Hattua täytyy nostaa kaikille täysipäiväsen työn ohella opiskeleville. Itse lähdin amis pohjalta noin 15 vuoden työelämä pätkän jälkeen opiskelemaan konetekniikkaa (AMK) päiväopintoina ja ei olisi kyllä millään riittänyt tällä puupäällä tunnit vuorokaudessa jos olisi töissä pitänyt käydä. Pari ekaa lukuvuotta opintovapaalla ja nyt menty vuodenpäivät puolikasta tehden.
Virhe on tehty tuossa kun valinta on päiväopinnot. Ei aikuinen jaksa niitä mahdollisesti itseä puolta nuorempia ja muutoinkin lähtökohta on hieman eri vs aikuislinjoilla. Mutta toisaalta osalle teettää töitä valtavasti päästä opiskeluun kiinni pidemmän ajan jälkeen. Siksi varmasti karsiutumistakin on vaikka aikuisena opiskelemaan lähtevä varmasti on päättänyt viedä opinnot maaliin.
Mutta parissa ensimmäisessä pitäisi saada kasaan suuren osan pakollisesta yleisestä. Kiinnostavuus lisääntyy kun alakohtaisen määrä kasvaa.
Minulla taas vähän päinvastainen kokemus. Ensimmäinen lukukausi alkaa olemaan paketissa ja normaali määrä tuli opintoja. Matikan tentti on vielä ens viikolla. Oli kyllä niin leppoisaa puutekniikassa AMK ainakin tämä eka lukukausi että otin kesäksi 15op arvosta lisaa tavaraa. Sähkötekniikkaa jne.
Ensi talvi saattaa olla kireämpi kun tulee matikkaa ja fysiikkaa yhtäaikaa. Ja pitäisi se paska ruotsin leikkikoulukin käydä.
edit. Minulla ei siis lapsia, täysipäiväisesti käyn töissä kuitenkin. Eli sain vapaalla touhuilla noiden kanssa sen minkä huvitti. Ryhmätöitä oli/on paljon tässä verkko-opiskelussa. Varmaan tarkoituksella. Mutta joo, itselle suht leppoisaa harrastelua ollut ainakin tähän asti, ja oikeasti mukavaa. Kiva lukea välillä jotain hyödyllista eikä aina romaaneja.
Alasta ja koulustahan tuo riippuu varsin paljon, miten helposti tai vaikeasti onnistuu. Ja toki pohjakoulutuksesta. Mutta fysiikka on yksi niitä, joka tuottaa osalle vaikeuksia varsinkin jos sitä on reilusti. Määrähän on alakohtaista.
Ryhmätöitä olen aina vihannut itse. Ne eivät oikein sovi aikuisille. Aikatauluja ei saa yksiin ja jos yhdellä ei aika riitä, joku muu joko tekee senkin osuuden tai sitten koko homma jää roikkumaan. Eikä opintojen sujuminen saisi olla muista kiinni.
Verkko-opinnot taas helpottavat varmasti. Itsellä viimeisimmistäkin jo hetki aikaa eikä verkkoa hyödynnetty käytännössä ollenkaan. Muutoinkin olemattomilla tuntimäärillä joten jos kerta, pari poissa niin puolen kurssia itse opiskellen kotona. Järkevä verkko-opetus korjaa tätä ja tuo joustavuutta.
Toisaalta, mitä joustavuuteen ja verkko-opintoihin tulee niin tuttavien puheiden perusteella sitäkään ei kaikissa koulussa käytetä järkevästi. Tarjonta voi olla keskellä arkipäivää, tallennetta ei tule ja läsnäoloakin valvotaan. Valitettavan huonosti sopii aikuisille, työelämässä oleville. Muutoinkin silti tuntuu jäykkyyttä olevan turhan paljon. Jos halutaan kannustaa jatko-opiskeluihin, tulisi nykyaikana aikuisopiskelun olla mahdollisimman ajasta ja paikasta vapaata.
edit2. Tuo miua vähän askarrutanut. Että onko niistä kursseista pakko yrittää sitä 5 saada, mihin vähän viittaa tuo siun 4.5 keskiarvo. Itsellä ei vielä kaikki arviot ole tulleet mutta luulisin että aika pyöreä 4 tai 3.9 keskiarvo keväältä.
Sen takia kyselen, että tuo vitonen tietyistä kursseista vaatisi (itselle) tuplamäärän töitä. Nelonen tulee hyvällä perustiedolla, kolmonen varmaan jo arvailemalla. En siis ole vitosia lähtenyt tavoittelemaan, toivon että ka. pysyisi tuossa nelosen nurkilla koko opiskelujen ajan.
Ainakin itse päätin aikanani, ettei jatko-opiskelu jää kiinni arvosanoista joten keskiarvo riittävän ylös joten ei tarvitse harmitella. Eli ihan oma päätös oli kerätä vitosia sen, mitä on mahdollista. Ja kun tuolle tielle lähtee, siitä on vaikea poiketa. Eli kyllä joidenkin kurssien osalta tuli tehtyä töitä oikein huolella vaikka, kuten sanoitkin, ainakin osassa läpipääsy olisi ollut enemmän "ilmesty paikalle niin se riittää".
Ja koska fysiikka liittyy niin moneen muuhun asiaan, otin itse omaksi tavoitteeksi joka tentistä vitosen. Lähinnä itsensä pettämistä jos ei viitsi opiskella tuollaista kunnolla, oli työmäärä mikä tahansa.