Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 698
Sveitsissä ilmeisesti todettu että Easee Charge ja Easee Home ovat vaatimukset täyttäviä. Jokohan näitä kohta saisi taas Onniselta ettei tarvitse Belgiasta tilata.

Tiedä sitten mikä käytäntö milläkin mailla on, mutta Ruotsissä käsittääkseni hiertää edelleen se, että Easeen vikavirtasuoja on elektroninen eikä elektromekaaninen. Ilmeisesti Suomessa ollaan kerrankin svenskejä edellä jossain. Meillä nuo on sallittu. SFS 6000:sesta kansallinen poikkeama:
HUOM. 4 Standardin SFS-EN 61851-1 mukaisten latausasemien sisään rakennettuja vikavirtasuojia ei koske
standardin SFS 6000-5-53 Luvun 531 vaatimus standardin SFS-EN 61008-2-1 tai SFS-EN 61009-2-1 mukaisuudesta
(jännitteestä riippumattomuudesta).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 184
Sveitsissä ilmeisesti todettu että Easee Charge ja Easee Home ovat vaatimukset täyttäviä. Jokohan näitä kohta saisi taas Onniselta ettei tarvitse Belgiasta tilata.
Ei ole kyllä sen tuon taivaallistakaan merkitystä millekään mitä sveitsiläiset viranomaiset tuosta ajattelevat. Miksi se ketään kiinnostaisi?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
992
Minkälaisia latausvirtoja olette saaneet käyttöön taloyhtiöissä? Meillä on seitsemän huoneiston rivitalo, jossa talonkäyttösulake 35A. Halukkaita latausaseman laittajia on mahdollisesti kaksi, jotka jakavat saman tolpan (16A per tolpan puoli, keskuksessa 25A sulake per vaihe/tolppa). Itse tuosta aprikoin äkkiseltään, että talonkäyttösulakkeen kokoa ei tarvitsisi muuttaa jos nämä kaks lataajaa sitoutuvat lataamaan maksimissaan 8A-10A virralla (tällöinhän se vastaa about säteilylämmitintä + sisätilanlämmitintä). Nyt molemmilla käyttäjillä on säteilylämmitin + sisätilanlämmitin käytössä.

Tänään olisi taloyhtiön kokous ja tuosta pitäisi jotain osata keskustella.

Onko muuten kokemusta sellaisesta tilanteesta, jossa yhden tolpan jakavista käyttäjistä toinen ei halua laittaa tuota latauksen mahdollistavaa tolppaa mutta toinen haluaa ja samassa taloyhtiössä on kaksi asukasta jotka myös jakavat tolpan ja he molemmat haluavat laittaa latauksen mahdollistavan tolpan. Jos taloyhtiö päättää, että asukkaat saavat omalla kustannuksella vaihdattaa tolppansa latauksen mahdollistavaksi tolpaksi, niin onko se tälle ensimmäisenä kuvatulle sellainen tilanne, että tämä joutuu maksamaan tolpan kokonaisuudessaan itse jos sen haluaa laittaa ja jälkimmäisessä tapauksessa käyttäjät jakavat kulun?
Mikä on tämä talonkäyttösulake? Miten teillä tulee sähköt noille tolpille ja asunnoille? Ovatko autopaikat omilla osakkeilla, yhtiön omistuksessa (vuokrattuna asukkaille/osakkaille), vai jotenkin muuten järjestettynä?

Kannattaa todennäköisesti teettää joku kartoitus ensin, jossa selvitetään liittymä- ja pääsulakekoot, tarkastetaan liittymän toteutunut kuormitus, kaapelointi ym. ja sen perusteella sitten haarukoidaan eri tasoiset investointivaihtoehdot.

Osakeyhtiölaki määrittää miten osakkaita tulee kohdella. Niissä raameissa vaihtoehtoja on paljon miten järjestää viimeisen kysymyksesi juttuja. Yleisesti ottaen en tässä kohtaa enää suosittelisi mitään "yhtiö sallii omalla kustannuksella vaihtaa lataustolpan" jos halutaan välttää mahdollisia ongelmia siinä kohtaa kun piha on täynnä mitäsattuu viritelmiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 379
Onko kukaan törmännyt latureihin, jotka tukisivat kaksi portaista kuormahallintaa ilman erillistä maksullista palvelua?
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
586
Onko kukaan törmännyt latureihin, jotka tukisivat kaksi portaista kuormahallintaa ilman erillistä maksullista palvelua?
Evlataa.fi on tuollaisia toteuttanut:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 379
Tässä taas yksi referenssikeissi tilanteesta, jossa nopeat 11kW latauspisteet on asukkaan mittarin takana, ja kaksiportainen dynaaminen kuormanhallinta huolehtii ettei asunnon eikä taloyhtiön sulake pauku. Hintaa per asunto ~2500€ josta nykyisen, pienemmän ARA-tuen myötä tulisi ~1600€/asunto.

Tässähän ilmeisesti luovuttiin tuosta kaksi portaisesta kuormanhallinnasta lopulta ja korotettiin liittymä ettei sitä tarvitsi.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
586
Tässähän ilmeisesti luovuttiin tuosta kaksi portaisesta kuormanhallinnasta lopulta ja korotettiin liittymä ettei sitä tarvitsi.
Kappas, niimpäs olikin. Se oli toinen referenssi jossa tuota kaksiportaista palveluvapaata kuormanhallintaa käytettiin:


Kyseinen ratkaisu on siis GARO GLDBC ja sellaisen asentaa varmasti joku muukin taho kuin evlataa. Muilla firmoilla tuntuu vain lähtökohtana olla päästä asentamaan joku kk-maksullinen palvelu...

nain pikkupohnassa baarin jalkeen sanoisin etta kysymyksesi on vaikea ymmartaa. kokeile kirjoittaa pari rivia enemman,
Kaksportainen kuormanhallinta tarkoittaa, että seurataan sekä taloyhtiön pääsulakkeen, että asuntokohtaisen sulakkeen rajaa. Tämä tulee vastaaun usein siinä tapauksessa, että autojen latauspisteet on asukkaan oman mittarin takana.

Toinen tilanne jossa kaksiportainen kuormanhallinta on hyödyksi: Taloyhtiön latauspisteet on vaikka yhden 3x32A sulakkeen takana, mutta tuota 3x32A kapasiteettia ei voida taada kaikissa olosuhteissa. Jolloin pitää mitata sekä latauspisteiden sulakkeen käyttöastetta, että paljonko taloyhtiön muulta käytöltä riittää latauspistesulakkeelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 014
Garolla on myös uudempi Entity sarja, jossa on aika laajat kuormanhallintaominaisuudet ja lähtökohtaisesti avointa rajapintaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 269
Viestejä
4 231 390
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom