Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
15
Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 295
Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö?
On, mutta hybridissä saat vielä lisäksi polttomoottorin murheet: huollot, öljynvaihdot, jakopää, yms. Ja vielä lisäksi se on kiva kuunnella kun -30'C pakkasella lähdet pihasta sähköllä liikkeelle ja jossain vaiheessa auto täräyttää moottorin säksättämään ilman minkäänlaista esilämmitystä. On todella härskin kuuloinen...
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 473
Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.
Itse mietin ennen uuden sähkiksen tilaamista, että jos olisinkin ottanut jonkun 2016-18 / 25-30k Model S:n ja ajellut sillä akkuvikaan asti, minkä jälkeen olisin uusinut koko paketin mikäli sen rempan hinta olisi jotain 10-15k. Tällöin olisi mahdollisesti rungoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan hyvä sähköauto uudella akulla millä hintaa n. 40k. Eli tuossa tapauksessa olisin jo budjetoinut sen akun siihen käytetyn auton hintaan lisänä. V

Vanhemmassa sähköautossa tuntuisi paremmalta vaihtaa koko akusto kerralla kuin odotella koko paketin hiljaista hiipumista ja yksittäisten moduulien vikaantumista ja vaihtoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 408
Kiinnostelisi Taycan kun jossain vaiheessa i4 menee vaihtoon, niin onko Porschella tosiaan niin että auton tehdastakuuta saa jatkettua 14 vuotiaaksi asti?

Taycanin korjauskulut omalla rahalla vanhemmiten varmaan aika raikkaat, kun näyttäisi perus 3v jatkotakuu maksavan enemmän ku 911 malliin, mutta ihan kohtuullinen reilu tonni/vuosi.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 517
Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.
Eipä nuo akkujen totaaliset paskoontumiset taida niin yleisiä olla? Noin muutenkin, tuotahan se takuuajan jälkeen autoilu on käyttövoimasta riippumatta. Teoriassa "koska vaan" voi leipoa kone kiinni, vaihdelaatikko räjähtää tai tulla muita tuhansien eurojen remontteja. Vaatii toki paskaa tuuria, mutta sellaista se on. Toki erona on se, että käytettykin sähkis maksaa tällä hetkellä kymmeniä tuhansia euroja, jolloin ne kalliitkin viat on melkein "pakko" korjata, siinä missä jonkun muutaman tonnin maksaneen dinonpieruvehkeen voi pistää suoraan paaliin ja ostaa rempan hinnalla "uuden".

Muttajoo, itse olen tosiaan alkanut miettimään vähän saman suuntaisia kuin sinäkin, että järjettömästi arvoaan vuotavan uuden sähkärin sijaan ostaisikin jonkun vähän vanhemman ja rullatumman. Todennäköisesti se käytetty sähköauto on kuitenkin paljon riskittömämpi kuin vastaava polttis, jossa on valtavan paljon enemmän kuluvia mekaanisia osia. Toki täyssähköissä on sitten tuo akustohomma ja muutenkin paljon ajan kanssa mahdollisesti porsivaa elektroniikkaa, mutta samaahan se on nykyään polttiksissakin.

Itseasiassa ihan samaan tapaan just tuossa huomasin esim. yhden jonkun 125 tkm tms. rullatun vm 2019 Teslan Model S:n ja rupesin miettimään olisiko tuollainen ihan kahjo ostos. Hintaa kuitenkin selvästi uutta model 3 vähemmän, mutta hitosti enemmän autoa ilman uusien Teslojen halpuutuksia ja typeryyksiä...
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 760
Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.
Plugarissa akku joutuu ihan erilaiselle rasitukselle, kun se puretaan täydestä tyhjiin lähes jokaisella ajokerralla. Valmistajan jättämät marginaalit huomioiden, mutta silti syklejä tulee ihan eri määrä kuin täyssähköautoon, ja ne syklit tahtoo olla 100% -> 0% -> 100%, joita ei täyssähkössä juuri tule kun ei sitä tyhjäksi ajeta ja monesti ladataankin vain 80%.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
250 617
Viestejä
4 362 519
Jäsenet
72 672
Uusin jäsen
Umppu

Hinta.fi

Ylös Bottom