ZTE MF286 -kokemuksia

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
LTEWatch ei varmaan tajua tätä laitetta ? .. Ajattelin että miten tälle kertoa että mennään LTE-A 2600 & 1800 mhz.
Jostain kuullut, että tukisi joitain AT-komentoja... Kaiketi työn alla on toiminnan selvitys.

Pääseekö tuohon laitteeseen kiinni siltaavassa tilassa lähiverkon suunnasta? Huawein purkkeihin ei pääse siltaavassa tilassa mitenkään ilman resettiä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
957
ei ainakaan soneran simmillä löytyny päivitystä. tarvii lainata dnaan korttia jostain...


edit: ei löytyny dnaan simmilläkään päivitystä.. :(
 
Viimeksi muokattu:

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
ei ainakaan soneran simmillä löytyny päivitystä. tarvii lainata dnaan korttia jostain...


edit: ei löytyny dnaan simmilläkään päivitystä.. :(
Ei ne niitä päivityksiä blokkaile eri operaattoreille. Ilmeisesti eivät ole vielä laittaneet kunnolla jakoon...
 

peq

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
102
Olisiko kannattavaa vaihtaa TeleWell 4G-tikku tähän laitteeseen? Parhaimmillaan, aikaisin aamulla saan TeleWellillä DNA:n verkossa 95 Mbps/40 Mbps nopeudet, tosin minua ei huippunopeudet kiinnosta vaan se, että saisiko parannusta tällä laitteella siihen että kun ysiltä illalla saan 10 Mbps sisään ja 30 Mbps ulos.
 

aot

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Minä ja kollegani ostettiin satasella DNA-kaupasta. Minulle vaati kuukauden kestävää liittymää, työkaveri sai pelkällä puheella. Toinen Espoossa ja toinen Turussa.

Asiaan voi vaikuttaa yleinen asiakkuus DNA:lla. Meillä on laajakaistoja ja muuta DNA:lta.
Ei kyllä laitekaupassa pitäisi mitään liittymävelvotteita olla. Varmaan jokin myyjän keksimä juttu, haluaa vain itse maksimiprovikat.

DNA:n verkkokaupasta kun saa ihan ilman mitään selittämise tarvetta.

Itse ostin DNA kaupasta, ei mitään ihmeellisemmin liittymää kaupannut.

Ilmoittaako teillä päivitystarkistus epäonnistumista?
 

aot

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5
Ei kyllä laitekaupassa pitäisi mitään liittymävelvotteita olla. Varmaan jokin myyjän keksimä juttu, haluaa vain itse maksimiprovikat.

DNA:n verkkokaupasta kun saa ihan ilman mitään selittämise tarvetta.

Itse ostin DNA kaupasta, ei mitään ihmeellisemmin liittymää kaupannut.

Ilmoittaako teillä päivitystarkistus epäonnistumista?
Ei löydy päivitystä. Mitään virhettä ei tule, ei vaan löydy.

Ja yllä oleva kuvaamani MF286 ostos siis 100€ käteisellä liikkeessä. Verkossahan se on sen 185€
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
957
aika hyvän hintanen tää ZTE tuolla elisalla.. 252€ huh. on siinä se akku mukana tietty mut aika kallis akku kyllä on..

mulla tulee toisinaan kun koitan päivitää niin version check failed ikkuna tjsp ja toisinaan ei vaan löydä uutta päivitystä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
957
Dnaan sivuilla jossain luki et he saavat akkuja myytiin viikolla 46. hintaa ei kerrottu.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Onkohan muuten Elisalla taajuuslukitus ja siltaus mahdollista? Noita ei välttämättä siinä perus firmiksessä ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
It allows you to select frequency / bandwidth LTE (using the application LTE Watch , using WebAPI HiLink). <- Tuo poimittu ZTE MF283+ :n jostain arvostelusta. Voiskohan joku ystävällinen sielu testata mitä LTEWatch sanoo tästä 286 -sarjalaisesta, vai sanooko mitään?
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
It allows you to select frequency / bandwidth LTE (using the application LTE Watch , using WebAPI HiLink). <- Tuo poimittu ZTE MF283+ :n jostain arvostelusta. Voiskohan joku ystävällinen sielu testata mitä LTEWatch sanoo tästä 286 -sarjalaisesta, vai sanooko mitään?
Ei toimi toisaalta taas eipä tuosta hirveästi hyötyä ole kun kaikken tärkeän näkee hallintasivuilta suoraan. Taajuuden lukitus myös.

Periaatteessa tässä voi tehdä kyselyitä ja laite palauttaa jsonin jossa tiedot on. Ei vaan tunnu palauttavan muuta kuin tyhjää jos tekee manuaalisesti tuon käyttöliittymän ulkopuolelta (heittää parametrit urliin suoraan - vaatisi siis hieman perehtymistä).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Ei toimi toisaalta taas eipä tuosta hirveästi hyötyä ole kun kaikken tärkeän näkee hallintasivuilta suoraan. Taajuuden lukitus myös.
Minulle täysin turha vekotin jossei voi lukita 4G LTE-A (ja tätä lukitusta on aika harvassa hallintapaneelissa..)
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Minulle täysin turha vekotin jossei voi lukita 4G LTE-A (ja tätä lukitusta on aika harvassa hallintapaneelissa..)
Sitähän ei tiedä, millä prioriteetilla tuo valitsee aggregoitavat taajuudet. Mulla ainakin B3+B20 pelittää ilman ongelmia. Tiedä sitten, jos on tarjolla Yhteisverkon kattaus tai jopa jotain muuta...

Oma havainto on se, että bitti liikkuu tolla aavistuksen hitaammin, kuin Huaweillä.

Tuntuu myös, että tää ZTE WiFi -lähetysteho on hieman enemmän kuin 100mW. Laitteen lähellä puhelimet ilmoittavat vahvuudeksi -15dBm. heh heh...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
957
Siis se löytää kyllä kaks kertaa 1800 jos sulla on taajuuslukitus 1800 päällänsa ja 4G only valittuna.. semmosta että 4G LTE-A valintaa eli ole. Sonera Liikkuva L liittymällä ei löytyny kuin yksi taajuus. Liittymän ollessa XL löysi kaksi taajuutta..

Ittellä on nyt taajuuslukitus pois päältä. Mutta mulla onkin pelkän 1800 taajuuden antenni niin se löytää vain 1800+1800
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Siis se löytää kyllä kaks kertaa 1800 jos sulla on taajuuslukitus 1800 päällänsa ja 4G only valittuna.. semmosta että 4G LTE-A valintaa eli ole. Sonera Liikkuva L liittymällä ei löytyny kuin yksi taajuus. Liittymän ollessa XL löysi kaksi taajuutta..

Ittellä on nyt taajuuslukitus pois päältä. Mutta mulla onkin pelkän 1800 taajuuden antenni niin se löytää vain 1800+1800
Erikoista, mulla Liikkuva L Etu Plus, ja saa hyvin B3+B20 CA:n päälle, ei ongelmia. Käsittääkseni (ja Soneran kertoman mukaan) liittymissä ei ole muita rajoituksia, kuin nopeusprofiili. Verkkotekniikkaa ei rajoiteta.
 

CrFr

Massapäällikkö
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
251
Itsellä myös Etu Plus ja CA B7/B3 toimii. Ei ole vuoden käytön aikana katkennut yhteys kertaakaan (ainakaan silloin kun olisin ollut paikalla huomaamassa). Muutaman kerran on yhteys jotenkin mennyt solmuun ja nopeus pudonnut mateluksi (alle 10 M). Modeemin restartilla on palautunut normaaliksi.

Nyt tällä uudella modeemilla nopeudet 148/42 Mbps, ping vakaa 18 ms. Liittymän rajoitusta vastaan mennään downloadissa. Edelliset modeemit oli Huawei B315 ja Zyxel SBG3600, joilla ei päässyt kuin 20-60 Mbps nopeuksiin kattoantennilla. ZTE:llä ilman antennia liittymän maksimit, mutta tälläkin on jo kerran tapahtunut tuo nopeuden muuttuminen mateluksi. Lienee vika Soneran vehkeissä, kun kolmella eri modeemilla tapahtuu. Zyxelissä oli hyvä ominaisuus, että sai ajastettua viikottaisen bootin, joka ehkäisi tuon ongelman.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Miten sulla.. pätkiikö tuo etu?
En ole havainnut pätkintää. Veikkaisin jostain päätelaitteesta aiheutuvasta ominaisuudesta tai tukarin ongelmista.

Sen verran olen huomannut, että ZTE ei kykene heikommalla signaalilla yhtä korkeisiin DL -nopeuksiin kuin Huawei. Mulla B3 RSRP -105dBm, Sinr 20dB. ZTE antaa 85/15, Huawei 125/20. Sama tukari, samat antennisuuntaukset. Tai sitten noissa Macab kiinanantenneissa on vikaa...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
957
Nyt kun sain etu plus liittymän pois ja xl liittymän tilattua tilalle niin linja pysyny päällä jatkuvasti ja ilman pätkintää. Itselläkin antennin suuntaukset olleet samat ja laitteet samat. Ainoa mikä vaihtunut on liittymätyyppi. Isp on pysyny samana myös.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Nyt kun sain etu plus liittymän pois ja xl liittymän tilattua tilalle niin linja pysyny päällä jatkuvasti ja ilman pätkintää. Itselläkin antennin suuntaukset olleet samat ja laitteet samat. Ainoa mikä vaihtunut on liittymätyyppi. Isp on pysyny samana myös.
Erikoista, en ennen ole kuullut, että liittymätyyppi vaikuttaisi noin... :/

Itse olen testannut myös puhelinliittymällä Sopiva XL Plus, ei toiminta yhtään erilaista verrattuna L Etu Plussaan. Vain nopeusprofiili eri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Sitähän ei tiedä, millä prioriteetilla tuo valitsee aggregoitavat taajuudet. Mulla ainakin B3+B20 pelittää ilman ongelmia. Tiedä sitten, jos on tarjolla
Ok. Melkein pitäisi siis testata. Itsellä on käytössä 2600mhz + 1800mhz, defaulttina nappaa 2600mhz (jolla nopeus kuristuu -> jäädään alta 150mbit/s).

LTEWatchista täppää lte-advanced niin päästään sinne 210mbit/s hujakoille parhaimmillaan (2600mhz paneelimallin mimolla mennään)
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Ok. Melkein pitäisi siis testata. Itsellä on käytössä 2600mhz + 1800mhz, defaulttina nappaa 2600mhz (jolla nopeus kuristuu -> jäädään alta 150mbit/s).

LTEWatchista täppää lte-advanced niin päästään sinne 210mbit/s hujakoille parhaimmillaan (2600mhz paneelimallin mimolla mennään)
Hetkinen, siis tukiasema tarjoaa kumpaatakin taajuutta? Automaatilla ottaa vain 2600MHz, eikä ota tuota 1800MHz lisäksi? Ymmärsinkö oikein? Aika outoa, sillä tukari ilmoitaa päätelaitteelle, jos kykenee tuollaiseen toimintaan ja päätelaitteen tukiessa sitä kaiken pitäisi tapahtua automaattisesti. Ja tämä siis Huawei E5186 -laitteella? Onko automaatilla ja lukituksella kummallakin sama solutunnus? En kyllä ymmärrä, miten tuossa tollaisia eroja pääsee syntymään...

Kerran olen kohdannut sellaisen tilanteen, että tukari tarjoaa kahta taajuutta CA:na, mutta CA ei käynnisty. Silloin oli jokin häiriö tukiasemassa, jonka sitten Sonera korjasi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Hetkinen, siis tukiasema tarjoaa kumpaatakin taajuutta? Automaatilla ottaa vain 2600MHz, eikä ota tuota 1800MHz lisäksi? Ymmärsinkö oikein? Aika outoa, sillä tukari ilmoitaa päätelaitteelle, jos kykenee tuollaiseen toimintaan ja päätelaitteen tukiessa sitä kaiken pitäisi tapahtua automaattisesti. Ja tämä siis Huawei E5186 -laitteella? Onko automaatilla ja lukituksella kummallakin sama solutunnus? En kyllä ymmärrä, miten tuossa tollaisia eroja pääsee syntymään...
Tuo masto tarjoaa kolmea taajuutta 800 / 1800 / 2600 ja automaatilla nappaa vain (sinkkutaajuuden) 2600mhz. Nopeusmittauskin tuota tukee, koska ei vaan neula paukkaa yli 150mbit/s ja tällöinhän se ei ole poiminut tuota 1800mhz kyytiin(?). Ja juu huawei 5186. Tuo soluhommeli tarvii vielä jossain välissä tarkistaa kun kotiudun.
 
G

gorgonzola

Vieras (tunnus poistettu)
Meillä toimii 800mhz 15-20M, yleensä kylläkin käytetään 1800mhz joka toimii 20-50M. Liittymä on Liikkuva Netti Aito 4g Teho 50M. Soneran kartan mukaan tässä pikkukylässäkin pitäisi olla 4G+, mutta ainakaan ZTE ei saa millään CA-tilaan.

Kysymys kuuluukin, että ennen kuin lähden pilaamaan halpaa liittymää, onko tuosta edes iloa <50M vai onko se vain lisänopeutta yläpäähän? Eli kuuluisiko sen toimia kuormantasaajana kun vain toinen taajuus hidastelee? Maalaisjärjellä se parantaisi tilanteita kun tuo 1800mhz on tukossa ja ei viitsisi pelkälle 800mhz manuaalisesti vaihdella, mutta miten menee oikeasti?

Tätä liittymää ei nimittäin enää myydä ja ainakin uusmyynnissä pakkomyyvät modeemin mukaan, mikä nostaa hintaa.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Meillä toimii 800mhz 15-20M, yleensä kylläkin käytetään 1800mhz joka toimii 20-50M. Liittymä on Liikkuva Netti Aito 4g Teho 50M. Soneran kartan mukaan tässä pikkukylässäkin pitäisi olla 4G+, mutta ainakaan ZTE ei saa millään CA-tilaan.

Kysymys kuuluukin, että ennen kuin lähden pilaamaan halpaa liittymää, onko tuosta edes iloa <50M vai onko se vain lisänopeutta yläpäähän? Eli kuuluisiko sen toimia kuormantasaajana kun vain toinen taajuus hidastelee? Maalaisjärjellä se parantaisi tilanteita kun tuo 1800mhz on tukossa ja ei viitsisi pelkälle 800mhz manuaalisesti vaihdella, mutta miten menee oikeasti?

Tätä liittymää ei nimittäin enää myydä ja ainakin uusmyynnissä pakkomyyvät modeemin mukaan, mikä nostaa hintaa.
Kyllä kuorma pitäisi tasaantua, ja nopeus siten tuossa varmaankin tasainen liittymän maximi. Mikä tuota CA:ta voisi estää, olisi se, että sulle kuuluu jokin toinen solu vahvempana, kuin tuolta CA-tolpasta lähetetään. Mutta sitten taajuuslukolla saat kiinni tuonne 1800MHz joka kirjoituksesi perusteella se CA tolppa. Myös taajuuslukitus estää CA:n muiden kuin saman taajuuden sisällä, joten verkkotekniikan valinta automaatille.

Tai sitten tukiasemassa on häiriö, ei olisi Soneralla ensimmäinen laatuaan, että ei CA toimi vaikka pitäisi.

Jos vikailmoa teet, niin painota vian olevan se, että CA ei toimi. Mulla ensin tarkistivat vain datanopeutta, eikä CA:n toimintaa. Ja saattavat pöpöttää, että etäisyys vaikuttaisi CA:han, ei oikeastaan. Jos tolppa tarjoaa CA:ta päätelaite kyllä ilmoittaa siitä, vaikka signaali olisi olematon. Toki jos tukari ei kuulu ollenkaan, mutta jos on päätelaite ja tukari CA:ta tukeva, on se aina päällä kun dataa siirretään/mahdollista.
 
G

gorgonzola

Vieras (tunnus poistettu)
Vähän vaikea lukea tuota Soneran kuuluvuuskarttaa, kun eivät suoraan merkitse lähettimiä ja täällä Järvi-Suomessa lyö aina järvien päälle ison tasaisen kuuluvuusalueen. Mutta näyttäisi pahasti siltä, että CA-lähettimet on kylän toisella puolella, suunnattu toisaalle ja kartassa on meidän kohdalla vain noita järvien haamuja.

Oma harhaluuloni oli että modeemi osaisi yhdistää 800mhz toisaalta ja 1800mhz toisaalta, mutta vähän epäilyttikin ettei se niin voi langattomilla yhteyksillä toimia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
16
Oon täsä lueskellut kommentteja zte modeemista. Onkohan hyvä hankinta, jos on etsimäsä kunnon 4g modeemia, jolla pärjää vielä vuosia eteenpäin. Huawei e5186 on kans ollu mietinnäsä. Hyvä wlan ja 4g signaalin vastaanottokyky tärkeimpiä ominaisuuksia. Ei jaksa ennää kahtoa mokkulaa ja halapaa asus wlan yhistelmää.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
ZTE wlan kuuluvuus ylivoimainen, kun taitaa lähettää vähän sallittujen rajojen yli...

@gorgonzola katsoppas Cellmapperista, missä mastot ovat. Aika tarkkaa taitaa olla.
 
G

gorgonzola

Vieras (tunnus poistettu)
Joo kyllä se melko tarkka on, mutta pitää vaan itse yhdistellä jos haluaa Soneran omat kuuluvuusalueet/-arviot. Kartassa on juuri valkoinen läiskä 4G+ alueella siellä minne saan antennin suunnattua, vaikka kaksi tavallista 4G-lähetintä siellä on. Sattumalta samalla alueella on meneillään ahkera valokuidun asennus kotitalouksiin, joten olisiko Sonera sillä säästänyt lähettimissä tai odottaako nuo lähettimet omaa nopeampaa kuituaan.

Mutta oli ihan positiivinen yllätys että näinkin lähelle on jo tullut 4G+ vaikka itse ilman vielä jäikin. 2 vuotta sitten kun ADSL vedettiin pois, ei ollut kuin tukkoinen 800mhz 4G millään operaattorilla.
 

Kamsi

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Saako tuolla ZTE:n laitteella tehtyä porttiohjauksia? Pitäisi raspille saada ohjattua liikenne.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Joo kyllä se melko tarkka on, mutta pitää vaan itse yhdistellä jos haluaa Soneran omat kuuluvuusalueet/-arviot. Kartassa on juuri valkoinen läiskä 4G+ alueella siellä minne saan antennin suunnattua, vaikka kaksi tavallista 4G-lähetintä siellä on. Sattumalta samalla alueella on meneillään ahkera valokuidun asennus kotitalouksiin, joten olisiko Sonera sillä säästänyt lähettimissä tai odottaako nuo lähettimet omaa nopeampaa kuituaan.

Mutta oli ihan positiivinen yllätys että näinkin lähelle on jo tullut 4G+ vaikka itse ilman vielä jäikin. 2 vuotta sitten kun ADSL vedettiin pois, ei ollut kuin tukkoinen 800mhz 4G millään operaattorilla.
Oliko tuo vaalea läikkä minkä värisen kuuluvuuden alueella? Keltainen (peruskuuluvuus) tarkoittaa, että lisäantennit vaaditaan ja jos siitä joutuu valkoselle, voi olla hieman onnetonta.. Ei tuo niin kiveen hakattu tuo kartta ole, yleensä vain kokeilemalla voi saada todellisuuden selville.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Saako tuolla ZTE:n laitteella tehtyä porttiohjauksia? Pitäisi raspille saada ohjattua liikenne.
Tuollaiset löytyy hallinnasta. Myös MAC-sidonta toimii, jos ei halua itse määrittää DCHP poolin ulkopuolelta osoitetta. EDIT: Yritin lisätä pikkukuvana, mutta menee vain isona, pahoittelen.
Screenshot_13.jpg
 

Kamsi

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Tuollaiset löytyy hallinnasta. Myös MAC-sidonta toimii, jos ei halua itse määrittää DCHP poolin ulkopuolelta osoitetta. EDIT: Yritin lisätä pikkukuvana, mutta menee vain isona, pahoittelen.
Kiitosta, tuo näyttää ihan riittävältä. Taidanpas pistää ZTE:n tilaukseen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 012
Mitäs tuolla ip-mac sidonnalla tekee?
Jos haluat vaikka PS4 laittaa DMZ:aan, niin DMZ osoittamaan tiettyyn IP ja sitten bindaa sen PS4:n mac-osoitteen kyseiseen IP niin se on aina varattu sille, ei vaihdu miten sattuu. Tai jos haluaa jollekin muulle laitteelle aina saman IP:n niin ei tarvitse sieltä laitteelta sitä määrittää, voi antaa olla DHCP:llä.
 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
351
Eikös saman asian aja jos laitteessa laittaa ipn ite? Ei siis anna dhcp valita sitä
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 012
Eikös saman asian aja jos laitteessa laittaa ipn ite? Ei siis anna dhcp valita sitä
Periaatteessa juu, ehkä sen voisi plussana nähdä että jos MACilla hoitaa sen bindaamisen niin voi kaikki tehdä sieltä "yhdestä paikasta", ei tarvitse eri laitteiden asetuksia rukkailla.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Ei ne niitä päivityksiä blokkaile eri operaattoreille. Ilmeisesti eivät ole vielä laittaneet kunnolla jakoon...
Tuollahan oli DNA:n tuki ja ohje -foorumilla juttua, että jokin testi olisi vielä kesken. Ja lisäksi sitten porrastetusti laittavat jakoon pätsin.
 

d0d11

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
170
Ostakaa lte cpe b593, ni ei tarvi miettii eikä valittaa! ;););):):):):wtf::wtf::tup::tup::tup::hungry::hungry::shy::shy::love::love::love::happy::happy::joy::joy::joy::greedy::greedy::nb::nb::drool::drool:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 683
Viestejä
4 188 780
Jäsenet
70 779
Uusin jäsen
K01571N3N

Hinta.fi

Ylös Bottom