Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 790
Sveitsissä ilmeisesti todettu että Easee Charge ja Easee Home ovat vaatimukset täyttäviä. Jokohan näitä kohta saisi taas Onniselta ettei tarvitse Belgiasta tilata.

Tiedä sitten mikä käytäntö milläkin mailla on, mutta Ruotsissä käsittääkseni hiertää edelleen se, että Easeen vikavirtasuoja on elektroninen eikä elektromekaaninen. Ilmeisesti Suomessa ollaan kerrankin svenskejä edellä jossain. Meillä nuo on sallittu. SFS 6000:sesta kansallinen poikkeama:
HUOM. 4 Standardin SFS-EN 61851-1 mukaisten latausasemien sisään rakennettuja vikavirtasuojia ei koske
standardin SFS 6000-5-53 Luvun 531 vaatimus standardin SFS-EN 61008-2-1 tai SFS-EN 61009-2-1 mukaisuudesta
(jännitteestä riippumattomuudesta).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 578
Sveitsissä ilmeisesti todettu että Easee Charge ja Easee Home ovat vaatimukset täyttäviä. Jokohan näitä kohta saisi taas Onniselta ettei tarvitse Belgiasta tilata.
Ei ole kyllä sen tuon taivaallistakaan merkitystä millekään mitä sveitsiläiset viranomaiset tuosta ajattelevat. Miksi se ketään kiinnostaisi?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 103
Minkälaisia latausvirtoja olette saaneet käyttöön taloyhtiöissä? Meillä on seitsemän huoneiston rivitalo, jossa talonkäyttösulake 35A. Halukkaita latausaseman laittajia on mahdollisesti kaksi, jotka jakavat saman tolpan (16A per tolpan puoli, keskuksessa 25A sulake per vaihe/tolppa). Itse tuosta aprikoin äkkiseltään, että talonkäyttösulakkeen kokoa ei tarvitsisi muuttaa jos nämä kaks lataajaa sitoutuvat lataamaan maksimissaan 8A-10A virralla (tällöinhän se vastaa about säteilylämmitintä + sisätilanlämmitintä). Nyt molemmilla käyttäjillä on säteilylämmitin + sisätilanlämmitin käytössä.

Tänään olisi taloyhtiön kokous ja tuosta pitäisi jotain osata keskustella.

Onko muuten kokemusta sellaisesta tilanteesta, jossa yhden tolpan jakavista käyttäjistä toinen ei halua laittaa tuota latauksen mahdollistavaa tolppaa mutta toinen haluaa ja samassa taloyhtiössä on kaksi asukasta jotka myös jakavat tolpan ja he molemmat haluavat laittaa latauksen mahdollistavan tolpan. Jos taloyhtiö päättää, että asukkaat saavat omalla kustannuksella vaihdattaa tolppansa latauksen mahdollistavaksi tolpaksi, niin onko se tälle ensimmäisenä kuvatulle sellainen tilanne, että tämä joutuu maksamaan tolpan kokonaisuudessaan itse jos sen haluaa laittaa ja jälkimmäisessä tapauksessa käyttäjät jakavat kulun?
Mikä on tämä talonkäyttösulake? Miten teillä tulee sähköt noille tolpille ja asunnoille? Ovatko autopaikat omilla osakkeilla, yhtiön omistuksessa (vuokrattuna asukkaille/osakkaille), vai jotenkin muuten järjestettynä?

Kannattaa todennäköisesti teettää joku kartoitus ensin, jossa selvitetään liittymä- ja pääsulakekoot, tarkastetaan liittymän toteutunut kuormitus, kaapelointi ym. ja sen perusteella sitten haarukoidaan eri tasoiset investointivaihtoehdot.

Osakeyhtiölaki määrittää miten osakkaita tulee kohdella. Niissä raameissa vaihtoehtoja on paljon miten järjestää viimeisen kysymyksesi juttuja. Yleisesti ottaen en tässä kohtaa enää suosittelisi mitään "yhtiö sallii omalla kustannuksella vaihtaa lataustolpan" jos halutaan välttää mahdollisia ongelmia siinä kohtaa kun piha on täynnä mitäsattuu viritelmiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 494
Onko kukaan törmännyt latureihin, jotka tukisivat kaksi portaista kuormahallintaa ilman erillistä maksullista palvelua?
 

chrisekh

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 926
Onko kukaan törmännyt latureihin, jotka tukisivat kaksi portaista kuormahallintaa ilman erillistä maksullista palvelua?
nain pikkupohnassa baarin jalkeen sanoisin etta kysymyksesi on vaikea ymmartaa. kokeile kirjoittaa pari rivia enemman,
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
689
Onko kukaan törmännyt latureihin, jotka tukisivat kaksi portaista kuormahallintaa ilman erillistä maksullista palvelua?
Evlataa.fi on tuollaisia toteuttanut:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 494
Tässä taas yksi referenssikeissi tilanteesta, jossa nopeat 11kW latauspisteet on asukkaan mittarin takana, ja kaksiportainen dynaaminen kuormanhallinta huolehtii ettei asunnon eikä taloyhtiön sulake pauku. Hintaa per asunto ~2500€ josta nykyisen, pienemmän ARA-tuen myötä tulisi ~1600€/asunto.

Tässähän ilmeisesti luovuttiin tuosta kaksi portaisesta kuormanhallinnasta lopulta ja korotettiin liittymä ettei sitä tarvitsi.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
689
Tässähän ilmeisesti luovuttiin tuosta kaksi portaisesta kuormanhallinnasta lopulta ja korotettiin liittymä ettei sitä tarvitsi.
Kappas, niimpäs olikin. Se oli toinen referenssi jossa tuota kaksiportaista palveluvapaata kuormanhallintaa käytettiin:


Kyseinen ratkaisu on siis GARO GLDBC ja sellaisen asentaa varmasti joku muukin taho kuin evlataa. Muilla firmoilla tuntuu vain lähtökohtana olla päästä asentamaan joku kk-maksullinen palvelu...

nain pikkupohnassa baarin jalkeen sanoisin etta kysymyksesi on vaikea ymmartaa. kokeile kirjoittaa pari rivia enemman,
Kaksportainen kuormanhallinta tarkoittaa, että seurataan sekä taloyhtiön pääsulakkeen, että asuntokohtaisen sulakkeen rajaa. Tämä tulee vastaaun usein siinä tapauksessa, että autojen latauspisteet on asukkaan oman mittarin takana.

Toinen tilanne jossa kaksiportainen kuormanhallinta on hyödyksi: Taloyhtiön latauspisteet on vaikka yhden 3x32A sulakkeen takana, mutta tuota 3x32A kapasiteettia ei voida taada kaikissa olosuhteissa. Jolloin pitää mitata sekä latauspisteiden sulakkeen käyttöastetta, että paljonko taloyhtiön muulta käytöltä riittää latauspistesulakkeelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 232
Garolla on myös uudempi Entity sarja, jossa on aika laajat kuormanhallintaominaisuudet ja lähtökohtaisesti avointa rajapintaa.
 
Liittynyt
17.07.2024
Viestejä
1
Neljän asunnon taloyhtiöön pitäisi tehdä muutoksia sähköauton latausta varten.
Tällä hetkellä katoksessa jokaisella normi schukopistoke, josta käytännössä auton lämmitys hoidettu talvisin. Sähköt katoksessa kuuluu vastikkeeseen.

Sähköjen eriyttäminen asuntokohtaisiksi ja tarvittaessa kaapeloinnin uusiminen on paras ratkaisu, mutta onko jollain kokemusta erillisen mittarin lisäämisestä ja lukeman ilmoituksesta ajoittain? Sähkökeskus muutaman metrin päässä katoksesta. Millaisen laitteen vaatisi mittausta varten, jos ajattelisi hidasta lataamista ilman erillistä kaapelointia? Sähkömies toki tulisi kartoittamaan, mutta jos jollakin alustavasti kokemuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 232
Neljän asunnon taloyhtiöön pitäisi tehdä muutoksia sähköauton latausta varten.
Tällä hetkellä katoksessa jokaisella normi schukopistoke, josta käytännössä auton lämmitys hoidettu talvisin. Sähköt katoksessa kuuluu vastikkeeseen.

Sähköjen eriyttäminen asuntokohtaisiksi ja tarvittaessa kaapeloinnin uusiminen on paras ratkaisu, mutta onko jollain kokemusta erillisen mittarin lisäämisestä ja lukeman ilmoituksesta ajoittain? Sähkökeskus muutaman metrin päässä katoksesta. Millaisen laitteen vaatisi mittausta varten, jos ajattelisi hidasta lataamista ilman erillistä kaapelointia? Sähkömies toki tulisi kartoittamaan, mutta jos jollakin alustavasti kokemuksia?
Onko siellä keskuksessa asuntojen pääsulakkeet ja mittarit myös?

Jos on, niin ei tarvitse edes miettiä erillisiä mittarointeja ja/tai taloyhtiön sähköjä vaan vetää kaikille oma kaapeli oman mittarin ja omien pääsulakkeiden takaa.

Kuormanhallinnan voi toki lisätä, ellei sitten etukäteen tarkista liittymän kuormitusta ja totea siinä olevan reilusti varaa. (Pääkeskuksen koko antaa tästä vihjeitä, jossain lukee sen kiinteistön liittymän sulakekoko)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 826
Neljän asunnon taloyhtiöön pitäisi tehdä muutoksia sähköauton latausta varten.
Tällä hetkellä katoksessa jokaisella normi schukopistoke, josta käytännössä auton lämmitys hoidettu talvisin. Sähköt katoksessa kuuluu vastikkeeseen.

Sähköjen eriyttäminen asuntokohtaisiksi ja tarvittaessa kaapeloinnin uusiminen on paras ratkaisu, mutta onko jollain kokemusta erillisen mittarin lisäämisestä ja lukeman ilmoituksesta ajoittain? Sähkökeskus muutaman metrin päässä katoksesta. Millaisen laitteen vaatisi mittausta varten, jos ajattelisi hidasta lataamista ilman erillistä kaapelointia? Sähkömies toki tulisi kartoittamaan, mutta jos jollakin alustavasti kokemuksia?
Taikasana taitaa tässä olla tuo MID-energiamittari, eli moisella varustettu pömpeli tilalle.
Meillä laitettiin Fibox Heat'n'charge Power, jossa myös kellolla varustettu pistoke pelkkään lämmitykseen, jos naapuripaikalla ei sähköautoa ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 163
Neljän asunnon taloyhtiöön pitäisi tehdä muutoksia sähköauton latausta varten.
Tällä hetkellä katoksessa jokaisella normi schukopistoke, josta käytännössä auton lämmitys hoidettu talvisin. Sähköt katoksessa kuuluu vastikkeeseen.

Sähköjen eriyttäminen asuntokohtaisiksi ja tarvittaessa kaapeloinnin uusiminen on paras ratkaisu, mutta onko jollain kokemusta erillisen mittarin lisäämisestä ja lukeman ilmoituksesta ajoittain? Sähkökeskus muutaman metrin päässä katoksesta. Millaisen laitteen vaatisi mittausta varten, jos ajattelisi hidasta lataamista ilman erillistä kaapelointia? Sähkömies toki tulisi kartoittamaan, mutta jos jollakin alustavasti kokemuksia?
Halvin on tietysti tolppa jossa on mittari ja siitä sitten ilmoittelee lukemaa, mutta jos vaan mitenkään mahdollista niin ehdottomasti jokaiselle oman asunnon mittarin takaa piuhat ja laturi. Saa sitten käyttämänsä sähkön maksaa suoraan oman sähkösopparinsa puitteissa eikä tarvitse kenelläkään ilmoitella mitään jne.

Kustannukset voi jakaa vaikka niin että yhtiön piikkiin kaikille paikoille piuhat ja 16A voimavirtapistoke asennettuna. Siihen sitten jokainen kytkee haluamansa laturin jonka ostaa omalla kustannuksellaan.

Riippuen pääsulakkeista jne niin tuohon vielä kuormanhallinta niin että naapurin lataaminen ei vaikuta muiden lataamisen vaan ainoastaan lataajan muuhun sähkönkäyttöön. Eli asuntokohtaisesti jos kuorma nousee omassa käytössä liikaa niin sitten oma laturi tiputtaa auton lataustehoa. Mutta naapuri saa jatkaa 11kW lataamistaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 232
Halvin on tietysti tolppa jossa on mittari ja siitä sitten ilmoittelee lukemaa, mutta jos vaan mitenkään mahdollista niin ehdottomasti jokaiselle oman asunnon mittarin takaa piuhat ja laturi. Saa sitten käyttämänsä sähkön maksaa suoraan oman sähkösopparinsa puitteissa eikä tarvitse kenelläkään ilmoitella mitään jne.

Kustannukset voi jakaa vaikka niin että yhtiön piikkiin kaikille paikoille piuhat ja 16A voimavirtapistoke asennettuna. Siihen sitten jokainen kytkee haluamansa laturin jonka ostaa omalla kustannuksellaan.

Riippuen pääsulakkeista jne niin tuohon vielä kuormanhallinta niin että naapurin lataaminen ei vaikuta muiden lataamisen vaan ainoastaan lataajan muuhun sähkönkäyttöön. Eli asuntokohtaisesti jos kuorma nousee omassa käytössä liikaa niin sitten oma laturi tiputtaa auton lataustehoa. Mutta naapuri saa jatkaa 11kW lataamistaan.
Mielestäni voimavirtapistoke on ihan turha kustannuksia nostava välivaihe tuossa. Jos pelkän valmiuden haluaa niin sitten pelkkä tyhjä putkitus keskukselta autopaikalle. Tällöin voi sitten vetää sen tarvittavan kaapelin, jos sattuukin esim. olemaan 1x32A hybridi tai muu erilaisella laturilla oleva.
Ja kuormanhallinnan toteutus vaatii joka tapauksessa usein jonkinlaisen kaapeliyhteyden pl. muutamat markkinoilla olevat langattomat ratkaisut.
Ja mitä tulee sulakkeiden suojelemiseen niin prioriteetin pitää olla liittymän/pääkeskuksen sulakkeet. Asunnon oman tulppasulakkeen vaihtaa 5 minuutissa, liittymän palaneen kahvan vaihto vaatii sähkäriä paikalle ja sillä aikaa on sähköt poikki kaikilta muiltakin.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
34
Hei, asun vanhassa rivarissa, jossa toinen autopaikka oven edessä. Ulkovaraston seinässä normaali pistorasia, josta johto menee asunnon sulakekaappiin. Onko kokemusta saako taloyhtiöltä luvan asentaa latausaseman ulkovaraston seinään?

Naapureilla ei ole sähkäreihin innostusta ja saisin näin lataukset omaan laskuun.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 278
Hei, asun vanhassa rivarissa, jossa toinen autopaikka oven edessä. Ulkovaraston seinässä normaali pistorasia, josta johto menee asunnon sulakekaappiin. Onko kokemusta saako taloyhtiöltä luvan asentaa latausaseman ulkovaraston seinään?

Naapureilla ei ole sähkäreihin innostusta ja saisin näin lataukset omaan laskuun.
Kyllä saa luvan jos ei ole aivan urpo isännöitsijä tai hallitus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 232
Hei, asun vanhassa rivarissa, jossa toinen autopaikka oven edessä. Ulkovaraston seinässä normaali pistorasia, josta johto menee asunnon sulakekaappiin. Onko kokemusta saako taloyhtiöltä luvan asentaa latausaseman ulkovaraston seinään?

Naapureilla ei ole sähkäreihin innostusta ja saisin näin lataukset omaan laskuun.
Yhtiöjärjestyksestä kannattaa vilkaista, että onko se osakkaan hallinnassa olevaa. Jos on niin pitäisi riittää pelkkä muutostyöilmoitus.

Jos sinne se piuha kuitenkin menee ja se on asennettu putkittamalla, niin samalla vaivalla sähkäri melkeinpä vaihtaa sen koko piuhan 5x2,5S tms tyyppiseksi, jolloin voi asentaa 11kW nimellistehoisen laturin.

Edit. Tämä siis olettaen, että sitä kaapelia ei ole hyödynnetty n+1 muuhun pistorasiaan, valoon tms.

Ja sen laturin voi sitten vaikka rajoittaa pienemmälle latausvirralle jos pääsulakkeiden riittävyys epäilyttää.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
111
Hei, asun vanhassa rivarissa, jossa toinen autopaikka oven edessä. Ulkovaraston seinässä normaali pistorasia, josta johto menee asunnon sulakekaappiin. Onko kokemusta saako taloyhtiöltä luvan asentaa latausaseman ulkovaraston seinään?

Naapureilla ei ole sähkäreihin innostusta ja saisin näin lataukset omaan laskuun.
Jos on hyvät suunnitelmat, niin fiksu taloyhtiö antaa luvan. Hölmöillä suunnitelmilla fiksu yhtiö ei lupaa anna. Kannattaa olla etukäteen juttusilla hallituksen jäsenten kanssa. Kun asiat on sovittu, niin muutostyöilmoituksella menee.

Sanoisin, että kannattaa ilman muuta vetää uudet piuhat kun autopaikka on oven edessä ja jos sähkökeskuksessa on vapaita paikkoja. Saat isommat tehot ja laturilla on sille tarkoitetut asennukset kaapeleineen, mikä lisännee yhtiön turvallisuuden tunnetta (perustellusti).

Jos talon seinät ovat ”pysyvämpiä” kuin varaston, voisi olla fiksua kiinnittää latausasema talon seinään varaston seinän sijaan, mikäli uusia kaapeleita vedellään.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
34
Kiitos vastauksista. Unohdin sanoa, että rivitalo on rakennenettu vuonna 88. Sähkötaulussa on vanhat putkisulakkeet. Onko tämä ongelma?
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
889
Taikasana taitaa tässä olla tuo MID-energiamittari, eli moisella varustettu pömpeli tilalle.
Meillä laitettiin Fibox Heat'n'charge Power, jossa myös kellolla varustettu pistoke pelkkään lämmitykseen, jos naapuripaikalla ei sähköautoa ole.
Voin suositella, ainakin plugarin latailuun.

Meikä muutti vastarakennettuun taloyhtiöön, jossa oli kyllä sähköautojen latauspaikkoja 12kpl 22kWh -teholla, mutta autotalleissa (7kpl) ei niitä ollut - ei edes valmiutta?! HöHö. Kädenväännön jälkeen meikän autotalliin saatiin juurikin tuollaisen Fiboxin "tyhmän" pömpelin ns. "superschuko"-pistorasialla sekä energiamittarilla. En rehellisesti jaksanut alkaa vääntämään mistään sähköauton latauskapasiteeteista, tuo oli nopea ja helppo toteuttaa. Eikä kerrostaloyhtiössä omalla sähkösopparilla lataaminen edes ole mahdollista. Nyt lataan tuosta onnellisena täydellä 16A -virralla eli käytännössä 3,7kWh eli nykyisen plugarin maximit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 163
Kiitos vastauksista. Unohdin sanoa, että rivitalo on rakennenettu vuonna 88. Sähkötaulussa on vanhat putkisulakkeet. Onko tämä ongelma?
Ei sulakkeiden mallilla nyt sinänsä ole mitään väliä, mutta sillä voi olla jos taulu on liian pieni ja jo täynnä ja jos pitäisi sulakkeita lisäillä. Sitten pitää tehdä jotain isompaa hommaa.
 
Liittynyt
18.05.2021
Viestejä
58
Jos toteutatte taloyhtiöissä sähköautojen latauspisteitä niin toisen sähköliittymän mahdollisuutta latauspisteille kannattaa harkita. Jakeluyhtiöt ovat olleet vastahakoisia näitä myymään mutta viranomainen on nyt linjannut että toinen sähköliittymä tulee myydä jos taloyhtiö sellaisen tilaa..Ohessa Energiaviraston päätös ja Energiateollisuus ry:ltä jakeluyhtiöille mennyt ohjeistus..

Energiaviraston kannanotto useasta sähköliittymästä samaan kohteeseen

Julkaistu: 17.6.2024

Energiaviraston 12.6.2024 toimittama kanta on, että verkonhaltijan on tarjottava kohteessa tai alueella jo liittyneelle liittyjälle toista tai tarvittaessa useampaakin liittymää liittyjän tätä pyytäessä. Verkonhaltija voi tällöin kuitenkin poiketa vyöhykehinnoittelusta ja hinnoitella liittymän tapauskohtaisesti, perustuen laajennuskustannuksiin sekä kapasiteettivarausmaksuun.
ET:n tietojen mukaan prosessi käynnistyi, kun taloyhtiö pyysi verkkoyhtiöltä toista sähköliittymää, tarkoituksena käyttää sitä sähköautojen lataukseen. Oleellista tapauksessa on, että molemmat sähköliittymät olisivat olleet saman tahon hallinnassa. Viraston tuoreen kannanoton mukaan toisen liittymän saamisen ehtona ei siis voi olla se, että tilaajalla olisi eri Y-tunnus.

Toisen tai useamman liittymän toimittaminen kohteessa jo liittyneelle liittyjälle
Energiavirasto toteaa, että verkonhaltijan on tarjottava kohteessa tai alueella jo liittyneelle liittyjälle toista tai tarvittaessa useampaakin liittymää liittyjän tätä pyytäessä. Vastaavissa tapauksissa verkonhaltija voi kuitenkin poiketa vyöhykehinnoittelusta ja hinnoitella liittymän tapauskohtaisesti. Alla on perusteltu asiaa tarkemmin.
Perusteet toisen liittymän tarjoamiselle samassa kohteessa jo liittyneelle liittyjälle
Sähkömarkkinalain 19 §:n mukainen kehittämisvelvollisuus edellyttää verkonhaltijalta verkon käyttäjien kohtuullisten palvelutarpeiden täyttämistä. Kehittämisvelvollisuus edellyttää, että verkonhaltija rakentaa, kehittää ja ylläpitää verkkoa siten, että verkon käyttäjien kohtuulliset palvelutarpeet tulevat tyydytetyksi ja että verkkoon voidaan liittää vaatimukset täyttäviä liittyjiä. Lisäksi kehittämisvelvollisuus edellyttää verkonhaltijalta kustannustehokkuutta.
Energiavirasto katsoo, että toisen tai useammankin liittymän toimittamisessa kohteessa jo liittyneelle liittyjälle, kyseessä on asiakkaan kannalta kohtuullinen palvelutarve, jonka vain vastuualueen verkonhaltija voi täyttää. Kehittämisvelvollisuuden voidaan katsoa velvoittavan verkonhaltijaa liittämään sen verkkoonsa vaatimukset täyttäviä liittyjiä, riippumatta siitä, onko kyseessä uusi liittyjä vai vanhan liittyjän tarve kohteessa toiselle liittymälle. Kehittämisvelvollisuuden kannalta asiassa oleellista on vain se, että verkkoon on mahdollista liittää vaatimukset täyttäviä liittyjiä, täyttää verkon käyttäjien kohtuulliset palvelutarpeet sekä tuottaa asiakkaille palvelua kustannustehokkaasti.
Asiakkaan tarve toiselle liittymälle samaan kohteeseen perustuu usein kustannustehokkuuteen. Joissain tapauksissa asiakkaan palvelutarvetta ei ole välttämättä käytännössä mahdollista täyttää ollenkaan olemassa olevan liittymäoikeutta kasvattamalla. Asiakkaiden palvelutarpeet toiselle liittymälle tulevat oletettavasti yleistymään liikenteen sähköistymisen myötä, kun olemassa oleville kiinteistöille on tarvetta toteuttaa sähköajoneuvojen latauspisteitä. Toisen erillisen liittymän kautta tehty suunnitelma voi osoittautua tapauksesta riippuen kokonaiskustannuksiltaan halvemmaksi ratkaisuksi kuin liittymätehon kasvattamisen kautta tehty toteutus. Kahden liittymän kautta tehty toteutus voi olla joissain tapauksissa sekä asiakkaan että verkonhaltijankin kannalta kustannustehokkain ratkaisu. Edellä olevaan viitaten on perusteltua ja kohtuullista, että asiakkaille mahdollistetaan toteuttaa sen kohtuulliset palvelutarpeet sähkön käytön lisäämiselle mahdollisimman kustannustehokkaalla tavalla.
Jotta toiminta ohjaisi asiakasta tosiasiallisesti kokonaiskustannuksiltaan tehokkaisiin ratkaisuihin, on tärkeää, että toisen liittymän hinnoittelussa olisi mahdollista soveltaa mahdollisimman kustannusvastaavaa mutta kuitenkin edelleen tasapuolista ja syrjimätöntä hinnoitteluperiaatetta.
Viraston antaman ohjeistuksen noudattamatta jättäminen
Mikäli verkonhaltija ei suostu tarjoamaan kohteessa verkkoon liittyneelle liittyjälle toista liittymää, niin kyseeseen voi tulla toiminta, joka ei ole sähkömarkkinalain 18 §:n ja 19 §:n mukaista. Tällaisen toiminnan voidaan katsoa johtavan tehottomiin ja tarpeettoman kalliisiin ratkaisuihin sekä syrjivään ja perusteettomaan toimintaperiaatteeseen, jossa ei täytetä asiakkaiden kohtuullisia palvelutarpeita verkkoon liittämiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2021
Viestejä
58
Jos on hyvät suunnitelmat, niin fiksu taloyhtiö antaa luvan. Hölmöillä suunnitelmilla fiksu yhtiö ei lupaa anna. Kannattaa olla etukäteen juttusilla hallituksen jäsenten kanssa. Kun asiat on sovittu, niin muutostyöilmoituksella menee.

Sanoisin, että kannattaa ilman muuta vetää uudet piuhat kun autopaikka on oven edessä ja jos sähkökeskuksessa on vapaita paikkoja. Saat isommat tehot ja laturilla on sille tarkoitetut asennukset kaapeleineen, mikä lisännee yhtiön turvallisuuden tunnetta (perustellusti).

Jos talon seinät ovat ”pysyvämpiä” kuin varaston, voisi olla fiksua kiinnittää latausasema talon seinään varaston seinän sijaan, mikäli uusia kaapeleita vedellään.
Tähän sen verran että taloyhtiöiden palovakuutuksiin on tullut muutoksena, että latauspisteen etäisyys tulee olla n. 10m asuinrakennuksesta. Kannattaa olla tarkkoina vakuutushetojen kanssa, ettei tule paha mieli jos talo jostain syystä palaa sähköauton takia palaa..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 232
Tähän sen verran että taloyhtiöiden palovakuutuksiin on tullut muutoksena, että latauspisteen etäisyys tulee olla n. 10m asuinrakennuksesta. Kannattaa olla tarkkoina vakuutushetojen kanssa, ettei tule paha mieli jos talo jostain syystä palaa sähköauton takia palaa..
Minkä yhtiöiden toimesta? Sikäli kun itse asiaa aiemmin varmistin OP Pohjolan aiemman päättömän suojeluohjeen takia niin mitään tuollaista ei uudessa päivitetyssä versiossa ole.

On siellä toki edelleen vähän hölmöjä juttuja kuten:
Erota latausalue muusta alueesta keltaisilla viivoilla tai muilla merkinnöillä.
Lähde: https://tuoteasiakirjat.op.fi/pds?l...39c40493fde7c4e50_iv_609e968834d1610f5dee4367
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
111
Tähän sen verran että taloyhtiöiden palovakuutuksiin on tullut muutoksena, että latauspisteen etäisyys tulee olla n. 10m asuinrakennuksesta. Kannattaa olla tarkkoina vakuutushetojen kanssa, ettei tule paha mieli jos talo jostain syystä palaa sähköauton takia palaa..
Onko tuosta tarkempaa tietoa? Aika hurja, jos koskee yksittäistä AC-laturia.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
34
Hei, asun vanhassa rivarissa, jossa toinen autopaikka oven edessä. Ulkovaraston seinässä normaali pistorasia, josta johto menee asunnon sulakekaappiin. Onko kokemusta saako taloyhtiöltä luvan asentaa latausaseman ulkovaraston seinään?

Naapureilla ei ole sähkäreihin innostusta ja saisin näin lataukset omaan laskuun.
Kuukausi mennyt niin laitetaan päivitystä. Kuuteen firmaan ottanut yhteyttä s-postilla, jotka asentavat latausasemia. Näistä 1 on vastannut s-postiin ja soittikin vielä. Tiistaina sanoi että laittaa tarvittavat laput muutostyöilmoitukseen, mutta mitää ei ole kuulunu sen jälkeen.

Vissiin töitä riittävästi, kun ei viitsitä vastata edes s-posteihin.
 

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 790
Kuukausi mennyt niin laitetaan päivitystä. Kuuteen firmaan ottanut yhteyttä s-postilla, jotka asentavat latausasemia. Näistä 1 on vastannut s-postiin ja soittikin vielä. Tiistaina sanoi että laittaa tarvittavat laput muutostyöilmoitukseen, mutta mitää ei ole kuulunu sen jälkeen.

Vissiin töitä riittävästi, kun ei viitsitä vastata edes s-posteihin.
Näin se valitettavasti on että jos kalenterissa on riittävästi suurempaa keikkaa (ja varsinkin b2b-keikkaa) että firma pyörii, niin ei sinne yksittäisiä kotilatausasemien asennuskeikkoja haluta ottaa. Kannattaa oman kylän facebook-ryhmästä kysellä, sieltä yleensä löytyy joku, joka sitten vaikka töiden jälkeen tulee firaabelina tai omalla toiminimellään tekemään.
 
Liittynyt
15.08.2024
Viestejä
8
Autot | Tuhansia taloja voi odottaa yllätys ja valvontapartio, jos ne eivät tee parkkipaikalleen pientä investointia pikimmiten

Pitäisi olla 31.12.2024 mennessä yli 20 autopaikalle asennettu laturi, niin pahimmillaan pitää uusia sähköverkkoa eli uusia kaapeleita yms... Onko välttämättä muuttotappiokunnissa taloyhtiöillä rahaa tähän
Juuri näin. Kupari on kallista ja kahdessa yhtiössä, joissa asiaan olen perehtynyt syöttökaapelia ei oltu juuri ylimitoitettu, joten kesti 5kpl vaihtoja latausasemiin. Eli hyvin nopeasti alkaa kaapelointiremontti. Yksinkertainen homma näissä, ja tarjous näissä jo ~30-35k €.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 232
Autot | Tuhansia taloja voi odottaa yllätys ja valvontapartio, jos ne eivät tee parkkipaikalleen pientä investointia pikimmiten

Pitäisi olla 31.12.2024 mennessä yli 20 autopaikalle asennettu laturi, niin pahimmillaan pitää uusia sähköverkkoa eli uusia kaapeleita yms... Onko välttämättä muuttotappiokunnissa taloyhtiöillä rahaa tähän
Juuri näin. Kupari on kallista ja kahdessa yhtiössä, joissa asiaan olen perehtynyt syöttökaapelia ei oltu juuri ylimitoitettu, joten kesti 5kpl vaihtoja latausasemiin. Eli hyvin nopeasti alkaa kaapelointiremontti. Yksinkertainen homma näissä, ja tarjous näissä jo ~30-35k €.
Lain vaatimukset täyttää yhdellä (1 kpl) latauspisteitä, joka voi olla vaikka 1x16A eli 3,7kW. Tämä maksaa tyyliin alle tonnin.

Ja jos kaapeloinnit/liittymä ei tuota lisäystä kestä niin sähköremontti olisi joka tapauksessa pitänyt tehdä jo aikaa sitten.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 040
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 289
Autot | Tuhansia taloja voi odottaa yllätys ja valvontapartio, jos ne eivät tee parkkipaikalleen pientä investointia pikimmiten

Pitäisi olla 31.12.2024 mennessä yli 20 autopaikalle asennettu laturi, niin pahimmillaan pitää uusia sähköverkkoa eli uusia kaapeleita yms... Onko välttämättä muuttotappiokunnissa taloyhtiöillä rahaa tähän
Hyvin harva taloyhtiö omistaa sellaista yli 20 parkkipaikan kiinteistöä, joka ei olisi asuinkäytössä.

Linkkaamasi HS-uutinen:
"”Latauslaki” edellyttää, että muussa kuin asuinkäytössä oleviin ja yli 20 pysäköintipaikkaa sisältäviin kiinteistöihin pitää asentaa latauspiste. Takaraja on vuodenvaihde.".
 
Liittynyt
15.08.2024
Viestejä
8
Hyvin harva taloyhtiö omistaa sellaista yli 20 parkkipaikan kiinteistöä, joka ei olisi asuinkäytössä.

Linkkaamasi HS-uutinen:
"”Latauslaki” edellyttää, että muussa kuin asuinkäytössä oleviin ja yli 20 pysäköintipaikkaa sisältäviin kiinteistöihin pitää asentaa latauspiste. Takaraja on vuodenvaihde.".
Juu eli koskee näitä yhtiöitä joilla on asuntokohtaiset parkkipaikat yhtiön parkkipaikoilla. Näitä lienee paljon isolla peellä. Yhtiö hoitaa tietenkin kalusteiden vaihdon. (ja sen myötä koko syöttöjärjestelmän kaapeleineen, lähtöineen, sulakkeineen)
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
7 209
Lain vaatimukset täyttää yhdellä (1 kpl) latauspisteitä, joka voi olla vaikka 1x16A eli 3,7kW. Tämä maksaa tyyliin alle tonnin.

Ja jos kaapeloinnit/liittymä ei tuota lisäystä kestä niin sähköremontti olisi joka tapauksessa pitänyt tehdä jo aikaa sitten.
Vaikka 1kpl latauspiste, silti on oltava latsuspistevalmius xx-määrä

Sähköautojen latauspisteet tulevat yritysten parkkipaikoille | Lumme Energia

Uusissa ja laajamittaisesti korjattavissa kiinteistöissä sähköautojen latauspisteitä tarvitaan seuraavasti:

• Jos pysäköintipaikkoja on 11-50 tarvitaan yksi suuri (yli 22 kW) tai vähintään yksi normaalitehoinen (3,8–22 kW) latauspiste.
• Jos pysäköintipaikkoja on 51-100 tarvitaan yksi suuri (yli 22 kW) tai vähintään kaksi normaalitehoista (3,8–22 kW) latauspistettä.
• Jos pysäköintipaikkoja on yli sata tarvitaan yksi suuri (yli 22 kW) tai vähintään kolme normaalitehoista (3,8–22 kW) latauspistettä.

Kun kiinteistöllä on 11–30 pysäköintipaikkaa, on lisäksi asennettava latauspistevalmius vähintään 50 prosenttiin pysäköintipaikoista.

Jos pysäköintipaikkoja on yli 30, latauspistevalmius on asennettava vähintään 20 prosenttiin pysäköintipaikoista kuitenkin niin, että latauspistevalmius on vähintään 15 pysäköintipaikassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 232
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 289
Juu eli koskee näitä yhtiöitä joilla on asuntokohtaiset parkkipaikat yhtiön parkkipaikoilla. Näitä lienee paljon isolla peellä. Yhtiö hoitaa tietenkin kalusteiden vaihdon. (ja sen myötä koko syöttöjärjestelmän kaapeleineen, lähtöineen, sulakkeineen)
Meidän taloyhtiössä on yli 20 asuntokohtaista parkkipaikkaa yhtiön kiinteistön parkkipaikoilla. Meidän yhtiötä ei koske tuo 31.12.2024 voimaan tuleva latauspisteiden asentamisvelvoite.
Screenshot_2024-09-17-13-04-14-22_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Lähiössämme on lähes tuhat taloyhtiöitä. Tiedän joukossa olevan viisi taloyhtiötä, jotka omistavat osuuden parkkiyhtiöstä, joka tarjoaa maillaan pysäköintiruudut osakasyhtiöiden osakkaille (=asukkaat). Noitakaan viittä taloyhtiötä latauspistevaatimus ei koske, sillä niillä kiinteistöillä ei ole ainuttakaan rakennusta saati lämmitettävää rakennusta.

Kerrotko tarkemmin, missä tuollaisia taloyhtiöitä on, joita uusi latauspistevaatimus koskee? Onko niillä omistuksessa jokin toinen kiinteistö, jolle on rakennettu yli 20 parkkipaikan lisäksi lämmitettävä/jäähdytettävä halli tai varasto? Onko sellaisia muka paljon isolla P:llä?


"Ei asuinkäytössä olevaan rakennukseen, joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa rakennuksen sisällä tai samalla kiinteistöllä, pitää asentaa sähköauton latauspiste viimeistään 31.12.2024."

"Asennusvaatimus ei koske
asuinkäytössä olevia rakennuksia (kerrosalasta vähintään puolet asumiskäytössä)"
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
253 086
Viestejä
4 405 362
Jäsenet
73 094
Uusin jäsen
Jussi_T

Hinta.fi

Ylös Bottom