Ammattitaitoinen tilitoimisto osaa ja tietää kaikki vähennykset ja jutut millä kirjanpidon kautta voi säästää rahaa.
Mitä isompia laskut ovat, sitä kannattavempaa kirjanpitotoimiston käyttäminen on, mutta jos yritys myi vaikka
1euron palikoita, kirjanpidon suhteellinen osuus liikevaihdosta voi kasvaa liian suureksi.
Eli jos kuitin käsittelystä menee aina 50senttiä vaikka, silloin kirjanpito kannattaa tehdä itse.
Mutta jos lasku jonka yrittäjä lähettää on vaikka 1000€, ei silloin laskusta koituva 0,5€ naputtelu ole
mitenkään suhteettoman suuri maksaa kirjanpitona.
Yrittäjänä toimiessani minulla meni jotain 80€ kirjanpitoon joka kuukausi, tämä oli tuntivelotteista.
Eli tilitoimisto teki jonkun 1½tuntia töitä. Itseltä olisi menny ainakin 2-6tuntia samaan.
Ja silti olisin saattanut tehdä virheitä joittenka takia olisin tehnyt tappiota.
(eli olisin jättänyt asioita vähentämättä joiden olemassaolosta en olisi tiennyt)
Stressaavuus kirjanpidon kanssa laski ainakin 10-kertaisesti tai yli siihen verrattuna että itse olisin tehnyt.
Pystyisin tottakai tekemään kirjanpidon itsekkin, mutta se vaatisi aiheen opiskelua ainakin 50-100tuntia.
Kuitit kannattaa sitten laittaa siihen järjestykseen millaiseen tilitoimisto ne haluaa. Eli mitä siistimmän nipun vie niin sitä vähemmän rahaa/aikaa niiden tekemiseen kuluu. Olen kyllä kuullut että joku on vienyt tilitoimistoon muovikassillisen kuitteja
ja sanonut moro...
Kirjanpidon tekemisen laiminlyönti sitten voi tulla todella kalliiksi, verottaja alkaa lähetteleen vähemmän
huumorintajuisia kirjeitä. Tähän auttaa ihmeen hyvin tilitoimiston käyttäminen ja kaikkien kuittien sinne ajoissa toimimittaminen. Mutta jos verottaja kuitenkin lähettää arviointiarvonlisäveron-> tätä ei makseta vaan tilitoimistoon toimitetaan kuitit ja tehdään kirjanpidon oikaisu verottajalle.
Alkavana yrittäjänä arvioit sitten tuloksen 0 euroksi, ja liikevaihdon kanssa. Muuten verottaja alkaa heti verottamaan sinua oman ruusuisen arviosi mukaan. Kirjanpitovelvollisuus alkaa heti siittä päivästä kun saat Y-tunnuksen, ja jos ei kirjanpitoa toimita. Alkaa verottajalta sateleen sanktioita. Kirjanpitoasiat PITÄÄ ! olla kunnossa ennenkuin hankit Y-tunnuksen.
Kirjanpitoasioiden kunnossa oleminen, eli olet hankkinut tilitoimiston palvelukset. Tai opetellut tekemään kirjanpitoa -> opetellut sen kirjanpitoohjelmasi käytön ja kirjanpidon.
Edit: Kannattaako kirjanpidon itse tekeminen? Lasketaan 80€x12x40=38400€
Eli 40vuoden työuralla kirjanpitoon menee melkein yhden vuoden palkka.
Jos työajastasi menee 2,5% kirjanpidon tekemiseen se kannattaa, vapaa-ajan näkökulmasta.
Tilitoimiston käyttämistä puoltaa: pienempi stressi, yritystoiminnan kasvaessa yrittäjän ajasta liian paljon saattaisi mennä kirjanpitoon. Huolettomampi tapa.
Yrittäjä pystyy keskittymään olennaiseen.