Yrittäjyys ja oma firma

Ei, alivakuuttaminen ei tarkoita mitään näistä. Alivakuuttaminen tarkoittaa, että työeläkeyhtiön yrittäjälle vahvistama työtulo on matalampi kuin laissa työtulolta edellytetty taso eli ts. sitä että yrittäjällä on työtulo liian alhaisella tasolla edellytettyyn tasoon nähden.

Jokainen työtulotarkastuksen mukainen ehdotus käsitellään käsin. Jos tarkastuksesta annettuun päätökseen tekee valituksen, käsitellään valitus käsin. Työtuloa tarkastaessa päätös työtulon korottamisesta tulee voimaan seuraavan toisen kuukauden alusta tai voi olla ettei työtulo muutu lainkaan, mikäli voidaan osoittaa ettei korotukselle ole perusteita.

Tuliko vakuutusyhtiöiltä joku chattibottikin uudistuksessa? Osaatko kelata taaksepäin noita vanhoja virheväitteitäsi vai onko minun vastuulla korjata nämä uudemmat ensin? Botti lienee sama joka valjastetaan käsittelemään tuhatta valitusta viikossa. Käsin se on Atrian maksalaatikkokin kuulemma tehty ja hyvälle maistuu.
 
Asiassa ei voida soveltaa automaattista päätöksentekoa koska jokainen tapaus vaatii harkintaa. YEL-vakuutuksen päätökset ovat hallintolain mukaisia päätöksiä ja hallintolain mukaan automaattisia päätöksiä voidaan antaa vain, mikäli tapaus ei edellytä tapauskohtaista harkintaa.

Botti voi toki valmistella asian taustalla, mutta ihminen tekee aina päätöksen tutkittuaan ensiksi tapauksen mikäli yrittäjä antaa lisätietoa. Mikäli yrittäjä ei ota kantaa tarkistuksen kuulemiseen, päätetään asia niillä tiedoilla jotka on lähtötilanteessa.

Valituksessa täysin sama asia, jokainen valitus käy muutoksenhakuprosessin läpi. Jokainen valitus käsitellään käsin ja jokaisessa annetussa päätöksessä on 30 vuorokauden valitusaika jonka aikana valitus on tehtävä. Mikäli ei voida toimia valituksen mukaisesti, siirretään tapaus Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakuntaan ratkaistavaksi.

Vaikuttaisi hieman siltä, ettet tiedä yhtään mistä kirjoitat. Chatbotteja on ollut käytössä jo vuodesta 2013.
 
Vaikuttaisi hieman siltä, ettet tiedä yhtään mistä kirjoitat. Chatbotteja on ollut käytössä jo vuodesta 2013.

Kuule noiden sinun asiavirheiden kanssa on selvää ettet tiedä yhtään mitään vaan larppaat tietäväsi. Joten varmasti olet saanut työpaikan vakuutusyhtiöstä, siellä tuota panosta tarvitaan. Kyky tuottaa A4 verran puhdasta roskaa nopeasti tienaa heille aika kovan summan.

Minä olen täällä keskustelemassa, mutta sinä olet selvästi tuottamassa ihan disinformaatiota.
 
Kuule noiden sinun asiavirheiden kanssa on selvää ettet tiedä yhtään mitään vaan larppaat tietäväsi. Joten varmasti olet saanut työpaikan vakuutusyhtiöstä, siellä tuota panosta tarvitaan. Kyky tuottaa A4 verran puhdasta roskaa nopeasti tienaa heille aika kovan summan.

Minä olen täällä keskustelemassa, mutta sinä olet selvästi tuottamassa ihan disinformaatiota.
Viesteissäsi ei ole ollut vielä yhtäkään asiaa oikein, joten voit katsoa peiliin tuon disinformaation osalta. Kun jutut loppuvat, ad hominem alkaa.
 
Kuule noiden sinun asiavirheiden kanssa on selvää ettet tiedä yhtään mitään vaan larppaat tietäväsi. Joten varmasti olet saanut työpaikan vakuutusyhtiöstä, siellä tuota panosta tarvitaan. Kyky tuottaa A4 verran puhdasta roskaa nopeasti tienaa heille aika kovan summan.

Minä olen täällä keskustelemassa, mutta sinä olet selvästi tuottamassa ihan disinformaatiota.

Jos olet nyt kiukutellut tarpeeksi, niin voit varmaan kertoa meille kaikille mikä käyttäjän Sonic Empiren viesteissä on faktuaalisesti pielessä. Mielellään lähteiden kanssa.

En itse ole kuullut kertaakaan että yelin tasoa olisi nostettu kohtuuttomasti, ja työskentelen yrittäjien kanssa päivittäin liittyen talous- ja raha-asioihin.
 
Jos olet nyt kiukutellut tarpeeksi, niin voit varmaan kertoa meille kaikille mikä käyttäjän Sonic Empiren viesteissä on faktuaalisesti pielessä. Mielellään lähteiden kanssa.

En itse ole kuullut kertaakaan että yelin tasoa olisi nostettu kohtuuttomasti, ja työskentelen yrittäjien kanssa päivittäin liittyen talous- ja raha-asioihin.

Minun on noiden teidän kolmen koplan tarkkaan harkittujen sanamuotojen kanssa kovin hankala uskoa että en keskustele trollien kanssa. "Ei nosteta kohtuuttomasti" - henkilö joka "toimii yrittäjien kanssa" LMAO.

Miltä kuulostaa esim 19000-> 75000 nosto?. Niin, siinä on suoja-aika, ei kuitenkaan aina sitäkään.

Niin, saa siitä valittaa, jaksanko valistaa yksityiskohdista. Tuskin kannattaa.

Niin, teoriassa asian voi käsitellä hallinta-oikeuden tuomari. Sitä ennen se kuitenkin hylätään kolmeen kertaan ei-oikeusasteissa ja se ei ole suinkaan ilmaista puuhaa.

Mutta maksu, se on maksettava heti. Se on ainut asia jossa teoria ja käytäntö kohtaavat.
 
Taas kaikki pielessä, kuten tähänkin saakka.

Jaksa vaan "valistaa" meitä tietämättömiä. Laita vaikka lähteitä mukaan, jookos.
 
Minun on noiden teidän kolmen koplan tarkkaan harkittujen sanamuotojen kanssa kovin hankala uskoa että en keskustele trollien kanssa. "Ei nosteta kohtuuttomasti" - henkilö joka "toimii yrittäjien kanssa" LMAO.

Miltä kuulostaa esim 19000-> 75000 nosto?. Niin, siinä on suoja-aika, ei kuitenkaan aina sitäkään.

Niin, saa siitä valittaa, jaksanko valistaa yksityiskohdista. Tuskin kannattaa.

Niin, teoriassa asian voi käsitellä hallinta-oikeuden tuomari. Sitä ennen se kuitenkin hylätään kolmeen kertaan ei-oikeusasteissa ja se ei ole suinkaan ilmaista puuhaa.

Mutta maksu, se on maksettava heti. Se on ainut asia jossa teoria ja käytäntö kohtaavat.

Ymmärrän kyllä et kiukuttaa ja sitä on kiva purkaa muihin, mutta lapsellinen käyttäytyminen ei yleensä auta mitään etkä edelleenkään kertonut mitään tarkenpia yksityiskohtia. Teitkö siis muutospyynnön ajoissa ja oikein kun sait tietää että aikovat nostaa noin paljon? Minkä vastauksen sait asiaan ja mikä oli syynä että eivät noudata siirtymäaikaa?

Lakimuutoksen yhteydessä on ihan selkeästi mainittu että kahdella ensimmäisellä kerralla korotus on max. 4000€ jos YEL on ollut muutoksen aikaan voimassa. Jos taas aloitit yritystoiminnan muutoksen jälkeen niin silloin pitäisi olla tietoinen tuosta muutoksesta.
 
Lakimuutoksen yhteydessä on ihan selkeästi mainittu että kahdella ensimmäisellä kerralla korotus on max. 4000€ jos YEL on ollut muutoksen aikaan voimassa. Jos taas aloitit yritystoiminnan muutoksen jälkeen niin silloin pitäisi olla tietoinen tuosta muutoksesta.

Varmaankin tarkoitit että korotus on max. 4000€ jos yrittäjä ei hyväksy tehtyä ehdotusta tai tee omaa ehdotusta, jonka jälkeen suoja-aika ei enää ole voimassa.

Luulisin että monella, joka ei ole asiaan perehtynyt käy helposti niin että tulee esim. ehdotettua jotakin pienempää korotusta ja näin ei siis pidä tehdä vaan vedota suoja-aikaan.
 
Lakimuutoksen yhteydessä on ihan selkeästi mainittu että kahdella ensimmäisellä kerralla korotus on max. 4000€ jos YEL on ollut muutoksen aikaan voimassa. Jos taas aloitit yritystoiminnan muutoksen jälkeen niin silloin pitäisi olla tietoinen tuosta muutoksesta.

Varmaankin tarkoititkin mutta korotus on max. 4000€ jos yrittäjä ei hyväksy tehtyä ehdotusta tai tee omaa ehdotusta, jonka jälkeen suoja-aika ei enää ole voimassa.

Luulisin että monella, joka ei ole asiaan perehtynyt käy helposti niin että tulee esim. ehdotettua jotakin pienempää korotusta ja näin ei siis pidä tehdä vaan vedota suoja-aikaan.
 
Varmaankin tarkoitit että korotus on max. 4000€ jos yrittäjä ei hyväksy tehtyä ehdotusta tai tee omaa ehdotusta, jonka jälkeen suoja-aika ei enää ole voimassa.

Luulisin että monella, joka ei ole asiaan perehtynyt käy helposti niin että tulee esim. ehdotettua jotakin pienempää korotusta ja näin ei siis pidä tehdä vaan vedota suoja-aikaan.

Kyllä. Menee vissiin läpi automaatilla jos tuohon ei reagoi. Kuitenkin jos tulee ehdotus joka nostaa vakuutusmaksuja merkittävästi eikä tee asialle mitään tai ei googleta asiaa paria minuuttia, niin mun mielestä silloin kyllä voidaan laskea myös ihan omaksi syyksi asia.

Jos taas ei ole asennoitunut että yrittäjänä pitää hoitaa paljon asioita itse ja olla vastuussa että on perillä mm. lakimuutoksista, niin parempi olla palkkatöissä. Täällä on aina saanut taistella byrokratiaa vastaan, ei pitäisi tulla yllätyksenä.
 
Onko suosituksia laskutuspalvelusta? Oikeastaan mitään erikoisuuksia ei tarvitse, selainpohjainen, mahdollisuus lähettää laskut verkkolaskuna, pdf:nä tai tulostuspalvelun kautta riittää, tarve 30-50 laskua vuodessa.

Vuosia ollut käytössä Isoltan laskutuspalvelu, mutta sen lisäksi että hinta on kivunnut jatkuvasti ylöspäin, asiakaspalvelun saavutettavuus ja taso on täysi 0. En suosittele kenellekkään.
Jännä. Itsellä täysin päinvastaiset kokemukset Isoltasta. Hintojen nousu ollut maltillista, ja minkäpä palvelun hinta ei olisi noussut viime vuosien aikana? Mitä mitä heidän aspaan tulee, niin joka kerta (harvoin tarvetta) on toiminut erittäin hyvin ja ripeästi.
 
En mielellään tähän solvausketjuun vastailisi, mutta kun modet uhkaa bannilla niin vedetään nyt loppuun ettei jää mielikuvaa muille "voittamisesta".

Sonic herra kertoi meille kaikille, että 4000€ korotus on max. Nyt tiedetään jo siihen kaksi laajaa poikkeusta, joista minä sanoin yhden ja Tatuks toisen. Eivät varmasti ole ainoita. Jos tämä ei riitä teille yleiseen luottamuksen romauttamiseen nimimerkin juttuihin niin tule uskossasi autuaaksi. Puhumattakaan että 960€ lasku ei ole tonnin lasku kuten valheellisesti väitin ja jopa 80€ pääsee jos ottaa kuukausierissä. Maksuaikaakin on* ! Keskusjärjestön mantraa.

Itse olen nähnyt 4 eri henkilön laput ja yhdestä tietenkin valittanut. Joista 2 suojautuu jäämällä varhaiseläkkeelle ennen 6 vuoden aikarajan päättymistä. Eläkeläinen voi jatkaa yrittämistä suojassa tältä mielivallalta, suosittelen. Itselleni palkkaehdotus on korkeampi kuin koskaan nostamani palkka. Saatan olla ainut lukemani perusteella tässä keskustelussa, joka on edes yhden paperin nenänsä edessä nähnyt. En voi tänne mitään skannata, koska tunnisteita on useita ja jos johonkin ansaat et halua on Sonic-kaltaisten herrojen silmätikuksi koska silloin olet totisesti villissä lännessä.

Kaikissa lapuissa on sama teema, jossa minimi vaikuttaa olevan mediaani. Eli yrittäjän on vähintään maksettava se YEL vakuutustaso (suojapykälien ulkopuolelle päädyttyään), mitä keskimäärin maksetaan päätoimialallasi työntekijöille palkansaajina. YEL on pk-yrittäjän vaarallisin vakuutus, se voi viedä helposti konkurssiin kaikilla elämän tasoilla, eikä sitä voi sen vuoksi jättää pyörimään taustalle paitsi jos on tietämätön tai muilla konstein voit saada siitä luonnotonta etua. Esimerkiksi nykyiset eläkeläiset saivat aivan mielettömän hyvän diilin, maksa vähän nyt niin ryöstämme muilta myöhemmin loput. YEL konkurssin tehnyt on sitä Karpo-kamaa parhaimmillaan.

Kaikissa näissä on puhdas automaatti vetänyt laskelmat ja aspa on minulle ylpeänä kertonut, että vakuutusyhtiöt jakavat automaatin keskenään. Hei, näinhän niistä saadaan yhteneväisiä ja tasapuolisia! Jää turhat kilpailutuksetkin pois, turhaa tehottomuutta sellaiset. Eli jokaisesta puljusta tulee identtinen lasku, olen tämän myös lasketuttanut omalta osaltani todeksi. Korotusperusteita on, alennusperusteita ei. Korotusperusteena esim korkea todellinen palkkanosto, mutta alennusperusteena alhainen palkkanosto ei. Korotusperusteet ovat automaattisia.

Nyt seuraavaksi Sonic jatkoi perusteetonta neuvontaansa, että Hallintolain mukaan mennään ja mitään huolta ei ole. Että laillisuus tulee arvioitavaksi hyvinvointivaltion kaikilla resursseilla sitten vähän myöhemmin. Taivaan porteilla etten sanoisi.

Joudun väliin huomauttamaan, että en ole kuullut yhdenkään yrittäjän suusta termiä "alivakuuttaminen" muuten kuin virnuillen tai vitsinä. Se on keksitty termi tämän lakimuutoksen asian edistämiseksi suoraan sylttytehtaalta. Yrittäjät nykyisin ovat ylivakuutettuja, he ovat suomen parhaiten vakuutettu ja hoidetuin kansanosa ja pitävät huolen kaikista seikoista yksityiskohtineen. Yrittäjän turvan heikennykset YEL avulla ovat alkaneet jo kauan aikaa sitten portaittain. Esim. minä olen jo pitkään vailla itse maksamaani kohtuullista sairaspäivärahaturvaa niiden heikennysten ansiosta, jos siis kerran elämässäni olisin sairaslomaan pakotettu. Tämäkin heikennys oli newspeakissa parannus eiköstä juu.

Palatakseni nyt siihen hallinto-oikeuteen. Olen itse käynyt asioita läpi viranomaisten kanssa HO-KHO flipperissä, joissa yleensä yrittäjän kohdalla puhutaan 5-numeroisista kuluista ja ne prosessit ovat jo lähtöjään laillisia, perustuvat laillisuuteen ja määräysten noudattamiseen. Virkamieheltä ei tule yksikään esitys kevyin perustein. Tässä on se eroavaisuus, eli esityksen lähde on ainakin näennäisesti riippumaton julkisen sektorin työntekijä. Niissä asiat alkavat pykälillä ja loppuvat pykäliin. Lisäksi mikä parasta, noudattamalla lakia pystyt aika hyvin ennalta välttämään tekemiset tuomarien kanssa!

YEL prosessissa vastapuolena ei ole viranomainen, vaan yksityinen yritys joka saa proviision siitä jos joudut maksamaan. Tilasto ei valehtele tässä, 95% on saanut robotin kädestä raipaniskut joita on "käsityönä" nuoltu kuoriin kuten Sonic nimimerkki meille ehdottomana totuutena kertoi. Tämä yksityinen yritys käsityönä painaa entteriä ja sinulle muodostuu välittömästi maksupakko. Eli ennen laillisuusarviointia pitää maksaa postiin tipahtanut käsky. Sori "ehdotus". Siinä esityksessä ei kerrota laista mitään, eikä se perustu lakiin muuten kuin otsikoltaan. Ennen tuomarin silmää asian käsittelee tämän yhtiön aspa pariin otteeseen, sitten näiden asioiden leimaamiseen erikoistunut nakkikiska nimeltä muutoksenhalulautakunta. Sitten sinä voit, jos rahaa löytyy paljon ja oikein helvetin pätevät perusteet päästä KHO pakeille. Jossa ehkä kumoat yhden ainoan "ehdotuksen".

Tämä prosessi on asiassa edenneiden mukaan nyt yli vuoden pituinen muutoksenhakulautakuntaan. Jos lautakuntaleikki venyy odottamatta ja miksei venyisi lopulta 3 vuoden pituiseksi tulee eteen tilanne, että yhtiö lähettää jo uutta korottavaa maksulappua ennenkuin vanha on käsitelty edes alustavasti. KHO valituspyynnön käsittely on 1 vuoden lautakuntakopautusta vasten jo nyt 3 vuotta, eli se hetki, jotta saat tiedon tuleeko asialle ihan vastuullista oikeusarviointia.

Neuvostoliitossakin julkisten varojen puute hoidettiin aikavakiota venyttämällä. Niin tulee käymään tässäkin ja tulette sen näkemään. Käsittely hoidetaan venyttämällä ja niskalaukauksin. Kukaan normaali ihminen ei tässä kärsi, vain nilkit jotka nostaa verottomia osinkoja ja alivakuuttavat yhteisen hyvän kustannuksella.

Jääkö tästä jotain epäselvyyttä vielä, pistäkää banni päälle perkele niin pääsen sorvin ääreen takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
En mielellään tähän solvausketjuun vastailisi, mutta kun modet uhkaa bannilla niin vedetään nyt loppuun ettei jää mielikuvaa muille "voittamisesta".

Sonic herra kertoi meille kaikille, että 4000€ korotus on max. Nyt tiedetään jo siihen kaksi laajaa poikkeusta, joista minä sanoin yhden ja Tatuks toisen. Eivät varmasti ole ainoita. Jos tämä ei riitä teille yleiseen luottamuksen romauttamiseen nimimerkin juttuihin niin tule uskossasi autuaaksi. Puhumattakaan että 960€ lasku ei ole tonnin lasku kuten valheellisesti väitin ja jopa 80€ pääsee jos ottaa kuukausierissä. Maksuaikaakin on* ! Keskusjärjestön mantraa.

Itse olen nähnyt 4 eri henkilön laput ja yhdestä tietenkin valittanut. Joista 2 suojautuu jäämällä varhaiseläkkeelle ennen 6 vuoden aikarajan päättymistä. Eläkeläinen voi jatkaa yrittämistä suojassa tältä mielivallalta, suosittelen. Itselleni palkkaehdotus on korkeampi kuin koskaan nostamani palkka. Saatan olla ainut lukemani perusteella tässä keskustelussa, joka on edes yhden paperin nenänsä edessä nähnyt. En voi tänne mitään skannata, koska tunnisteita on useita ja jos johonkin ansaat et halua on Sonic-kaltaisten herrojen silmätikuksi koska silloin olet totisesti villissä lännessä.

Kaikissa lapuissa on sama teema, jossa minimi vaikuttaa olevan mediaani. Eli yrittäjän on vähintään maksettava se YEL vakuutustaso (suojapykälien ulkopuolelle päädyttyään), mitä keskimäärin maksetaan päätoimialallasi työntekijöille palkansaajina. YEL on pk-yrittäjän vaarallisin vakuutus, se voi viedä helposti konkurssiin kaikilla elämän tasoilla, eikä sitä voi sen vuoksi jättää pyörimään taustalle paitsi jos on tietämätön tai muilla konstein voit saada siitä luonnotonta etua. Esimerkiksi nykyiset eläkeläiset saivat aivan mielettömän hyvän diilin, maksa vähän nyt niin ryöstämme muilta myöhemmin loput. YEL konkurssin tehnyt on sitä Karpo-kamaa parhaimmillaan.

Kaikissa näissä on puhdas automaatti vetänyt laskelmat ja aspa on minulle ylpeänä kertonut, että vakuutusyhtiöt jakavat automaatin keskenään. Hei, näinhän niistä saadaan yhteneväisiä ja tasapuolisia! Jää turhat kilpailutuksetkin pois, turhaa tehottomuutta sellaiset. Eli jokaisesta puljusta tulee identtinen lasku, olen tämän myös lasketuttanut omalta osaltani todeksi. Korotusperusteita on, alennusperusteita ei. Korotusperusteena esim korkea todellinen palkkanosto, mutta alennusperusteena alhainen palkkanosto ei. Korotusperusteet ovat automaattisia.

Nyt seuraavaksi Sonic jatkoi perusteetonta neuvontaansa, että Hallintolain mukaan mennään ja mitään huolta ei ole. Että laillisuus tulee arvioitavaksi hyvinvointivaltion kaikilla resursseilla sitten vähän myöhemmin. Taivaan porteilla etten sanoisi.

Joudun väliin huomauttamaan, että en ole kuullut yhdenkään yrittäjän suusta termiä "alivakuuttaminen" muuten kuin virnuillen tai vitsinä. Se on keksitty termi tämän lakimuutoksen asian edistämiseksi suoraan sylttytehtaalta. Yrittäjät nykyisin ovat ylivakuutettuja, he ovat suomen parhaiten vakuutettu ja hoidetuin kansanosa ja pitävät huolen kaikista seikoista yksityiskohtineen. Yrittäjän turvan heikennykset YEL avulla ovat alkaneet jo kauan aikaa sitten portaittain. Esim. minä olen jo pitkään vailla itse maksamaani kohtuullista sairaspäivärahaturvaa niiden heikennysten ansiosta, jos siis kerran elämässäni olisin sairaslomaan pakotettu. Tämäkin heikennys oli newspeakissa parannus eiköstä juu.

Palatakseni nyt siihen hallinto-oikeuteen. Olen itse käynyt asioita läpi viranomaisten kanssa HO-KHO flipperissä, joissa yleensä yrittäjän kohdalla puhutaan 5-numeroisista kuluista ja ne prosessit ovat jo lähtöjään laillisia, perustuvat laillisuuteen ja määräysten noudattamiseen. Virkamieheltä ei tule yksikään esitys kevyin perustein. Tässä on se eroavaisuus, eli esityksen lähde on ainakin näennäisesti riippumaton julkisen sektorin työntekijä. Niissä asiat alkavat pykälillä ja loppuvat pykäliin. Lisäksi mikä parasta, noudattamalla lakia pystyt aika hyvin ennalta välttämään tekemiset tuomarien kanssa!

YEL prosessissa vastapuolena ei ole viranomainen, vaan yksityinen yritys joka saa proviision siitä jos joudut maksamaan. Tilasto ei valehtele tässä, 95% on saanut robotin kädestä raipaniskut joita on "käsityönä" nuoltu kuoriin kuten Sonic nimimerkki meille ehdottomana totuutena kertoi. Tämä yksityinen yritys käsityönä painaa entteriä ja sinulle muodostuu välittömästi maksupakko. Eli ennen laillisuusarviointia pitää maksaa postiin tipahtanut käsky. Sori "ehdotus". Siinä esityksessä ei kerrota laista mitään, eikä se perustu lakiin muuten kuin otsikoltaan. Ennen tuomarin silmää asian käsittelee tämän yhtiön aspa pariin otteeseen, sitten näiden asioiden leimaamiseen erikoistunut nakkikiska nimeltä muutoksenhalulautakunta. Sitten sinä voit, jos rahaa löytyy paljon ja oikein helvetin pätevät perusteet päästä KHO pakeille. Jossa ehkä kumoat yhden ainoan "ehdotuksen".

Tämä prosessi on asiassa edenneiden mukaan nyt yli vuoden pituinen muutoksenhakulautakuntaan. Jos lautakuntaleikki venyy odottamatta ja miksei venyisi lopulta 3 vuoden pituiseksi tulee eteen tilanne, että yhtiö lähettää jo uutta korottavaa maksulappua ennenkuin vanha on käsitelty edes alustavasti. KHO valituspyynnön käsittely on 1 vuoden lautakuntakopautusta vasten jo nyt 3 vuotta, eli se hetki, jotta saat tiedon tuleeko asialle ihan vastuullista oikeusarviointia.

Neuvostoliitossakin julkisten varojen puute hoidettiin aikavakiota venyttämällä. Niin tulee käymään tässäkin ja tulette sen näkemään. Käsittely hoidetaan venyttämällä ja niskalaukauksin. Kukaan normaali ihminen ei tässä kärsi, vain nilkit jotka nostaa verottomia osinkoja ja alivakuuttavat yhteisen hyvän kustannuksella.

Jääkö tästä jotain epäselvyyttä vielä, pistäkää banni päälle perkele niin pääsen sorvin ääreen takaisin.

Miten tämä 19k - 75k korotus siis tapahtui? Ilmoititko lappujen tultua että nostetaan ainoastaan sen 4000€ verran ja silti nostivat sitä enemmän? Vai etkö tehnyt mitään ja vaan hyväksyit noin ison korotuksen?

Kuulostaisi aikamoiselta oikeusmurhalta jos päättivät vaan nostaa. Itselle kun ehdottivat viime vuonna korotusta niin sanoin että ei nosteta mihinkään ja lopettivat kyselemisen (pidennetty tilikausi joten heillä ei ollut mitään tietoa todellisesta liikevaihdosta), veikkaan että parin vuoden päästä tulee toi 4000€ korotus. Sama juttu kahdella eri tutulla jotka myös yrittäjiä.

Lisäksi ihan turha uhriutua, et ole selittänyt mitään selkeästi ja urputat muille keskustelijoille jatkuvasti. Tuskin sua turhaan banneilla uhattiin.
 
Karmeasti virheellistä tietoa edelleen. Se, että olet nähnyt jopa neljän yrittäjän työtulotarkistuksen ehdotuksen ja ehkä päätöksen asiasta, ei tee sinusta asiantuntijaa valitettavasti. Voin sen verran valottaa taustaani, että toimin YEL-vakuutettujen yrittäjien kanssa työssäni ja olen käsitellyt satoja ellen tuhansia työtuloon liittyviä muutoksia ja päätöksiä.

Yleensä pitäydyn tässä threadissa kirjoittamasta, mutta tällä kertaa oli pakko tämän jatkuvan disinformaation kirjoittamisen vuoksi vastata.

Kaikissa näissä on puhdas automaatti vetänyt laskelmat ja aspa on minulle ylpeänä kertonut, että vakuutusyhtiöt jakavat automaatin keskenään. Hei, näinhän niistä saadaan yhteneväisiä ja tasapuolisia! Jää turhat kilpailutuksetkin pois, turhaa tehottomuutta sellaiset. Eli jokaisesta puljusta tulee identtinen lasku, olen tämän myös lasketuttanut omalta osaltani todeksi. Korotusperusteita on, alennusperusteita ei. Korotusperusteena esim korkea todellinen palkkanosto, mutta alennusperusteena alhainen palkkanosto ei. Korotusperusteet ovat automaattisia.
Laskuri johon viittaat on Eläketurvakeskuksen laskuri, jota työeläkeyhtiöt käyttävät apunaan työtuloa määrittäessä. Laskurista voit lukea lisää ETK:n sivuilta osoitteessa Yrittäjyyttä suunnitteleva voi arvioida YEL-työtuloaan Työeläke.fi-laskurilla - Eläketurvakeskus. Laskuria ei voi suoraan päätöksenteossa käyttää, koska työtuloa arvioidessa pitää ottaa huomioon kokonaisarvio yrittäjän työpanoksen arvosta. Kokonaisarvioon sisältyvät laskurin lisäksi yrittäjän oma selonteko yrittäjätoiminnastaan, työtunneistaan, kokemuksestaan yrittäjänä sekä liikevaihtoarvionsa toiminnastaan. Se mitä maksaa itselleen palkkaa ei taasen vaikuta työtulon arviointiin lainkaan.

YEL-vakuutusta ei voi kilpailuttaa, koska vakuutusmaksuun liittyvät maksuperusteet tulevat suoraan laista ja ovat kaikilla yhtiöillä samat. YEL-vakuutuksesta ei voida antaa yhtiökohtaisia alennuksia tai hyvityksiä. Ainoa alennus on 22% aloittavan yrittäjän alennus, jonka saa mikäli ei ole ollut yrittäjätoimintaa aiemmin tai aiempi 1.1.2013 jälkeen alkanut yrittäjätoiminta on kestänyt alle 4 vuoden. Taaskaan et tunne tätäkään asiaa.

Joudun väliin huomauttamaan, että en ole kuullut yhdenkään yrittäjän suusta termiä "alivakuuttaminen" muuten kuin virnuillen tai vitsinä. Se on keksitty termi tämän lakimuutoksen asian edistämiseksi suoraan sylttytehtaalta. Yrittäjät nykyisin ovat ylivakuutettuja, he ovat suomen parhaiten vakuutettu ja hoidetuin kansanosa ja pitävät huolen kaikista seikoista yksityiskohtineen. Yrittäjän turvan heikennykset YEL avulla ovat alkaneet jo kauan aikaa sitten portaittain. Esim. minä olen jo pitkään vailla itse maksamaani kohtuullista sairaspäivärahaturvaa niiden heikennysten ansiosta, jos siis kerran elämässäni olisin sairaslomaan pakotettu. Tämäkin heikennys oli newspeakissa parannus eiköstä juu.
Alivakuuttaminen ei liity uusimpaan lakimuutokseen mitenkään. Alivakuuttamisesta on puhuttu jo kohta toistakymmentä vuotta (Kallis YEL - Journalisti) YEL:n osalta. Alivakuuttaminen on ollut aina ongelma myös siinä tilanteessa, kun yrittäjä hakee sosiaalietuuksia, jotka perustuvat täysin YEL-työtuloon tai on jäämässä eläkkeelle. Nykyinen lakimuutos osaltaan on sorvattu juuri alivakuuttamista vastaan. Mikäli tämä asia hiertää, voit toki olla yhteydessä omaan kansanedustajaasi ja hakea muutosta sitä kautta. YEL-vakuutuksesta vastaa täysin Sosiaali- ja terveysministeriö, ei työeläkeyhtiöt keskenään.

Palatakseni nyt siihen hallinto-oikeuteen. Olen itse käynyt asioita läpi viranomaisten kanssa HO-KHO flipperissä, joissa yleensä yrittäjän kohdalla puhutaan 5-numeroisista kuluista ja ne prosessit ovat jo lähtöjään laillisia, perustuvat laillisuuteen ja määräysten noudattamiseen. Virkamieheltä ei tule yksikään esitys kevyin perustein. Tässä on se eroavaisuus, eli esityksen lähde on ainakin näennäisesti riippumaton julkisen sektorin työntekijä. Niissä asiat alkavat pykälillä ja loppuvat pykäliin. Lisäksi mikä parasta, noudattamalla lakia pystyt aika hyvin ennalta välttämään tekemiset tuomarien kanssa!
Valituksia ei käsitellä hallinto-oikeudessa vaan viime kädessä vakuutusoikeudessa. Valituksen kaari menee: valitus työeläkeyhtiössä > jos ei voida ratkaista asiaa, siirtyy asia TELK:n (työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta) käsiteltäväksi. Mikäli TELK:ssä ei asia menesty, voi asiasta tehdä valituksen vakuutusoikeuteen. Koska et tunne edes tätä, niin jättäisitkö nämä omat mutut?

YEL prosessissa vastapuolena ei ole viranomainen, vaan yksityinen yritys joka saa proviision siitä jos joudut maksamaan. Tilasto ei valehtele tässä, 95% on saanut robotin kädestä raipaniskut joita on "käsityönä" nuoltu kuoriin kuten Sonic nimimerkki meille ehdottomana totuutena kertoi. Tämä yksityinen yritys käsityönä painaa entteriä ja sinulle muodostuu välittömästi maksupakko. Eli ennen laillisuusarviointia pitää maksaa postiin tipahtanut käsky. Sori "ehdotus". Siinä esityksessä ei kerrota laista mitään, eikä se perustu lakiin muuten kuin otsikoltaan. Ennen tuomarin silmää asian käsittelee tämän yhtiön aspa pariin otteeseen, sitten näiden asioiden leimaamiseen erikoistunut nakkikiska nimeltä muutoksenhalulautakunta. Sitten sinä voit, jos rahaa löytyy paljon ja oikein helvetin pätevät perusteet päästä KHO pakeille. Jossa ehkä kumoat yhden ainoan "ehdotuksen".
YEL-työtulon tarkistus ja siitä lähetettävä kuuleminen on vain ja ainoastaan Yrittäjän eläkelain mukainen toimi joka perustuu YEL 9. luku 112 a §. Koko lainkohta kuuluu näin:

Työtuloa ei saa muuttaa takautuvasti. Työtulon saa kuitenkin muuttaa takautuvasti silloin, kun yrittäjälle myönnetään työkyvyttömyyseläke. Tällöin yrittäjän työtuloksi vahvistetaan eläketapahtumasta alkaen se työtulo, joka vastaa yrittäjän tässä laissa tarkoitettua yrittäjätoimintaa.

Eläkelaitos tarkistaa yrittäjälle aiemmin vahvistetun työtulon joka kolmas vuosi antamalla yrittäjälle kirjallisen ehdotuksen uudesta työtulosta eläkelaitoksen saatavilla olevien 112 §:n 2 momentissa tarkoitettujen tietojen perusteella. Ehdotuksen saatuaan yrittäjä voi antaa eläkelaitokselle lisätietoja työpanoksensa taloudelliseen arvoon vaikuttavista seikoista, jolloin eläkelaitoksen tulee arvioida yrittäjän antamien uusien tietojen vaikutus työtuloon. Jos yrittäjä ei vastaa työtulosta annettuun ehdotukseen 2 viikon kuluessa ehdotuksen tiedoksisaannista eikä asiassa ilmene muutakaan työtulon arviointiin vaikuttavaa tietoa, eläkelaitos vahvistaa uuden työtulon yrittäjälle annetun ehdotuksen tarkistamisen vireille tuloa seuraavan toisen kuukauden alusta lukien.

Eläkelaitos voi tarkistaa työtulon myös ehdollisella päätöksellä, joka tulee voimaan, jos yrittäjä ei vastaa työtulosta annettuun ehdotukseen 2 viikon kuluessa ehdollisen päätöksen tiedoksisaannista. Valitusaika alkaa ehdollisen päätöksen voimaantulosta. Ehdollinen päätös raukeaa, jos yrittäjä vastaa työtulosta annettuun ehdotukseen 2 viikon kuluessa ehdollisen päätöksen tiedoksisaannista. Jos yrittäjälle vahvistettu työtulo muuttuisi tarkistuksen yhteydessä enintään 5 prosenttia aiemmasta, eläkelaitos ei tee ehdotusta uudesta työtulosta.

Yrittäjän vuotuinen työtulo voidaan tarkistaa myös yrittäjän hakemuksesta tai eläkelaitoksen aloitteesta, jos työtuloon vaikuttavat seikat muusta syystä olennaisesti muuttuvat.


Päätökset ovat hallintolain mukaisia kuten olen jo aiemmissa viesteissä kirjoittanut. Jokaisesta työeläkeyhtiön antamasta päätöksesta saa valittaa päätöksen mukana seuraavan valitusosoituksen mukaisesti. Se, että kutsut TELK:ä nakkikiskaksi kertoo sen, ettet tiedä taaskaan mistä kirjoitat.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tämä 19k - 75k korotus siis tapahtui? Ilmoititko lappujen tultua että nostetaan ainoastaan sen 4000€ verran ja silti nostivat sitä enemmän? Vai etkö tehnyt mitään ja vaan hyväksyit noin ison korotuksen?

Kuulostaisi aikamoiselta oikeusmurhalta jos päättivät vaan nostaa. Itselle kun ehdottivat viime vuonna korotusta niin sanoin että ei nosteta mihinkään ja lopettivat kyselemisen (pidennetty tilikausi joten heillä ei ollut mitään tietoa todellisesta liikevaihdosta), veikkaan että parin vuoden päästä tulee toi 4000€ korotus. Sama juttu kahdella eri tutulla jotka myös yrittäjiä.
Epäilen että ne joille suojattomat korotuslaput ovat suoraan tulleet lienevät niitä jotka eivät kovin korkean saippualaatikon päällä seiso. Varmaan moni muutenkin ajattelee että hoituuhan se eläke näinkin, eihän tuossa absurdissa kuviossa tavallaan ole edes vaihtoehtoa. Kommunismi ja apatia ne yhteen soppii.
 
Epäilen että ne joille suojattomat korotuslaput ovat suoraan tulleet lienevät niitä jotka eivät kovin korkean saippualaatikon päällä seiso. Varmaan moni muutenkin ajattelee että hoituuhan se eläke näinkin, eihän tuossa absurdissa kuviossa tavallaan ole edes vaihtoehtoa. Kommunismi ja apatia ne yhteen soppii.

Miten siis tämä korotus oikein tapahtui?
 
Miten siis tämä korotus oikein tapahtui?

Siten että et ole suojan sisäpuolella. Voidaan ottaa tietenkin hypoteesina että sitten kun suoja-aika loppuu se laskelman summa johon automatiikka päätyi ei ole se summa jonka joudut maksamaan vaan on jokin toinen armahdus silloin. Ehkäpä Sonic herra voi kertoa meille jonkin mahdollisuuden, sanottaisiinko vaikka oljenkorren johon voidaan takertua sitä odotellessa. Elämästä vieraantumisen tason voi vaikka tuosta alivakuuttamisen jargonista katsoa, hoh hoijaa. Nämä mielestään virassa olevat henkilöt kertovat yrittäjille, miten pitää yrittää ja miten pitää vakuuttaa. Se ei tee heistä yrittäjiä tai asioista ymmärtäviä, päinvastoin. Vuodatus kilpailutuksen mahdottomuudesta kertoo paljon, ei riitä ymmärrys tai tahto ymmärtää. Mutta siellä missä on kartelli ei ole mahdollisuuksia, tästä voimme olla yhtä mieltä.

Jos en heti kuole, niin koko maksu napsahtaa minullekin tässä kohta puoliin, mutta kun olen tuon laskelman nähnyt jo riittävän monesti voin ainakin leikkiä voivani muuttaa sen lopputulosta vaihtamalla laskelmassa olevia syötteitä ajan saatossa sopivaksi. Ehkäpä saan yrityksen toiminnan pois Suomesta, mutta laillisesti se ei ole helppoa tai halpaa (ehkä halvempaa kuin 20 000€ vuodessa!). Sonic paljasti jo olevansa sillä puolella pöytää mistä näitä lähetellään, vaikkakin paljastin sen jo aiemmin. Kuten sanoin, rahaa siellä on nyt paljon käytössä ja ihmisiä palkataan myös pr työhön (haukuin häntä chattibotiksi, pyydän anteeksi chattibotilta kuitenkin). Työvoiman ylitsevuotavuuden johdosta käsittelyajat ovat salamannopeita, kunnes maksulappu on saatu tulostettua, sitten se kummasti hidastuu. Entteriä on painettava kuin rahaprintterin nappia siihen saakka.

ps. Unohdin tuon vakuutusoikeuden tosiaan välistä, joka lisää noihin aikataululaskelmiin pari vuotta lisää käsittelyä ja kymppitonnin rahulia. Jos kuvitellaan että tämä karposta tuttu oikeusaste olisi yhtä pätevä ja rehti kuin HO, on olemassa mahdollisuus ennen KHO. Voit silloin 10 000€ juristilla saada itsellesi vapautuksen 10 000e maksusta, i hope to see you soon-toivotuksen kera.
 
Viimeksi muokattu:
Eli kun ei taas(kaan) ole mitään muuta kirjoitettavaa kuin keksittyä tarinaa, niin käydään henkilöön kiinni. Minä olen vain korjannut virheellisiä väittämiäsi.

No, onhan tuokin tapa purkaa omaa pahaa oloaan. Yhtä kaikki, toivotan sinulle menestystä yrittäjyyteesi.
 
Siten että et ole suojan sisäpuolella.

Miten tämä käytännössä tapahtui. Mua siis nyt kiinnostaa tapahtumaketju joka johti tuohon isoon korotukseen. Tuliko ensin kirje kotiin vai mitä tapahtui? Teitkö asiasta muutospyyntöä? Tuliko vaan automaattina ilman että sulle ilmoitettiin?
 
Eli kun ei taas(kaan) ole mitään muuta kirjoitettavaa kuin keksittyä tarinaa, niin käydään henkilöön kiinni. Minä olen vain korjannut virheellisiä väittämiäsi.

No, onhan tuokin tapa purkaa omaa pahaa oloaan. Yhtä kaikki, toivotan sinulle menestystä yrittäjyyteesi.

Ai, unohditko sen valheesi 4000€ maksimista?

Kehtaa väittää eläkemaksujen lähettämistä jonain lain pakottamana toimena. Se on eläkejärjestöjen suosittelema toimi lain laatijoille, mikä tuli yllättäen ja pyytämättä sitten laiksi, jossa HE ovat saajaosapuolena. Totta ***ssa ne lähettävät jokaisen lapun jonka laki nyt suo.

TELK on vakuutusyhtiön aspan minulle kertoman mukaan noin 30 henkilön kapakka ja kokoonpanon perusteella puolet käsittelee jotain ihan muuta jos sitäkään.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tämä käytännössä tapahtui. Mua siis nyt kiinnostaa tapahtumaketju joka johti tuohon isoon korotukseen. Tuliko ensin kirje kotiin vai mitä tapahtui? Teitkö asiasta muutospyyntöä? Tuliko vaan automaattina ilman että sulle ilmoitettiin?

Nyt puhutaan jotenkin ristiin tai en ymmärrä. JOS ei olisi ollut suojausta, maksu olisi ollut suora korotus loppuun. Kirje kotiin meininkiä, että tässä on sinun uusi maksu ja tässä on valitusosoite. Minun mielestä laissa ei ole suojauksen ulkopuolella estettä korottaa, samalla tavoin kuin laissa on käsittääkseni este laskea sitä (25% per vuosi), mikä jo itsessään on hupaisa ajatusketju olettaen, että vakuutusyhtiöt tykkäävät rahasta ja ovat innovatiivisia (hyi mikä ajatus).

Looginen päätelmä, koska suojaan on olemassa poikkeuksia voimme päätellä, että on alusta alkaen yrityksiä joille tuli ja tulee suorat maksukorotukset. Noin 6 vuoden päästä juuri kellään ei ole enää suojaa.

ps. Minun yritykseni olisi päättynyt heti sanotaanko 1-3 toimintavuotena, mikäli tämän automatiikan perusteella olisi postilaatikkoon tullut suora maksukorotus siitä, mitä olin ilmoittanut sopivaksi tasoksi. Siis kerrasta poikki tyyliin ja kortistoon. Nyt tänä päivänä voi tekstarilla ottaa kymppitonnin lainan uusien yrittäjien onneksi (sanon tämän hykerrellen).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt puhutaan jotenkin ristiin tai en ymmärrä. JOS ei olisi ollut suojausta, maksu olisi ollut suora korotus loppuun. Kirje kotiin meininkiä, että tässä on sinun uusi maksu ja tässä on valitusosoite. Minun mielestä laissa ei ole suojauksen ulkopuolella estettä korottaa, samalla tavoin kuin laissa on käsittääkseni este laskea sitä (25% per vuosi), mikä jo itsessään on hupaisa ajatusketju olettaen, että vakuutusyhtiöt tykkäävät rahasta ja ovat innovatiivisia (hyi mikä ajatus).

Looginen päätelmä, koska suojaan on olemassa poikkeuksia voimme päätellä, että on alusta alkaen yrityksiä joille tuli ja tulee suorat maksukorotukset. Noin 6 vuoden päästä juuri kellään ei ole enää suojaa.

No nyt on kyllä sen verran hurja väittämä että jotain lähteitä tarvitaan tueksi. Työeläkeyhtiöt toimii täysin lain vastaisesti ja korottaa YEL-vakuutuksia ilman mahdollisuutta minkäänlaiseen muutospyyntöön?

Laissa sanotaan selvästi että maksimikorotus on 4000€. Tässä Elon sivuilla kerrottu että yrittäjä ei edes pysty hyväksymään yli 4000€ korotusta: YEL-lakiuudistus | Mikä muuttuu lakiuudistuksen myötä? - Elo
 
No nyt on kyllä sen verran hurja väittämä että jotain lähteitä tarvitaan tueksi. Työeläkeyhtiöt toimii täysin lain vastaisesti ja korottaa YEL-vakuutuksia ilman mahdollisuutta minkäänlaiseen muutospyyntöön?

Laissa sanotaan selvästi että maksimikorotus on 4000€. Tässä Elon sivuilla kerrottu että yrittäjä ei edes pysty hyväksymään yli 4000€ korotusta: YEL-lakiuudistus | Mikä muuttuu lakiuudistuksen myötä? - Elo

Nyt minulla on oltava aivosyöpä tai jotain, mutta eikös tämä asia taputeltu jo ihan äsken. Pitäiskö haastaa Ilmarinen vaikka oikeuteen, jaa en taida pystyä kun asia menee tuonne ****** pöytälaatikkoon missä hän käsittelee sen kyllä puolestani (tm).

Pelkään että palan elävältä, mutta joudun tähän kopioimaan näiden PR ulosteiden tuottaman kreml-propagandan jotta minua ei syytetä muunnellusta totuudesta perään:

"Työtulot nousevat yrittäjillä, joilla työtulo on kaukana heidän työpanoksensa arvosta. Nousu ei ole kuitenkaan nopea tai kerralla suuri, koska työeläkeyhtiö voi tarkistuksissaan muuttaa vuosittaista työtuloa korkeintaan kerralla 4 000 €/tarkastus kolmen vuoden välein. Tämä maksimikorotusta rajaava suojasäännös koskee niitä yrittäjiä, joiden vakuutus on ollut voimassa 1.1.2023, kun laki tuli voimaan. Se ei koske yrittäjiä, joiden YEL-vakuutus alkaa lain voimaantulon jälkeen. Rajoitus koskee työeläkeyhtiön suosittelemaa työtuloa kahdella ensimmäisellä tarkastuskerralla."

Niin, "työpanoksen arvo"..Cue to Internatsionaal.

ps. On muuten silmiinpistävää miten kovasti vakuutusyhtiöillä onkaan tuo maksujen korotus ja sen maksimi suupielillä. Eikös näissä käsin tarkastuksissa osa saa väkisin alennuksia ja osa ylennyksiä, riippuen "työpanoksen arvosta". Kieh Kieh. Suojaako kukaan liialliselta vakuutusmaksujen laskulta vakuutusyhtiöissä, miten on Orpo?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt puhutaan jotenkin ristiin tai en ymmärrä. JOS ei olisi ollut suojausta, maksu olisi ollut suora korotus loppuun. Kirje kotiin meininkiä, että tässä on sinun uusi maksu ja tässä on valitusosoite. Minun mielestä laissa ei ole suojauksen ulkopuolella estettä korottaa, samalla tavoin kuin laissa on käsittääkseni este laskea sitä (25% per vuosi), mikä jo itsessään on hupaisa ajatusketju olettaen, että vakuutusyhtiöt tykkäävät rahasta ja ovat innovatiivisia (hyi mikä ajatus).

Looginen päätelmä, koska suojaan on olemassa poikkeuksia voimme päätellä, että on alusta alkaen yrityksiä joille tuli ja tulee suorat maksukorotukset. Noin 6 vuoden päästä juuri kellään ei ole enää suojaa.

ps. Minun yritykseni olisi päättynyt heti sanotaanko 1-3 toimintavuotena, mikäli tämän automatiikan perusteella olisi postilaatikkoon tullut suora maksukorotus siitä, mitä olin ilmoittanut sopivaksi tasoksi. Siis kerrasta poikki tyyliin ja kortistoon. Nyt tänä päivänä voi tekstarilla ottaa kymppitonnin lainan uusien yrittäjien onneksi (sanon tämän hykerrellen).
Laissa ei ole mitään estettä tai prosenttimääräisiä rajoja työtulon alentamiselle. Mikäli työpanos tai yrittäjätoiminta muuttuu oleellisesti aikaisemmasta, voidaan työtuloa alentaa lain rajojen puitteissa. Mikäli työpanoksen arvo alittaa tämmöisessä tapauksessa vuotuisen alarajan, voidaan YEL päättää.

Tämä aihe alkaa olemaan koluttu puolestani. Onnea ja menestystä yrittäjätoimintaasi.
 
Laissa ei ole mitään estettä tai prosenttimääräisiä rajoja työtulon alentamiselle. Mikäli työpanos tai yrittäjätoiminta muuttuu oleellisesti aikaisemmasta, voidaan työtuloa alentaa lain rajojen puitteissa. Mikäli työpanoksen arvo alittaa tämmöisessä tapauksessa vuotuisen alarajan, voidaan YEL päättää.

Tämä aihe alkaa olemaan koluttu puolestani. Onnea ja menestystä yrittäjätoimintaasi.

En todellakaan ota sinulta auktoriteettiä sen väitteen kumoamiseen. Mutta tuossa töksäytyksessäsi on sellainen probleema mikä jää taas pahasti häiritsemään minua, että työtulon vähennyksiä voi tehdä useammalla tavalla ja osassa niistä on välittömiä rajoituksia. Kuulen googlen viuhuntaa.

Edit: Tarkennan vielä, että kuten tätä "työpanoksen arvoa" joka syntyy julkaisemattomasta monimutkaisella laskukaavalla yrityksen toimintahistoriasta (liikevaihto 3 vuotta etc.), ei ole juurikaan merkitystä onko laissa sinänsä estettä alentaa yli 25%. Laissa kun ei ole sanaa työpanoksen arvo, liikevaihto tai mitään muutakaan sellaista jargonia mitä näihin papereihin tulostellaan ja TELKissä hakataan leimatuksi. Se voi olla puhtaasti matemaattinen lopputulos syötteiden äärilaidassa jonka vakuutusvirkailija on testannut. Eikä tarvitse jälleen kertoa, että lakiin perustumattomasta päätöksestä voi valittaa. Voit soittaa kelle tahansa juristille ja siitä keskustelusta tulee pitkä ennen kuin pääset vaiheeseen laita valitus.

Koko tämän yksinpuheluni tarkoitus on varoittaa kaikkia yrittäjiä, että tässä kytee suuri pommi ja herätellä ajatuksia suojautumisen tarpeesta. MINÄ en anna mitään neuvoja miten suojautua tai neuvo lakiasioissa. En kerro kyhäelmiäni kenellekään, koska ne tehdään hyödyttömiksi käytön jälkeen, mutta pääsen livahtamaan eläkkeelle siinä välissä.
 
Viimeksi muokattu:
YEL keskustelusta innostuneena katsoin läpi eläkeyhtiöiden ohjeistuksia aiheen puitteissa ja huomasin että työtulon tarkastusta ei tehdä siinä tapauksessa että se on muuttunut oleellisesti (15%) edellisen kolmen vuoden jakson aikana.

Koska tuo 15% on helposti pienempi kuin 4000€ suoja-osa tai varsinkin jos yrittäjä ei ole suoja-osan piirissä, niin kannattanee sitten nostaa sitä työtuloa aina 15% kolmen vuoden välein. Pitäisi vielä tietää että koska tuo muutos pitäisi viimeistään tehdä..
 
YEL keskustelusta innostuneena katsoin läpi eläkeyhtiöiden ohjeistuksia aiheen puitteissa ja huomasin että työtulon tarkastusta ei tehdä siinä tapauksessa että se on muuttunut oleellisesti (15%) edellisen kolmen vuoden jakson aikana.

Koska tuo 15% on helposti pienempi kuin 4000€ suoja-osa tai varsinkin jos yrittäjä ei ole suoja-osan piirissä, niin kannattanee sitten nostaa sitä työtuloa aina 15% kolmen vuoden välein. Pitäisi vielä tietää että koska tuo muutos pitäisi viimeistään tehdä..

Tuo olisi muuten ollut aika tärkeä info sieltä yrittäjäjärjestöiltä, vaan kenenköhän leipää ovat syöneet..Raja kulkee pitkälti jo tämän vuoden korotusten kohdalla näköjään, jonka jälkeen on viisaampaa ottaa kuivana kakkoseen kaksi kertaa.

- Onko itse tehdyillä nostoilla enää toisen noston suojaa tai edes joka kolmannen vuoden suojaa? 2 x 3v suoja on melko hyvä "etu" kun virnistää riittävästi.

Jos mennään kikkailulinjalla niin 5.9 vuoden kuluttua 15% nosto sisään ja toiseen kuoreen 20% maksujousto 3 vuodeksi. Siitä saat sen defakto kolmannen suoja-ajan itsellesi ja monella alkaakin alin eläkkeellepääsy kolkuttelemaan. Plus 9 vuoden horisontilla voi olla mahdollisuus puristaa se oikea eläketurva kiritettynä riittävälle tasolle ja supistaa "työsi arvo" Mao Tse Tung tasolle jota tämä kansa hakee.

edit: Tuo maksujousto taitaa vaatia sormusten suutelua jos kehtaat alaspäin vaatia joustoa. Tehokkuus 3/7 * 20% = 8.5% * 25.6% = 2.2% nettotuotto vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo olisi muuten ollut aika tärkeä info sieltä yrittäjäjärjestöiltä, vaan kenenköhän leipää ovat syöneet..Raja kulkee pitkälti jo tämän vuoden korotusten kohdalla näköjään, jonka jälkeen on viisaampaa ottaa kuivana kakkoseen kaksi kertaa.

- Onko itse tehdyillä nostoilla enää toisen noston suojaa tai edes joka kolmannen vuoden suojaa? 2 x 3v suoja on melko hyvä "etu" kun virnistää riittävästi.

Jos mennään kikkailulinjalla niin 5.9 vuoden kuluttua 15% nosto sisään ja toiseen kuoreen 20% maksujousto 3 vuodeksi. Siitä saat sen defakto kolmannen suoja-ajan itsellesi ja monella alkaakin alin eläkkeellepääsy kolkuttelemaan. Plus 9 vuoden horisontilla voi olla mahdollisuus puristaa se oikea eläketurva kiritettynä riittävälle tasolle ja supistaa "työsi arvo" Mao Tse Tung tasolle jota tämä kansa hakee.

Mä luulen että tuota 15% tulkintaa ei ole ollut vielä kovin pitkään. Itse en ainakaan muista sitä aiemmin nähneeni.

Näissähän on vähän se haaste että laki kirjoitetaan yleisellä tasolla ja sitten instanssin pitää tulkita että miten lakia käytännössä toteutetaan. Ja tulkinta voi sitten muuttua matkan varrella. Joten mitään pysyvää ei tuon varaan voi rakentaa. Ja voihan se lakikin tietysti vielä pari kertaa muuttua ennen eläkkeellepääsyä.

Mutta kikkailulinja kuulostaa kyllä houkuttelevalta vaihtoehdolta. Tosin ei se uuden firmankaan perustaminen mitenkään hankalaa ole.
 
Kävin läpi tuota Sonic linkkaamaa laskuria (https://laskurit.tyoelake.fi/yel-tyotulo-suositus-laskuri). Sen kautta päätyy lopulta sinne mikä olisi pitänyt löytyä heti alkuun.


Tällä sivulla on se lähteenä käytettävä sovellusohje ja laskentakaavatkin. Ei ole kovin pitkä tai raskaslukuinen.
- Kohdassa 1.1.2 on hyödynnettävät syyt jolla voidaan poiketa ehdotuksesta. On hyödyntämiskelpoista paljonkin.
- Ohjeen mukaan voit aina ehdottaa liikkumavaran minimiä ilman perusteluita. Esim. seuraavassa 35000€ rysäyksessä voi tulla useallekin vastaan.
- 5% sääntö, jos muutos jää alle sen ei tule muutosta.
-"Voimaantulovaiheessa (2023-2025) työtulon tarkistusta ei tehdä, jos työtuloon on tehty olennainen tarkistus viimeisen 3 kalenterivuoden aikana. Olennaisena tarkistuksena voidaan pitää yli 15 prosenttia tarkistusta työtuloon."

Ylläolevaan pohdintaan, ilmeisesti 15% sääntö on siis väliaikainen etu valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi laskutuspalvelu näemmä laittaa pillit pussiin toistaiseksi:

FREE-Laskutus Oy keskeyttää toimintansa toistaiseksi
 
Mites tuommoinen sivutoiminen yrittäjyys vakiduunin ohella käytännössä toimii? Itseoppinut autokorjaaja (ei papereita), haluttaisi tehdä kaikkia pienempiä korjauksia, jarruja, niveliä, öljynvaihtoa jne. ja sitten hitsaushommia (helmapaikkaa jne. pienempää työtä, ei mitään entisöintisavottaa vaikka siihenkin varmaan jo taidot riittäisi).

Voiko tommosta bisnestä pyörittää ihan omassa tallissa kotona vai tuleeko byrokratia heti vastaan, tyyliä tulityöluvat, vakuutukset ym? Mainostamiseen tai muuhun pelleilyyn en lähde ja hommia kerkeää tekemään satunnaisesti vakiduunin vuoksi, kait toiminimellä voi aika vapaasti valita mitä tekee ja milloin?
 
Mites tuommoinen sivutoiminen yrittäjyys vakiduunin ohella käytännössä toimii? Itseoppinut autokorjaaja (ei papereita), haluttaisi tehdä kaikkia pienempiä korjauksia, jarruja, niveliä, öljynvaihtoa jne. ja sitten hitsaushommia (helmapaikkaa jne. pienempää työtä, ei mitään entisöintisavottaa vaikka siihenkin varmaan jo taidot riittäisi).

Voiko tommosta bisnestä pyörittää ihan omassa tallissa kotona vai tuleeko byrokratia heti vastaan, tyyliä tulityöluvat, vakuutukset ym? Mainostamiseen tai muuhun pelleilyyn en lähde ja hommia kerkeää tekemään satunnaisesti vakiduunin vuoksi, kait toiminimellä voi aika vapaasti valita mitä tekee ja milloin?

Tutustu liiketoiminnan minimirajoihin, sieltä selviää tiettyjä kynnyksiä jotka tulee olla selvillä. Arvonlisäveron alarajahuojennuksen poisto oli potku sinun kaltaistesi munille, kannattaa miettiä muutamaan kertaan ansaitseeko tämä yhteiskunta toimeliaisuuttasi (eli verorasitusta). Ei täällä kannata mitään sinänsä yrittää, mutta hyvän sosialistiyhteiskunnan tavalla koijaaminen ja häslääminen tuo ylimääräistä votkulipulloa pöytään. Se kannattaa aina.

Kysymyksenä lienee onko tarvetta vähentää arvonlisäveroja, esimerkiksi jos ostelet paljon varaosia ne olisi kiva pystyä vähentämään. Jos vähennät alveja, voit myös vähentää niitä ostamistasi työkaluista ym. kuluista. Tämä ei ole mikään rahanpainokone sitten, sataset eivät ole sen väärti, useat tuhannet per vuosi voivat olla. Onnistuuko esimerkiksi se, että asiakas ostaa itse omat osat ja pääosan tarpeista jolloin rahaliikenne ei käy sinun kauttasi. Loput myyt hyvällä katteella hyllystä (hyvä kate = +50-100% tai vähintään 20€ kumpi tulee ensiksi) tai Hautalana. Kavereille ei kannata tehdä mitään, ne on paskimpia asiakkaita eli onko tosiasiallista asiakasvirtaa tiedossa vai vaan hyviä tuttuja?

Toiminimellä vastaat asiakkaiden autojen vahingoista, "vahingoista" ja kolmansille osapuolille tapahtuvista tuhoista omalla omaisuudellasi, eli miten järjestät vastuut. Tulityölupa taasen on sinun itsesi keskinäinen juttu. Jos sytytät pajasi vakuutus ei korvaa ja jos sytytät sen tulityöluvan kanssa vakuutus ei korvaa. Kaikki työkortit ovat läskien byrokraattien tempputyöllistämistä.
 
  • Tykkää
Reactions: eGe
Ohessa "perinteinen kaavio" oman palkanmaksun tueksi: tonnilla nousi raja vs viime vuosi eli 37ke tulee "järkiveroilla", sen nostan itse.

Pastetuksessa näyttää hyvältä, mutta leviää näköjään julkaisussa (viimevuonna (Yrittäjyys ja oma firma) toimi ok) eli tässä kuvana sama (ongelma raportoitu niin jätän "roskat" tähän" jos korjaantuu).
1730393693393.png


[td]
palkka

[/td]
[td]
palkka_ero

[/td]
[td]
vero

[/td]
[td]
vero_ero

[/td]
[td]
vero%

[/td]
[td]
Marginaali %

[/td]
[td]
20000

[/td]​
[td]


[/td]
[td]
402,19

[/td]​
[td]


[/td]
[td]
0,0201095

[/td]​
[td]


[/td]
[td]
25000

[/td]
[td]
5000

[/td]
[td]
1541,4

[/td]
[td]
1139,21

[/td]
[td]
0,061656

[/td]
[td]
0,227842

[/td]
[td]
30000

[/td]
[td]
5000

[/td]
[td]
2908,25

[/td]
[td]
1366,85

[/td]
[td]
0,0969416667

[/td]
[td]
0,27337

[/td]
[td]
31000

[/td]
[td]
1000

[/td]
[td]
3218,37

[/td]
[td]
310,12

[/td]
[td]
0,1038183871

[/td]
[td]
0,31012

[/td]
[td]
32000

[/td]
[td]
1000

[/td]
[td]
3528,51

[/td]
[td]
310,14

[/td]
[td]
0,1102659375

[/td]
[td]
0,31014

[/td]
[td]
33000

[/td]
[td]
1000

[/td]
[td]
3818,24

[/td]
[td]
289,73

[/td]
[td]
0,1157042424

[/td]
[td]
0,28973

[/td]
[td]
34000

[/td]
[td]
1000

[/td]
[td]
4085,71

[/td]
[td]
267,47

[/td]
[td]
0,1201679412

[/td]
[td]
0,26747

[/td]
[td]
35000

[/td]
[td]
1000

[/td]
[td]
4353,16

[/td]
[td]
267,45

[/td]
[td]
0,124376

[/td]
[td]
0,26745

[/td]
[td]
36000

[/td]
[td]
1000

[/td]
[td]
4620,63

[/td]
[td]
267,47

[/td]
[td]
0,1283508333

[/td]
[td]
0,26747

[/td]
[td]
37000

[/td]
[td]
1000

[/td]
[td]
4888,09

[/td]
[td]
267,46

[/td]
[td]
0,1321105405

[/td]
[td]
0,26746

[/td]
[td]
37500

[/td]
[td]
500

[/td]
[td]
5060,91

[/td]
[td]
172,82

[/td]
[td]
0,1349576

[/td]
[td]
0,34564

[/td]
[td]
38000

[/td]
[td]
500

[/td]
[td]
5248,39

[/td]
[td]
187,48

[/td]
[td]
0,1381155263

[/td]
[td]
0,37496

[/td]
[td]
39000

[/td]
[td]
1000

[/td]
[td]
5623,34

[/td]
[td]
374,95

[/td]
[td]
0,1441882051

[/td]
[td]
0,37495

[/td]
[td]
40000

[/td]
[td]
1000

[/td]
[td]
5998,29

[/td]
[td]
374,95

[/td]
[td]
0,14995725

[/td]
[td]
0,37495

[/td]​
 
Viimeksi muokattu:
Mites tuommoinen sivutoiminen yrittäjyys vakiduunin ohella käytännössä toimii? Itseoppinut autokorjaaja (ei papereita), haluttaisi tehdä kaikkia pienempiä korjauksia, jarruja, niveliä, öljynvaihtoa jne. ja sitten hitsaushommia (helmapaikkaa jne. pienempää työtä, ei mitään entisöintisavottaa vaikka siihenkin varmaan jo taidot riittäisi).

Voiko tommosta bisnestä pyörittää ihan omassa tallissa kotona vai tuleeko byrokratia heti vastaan, tyyliä tulityöluvat, vakuutukset ym? Mainostamiseen tai muuhun pelleilyyn en lähde ja hommia kerkeää tekemään satunnaisesti vakiduunin vuoksi, kait toiminimellä voi aika vapaasti valita mitä tekee ja milloin?
Kyllähän tuo melko varmasti onnistuu. Naapurit ehkä suurin riski eli jos toiminta ja paikalla pyörivät autot alkavat harmittaa jotakuta niin voi valittaa kunnalle ja jos kiinteistösi on kaavassa asuinaluetta niin saattaa kunta sitten ilmoitella, että homma olisi suotavaa loppua. Toinen tarkistettava asia on, ettei työsopparisi kiellä sivutöitä, jos teet samoja hommia vakityössä. Muita esteitä en näe ja suurin riski on lähinnä, että joudut sitten lopettamaan, ei noista mitään suurempaa rangaistusta heti pistetä. Ja tietysti jos poltat talosi niin saattaa vakuutusyhtiö venkoilal jos saa selville, että korjaamo autotallissa.
 
Lainattu tänne Verotusketjusta, koska tämä ei ole verotuksellinen asia.

Kahden normityön lisäksi teen toimeksiantoja erään välittäjän kautta, joka maksaa palkan Eezy:n kautta. Käytännössä siis kiertää työnantajamaksut ja taidan toimia ns. "kevytyrittäjänä" vaikka palkanmaksu onkin automatisoitu, eikä minun tarvitse itse lähettää laskuja, vaan Eezy tekee koko homman puolestani.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että YEL-rajan täyttyessä minun pitäisi hankkia YEL-vakuutus, joka laskujeni perusteella söisi kokonaan näiden toimeksiantojen tekemisen palkkion järjellisyyden, eli tarkoitus on tehdä näitä hommia aina alle sen vuosirajan.

Onko teillä kokemusta siitä, miten tätä rajaa seurataan ja napsaahtaako heti YEL-rajan täyttyessä vakuutusmaksu koko vuoden kevytyrittäjätuloista? Verottajan ohjeessa myös puhutaan tämän vuoden tulorajan yhteydessä (9 010,28 euroa) 12 kuukauden ajanjaksosta, jolloin käsitän asian niin, että vaikka muuten verotus menee kalenterivuoden mukaan, tässä pitäisi alkaa seuraamaan tuloja myös ensi vuoden tammikuustakin, vaikka tänä vuonna jäisi nämä tulot alle tuon 9 010,28 euron rajan.

Tuntuu jo valmiiksi hankalalta systeemiltä varsinkin siksi, että tuo raja määritetään kuutenkin aina jollekin tietylle kalenterivuodelle, esimerkiksi juuri se 9 010,28 euron raja on vuodelle 2024.

Työtulo ja liikevaihto on kaksi eri asiaa. Vaikka laskuttaisitkin enemmän kuin sen minimi YEL-rajan, ei se tarkoita että työtulosi välttämättä silti ylittäisi rajaa, koska työtulo on määritelty siten että se on palkka joka sinun pitäisi maksaa jollekin muulle tekijälle siitä että tekisi saman työn. Etenkin kun sulla on kaksi muuta työtä, niin on hyvin perusteltua käyttää huomattavan matalaa työtuloa, koska aika luonnollisesti kuluu muihin hommiin, etkä tee tuota kevytyrittäjähommaasi täyspäiväisenä.

Mutta, jos pelkkä YEL:in minimitason maksaminen tarkoittaa sitä että hommaa ei kannattaisi tehdä, on se aika iso merkki siitä että myyt työtäsi järkyttävällä alihinnalla. Suosittelen tarkastelemaan nykyistä toimeksiantosopimustasi ja sen hinnoittelua.
 
Lainattu tänne Verotusketjusta, koska tämä ei ole verotuksellinen asia.



Työtulo ja liikevaihto on kaksi eri asiaa. Vaikka laskuttaisitkin enemmän kuin sen minimi YEL-rajan, ei se tarkoita että työtulosi välttämättä silti ylittäisi rajaa, koska työtulo on määritelty siten että se on palkka joka sinun pitäisi maksaa jollekin muulle tekijälle siitä että tekisi saman työn. Etenkin kun sulla on kaksi muuta työtä, niin on hyvin perusteltua käyttää huomattavan matalaa työtuloa, koska aika luonnollisesti kuluu muihin hommiin, etkä tee tuota kevytyrittäjähommaasi täyspäiväisenä.

Mutta, jos pelkkä YEL:in minimitason maksaminen tarkoittaa sitä että hommaa ei kannattaisi tehdä, on se aika iso merkki siitä että myyt työtäsi järkyttävällä alihinnalla. Suosittelen tarkastelemaan nykyistä toimeksiantosopimustasi ja sen hinnoittelua.
Tarkoitan ninenomaan sitä, että seuraan bruttopalkkaani, jota laskupalveluyritys minulle maksaa ja jonka pidän nyt ehdottomasti tänä vuonna alle sen 9 010,28 euroa, ettei tule mitään ylimääräisiä maksuja tai ettei esimerkiksi jouduttuani päätöistäni työttömäksi, TE-toimisto, Kela tai kuka nyt sen työttömyysrahan maksaakaan tulkitsisi minun olevan yrittäjä.

Olet varmasti oikeassa siitä, että työ menee alihinnalla, mutta se on valitettavasti se taso, millä sitä työtä tehdään ja kyse on käännöstoimeksiannoista. Nämä on vain sivuduuneja lisätienestiä varten ja sinänsä niillä ei ole niin paljon väliä, kun teen ns. "ihan oikeita töitä" päätyökseni.

Yllätyin kuitenkin, että näitä toimeksiantoja tuleekin näin paljon ja tällä hetkellä helmikuusta alkaen palkkaa niistä bruttona minulle on maksettu vajaa 8 000 euroa, mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein YEL-vakuutus on jotain 22 %:n luokkaa, niin on paljon järkevämpi lopettaa ennen sitä 9 000 euron rajaa ja siirtyä tekemään enemmän niitä toisia lisäduuneja, missä olen oikeasti työntekijänä, kun maksaa takautuvasti +9 000 eurosta 22 % YEL-vakuutusta.

Tässä se pulmani on: pidän Exceliä noista kevytyrittäjähommista saaduista bruttopalkoista ja kun esimerkiksi 8 900 euroa häämöttää voin lakata ottamasta toimeksiantoja vastaan tänä vuonna ja jatkaa tammikuussa, mutta koska se tarkastelujakso on 12 kuukautta, eikä kalenterivuosi, pitäisi ilmeisesti ensi vuonnakin pitää liukuvaa kirjaa nimenomaan 12 kuukauden ajalta taakse päin. Lisäksi todennäköisesti se raja taas muuttuu vuodelle 2025, joten millä summalla sitä kirjaa sitten pitäisi siinä kohtaa pitää?

Mietin myös sitä, että koska se seuranta on liukuvaa, rapsahtaako tosiaan heti se YEL-vakuutus maksettavaksi, jos jonkin kuukauden kohdalla de kertymä ylittää rajan vaikka 10 eurolla, jos vaikka heti seuraavassa kuukaudessa, kun 12 kuukauden liukuva seuranta pyörähtää taas seuraavalle kuukaudelle ja sitten kertymä jäisikin taas alle rajan.

Nämä kuukausittaiset bruttopalkat kevytyrittäjyydestäni saattavat vaihdella 500-1500 euron välillä, niin siksi tällaisessa 12 kuukauden liukuvassa seurannassa jossain vaiheessa 12 kuukauden kertymä voisi olla vaikka 7 500 ja toisessa 9 000, mutta sitten taas seuraavana kuukautena taas esimerkiksi se 7 500.
 
Millä periaatteella verottaja pidättää ALV -palautusta? Tässä 5 vuoden yrittäjyyden aikana on kolme kertaa verottaja pidättänyt suurimman osan alvista, ja aina ollut kyse varsin huomattavista summista.

Ja poikkeuksetta maksaa palautuksen kahdessa erässä.
Sen saa kyllä itselleen, kun tekee palautuspyynnön, mutta turhauttaa kun ei oikein näe logiikkaa tuossa ja sitte odottelee rahuleja tilille.
 
Lainattu tänne Verotusketjusta, koska tämä ei ole verotuksellinen asia.



Työtulo ja liikevaihto on kaksi eri asiaa. Vaikka laskuttaisitkin enemmän kuin sen minimi YEL-rajan, ei se tarkoita että työtulosi välttämättä silti ylittäisi rajaa, koska työtulo on määritelty siten että se on palkka joka sinun pitäisi maksaa jollekin muulle tekijälle siitä että tekisi saman työn. Etenkin kun sulla on kaksi muuta työtä, niin on hyvin perusteltua käyttää huomattavan matalaa työtuloa, koska aika luonnollisesti kuluu muihin hommiin, etkä tee tuota kevytyrittäjähommaasi täyspäiväisenä.

Mutta, jos pelkkä YEL:in minimitason maksaminen tarkoittaa sitä että hommaa ei kannattaisi tehdä, on se aika iso merkki siitä että myyt työtäsi järkyttävällä alihinnalla. Suosittelen tarkastelemaan nykyistä toimeksiantosopimustasi ja sen hinnoittelua.

Työtulo määritellään liikevaihdosta tällä hetkellä, pienellä asteriskilla. Kävitkö tekemässä YEL laskurin?

Yrityksen kannattavuuden tarkistelu YEL kautta ei ole ehkä sellainen ajatus jolla tämä maa nousee suosta.
 
Työtulo määritellään liikevaihdosta tällä hetkellä, pienellä asteriskilla. Kävitkö tekemässä YEL laskurin?

Yrityksen kannattavuuden tarkistelu YEL kautta ei ole ehkä sellainen ajatus jolla tämä maa nousee suosta.

Ei määritellä. Työtulo on massiivisen eri asia kuin liikevaihto. Joutuisin itsekin maksamaan moninkertaista YELiä jos menisi liikevaihdon mukaan.
 
Ei määritellä. Työtulo on massiivisen eri asia kuin liikevaihto. Joutuisin itsekin maksamaan moninkertaista YELiä jos menisi liikevaihdon mukaan.

Oletko tehnyt YEL laskurin. Siellä kysytään liikevaihto ja toimiala. On lähdettävä liikkeelle perusteista jotta voimme päästä nyansseihin.
 
Oletko tehnyt YEL laskurin. Siellä kysytään liikevaihto ja toimiala. On lähdettävä liikkeelle perusteista jotta voimme päästä nyansseihin.
Olen tehnyt laskurin. Sen tulos on korkeintaankin suuntaa antava.

Sä olet käynyt tämän tasan saman vänkäyksen, tässä samassa ketjussa vain reilu kuukausi sitten. Mitkään nämä valheelliset väittämäsi eivät ole tässä välin muuttuneet todeksi.

Näin ollen, en aio myöskään toistaa samoja korjauksia väitteisiisi, koska ne on jo käsitelty vastikään tässä samassa ketjussa.
 
Työtuloa ei todellakaan määritellä liikevaihdosta. Tämä on yksi yrittäjyyden perusasioista mikä pitäisi tietää. Miksi tästä taas pitää vängätä?

Eläkevakuutusyhtiöiden laskurit nyt näyttää mitä näyttää koska ne haluaa että kaikki maksais helvetin korkeita YEL-maksuja. Laittaa sen vaan minimiin ja ne voi sitten korotella sitä sen mitä lie 4000€ kolmen vuoden välein vai miten se nyt menikään. Jos sieltä soitellaan perään ja kysellään että onko tämä todellisuudessa näin, niin sanoo vaan että on eikä kerro mitään muuta niin ne ei voi nostaa sitä muuten kuin noiden säädösten mukaan.

Aivan turhaa vänkäämistä. Asiasta voi soittaa vaikka jonkun työeläkevakuutusyhtiöt toimitusjohtajalle ja kysyä miten se on.
 
Työtuloa ei todellakaan määritellä liikevaihdosta. Tämä on yksi yrittäjyyden perusasioista mikä pitäisi tietää. Miksi tästä taas pitää vängätä?
"Soveltamisohje"'


Työtulo on liikevaihto ja se kerrotaan melko selväsanaisesti ensimmäisessä alkupuheessa miksi näin on:
Toimiala- ja liikevaihtokohtaisella työtulosuosituksen laskentapalvelun käyttämisellä työtuloa määriteltäessä pyritään yhtäältä yrittäjien yhdenmukaiseen ja oikeudenmukaiseen kohteluun
Myöhempänä (korostukset eivät ole minun):
Samalla toimialalla toimivia erilaisia yrityksiä ja yrittäjiä huomioidaan siten, että mediaanipalkan mukaan laskettua työtulosuositusta korjataan yrittäjätoiminnan laajuutta kuvaavalla kertoimella. Yrittäjätoiminnan laajuutta arvioitaessa käytetään yrittäjän liikevaihtoa tai aloittavilla yrittäjillä liikevaihtoarviota.
Toimialakohtaisiin palkka- ja liikevaihtotietoihin perustuvan työtulosuosituksen lisäksi laskentapalvelu näyttää liikkumavaran, jolta yrittäjä voi asettaa parhaiten oman työpanoksensa arvoa kuvaavan työtulon, jos työtulosuosituksen laskentapalvelun ehdotus ei vastaa hänen työpanostaan
Seuraavassa osiossa on yleiset poikkeukset, tosin en ole löytänyt määritettä siitä onko ohjeellisesti aina pysyttävä vähintään liikkumavaran sisällä vai voiko siitä liikkua vieläkin alemmalle tasolle jotain järjestelmää noudattaen.
 
Viimeksi muokattu:
"Soveltamisohje"'


Työtulo on liikevaihto ja se kerrotaan melko selväsanaisesti ensimmäisessä alkupuheessa miksi näin on. Seuraavassa osiossa on yleiset poikkeukset, tosin en ole löytänyt määritettä siitä onko ohjeellisesti aina pysyttävä vähintään liikkumavaran sisällä vai voiko siitä liikkua vieläkin alemmalle tasolle jotain järjestelmää noudattaen. Tuurillahan siellä pääsee vaikka mihin tavoitteeseen hetkeksi jos sattuu oikea käsittelijä kohdalle.

"Toimiala- ja liikevaihtokohtaisella työtulosuosituksen laskentapalvelun käyttämisellä työtuloa määriteltäessä pyritään yhtäältä yrittäjien yhdenmukaiseen ja oikeudenmukaiseen kohteluun"
Siis mitäköhän nyt taas, itse en ainakaan löydä alkupuheesta väitettä, että työtulo == liikevaihto. Eihän siinä olisi mitään järkeä…
 
Siis mitäköhän nyt taas, itse en ainakaan löydä alkupuheesta väitettä, että työtulo == liikevaihto. Eihän siinä olisi mitään järkeä…

Lisäsin pari jaetta lisää. On turha kysyä missä on järkeä, se juna meni jo 10-20 vuotta sitten.
 
Liikevaihto ei ole suoraan työtulo. Liikevaihto on yksi arviointikriteeri työtuloa määrittäessä, muut ovat toimialan mediaanipalkka ja -liikevaihto, yrittäjän tekemät työtunnit sekä yrittäjän oma selvitys työskentelystään.

Jos yrityksessä on useita yrittäjiä tai työntekijöitä, tulee työtuloa arvioida yrittäjän oman työpanoksen muodostaman liikevaihdon perusteella.
 
Liikevaihto ei ole suoraan työtulo. Liikevaihto on yksi arviointikriteeri työtuloa määrittäessä, muut ovat toimialan mediaanipalkka ja -liikevaihto, yrittäjän tekemät työtunnit sekä yrittäjän oma selvitys työskentelystään.

Jos yrityksessä on useita yrittäjiä tai työntekijöitä, tulee työtuloa arvioida yrittäjän oman työpanoksen muodostaman liikevaihdon perusteella.
TELP:
"Lähtökohtaisesti yksinyrittäjillä sivutoimisuus, osa-aikaisuus tai vähäiset työtunnit näkyvät suurimmassa osassa tilanteita yrittäjän liikevaihdon määrässä, jolloin ne tulevat huomioon otetuksi jo työtulosuosituksen laskentapalvelun antamassa työtulosuosituksessa."
Eli millä tavoin oma yritystoimintasi poikkeaa "suurimmasta osasta" ja kuka sen argumentin tulee kuuntelemaan (kuuntelu != lukeminen).

ps. Ja minä en lainaa näitä viestejä osoittaakseni että olen oikeassa, vaan nämä lainaukset voivat olla siinä vastineessa jossa pyyntösi YEL tason poikkeamisesta yleisesti hyväksytystä tasosta hylätään. Sen jälkeen sinä maksat mitä pyydettiin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 384
Viestejä
4 536 501
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom