Yrittäjyys ja oma firma

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 283
Yrittäjyyskurssille ilmoittauduin (hain) tällä viikolla, kovin ristiriitaista inffoa perustamisen vaikeudesta on liikkeellä kun lukee keskusteluja.
Mikäs tämmöinen yrittäjyyskurssi on? Ihan mielenkiinnosta. Itsellä ois parikin yrittäjähommaa mielessä "sivutyönä" (ei päätyönä), pitäis ruveta tässä joutessaan pyörittämään tai yrittämään parastaan sivutoimisena.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Mikäs tämmöinen yrittäjyyskurssi on? Ihan mielenkiinnosta. Itsellä ois parikin yrittäjähommaa mielessä "sivutyönä" (ei päätyönä), pitäis ruveta tässä joutessaan pyörittämään tai yrittämään parastaan sivutoimisena.
Te-keskuksen kautta löytyi, osa suosittelee ja toiset sanoo että turhaa. Jos se auttaa kokonaiskuvan hahmottamisessa yrittämisen aikana niin en näe miksi ei.

Liiketoimintasuunnitelma siellä ainakin laaditaan ja taitaa olla pakollinen mikäli starttirahaa meinaa hakea
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
209
Olen aikeissa perustaa elokuussa Oy:n työllistääkseni itseni. Vuoden päivät oon ollut vuokrafirman kautta samassa yrityksessä ja nyt kun päättivät nostaa hintojaan 7% niin ehdotin että jätetään välikädet pois ja lyön itse yrityksen pystyyn.
Kannattaa muistaa että tuon välikäden kautta on todennäköisesti mm. Tapaturma- ja vastuuvakuutukset, saat sairaus ajalta korvauksen ja lomat kertyy (toki yrittäjänä saa pitää lomaa milloin pystyy, jos pystyy)

Eihän mulle ole tarvittavia työkaluja tai huoltoautoa.
Mitä töitä teet jos ei ole työkaluja? Vai onko vuokrafirmna kautta ne, tai vuokrafirmalla ja yrityksellä mille teet sopimus niiden hankinnasta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
20€/h palkkatöissä on 39k€/v (20*157,5*12,5), eläkettä tuosta kertyy lisäksi raha-arvoltaan 9,8k€ (1/4) edestä. Toisin sanoen jos laskutat 50k€/v niin siirrät riskin (sis tulevat työt, saikut, onnettomuudet ja vahingonkorvaukset) itsellesi saamatta mitään vastineeksi.

Lisäksi sun pitää maksaa kp (oletan että et tee itse), pankkikulut, puhelin ja ihan minimissään vastuuvaluutukset (ei taida LVI alalla olla ihan ilmaisia). Noihin mennee 2k€ vuositasolla eli se tuon 50k€ päälle. Toisin sanoen jos laskutat 55k€/v niin miettisin useamman kerran homman järkevyyttä. Tuosta eteen päin rahaa jää sulle ja voi miettiä missä kohtaa se ylittää riskit.

Yrityksen perustaminen on helppoa, PRH:hon hakemus sisään ja ~250€ perään niin homma on viikossa valmis.

Starttiraha tarttee joo liikt. suunnitelman, sä et sitten teknisesti saa edes tehdä mitään puitesopimuksia firmasi kanssa tulevista töistä ennen tuota hakemusta (ja missään nimessä ei saa tehdä mitään laskutettavaa työtä). Lisäksi tuota rahaa ei saisi myöntää kilpailevaan toimintaan jos samalla alueella on jo monta lafkaa, LVI-firmoja on kuin sieniä sateella mutta en sitten tiedä että miten sitä sinun tapauksessa tulkitaan.

Sopimuksia tehdessä on sitten tärkeää rajata sun vastuut isäntäfirmaan päin, ihan minimi on laskutettu työ, mutta jos teette sopimuksia vaikka vuodeksi kerrallaan niin tuostakin tulee niin iso summa että et siitä selviä. Selvintä on kirjata ylös paperiin joku kiinteäsumma tyyliin 5k€ tjsp. Tuo pamahtaa maksuun sitten siinä vaiheessa kun olet hoitanut hommat niin pitkin vittuja että loppuasiakas alkaa isännältä karhuamaan rahaa ja se ei sitä omasta pussista ole halukas maksamaan. Oikeuteen sulla ei ole varaa lähteä riitelemään milloinkaan jos vastapuoli on yhtään nakkikioskia isompi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
20€/h palkkatöissä on 39k€/v (20*157,5*12,5), eläkettä tuosta kertyy lisäksi raha-arvoltaan 9,8k€ (1/4) edestä. Toisin sanoen jos laskutat 50k€/v niin siirrät riskin (sis tulevat työt, saikut, onnettomuudet ja vahingonkorvaukset) itsellesi saamatta mitään vastineeksi.

Lisäksi sun pitää maksaa kp (oletan että et tee itse), pankkikulut, puhelin ja ihan minimissään vastuuvaluutukset (ei taida LVI alalla olla ihan ilmaisia). Noihin mennee 2k€ vuositasolla eli se tuon 50k€ päälle. Toisin sanoen jos laskutat 55k€/v niin miettisin useamman kerran homman järkevyyttä. Tuosta eteen päin rahaa jää sulle ja voi miettiä missä kohtaa se ylittää riskit.

Yrityksen perustaminen on helppoa, PRH:hon hakemus sisään ja ~250€ perään niin homma on viikossa valmis.

Starttiraha tarttee joo liikt. suunnitelman, sä et sitten teknisesti saa edes tehdä mitään puitesopimuksia firmasi kanssa tulevista töistä ennen tuota hakemusta (ja missään nimessä ei saa tehdä mitään laskutettavaa työtä). Lisäksi tuota rahaa ei saisi myöntää kilpailevaan toimintaan jos samalla alueella on jo monta lafkaa, LVI-firmoja on kuin sieniä sateella mutta en sitten tiedä että miten sitä sinun tapauksessa tulkitaan.

Sopimuksia tehdessä on sitten tärkeää rajata sun vastuut isäntäfirmaan päin, ihan minimi on laskutettu työ, mutta jos teette sopimuksia vaikka vuodeksi kerrallaan niin tuostakin tulee niin iso summa että et siitä selviä. Selvintä on kirjata ylös paperiin joku kiinteäsumma tyyliin 5k€ tjsp. Tuo pamahtaa maksuun sitten siinä vaiheessa kun olet hoitanut hommat niin pitkin vittuja että loppuasiakas alkaa isännältä karhuamaan rahaa ja se ei sitä omasta pussista ole halukas maksamaan. Oikeuteen sulla ei ole varaa lähteä riitelemään milloinkaan jos vastapuoli on yhtään nakkikioskia isompi.
Minulle riittäisi ihan hyvin maksaa 15€/h +kilsat ja puolipäiväraha. Tarkoitus olisi jättää yritykseen sitä rahaa, jotta voisi ostaa sitä työkalua ja isompaa autoa.

Monta hyvää pointtia.

En koe nykyisessä työsuhteessa vuokrafirman kautta olevani muuta kuin yrittäjä sairaslomien kanssa. Lomiakaan ei kerry, kun ne maksetaan joka tiliin pois. Isäntäfirma voi minä päivänä hyvänsä todeta ettei tartte tulla huomenna.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Ei tule yrittäjä pääsemään palkkatyöhön suomessa kovin helposti, se kuka esiripun taakse kurkistaa on turmeltu lopullisesti. Työnantaja tietää sen kyllä, ei pysty pissimään linssiin ex-yrittäjää.
Olen tästä vahvasti eri mieltä. Monet työnantajat arvostavat aiempaa yrittäjäkokemusta. Se osoittaa, että henkilö pystyy toimimaan oma-aloitteisesti ilman jatkuvaa päällepäsmäröintiä, sekä hänellä on todennäköisesti jotain käsitystä liiketoiminnasta, talousasioista, asiakassuhteista, asiakaspalvelusta, jne. Näin ainakin ICT-alalla. Joka ikinen työnantajani on pitänyt aiempaa pitkäaikaista yrittäjyyttäni positiivisena asiana. Monessa bitin nysväys -tehtävässä on hyötyä siitä, että osaa jotain muutakin kuin sitä itse bitin nysväystä. Onnistunut yrittäjyys tarjoaa näyttöä siitä.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Olen tästä vahvasti eri mieltä. Monet työnantajat arvostavat aiempaa yrittäjäkokemusta. Se osoittaa, että henkilö pystyy toimimaan oma-aloitteisesti ilman jatkuvaa päällepäsmäröintiä, sekä hänellä on todennäköisesti jotain käsitystä liiketoiminnasta, talousasioista, asiakassuhteista, asiakaspalvelusta, jne. Näin ainakin ICT-alalla. Joka ikinen työnantajani on pitänyt aiempaa pitkäaikaista yrittäjyyttäni positiivisena asiana. Monessa bitin nysväys -tehtävässä on hyötyä siitä, että osaa jotain muutakin kuin sitä itse bitin nysväystä. Onnistunut yrittäjyys tarjoaa näyttöä siitä.
Rakennusalalla tuntuu mies+pakettiauto olevan kysyttyä luonnonvaraa. Urakat ovat vähentyneet ja paikatakseen työvoimapulaa otetaan herkemmin aliurakoitsija kuin oma mies palkkalistoille.
Toisinsanoen ulkoistetaan riskiä
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
350
Harva yrittäjä LVI alalla laskuttaa alle 50e/h
Yleisesti olen kertonut tuntipalkan 1.7:llä työntekijöille, sisältää vastuuvakuutukset ja kulut autoista, työkaluista yms.
Yrittäjänä huomattava myös tulevaisuudensuunitelmat, näistä erityisesti tuleva eläkekertymä. Voi maksaa minimiä, mutta jos haluaa vastaavan kertymän kuin palkkatyöstä niin palkasta pitäisi maksaa 20-30% yrittäjäeläkettä.
..se lienee syy miksi yrittäjänhommia sitten painetaan vielä +80v, ellei bisnes ole sellaista jonka voi aikanaan myydä eteenpäin.
Tästä kyseisestä tapauksesta tuli mieleen muutama kysymys, eli työnantaja tarjoaa hommat koko työajalle? Ja työkalut, auton yms?
Tarvikelaskutus menee myös tältä yritykseltä johon tehdään hommia?
Jos saa itselleen tarvikemyyntiä niin sillä voi kompensoida muuten matalaa tuntiveloitusta. Esim jos joka päivä asentaa lämpöpumpun 2ke ja siitä saa vaikka 10% omalle yritykselle niin se tekee jo sen 70% lisää veloitusta 8h päivälle 36e/h
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Harva yrittäjä LVI alalla laskuttaa alle 50e/h
Yleisesti olen kertonut tuntipalkan 1.7:llä työntekijöille, sisältää vastuuvakuutukset ja kulut autoista, työkaluista yms.
Yrittäjänä huomattava myös tulevaisuudensuunitelmat, näistä erityisesti tuleva eläkekertymä. Voi maksaa minimiä, mutta jos haluaa vastaavan kertymän kuin palkkatyöstä niin palkasta pitäisi maksaa 20-30% yrittäjäeläkettä.
..se lienee syy miksi yrittäjänhommia sitten painetaan vielä +80v, ellei bisnes ole sellaista jonka voi aikanaan myydä eteenpäin.
Tästä kyseisestä tapauksesta tuli mieleen muutama kysymys, eli työnantaja tarjoaa hommat koko työajalle? Ja työkalut, auton yms?
Tarvikelaskutus menee myös tältä yritykseltä johon tehdään hommia?
Jos saa itselleen tarvikemyyntiä niin sillä voi kompensoida muuten matalaa tuntiveloitusta. Esim jos joka päivä asentaa lämpöpumpun 2ke ja siitä saa vaikka 10% omalle yritykselle niin se tekee jo sen 70% lisää veloitusta 8h päivälle 36e/h
Niin tarkoitus että homma jatkuu samaan malliin paitsi laskutan häntä itse. Tähän mennessä mennyt hänen firman työkaluilla, käytän omaa autoa, johon työkalut saa kyllä kyytiin.

Pitää ottaa selvää, nouseeko kulut korkeammaksi kun on vaan yhen jannun Oy vs vuokrafirma.

Mutta jos karkeasti mennään
15€*1,7 = 25,5€
40€-25,5€=14,5€

Päivässä firmalle jää 116€ - 38€ (päiväraha+kilometrit) = 78€

78€*18 = 1404€ , josta vähennetään yrityksen kulut. (Vakuutus ~200€/kk , puhelin 50€/kk, ynnä muut 500€) = 655€ jäisi tulosta?
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
350
Tuohon lasket vielä eläkemaksut, kirjanpidon kulut ja huomioit että kaikki raha firman tilillä tilikauden päätteessä pitää sijoittaa johonkin tai maksaa 30% vero tuloksesta. Väittäisin että aikalailla +-0 pääsee tuolla tuntiveloituksella jos ei ole muita kuluja
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Tuohon lasket vielä eläkemaksut, kirjanpidon kulut ja huomioit että kaikki raha firman tilillä tilikauden päätteessä pitää sijoittaa johonkin tai maksaa 30% vero tuloksesta. Väittäisin että aikalailla +-0 pääsee tuolla tuntiveloituksella jos ei ole muita kuluja
Eikö tuo 1*7 kerroin kata eläkemaksuja :cigarbeye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Tuohon lasket vielä eläkemaksut, kirjanpidon kulut ja huomioit että kaikki raha firman tilillä tilikauden päätteessä pitää sijoittaa johonkin tai maksaa 30% vero tuloksesta. Väittäisin että aikalailla +-0 pääsee tuolla tuntiveloituksella jos ei ole muita kuluja
Mikä on tämä "pitää sijoittaa johonkin tai maksaa 30% vero"? Yhteisövero on 20%, mutta niitäkään ei pääse karkuun esim arvopapereihin säästämällä, vaan pitäisi investoida itse yritykseen (työkalut, auto ym)
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
350
Eikö tuo 1*7 kerroin kata eläkemaksuja :cigarbeye:
1.7 kerroin työntekijälle, yrittäjän eläkemaksut tuohon lisäksi. Laitoin sen tuohon lähinnä antamaan suuntaviivoja
Mikä on tämä "pitää sijoittaa johonkin tai maksaa 30% vero"? Yhteisövero on 20%, mutta niitäkään ei pääse karkuun esim arvopapereihin säästämällä, vaan pitäisi investoida itse yritykseen (työkalut, auto ym)
Tätä hain takaa, eli hukkaa ne rahat firman tarvikkeisiin. Tai johonkin mitä tarvitsee itse mutta voisi olla yrityksessäkin jotain käyttöä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Niin tarkoitus että homma jatkuu samaan malliin paitsi laskutan häntä itse. Tähän mennessä mennyt hänen firman työkaluilla, käytän omaa autoa, johon työkalut saa kyllä kyytiin.

Pitää ottaa selvää, nouseeko kulut korkeammaksi kun on vaan yhen jannun Oy vs vuokrafirma.

Mutta jos karkeasti mennään
15€*1,7 = 25,5€
40€-25,5€=14,5€

Päivässä firmalle jää 116€ - 38€ (päiväraha+kilometrit) = 78€

78€*18 = 1404€ , josta vähennetään yrityksen kulut. (Vakuutus ~200€/kk , puhelin 50€/kk, ynnä muut 500€) = 655€ jäisi tulosta?
Onko sun verotettavat tulot nyt sen noin 40k€ vai teetkö vielä sen käteen maksetun lomankin ajan töitä? Nyt saat kilsat&päivärahat palkan päälle se on noin 8,5k€ (10,5kk).

Verotuksellisesti ei sitten kannata yli ~32k€ maksaa palkkaa (jos vaan sillä pärjää), marginaali vero pomppaa lähelle 40% tuossa kohtaa.

Mielestäni turha laskea mitään 1,7 kertoimia yhden ihmisen yrityksessä. Itse käyttäisin 10,5kk johon sisältyy 5vko lomaa ja 1vko saikkua (mahdolliset kurssit sitten päälle joista ei saa laskua kirjoitettua, mutta sulla varmaan 5v välein 1/2 päivän tulityökortti ja 1 päivän työturvallisuus niin ei tule edes päivää vuoteen).

38€/h laskulla tulee 63k€ liikevaihtoa 10,5kk:lla. Tosta heti pois sun 32k€ palkka (~20€/h) + päivärahat. Jää 22k€ josta tavalla tsi toisella pitää laittaa sivuun eläke (ainoa järkevä tapa arvioida tämä on katsoa nyky&tulevaisuuden ansiotuloa), sulla se on 10k€ pinnassa. Jos jätät tuon firmaan niin maksat 20% veroa eli sijoitettavaksi jää sitten vain 8k€. Eläkkeen vaihtoehdot:
1) sijoitat firman kautta
2) maksat YEL
3) ryyppäät ja ihmettelet myöhemmin
Vaikka sijoittaisit niin minimi YEL joudut maksamaan joka tapauksessa, se on nyt liki 2k€ ja tulevaisuudessa varmasti nousee (laskisin että min 4k€ joutunee maksamaan ja sekään ei eläkettä käytännössä kerrytä).

Jos maksat YEL niin firmaan jää 12k€, jos sijoitat tosta voi melkein tuon tulevaisuuden 4ke napsaista pois, jää 8k€.

Yllä mainitut kp, pankki,puhelin,vakuutus 2k€ pois niin jäljellä on 10k€ tai 6k€.

Itselläsi on nyt tässä vaiheessa kädessä vähän vähemmän rahaa kuin nyt koska 32k€ vs 40k€ palkka mutta marginaaliveron ja palkansaajan ~10% sossumaksujen koko palkasta niin eroa ei taida tonnia enempää jäädä.

Tossa lasketusta 10k€ tai 6k€ vielä sitten verot pois jollet niitä johonkin työkaluihin investoi. Tuo summa on nyt about niin minimikuluilla kuin olla voi eli mitä tahansa tulee päälle niin se on tuosta pois. Minusta tuo ei mikään kultakaivos ole, mut toki jos pysyy terveenä eikä telo itseään pahasti työmaalla/harrasteissa ja saa tuon painettua tuonne likemmäs 10k€ tasoon niin kyllähän ja vuosikymmenten aikana jotain jää sivuun. Tollanen 6k€-verot on kuitenkin vain 50k€ vapaataomaapääomaa vuosikymmenessä.

Laskit itse mitä lasket niin huomioi eläke ja se että täysiä 12kk työkuukausia ei kannata laskea (sekä se että laskuttamaton aikakin pitää elää laskutetun ajan tuloilla) sekä palkkaa kannattaa nostaa tuo 32k€ vaikka hengissä pienemmälläkin selviäisi. Mielestäni homma ei ole terveellä pohjalla jos lasket itsellesi 15€/h tuntipalkkaa jos nykyäänkin saat jo 20€/h.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
966
Mulla on eräs asiakas joka tilaa ehkä kerran kuukaudessa tavaraa. Asiakas maksaa käytännössä joka ikisen laskun 2-5 viikkoa myöhässä. Kyseessä on muutaman miljoonan liikevaihtoa tekevä pieni ketju.

Jokaisesta myöhässä maksetusta laskusta tulee asiakkaalle 10 euroa muistutuskuluja, joskus kaksi kertaa. Lisäksi viivästyskorko. Laskut on yleensä 500 euron luokkaa eli kulut 1kk myöhässä maksetusta laskusta on asiakkaalle noin 25 euroa.

Tekeekö jotkut tällaista maksujen lykkäämistä tarkoituksella huonon kassan tai paremman oman pääoman tuoton vuoksi? Vai eivätkö vain saa laskujen hyväksyntää toimimaan tarpeeksi tehokkaasti? En viitsi kysyä asiakkaalta asiasta, koska maksavat kuitenkin kaikki laskut lopulta eli ei mene perintään asti ja tuskin saisin rehellistä vastausta.

Tuon firman käyttökate on aika matala, prosentin luokkaa. Samoin liikevoitto. Aloin pohtimaan, että alkaako tässä olla luottotappion riskiäkin jo aika paljon.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 250
Mulla on eräs asiakas joka tilaa ehkä kerran kuukaudessa tavaraa. Asiakas maksaa käytännössä joka ikisen laskun 2-5 viikkoa myöhässä. Kyseessä on muutaman miljoonan liikevaihtoa tekevä pieni ketju.

Jokaisesta myöhässä maksetusta laskusta tulee asiakkaalle 10 euroa muistutuskuluja, joskus kaksi kertaa. Lisäksi viivästyskorko. Laskut on yleensä 500 euron luokkaa eli kulut 1kk myöhässä maksetusta laskusta on asiakkaalle noin 25 euroa.

Tekeekö jotkut tällaista maksujen lykkäämistä tarkoituksella huonon kassan tai paremman oman pääoman tuoton vuoksi? Vai eivätkö vain saa laskujen hyväksyntää toimimaan tarpeeksi tehokkaasti? En viitsi kysyä asiakkaalta asiasta, koska maksavat kuitenkin kaikki laskut lopulta eli ei mene perintään asti ja tuskin saisin rehellistä vastausta.

Tuon firman käyttökate on aika matala, prosentin luokkaa. Samoin liikevoitto. Aloin pohtimaan, että alkaako tässä olla luottotappion riskiäkin jo aika paljon.
Ihan normaalia, että yritykset maksaa laskuja myöhässä. Usein mitä isompi yritys sen enemmän myöhässä vaikka olivat usein saaneet kuukauden maksuaikaa laskuilleen niin silti saattoivat olla kuukauden myöhässä. Puhutaan 10-100mil liikevaihdon yrityksistä ja laskut eivät mitään isoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
86
Olen aikeissa perustaa elokuussa Oy:n työllistääkseni itseni. Vuoden päivät oon ollut vuokrafirman kautta samassa yrityksessä ja nyt kun päättivät nostaa hintojaan 7% niin ehdotin että jätetään välikädet pois ja lyön itse yrityksen pystyyn.

Alkuun menisi ihan samalla kaavalla kuin nyt, laskutan saman kuin vuokrafirma minusta. Eikös tuosta jää pakostakin enemmän itselleni kuin nykyisellään?

36,5€+alv sekä ruokarahan ja kilometrit ovat laskuttaneet minusta.

Työmaalle on kotoani 16km suuntaansa, tämä oikeuttaa maksamaan itselleni puolipäivärahan + 1/2 ruokarahan sekä 32km päivässä verotonta? Olenko väärässä?

Yrittäjyyskurssille ilmoittauduin (hain) tällä viikolla, kovin ristiriitaista inffoa perustamisen vaikeudesta on liikkeellä kun lukee keskusteluja.


Miten skenaariossani yritykseni ei tuota mitään ensimmäisen vuoden aikana, niin kuin moni täällä varoittele?

Toimiala LVI, osaan kokonaisvaltaisesti suoriutua alalla eikä toistaiseksi yksikään työ ole jäännyt tekemättä. (IV, lämpö, vesi, eristäminen, mittaus ja säätö)
Itse putkimiehenä työntekijän roolissa ja kuulostaa tuo 36€/h kyllä pieneltä, mutta toivotan vilpittömästi onnea ja menestystä! Rakennusalalla on ainakin työntekijöitä kohtaan hieman erilaisia verotuskäytäntöjä vrt. muihin aloihin. Päivärahan ja puolipäivärahan saaminen edellyttää aina yöpymistä. En tiedä onko yrittäjän roolissa sitten eritavalla.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
350
Mulla on eräs asiakas joka tilaa ehkä kerran kuukaudessa tavaraa. Asiakas maksaa käytännössä joka ikisen laskun 2-5 viikkoa myöhässä. Kyseessä on muutaman miljoonan liikevaihtoa tekevä pieni ketju.

Jokaisesta myöhässä maksetusta laskusta tulee asiakkaalle 10 euroa muistutuskuluja, joskus kaksi kertaa. Lisäksi viivästyskorko. Laskut on yleensä 500 euron luokkaa eli kulut 1kk myöhässä maksetusta laskusta on asiakkaalle noin 25 euroa.

Tekeekö jotkut tällaista maksujen lykkäämistä tarkoituksella huonon kassan tai paremman oman pääoman tuoton vuoksi? Vai eivätkö vain saa laskujen hyväksyntää toimimaan tarpeeksi tehokkaasti? En viitsi kysyä asiakkaalta asiasta, koska maksavat kuitenkin kaikki laskut lopulta eli ei mene perintään asti ja tuskin saisin rehellistä vastausta.

Tuon firman käyttökate on aika matala, prosentin luokkaa. Samoin liikevoitto. Aloin pohtimaan, että alkaako tässä olla luottotappion riskiäkin jo aika paljon.
Joskus itsekkin mietin tätä, laskut olivat läpeensä myöhässä pienillä ja suurilla yrityksillä. Keskikokoiset maksoivat ajallaan.
Aiemmin pienyrityksessä työskennelleenä tiesi että kassan rahat saattoivat olla kiinni jollain työmaalla tjsp. Nyt suuressa yrityksessä laskujen hyväksyntä kiertää aina x henkilön kautta.. ja siinä kierrossa on aina joku lomalla tai kiireinen -> maksu jää jumiin kierrolle
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
966
Luulisi kulujen muistutuksista ja koroista olevan sen verran, että edes yritettäisiin panostaa ajoissa maksamiseen. Jos rahat on loppu niin pankista saisi varmaan limittiä tilille halvemmalla?
 
Liittynyt
01.03.2021
Viestejä
119
Saattaa olla laskujen hyväksynnässä iso ketju välissä ihmisiä jossa poissaolot tai muut työt ajaa laskujen hyväksynnän hitaaksi ja siten myös maksetaan myöhässä, köykänen erppikin saattaa olla takana mikä hidastaa prosessia maksuun saakka
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
613
Työsuhde-edut mikroyrityksissä.

Yritin selvittää, miten saisin yrittäjänä mahdollisimman pienillä kokonaiskustannuksilla työsuhde-etuja. Yleensä työsuhde-edut on tarjottava koko henkilökunnalle, jotta ne ovat verovapaita. Miten tätä tulisi tulkita mikroyrityksissä, joissa on yksi täysipäiväinen yrittäjä sekä muutama osa-aikainen työntekijä?

Verottajan syventävissä ohjeissa mainitaan asiaan liittyen näin:
"Oikeuskäytännön mukaan edun verovapautta ei kuitenkaan estä se, että työnantaja suhteuttaa osa-aikaisten työntekijöidensä edun määrän työntekijän työaikaan tai muutoin liittää edun käyttöoikeuden palvelussuhteen tiettyyn kestoaikaan (KHO 2011:27)."

Eli periaatteessa lounasetua, liikuntaseteleitä yms. voisi tarjota täyden edun arvosta täysiaikaisille työntekijöille (yrittäjälle) sekä esim. viime vuonna toteuteuneiden osa-aikaisten työtuntien suhteessa pienempinä osa-aikaisille työntekijöille. Samalla etujen saamiselle voi asettaa ehdoksi esim. että etuja saa vasta 6 kk yrityksessä työskentelyn jälkeen.

Näin voi rajata hieman kustannuksia, mutta silti säilyttää etujen verovapauden.

Olenkohan tulkinnut oikein?

---

Toisaalta näin mainitaan:
"Verotuskäytännössä selvästi pienten yhtiöiden kohdalla hyväksytyt verovapaat henkilökuntaedut ovat työterveyshuollon järjestäminen sekä omaehtoinen liikunta- ja kulttuuritoiminta 400 euron arvosta. Muiden etujen kohdalla on syytä noudattaa varovaisuutta."

täällä:

Tuon perusteella jostain syystä pieniä yhtiöitä ei kohdeltaisi tasapuolisesti esim. lounasedun, polkupyöräedun tai hyvinvointipalveluiden (hieronta) suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Työsuhde-edut mikroyrityksissä.

Yritin selvittää, miten saisin yrittäjänä mahdollisimman pienillä kokonaiskustannuksilla työsuhde-etuja. Yleensä työsuhde-edut on tarjottava koko henkilökunnalle, jotta ne ovat verovapaita. Miten tätä tulisi tulkita mikroyrityksissä, joissa on yksi täysipäiväinen yrittäjä sekä muutama osa-aikainen työntekijä?

Verottajan syventävissä ohjeissa mainitaan asiaan liittyen näin:
"Oikeuskäytännön mukaan edun verovapautta ei kuitenkaan estä se, että työnantaja suhteuttaa osa-aikaisten työntekijöidensä edun määrän työntekijän työaikaan tai muutoin liittää edun käyttöoikeuden palvelussuhteen tiettyyn kestoaikaan (KHO 2011:27)."

Eli periaatteessa lounasetua, liikuntaseteleitä yms. voisi tarjota täyden edun arvosta täysiaikaisille työntekijöille (yrittäjälle) sekä esim. viime vuonna toteuteuneiden osa-aikaisten työtuntien suhteessa pienempinä osa-aikaisille työntekijöille. Samalla etujen saamiselle voi asettaa ehdoksi esim. että etuja saa vasta 6 kk yrityksessä työskentelyn jälkeen.

Näin voi rajata hieman kustannuksia, mutta silti säilyttää etujen verovapauden.

Olenkohan tulkinnut oikein?

---

Toisaalta näin mainitaan:
"Verotuskäytännössä selvästi pienten yhtiöiden kohdalla hyväksytyt verovapaat henkilökuntaedut ovat työterveyshuollon järjestäminen sekä omaehtoinen liikunta- ja kulttuuritoiminta 400 euron arvosta. Muiden etujen kohdalla on syytä noudattaa varovaisuutta."

täällä:

Tuon perusteella jostain syystä pieniä yhtiöitä ei kohdeltaisi tasapuolisesti esim. lounasedun, polkupyöräedun tai hyvinvointipalveluiden (hieronta) suhteen.
Onko sinun mikroyrityksesi Tmi, Oy vai jotakin muuta? Tuo linkkaamasihan ottaa kantaa nimenomaan toiminimen osalta noihin asioihin. Osakeyhtiössä tilanne on selkeämpi.

Pieniä yrityksiä ei voi verotuksessa kohdella eri tavoin kuin suuria, juurikin yhdenvertaisen kohtelun takia. Uskoisin tuon varovaisuushuomion liittyvän lähinnä siihen, että pienissä firmoissa saattaa yrittäjä helposti yrittää vetää vähän liikaa kotiinpäin, siten että etuja ei tarjotakaan yhdenvertaisesti koko henkilöstölle.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
613
Onko sinun mikroyrityksesi Tmi, Oy vai jotakin muuta? Tuo linkkaamasihan ottaa kantaa nimenomaan toiminimen osalta noihin asioihin. Osakeyhtiössä tilanne on selkeämpi.

Pieniä yrityksiä ei voi verotuksessa kohdella eri tavoin kuin suuria, juurikin yhdenvertaisen kohtelun takia. Uskoisin tuon varovaisuushuomion liittyvän lähinnä siihen, että pienissä firmoissa saattaa yrittäjä helposti yrittää vetää vähän liikaa kotiinpäin, siten että etuja ei tarjotakaan yhdenvertaisesti koko henkilöstölle.
Pahoittelen, että unohtui mainita olennainen seikka. Kyseessä on siis osakeyhtiö, jossa yrittäjä omistaa 100 % osakkeista.

Ehkä se riittää, että laatii periaatteen, millä etuja henkilöstölle tarjotaan ja sitoo ne tehtyihin työtunteihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Pahoittelen, että unohtui mainita olennainen seikka. Kyseessä on siis osakeyhtiö, jossa yrittäjä omistaa 100 % osakkeista.

Ehkä se riittää, että laatii periaatteen, millä etuja henkilöstölle tarjotaan ja sitoo ne tehtyihin työtunteihin.
Osakeyhtiössä sä maksat ihan oikeasti palkkaa itsellesi, ja voit myös siis jakaa ihan kaikki mahdolliset luontoisedut itsellesi, kunhan ne on tosiaan yhdenvertaisena jaettu koko henkilöstölle. En osaa ottaa kantaa siihen, millaiset rajausehdot on ok työsuhteen kestojen/osa-aikaisuuksien/ym. osalta.

Toiminimellä sitä palkanmaksua yrittäjälle ei tapahdu, ja tilanne on eri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Pahoittelen, että unohtui mainita olennainen seikka. Kyseessä on siis osakeyhtiö, jossa yrittäjä omistaa 100 % osakkeista.

Ehkä se riittää, että laatii periaatteen, millä etuja henkilöstölle tarjotaan ja sitoo ne tehtyihin työtunteihin.
Minun mielestäni et voi pohjustaa etuja viime vuoden tunteihin ja olisin lisäksi melko varma että esim. lounariin et voi laittaa 6kk ” karenssia”, mutta esim. sairauskuluvakuutuksessa tuo on ok. Tuo 6kk ei sitten ole ns. karenssi vaan työsuhteeni arvioitu kesto eli 3kk kesähessu putoaa tuon perusteella ulos mutta ei 4h jatkuvaa tekevä eli hänelle se pitää tarjota heti työsuhteen alusta.

Mitä monimutkaisempaa himmeliä jossa pyrit maksimoimaan omat etusi ja tarjota muille minimaalisesti niin sen varmemmin tuo ampuu käsille.

Maksullinen ennakkopäätös oikeastaan ainoa tapa olla varma. KHO:sta löytyy nipullinen jopa melko arvaamattomia päätöksiä, se on kuitenkin selvä että tulkintakynnys on matala kun arvoidaan vetääkö yrittäjä itselleen etuja ohi työntekijöiden.

Itse lähtisin siitä että tarjoaisin reilut edut, tällä turvaa oman perseen, työntekijät on tyytyväisiä eikä tuo niin paljoa lisää maksa. Toinen vaihtoehto sitten hyvin suppeat ja menee itsekin niillä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
36€ on siivoojan veloitus sori vaan. Ei tule yrittäjä pääsemään palkkatyöhön suomessa kovin helposti, se kuka esiripun taakse kurkistaa on turmeltu lopullisesti. Työnantaja tietää sen kyllä, ei pysty pissimään linssiin ex-yrittäjää. Turvaverkotta pääset olemaan myöskin tuon siirtymäajan.
Tuo on myös ihan normaali raksayrittäjän palkka (35-38€/h) täällä etelässä päin myös.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
573
Tuo on myös ihan normaali raksayrittäjän palkka (35-38€/h) täällä etelässä päin myös.
Kannattaa vakavasti miettiä silloin onko toiminnassa mitään järkeä. Perusmatikkaa, veloita tuplasti ja tee 2/3 vähemmän töitä (eli 66% vähemmän). Ylijäävä aika on niin kovaa valuuttaa että harva sitä oikein ymmärtääkään. Sitä voi nimittäin käyttää kehitystyöhön, asiakashankintaan, mainontaan ja vaikka mihin. Kunnon kusipää käyttää sen lomailuun, onko olemassa pahempaa riistoa kuin ottaa köyhältä perheeltä hirveästi rahaa ja lähteä etelän lämpöön sen avulla?

On olemassa vain yksi syy perustaa yritys. Voitontavoittelu. Jos mielessä on joku muu kuten haluat jonkun pakun vauhtiraidoilla, älä tee sitä. Voittoa ei yksinkertaisesti kerry jos se perustuu sinun työpanokseen tuntipohjalta ja veloitus on alle 60€/h ALV0. Ennen wanhaan näitä alhaisia kolmosella alkavia veloituksia (joka on jostain saatanan 2010 luvulta, haloo 100€ silloin tienattua rahaa on 50€ nyt ihan faktisesti) kompensoitiin tavaramyynnillä, mikä ole enää netin ansiosta mahdollista. Tästä voi melko sujuvasti siirtyä siihen, että tuntipohjainen veloitus on alhaisin ja vaarallisin toimintamuoto yritykselle koska se sitoo tärkeimmät resurssit alhaiseen tuottotasoon.

Pitkää yrittäjänuraa miettivän on otettava myöskin huomioon eläke, joka on kaikkien vanhojen jäärien kohdalla tippunut taivaalta ilmaiseksi ja heidän antamat neuvot ovat siinä mielessä arvottomia. Joudut maksamaan valtiolle kohta pakotetusti YEL maksut todella kovan taksan mukaan ja sen lisäksi koska et tule ikinä sieltä mitään rahaa saamaan, säästämään saman summan omaan taskuun tekemällä härskiä voittoa sukanvarteen. Johan noista tulee sellanen 30 000€ lisää tulostarvetta per jokainen pk-yritys helevetti. Toki voi jatkaa kynttilän polttamista molemmista päistä, mutta silloin olet pakkoyrittäjä.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
613
Ah, ihana viesti yllä. Kiitos. Suomessa on liikaa huonoja yrittäjiä. Siis yrittäjiä, jotka eivät tienaa tarpeeksi.

Yrittäjältä revitään kaikkiin muihin suuntiin kuin omiin taskuihin euroja sitä tahtia, että hommaan ei ole mitään järkeä ryhtyä ellei pysty tekemään huomattavasti parempaa tulosta kuin palkollisena. Riskinä on myös alati muuttuva ympäristö ja velvoitteet. Ja kummasti ne vain aina tuppaa lisäämään kustannuksia eikä niitä helpottamaan, vaikka muka sääntöjenpurkutalkoita on tässä maassa yritetty.

Jos vielä vanha sanonta pitää paikkaansa, että entinen yrittäjä ei ole useisiin yrityksiin enää tervetullut töihin niin tämäkin pitää otta riskipreemiona huomioon kun miettii yritystoiminnan järkevyyttä omaan elämään.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 170
Tämä on ollut kyl kullan arvoinen ketju. Meillä siis lähtenyt hyvin liikkeelle yritys, ja just tuo hinnoittelu oli homma missä piti raakasti unohtaa vanhat tottumukset. Eli hyvin helposti myis työnsä liian halvalla.

70e on nyt tuntiveloitus ja monesti enempikin. Ei sen alle jää ku kipeä kroppa muuten.
 
Liittynyt
09.06.2017
Viestejä
38
En tiedä mistä alasta tarkalleen puhutte. Mikäli tuon 70€ meinaat ottaa rakennusalalla, niin voit ollakkin sitten ihan vaan kortistossa tai vaihtoehtoisesti olet tehny hyväveli kaupat esim. valtion piikkiin.

Kyllä se pienyrityksillä alle 5 henk. tuntiveloitus alkaa numerolla 4. Jos veden toiselta puolelta olevat miehet, niin yleensä numerolla 3.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 389
En tiedä mistä alasta tarkalleen puhutte. Mikäli tuon 70€ meinaat ottaa rakennusalalla, niin voit ollakkin sitten ihan vaan kortistossa tai vaihtoehtoisesti olet tehny hyväveli kaupat esim. valtion piikkiin.

Kyllä se pienyrityksillä alle 5 henk. tuntiveloitus alkaa numerolla 4. Jos veden toiselta puolelta olevat miehet, niin yleensä numerolla 3.
Joo en tiiä kyl miten 70€/h voi ottaa raksalla. Jos miettii että tekisit omalla firmalla yksinään vaikka 10h päivää 5 pv/viikko niin saisit n. 14k€ kuukaudessa liikevaihtoa ja siitä kun ottaa kulut pois niin voi maksaa itselleen vähän päälle kymppitonnin palkkaa.

En ole ikinä kuullut että kukaan velottaisi lähellekään noin paljoa, ei edes kokeneet erikoismiehet jotka tekee jotain vaativaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 170
Joo en tiiä kyl miten 70€/h voi ottaa raksalla. Jos miettii että tekisit omalla firmalla yksinään vaikka 10h päivää 5 pv/viikko niin saisit n. 14k€ kuukaudessa liikevaihtoa ja siitä kun ottaa kulut pois niin voi maksaa itselleen vähän päälle kymppitonnin palkkaa.

En ole ikinä kuullut että kukaan velottaisi lähellekään noin paljoa, ei edes kokeneet erikoismiehet jotka tekee jotain vaativaa.
Sori, siivoushommista oli kyse. Mökki siivoukset tunturissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Sori, siivoushommista oli kyse. Mökki siivoukset tunturissa.
Eiks tuo bisnes nyt muutenkin perustu siihen että 1-2 päivää viikossa muutamana kuukautena vuodessa on 4h slotissa enemmän töitä kuin tekijöitä mistään löytyy? Pakkohan tuosta on jotain extraa laskuttaa jos meinaa että tekijöitä löytyy jotka muilta töiltä viitsivät tulla tekemään muutamat ylimääräiset tunnit…
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
573
Eiks tuo bisnes nyt muutenkin perustu siihen että 1-2 päivää viikossa muutamana kuukautena vuodessa on 4h slotissa enemmän töitä kuin tekijöitä mistään löytyy? Pakkohan tuosta on jotain extraa laskuttaa jos meinaa että tekijöitä löytyy jotka muilta töiltä viitsivät tulla tekemään muutamat ylimääräiset tunnit…
Älä hyvä mies mieti yrittäjänä mitään pakkoa kun hinnoittelet työtäsi. Sen asiakkaan voi olla pakko ostaa sinulta työ jolloin fiksu mies haistaa sen ja ottaa hirveän hinnan. Asiakkaalla voi olla myös pakottava tarve muistakin syistä ostaa juuri sinulta se, kuten tavoitettavuus, yrityksen imago, muilta tullut palaute jne. Osaat rahamiesten kieliä kuten Englantia, tai vastakohtia kuten Savoa vääntäville luuri korvaan, jossain mökkikylissä voi tulla useinkin eteen molemmat tilanteet. Toinen ukko on vaikkapa autossa liukkaalla tiellä ja sinun yhteystiedot on ainoat mitä se jaksaa alkaa pläräämään läpi. Molemmissa tapauksissa kauppa on käytännössä sovittu jo etukäteen, keksit sille vaan hinnan. Kysynnän ja tarjonnan laki ei koske markkinaa homogeenisesti, vaan sen sisään syntyy pisteitä joissa kysyntää voi olla ihan hitosti ilman tarjontaa.

Jos rakennutat talon pitkästä niin onko se ihan kauhea ajatus että maksaisit jollekkin 70€/h, joka tulee paikalle kun on sovittu, ei ole ylibuukattu ja tekee niin hyvin kuin osaa? Olet katsonut vaikka sen videoita juutuubista, ei taida esim. Skanskan työmaa-orjilla olla kuvauslupaa kättensä jälkiin.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 389
Älä hyvä mies mieti yrittäjänä mitään pakkoa kun hinnoittelet työtäsi. Sen asiakkaan voi olla pakko ostaa sinulta työ jolloin fiksu mies haistaa sen ja ottaa hirveän hinnan. Asiakkaalla voi olla myös pakottava tarve muistakin syistä ostaa juuri sinulta se, kuten tavoitettavuus, yrityksen imago, muilta tullut palaute jne. Osaat rahamiesten kieliä kuten Englantia, tai vastakohtia kuten Savoa vääntäville luuri korvaan, jossain mökkikylissä voi tulla useinkin eteen molemmat tilanteet. Toinen ukko on vaikkapa autossa liukkaalla tiellä ja sinun yhteystiedot on ainoat mitä se jaksaa alkaa pläräämään läpi. Molemmissa tapauksissa kauppa on käytännössä sovittu jo etukäteen, keksit sille vaan hinnan. Kysynnän ja tarjonnan laki ei koske markkinaa homogeenisesti, vaan sen sisään syntyy pisteitä joissa kysyntää voi olla ihan hitosti ilman tarjontaa.

Jos rakennutat talon pitkästä niin onko se ihan kauhea ajatus että maksaisit jollekkin 70€/h, joka tulee paikalle kun on sovittu, ei ole ylibuukattu ja tekee niin hyvin kuin osaa? Olet katsonut vaikka sen videoita juutuubista, ei taida esim. Skanskan työmaa-orjilla olla kuvauslupaa kättensä jälkiin.
Ihan yleviä ajatuksia, mutta kyllä se todellisuus aika usein on jotain ihan muuta.

Hyvä jos osaa löytää omasta markkinasta piilokysyntää tai pystyy markkinoimaan itseään niin hyvin että erottuu kilpailijoista mutta yritäpä esim. pk seudulla löytää jotain sellaista missä on töitä turvattu nyt vaikka vähintään se 2kk eteenpäin että pysty maksamaan kaikki laskut ja tekemään edes jotain suunnitelmia. Vielä siis niin että voi laskuttaa markkinahinnan yli. Voi olla aika vaikeaa.

Edit. Siis toki fiksu yrittäjä kasvattaa firmastaan kannattavamman kuin tyhmempi yrittäjä ja jotkut pystyy laskuttamaan heti paljon rahaa mutta hyvin usein niitä firmoja kasvatetaan tylsällä puurtamisella ja kilpaillaan muiden kanssa samasta markkinasta ja ne isot voitot tehdään sillä että sitä firmaa hoidetaan hyvin ja yrittäjä näkee paljon vaivaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Älä hyvä mies mieti yrittäjänä mitään pakkoa kun hinnoittelet työtäsi. Sen asiakkaan voi olla pakko ostaa sinulta työ jolloin fiksu mies haistaa sen ja ottaa hirveän hinnan. Asiakkaalla voi olla myös pakottava tarve muistakin syistä ostaa juuri sinulta se, kuten tavoitettavuus, yrityksen imago, muilta tullut palaute jne. Osaat rahamiesten kieliä kuten Englantia, tai vastakohtia kuten Savoa vääntäville luuri korvaan, jossain mökkikylissä voi tulla useinkin eteen molemmat tilanteet. Toinen ukko on vaikkapa autossa liukkaalla tiellä ja sinun yhteystiedot on ainoat mitä se jaksaa alkaa pläräämään läpi. Molemmissa tapauksissa kauppa on käytännössä sovittu jo etukäteen, keksit sille vaan hinnan. Kysynnän ja tarjonnan laki ei koske markkinaa homogeenisesti, vaan sen sisään syntyy pisteitä joissa kysyntää voi olla ihan hitosti ilman tarjontaa.

Jos rakennutat talon pitkästä niin onko se ihan kauhea ajatus että maksaisit jollekkin 70€/h, joka tulee paikalle kun on sovittu, ei ole ylibuukattu ja tekee niin hyvin kuin osaa? Olet katsonut vaikka sen videoita juutuubista, ei taida esim. Skanskan työmaa-orjilla olla kuvauslupaa kättensä jälkiin.
Jos rahakkaiden keikkojen löytäminen on näin helppoa, niin sittenhän kannattaa tietysti itse perustaa vuokratyö / konsulttifirma ja myydä muiden työtä "sinne missä on kysyntää ilman tarjontaa". Jos vaikka tiedät mistä saa raksalla 70e/h laskutettua, niin kannattaa varmaan itse palkata pari keskimääräistä fiksumpaa "työmaa-orjaa" sinne, eikä mennä itse puurtamaan. Vaikka noille keskimääräistä fiksummille raksamiehille maksais tuplapalkkaa, niin vieläkin jää aika hyvää preemiota käteen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
84
Voit perustaa osakeyhtiön joko yksin tai yhdessä muiden osakkeenomistajien kanssa. Jos perustat osakeyhtiön yksin, olet sen ainoa osakas ja usein samalla myös hallitus. Siinä tapauksessa yhtiöllä tulee lisäksi olla yksi hallituksen varajäsen.
Mistähän tuollaista varajäsentä voisi etsiä? Puoliso ja vanhemmat eivät ole vaihtoehto, enkä omaa paljoa kavereitakaan jolta moista kehtaisi kysyä. Tavoitteena olisi toki luotettavuus. Voiko tässä esimerkiksi toimia jokin asianajotoimisto tai sen henkilöstön jäsen varajäsenenä?
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Mistähän tuollaista varajäsentä voisi etsiä? Puoliso ja vanhemmat eivät ole vaihtoehto, enkä omaa paljoa kavereitakaan jolta moista kehtaisi kysyä. Tavoitteena olisi toki luotettavuus. Voiko tässä esimerkiksi toimia jokin asianajotoimisto tai sen henkilöstön jäsen varajäsenenä?
Miksei puoliso tai lähisukulainen ole vaihtoehto?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Mistähän tuollaista varajäsentä voisi etsiä? Puoliso ja vanhemmat eivät ole vaihtoehto, enkä omaa paljoa kavereitakaan jolta moista kehtaisi kysyä
Miksi ei? Varajäsen on oltava, koska jos heität lusikan nurkkaan ainoana hallituksen jäsenenä, niin kukaan ei voi hoitaa yrityksen asioita.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
84
Miksei puoliso tai lähisukulainen ole vaihtoehto?
Miksi ei? Varajäsen on oltava, koska jos heität lusikan nurkkaan ainoana hallituksen jäsenenä, niin kukaan ei voi hoitaa yrityksen asioita.
Olen varsin hyvin tietoinen miksi varajäsen tarvitaan. Todennäköisesti pystytte keksimään itsekin useita erilaisia vaihtoehtoja, että miksi nuo mainitsemani eivät ole vaihtoehtoja. Kysymykseni oli mielestäni selkeä eikä minun tarvitse tätä lähteä julkisesti sen enempää avaamaan.

Tässä yksi vaihtoehto: Varajäsen osakeyhtiön hallitukseen | Mistä varajäsen hallitukseen?

(Itselläni ei ole mitään muuta tietoa kyseisestä palvelusta tai henkilöstä kuin mitä nettisivulla lukee. Mutta ihan hyvä idea tuotteistaa tuo homma...)

Toinen vaihtoehto: Verkostoidu toisen saman pulman äärellä olevan pienyrittäjän kanssa ja toimikaa vastavuoroisesti toistenne varajäseninä.
Kiitos! Lähinnä pohdituttaa jos tuo nyt yksityisenä jantterina tulee mukaan, että onko mahdollisuutta väärinkäytöksiin? Haluaisin nimenomaan jonkin tätä asiaa tekevän firman, jolla on hieman historiaakin. Ymmärrän kyllä, että heiltäkin tulisi aina yksityishenkilö varajäseneksi, mutta jos firmalla on historiaa olisi todennäköisyys varajäsenen väärinkäytöksiin pienempi. Vai onko tähän joitakin mekanismeja, jolla väärinkäytöstä estetään? Esimerkiksi jos varajäsen marssii PRH:hon sanomaan että varsinainen jäsen ei ole tavoitettavissa, tarkistaako PRH tämän vai salliiko se varajäsenen tekevän mitä haluaa firmalle?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Vai onko tähän joitakin mekanismeja, jolla väärinkäytöstä estetään? Esimerkiksi jos varajäsen marssii PRH:hon sanomaan että varsinainen jäsen ei ole tavoitettavissa, tarkistaako PRH tämän vai salliiko se varajäsenen tekevän mitä haluaa firmalle?
No ihan ensimmäisenä PRH tarkastaa, että onko ko. kaverilla yrityksen nimenkirjoitusoikeus. Jos ei ole, niin selvä ei tapahdu mitään.

Jos yritys jättää velvoitteet hoitamatta (veroilmoitus, yrityksen tietojen ilmoittaminen vuosittain, ALV ilmoitus, jne.) aletaan tavoittelemaan yrityksen omistajaa. Esim. Suomi.fi viesti, kirjeposti, sähköposti jne.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
84
No ihan ensimmäisenä PRH tarkastaa, että onko ko. kaverilla yrityksen nimenkirjoitusoikeus. Jos ei ole, niin selvä ei tapahdu mitään.
Niin tämä on nyt se epäselvä osuus minulle johon tulin tänne hakemaan sitä vastausta. Eikös varajäsenellä ole automaattisesti nimenkirjoitusoikeus jos varsinaista jäsentä ei tavoiteta? Onko tässä jokin prosessi jossa PRH varmentaa asian, ettei varsinaiseen omistajaan todellakaan saada yhteyttä?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Eikös varajäsenellä ole automaattisesti nimenkirjoitusoikeus jos varsinaista jäsentä ei tavoiteta?
Ei. Jos olet 2kk Thaimaassa, niin sun firma viedään alta?
Onko tässä jokin prosessi jossa PRH varmentaa asian, ettei varsinaiseen omistajaan todellakaan saada yhteyttä?
Miksi siihen pitäisi saada yhteyttä?

Yhteyttä otetaan, jos lakisääteiset velvollisuudet jää hoitamatta tai firma haastetaan markkinaoikeuteen tjsp. jolloin yrityksen edustaja pitää saada paikalle vastaamaan yrityksen asioista.

Varajäsen alkaa hoitamaan asioita, jos varsinainen jäsen todetaan kuolleeksi, oikeustoimikelvottomaksi, oikeasti kadonneeksi (katoamisilmoitus, poliisi ei tavoita) tms.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 389
Ei. Jos olet 2kk Thaimaassa, niin sun firma viedään alta?

Miksi siihen pitäisi saada yhteyttä?

Yhteyttä otetaan, jos lakisääteiset velvollisuudet jää hoitamatta tai firma haastetaan markkinaoikeuteen tjsp. jolloin yrityksen edustaja pitää saada paikalle vastaamaan yrityksen asioista.

Varajäsen alkaa hoitamaan asioita, jos varsinainen jäsen todetaan kuolleeksi, oikeustoimikelvottomaksi, oikeasti kadonneeksi (katoamisilmoitus, poliisi ei tavoita) tms.
Plus kestää aika kauan että virkavalta ihan oikeasti alkaa metsästämään sua. Alvit jos jää maksamatta niin silloin tulee maksua nopeasti mutta ei ne ala heti kyselemään perään.

Ei ole oikeasti huolta että hallituksen varajäsen ilman nimenkirjoitusoikeutta ottaisi firman haltuun tai vaikka nostaisi omalle tililleen lainoja firman nimissä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Ei ole oikeasti huolta että hallituksen varajäsen ilman nimenkirjoitusoikeutta ottaisi firman haltuun tai vaikka nostaisi omalle tililleen lainoja firman nimissä.
Juuri näin. Siksi ihmettelenkin, miksi puoliso tai joku kaveri ei kelpaa varajäseneksi "syistä joita ei halua avata"...

Ehkä se, että haluaa peitellä omistavansa jonkun firman.

Se voi olla aika vaikeaa, kun firman tiedot ovat julkisia. Toisekseen sitä postia nyt tulee silloin tällöin verottajalta tai PRHlta, niin saattaa puoliso hieman ihmetellä, että mitäs nämä kirjeet ovat...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Juuri näin. Siksi ihmettelenkin, miksi puoliso tai joku kaveri ei kelpaa varajäseneksi "syistä joita ei halua avata"...

Ehkä se, että haluaa peitellä omistavansa jonkun firman.

Se voi olla aika vaikeaa, kun firman tiedot ovat julkisia. Toisekseen sitä postia nyt tulee silloin tällöin verottajalta tai PRHlta, niin saattaa puoliso hieman ihmetellä, että mitäs nämä kirjeet ovat...
Ja kun vielä huomioi senkin että varajäsen ei saa edes mitään tietoa siitä että hänet on varajäseneksi merkattu niin tuo peittelykin onnistuu melko hyvin vaikka nimi siellä paperissa olisikin, omalla nimellään voi jostain fonectan yrityskytköksistä etsiä osumia mutta tämäkin ns. ilmaispalveluna toimii heikosti. Toisin sanoen siihen voi noin niinkuin teoriassa merkitä vaikka naapurin varajäseneksi ja 99,8% varmuudella naapuri ei sitä yrityksen elinaikana tule tietämään...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
Kannattaa vakavasti miettiä silloin onko toiminnassa mitään järkeä. Perusmatikkaa, veloita tuplasti ja tee 2/3 vähemmän töitä (eli 66% vähemmän). Ylijäävä aika on niin kovaa valuuttaa että harva sitä oikein ymmärtääkään. Sitä voi nimittäin käyttää kehitystyöhön, asiakashankintaan, mainontaan ja vaikka mihin. Kunnon kusipää käyttää sen lomailuun, onko olemassa pahempaa riistoa kuin ottaa köyhältä perheeltä hirveästi rahaa ja lähteä etelän lämpöön sen avulla?

On olemassa vain yksi syy perustaa yritys. Voitontavoittelu. Jos mielessä on joku muu kuten haluat jonkun pakun vauhtiraidoilla, älä tee sitä. Voittoa ei yksinkertaisesti kerry jos se perustuu sinun työpanokseen tuntipohjalta ja veloitus on alle 60€/h ALV0. Ennen wanhaan näitä alhaisia kolmosella alkavia veloituksia (joka on jostain saatanan 2010 luvulta, haloo 100€ silloin tienattua rahaa on 50€ nyt ihan faktisesti) kompensoitiin tavaramyynnillä, mikä ole enää netin ansiosta mahdollista. Tästä voi melko sujuvasti siirtyä siihen, että tuntipohjainen veloitus on alhaisin ja vaarallisin toimintamuoto yritykselle koska se sitoo tärkeimmät resurssit alhaiseen tuottotasoon.

Pitkää yrittäjänuraa miettivän on otettava myöskin huomioon eläke, joka on kaikkien vanhojen jäärien kohdalla tippunut taivaalta ilmaiseksi ja heidän antamat neuvot ovat siinä mielessä arvottomia. Joudut maksamaan valtiolle kohta pakotetusti YEL maksut todella kovan taksan mukaan ja sen lisäksi koska et tule ikinä sieltä mitään rahaa saamaan, säästämään saman summan omaan taskuun tekemällä härskiä voittoa sukanvarteen. Johan noista tulee sellanen 30 000€ lisää tulostarvetta per jokainen pk-yritys helevetti. Toki voi jatkaa kynttilän polttamista molemmista päistä, mutta silloin olet pakkoyrittäjä.
Itse en ole etelässä vielä 15 vuoden aikana törmännyt yli 40€ tunti laskuttaviin. Keskimäärin porukka laskuttaa siinä 35€ tunti liksoja.

Voihan sitä vaikka laskuttaa tonnin tunnilta mutta eriasia on ketä ne hommat tekee kun kilpailija laskuttaa sen 35€ tunti :D

Eläke ja pikkuyrittäjä ei kyllä kuulu samaan lauseeseen (YEL)...

Jos rakennutat talon pitkästä niin onko se ihan kauhea ajatus että maksaisit jollekkin 70€/h, joka tulee paikalle kun on sovittu, ei ole ylibuukattu ja tekee niin hyvin kuin osaa? Olet katsonut vaikka sen videoita juutuubista, ei taida esim. Skanskan työmaa-orjilla olla kuvauslupaa kättensä jälkiin.
Kun katsoo mitä porukoille maksetaan niin kyllähän tuo on kovinkin huono ajatus asiakkaiden mielestä. Jos itse joskus rakennat niin voin kyllä tulla tuolla palkalla hoitamaan hommat.
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Juuri näin. Siksi ihmettelenkin, miksi puoliso tai joku kaveri ei kelpaa varajäseneksi "syistä joita ei halua avata"...

Ehkä se, että haluaa peitellä omistavansa jonkun firman.

Se voi olla aika vaikeaa, kun firman tiedot ovat julkisia. Toisekseen sitä postia nyt tulee silloin tällöin verottajalta tai PRHlta, niin saattaa puoliso hieman ihmetellä, että mitäs nämä kirjeet ovat...
Ja todennäköisin skenaario kun on, että yrittäjälle käy jotain, niin en ymmärrä miksi joku random asianajaja tai muu täysin tuntematon olisi parempi hoitamaan siinä tilanteessa firman asioita kuin esim. puoliso.
 
Liittynyt
07.04.2023
Viestejä
6
Minulla on kaksi työtä ns leipätyö ja sivutyö. Sivutyötä teen yhtiölle "abc oy", josta omistan ~40%. Nostan "abc oy:stä" palkkaa ansiotulona ~1te/kk, josta veroa menee ihan liikaa (>400€). "abc oy" on käytännössä +-0 toimintaa.

Osakeyhtiön perustaminen mietinnässä, jolloin sivutyötulon voisin laskuttaa perustettavaan osakeyhtiöön, jolloin nämä rahat jäisivät täysimääräisesti (miinus yhteisövero 20%) esim. sijoitettavaksi - tai ehkä joskus, jopa osinkona maksettavaksi. Kaikkineen minun aiheuttamat kulut (YEL:t jne) "abc oy:lle" on luokkaa ~14te eli ~1100-1200€/kk. Nyt 1te palkasta saan käteen ~650€/kk.

Onko kenelläkään (muita) hyviä vinkkejä mikä olisi kustannustehokkainta verotuksellisesti?
Plussia? Miinuksia?

YEL:n ainakin säästäisin kun en palkkaa nostaisi (maksan TyEL:iä leipätyöstä).
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 304
Viestejä
4 193 724
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom