Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
15
Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 295
Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö?
On, mutta hybridissä saat vielä lisäksi polttomoottorin murheet: huollot, öljynvaihdot, jakopää, yms. Ja vielä lisäksi se on kiva kuunnella kun -30'C pakkasella lähdet pihasta sähköllä liikkeelle ja jossain vaiheessa auto täräyttää moottorin säksättämään ilman minkäänlaista esilämmitystä. On todella härskin kuuloinen...
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 473
Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.
Itse mietin ennen uuden sähkiksen tilaamista, että jos olisinkin ottanut jonkun 2016-18 / 25-30k Model S:n ja ajellut sillä akkuvikaan asti, minkä jälkeen olisin uusinut koko paketin mikäli sen rempan hinta olisi jotain 10-15k. Tällöin olisi mahdollisesti rungoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan hyvä sähköauto uudella akulla millä hintaa n. 40k. Eli tuossa tapauksessa olisin jo budjetoinut sen akun siihen käytetyn auton hintaan lisänä. V

Vanhemmassa sähköautossa tuntuisi paremmalta vaihtaa koko akusto kerralla kuin odotella koko paketin hiljaista hiipumista ja yksittäisten moduulien vikaantumista ja vaihtoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 408
Kiinnostelisi Taycan kun jossain vaiheessa i4 menee vaihtoon, niin onko Porschella tosiaan niin että auton tehdastakuuta saa jatkettua 14 vuotiaaksi asti?

Taycanin korjauskulut omalla rahalla vanhemmiten varmaan aika raikkaat, kun näyttäisi perus 3v jatkotakuu maksavan enemmän ku 911 malliin, mutta ihan kohtuullinen reilu tonni/vuosi.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 519
Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.
Eipä nuo akkujen totaaliset paskoontumiset taida niin yleisiä olla? Noin muutenkin, tuotahan se takuuajan jälkeen autoilu on käyttövoimasta riippumatta. Teoriassa "koska vaan" voi leipoa kone kiinni, vaihdelaatikko räjähtää tai tulla muita tuhansien eurojen remontteja. Vaatii toki paskaa tuuria, mutta sellaista se on. Toki erona on se, että käytettykin sähkis maksaa tällä hetkellä kymmeniä tuhansia euroja, jolloin ne kalliitkin viat on melkein "pakko" korjata, siinä missä jonkun muutaman tonnin maksaneen dinonpieruvehkeen voi pistää suoraan paaliin ja ostaa rempan hinnalla "uuden".

Muttajoo, itse olen tosiaan alkanut miettimään vähän saman suuntaisia kuin sinäkin, että järjettömästi arvoaan vuotavan uuden sähkärin sijaan ostaisikin jonkun vähän vanhemman ja rullatumman. Todennäköisesti se käytetty sähköauto on kuitenkin paljon riskittömämpi kuin vastaava polttis, jossa on valtavan paljon enemmän kuluvia mekaanisia osia. Toki täyssähköissä on sitten tuo akustohomma ja muutenkin paljon ajan kanssa mahdollisesti porsivaa elektroniikkaa, mutta samaahan se on nykyään polttiksissakin.

Itseasiassa ihan samaan tapaan just tuossa huomasin esim. yhden jonkun 125 tkm tms. rullatun vm 2019 Teslan Model S:n ja rupesin miettimään olisiko tuollainen ihan kahjo ostos. Hintaa kuitenkin selvästi uutta model 3 vähemmän, mutta hitosti enemmän autoa ilman uusien Teslojen halpuutuksia ja typeryyksiä...
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 760
Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.
Plugarissa akku joutuu ihan erilaiselle rasitukselle, kun se puretaan täydestä tyhjiin lähes jokaisella ajokerralla. Valmistajan jättämät marginaalit huomioiden, mutta silti syklejä tulee ihan eri määrä kuin täyssähköautoon, ja ne syklit tahtoo olla 100% -> 0% -> 100%, joita ei täyssähkössä juuri tule kun ei sitä tyhjäksi ajeta ja monesti ladataankin vain 80%.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
421
Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.
Meb moduularinen ja taitaa olla sen jotain 2600e per moduuli merkkarilla. Omassa menossa jo toinen takuuseen. Teslassa ei liene ongelmia kun katsoo tyyppivikaiset vuosimallit ja akkutyypit.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 707
Kiinnostelisi Taycan kun jossain vaiheessa i4 menee vaihtoon, niin onko Porschella tosiaan niin että auton tehdastakuuta saa jatkettua 14 vuotiaaksi asti?

Taycanin korjauskulut omalla rahalla vanhemmiten varmaan aika raikkaat, kun näyttäisi perus 3v jatkotakuu maksavan enemmän ku 911 malliin, mutta ihan kohtuullinen reilu tonni/vuosi.
@Sampsa varmasti on tutkinut asiaa tuoreena Taycanin omistajana?
Kyllä, jos

a) auton on ostanut uutena niin 2 vuoden jälkeen takuuta voi jatkaa

b) jos auton on ostanut käytettynä Porsche Centeristä niin autolla on 1 vuoden Approved-jatkotakuu eli se on käynyt ja läpäissyt 111 kohdan pre purchase inspectionin, sen jälkeen takuuta voi jatkaa

c) jos auto ostetaan muualta kuin Porsche Centeristä, sille täytyy tehdä ja läpäistä 111 kohdan pre purchase inspectionin ja autolla on 1 vuoden karenssi ennen kuin Porschen Approved-takuu voi astua voimaan, jälkeen takuuta voi jatkaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 354
Kyllä, jos

a) auton on ostanut uutena niin 2 vuoden jälkeen takuuta voi jatkaa

b) jos auton on ostanut käytettynä Porsche Centeristä niin autolla on 1 vuoden Approved-jatkotakuu eli se on käynyt ja läpäissyt 111 kohdan pre purchase inspectionin, sen jälkeen takuuta voi jatkaa

c) jos auto ostetaan muualta kuin Porsche Centeristä, sille täytyy tehdä ja läpäistä 111 kohdan pre purchase inspectionin ja autolla on 1 vuoden karenssi ennen kuin Porschen Approved-takuu voi astua voimaan, jälkeen takuuta voi jatkaa
Kattaako tuo jatkotakuu myös suurjänniteakun?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 354
Ja Porschen tapauksessa varmaan lisätakuuta ylläpidetään osittain myös jälleenmyyntiarvon säilyttämiseksi? Merkki on kuitenkin vähän enemmän paijausta ja keräilyä kuin perus Toyota.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 351
On, mutta hybridissä saat vielä lisäksi polttomoottorin murheet: huollot, öljynvaihdot, jakopää, yms. Ja vielä lisäksi se on kiva kuunnella kun -30'C pakkasella lähdet pihasta sähköllä liikkeelle ja jossain vaiheessa auto täräyttää moottorin säksättämään ilman minkäänlaista esilämmitystä. On todella härskin kuuloinen...
Täytyy sanoa, että kiinnostaisi mikä auto tuollaista tekee? Joo, toki liioitella voi mutta ei siitä mitään hyötyä ole. Yksikään auto joihin itse olen törmännyt ei vastaavassa skenaariossa toimi noin.

Mitä esim. noihin akkumarginaaleihin tulee, niin jo käytettävissä olevan akun suhteen esim. omaan Kian ladattavaan polttis käynnistyy 16% hybridiakun varauksella. Tuohon päälle vielä vakiona mukaan leivottu marginaali, joten aika vaikea akkua on saada ajettua 0% asti.
 

skl

Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
589
Ainakin mun aiempi C350E toimi juuri noin. Ei toki -30 toiminut sähköllä ollenkan vaan täräytti sen heti kylmänä käyntiin. Ensimmäisen (ja viimeisen) vuoden aikana piti teettää kaksi väliöljynvaihtoa, talvella keräsi loka- tammikuun aikana 2.6l bensaa öljyn sekaan.
 

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
22
On, mutta hybridissä saat vielä lisäksi polttomoottorin murheet: huollot, öljynvaihdot, jakopää, yms. Ja vielä lisäksi se on kiva kuunnella kun -30'C pakkasella lähdet pihasta sähköllä liikkeelle ja jossain vaiheessa auto täräyttää moottorin säksättämään ilman minkäänlaista esilämmitystä. On todella härskin kuuloinen...
Tästä syystä jäi itelläkin hybridivaihe väliin, kun hintaa on lähes samat tai jopa enemmän kuin sähköautolla, huollot maksaa toisen munuaisen ja hajoavia kalliita osia on moninkertaisesti.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 350
Itse kyllä ajoin 3 vuotta hybridillä ennen sähköautoa. Ei siinä ollut mitään ongelmia. Ainut ero oli sähköautoon, että sillä pääsi talvellakin kevyesti 700 km yhdellä tankkauksella + latauksella. Sähköautolla ei pääse edes puolia.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
171
Täytyy sanoa, että kiinnostaisi mikä auto tuollaista tekee? Joo, toki liioitella voi mutta ei siitä mitään hyötyä ole. Yksikään auto joihin itse olen törmännyt ei vastaavassa skenaariossa toimi noin.
Jos kylmäkäynnistyksestä puhutaan, niin hyvin moni uudempi auto tekee sitä euro6 päästömääräysten tai niiden tiukentuneen/muuttuneen tulkinnan takia, jonka seurauksena monen auton tehdasasenteiset webastot lämmittävät vain matkustamoa. Volvoissa tämä uudistus tuli mallivuodelle 2020, useisiin Saksalaisiin samoihin aikoihin. Hybridit saattaa käynnistää koneen kylmänä lyhyen sähköajon jälkeen, polttomoottorivehkeet tekevät sen heti.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 351
Tuossakin vaan on aika paljon eroa, että siitä otettaisiin täysi teho tai että se käynnistetään. Polttis lähtee pakkasella suoraan käyntiin, mutta niin noilla lämmöllä lähtee myös suurimmaksi osaksi myös hybridi. Jonkin verran eroa sitten on, että otetaanko tehoja moottorista vai ei. Itsellä esim. pääsääntöisesti moottori on joo käynnissä kylmässä, mutta sähkömoottori pyörittää niitä pyöriä ellei sitä kaasupedaalia lyö lattiaan. Tuntuu tyhmältä hakea skenaariota tilanteesta joka polttiksella on pääsääntöisesti pahempi. Valmistajan tehtävä on sitten hoitaa moottori käyttö sitten, että se normaalilla käytöllä kestää. Siksi noi 60 asteiset moottorit jollain Bemarilla tai minillä pistää silmään, kun itsellä ainakin mittaristossa oleva mittari käytännössä alkaa jostain 50:stä(ja tänäänkin moottori lämpesi 0,9l/100km kulutuksella 68 kilometrin aikana siihen 90+ asteeseen). Eikä edes polttista käynnistetty lämmityksen takia kun kerran kabiinissa oli riittävän lämmintä muutemkin (tämä siis korelaisella Kialla).

About 70000 kilsaa ja kolme vuotta myöhemmin on tosiaan puheohjaussoitin hajonnut ja se meni takuuseen. Muuten perushuoltoa mitä nyt ainakin kerran moottoriohjausyksikkö on päivitetty. Niin ja navigointi/infotainment päivityksiä tulee yleensä kerran vuoteen, jossain bugien kohdalla vähän nopeammin (näitä päivityksiä voi itse läppärillä netistä ladata ja tikulla päivittää, itsellä my21 joten noin kun my22 lähtien OTA toimii).

Sinänsä sähköautoilla on sama softa ja softakauppakin joka tuli näihin vanhempiinkin tässä vuoden aikana. Eipä Ceediin toki mitään buustipäivityksiä sähköautojen tapaan ole ostettavissa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
158
Käy katsomassa pari Kokkolan autohuollon videota ja toteat että hybridit kannattaa jättää kauppaan ja pitäytyä täyssähköissä.
Liisarina otin aikoinaan tuollaisen e-bemarin. Arvailin, että eivät kestä ja kallista tulee olemaan .. Noh, nyt arvotaan Y-teslan kanssa --- mutta siinä parasta että näitä on niin paljon, että korjauksen hoitaa markkinatalous -- toisin kuin oikeastaan missään muussa sähköautossa tältä hetkeltä.
 
Liittynyt
14.08.2019
Viestejä
26
Kyllä, jos

a) auton on ostanut uutena niin 2 vuoden jälkeen takuuta voi jatkaa

b) jos auton on ostanut käytettynä Porsche Centeristä niin autolla on 1 vuoden Approved-jatkotakuu eli se on käynyt ja läpäissyt 111 kohdan pre purchase inspectionin, sen jälkeen takuuta voi jatkaa

c) jos auto ostetaan muualta kuin Porsche Centeristä, sille täytyy tehdä ja läpäistä 111 kohdan pre purchase inspectionin ja autolla on 1 vuoden karenssi ennen kuin Porschen Approved-takuu voi astua voimaan, jälkeen takuuta voi jatkaa
Lisätään tähän vielä kaksi vaihtoehtoa: (edit eli e lisätty)

d) on ostanut alle 2v auton käytettynä mistä vain eli tehdastakuu voimassa ja sen voimassaoloaikana voi tuota jatkaa ilman tarkastusta 14v asti.
Itse tein näin ja tuota nyt jatkettuna 4vuotiaaksi asti. Kun jatkaa taas tuon aikana niin ei tarkastusta tarvita.
e) ostaa minkä ikäisen Porssen tahansa yksityishenkilöltä kun siinä jatkotakuu voimassa niin myös sitä voi jatkaa kuten kohdassa d).
-Jari-
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
961
Itse kyllä ajoin 3 vuotta hybridillä ennen sähköautoa. Ei siinä ollut mitään ongelmia. Ainut ero oli sähköautoon, että sillä pääsi talvellakin kevyesti 700 km yhdellä tankkauksella + latauksella. Sähköautolla ei pääse edes puolia.
Tuo on se tradeoff jonka joutuu (vielä toistaiseksi) sähköautoon siirtyvä tekemään.
Ennen ajelin 1200km tankillisella dieseliä. Sitten 700km tankillisella bensaa.
Nyt säästä riippuen 250-400km akullisella sähköä. (Okei absoluuttinen range on pidempi mutta ei uskalla ihan kuiviin ajella)
Mutta itse olen valintani tehnyt ja tiedostanut ja punninnut eri käyttövoimien soveltuvuutta omaan käyttöön. Sähköllä mennään nyt, saa nähdä millä mennään parin vuoden päästä. Vielä ei ole sähköautoilun latailut tai rangen niukkuus ahdistanut. Tuumailin aikoinaan että plugarilla saa sähköauton huonolla rangella ja polttiksen isommalla kulutuksella kuin pelkkä bensa-auto, tämä siis omassa käytössä. Sekä molempien käyttövoimien huolenaiheet. Totesin sitten että otetaan riski ja hypätään suoraan "syvään päätyyn" sähköautolla. Aiempi corolla hybrid oli kyllä kiva auto sekin ja jos nyt sähköautosta palaisin polttiksiin niin varmaankin juurikin corollan tyyliseen "itselataavaan" täyshybridiin.
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
375
Ainakin mun aiempi C350E toimi juuri noin. Ei toki -30 toiminut sähköllä ollenkan vaan täräytti sen heti kylmänä käyntiin. Ensimmäisen (ja viimeisen) vuoden aikana piti teettää kaksi väliöljynvaihtoa, talvella keräsi loka- tammikuun aikana 2.6l bensaa öljyn sekaan.
Eli oli jotain pahasti rikki siinä. 2.6 litraa bensaa öljyn seassa tarkoittaa, että siellä on joku reikä tai vastaava, eli todella rikki kone. Camryllä pamautan koneen talvella kylmänä käymään eikä yhtään bensaa öljyn seassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 145
Eli oli jotain pahasti rikki siinä. 2.6 litraa bensaa öljyn seassa tarkoittaa, että siellä on joku reikä tai vastaava, eli todella rikki kone. Camryllä pamautan koneen talvella kylmänä käymään eikä yhtään bensaa öljyn seassa.
Camry ei olekaan plugari, eihän? Vaan siinä polttis käynnistyy käytännössä aina ja pysyy käynnissä liki koko ajomatkan pl. parkkipaikalla veivaaminen.
 

skl

Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
589
Ajoprofiili pääsääntöisesti 1.5km 50-aluetta ja siitä motarille jota 11km ja rampilta suoraan töihin. Eli kylmä kone koko talven.
Mese oli ja meni, uutta plugaria ei tule. Nykyinen Corolla 2.0 lämpeää tuon ekan 1.5km (ja roikan) mukana kovallakin pakkasella mittarin mukaan siihen mihin se myös jää. Kiittäminen lienee sitä jäähdytysnestekiertoa pakoputkessa.

Se offtopicista, jatketaan oikeassa ketjussa jos tarvis.
 
Viimeksi muokattu:

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 943
Ajoprofiili pääsääntöisesti 1.5km 50-aluetta ja siitä motarille jota 11km ja rampilta suoraan töihin. Eli kylmä kone koko talven.
Mese oli ja meni, uutta plugaria ei tule. Nykyinen Corolla 2.0 lämpeää tuon ekan 1.5km (ja roikan) mukana kovallakin pakkasella mittarin mukaan siihen mihin se myös jää. Kiittäminen lienee sitä jäähdytysnestekiertoa pakoputkessa.

Se offtopicista, jatketaan oikeassa ketjussa jos tarvis.
Eihän Corolla osu tähän kategoriaan?


----------------------------------

Sähköautolla tulee itse liikuttua, ei isommin range ahdistus oo vaivannut mut jos tosi pitkiä matkoja ajaisin niin varmaan hankkisin dieselin, mut sähkö tulee varmaan seuraavakin auto olemaan.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 351
Hybridit menevät sen verran vähällä pitkää matkaa, että en heti keksi miksi dieseliä ja sen mahdollisia murheita kannattaisi nykytilanteessa ottaa kannettavaksi täkäläisissä oloissa (uusissa ja vanhoissa sitten murheet vähän erilaisia). Tokihan jos ottaa takuullisen tai liisarin tms. vuodeksi pariksi niin sellainen tietty menee hienosti.

Toisaalta itse jättäisin ladattavat versiot dieseleistä kauppaan samasta syystä ja vielä siitä ettei moottori lämpene samalla tavalla kuin bensalla käyvissä ihan luonnostaan.

Sinänsä ladattava ja sähkis täyttävät aika pitkälle saman käyttökokemuksen lähiajossa, joten siinä mielessä sähköistyminen on tullut jäädäkseen. Lähinnä ladattavissa on se ongelma että ratkaisuja on monia joka ei tee hankkimisesta niin suoraviivaista kokemusta. Toki sitten toisaalta pidemmällä matkalla ei tarvitse pohtia onko tässä nyt esilämmitystä vai ei ja kuinka se toimii missäkin olosuhteissa ja skenaarioissa.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 943
Dieselissä välttää ton kahden järjestelmän huoltamisen ja ongelmat. Jos valitse järkevästi diisseli moottorin niin sen kulut on kohtuu ok ennakoitavissa. Toki jos ajaa takuullisella koko omistus ajan niin sit hypridi lienee järkevin. Mut meinaa valua off topicin puolelle.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 425
Onko VAG lähtenyt tähän V2L eli virransyöttöön ulospäin, kuten vaikka Hyndai/Kia jne.?
Ihan hyödyllinen ominaisuus, liekkö kallis valmistaessa?

Kattelin tota GTX et ei missään nimessä huono diili välttämättä noin 65k jos saa 4wd tilavan Farkun..Mut tilaa pitää olla enemmän kuin Tesla Y:ssä, tai muuten Tesla parempi..
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
375
Camry ei olekaan plugari, eihän? Vaan siinä polttis käynnistyy käytännössä aina ja pysyy käynnissä liki koko ajomatkan pl. parkkipaikalla veivaaminen.
Kyllä mutta samallaillahan hänellä pärähti kone käyntiin pakkasella ja 2.6 litraa bensaa öljyn seassa. Jos noin paljon on bensaa öljyn seassa niin kyse on rikkinäisestä koneesta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 506
Plugarissa akku joutuu ihan erilaiselle rasitukselle, kun se puretaan täydestä tyhjiin lähes jokaisella ajokerralla. Valmistajan jättämät marginaalit huomioiden, mutta silti syklejä tulee ihan eri määrä kuin täyssähköautoon, ja ne syklit tahtoo olla 100% -> 0% -> 100%, joita ei täyssähkössä juuri tule kun ei sitä tyhjäksi ajeta ja monesti ladataankin vain 80%.
Tuosta samasta syystä johtuen plugarin akkua tuskin saa ladattua yli 80% tasolle mitenkään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 506
Toyota itselataavaa eivät kanssa ikinä lataa täyteen tai loppuun. Olisiko joku 30% minimi akun lataus. Sen takia ne kestääkin.
Joo, noi hybridien akkujen käytöt ovat täysin erityyppisiä, eikä niitä oikeastaan voi verrata varsinaisiin plugareihin, saatika sähköautoihin. Noita hybridejähän on ainakin protoiltu myös superkondensaattoreilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 840
Viestejä
4 370 990
Jäsenet
72 681
Uusin jäsen
matsip

Hinta.fi

Ylös Bottom