Näihän se käytännössä menee "oikeillakin" toimittajilla. Ei pelkkää kirjoitustyötä voi laskea työajaksi kun suurin osa työstä on jotain muuta. Jos voisit palkata kenet tahansa kirjoittamaan niitä artikkeleita 10e/h tuntipalkalla, niin mikset sitä tee? Tekisit ihan hillitöntä tiliä kun myisit niitä tuotoksia jollain 90% katteella.
Ymmärrän ETK:n kannan tässä tapauksessa kun tulot riippuu suoraan työpanoksesta. Eri asia jos tulot olisi pitkälti passiivisia. Esim. teet jonkun sovelluksen ja laitat sen Google Playhin, josta tihkuu vuosikaudet mainos-/myyntituloja ilman että ylläpitoon kuluu juuri lainkaan aikaa.
Tässä tapauksessa en kuitenkaan ole "oikea" toimittaja, ainakaan verrattuna vaikkapa hesarin toimittajaan.
Oma aihealueeni liittyy selkeästi omaan harrastukseeni ja työnteosta 90% on oikeasti sitä kirjoittamista, koska taustatyötä ei oikeastaan tarvitse tehdä.
Tietysti tässäkin on näkökulmakysymys - jos "opiskelen pohjamateriaalia" joka tapauksessa vapaa-ajalla omaksi ilokseni, niin täytyykö sekin silti laskea työajaksi tai opiskeluksi?
Jos täytyy, niin tulee taas uusi ongelma. Koska YELissä lasketaan "paljonko toiselle yhtä hyvin koulutetulle ihmiselle" tarvii maksaa palkkaa, niin millä lasketaan toisen osaaminen aihealueella jota ei voi opetella koulussa.
Esimerkiksi: Jos kirjoittaisin vaikkapa urheilu-uutisia ja ennakkoa tulevasta ottelusta, niin itse tietäisin todennäköisesti eri joukkueiden voimasuhteet jo valmiiksi, eikä minun tarvitsisi alkaa googlailemaan onko Everton parempi kuin Arsenal. Vapaa-ajan myötä tietäisin todennäköisesti myös, onko Evertonilla ollut merkittäviä pelaajavaihdoksia tai sairastumisia. Siksi artikkelin kirjoittaminen olisi nopeaa ja oman vapaa-ajan kautta hankitun tiedon lyömistä paperille.
Tai jos kirjoittaisin vaikka autojen tuunaamisesta. Tietäisin kokemuksesta miten vaikka turbo lisätään autoon ja miten se vaikuttaa suorituskykyyn ja voisin avata asian myös lukijoille ilman erillistä "taustatyöhön" kuluvaa aikaa.
Tai vaikkapa elokuvakriitikkona olisin todennäköisesti katsonut elämäni aikama satoja tai tuhansia elokuvia, joiden perusteella olen luonut käsityksen siitä mikä on hyvä tai huono elokuva. Tai vaikka en olisi katsonut ikinä yhtään elokuvaa, mutta olisin lahjakas kirjoittamaan omat elokuvan aiheuttamat fiilikset paperille.
Siksi YEL on niin hankala. "Yhtä hyvin koulutettu" missä mielessä? Itselläni ei ole journalistin papereita ja työkokemustakin on vain vajaa vuosi. Periaatteessa kuka tahansa kirjoituskykyinen ja harrastuksesta kiinnostunut voisi tehdä täysin saman.
Jos taas sille imaginääriselle toiselle osapuolelle pitää maksaa "ylimääräistä osaamisesta", niin kuinka paljon? 10€/h on aika hyvä palkka alalle joka ei vaadi erityiskoulutusta ja jossa saa istua koneen ääressä. Vai pitääkö maksaa 15€/h? Vai 50€/h?
Voinko olettaa että toinen osapuoli olisi yhtä nopea kirjoittamaan kuin minä itse? En edelleenkään valehtele kun sanon että kirjoitan sen <2h päivässä.