Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 394
Monessa taitaa vielä päivitykset muuttua maksullisiksi jonkun ajan jälkeen.

Toimiiko jossain autossa jo se aa/cp joka osaa autolta kysyä akun varauksen ym. tietoa?
Bemarissa jos on carplay navi päällä niin ehdottelee latureita jos on alhainen akku tai ei riitä määränpäähän. Automaattisen akun valmistelun osaa tosin vaan bemmin omalla navilla mentäessä joten carplay navilla täytyy itse klikata valmistelu päälle.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 334
Itsekin ajattelin näin ja meinasinkin tilata pari vuotta sitten model kolmosen. Kävin kuitenkin koeajamassa ja ihan pelkästään se, että siinä ei ole naaman edessä mittaristoa eikä hudia edes varusteena riitti hylkäämään sen. Tältäkin foorumilta saa sen käsityksen että se siinä keskinäytön kulmassa on vähintäänkin erinomainen paikka ja itsekin ajattelin että varmaan se siinä ihan hyvä mutta todellisuudessa itselle se oli niin luotaantyöntävä että en enää edes harkinnut.
Joo, itselle riitti pelkkä kuva kolmosen ohjaamosta aikoinaan. Ei herättänyt positiivia tunteita. En edes epäillyt ensireaktiotani silloin, ja hyvä niin olin oikassa. Ei ollut se ohjaamo minua varten.
 

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
11
Käytättekö te oikeasti navigaattoria joka päivä lähikauppaan ja töihin ajaessa, vai miksi sitä navia pitää räplätä niin usein että sillä on jotain väliä? Itse tarvitsen hyvä jos kerran kuussa. Ja silloinkin se kartta tulee carplayllä ja ei tarvitse koskea autoon kertaakaan.
Ihan jatkuvasti. Android Automotivessa on niin nopeaa käyttää että menee ihan luonnostaan joko koti/työ pikanapista tai parilla sormen napautuksella kohdeosoite. Näkee suoraan paljonko akkua on perillä tai palatessa. Jos tarvii ladata niin lisää suoraan laturin ja hoitaa akun lämpimäksi.

Bensa-autolla ajaessa aika harvoin tuli käytettyä, tosin ne navit oli niin umpisurkeita tuohon AAOS verrattuna että ei mikään ihme.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 328
Ihan jatkuvasti. Android Automotivessa on niin nopeaa käyttää että menee ihan luonnostaan joko koti/työ pikanapista tai parilla sormen napautuksella kohdeosoite. Näkee suoraan paljonko akkua on perillä tai palatessa. Jos tarvii ladata niin lisää suoraan laturin ja hoitaa akun lämpimäksi.

Bensa-autolla ajaessa aika harvoin tuli käytettyä, tosin ne navit oli niin umpisurkeita tuohon AAOS verrattuna että ei mikään ihme.
Kyllä mullakin carplayllä auto / luuri käytännössä arvaa että mihin olen menossa ja ehdottaa yhdellä napilla sitä määränpäätä. Ja ihan oikea uusin googlemapsi missä vaan aataminaikuisessa autossa. Mutta en mä kyllä silti jaksa useinkaan klikata sitä kun tiedän miten lähikaupan parkkihalliin ajetaan sisään ja oddsit siihen että kadut ovat poikki päähän ajettaessa ovat aika vähäiset…

Suurin osa ajokerroista on kuitenkin tunnettuihin lähellä oleviin kohteisiin.
 

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
11
Kyllä mullakin carplayllä auto / luuri käytännössä arvaa että mihin olen menossa ja ehdottaa yhdellä napilla sitä määränpäätä. Ja ihan oikea uusin googlemapsi missä vaan aataminaikuisessa autossa. Mutta en mä kyllä silti jaksa useinkaan klikata sitä kun tiedän miten lähikaupan parkkihalliin ajetaan sisään ja oddsit siihen että kadut ovat poikki päähän ajettaessa ovat aika vähäiset…

Suurin osa ajokerroista on kuitenkin tunnettuihin lähellä oleviin kohteisiin.
No sama se nyt varmaan on räpläätkö sinä Carplayta vai joku toinen auton navia.

Alkuperäinen pointti taisi olla kuitenkin esim. volkkarin navin tarpeeton paskuus: miksi ihmeessä se ei voi herätä jo ovet avatessa ja sitä rataa.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
956
Tuli tuossa reissussa vähän seurattua Enyaqin infotainmentin käynnistymistä, niin kyllä se tuntui kestävän jonkun 20-25 sekkaa herätä täysin käyttökuntoon jos sattuu olemaan suoraan navigointinäkymässä. Itsellä yleensä näkymä jossa radiokanava, kulutustiedot ja pari pikavalintaa, johon tuntuu heräävän nopeammin. Navia tulee käytettyä kohtuu harvoin niin ei tule kiinnittäneeksi huomiota.

Nuista ajoavustimista, varoittimista, yms. voi kans olla montaa mieltä. Olen vanhanaikainen ja monasti todennut että onneksi tuo Enyaq on vielä aika karvalakkiversio. Ei ole viimeisimpiä pillejä ja viheltimiä vielä.
Alkaa uusimpien autojen ajoonlähtöproseduurit muistuttamaan jotain helikopterin käynnistämistä. Ainakin tällainen tuntuma on tullut. Kun istahtaa autoon niin saa napsutella puolentusinaa eri hälytintä, varoitinta, nytkytintä, ja sähköaivon aivopieruautomatiikkaa pois päältä. Ajan autoa ihan itse kiitos ja haluan automatiikan puuttuvan siihen mahdollisimman vähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 328
Tuli tuossa reissussa vähän seurattua Enyaqin infotainmentin käynnistymistä, niin kyllä se tuntui kestävän jonkun 20-25 sekkaa herätä täysin käyttökuntoon jos sattuu olemaan suoraan navigointinäkymässä. Itsellä yleensä näkymä jossa radiokanava, kulutustiedot ja pari pikavalintaa, johon tuntuu heräävän nopeammin. Navia tulee käytettyä kohtuu harvoin niin ei tule kiinnittäneeksi huomiota.

Nuista ajoavustimista, varoittimista, yms. voi kans olla montaa mieltä. Olen vanhanaikainen ja monasti todennut että onneksi tuo Enyaq on vielä aika karvalakkiversio. Ei ole viimeisimpiä pillejä ja viheltimiä vielä.
Alkaa uusimpien autojen ajoonlähtöproseduurit muistuttamaan jotain helikopterin käynnistämistä. Ainakin tällainen tuntuma on tullut. Kun istahtaa autoon niin saa napsutella puolentusinaa eri hälytintä, varoitinta, nytkytintä, ja sähköaivon aivopieruautomatiikkaa pois päältä. Ajan autoa ihan itse kiitos ja haluan automatiikan puuttuvan siihen mahdollisimman vähän.
Ei hätää, kohta niitä ei saa enää laitettua pois kun EU holhous vähän vielä edistyy.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 866
Hmmm, en ole koskaan (hyvin pitkään aikaan ) koeajanut ostamaani autoa. En polttista, enkä juuri tilaamaani ensimmäistä sähkistä. Kyllä sitä tietää nettiä lukemalla tietää hyvin tarkkaan mitä saa, Ei ole koskaan tullut yllätyksiä.
Mutta ymmärrärn koeajon tarkoituksen. Joskun aikoinaan (tosi kauan aikaa sitten ) niin itsekin tein, mutta totesin sitten aika tarpeettomaksi.
Olen aina näön vuoksi koeajanut ostamani autot etten vaikuta oudolta autonmyyjän silmissä (kun kyseessä kuitenkin on joko uusi tai alle vuoden ikäinen auto jossa en usko olevan mitään koeajon aikana ilmenevää vikaa, rengas tipahtaa pois tms.). Kertaakaan en ole koeajon perusteella päätynyt siihen etten osta ko. autoa.

Koeajo voi jopa hieman johtaa harhaan kun ei tunne autoa vielä täysin, esim. Zoea koeajoin eco-moodi päällä ja ihmettelin miksi se kiihtyy niin nuivasti eikä motarilla meinannut päästä yli 100km/h. Vasta auton ostettuani hokasin että ahaa tuossa on eco-nappi ja kun laittaa eco-moodin pois, hui hitsiläinen lähtee valoista kuin luoti ja voi ajaa motarilla (yli) 120km/h.

Koeistuminen toki kannattaa, näkee missä ne kupinpidikkeet ovat vai onko ollenkaan, ja onko tarpeeksi tilava sisältä, ja tietenkin vilkaista takapaksin kokoa että mahtuuko anoppi sinne vai joutuuko kävelemään.

Tesla Model Y:n (ja monen muun isomman auton) koeajaisin kotiini parkkiruutuuni, nähdäkseni mahtuuko se järkevästi ruutuun että pääsee uloskin autosta kolhimatta naapurin autoa. On niin kapeat parkkiruudut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
383
Tuli tuossa reissussa vähän seurattua Enyaqin infotainmentin käynnistymistä, niin kyllä se tuntui kestävän jonkun 20-25 sekkaa herätä täysin käyttökuntoon jos sattuu olemaan suoraan navigointinäkymässä. Itsellä yleensä näkymä jossa radiokanava, kulutustiedot ja pari pikavalintaa, johon tuntuu heräävän nopeammin. Navia tulee käytettyä kohtuu harvoin niin ei tule kiinnittäneeksi huomiota.

Nuista ajoavustimista, varoittimista, yms. voi kans olla montaa mieltä. Olen vanhanaikainen ja monasti todennut että onneksi tuo Enyaq on vielä aika karvalakkiversio. Ei ole viimeisimpiä pillejä ja viheltimiä vielä.
Alkaa uusimpien autojen ajoonlähtöproseduurit muistuttamaan jotain helikopterin käynnistämistä. Ainakin tällainen tuntuma on tullut. Kun istahtaa autoon niin saa napsutella puolentusinaa eri hälytintä, varoitinta, nytkytintä, ja sähköaivon aivopieruautomatiikkaa pois päältä. Ajan autoa ihan itse kiitos ja haluan automatiikan puuttuvan siihen mahdollisimman vähän.
Enyaqin ihmettelyistä on kyllä jo päälle pari vuotta, joten enää muista miten homma meni. Mutta tosiaan oman mebbiläisen osalta (päivitelty kesällä -23) homma menee vain, että ovesta sisään, istumaan, jarrulle jalka ja valitsee eteen vain taakse & menoksi. MMI lähtee samantien toimimaan (hihasta sanoisin että alle 1s viive, jos siinä heti vaihtaa radiolle, naville etc ja ruudulla ehtii vilahtamaan radio is starting). Startissa MMI:lle tosin tulee notification, että hei tällä ja tällä on etähallinta. Tuo pitää ärsyttävästi siitä kuittailla tai odotella hetki jos toinen, että kuittautuu itsekseen pois.

Ja pari kertaa ID.4/ID.5:lla huollon sijaisautona ajellut viimeisen vuoden sisään ja samat fiilikset noiden kanssa viiveiden osalta. Tai näin jälkikäteen ei ole ainakaan herättänyt mitään tunteita suuntaan tai toiseen.

Täällä myös koeajomoodi sama. Kylmätyypit riittäneet varsinkin uusien kanssa normisti ja käytetyissäkin max joka toisessa tapauksessa käynyt ajelemassa.

Navia tulee pidettyä päällä vain pidemmissä vetäisyissä laturien haarukoinnin takia sekä tilanteet, jossa sitä aidosti tarvitsee. Jääränä koen, että itse tiedän paremmin missä pysähtelisin ja kuinka kauaksi aikaa vs. auton nuotitus (ref. ajetaanko auton ehdoilla vai oman fiiliksen mukaan sekä lisäksi auto tarjoilee turhan lyhyttä sykkimistä laturilta toiselle). Muuten pk-seudulla ruuhkia ja tilanteita tulee ja menee eikä esim kehärumbassa paljon kierrellä navin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 866
Käytättekö te oikeasti navigaattoria joka päivä lähikauppaan ja töihin ajaessa, vai miksi sitä navia pitää räplätä niin usein että sillä on jotain väliä? Itse tarvitsen hyvä jos kerran kuussa. Ja silloinkin se kartta tulee carplayllä ja ei tarvitse koskea autoon kertaakaan.
Mulla tulee jostain syystä aika usein tarvetta käydä jopa pääkaupunkiseudullakin vaimon ilmoittamissa kohteissa joiden sijaintia en tunne. Viimeksi lauantaina, vaimo pyysi hakemaan ystävänsä matkan varrelta jostain pikku-huopalahdesta vai missä se oli, katuosoitteella sitten navigoin sinne. Tietty olen myös vähän erikoistapaus koska kuljettelen välillä iltaisin ja viikonloppuisin myös vaimoni sivubisnestuotteita asiakkaille pääkaupunkiseudulla ja lähiympäristössä, ja annan navigaattorin kertoa mikä on paras reitti asiakkaalta A asiakkaalle B, kun tiedossani on lähinnä vain katuosoite ja summittainen tieto onko se Tikkurilassa vai Matinkylässä (jotta voin arvioida missä järjestyksessä kannattaa suorittaa etten suhaa edestakaisin samaa väliä).

Normi työmatkalla tai kaupassa käydessä en toki navigaattoria käytä. Minun tapauksessani siis käytän puhelimen navigaattoria, tosin saan nykyisin senkin Zoen näytölle liittämällä puhelimen autoon USB-piuhalla (se joku Googlen Android Auto juttu tms., alkoi jostain syystä jopa toimia uudemmalla Samsung-puhelimellani vaikka 3v vanha sähköauto onkin).

Niin ja Teslassa ainakin navigaattoria ei käytetä vain perille löytämiseen, vaan auto arvioi myös missä ja kuinka kauan kannattaa autoa ladata (minimoidakseen matkaan käytetty aika). Jos siis tekee jotain pidempää reissua monesti jossa yleensä saattaa tarvita välilatausta, vaikka Helsingistä Tampereelle ja takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 866
Navigaattori osaa ilmoittaa kolareista yms. useimmiten ja ohjata kiertoreitille.
Ai niin tuokin. Tuon takia käytin joskus usein Google Mapsia ajaessani Porvoosta töistä kotiin jotta Google päättäisi puolestani kannattaako ajaa Kehä III vai Kehä I pitkin kotiin (kilometreissä ja ajassa eroa ei juurikaan ole kumman valitsee).

Johtui siitä että varsin usein jotkut idiootit olivat mällänneet Porvoon motarin ja Lahdenväylän liittymäkohdassa (Kehä I pohjoispuolella), ja sen yleensä havaitsi vasta kun oli jo ohittanut Kehä III:n liittymän, jota kautta silloin kannatti aina mennä.

Vastaavasti välillä joku on mällännyt Kehä III:lla jolloin olisikin kannattanut valita Kehä I.

Piti muksu ehtiä hakemaan päivähoidosta ja/tai koulusta joten ei ollut välttis aikaa jäädä ruuhkaan jonkun kolarin takia. Nykyisin ei ole ihan yhtä kriittistä sen haun kanssa, voin istua ruuhkassa autossa kuunnellen poppia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 192
Nuista ajoavustimista, varoittimista, yms. voi kans olla montaa mieltä. Olen vanhanaikainen ja monasti todennut että onneksi tuo Enyaq on vielä aika karvalakkiversio. Ei ole viimeisimpiä pillejä ja viheltimiä vielä.
Alkaa uusimpien autojen ajoonlähtöproseduurit muistuttamaan jotain helikopterin käynnistämistä. Ainakin tällainen tuntuma on tullut. Kun istahtaa autoon niin saa napsutella puolentusinaa eri hälytintä, varoitinta, nytkytintä, ja sähköaivon aivopieruautomatiikkaa pois päältä. Ajan autoa ihan itse kiitos ja haluan automatiikan puuttuvan siihen mahdollisimman vähän.
Omaankin autoon tuli juuri päivitys että ratissa mute nappia pohjassa pitämällä saa myös nopeusvinkujan hiljaiseksi. Sen ratin vääntelijän hillitsemiseksi tarvitsee painaa toista nappia ratissa muistaakseni kahdesti. Melko hanurista vaikka jostain syystä tässä yksilössä tuo nopeushälytys ei aktivoidu startissa, ehkä onnekas bugi tai vanha softa.

Toivotaan että valmistajat lisäisi ohjelmoitaviin nappeihin toiminnalisuuksia. Esim. yhdellä napilla kaikki häiritsimet pois jos ei kerta ole laillista pitää niitä pois päältä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 866
Omaankin autoon tuli juuri päivitys että ratissa mute nappia pohjassa pitämällä saa myös nopeusvinkujan hiljaiseksi. Sen ratin vääntelijän hillitsemiseksi tarvitsee painaa toista nappia ratissa muistaakseni kahdesti. Melko hanurista vaikka jostain syystä tässä yksilössä tuo nopeushälytys ei aktivoidu startissa, ehkä onnekas bugi tai vanha softa.

Toivotaan että valmistajat lisäisi ohjelmoitaviin nappeihin toiminnalisuuksia. Esim. yhdellä napilla kaikki häiritsimet pois jos ei kerta ole laillista pitää niitä pois päältä.
Johtuu EU:sta, voisin kuvitella että he asettavat myös rajoituksia miten helppoa (tai vaikeaa) noiden kuskinhäiritsemien poiskytkeminen saa olla. Ehkä niihin tulee vielä lisäkiristyksiä jos havaitaan että liiat monet naputtelevat hälyttimiä ja tärisyttäjiä pois päältä.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 815
Ihmettelen, ettei Espanja, Ranska ja Saksa sekä Italia ole olleet jo niin kovaa palautetta antamassa omille parlamentaarikoilleen, että tuo holhous poistettaisiin, vaikea uskoa, että etelän kuuma veri sietäisi moista vikinää moottoriteillä & väylillä yhtenään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
243
Mä oon taas ihmetelly että kelle noita keharisysteemeitä oikein suunnitellaan? Ei voi ymmärtää, taas vaan viedään kuskin vastuuta pois. Pitäskö kohta olla uusi ajokorttiluokka, kehareille pimputtimet ja normaalihoksottimilla varustetuille ihmisille normikortti? Vrt. Automaattilla jos ajat inssin niin tulee joku automaattikortti :cigarbeye:
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
3 037
Mä oon taas ihmetelly että kelle noita keharisysteemeitä oikein suunnitellaan? Ei voi ymmärtää, taas vaan viedään kuskin vastuuta pois. Pitäskö kohta olla uusi ajokorttiluokka, kehareille pimputtimet ja normaalihoksottimilla varustetuille ihmisille normikortti? Vrt. Automaattilla jos ajat inssin niin tulee joku automaattikortti :cigarbeye:
Erityisen ärsyttää noissa on se, että ne eivät edes toimi. Kun on talvi ja -kesärajoitukset, muuttuvat rajoitukset ja lumisia kylttejä niin auton arvaaja nopeus on välillä ihan mitä sattuu. Onneksi tuo omassa kulkineessa on vain vilkkuva nopeusrajoitusmerkit jonka on oppinut täysin suodattamaan pois, mutta olisi hieman raivostuttavaa kuunnella jotain pimputusta silloinkin kun ajat rajoitusten mukaan. Saati sitten jos tuo on pakotettu heti 1km ylinopeudesta niin tuohan pompottaa mittarivirheen takia jo sallituista nopeuksista ja myös esim. vakkarin normivaihtelun takia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 122
Mä oon taas ihmetelly että kelle noita keharisysteemeitä oikein suunnitellaan? Ei voi ymmärtää, taas vaan viedään kuskin vastuuta pois. Pitäskö kohta olla uusi ajokorttiluokka, kehareille pimputtimet ja normaalihoksottimilla varustetuille ihmisille normikortti? Vrt. Automaattilla jos ajat inssin niin tulee joku automaattikortti :cigarbeye:
Viittaatko kaistavaihteihin, nopeusrajoitusvaihteihin , virkeenä olovahteihin jne?

Kaistavahdille nyt on ihan tarve, varsinkin kaksikaistaisilla teillä riski on aikamoinen, koskee vastaantuliaakin. Eli ihan täyspäinenkin voi harhautua , toki taustalla on yleensä joku virhe, mutta täyspäisetkin tekee joskus virheitä.

Nopeusrajoitusvahti, se mielestäni lähinnä kokeilu, jos siitä huolimatta ajaa ylinopeutta niin on jo aika tahallista, ja se kokeilu, tulee siitä että jos se riittää karsiin ylinopeuksia niin hyvä, jos ei, niin seuraava aste on sitten rajoittimet. rajoittimet tehoaa sitten niihin kehäreihinkin jotka eivät varoitusta ymmärrä.
Ajokuntovahdit, ehkä ensisijaisesti mm väsymys, joka toki virhe, ja virheitä voi tehdä täyspäisetkin, ja toki voi tulla yllättäviäkin vireystilan puutteita.

Toki ei noita tarvittaisi, jos nopeudet pysyisi ilman muistuttelua, vahtimista, jos kuskit pysytyi kaistalla, ei ajaisi väsyneenä, ei ajatukset ja katse harhailisi jne, mutta autoilla ajaa ihan tavalliset ihmiset, ei mitkään yli-ihmiset. + sitten ne tietoisesti mokailevat.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 340
Sinänsä ihan mielenkiintoista, että aika monella eri tavalla tuota ylinopeusvahtia on toteutettu. Tietty ilmaisinääntä on monenlaista ja lisäksi osa valmistajista on sieltä sitä prosentin-parin marginaalia hyödyntänyt (mikä on oletettavasti lain mukainen kun muutamien kilometrien ylitys on sallittuna).
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
888
Viittaatko kaistavaihteihin, nopeusrajoitusvaihteihin , virkeenä olovahteihin jne?

Kaistavahdille nyt on ihan tarve, varsinkin kaksikaistaisilla teillä riski on aikamoinen, koskee vastaantuliaakin. Eli ihan täyspäinenkin voi harhautua , toki taustalla on yleensä joku virhe, mutta täyspäisetkin tekee joskus virheitä.

Nopeusrajoitusvahti, se mielestäni lähinnä kokeilu, jos siitä huolimatta ajaa ylinopeutta niin on jo aika tahallista, ja se kokeilu, tulee siitä että jos se riittää karsiin ylinopeuksia niin hyvä, jos ei, niin seuraava aste on sitten rajoittimet. rajoittimet tehoaa sitten niihin kehäreihinkin jotka eivät varoitusta ymmärrä.
Ajokuntovahdit, ehkä ensisijaisesti mm väsymys, joka toki virhe, ja virheitä voi tehdä täyspäisetkin, ja toki voi tulla yllättäviäkin vireystilan puutteita.

Toki ei noita tarvittaisi, jos nopeudet pysyisi ilman muistuttelua, vahtimista, jos kuskit pysytyi kaistalla, ei ajaisi väsyneenä, ei ajatukset ja katse harhailisi jne, mutta autoilla ajaa ihan tavalliset ihmiset, ei mitkään yli-ihmiset. + sitten ne tietoisesti mokailevat.
no kyllä se kaistanvahti on aika persiistä kans, varsinkin näin suomen suvessa ko vettä tulee ja urat täynnä sitä.. se piiputtaa et aja siinä urassa.. älä uran vieressä, samoi ko leveekaistatiellä pitäis olla keskemmällä ko yleinen ohje sanoo reunassa ajoa...
edit: mutta tämäkin lienee koskevan uusia poltiksia kans eikä vain säkiksiä...
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 817
Tuon ISA:n voi toteuttaa muullakin tavalla kuin piippauksella. Eikös siinä ollu vaihteoehtona täristää rattia, työntää kaasupoljinta kengän pohjaa vasten yms.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 816
no kyllä se kaistanvahti on aika persiistä kans, varsinkin näin suomen suvessa ko vettä tulee ja urat täynnä sitä.. se piiputtaa et aja siinä urassa.. älä uran vieressä, samoi ko leveekaistatiellä pitäis olla keskemmällä ko yleinen ohje sanoo reunassa ajoa...
edit: mutta tämäkin lienee koskevan uusia poltiksia kans eikä vain säkiksiä...
Volvolla C40 my23 tuo kaistavahti toimii oikein nätisti. Lievästi pakottaa rattia oikeaan suuntaan ja mittarissa näkyy oranssina pieni logo että se toimii. En itseasiassa ottaisi pois käytöstä vaikka sen helposti saisi.
Ajelen joo itse urien ulkopuolella kanssa, välillä tuon olemassa olon huomaa mutta yleensä ei.
Kerran se on ottanut ohjia vähän reilummin kun säädin kaksinumeroisella tiellä Spotifyä ja mentiin loivaan mutkaan ihan reilusti viivan päälle.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 582
Mä oon taas ihmetelly että kelle noita keharisysteemeitä oikein suunnitellaan? Ei voi ymmärtää, taas vaan viedään kuskin vastuuta pois. Pitäskö kohta olla uusi ajokorttiluokka, kehareille pimputtimet ja normaalihoksottimilla varustetuille ihmisille normikortti? Vrt. Automaattilla jos ajat inssin niin tulee joku automaattikortti :cigarbeye:
Ylinopeudesta kiinnijääneiltä kaasupoljin vain tekoälyn operoimaksi...
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
368
no kyllä se kaistanvahti on aika persiistä kans, varsinkin näin suomen suvessa ko vettä tulee ja urat täynnä sitä.. se piiputtaa et aja siinä urassa.. älä uran vieressä, samoi ko leveekaistatiellä pitäis olla keskemmällä ko yleinen ohje sanoo reunassa ajoa...
edit: mutta tämäkin lienee koskevan uusia poltiksia kans eikä vain säkiksiä...
Eikös tämä ole se lane centering assist (LCA) / autopilot tai miksikä tuota kutsuisi, kun taas kaistavahti reagoi vain jos on ajautumassa ulos kaistalta. Mielestäni kaistavahti on ihan hyvä tekniikka, jos se esim. nokkakolarin tai ulosajon onnistuu jossain tilanteessa (väsymys?) estämään. Ei sekään toki täydellinen ole ja ei toimi kaikissa olosuhteissa/autoissa.

Kaistan keskellä pitävä ominaisuus taas sitten mukavuusvaruste, ei niinkään turvallisuus. Voi käyttää jos ei itse huvita ohjata. Ilmeisesti sekin on oletuksena päällä monessa nykyautossa?
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 816
Eikös tämä ole se lane centering assist (LCA) / autopilot tai miksikä tuota kutsuisi, kun taas kaistavahti reagoi vain jos on ajautumassa ulos kaistalta. Mielestäni kaistavahti on ihan hyvä tekniikka, jos se esim. nokkakolarin tai ulosajon onnistuu jossain tilanteessa (väsymys?) estämään. Ei sekään toki täydellinen ole ja ei toimi kaikissa olosuhteissa/autoissa.

Kaistan keskellä pitävä ominaisuus taas sitten mukavuusvaruste, ei niinkään turvallisuus. Voi käyttää jos ei itse huvita ohjata. Ilmeisesti sekin on oletuksena päällä monessa nykyautossa?
No Volvossa sen voi valita ratin napista. Eli adaptiivinen vakkari vai adaptiivinen + itseohjaus. Joskus motarilla tullut käytettyä tuota itseohjausta, on se mukavaa kun voi katsella hetken aikaa maisemiakin.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 340
Lähinnä vain vanhemmasta autosta noista kaistavahdeista kokemusta (malli 21 korealaisesta) ja siinä se toimii oikein hyvin eli ensin vilkuttaa ikonia ja sitten vääntää vastaan jos mennään enemmän vastaan/reunaan. Ei ole ollut ongelmaa ohjata urien ulkopuolella.

Sitten on tietty huonompiakin viritelmiä, kuten esim. Teslan uusimman model3:n, joka kytkee softaa pois päältä jos yrität hivenen ohjata pois urasta mutta vaatii kuitenkin pientä liikettä rattiin että pysyy päällä. Mutta toki osaltaan softalla korjattavissa. Tuo viisi keltaista korttia ja sitten automaattiajaminen viikoksi poikki on mielestäni jo aika lähellä kyseenalaista. Itse ottaisin ennemmin ettei mitään varoituksia saa pois päältä. Myöskin liikenteen seuraamisvaroitukset ovat aika aggressiivisia ja turhan aktiivisia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 398
Lähinnä vain vanhemmasta autosta noista kaistavahdeista kokemusta (malli 21 korealaisesta) ja siinä se toimii oikein hyvin eli ensin vilkuttaa ikonia ja sitten vääntää vastaan jos mennään enemmän vastaan/reunaan. Ei ole ollut ongelmaa ohjata urien ulkopuolella.

Sitten on tietty huonompiakin viritelmiä, kuten esim. Teslan uusimman model3:n, joka kytkee softaa pois päältä jos yrität hivenen ohjata pois urasta mutta vaatii kuitenkin pientä liikettä rattiin että pysyy päällä. Mutta toki osaltaan softalla korjattavissa. Tuo viisi keltaista korttia ja sitten automaattiajaminen viikoksi poikki on mielestäni jo aika lähellä kyseenalaista. Itse ottaisin ennemmin ettei mitään varoituksia saa pois päältä. Myöskin liikenteen seuraamisvaroitukset ovat aika aggressiivisia ja turhan aktiivisia.
Nyt taisit sekoittaa kaistallapitoavustimen ja Autopilotin keskenään.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
888
Eikös tämä ole se lane centering assist (LCA) / autopilot tai miksikä tuota kutsuisi, kun taas kaistavahti reagoi vain jos on ajautumassa ulos kaistalta. Mielestäni kaistavahti on ihan hyvä tekniikka, jos se esim. nokkakolarin tai ulosajon onnistuu jossain tilanteessa (väsymys?) estämään. Ei sekään toki täydellinen ole ja ei toimi kaikissa olosuhteissa/autoissa.

Kaistan keskellä pitävä ominaisuus taas sitten mukavuusvaruste, ei niinkään turvallisuus. Voi käyttää jos ei itse huvita ohjata. Ilmeisesti sekin on oletuksena päällä monessa nykyautossa?
No kyllä ainakin id3 se vahti on vaan ihan et ootko keskellä uraa vai et.. se ohjaa ko hiukan jos meinaa mennä piantareelle, ei aja mitenkään enempää, ja se ohjauskin tosi hepponen.. piipata kyllä osaa jollet aja niissä urissa
Edit, ja viellä joka helkutin ajoon lähtöön se pitää erikseen ottaa pois monen napin takaa :mad:
Edit, ja juuh kyllä se piippaa jos vaikka ajautumassa pois kaistalta,mutta ko jo piipannut pitkään ja veetuttaa se ni sitä enää reagoi.. eli tarkoitus musertaa hyödyn liiallisella keskelläpysymisellä jossa ei normiihminen halua ajaa varsinkaan jos vähänkin huono keli. Toki muuten ois optimaalinen, jollei ois uria yms mitä kuski näkee ja välttää mut kone ei niistä tie
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 340
Nyt taisit sekoittaa kaistallapitoavustimen ja Autopilotin keskenään.
Niin, hipaiset rattiin niin kytkee autopilotin pois päältä. Jos autopilot on disabloituna varoitusten takia niin TACC ja Autosteer ovat disabloituna.

"TACC matches the speed of your car to that of the surrounding traffic while Autosteer assists with steering within a clearly marked lane while TACC is engaged"

Kaistallapitoavustin on sitten ilmeisesti noista erillinen järjestelmä ja vakionopeudensäädin pysyy päällä jos kosket rattiin?

Kian malli ei itselläni piippaa vasta kuin viivan päällä, eli kyllä sillä aika reunassa saa halutessaan ajaa, mutta varmasti toteutuksissa on paljon eroja.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 817
Niin, hipaiset rattiin niin kytkee autopilotin pois päältä. Jos autopilot on disabloituna varoitusten takia niin TACC ja Autosteer ovat disabloituna.

"TACC matches the speed of your car to that of the surrounding traffic while Autosteer assists with steering within a clearly marked lane while TACC is engaged"

Kaistallapitoavustin on sitten ilmeisesti noista erillinen järjestelmä ja vakionopeudensäädin pysyy päällä jos kosket rattiin?

Kian malli ei itselläni piippaa vasta kuin viivan päällä, eli kyllä sillä aika reunassa saa halutessaan ajaa, mutta varmasti toteutuksissa on paljon eroja.
Kyllä se adaptiivinen vakkari toimii vaikka saiskin 5ylilyönnin takia bännit autopilottiin. Myös edelleen auto ohjaa takaisin jos meinaat ylittää kaistaviivan ilman vilkkua. Tästäkin on erilaisia variaatioita. Välillä tulee äänimerkin kanssa välillä ei.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 061
Niin, hipaiset rattiin niin kytkee autopilotin pois päältä. Jos autopilot on disabloituna varoitusten takia niin TACC ja Autosteer ovat disabloituna.

"TACC matches the speed of your car to that of the surrounding traffic while Autosteer assists with steering within a clearly marked lane while TACC is engaged"

Kaistallapitoavustin on sitten ilmeisesti noista erillinen järjestelmä ja vakionopeudensäädin pysyy päällä jos kosket rattiin?

Kian malli ei itselläni piippaa vasta kuin viivan päällä, eli kyllä sillä aika reunassa saa halutessaan ajaa, mutta varmasti toteutuksissa on paljon eroja.
Aika usein nämä menee ihmisillä sekaisin.

LDW -> Kaistavahti, varoittaa kaistalta poistumisesta muttei tee mitään ohjausliikkeitä
LKA -> Kaistallapitoavustin, varoittaa ja tarvittaessa korjaa kaistalta poistumisen muttei muuten tee mitään. Nykyisin pakollinen kaikissa uusissa henkilöautoissa.
LCA -> Kaistan keskitysavustin, pitää auton aktiivisesti kaistan keskellä (esim. Teslan Autopilot)
ALKS -> SAE Level 3 tason autonominen ajo, jossa tietyissä tilanteissa auto ottaa vastuun ajamisesta

There are four types of systems:
  • Lane departure warning (LDW): Systems which warn the driver if the vehicle is leaving its lane with visual, audible, and/or vibration warnings
  • Lane keeping assist (LKA/LKS): Systems which warn the driver and, with no response, automatically take steps to ensure the vehicle stays in its lane
  • Lane centering assist (LCA): Systems which assist in oversteering, keeping the car centered in the lane, and asking the driver to take over in challenging situations
  • Automated lane keeping systems (ALKS): Designed to follow lane markings with no human driver.


 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 398
Niin, hipaiset rattiin niin kytkee autopilotin pois päältä. Jos autopilot on disabloituna varoitusten takia niin TACC ja Autosteer ovat disabloituna.

"TACC matches the speed of your car to that of the surrounding traffic while Autosteer assists with steering within a clearly marked lane while TACC is engaged"

Kaistallapitoavustin on sitten ilmeisesti noista erillinen järjestelmä ja vakionopeudensäädin pysyy päällä jos kosket rattiin?

Kian malli ei itselläni piippaa vasta kuin viivan päällä, eli kyllä sillä aika reunassa saa halutessaan ajaa, mutta varmasti toteutuksissa on paljon eroja.
Kaistallapitoavustin toimii aina jos ylittää 20 tai 30km/h, niin ohjaa tai varoittaa miten asetukset on laitettu. Vakiona taisi olla, että ohjaa takaisin kaistalle. Saa myös piipin jos haluaa.
AAC/TACC miten sitä haluaa kutsua on adaptiivinen vakkari ja se pysyy päällä vaikka vaihtaa kaistaa jne. AP on ainut mikä deaktivoituu kun vaihdat kaistaa tai käännät rattia. Muilla valmistajilla vastaava AP aktivoituu takaisin esim. kaistanvaihdon jne. jälkeen.
Teslaankin tuo olisi suotavaa tulla mutta se taas tappaisia EAP/FSD myyntiä.
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
224
Kaistallapitoavustin toimii aina jos ylittää 20 tai 30km/h, niin ohjaa tai varoittaa miten asetukset on laitettu. Vakiona taisi olla, että ohjaa takaisin kaistalle. Saa myös piipin jos haluaa.
AAC/TACC miten sitä haluaa kutsua on adaptiivinen vakkari ja se pysyy päällä vaikka vaihtaa kaistaa jne. AP on ainut mikä deaktivoituu kun vaihdat kaistaa tai käännät rattia. Muilla valmistajilla vastaava AP aktivoituu takaisin esim. kaistanvaihdon jne. jälkeen.
Teslaankin tuo olisi suotavaa tulla
mutta se taas tappaisia EAP/FSD myyntiä.
Tuon saa Teslaan myös S3XY-commanderilla, kuten monia muitakin lisäominaisuuksia. Ollut tuo viime joulusta lähtien käytössä ja toimii kyllä täydellisesti ja aktivoi AP kaistanvaihdon jälkeen takaisin.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 398
Tuon saa Teslaan myös S3XY-commanderilla, kuten monia muitakin lisäominaisuuksia. Ollut tuo viime joulusta lähtien käytössä ja toimii kyllä täydellisesti ja aktivoi AP kaistanvaihdon jälkeen takaisin.

Kuuluisi olla perusominaisuus.
Olen tuota joskus miettinyt mutta eipä ole vielä tullut ostettua. Tesla kuitenkin lisännyt toiminnallisuuksia hiljakseen.
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
224
Kuuluisi olla perusominaisuus.
Olen tuota joskus miettinyt mutta eipä ole vielä tullut ostettua. Tesla kuitenkin lisännyt toiminnallisuuksia hiljakseen.
Onko tuo kaikissa muissa merkeissä perusominaisuus vai pitääkö siitä maksaa extraa? Voihan teslaan tuon EAP ostaa, jos haluaa. Mielestäni tuo Commander on kyllä hinnaltaan joka euron arvoinen ja asennuskin onnistui ensikertalaiselta alle 15min. Toki suosittelen paria nappia tuohon vielä kaveriksi, niin käyttömahdollisuudet kasvaa vielä entisestään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 398
Onko tuo kaikissa muissa merkeissä perusominaisuus vai pitääkö siitä maksaa extraa? Voihan teslaan tuon EAP ostaa, jos haluaa. Mielestäni tuo Commander on kyllä hinnaltaan joka euron arvoinen ja asennuskin onnistui ensikertalaiselta alle 15min. Toki suosittelen paria nappia tuohon vielä kaveriksi, niin käyttömahdollisuudet kasvaa vielä entisestään.
Riipuen paketista niin tulee mukaan tai sitten seuraavassa.
EAP hinta on aika suolainen verrattuna saataviin ominaisuuksiin.

Onko antaa esimerkkejä mihin S3xyä voisi käyttää? Mikä voisi helpottaa normaalia päiväittäistä elämää.
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
224
Riipuen paketista niin tulee mukaan tai sitten seuraavassa.
EAP hinta on aika suolainen verrattuna saataviin ominaisuuksiin.

Onko antaa esimerkkejä mihin S3xyä voisi käyttää? Mikä voisi helpottaa normaalia päiväittäistä elämää.
Pelkällä commanderilla:
- Continuous AP (eli juuri tuo kaistanvaihdon jälkeen AP takaisin päälle)
- Oven kahvoista frunkin avaus ja latausjohdon lukituksen poisto (jälkimmäinen ei tarpeen jos ei usein tule ladattua laturilla, jossa ei tesla nappia)
- Automaattiset pyyhkijät ei mene päälle kun aktivoi AP
- Talvella akun esilämmitys ilman navigointia

Sitten ratin takana napeissa: AP aktivointi (yleensä vasen käsi ratilla, niin ei tarvitse oikeaa viikseä käyttää AP aktivointiin/poistoon), automaattiset pyyhkijät päälle/pois, ajovalojen pakotus päälle (esim. sateella, jos ei tarpeeksi hämärää), sumuvalot päälle/pois
Yksi nappi vielä keski kyynernojan alla: sisävalot päälle (pieni lapsi takapenkillä, joten välillä tarvitsee pistää hetkeksi valot ajaessa), peilien taitto jos tarvitsee taittaa jo parkkiruutuun/talliin ajaessa, peilien tummennus pois (helpottaa talvella/pimeässä kun peruuttaa ahtaaseen hämärään katokseen).

EDIT: Niin ja ratin takana napista talvella tuli kytkettyä myös Snow-mode päälle, mitä ei taida kolmosesta saada mistään muuten päälle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 398
Pelkällä commanderilla:
- Continuous AP (eli juuri tuo kaistanvaihdon jälkeen AP takaisin päälle)
- Oven kahvoista frunkin avaus ja latausjohdon lukituksen poisto (jälkimmäinen ei tarpeen jos ei usein tule ladattua laturilla, jossa ei tesla nappia)
- Automaattiset pyyhkijät ei mene päälle kun aktivoi AP
- Talvella akun esilämmitys ilman navigointia

Sitten ratin takana napeissa: AP aktivointi (yleensä vasen käsi ratilla, niin ei tarvitse oikeaa viikseä käyttää AP aktivointiin/poistoon), automaattiset pyyhkijät päälle/pois, ajovalojen pakotus päälle (esim. sateella, jos ei tarpeeksi hämärää), sumuvalot päälle/pois
Yksi nappi vielä keski kyynernojan alla: sisävalot päälle (pieni lapsi takapenkillä, joten välillä tarvitsee pistää hetkeksi valot ajaessa), peilien taitto jos tarvitsee taittaa jo parkkiruutuun/talliin ajaessa, peilien tummennus pois (helpottaa talvella/pimeässä kun peruuttaa ahtaaseen hämärään katokseen).

EDIT: Niin ja ratin takana napista talvella tuli kytkettyä myös Snow-mode päälle, mitä ei taida kolmosesta saada mistään muuten päälle.
Eihän nykyään AP:n kanssa pyyhkijät mene päälle enää.
Model 3:ssa snow mode aktivoituu jos on liukasta ja on päällä X aikaa.

Ihan ok ideoita toki mutta pitää miettiä, tarvitseeko vai ei. Enemmän Tesla voisi parantaa asioita jos olisi palautekanava olemassa.
 

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
11
No kyllä ainakin id3 se vahti on vaan ihan et ootko keskellä uraa vai et.. se ohjaa ko hiukan jos meinaa mennä piantareelle, ei aja mitenkään enempää, ja se ohjauskin tosi hepponen.. piipata kyllä osaa jollet aja niissä urissa
Edit, ja viellä joka helkutin ajoon lähtöön se pitää erikseen ottaa pois monen napin takaa :mad:
Edit, ja juuh kyllä se piippaa jos vaikka ajautumassa pois kaistalta,mutta ko jo piipannut pitkään ja veetuttaa se ni sitä enää reagoi.. eli tarkoitus musertaa hyödyn liiallisella keskelläpysymisellä jossa ei normiihminen halua ajaa varsinkaan jos vähänkin huono keli. Toki muuten ois optimaalinen, jollei ois uria yms mitä kuski näkee ja välttää mut kone ei niistä tie
Joo, toi volkkarin versio on kyllä semmonen että se lähinnä koittaa aktiivisesti tappaa kuljettajansa suuntaamalla autoa kohti liikenteenjakajaa. Talvisin jos se näkee kaistaviivan pätkän lumen alta, niin johan ollaan menossa kohti ojanpohjaa. Tämä ei ole edes mitenkään väritetty juttu, vaan se on ihan hirveä.

Kuten aikaisemmin sanottu, niin äkkiä vaan OBDeleven lataukseen ja koodaile pois päältä. Samalla saat takavalot palamaan kokoajan yms. kätevää.
 
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
13
Pakko kehua myös Volvon kaistavahtia. Aikanaan pidin koko vahtia paholaisen keksintönä, juuri koeajo-Enyaqissa se oli liukkailla ja lumisilla kaistoilla suorastaan vaarallinen. Volvon vahtia taas en edes halua pois päältä. Toimii pehmeästi ja vain tarvittaessa, ei koskaan hätäisiä nykäyksiä eikä ole ainakaan toistaiseksi kertaakaan tulkinnut ympäristöä vaarallisesti väärin, ei talvellakaan. Kaistavahdin voi tehdä myös hyvin, mikä on ollut positiivinen yllätys.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 344
Jonkilainen laatusertifiointi ja pisteytys noille pakolla kytkeytyville turvavarusteille pitäisi olla.

Kuten sanottua osa on erittäin epämukavia ja pahimmissa tapauksissa hengen vaaraallisia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
888
Joo, toi volkkarin versio on kyllä semmonen että se lähinnä koittaa aktiivisesti tappaa kuljettajansa suuntaamalla autoa kohti liikenteenjakajaa. Talvisin jos se näkee kaistaviivan pätkän lumen alta, niin johan ollaan menossa kohti ojanpohjaa. Tämä ei ole edes mitenkään väritetty juttu, vaan se on ihan hirveä.

Kuten aikaisemmin sanottu, niin äkkiä vaan OBDeleven lataukseen ja koodaile pois päältä. Samalla saat takavalot palamaan kokoajan yms. kätevää.
Takavalot jos palais kokoajan ois kans mun juttu, en ymmärrä miks niitä pitäis säästää
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 598
Viestejä
4 350 271
Jäsenet
72 461
Uusin jäsen
Aitotumallinen

Hinta.fi

Ylös Bottom