Milloin on pakko laittaa firmaa pystyyn? Esim nyt tulee vuodessa myytyä tonnilla palvelua tai tuotteita ja menekki on ihan randomia kun tää on ihan harrastusta minulle.
Onko mitään pakkoa laittaa toiminimeä tälläisellä nappikaupalla kun x tuotteen myyntien välissä voi mennä kuukausi tai kaksi että myyntiä ei ole.
Ja jos esim toiminimen laittaisi niin mitä kustannuksia tästä syntyisi? Olisiko heti työttömyystuet jne veke ja kaikkea byrokratia sekamelskaa?
Kun liikevaihto ylittää 10 000€ euroa, joudut arvonlisäverovelvolliseksi, eli käytännössä joudut yrittäjäksi.
11000€ euroa on seuraava tarkkailuraja jossa yel-vakuutusten antajat ottavat yhteyttä ja yrittävät pakottaa sinut ottamaan yrittäjän eläkevakuutuksen.
Joudut ottamaan
YEL-vakuutuksen, jos työtulosi yltää vähintään YEL:n vähimmäisrajaan eli 7656,26 euroon vuodessa (2018).
15000€ vuodessa tienattuna, ei siis liikevaihtoa, vaan saatua palkkaa tekee sinusta täysivuotisen yrittäjän etkä voi saada enää saman vuoden aikana esimerkiksi kelan päivärahoja. Eli jos tulos tulee vaikka 4 kuukauden aikana, rahat olisi silloin pakko jakaa koko vuodelle.
(olen yrittänyt etsiä tämän tiedon päivittynyttä näkemystä, mutta...)
Edit: Yllä on absoluuttinen raharaja, sen lisäksi on myös:
Mistä sitten erottaa sivutoimisen ja päätoimisen yrittäjän?
TE-toimisto arvioi päätoimisuutta toiminnan vaatiman työmäärän avulla, eli saaduilla tuloilla ei ole väliä.
Yllä oleva teksti on otettu op- kevytyrittäjä sivuilta.^
Käytännössä yllä olevaa voi kiertää sillein että laskuihin laitetaan vain veloitusmäärä, ei tuntimäärää. Eikä muuta työn määrää paljastavaa selvennettä.
Kotitalousvähennystä varten laitetaan kuitenkin työn osuus. tyyliin koko summasta vähennetään materiaalit ja esim konevuokrat = jäljelle jäävä on työn osuus.
EDIT: Työn osuus on sitten eri asia kuin työtulo. Työn osuudessa on myös arvonlisävero mukana. Työn osuuteen voi laittaa siis kaiken mikä ei ole selvästi kulunutta materiaalia tai vuokrattua asiaa tai omistettua työkalua, esim työntekijän työ menee luonnollisesti kanssa työn osuuteen.
Mitä nyt itse olen kaikista lähteistä asiasta löytänyt:
Tuloilla on väliä, tietyn rahamäärän jälkeen se on ainoa ratkaiseva asia.
eli jos teet työtä 1 tunnin ja saat vaikka 25000€ siittä, olet kokovuotinen yrittäjä silloin, mutta jos teet 1920 tuntia ja saat yhden euron, Te-keskus voi määritellä sinut taas kokovuotiseksi yrittäjäksi, työtuntimäärä on tulkinnan varainen
rahamäärä ei.
Edit: alv raja oli muuttunut.
Edit: tää on kyllä ihan huumorihommaa, tietoa on vähän missä sattuu ja edes tuollaiset "ammattilaiset" niinkuin op:een kevytyrittäjä-opas ei osaa neuvoa kaikkea.