABS on molemmat repineet lasin pinnasta palasia isommissa kappalleis.

pakkohan ei varmaan olisi abs:llä tulostaa, jos osaa ei tarkotus ole hitsata tai liittää toiseen abs kappaleeseen. Muitakin kestäviä materiaaleja on.

Omassa tulostimessa ei ole kuin 300x200 pöytä ja korkeutta se 300 niin ihan ei mahdu tuollainen 400mm. Sitten jos mahdollista tulostaa useammassa osassa niin sitten onnistuu kyllä, mutta ei abs:llä.
 
Joo, osa tulee vain tapeilla kiinni puskurissa oleviin reikiin. Eihän se välttämätön ole ABS:lla tehdä, eikö PLA olisi muutenkin helpompi tulostaa?
 
Onko osa puskurin täyterakenteita? Esim. MB käyttää tyhjän tilan täyttämiseen helposti irtoavia palikoita.

Edit. Vai tuleeko näkyviin ulkopintaan?
 
Maalattuna PLA saattaisi mennä. UV valoa se ei kestä eikä lämpöä. Mutta ei auton ulkopuolella ritilässä tuskin joutuu niin kuumaa sietää että ongelmaa esiintyis.

Auringon paisteessa joo, ei muuta lämpöä. Mutta se on saatava tasaiseksi joten kyllä siihen tulee ohut pakkeli kerros ja maali tietenkin.


E: Mutta ehkä se on tehtävä niin että ostaa itselle joku tulostin ja opettelee sitä käyttämään.
 
Viimeksi muokattu:
Kahdessa osassa ja pystyssä voisi saada tulostettua ASAsta, se kestää uv-valoa hyvin. Miten meinaat saada osan mallinnettua?
 
Tuossa minun Dollossa on 42 cm z-akselilla tilavuutta, mutta paha sanoa että miten noin korkea onnistuu jos tuo kappale on korkea ja kapea. 40cm+ olen tulostellut jotain vaaseja ja raketteja ok laadulla, mutta ne on tukevampia kappaleita. Ja tuo Dollo nyt ei ihan parasta laatua tee muutenkaan, joten lähinnä koemielessä tuota voisi kokeilla...
 
Kahdessa osassa ja pystyssä voisi saada tulostettua ASAsta, se kestää uv-valoa hyvin. Miten meinaat saada osan mallinnettua?

Nh, ihan mittaamallahan noin yleensäkkin. Tiedä sitten monesko kappale on juuri oikein muotoinen ja kokoinen.
 
Auringon paisteessa joo, ei muuta lämpöä. Mutta se on saatava tasaiseksi joten kyllä siihen tulee ohut pakkeli kerros ja maali tietenkin.


E: Mutta ehkä se on tehtävä niin että ostaa itselle joku tulostin ja opettelee sitä käyttämään.

PLA:sta en lähtisi kyllä tekemään jo pelkästään sen takia, että sisältää maissitärkkelystä tms. Joku aamu meet katsomaan autoas niin naapurin kissa nakertaa sitä.:lol:
Emännän koira ainakin yrittää syödä kaiken mikä on tehty PLA:sta.
Ehdottomasti lähtisin liikkeelle ASA,PET(G) tai ABS.
 
PLA:sta en lähtisi kyllä tekemään jo pelkästään sen takia, että sisältää maissitärkkelystä tms. Joku aamu meet katsomaan autoas niin naapurin kissa nakertaa sitä.:lol:
Emännän koira ainakin yrittää syödä kaiken mikä on tehty PLA:sta.
Ehdottomasti lähtisin liikkeelle ASA,PET(G) tai ABS.

Hah, aijaa, eipä tullutkaan mieleen :D

Pitää tutustua aiheeseen ja ostella jokin tulostin. Mielenkiintoinen aihe mutta vituttanut aina noiden vähän parempien tulostimien hinta. Ja kun ei enää jaksa niin paljoa säätää kuin nuorempana, ettäkö ostaisi aivan osissa ja sitten säätäisi sitä viikon että saa jotain hienompaa kuin oksennus, tulostettua.
 
Hah, aijaa, eipä tullutkaan mieleen :D

Pitää tutustua aiheeseen ja ostella jokin tulostin. Mielenkiintoinen aihe mutta vituttanut aina noiden vähän parempien tulostimien hinta. Ja kun ei enää jaksa niin paljoa säätää kuin nuorempana, ettäkö ostaisi aivan osissa ja sitten säätäisi sitä viikon että saa jotain hienompaa kuin oksennus, tulostettua.

Onhan tämä aikaa vievä harrastus, itse kun tykkää juuri siittä "säätämisestä" ja rakentelusta niin aika menee kuin siivillä.
CR-10 Minille pystyn antamaan ainakin henkilökohtaisesti vahvat suositukset.
Hintaansa nähden voisin melkein väittää(kuten myös arvostelijat), että paras laite n. 300€ hintaluokassa. Helppo pistää käyttövalmiiksi, kun ei tarvi koota kuin "runko".
 
Kannattaa kyl testata se plakin ulkotiloissa. Tulostin joskus puutarhaletkuadapterin jollai koneen mukana tulleella plallajoka ei ollut edes muoviin pakattu. No oli eka tulostus ja ei käynyt pulloon.
Nakkasin pihalle n. 2.5v sitten paikkaan jossa se on klo 10-15 auringonvalolle alttiina ja sateelle. Vielä seon ehjä ei murene käsiin tms.
Toki paksu osa seinämä n. 6mm
Eikä oo linnut nokkinu [emoji4]
 
Viimeksi muokattu:
CR-10 Minille pystyn antamaan ainakin henkilökohtaisesti vahvat suositukset.
Hintaansa nähden voisin melkein väittää(kuten myös arvostelijat), että paras laite n. 300€ hintaluokassa. Helppo pistää käyttövalmiiksi, kun ei tarvi koota kuin "runko".
CR-10 minin tulostusalue on 300*220*300 ja ensimmäinen hinta mitä tuli vastaan, on 255 euroa postikuluineen, johon tulee päälle tullit ja alvit.
Sama kauppa myy CR-10 (tulostusalue 300*300*400mm) hintaan 339 euroa. Jos on aivan varma ettei koskaan tarvitse tuota minin tulostusaluetta isompaa tulostaa, sen ostaminen kannattaa, mutta tuo ~85 euroa on pieni sijoitus, kun ottaa huomioon että tulostimen eliniän aikana tulostuslankoihin ja muuhun oheissälään mennee ainakin 10 kertaa enemmän rahaa kuin itse laitteeseen.
Toiminnaltaan tiettävästi kutakuinkin samoja vehkeitä ja siis, selvennetään vielä kerran: Jos ei halua CR10 viritellä ja säätää, sitä ei tarvitse. Ihan vakiona se tulostaa parempaa jälkeä kuin 80% tulostimista viriteltyinäkin. Sitten löytyy vielä CR-10S versio, mutta siinä hinta nousee jo reilulla satasella, eikä vastaavaa hyötyä ole. Ihmiset on raportoinu, ettei S:n filamenttisensori toimi ja tupla Z-tanko ei tuota tulostusjälkeen mitään havaittavaa eroa. Maksamalla ylimääräistä S versiosta on siis vähän sama kuin liimaisi Volvonsa takapeltiin turpo-tarran ja kuvittelisi sen tuovan vähintään 70 heppaa lisää.
 
CR-10 minin tulostusalue on 300*220*300 ja ensimmäinen hinta mitä tuli vastaan, on 255 euroa postikuluineen, johon tulee päälle tullit ja alvit.
Sama kauppa myy CR-10 (tulostusalue 300*300*400mm) hintaan 339 euroa. Jos on aivan varma ettei koskaan tarvitse tuota minin tulostusaluetta isompaa tulostaa, sen ostaminen kannattaa, mutta tuo ~85 euroa on pieni sijoitus, kun ottaa huomioon että tulostimen eliniän aikana tulostuslankoihin ja muuhun oheissälään mennee ainakin 10 kertaa enemmän rahaa kuin itse laitteeseen.
Toiminnaltaan tiettävästi kutakuinkin samoja vehkeitä ja siis, selvennetään vielä kerran: Jos ei halua CR10 viritellä ja säätää, sitä ei tarvitse. Ihan vakiona se tulostaa parempaa jälkeä kuin 80% tulostimista viriteltyinäkin. Sitten löytyy vielä CR-10S versio, mutta siinä hinta nousee jo reilulla satasella, eikä vastaavaa hyötyä ole. Ihmiset on raportoinu, ettei S:n filamenttisensori toimi ja tupla Z-tanko ei tuota tulostusjälkeen mitään havaittavaa eroa. Maksamalla ylimääräistä S versiosta on siis vähän sama kuin liimaisi Volvonsa takapeltiin turpo-tarran ja kuvittelisi sen tuovan vähintään 70 heppaa lisää.
Itse tuli Saksasta tilattu mini syksyllä ja hintaa tuli kokonaisuudessaan 279€.
Eroahan noissa bedeissä on sen verran, että minillä ei ole ongelmia kuumentua 90 asteeseen, ovat siis parantaneet tulostusalustan lämmitystä miniin. Ainakin jengi raportoinut normi cr-10 ongelmista, että ei meinaa tulostusalustaa saada tarpeeksi kuumaksi tai lämmitys vie tolkuttoman kauan esim. abs:ssää varten.
Aikoinaan itse päädyin miniin kun en niin cr-10:n tarjoamaa tulostusalustan kokoa tarvi..
 
Itse tuli Saksasta tilattu mini syksyllä ja hintaa tuli kokonaisuudessaan 279€.
Eroahan noissa bedeissä on sen verran, että minillä ei ole ongelmia kuumentua 90 asteeseen, ovat siis parantaneet tulostusalustan lämmitystä miniin. Ainakin jengi raportoinut normi cr-10 ongelmista, että ei meinaa tulostusalustaa saada tarpeeksi kuumaksi tai lämmitys vie tolkuttoman kauan esim. abs:ssää varten.
Aikoinaan itse päädyin miniin kun en niin cr-10:n tarjoamaa tulostusalustan kokoa tarvi..
Joo, hyviä pointteja! EU-varastolta tilatessa säästää tullit ja alvit (alv on 24%, en muista mitä koodia itse käytin, mutta tullia ei mennyt ollenkaan, maksimissaan tuo taitaa olla 6%, riippuen mihin kategoriaan laite määritellään).

Petien lämmityksessä on monta asiaa joita on syytä miettiä:
- Pienempi peti tottakai lämpiää nopeammin ja pystyy korkeampiin lämpötiloihin, kun on vähemmän pinta-alaa mikä jäähtyä.
- CR-10 käyttää 12 volttia pedin lämmitykseen, se on turvallisuustekijä (tässä esimerkki miksi:
).
- Kohtuu helposti ja halvalla laitteen voi modata 24 volttiseksi, jolloin lämpiäminen nopeutuu ja pääsee korkeampiin lämpötiloihin.
- Itse käytän petiä yleensä 70 asteessa, johon (vielä toistaiseksi eristämättömänä ja ilman kotelointia) se lämpiää noin 8 minuutissa (en ole tarkkaan kellottanut). Tuo riittää kaikkeen muuhun, paitsi ABS:ään. Korkeammallekin nousee toki, mutta ei ole ollut tarvetta kokeilla.
- ABS tuottaa pahanhajuisia ja ehkä myrkyllisiäkin kaasuja, parempi vaihtoehto on käyttää PETG:tä.
- Jos nyt kuitenkin haluaa ABS:ää käyttää, ehdottomasti kannattaa tehdä kotelointi, jolloin ympärillä olevan ilman saa korkeammaksi, jotta ABS jäähtyy hitaammin, eikä ala käpristeleen pedissä ja tällöin petikin lämpiää nopeammin ja korkeammalle.
- Eristämällä CR-10 pedin alapuolen, sen saa lämpiämään jonkin verran nopeammin ja jopa 110 asteeseen.

Tiivistettynä ylläoleva: ABS on jo nyt kutakuinkin syrjäytetty parempien materiaalien toimesta ja tulostinlangat edelleen kehittyy nopeaan tahtiin. Parin minuutin nopeampi pedin lämpeäminen on merkityksetöntä, kun tulostukset kestävät yleensä tunteja tai jopa vuorokausia. Jos tekee paljon pikkutulostuksia peräjälkeen, kannattaa gcodesta poistaa pedin lämpötilan laskeminen tulostuksen loputtua, tällöin ei ole odotusaikaa lyhyissä tulostuksissa.

Mutta onhan tuon minin tulostusalue kuitenkin aika kohtuullinen. Se mitä kannattaa erityisesti välttää on nuo lukuisat ~10-15 cm kanttiinsa olevat tulostuslaitteet.
 
Porukka juttuaa ASA:sta niin ootteko millasilla tulostimilla / asetuksilla saanu parasta jälkeä? Ite ostin kanssa into piukkana parikin rullaa kun lupailtiin hyviä mekaanisia ominaisuuksia. Tulostukset näyttää päällisin puolin hyviltä mutta z suunnassa kerrokset ei vaan tartu kunnolla. Koittanu eri nopeuksia ja lämpötiloja mutta aina kerrokset repeilee. Käytössä prusan kopio originaalilla e3d v6 suuttimella. Auto bed leveling ja buildtakin alusta.
 
Porukka juttuaa ASA:sta niin ootteko millasilla tulostimilla / asetuksilla saanu parasta jälkeä? Ite ostin kanssa into piukkana parikin rullaa kun lupailtiin hyviä mekaanisia ominaisuuksia. Tulostukset näyttää päällisin puolin hyviltä mutta z suunnassa kerrokset ei vaan tartu kunnolla. Koittanu eri nopeuksia ja lämpötiloja mutta aina kerrokset repeilee. Käytössä prusan kopio originaalilla e3d v6 suuttimella. Auto bed leveling ja buildtakin alusta.

Käytän marwiolin ASAn kanssa seuraavia S3D-asetuksia Chimeralla:

-Retraction 1,80mm, 30mm/s, vertical lift 0,30mm
-Peti 100C / Suutin 255C
-Kappaleen jäähdytys pois kokonaan (tulostin suljetussa kaapissa, poistoilma menee kaapin yläosasta hormiin vaarallisten kaasujen takia)
-Speed 55mm/s, First layer speed 50%

Noilla asetuksilla on kappaleet pysyneet yhtenä palasena ja jälki on ollut hyvää. Tulostimena CR-10S.
 
Viimeksi muokattu:
Käytän marwiolin ASAn kanssa seuraavia S3D-asetuksia Chimeralla:

-Retraction 1,80mm, 30mm/s, vertical lift 0,30mm
-Peti 100C / Suutin 255C
-Kappaleen jäähdytys pois kokonaan (tulostin suljetussa kaapissa, poistoilma menee kaapin yläosasta hormiin vaarallisten kaasujen takia)
-Speed 55mm/s, First layer speed 50%

Noilla asetuksilla on kappaleet pysyneet yhtenä palasena ja jälki on ollut hyvää. Tulostimena CR-10S.
Okei no ei sun asetukset tai tulostin paljoa eroo omista. Ainut että mulla tulostin pöydällä.
 
Okei no ei sun asetukset tai tulostin paljoa eroo omista. Ainut että mulla tulostin pöydällä.

ABS/ASA vaatii kaapin/kotelon, jo tulostettu materiaali pääsee jäähtymään liian nopeasti ja tuloksena on juuri sitä mitä sinä tulostat. Helpoin kaappi on vaikka iso pahvilaatikko, puukolla ovi etupuolelle ja ilmareikä yläosaan. Ei ehkä kaunein ratkaisu, mutta tilapäisenä menee. Laatikoita voi kysellä paikallisista kaupoista, rautakaupasta hain itse kun oli alussa tarve koteloinnille.
 
Mie tulostelen edelleen lähes pelkästään ABS:ssällä, joten en näkisi sitä ihan syrjäytetyksi. Ominaisuudet (lämpötilakestävyys, asetoniliukoisuus ja erityisesti hinta) on itelle olleet tärkeitä, joten siinä tullut pysyttyä. Tulostuslaatu on parempaa omalla laitteella verrattuna esimerkiksi PETG:hen. ASA ei oo tullut kokeiltua. Voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen tuttavuus tulevaisuudessa.

Kotelon se vaatii, mutta kun se on kunnossa niin pystyy isollakin pohjapinnalla olevia kappaleita tulostamaan ongelmitta. Myös 24 voltin sähköistä ja laadukkaasta virtalähteestä (esim. Meanwell) on apua huomattavasti, että lämpiää nopeasti ja lämpö myös pysyy tasaisena ilman ongelmia. Kiinalaisen ja laatu virtalähteen ero oli että sain Meanwellillä paljon tasaisemman lämpötilan ja toki myös sen että mulla poksahti yksi kiinalainen 600 watin poweri, joten kestävyys on ollut nyt parempi. Tulostelen yleensä 110-asteella ekan kerroksen ja sen jälkeen 100-asteessa ABS:ssää lasilevyn päälle, jossa on hiuslakkaa.

Outoja hajuja en ole ABS:sää tulostaessa havainnut kun se on kaapissa ollut, eikä emäntäkään ole asiasta valittanut vaikka on tarkkanokkainen ja ihan oleskelutilossa tulostin on. Nenään ei haise millekkään, joten en ole nähnyt tarvetta viritellä mitään sen kummempia ilmanvaihtoratkaisuja tulostimelle.
 
ABS/ASA vaatii kaapin/kotelon, jo tulostettu materiaali pääsee jäähtymään liian nopeasti ja tuloksena on juuri sitä mitä sinä tulostat. Helpoin kaappi on vaikka iso pahvilaatikko, puukolla ovi etupuolelle ja ilmareikä yläosaan. Ei ehkä kaunein ratkaisu, mutta tilapäisenä menee. Laatikoita voi kysellä paikallisista kaupoista, rautakaupasta hain itse kun oli alussa tarve koteloinnille.

Juu samaan ajatukseen ajauduin itekkin, että vaatii kotelointia. Ollut projektina jo puolisen vuotta rakentaa tulostin kaappiin mutta ollut aivan ylivoimaista hakea hyllylevy :D Ajatuksena saada myös vähän ääntä vaimennettua (vaimosta lähinnä)
 
Juu samaan ajatukseen ajauduin itekkin, että vaatii kotelointia. Ollut projektina jo puolisen vuotta rakentaa tulostin kaappiin mutta ollut aivan ylivoimaista hakea hyllylevy :D Ajatuksena saada myös vähän ääntä vaimennettua (vaimosta lähinnä)

Tulostin osat kaappiin itse Thingiversestä, muita mahdollisia kaappeja katselin esim. Ikean keittiökaappien rungoista. Osaan niistä olisi saanut tulostimen mahtumaan ja olisi ollut vielä ihan hyvän näköinen.
 
Noniin, tulihan se ender sieltä vihdoin. Gearbestiltä muka halvalla ja nopeasti mutta DHL ja ALVit varmistivat hinnan ja hitauden (tai DHL oli nopea kun vihdoin sai paketin Hong Kongissa käsiinsä, 24,80€ tullauksesta jäi vähän kaivelemaan).

Piti välittömästi viritellä octoprint Powerin halpaan RasPiin ja tässä eka printti cura 3.1:stä suoraan octoprinttiin heitettynä. Osaako kukaan sanoa tuon perusteella onko paljon parannettavaa säädöissä johonkin suuntaan? (PLA, 0,15mm layer, 205c, 45c, 50/100 mm/s)

xyz.jpg
z.jpg

PSU tässä menee kyllä vaihtoon pikimmiten, ei tuota hurinaa kuuntele kukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tällainen askarreltua kun ei löytynyt mikrofoniin sopivaa filtteriä suoraan:

popfilter3.jpg


popfilter2.jpg


popfilter1.jpg


Käytännössä frame tulostetaan erikseen, sitten noi supportit molemmin puolin. Frameen kangas paikoilleen ja sen jälkeen supportit kiinni liimalla. Ihan hyvin toimii, toki voisi olla hieman siistimmät liimaukset tai voisi jonkun muun tavan kiinnittää kangas tuohon suunnitella myös, mutta saa nyt toistaiseksi olla näin.

Mikrofoni on M-Audio Uber Mic.
 
Noniin, tulihan se ender sieltä vihdoin. Gearbestiltä muka halvalla ja nopeasti mutta DHL ja ALVit varmistivat hinnan ja hitauden (tai DHL oli nopea kun vihdoin sai paketin Hong Kongissa käsiinsä, 24,80€ tullauksesta jäi vähän kaivelemaan).

Piti välittömästi viritellä octoprint Powerin halpaan RasPiin ja tässä eka printti cura 3.1:stä suoraan octoprinttiin heitettynä. Osaako kukaan sanoa tuon perusteella onko paljon parannettavaa säädöissä johonkin suuntaan? (PLA, 0,15mm layer, 205c, 45c, 50/100 mm/s)

Suosittelen kokeilemaan Klipperiä: GitHub - KevinOConnor/klipper: Klipper is a 3d-printer firmware
Tuolla tulostetaan suoraan Octoprintin webbi-interfacesta. Alkuperäisellä Enderin firmwarella en itse kärsinyt nostaa tulostusnopeutta yli 50m/s, alkoi jättämään outoja klönttejä muovia, mutta klipperillä tuota ongelmaa ei ole ja tulostamaan pystyy paikasta riippuen 70m/s.
Klipperissä on myös "Pressure Advance", joka vähäntää kulmissa ylimääräisen muovin pursotusta lennosta.
Enderin korttiin pitää fläshätä bootloaderi, mutta menee samoilla ohjeilla kuin CR-10 CR-10 Firmware Update

Enderin tuulettimet ei kestä, tulostuspään tuuletin rupes kiljumaan alle viikossa, ja ohjausboksin sisällä oleva kuukauden käytön jälkeen, joten kannattaa tilata heti uusia, ei paljoa maksakkaan. Tuohon tulostuspään ympärille kannattaa tulostaa tuuletinpidike mihin saa erikseen osalle puhaltavan tuulettimen. Auttaa tyhjän päälle tulostettaessa paljon.
 
Tämä yksittäinen ketju alkaa olla vähän turhan ahdas kaikkeen 3D-tulostamiseen ja sen ympärillä tapahtuvaan pöhinään. Juttua varmaan olisi enemmänkin jos keskustelua voisi laajentaa ketjun ulkopuolelle.

Äkkiseltään tulisi mieleen, että voisi olla muutamalle yleisimmälle tulostimelle omat ketjut, kalibroinnille&ongelmatilanteille, mallinnukseen liittyvät asiat, tulostimen hankintaketju ja tietysti omat projektiketjut joko tulostimen rakentamisesta, tai tulostimella taiotuista vehkeistä.

Oman foorumin pykääminen olisi tietysti mahdollista, mutta käytännössä sen kuitenkin tietää että aktiivista käyttäjäkuntaa yhden asian foorumille ei ole helppo haalia. Joten @Sampsa, saataisiinko kokeiluluonteisesti oma alue 3D tulostamiselle ja siihen liittyvälle? Eihän tähänkään ketjuun mahdottomasti viestejä tule viikkotasolla, mutta näkisin että olisi potentiaalia saada aikaiseksi aktiivinen yhteisö asian ympärille - ja ohessa myös lisää käyttäjiä.
 
Suosittelen kokeilemaan Klipperiä: GitHub - KevinOConnor/klipper: Klipper is a 3d-printer firmware
Tuolla tulostetaan suoraan Octoprintin webbi-interfacesta. Alkuperäisellä Enderin firmwarella en itse kärsinyt nostaa tulostusnopeutta yli 50m/s, alkoi jättämään outoja klönttejä muovia, mutta klipperillä tuota ongelmaa ei ole ja tulostamaan pystyy paikasta riippuen 70m/s.
Klipperissä on myös "Pressure Advance", joka vähäntää kulmissa ylimääräisen muovin pursotusta lennosta.
Enderin korttiin pitää fläshätä bootloaderi, mutta menee samoilla ohjeilla kuin CR-10 CR-10 Firmware Update

Enderin tuulettimet ei kestä, tulostuspään tuuletin rupes kiljumaan alle viikossa, ja ohjausboksin sisällä oleva kuukauden käytön jälkeen, joten kannattaa tilata heti uusia, ei paljoa maksakkaan. Tuohon tulostuspään ympärille kannattaa tulostaa tuuletinpidike mihin saa erikseen osalle puhaltavan tuulettimen. Auttaa tyhjän päälle tulostettaessa paljon.

Kuulostaa mielenkiintoiselta. Eli Raspi hoitaa gcoden lukemisen ja käskyttää printterin emon mikrokontrolleria liikuttelemaan steppereitä? Emosta siis periaatteessa tehdään tyhmä Raspin orja. Oletan että LCD:llä ja säätönupilla ei tee tuon jälkeen mitään. Onko tohon jotain näppärää valmista configia enderille? Ei tunnu ihan kauheasti löytyvän tietoa tosta kombosta mistään... Onko stockifirmikseen paluuta helposti?

Tuulettimia on kaapissa yllinkyllin kaikenlaisista projekteista ylijääneenä. Tarkoitatko tuuletinpidikkeellä tätä vai jotakin erilliselle tuulettimelle tehtyä part cooleria?

Tarkoitus on hakea huomenna vähän elektroniikkaosia ja viritellä ylimääräinen 450W ATX poweri tuohon joka antaa standby-virran Raspille ja sitten saisi PSUn (ja samalla printterin) päälle octoprintistä Raspin GPIO-pinnillä.
 
Eikös tulostin OctoPrintin perässä kaikki tulostimet toimi noin, että Raspi käskyttää? Vai eikö Ender tue suoraan OctoPrinttiin tukemista ilman tuota firmistä?

---

Vielä kun OctoPrint tukisi kahta kameraa, niin olisi aika loistavaa.
 
Eikös tulostin OctoPrintin perässä kaikki tulostimet toimi noin, että Raspi käskyttää? Vai eikö Ender tue suoraan OctoPrinttiin tukemista ilman tuota firmistä?

---

Vielä kun OctoPrint tukisi kahta kameraa, niin olisi aika loistavaa.

Jos nyt oikein käsitin (ja voi olla etten käsitä mitään, kaikki ihan uutta) niin normaalisti octoprint vaan syöttää gkoodia rivi kerrallaan laitteen firmikselle ja laite tekee mitä gkoodi käskee. Klipperille ilmeisesti laitteen oma firmis poistetaan ja klipper tulkitsee octoprintin välittämän gcoden ja välittää käskyt suoraan steppereille tehokkaammin kuin heikkotehoinen emon mikrokontrolleri. Klipper siis pyörii sillä samalla raspilla kuin octoprint.

Tuolla th3d:n sivuilla oli joku custom marlin. Onko kukaan kokeillut laittaa sitä sisään?
 
Katsoin hieman tuota Klipperiä niin ihan mielenkiintoinen. Nopeutta sillä tosiaan tuntuisi saavan, omaan Wanhaoonkin on juttua että 70 mm/s voisi vetää kun nyt omasta mielestä limitti on 35 mm/s, että onhan tuo tuplaus nopeudelle ihan oleellinen etu.

Ilmeisesti ei ole autolevel tukea tuossa, eli sen menettää jos Klipperiä käyttää. Itsellä ei moista ole, mutta ollut jo hetken aikaa tarkoitus rakentaa. Taidan vielä jättää laittamatta tuon, mutta täytyy pitää silmällä tätä projektia.
 
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Eli Raspi hoitaa gcoden lukemisen ja käskyttää printterin emon mikrokontrolleria liikuttelemaan steppereitä? Emosta siis periaatteessa tehdään tyhmä Raspin orja. Oletan että LCD:llä ja säätönupilla ei tee tuon jälkeen mitään. Onko tohon jotain näppärää valmista configia enderille? Ei tunnu ihan kauheasti löytyvän tietoa tosta kombosta mistään... Onko stockifirmikseen paluuta helposti?

klipper/Features.md at master · KevinOConnor/klipper · GitHub
Tuossa on hyvin kerrottu Klipperin toiminnasta. Eli usb kautta lähetetään raspbilla laskettuja liikkeitä ja printterin ohjain ei tee muuta kuin aja steppereitä jolla saadaan enempi steppejä sekunnissa. Printterin näyttö jää sitten turhaksi, samaten nupikka. Ton devi oli lupaillu että tohon tulisi joku tapa laittaa näytölle informaatiota Octoprintistä komennoilla.
Tuo bootloaderin fläshäys pitää tehä eli tarvii arduinon/jonkun atmegan mikron tai AVR ohjelmoijan. Sitten sen jälkeen kaikki firmikset voi Enderiin ajaa suoraan usb:n kautta Arduino idellä ja Marlinista oli ainakin valmiiksi konffailtu versio enderille johon sen alkuperäinenkin firmis perustuu.
Tarkoitatko tuuletinpidikkeellä tätä vai jotakin erilliselle tuulettimelle tehtyä part cooleria?
En nyt muista olikos se tämä Cr10 integrated duct and fang assembly by Timah81 minkä tulostin itselle, mutta ideana sama eli toinen tuuletin joka viilentää tulostettavaa osaa.
Eikös tulostin OctoPrintin perässä kaikki tulostimet toimi noin, että Raspi käskyttää? Vai eikö Ender tue suoraan OctoPrinttiin tukemista ilman tuota firmistä?
Voi tulostaa suoraan Octoprintistä, mutta nuo usb datayhteydet on niin hitaita (250k tai 115k baud ) että kaikkia komentoja ei välttämättä keretä lähettää oikeassa ajassa ja ainakin Marlin hidastaa tulostusta jos bufferissa ei ole tarpeeksi komentoja seuraaviin liikkeisiin. Yleensä kaarevissa osissa tapahtuu tätä jos liikkeitä on generoitu liikaa slicerin toimesta.
 
klipper/Features.md at master · KevinOConnor/klipper · GitHub
Tuossa on hyvin kerrottu Klipperin toiminnasta. Eli usb kautta lähetetään raspbilla laskettuja liikkeitä ja printterin ohjain ei tee muuta kuin aja steppereitä jolla saadaan enempi steppejä sekunnissa. Printterin näyttö jää sitten turhaksi, samaten nupikka. Ton devi oli lupaillu että tohon tulisi joku tapa laittaa näytölle informaatiota Octoprintistä komennoilla.
Tuo bootloaderin fläshäys pitää tehä eli tarvii arduinon/jonkun atmegan mikron tai AVR ohjelmoijan. Sitten sen jälkeen kaikki firmikset voi Enderiin ajaa suoraan usb:n kautta Arduino idellä ja Marlinista oli ainakin valmiiksi konffailtu versio enderille johon sen alkuperäinenkin firmis perustuu.

Tuo fläshäys ei tuota ongelmia mutta kun katsoin tuota esimerkki-configia niin siinä on melko paljon kysymysmerkkejä itselle. Esim. pinninumerot, pressure advance-arvot sun muut. Käyköhän tuo CR-10:n config kuinka hyvin pohjaksi enderille? Vai onko sulla heittää config-filettä enderille?
 
Kiitos tuosta. Testailen ensi viikolla tai kun saan kiireimmät asiat printtailtua. Ohessa ehkä pienin ja hyödyllisin printti mitä tulen tekemään: :D



nuppi.png nuppikiinni.jpg luukkukiinni.jpg
 
Täällä myös ensimmäinen oikeasti hyödyllinen printti keksitty, ostin hiilikuituiset teleskooppivaellussauvat ja niiden mukana tulleet lumisommat eivät olleet riittävän isot puuterilumelle. Piirsin isommat ja tilasin marwiolilta PolyFlexiä.

Laitan kuvia jahka tulosteet on kädessä.

Ceeärkymppiin piirsin uudet jalat, näillä saa tulostimen samalle korkeudelle mitä alkuperäisillä jaloilla. Nuo kössipallot vaimentaa kaikki pöytään/tasoon johtuvat äänet. XXLlästä saa 12€ 4 palloa, kannattaa ottaa kovimmat keltaiset, tuplapisteiset, pallot.

CR-10 Low profile squash ball feet by Koplari

Teen vielä pientä viilausta jahka saan ekat kappaleet aamulla tulostimesta irti. Nuo taitaa käydä kaikille rungoille joissa on sisäkulmat ja 20x20/20x40 alarungon profiilina.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 128
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom