Itse jos perustat niin hoidat kaikki kirjanpidot yms itse. OP:lla maksat sen provikkaosuuden / lasku ja OP hoitaa kirjanpidon ym velvoitteet.Mikä ero on opn kautta ja itse tehdyn firman perustamisessa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse jos perustat niin hoidat kaikki kirjanpidot yms itse. OP:lla maksat sen provikkaosuuden / lasku ja OP hoitaa kirjanpidon ym velvoitteet.Mikä ero on opn kautta ja itse tehdyn firman perustamisessa?
Itse olen ainakin tehnyt laskut ilmainenlaskutusohjelma.fillä ja kirjanpito on ihan vaan excelissä.Mitä ohjelmistoa käytätte jos hoidatte laskutuksen ja kirjanpidon itse? Onko nämä kalliita hankkia.
Mitä ohjelmistoa käytätte jos hoidatte laskutuksen ja kirjanpidon itse? Onko nämä kalliita hankkia.
Itse olen ainakin tehnyt laskut ilmainenlaskutusohjelma.fillä ja kirjanpito on ihan vaan excelissä.
Mitä ohjelmistoa käytätte jos hoidatte laskutuksen ja kirjanpidon itse? Onko nämä kalliita hankkia.
Paljonko sulla menee aikaa kahdenkertaiseen kirjanpitoon ja tilinpäätökseen jos toimittaa tositteet halutussa muodossa ja tositteita tulee vuositasolla n. 100-200 luokkaa?
Mietin vaan kun järjestelen ja kohdistan itse kirjanpitäjän toiveiden mukaan tiliotteisiin kuitit ja silti sillä menee 8 tuntia tehdä noi kaikki.
Onko teillä joku sähköinen syöttö tositteille jota asiakas voi itse käyttää vai meneekö ne pdf:nä kerran vuodessa?
Lähinnä mietin sitä tiedonsiirtoa: onko uuden toimijan helpompi aloittaa ns. puhtaalta pöydältä ja tilikauden alusta?Eikai sillä merkitystä ole, lähinnä vaan haluatko tehdä tilinpäätöksen itse tältä vuodelta vai että joku muu tekee sen?
Sovit homman valmiiksi ja sitten ensi tilikauden alusta alat vain toimittaa tositteet tilitoimistolle.
Ei sillä sinäänsään väliä kun aina on joku tilikausi kesken joka tapauksessa. Voihan sen sopia vaikka, että vanha tilitoimisto tekee nykyisen tilikauden loppuun ja uusi aloittaa uuden tilikauden alusta. Tuolloinhan alkusaldot saa esim tilinpäätöksestä suoraan, mutta ei siinä juurikaan sen enempää ole hommaa vaihtaa keskenkin tilikauden kirjanpitäjää.Lähinnä mietin sitä tiedonsiirtoa: onko uuden toimijan helpompi aloittaa ns. puhtaalta pöydältä ja tilikauden alusta?
Ja mitä kaikkea pitää olla valmis koostamaan ja luovuttamaan toimistolle, jotta pääsevät alkuun näissä kahdessa eri tilanteessa?
Vastuuhan säilyy toki yrittäjällä itsellään teki kirjanpidon itse tai ei :hearteyes:
Jos oikein ymmärsin, niin hän on tehnyt tähän mennessä itse kirjanpidon.Ei sillä sinäänsään väliä kun aina on joku tilikausi kesken joka tapauksessa. Voihan sen sopia vaikka, että vanha tilitoimisto tekee nykyisen tilikauden loppuun ja uusi aloittaa uuden tilikauden alusta. Tuolloinhan alkusaldot saa esim tilinpäätöksestä suoraan, mutta ei siinä juurikaan sen enempää ole hommaa vaihtaa keskenkin tilikauden kirjanpitäjää.
Jos sovitaan, että heinäkuu on viimeinen kuukausi ja uusi aloittaa elokuussa niin heinäkuun viimeisen päivän tuloslaskelma, tase, pää ja päiväkirja uudelle. Noilla nyt luulisi pääsevän alkuun. Varmasti kyllä osaavat neuvoa ja tarvittaessa pyytävät vanhalta tilitoimistolta tarvittavat tiedot. Nämä tiedothan siis ovat kaikki yrityksesi tietoja ja olet niistä maksanut vanhalle tilitoimistolle, joten heidän on ne sinulle myöskin mutisematta toimitettavakin.
Täältä myös ääni Tilittimelle, sillä on pieni sivutoiminen puljumme pärjännyt oikein hyvin. Rahaliikenne ja verkkokauppa on hoitunut Holvin avulla. Verkkolaskut tulevat ja lähtevät Postin Verkostossa. Tällaiset ilmaiset tai halvat ratkaisut sopivat hyvin, kun liikevaihto jää muutamaan kymmeneen tuhanteen. Viimeistään sitten kun rahaa liikkuu enemmän, kannattaa ilman muuta käyttää tilitoimistoa....kirjanpitoa olen hoitanut Tilitin -ohjelmalla, joka myöskin on ilmainen.
Okei no mutta sama pätee myös siinäkin tapauksessJos oikein ymmärsin, niin hän on tehnyt tähän mennessä itse kirjanpidon.
Noi tiliotteen tuonnit vaatii joo nimenomaan yritystilisopimuksen pankin kanssa, jotka luonnollisesti eivät ole ilmaisia. Vaikka ohjelmisto tekisikin kirjauksia automaattisesti tiliotteesta on kumminkin jonkun niitä seurattava, että menee oikein ja kaikki viennit on tehty. Mielestäni pienelle yritykselle täysin turhia kustannuksia kun melkein kohoaa samaan hintaan kirjanpito kuin tilitoimistolta ostaisi. Kirjastosta löytyy opuksia aiheeseen yltäkyllin. Toki jostakin kurssista saattaisi olla yllättävänkin paljon hyötyä kokonaisuuden käsittämiseen.Entäs osaisiko joku hieman valottaa tuota "sähköistä aineistoa"/kirjanpitoa?
Esim. on olemassa TITO eli joku tietojen tuontimallistandardi, mutta pikkufirmoilla on usein joku peruspankkipalvelu, josta ei kuitenkaan saa TITOa vaan jossain rakenteisessa muodossa esim CSV, jonka voi myös parsia kirjanpitoon mm. asterilla?
Entä löytyykä joltain hyvä linkkivinkki kirjanpidon tekemiseen? Kirjavinkkikin käy.
Eihän se seurantaa poista, mutta pienessä toiminnassa voisi merkittävästi helpottaa, kun suurin osa on ns. samaa tavaraa, mitä liikkuu.Okei no mutta sama pätee myös siinäkin tapauksess
Noi tiliotteen tuonnit vaatii joo nimenomaan yritystilisopimuksen pankin kanssa, jotka luonnollisesti eivät ole ilmaisia. Vaikka ohjelmisto tekisikin kirjauksia automaattisesti tiliotteesta on kumminkin jonkun niitä seurattava, että menee oikein ja kaikki viennit on tehty. Mielestäni pienelle yritykselle täysin turhia kustannuksia kun melkein kohoaa samaan hintaan kirjanpito kuin tilitoimistolta ostaisi. Kirjastosta löytyy opuksia aiheeseen yltäkyllin. Toki jostakin kurssista saattaisi olla yllättävänkin paljon hyötyä kokonaisuuden käsittämiseen.
Tilitoimiston käyttämistä puoltaa: pienempi stressi, yritystoiminnan kasvaessa yrittäjän ajasta liian paljon saattaisi mennä kirjanpitoon. Huolettomampi tapa.
Yrittäjä pystyy keskittymään olennaiseen.
Tilitoimisto: "Tuoppas taas niitä kuitteja(kymmeniä kilometrejä tilitoimistoon), liimaa A4-paperille yksittäinen pieni kuitti ja aika järjestykseen". Asiakaspalvelu henkisyys: Ylimielisyys.
Vitutus vähentyi, kun tekee itse mahdollisimman sähköisesti. Ainoa, mikä tässä pelkää on tilitoimistot ja ihan tyypillistä aloilla joissa menee huonosti niin alkaa pelottelukampanja. Eräällä yrittäjällä oli sairaanloisia pelkotiloja, jos ei sillä ollut suhdetta brändikkääseen tilitoimistoon niin verottaja nitistää sen välittömästi.
Miten paljon tilitoimistot ottaa ALV-ilmoituksen tekemisestä nykyään?
Vuosia sitten se oli noin kymppi. Niin ja sähköisessä kirjanpidossa sai olla kuitteja noin 40 kipaletta kuukaudessa tai pompsahti hinta.
Tilitoimisto: "Tuoppas taas niitä kuitteja(kymmeniä kilometrejä tilitoimistoon), liimaa A4-paperille yksittäinen pieni kuitti ja aika järjestykseen". Asiakaspalvelu henkisyys: Ylimielisyys.
Vitutus vähentyi, kun tekee itse mahdollisimman sähköisesti. Ainoa, mikä tässä pelkää on tilitoimistot ja ihan tyypillistä aloilla joissa menee huonosti niin alkaa pelottelukampanja. Eräällä yrittäjällä oli sairaanloisia pelkotiloja, jos ei sillä ollut suhdetta brändikkääseen tilitoimistoon niin verottaja nitistää sen välittömästi.
Miten paljon tilitoimistot ottaa ALV-ilmoituksen tekemisestä nykyään?
Vuosia sitten se oli noin kymppi. Niin ja sähköisessä kirjanpidossa sai olla kuitteja noin 40 kipaletta kuukaudessa tai pompsahti hinta.
Mistä tuo 850 euron raja tulee? Mutta joo, eiköhän se noin mene.Mitenkäs olette kasanneet konepaketin firmalle? Alkaisi olla jo ns. sopivasti tulosta vuodelle, eli haluaisin suoraan tulosta vähentämästä tuon ettei jäisi poistoihin. Max. 850e kertatilaus/lasku ja that's it? Itse osista kasaamalla luulisi sopivasti onnistuvan, verosuunnittelua siis![]()
Tuosta: Poistot käyttöomaisuudestaMistä tuo 850 euron raja tulee? Mutta joo, eiköhän se noin mene.
Itse laitoin tarjouspyyntöön alkuun tositteiden määräksi 10/kk, minä palkansaajana ja arvion liikevaihdosta. Lisäksi pyysin kuvauksen heidän sähköisistä palveluistaan.Mitenkäs olette tilitoimistoja kilpailuttaneet?
Aivan hirveitä hintaeroja tuntuu noissa olevan, niin olisi varmaan hyvä kilpailuttaa ennenku tilejä johonkin firmaan vie.
Millä perustiedoilla olisi hyvä lähteä kilpailuttamaan?
Varmaankin ainakin:
Tositteiden määrä/vuosi/kk
Palkansaajien määrä
Alv tilikauden pituus
Verolomakkeen täyttö
?
Eikös tuollainen tilinumeron muuttaminen ole juuri sellainen valtuutus mitä ei PIDÄ antaa kenellekkään? Yrittäjä pystyy ihan hyvin käyttämään niitä samoja tunnuksia ja muuttamaanMitä kaikkia valtuuksia tuohon Suomi.fi oikein kannattaa kirjanpitäjälle (tilitoimistolleni) antaa? Pyydettiin että antaisin valtuuksia n.18 eri asiaan, ja itselleni nämä eivät käytännössä sano mitään.
Pisti vaan silmään, että "Tilinumeron Muuttaminen" oli yksi pyydettävistä valtuuksista, miksi ihmeessä tällaista antaisin, vai onko tässä annettu valtuutus vaan sitä varten että alv-palautukset voi
kirjanpitäjä ohjata toiselle tilille, eikä minun tarvitse itse tarvittaessa tätä muuttaa? Kuulostaa kuitenkin kummalta, mutta onko normaalia että kirjanpitäjälle annetaan noin iso kasa (18) valtuuksia?
Sitä ihmettelinkin. Verotiedot, palkkatietojen katselu, työttömyyvakuusmaksutietojen katselu yms. on äkkiseltään ihan ymmärrettäviä, mutta miksi tilitoimisto pyytää valtuuksia tilinumeron muuttamiseen ja Yhteys- ja asiointitietojen muuttamiseen?
Itsellä meni ekana yrittäjävuonna arvonlisävero palautukset vanhalle tilille.Sitä ihmettelinkin. Verotiedot, palkkatietojen katselu, työttömyyvakuusmaksutietojen katselu yms. on äkkiseltään ihan ymmärrettäviä, mutta miksi tilitoimisto pyytää valtuuksia tilinumeron muuttamiseen ja Yhteys- ja asiointitietojen muuttamiseen?
Onko tuo ihan normaali käytäntö? Tilitoimiston suhteen ei muuten ole ollut valittamista, mutta en mä nyt tilitietojeni ja yhteystietojeni muuttamista nyt haluaisi antaa edes äidilleni.
Yhtiöjärjestyksessä lukee, että yhtiötä edustaa hallituksen lisäksi hallituksen pj. ja toimitusjohtaja kumpikin yksin. Ja tämä tieto näkyy myös kaupparekisterissä. Ei siis tavita enää mitään ylimääräistä itse väsättyä prokuraa.Minkä moisella leiskalla olette itsellenne myöntäneet yhden miehen omistamassa osakeyhtiössä edustus/allekirjoitusoikeuden![]()
Miten muuten tavaran ostaminen ulkomailta ja niiden vähennykset? Eli esimerkiksi Espanjassa ollessani minun pitää ostaa itselleni uusi työpuhelin vanhan hajottua?
Työkaverin kanssa lounaalla mietittiin miten kannattaisi junailla sivutoimisen Uberin, Taxifyn tms. byrokratiat. Palkkatyöläisenä ei kiinnostele osakeyhtiön perustaminen, toiminimikin riski työttömyyskassaa ajatellen.
Ja tietty tekis mieli saada kilometrikorvaukset auton käytöstä tuossa omassa sivutoimikuviossa.
Onko kukaan törmännyt kirjoituksiin miten pieni sivutoiminen taksisuhailu kannattaisi hoitaa?
Kannattaa nyt ensin oikeasti laskea paljonko se tuotto on esim. Uberilla kun vetelee omat siivunsa päältä pois. Voi yllättää paljonko sitä suhaamista oikeasti pitäisi tehdä jotta pääse liksoille.