Yrittäjyys ja oma firma

Ei, alivakuuttaminen ei tarkoita mitään näistä. Alivakuuttaminen tarkoittaa, että työeläkeyhtiön yrittäjälle vahvistama työtulo on matalampi kuin laissa työtulolta edellytetty taso eli ts. sitä että yrittäjällä on työtulo liian alhaisella tasolla edellytettyyn tasoon nähden.

Jokainen työtulotarkastuksen mukainen ehdotus käsitellään käsin. Jos tarkastuksesta annettuun päätökseen tekee valituksen, käsitellään valitus käsin. Työtuloa tarkastaessa päätös työtulon korottamisesta tulee voimaan seuraavan toisen kuukauden alusta tai voi olla ettei työtulo muutu lainkaan, mikäli voidaan osoittaa ettei korotukselle ole perusteita.

Tuliko vakuutusyhtiöiltä joku chattibottikin uudistuksessa? Osaatko kelata taaksepäin noita vanhoja virheväitteitäsi vai onko minun vastuulla korjata nämä uudemmat ensin? Botti lienee sama joka valjastetaan käsittelemään tuhatta valitusta viikossa. Käsin se on Atrian maksalaatikkokin kuulemma tehty ja hyvälle maistuu.
 
Asiassa ei voida soveltaa automaattista päätöksentekoa koska jokainen tapaus vaatii harkintaa. YEL-vakuutuksen päätökset ovat hallintolain mukaisia päätöksiä ja hallintolain mukaan automaattisia päätöksiä voidaan antaa vain, mikäli tapaus ei edellytä tapauskohtaista harkintaa.

Botti voi toki valmistella asian taustalla, mutta ihminen tekee aina päätöksen tutkittuaan ensiksi tapauksen mikäli yrittäjä antaa lisätietoa. Mikäli yrittäjä ei ota kantaa tarkistuksen kuulemiseen, päätetään asia niillä tiedoilla jotka on lähtötilanteessa.

Valituksessa täysin sama asia, jokainen valitus käy muutoksenhakuprosessin läpi. Jokainen valitus käsitellään käsin ja jokaisessa annetussa päätöksessä on 30 vuorokauden valitusaika jonka aikana valitus on tehtävä. Mikäli ei voida toimia valituksen mukaisesti, siirretään tapaus Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakuntaan ratkaistavaksi.

Vaikuttaisi hieman siltä, ettet tiedä yhtään mistä kirjoitat. Chatbotteja on ollut käytössä jo vuodesta 2013.
 
Vaikuttaisi hieman siltä, ettet tiedä yhtään mistä kirjoitat. Chatbotteja on ollut käytössä jo vuodesta 2013.

Kuule noiden sinun asiavirheiden kanssa on selvää ettet tiedä yhtään mitään vaan larppaat tietäväsi. Joten varmasti olet saanut työpaikan vakuutusyhtiöstä, siellä tuota panosta tarvitaan. Kyky tuottaa A4 verran puhdasta roskaa nopeasti tienaa heille aika kovan summan.

Minä olen täällä keskustelemassa, mutta sinä olet selvästi tuottamassa ihan disinformaatiota.
 
Kuule noiden sinun asiavirheiden kanssa on selvää ettet tiedä yhtään mitään vaan larppaat tietäväsi. Joten varmasti olet saanut työpaikan vakuutusyhtiöstä, siellä tuota panosta tarvitaan. Kyky tuottaa A4 verran puhdasta roskaa nopeasti tienaa heille aika kovan summan.

Minä olen täällä keskustelemassa, mutta sinä olet selvästi tuottamassa ihan disinformaatiota.
Viesteissäsi ei ole ollut vielä yhtäkään asiaa oikein, joten voit katsoa peiliin tuon disinformaation osalta. Kun jutut loppuvat, ad hominem alkaa.
 
Kuule noiden sinun asiavirheiden kanssa on selvää ettet tiedä yhtään mitään vaan larppaat tietäväsi. Joten varmasti olet saanut työpaikan vakuutusyhtiöstä, siellä tuota panosta tarvitaan. Kyky tuottaa A4 verran puhdasta roskaa nopeasti tienaa heille aika kovan summan.

Minä olen täällä keskustelemassa, mutta sinä olet selvästi tuottamassa ihan disinformaatiota.

Jos olet nyt kiukutellut tarpeeksi, niin voit varmaan kertoa meille kaikille mikä käyttäjän Sonic Empiren viesteissä on faktuaalisesti pielessä. Mielellään lähteiden kanssa.

En itse ole kuullut kertaakaan että yelin tasoa olisi nostettu kohtuuttomasti, ja työskentelen yrittäjien kanssa päivittäin liittyen talous- ja raha-asioihin.
 
Jos olet nyt kiukutellut tarpeeksi, niin voit varmaan kertoa meille kaikille mikä käyttäjän Sonic Empiren viesteissä on faktuaalisesti pielessä. Mielellään lähteiden kanssa.

En itse ole kuullut kertaakaan että yelin tasoa olisi nostettu kohtuuttomasti, ja työskentelen yrittäjien kanssa päivittäin liittyen talous- ja raha-asioihin.

Minun on noiden teidän kolmen koplan tarkkaan harkittujen sanamuotojen kanssa kovin hankala uskoa että en keskustele trollien kanssa. "Ei nosteta kohtuuttomasti" - henkilö joka "toimii yrittäjien kanssa" LMAO.

Miltä kuulostaa esim 19000-> 75000 nosto?. Niin, siinä on suoja-aika, ei kuitenkaan aina sitäkään.

Niin, saa siitä valittaa, jaksanko valistaa yksityiskohdista. Tuskin kannattaa.

Niin, teoriassa asian voi käsitellä hallinta-oikeuden tuomari. Sitä ennen se kuitenkin hylätään kolmeen kertaan ei-oikeusasteissa ja se ei ole suinkaan ilmaista puuhaa.

Mutta maksu, se on maksettava heti. Se on ainut asia jossa teoria ja käytäntö kohtaavat.
 
Taas kaikki pielessä, kuten tähänkin saakka.

Jaksa vaan "valistaa" meitä tietämättömiä. Laita vaikka lähteitä mukaan, jookos.
 
Minun on noiden teidän kolmen koplan tarkkaan harkittujen sanamuotojen kanssa kovin hankala uskoa että en keskustele trollien kanssa. "Ei nosteta kohtuuttomasti" - henkilö joka "toimii yrittäjien kanssa" LMAO.

Miltä kuulostaa esim 19000-> 75000 nosto?. Niin, siinä on suoja-aika, ei kuitenkaan aina sitäkään.

Niin, saa siitä valittaa, jaksanko valistaa yksityiskohdista. Tuskin kannattaa.

Niin, teoriassa asian voi käsitellä hallinta-oikeuden tuomari. Sitä ennen se kuitenkin hylätään kolmeen kertaan ei-oikeusasteissa ja se ei ole suinkaan ilmaista puuhaa.

Mutta maksu, se on maksettava heti. Se on ainut asia jossa teoria ja käytäntö kohtaavat.

Ymmärrän kyllä et kiukuttaa ja sitä on kiva purkaa muihin, mutta lapsellinen käyttäytyminen ei yleensä auta mitään etkä edelleenkään kertonut mitään tarkenpia yksityiskohtia. Teitkö siis muutospyynnön ajoissa ja oikein kun sait tietää että aikovat nostaa noin paljon? Minkä vastauksen sait asiaan ja mikä oli syynä että eivät noudata siirtymäaikaa?

Lakimuutoksen yhteydessä on ihan selkeästi mainittu että kahdella ensimmäisellä kerralla korotus on max. 4000€ jos YEL on ollut muutoksen aikaan voimassa. Jos taas aloitit yritystoiminnan muutoksen jälkeen niin silloin pitäisi olla tietoinen tuosta muutoksesta.
 
Lakimuutoksen yhteydessä on ihan selkeästi mainittu että kahdella ensimmäisellä kerralla korotus on max. 4000€ jos YEL on ollut muutoksen aikaan voimassa. Jos taas aloitit yritystoiminnan muutoksen jälkeen niin silloin pitäisi olla tietoinen tuosta muutoksesta.

Varmaankin tarkoitit että korotus on max. 4000€ jos yrittäjä ei hyväksy tehtyä ehdotusta tai tee omaa ehdotusta, jonka jälkeen suoja-aika ei enää ole voimassa.

Luulisin että monella, joka ei ole asiaan perehtynyt käy helposti niin että tulee esim. ehdotettua jotakin pienempää korotusta ja näin ei siis pidä tehdä vaan vedota suoja-aikaan.
 
Lakimuutoksen yhteydessä on ihan selkeästi mainittu että kahdella ensimmäisellä kerralla korotus on max. 4000€ jos YEL on ollut muutoksen aikaan voimassa. Jos taas aloitit yritystoiminnan muutoksen jälkeen niin silloin pitäisi olla tietoinen tuosta muutoksesta.

Varmaankin tarkoititkin mutta korotus on max. 4000€ jos yrittäjä ei hyväksy tehtyä ehdotusta tai tee omaa ehdotusta, jonka jälkeen suoja-aika ei enää ole voimassa.

Luulisin että monella, joka ei ole asiaan perehtynyt käy helposti niin että tulee esim. ehdotettua jotakin pienempää korotusta ja näin ei siis pidä tehdä vaan vedota suoja-aikaan.
 
Varmaankin tarkoitit että korotus on max. 4000€ jos yrittäjä ei hyväksy tehtyä ehdotusta tai tee omaa ehdotusta, jonka jälkeen suoja-aika ei enää ole voimassa.

Luulisin että monella, joka ei ole asiaan perehtynyt käy helposti niin että tulee esim. ehdotettua jotakin pienempää korotusta ja näin ei siis pidä tehdä vaan vedota suoja-aikaan.

Kyllä. Menee vissiin läpi automaatilla jos tuohon ei reagoi. Kuitenkin jos tulee ehdotus joka nostaa vakuutusmaksuja merkittävästi eikä tee asialle mitään tai ei googleta asiaa paria minuuttia, niin mun mielestä silloin kyllä voidaan laskea myös ihan omaksi syyksi asia.

Jos taas ei ole asennoitunut että yrittäjänä pitää hoitaa paljon asioita itse ja olla vastuussa että on perillä mm. lakimuutoksista, niin parempi olla palkkatöissä. Täällä on aina saanut taistella byrokratiaa vastaan, ei pitäisi tulla yllätyksenä.
 
Onko suosituksia laskutuspalvelusta? Oikeastaan mitään erikoisuuksia ei tarvitse, selainpohjainen, mahdollisuus lähettää laskut verkkolaskuna, pdf:nä tai tulostuspalvelun kautta riittää, tarve 30-50 laskua vuodessa.

Vuosia ollut käytössä Isoltan laskutuspalvelu, mutta sen lisäksi että hinta on kivunnut jatkuvasti ylöspäin, asiakaspalvelun saavutettavuus ja taso on täysi 0. En suosittele kenellekkään.
Jännä. Itsellä täysin päinvastaiset kokemukset Isoltasta. Hintojen nousu ollut maltillista, ja minkäpä palvelun hinta ei olisi noussut viime vuosien aikana? Mitä mitä heidän aspaan tulee, niin joka kerta (harvoin tarvetta) on toiminut erittäin hyvin ja ripeästi.
 
En mielellään tähän solvausketjuun vastailisi, mutta kun modet uhkaa bannilla niin vedetään nyt loppuun ettei jää mielikuvaa muille "voittamisesta".

Sonic herra kertoi meille kaikille, että 4000€ korotus on max. Nyt tiedetään jo siihen kaksi laajaa poikkeusta, joista minä sanoin yhden ja Tatuks toisen. Eivät varmasti ole ainoita. Jos tämä ei riitä teille yleiseen luottamuksen romauttamiseen nimimerkin juttuihin niin tule uskossasi autuaaksi. Puhumattakaan että 960€ lasku ei ole tonnin lasku kuten valheellisesti väitin ja jopa 80€ pääsee jos ottaa kuukausierissä. Maksuaikaakin on* ! Keskusjärjestön mantraa.

Itse olen nähnyt 4 eri henkilön laput ja yhdestä tietenkin valittanut. Joista 2 suojautuu jäämällä varhaiseläkkeelle ennen 6 vuoden aikarajan päättymistä. Eläkeläinen voi jatkaa yrittämistä suojassa tältä mielivallalta, suosittelen. Itselleni palkkaehdotus on korkeampi kuin koskaan nostamani palkka. Saatan olla ainut lukemani perusteella tässä keskustelussa, joka on edes yhden paperin nenänsä edessä nähnyt. En voi tänne mitään skannata, koska tunnisteita on useita ja jos johonkin ansaat et halua on Sonic-kaltaisten herrojen silmätikuksi koska silloin olet totisesti villissä lännessä.

Kaikissa lapuissa on sama teema, jossa minimi vaikuttaa olevan mediaani. Eli yrittäjän on vähintään maksettava se YEL vakuutustaso (suojapykälien ulkopuolelle päädyttyään), mitä keskimäärin maksetaan päätoimialallasi työntekijöille palkansaajina. YEL on pk-yrittäjän vaarallisin vakuutus, se voi viedä helposti konkurssiin kaikilla elämän tasoilla, eikä sitä voi sen vuoksi jättää pyörimään taustalle paitsi jos on tietämätön tai muilla konstein voit saada siitä luonnotonta etua. Esimerkiksi nykyiset eläkeläiset saivat aivan mielettömän hyvän diilin, maksa vähän nyt niin ryöstämme muilta myöhemmin loput. YEL konkurssin tehnyt on sitä Karpo-kamaa parhaimmillaan.

Kaikissa näissä on puhdas automaatti vetänyt laskelmat ja aspa on minulle ylpeänä kertonut, että vakuutusyhtiöt jakavat automaatin keskenään. Hei, näinhän niistä saadaan yhteneväisiä ja tasapuolisia! Jää turhat kilpailutuksetkin pois, turhaa tehottomuutta sellaiset. Eli jokaisesta puljusta tulee identtinen lasku, olen tämän myös lasketuttanut omalta osaltani todeksi. Korotusperusteita on, alennusperusteita ei. Korotusperusteena esim korkea todellinen palkkanosto, mutta alennusperusteena alhainen palkkanosto ei. Korotusperusteet ovat automaattisia.

Nyt seuraavaksi Sonic jatkoi perusteetonta neuvontaansa, että Hallintolain mukaan mennään ja mitään huolta ei ole. Että laillisuus tulee arvioitavaksi hyvinvointivaltion kaikilla resursseilla sitten vähän myöhemmin. Taivaan porteilla etten sanoisi.

Joudun väliin huomauttamaan, että en ole kuullut yhdenkään yrittäjän suusta termiä "alivakuuttaminen" muuten kuin virnuillen tai vitsinä. Se on keksitty termi tämän lakimuutoksen asian edistämiseksi suoraan sylttytehtaalta. Yrittäjät nykyisin ovat ylivakuutettuja, he ovat suomen parhaiten vakuutettu ja hoidetuin kansanosa ja pitävät huolen kaikista seikoista yksityiskohtineen. Yrittäjän turvan heikennykset YEL avulla ovat alkaneet jo kauan aikaa sitten portaittain. Esim. minä olen jo pitkään vailla itse maksamaani kohtuullista sairaspäivärahaturvaa niiden heikennysten ansiosta, jos siis kerran elämässäni olisin sairaslomaan pakotettu. Tämäkin heikennys oli newspeakissa parannus eiköstä juu.

Palatakseni nyt siihen hallinto-oikeuteen. Olen itse käynyt asioita läpi viranomaisten kanssa HO-KHO flipperissä, joissa yleensä yrittäjän kohdalla puhutaan 5-numeroisista kuluista ja ne prosessit ovat jo lähtöjään laillisia, perustuvat laillisuuteen ja määräysten noudattamiseen. Virkamieheltä ei tule yksikään esitys kevyin perustein. Tässä on se eroavaisuus, eli esityksen lähde on ainakin näennäisesti riippumaton julkisen sektorin työntekijä. Niissä asiat alkavat pykälillä ja loppuvat pykäliin. Lisäksi mikä parasta, noudattamalla lakia pystyt aika hyvin ennalta välttämään tekemiset tuomarien kanssa!

YEL prosessissa vastapuolena ei ole viranomainen, vaan yksityinen yritys joka saa proviision siitä jos joudut maksamaan. Tilasto ei valehtele tässä, 95% on saanut robotin kädestä raipaniskut joita on "käsityönä" nuoltu kuoriin kuten Sonic nimimerkki meille ehdottomana totuutena kertoi. Tämä yksityinen yritys käsityönä painaa entteriä ja sinulle muodostuu välittömästi maksupakko. Eli ennen laillisuusarviointia pitää maksaa postiin tipahtanut käsky. Sori "ehdotus". Siinä esityksessä ei kerrota laista mitään, eikä se perustu lakiin muuten kuin otsikoltaan. Ennen tuomarin silmää asian käsittelee tämän yhtiön aspa pariin otteeseen, sitten näiden asioiden leimaamiseen erikoistunut nakkikiska nimeltä muutoksenhalulautakunta. Sitten sinä voit, jos rahaa löytyy paljon ja oikein helvetin pätevät perusteet päästä KHO pakeille. Jossa ehkä kumoat yhden ainoan "ehdotuksen".

Tämä prosessi on asiassa edenneiden mukaan nyt yli vuoden pituinen muutoksenhakulautakuntaan. Jos lautakuntaleikki venyy odottamatta ja miksei venyisi lopulta 3 vuoden pituiseksi tulee eteen tilanne, että yhtiö lähettää jo uutta korottavaa maksulappua ennenkuin vanha on käsitelty edes alustavasti. KHO valituspyynnön käsittely on 1 vuoden lautakuntakopautusta vasten jo nyt 3 vuotta, eli se hetki, jotta saat tiedon tuleeko asialle ihan vastuullista oikeusarviointia.

Neuvostoliitossakin julkisten varojen puute hoidettiin aikavakiota venyttämällä. Niin tulee käymään tässäkin ja tulette sen näkemään. Käsittely hoidetaan venyttämällä ja niskalaukauksin. Kukaan normaali ihminen ei tässä kärsi, vain nilkit jotka nostaa verottomia osinkoja ja alivakuuttavat yhteisen hyvän kustannuksella.

Jääkö tästä jotain epäselvyyttä vielä, pistäkää banni päälle perkele niin pääsen sorvin ääreen takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
En mielellään tähän solvausketjuun vastailisi, mutta kun modet uhkaa bannilla niin vedetään nyt loppuun ettei jää mielikuvaa muille "voittamisesta".

Sonic herra kertoi meille kaikille, että 4000€ korotus on max. Nyt tiedetään jo siihen kaksi laajaa poikkeusta, joista minä sanoin yhden ja Tatuks toisen. Eivät varmasti ole ainoita. Jos tämä ei riitä teille yleiseen luottamuksen romauttamiseen nimimerkin juttuihin niin tule uskossasi autuaaksi. Puhumattakaan että 960€ lasku ei ole tonnin lasku kuten valheellisesti väitin ja jopa 80€ pääsee jos ottaa kuukausierissä. Maksuaikaakin on* ! Keskusjärjestön mantraa.

Itse olen nähnyt 4 eri henkilön laput ja yhdestä tietenkin valittanut. Joista 2 suojautuu jäämällä varhaiseläkkeelle ennen 6 vuoden aikarajan päättymistä. Eläkeläinen voi jatkaa yrittämistä suojassa tältä mielivallalta, suosittelen. Itselleni palkkaehdotus on korkeampi kuin koskaan nostamani palkka. Saatan olla ainut lukemani perusteella tässä keskustelussa, joka on edes yhden paperin nenänsä edessä nähnyt. En voi tänne mitään skannata, koska tunnisteita on useita ja jos johonkin ansaat et halua on Sonic-kaltaisten herrojen silmätikuksi koska silloin olet totisesti villissä lännessä.

Kaikissa lapuissa on sama teema, jossa minimi vaikuttaa olevan mediaani. Eli yrittäjän on vähintään maksettava se YEL vakuutustaso (suojapykälien ulkopuolelle päädyttyään), mitä keskimäärin maksetaan päätoimialallasi työntekijöille palkansaajina. YEL on pk-yrittäjän vaarallisin vakuutus, se voi viedä helposti konkurssiin kaikilla elämän tasoilla, eikä sitä voi sen vuoksi jättää pyörimään taustalle paitsi jos on tietämätön tai muilla konstein voit saada siitä luonnotonta etua. Esimerkiksi nykyiset eläkeläiset saivat aivan mielettömän hyvän diilin, maksa vähän nyt niin ryöstämme muilta myöhemmin loput. YEL konkurssin tehnyt on sitä Karpo-kamaa parhaimmillaan.

Kaikissa näissä on puhdas automaatti vetänyt laskelmat ja aspa on minulle ylpeänä kertonut, että vakuutusyhtiöt jakavat automaatin keskenään. Hei, näinhän niistä saadaan yhteneväisiä ja tasapuolisia! Jää turhat kilpailutuksetkin pois, turhaa tehottomuutta sellaiset. Eli jokaisesta puljusta tulee identtinen lasku, olen tämän myös lasketuttanut omalta osaltani todeksi. Korotusperusteita on, alennusperusteita ei. Korotusperusteena esim korkea todellinen palkkanosto, mutta alennusperusteena alhainen palkkanosto ei. Korotusperusteet ovat automaattisia.

Nyt seuraavaksi Sonic jatkoi perusteetonta neuvontaansa, että Hallintolain mukaan mennään ja mitään huolta ei ole. Että laillisuus tulee arvioitavaksi hyvinvointivaltion kaikilla resursseilla sitten vähän myöhemmin. Taivaan porteilla etten sanoisi.

Joudun väliin huomauttamaan, että en ole kuullut yhdenkään yrittäjän suusta termiä "alivakuuttaminen" muuten kuin virnuillen tai vitsinä. Se on keksitty termi tämän lakimuutoksen asian edistämiseksi suoraan sylttytehtaalta. Yrittäjät nykyisin ovat ylivakuutettuja, he ovat suomen parhaiten vakuutettu ja hoidetuin kansanosa ja pitävät huolen kaikista seikoista yksityiskohtineen. Yrittäjän turvan heikennykset YEL avulla ovat alkaneet jo kauan aikaa sitten portaittain. Esim. minä olen jo pitkään vailla itse maksamaani kohtuullista sairaspäivärahaturvaa niiden heikennysten ansiosta, jos siis kerran elämässäni olisin sairaslomaan pakotettu. Tämäkin heikennys oli newspeakissa parannus eiköstä juu.

Palatakseni nyt siihen hallinto-oikeuteen. Olen itse käynyt asioita läpi viranomaisten kanssa HO-KHO flipperissä, joissa yleensä yrittäjän kohdalla puhutaan 5-numeroisista kuluista ja ne prosessit ovat jo lähtöjään laillisia, perustuvat laillisuuteen ja määräysten noudattamiseen. Virkamieheltä ei tule yksikään esitys kevyin perustein. Tässä on se eroavaisuus, eli esityksen lähde on ainakin näennäisesti riippumaton julkisen sektorin työntekijä. Niissä asiat alkavat pykälillä ja loppuvat pykäliin. Lisäksi mikä parasta, noudattamalla lakia pystyt aika hyvin ennalta välttämään tekemiset tuomarien kanssa!

YEL prosessissa vastapuolena ei ole viranomainen, vaan yksityinen yritys joka saa proviision siitä jos joudut maksamaan. Tilasto ei valehtele tässä, 95% on saanut robotin kädestä raipaniskut joita on "käsityönä" nuoltu kuoriin kuten Sonic nimimerkki meille ehdottomana totuutena kertoi. Tämä yksityinen yritys käsityönä painaa entteriä ja sinulle muodostuu välittömästi maksupakko. Eli ennen laillisuusarviointia pitää maksaa postiin tipahtanut käsky. Sori "ehdotus". Siinä esityksessä ei kerrota laista mitään, eikä se perustu lakiin muuten kuin otsikoltaan. Ennen tuomarin silmää asian käsittelee tämän yhtiön aspa pariin otteeseen, sitten näiden asioiden leimaamiseen erikoistunut nakkikiska nimeltä muutoksenhalulautakunta. Sitten sinä voit, jos rahaa löytyy paljon ja oikein helvetin pätevät perusteet päästä KHO pakeille. Jossa ehkä kumoat yhden ainoan "ehdotuksen".

Tämä prosessi on asiassa edenneiden mukaan nyt yli vuoden pituinen muutoksenhakulautakuntaan. Jos lautakuntaleikki venyy odottamatta ja miksei venyisi lopulta 3 vuoden pituiseksi tulee eteen tilanne, että yhtiö lähettää jo uutta korottavaa maksulappua ennenkuin vanha on käsitelty edes alustavasti. KHO valituspyynnön käsittely on 1 vuoden lautakuntakopautusta vasten jo nyt 3 vuotta, eli se hetki, jotta saat tiedon tuleeko asialle ihan vastuullista oikeusarviointia.

Neuvostoliitossakin julkisten varojen puute hoidettiin aikavakiota venyttämällä. Niin tulee käymään tässäkin ja tulette sen näkemään. Käsittely hoidetaan venyttämällä ja niskalaukauksin. Kukaan normaali ihminen ei tässä kärsi, vain nilkit jotka nostaa verottomia osinkoja ja alivakuuttavat yhteisen hyvän kustannuksella.

Jääkö tästä jotain epäselvyyttä vielä, pistäkää banni päälle perkele niin pääsen sorvin ääreen takaisin.

Miten tämä 19k - 75k korotus siis tapahtui? Ilmoititko lappujen tultua että nostetaan ainoastaan sen 4000€ verran ja silti nostivat sitä enemmän? Vai etkö tehnyt mitään ja vaan hyväksyit noin ison korotuksen?

Kuulostaisi aikamoiselta oikeusmurhalta jos päättivät vaan nostaa. Itselle kun ehdottivat viime vuonna korotusta niin sanoin että ei nosteta mihinkään ja lopettivat kyselemisen (pidennetty tilikausi joten heillä ei ollut mitään tietoa todellisesta liikevaihdosta), veikkaan että parin vuoden päästä tulee toi 4000€ korotus. Sama juttu kahdella eri tutulla jotka myös yrittäjiä.

Lisäksi ihan turha uhriutua, et ole selittänyt mitään selkeästi ja urputat muille keskustelijoille jatkuvasti. Tuskin sua turhaan banneilla uhattiin.
 
Karmeasti virheellistä tietoa edelleen. Se, että olet nähnyt jopa neljän yrittäjän työtulotarkistuksen ehdotuksen ja ehkä päätöksen asiasta, ei tee sinusta asiantuntijaa valitettavasti. Voin sen verran valottaa taustaani, että toimin YEL-vakuutettujen yrittäjien kanssa työssäni ja olen käsitellyt satoja ellen tuhansia työtuloon liittyviä muutoksia ja päätöksiä.

Yleensä pitäydyn tässä threadissa kirjoittamasta, mutta tällä kertaa oli pakko tämän jatkuvan disinformaation kirjoittamisen vuoksi vastata.

Kaikissa näissä on puhdas automaatti vetänyt laskelmat ja aspa on minulle ylpeänä kertonut, että vakuutusyhtiöt jakavat automaatin keskenään. Hei, näinhän niistä saadaan yhteneväisiä ja tasapuolisia! Jää turhat kilpailutuksetkin pois, turhaa tehottomuutta sellaiset. Eli jokaisesta puljusta tulee identtinen lasku, olen tämän myös lasketuttanut omalta osaltani todeksi. Korotusperusteita on, alennusperusteita ei. Korotusperusteena esim korkea todellinen palkkanosto, mutta alennusperusteena alhainen palkkanosto ei. Korotusperusteet ovat automaattisia.
Laskuri johon viittaat on Eläketurvakeskuksen laskuri, jota työeläkeyhtiöt käyttävät apunaan työtuloa määrittäessä. Laskurista voit lukea lisää ETK:n sivuilta osoitteessa Yrittäjyyttä suunnitteleva voi arvioida YEL-työtuloaan Työeläke.fi-laskurilla - Eläketurvakeskus. Laskuria ei voi suoraan päätöksenteossa käyttää, koska työtuloa arvioidessa pitää ottaa huomioon kokonaisarvio yrittäjän työpanoksen arvosta. Kokonaisarvioon sisältyvät laskurin lisäksi yrittäjän oma selonteko yrittäjätoiminnastaan, työtunneistaan, kokemuksestaan yrittäjänä sekä liikevaihtoarvionsa toiminnastaan. Se mitä maksaa itselleen palkkaa ei taasen vaikuta työtulon arviointiin lainkaan.

YEL-vakuutusta ei voi kilpailuttaa, koska vakuutusmaksuun liittyvät maksuperusteet tulevat suoraan laista ja ovat kaikilla yhtiöillä samat. YEL-vakuutuksesta ei voida antaa yhtiökohtaisia alennuksia tai hyvityksiä. Ainoa alennus on 22% aloittavan yrittäjän alennus, jonka saa mikäli ei ole ollut yrittäjätoimintaa aiemmin tai aiempi 1.1.2013 jälkeen alkanut yrittäjätoiminta on kestänyt alle 4 vuoden. Taaskaan et tunne tätäkään asiaa.

Joudun väliin huomauttamaan, että en ole kuullut yhdenkään yrittäjän suusta termiä "alivakuuttaminen" muuten kuin virnuillen tai vitsinä. Se on keksitty termi tämän lakimuutoksen asian edistämiseksi suoraan sylttytehtaalta. Yrittäjät nykyisin ovat ylivakuutettuja, he ovat suomen parhaiten vakuutettu ja hoidetuin kansanosa ja pitävät huolen kaikista seikoista yksityiskohtineen. Yrittäjän turvan heikennykset YEL avulla ovat alkaneet jo kauan aikaa sitten portaittain. Esim. minä olen jo pitkään vailla itse maksamaani kohtuullista sairaspäivärahaturvaa niiden heikennysten ansiosta, jos siis kerran elämässäni olisin sairaslomaan pakotettu. Tämäkin heikennys oli newspeakissa parannus eiköstä juu.
Alivakuuttaminen ei liity uusimpaan lakimuutokseen mitenkään. Alivakuuttamisesta on puhuttu jo kohta toistakymmentä vuotta (Kallis YEL - Journalisti) YEL:n osalta. Alivakuuttaminen on ollut aina ongelma myös siinä tilanteessa, kun yrittäjä hakee sosiaalietuuksia, jotka perustuvat täysin YEL-työtuloon tai on jäämässä eläkkeelle. Nykyinen lakimuutos osaltaan on sorvattu juuri alivakuuttamista vastaan. Mikäli tämä asia hiertää, voit toki olla yhteydessä omaan kansanedustajaasi ja hakea muutosta sitä kautta. YEL-vakuutuksesta vastaa täysin Sosiaali- ja terveysministeriö, ei työeläkeyhtiöt keskenään.

Palatakseni nyt siihen hallinto-oikeuteen. Olen itse käynyt asioita läpi viranomaisten kanssa HO-KHO flipperissä, joissa yleensä yrittäjän kohdalla puhutaan 5-numeroisista kuluista ja ne prosessit ovat jo lähtöjään laillisia, perustuvat laillisuuteen ja määräysten noudattamiseen. Virkamieheltä ei tule yksikään esitys kevyin perustein. Tässä on se eroavaisuus, eli esityksen lähde on ainakin näennäisesti riippumaton julkisen sektorin työntekijä. Niissä asiat alkavat pykälillä ja loppuvat pykäliin. Lisäksi mikä parasta, noudattamalla lakia pystyt aika hyvin ennalta välttämään tekemiset tuomarien kanssa!
Valituksia ei käsitellä hallinto-oikeudessa vaan viime kädessä vakuutusoikeudessa. Valituksen kaari menee: valitus työeläkeyhtiössä > jos ei voida ratkaista asiaa, siirtyy asia TELK:n (työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta) käsiteltäväksi. Mikäli TELK:ssä ei asia menesty, voi asiasta tehdä valituksen vakuutusoikeuteen. Koska et tunne edes tätä, niin jättäisitkö nämä omat mutut?

YEL prosessissa vastapuolena ei ole viranomainen, vaan yksityinen yritys joka saa proviision siitä jos joudut maksamaan. Tilasto ei valehtele tässä, 95% on saanut robotin kädestä raipaniskut joita on "käsityönä" nuoltu kuoriin kuten Sonic nimimerkki meille ehdottomana totuutena kertoi. Tämä yksityinen yritys käsityönä painaa entteriä ja sinulle muodostuu välittömästi maksupakko. Eli ennen laillisuusarviointia pitää maksaa postiin tipahtanut käsky. Sori "ehdotus". Siinä esityksessä ei kerrota laista mitään, eikä se perustu lakiin muuten kuin otsikoltaan. Ennen tuomarin silmää asian käsittelee tämän yhtiön aspa pariin otteeseen, sitten näiden asioiden leimaamiseen erikoistunut nakkikiska nimeltä muutoksenhalulautakunta. Sitten sinä voit, jos rahaa löytyy paljon ja oikein helvetin pätevät perusteet päästä KHO pakeille. Jossa ehkä kumoat yhden ainoan "ehdotuksen".
YEL-työtulon tarkistus ja siitä lähetettävä kuuleminen on vain ja ainoastaan Yrittäjän eläkelain mukainen toimi joka perustuu YEL 9. luku 112 a §. Koko lainkohta kuuluu näin:

Työtuloa ei saa muuttaa takautuvasti. Työtulon saa kuitenkin muuttaa takautuvasti silloin, kun yrittäjälle myönnetään työkyvyttömyyseläke. Tällöin yrittäjän työtuloksi vahvistetaan eläketapahtumasta alkaen se työtulo, joka vastaa yrittäjän tässä laissa tarkoitettua yrittäjätoimintaa.

Eläkelaitos tarkistaa yrittäjälle aiemmin vahvistetun työtulon joka kolmas vuosi antamalla yrittäjälle kirjallisen ehdotuksen uudesta työtulosta eläkelaitoksen saatavilla olevien 112 §:n 2 momentissa tarkoitettujen tietojen perusteella. Ehdotuksen saatuaan yrittäjä voi antaa eläkelaitokselle lisätietoja työpanoksensa taloudelliseen arvoon vaikuttavista seikoista, jolloin eläkelaitoksen tulee arvioida yrittäjän antamien uusien tietojen vaikutus työtuloon. Jos yrittäjä ei vastaa työtulosta annettuun ehdotukseen 2 viikon kuluessa ehdotuksen tiedoksisaannista eikä asiassa ilmene muutakaan työtulon arviointiin vaikuttavaa tietoa, eläkelaitos vahvistaa uuden työtulon yrittäjälle annetun ehdotuksen tarkistamisen vireille tuloa seuraavan toisen kuukauden alusta lukien.

Eläkelaitos voi tarkistaa työtulon myös ehdollisella päätöksellä, joka tulee voimaan, jos yrittäjä ei vastaa työtulosta annettuun ehdotukseen 2 viikon kuluessa ehdollisen päätöksen tiedoksisaannista. Valitusaika alkaa ehdollisen päätöksen voimaantulosta. Ehdollinen päätös raukeaa, jos yrittäjä vastaa työtulosta annettuun ehdotukseen 2 viikon kuluessa ehdollisen päätöksen tiedoksisaannista. Jos yrittäjälle vahvistettu työtulo muuttuisi tarkistuksen yhteydessä enintään 5 prosenttia aiemmasta, eläkelaitos ei tee ehdotusta uudesta työtulosta.

Yrittäjän vuotuinen työtulo voidaan tarkistaa myös yrittäjän hakemuksesta tai eläkelaitoksen aloitteesta, jos työtuloon vaikuttavat seikat muusta syystä olennaisesti muuttuvat.


Päätökset ovat hallintolain mukaisia kuten olen jo aiemmissa viesteissä kirjoittanut. Jokaisesta työeläkeyhtiön antamasta päätöksesta saa valittaa päätöksen mukana seuraavan valitusosoituksen mukaisesti. Se, että kutsut TELK:ä nakkikiskaksi kertoo sen, ettet tiedä taaskaan mistä kirjoitat.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tämä 19k - 75k korotus siis tapahtui? Ilmoititko lappujen tultua että nostetaan ainoastaan sen 4000€ verran ja silti nostivat sitä enemmän? Vai etkö tehnyt mitään ja vaan hyväksyit noin ison korotuksen?

Kuulostaisi aikamoiselta oikeusmurhalta jos päättivät vaan nostaa. Itselle kun ehdottivat viime vuonna korotusta niin sanoin että ei nosteta mihinkään ja lopettivat kyselemisen (pidennetty tilikausi joten heillä ei ollut mitään tietoa todellisesta liikevaihdosta), veikkaan että parin vuoden päästä tulee toi 4000€ korotus. Sama juttu kahdella eri tutulla jotka myös yrittäjiä.
Epäilen että ne joille suojattomat korotuslaput ovat suoraan tulleet lienevät niitä jotka eivät kovin korkean saippualaatikon päällä seiso. Varmaan moni muutenkin ajattelee että hoituuhan se eläke näinkin, eihän tuossa absurdissa kuviossa tavallaan ole edes vaihtoehtoa. Kommunismi ja apatia ne yhteen soppii.
 
Epäilen että ne joille suojattomat korotuslaput ovat suoraan tulleet lienevät niitä jotka eivät kovin korkean saippualaatikon päällä seiso. Varmaan moni muutenkin ajattelee että hoituuhan se eläke näinkin, eihän tuossa absurdissa kuviossa tavallaan ole edes vaihtoehtoa. Kommunismi ja apatia ne yhteen soppii.

Miten siis tämä korotus oikein tapahtui?
 
Miten siis tämä korotus oikein tapahtui?

Siten että et ole suojan sisäpuolella. Voidaan ottaa tietenkin hypoteesina että sitten kun suoja-aika loppuu se laskelman summa johon automatiikka päätyi ei ole se summa jonka joudut maksamaan vaan on jokin toinen armahdus silloin. Ehkäpä Sonic herra voi kertoa meille jonkin mahdollisuuden, sanottaisiinko vaikka oljenkorren johon voidaan takertua sitä odotellessa. Elämästä vieraantumisen tason voi vaikka tuosta alivakuuttamisen jargonista katsoa, hoh hoijaa. Nämä mielestään virassa olevat henkilöt kertovat yrittäjille, miten pitää yrittää ja miten pitää vakuuttaa. Se ei tee heistä yrittäjiä tai asioista ymmärtäviä, päinvastoin. Vuodatus kilpailutuksen mahdottomuudesta kertoo paljon, ei riitä ymmärrys tai tahto ymmärtää. Mutta siellä missä on kartelli ei ole mahdollisuuksia, tästä voimme olla yhtä mieltä.

Jos en heti kuole, niin koko maksu napsahtaa minullekin tässä kohta puoliin, mutta kun olen tuon laskelman nähnyt jo riittävän monesti voin ainakin leikkiä voivani muuttaa sen lopputulosta vaihtamalla laskelmassa olevia syötteitä ajan saatossa sopivaksi. Ehkäpä saan yrityksen toiminnan pois Suomesta, mutta laillisesti se ei ole helppoa tai halpaa (ehkä halvempaa kuin 20 000€ vuodessa!). Sonic paljasti jo olevansa sillä puolella pöytää mistä näitä lähetellään, vaikkakin paljastin sen jo aiemmin. Kuten sanoin, rahaa siellä on nyt paljon käytössä ja ihmisiä palkataan myös pr työhön (haukuin häntä chattibotiksi, pyydän anteeksi chattibotilta kuitenkin). Työvoiman ylitsevuotavuuden johdosta käsittelyajat ovat salamannopeita, kunnes maksulappu on saatu tulostettua, sitten se kummasti hidastuu. Entteriä on painettava kuin rahaprintterin nappia siihen saakka.

ps. Unohdin tuon vakuutusoikeuden tosiaan välistä, joka lisää noihin aikataululaskelmiin pari vuotta lisää käsittelyä ja kymppitonnin rahulia. Jos kuvitellaan että tämä karposta tuttu oikeusaste olisi yhtä pätevä ja rehti kuin HO, on olemassa mahdollisuus ennen KHO. Voit silloin 10 000€ juristilla saada itsellesi vapautuksen 10 000e maksusta, i hope to see you soon-toivotuksen kera.
 
Viimeksi muokattu:
Eli kun ei taas(kaan) ole mitään muuta kirjoitettavaa kuin keksittyä tarinaa, niin käydään henkilöön kiinni. Minä olen vain korjannut virheellisiä väittämiäsi.

No, onhan tuokin tapa purkaa omaa pahaa oloaan. Yhtä kaikki, toivotan sinulle menestystä yrittäjyyteesi.
 
Siten että et ole suojan sisäpuolella.

Miten tämä käytännössä tapahtui. Mua siis nyt kiinnostaa tapahtumaketju joka johti tuohon isoon korotukseen. Tuliko ensin kirje kotiin vai mitä tapahtui? Teitkö asiasta muutospyyntöä? Tuliko vaan automaattina ilman että sulle ilmoitettiin?
 
Eli kun ei taas(kaan) ole mitään muuta kirjoitettavaa kuin keksittyä tarinaa, niin käydään henkilöön kiinni. Minä olen vain korjannut virheellisiä väittämiäsi.

No, onhan tuokin tapa purkaa omaa pahaa oloaan. Yhtä kaikki, toivotan sinulle menestystä yrittäjyyteesi.

Ai, unohditko sen valheesi 4000€ maksimista? Siitä tämä koko juttu lähti liikkeelle jota on seurannut armoton lain lukeminen osaltasi jossa tykin suusta yrität jokaiseen itsellesi sopivaan asiaan takertua. Laki on puolellani, mutta jos sitä lakia ei oikeastaan kukaan lue niin onko lakia ensinkään. Vanha kommarien sananlasku. Et tiedäkkään miten monella tapaa lain voin saada puolelleni, mutta valitettavasti into käyttää siihen resursseja tulee hiipumaan sitä enemmän, mitä enemmän kuulen ympäriltäni seinille huutelun hyödyistä (tämä kirjoittelukokemus vahvistaa täysin sitä viestiä).

Ukko kehtaa väittää eläkemaksujen lähettämistä jonain lain pakottamana toimena. Se on eläkejärjestöjen suosittelema toimi lain laatijoille, mikä tuli yllättäen ja pyytämättä sitten laiksi, jossa HE ovat saajaosapuolena. Totta ***ssa ne lähettävät jokaisen lapun jonka laki nyt suo, älä leiki lasta.

TELK on vakuutusyhtiön aspan minulle kertoman mukaan noin 30 henkilön kapakka ja kokoonpanon perusteella puolet käsittelee jotain ihan muuta jos sitäkään. Jaa mutta kun vihastuit tästä niin paljon tiedämme nyt, että olet siellä töissä.

ps. Lopeta se höpinä käsin käsittelystä. Ei siitä ole mitään rangaistusta jaossa ja rahan tulostamisen määräaika on aina yksi vuosi per porras, joten tämä on tehtävä automaationa.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tämä käytännössä tapahtui. Mua siis nyt kiinnostaa tapahtumaketju joka johti tuohon isoon korotukseen. Tuliko ensin kirje kotiin vai mitä tapahtui? Teitkö asiasta muutospyyntöä? Tuliko vaan automaattina ilman että sulle ilmoitettiin?

Nyt puhutaan jotenkin ristiin tai en ymmärrä. JOS ei olisi ollut suojausta, maksu olisi ollut suora korotus loppuun. Kirje kotiin meininkiä, että tässä on sinun uusi maksu ja tässä on valitusosoite. Minun mielestä laissa ei ole suojauksen ulkopuolella estettä korottaa, samalla tavoin kuin laissa on käsittääkseni este laskea sitä (25% per vuosi), mikä jo itsessään on hupaisa ajatusketju olettaen, että vakuutusyhtiöt tykkäävät rahasta ja ovat innovatiivisia (hyi mikä ajatus).

Looginen päätelmä, koska suojaan on olemassa poikkeuksia voimme päätellä, että on alusta alkaen yrityksiä joille tuli ja tulee suorat maksukorotukset. Noin 6 vuoden päästä juuri kellään ei ole enää suojaa.

ps. Minun yritykseni olisi päättynyt heti sanotaanko 1-3 toimintavuotena, mikäli tämän automatiikan perusteella olisi postilaatikkoon tullut suora maksukorotus siitä, mitä olin ilmoittanut sopivaksi tasoksi. Siis kerrasta poikki tyyliin ja kortistoon. Nyt tänä päivänä voi tekstarilla ottaa kymppitonnin lainan uusien yrittäjien onneksi (sanon tämän hykerrellen).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt puhutaan jotenkin ristiin tai en ymmärrä. JOS ei olisi ollut suojausta, maksu olisi ollut suora korotus loppuun. Kirje kotiin meininkiä, että tässä on sinun uusi maksu ja tässä on valitusosoite. Minun mielestä laissa ei ole suojauksen ulkopuolella estettä korottaa, samalla tavoin kuin laissa on käsittääkseni este laskea sitä (25% per vuosi), mikä jo itsessään on hupaisa ajatusketju olettaen, että vakuutusyhtiöt tykkäävät rahasta ja ovat innovatiivisia (hyi mikä ajatus).

Looginen päätelmä, koska suojaan on olemassa poikkeuksia voimme päätellä, että on alusta alkaen yrityksiä joille tuli ja tulee suorat maksukorotukset. Noin 6 vuoden päästä juuri kellään ei ole enää suojaa.

No nyt on kyllä sen verran hurja väittämä että jotain lähteitä tarvitaan tueksi. Työeläkeyhtiöt toimii täysin lain vastaisesti ja korottaa YEL-vakuutuksia ilman mahdollisuutta minkäänlaiseen muutospyyntöön?

Laissa sanotaan selvästi että maksimikorotus on 4000€. Tässä Elon sivuilla kerrottu että yrittäjä ei edes pysty hyväksymään yli 4000€ korotusta: YEL-lakiuudistus | Mikä muuttuu lakiuudistuksen myötä? - Elo
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 311
Viestejä
4 426 434
Jäsenet
73 314
Uusin jäsen
plungingStruggle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom