Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 394
Monessa taitaa vielä päivitykset muuttua maksullisiksi jonkun ajan jälkeen.

Toimiiko jossain autossa jo se aa/cp joka osaa autolta kysyä akun varauksen ym. tietoa?
Bemarissa jos on carplay navi päällä niin ehdottelee latureita jos on alhainen akku tai ei riitä määränpäähän. Automaattisen akun valmistelun osaa tosin vaan bemmin omalla navilla mentäessä joten carplay navilla täytyy itse klikata valmistelu päälle.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 333
Itsekin ajattelin näin ja meinasinkin tilata pari vuotta sitten model kolmosen. Kävin kuitenkin koeajamassa ja ihan pelkästään se, että siinä ei ole naaman edessä mittaristoa eikä hudia edes varusteena riitti hylkäämään sen. Tältäkin foorumilta saa sen käsityksen että se siinä keskinäytön kulmassa on vähintäänkin erinomainen paikka ja itsekin ajattelin että varmaan se siinä ihan hyvä mutta todellisuudessa itselle se oli niin luotaantyöntävä että en enää edes harkinnut.
Joo, itselle riitti pelkkä kuva kolmosen ohjaamosta aikoinaan. Ei herättänyt positiivia tunteita. En edes epäillyt ensireaktiotani silloin, ja hyvä niin olin oikassa. Ei ollut se ohjaamo minua varten.
 

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
9
Käytättekö te oikeasti navigaattoria joka päivä lähikauppaan ja töihin ajaessa, vai miksi sitä navia pitää räplätä niin usein että sillä on jotain väliä? Itse tarvitsen hyvä jos kerran kuussa. Ja silloinkin se kartta tulee carplayllä ja ei tarvitse koskea autoon kertaakaan.
Ihan jatkuvasti. Android Automotivessa on niin nopeaa käyttää että menee ihan luonnostaan joko koti/työ pikanapista tai parilla sormen napautuksella kohdeosoite. Näkee suoraan paljonko akkua on perillä tai palatessa. Jos tarvii ladata niin lisää suoraan laturin ja hoitaa akun lämpimäksi.

Bensa-autolla ajaessa aika harvoin tuli käytettyä, tosin ne navit oli niin umpisurkeita tuohon AAOS verrattuna että ei mikään ihme.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 325
Ihan jatkuvasti. Android Automotivessa on niin nopeaa käyttää että menee ihan luonnostaan joko koti/työ pikanapista tai parilla sormen napautuksella kohdeosoite. Näkee suoraan paljonko akkua on perillä tai palatessa. Jos tarvii ladata niin lisää suoraan laturin ja hoitaa akun lämpimäksi.

Bensa-autolla ajaessa aika harvoin tuli käytettyä, tosin ne navit oli niin umpisurkeita tuohon AAOS verrattuna että ei mikään ihme.
Kyllä mullakin carplayllä auto / luuri käytännössä arvaa että mihin olen menossa ja ehdottaa yhdellä napilla sitä määränpäätä. Ja ihan oikea uusin googlemapsi missä vaan aataminaikuisessa autossa. Mutta en mä kyllä silti jaksa useinkaan klikata sitä kun tiedän miten lähikaupan parkkihalliin ajetaan sisään ja oddsit siihen että kadut ovat poikki päähän ajettaessa ovat aika vähäiset…

Suurin osa ajokerroista on kuitenkin tunnettuihin lähellä oleviin kohteisiin.
 

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
9
Kyllä mullakin carplayllä auto / luuri käytännössä arvaa että mihin olen menossa ja ehdottaa yhdellä napilla sitä määränpäätä. Ja ihan oikea uusin googlemapsi missä vaan aataminaikuisessa autossa. Mutta en mä kyllä silti jaksa useinkaan klikata sitä kun tiedän miten lähikaupan parkkihalliin ajetaan sisään ja oddsit siihen että kadut ovat poikki päähän ajettaessa ovat aika vähäiset…

Suurin osa ajokerroista on kuitenkin tunnettuihin lähellä oleviin kohteisiin.
No sama se nyt varmaan on räpläätkö sinä Carplayta vai joku toinen auton navia.

Alkuperäinen pointti taisi olla kuitenkin esim. volkkarin navin tarpeeton paskuus: miksi ihmeessä se ei voi herätä jo ovet avatessa ja sitä rataa.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
956
Tuli tuossa reissussa vähän seurattua Enyaqin infotainmentin käynnistymistä, niin kyllä se tuntui kestävän jonkun 20-25 sekkaa herätä täysin käyttökuntoon jos sattuu olemaan suoraan navigointinäkymässä. Itsellä yleensä näkymä jossa radiokanava, kulutustiedot ja pari pikavalintaa, johon tuntuu heräävän nopeammin. Navia tulee käytettyä kohtuu harvoin niin ei tule kiinnittäneeksi huomiota.

Nuista ajoavustimista, varoittimista, yms. voi kans olla montaa mieltä. Olen vanhanaikainen ja monasti todennut että onneksi tuo Enyaq on vielä aika karvalakkiversio. Ei ole viimeisimpiä pillejä ja viheltimiä vielä.
Alkaa uusimpien autojen ajoonlähtöproseduurit muistuttamaan jotain helikopterin käynnistämistä. Ainakin tällainen tuntuma on tullut. Kun istahtaa autoon niin saa napsutella puolentusinaa eri hälytintä, varoitinta, nytkytintä, ja sähköaivon aivopieruautomatiikkaa pois päältä. Ajan autoa ihan itse kiitos ja haluan automatiikan puuttuvan siihen mahdollisimman vähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 325
Tuli tuossa reissussa vähän seurattua Enyaqin infotainmentin käynnistymistä, niin kyllä se tuntui kestävän jonkun 20-25 sekkaa herätä täysin käyttökuntoon jos sattuu olemaan suoraan navigointinäkymässä. Itsellä yleensä näkymä jossa radiokanava, kulutustiedot ja pari pikavalintaa, johon tuntuu heräävän nopeammin. Navia tulee käytettyä kohtuu harvoin niin ei tule kiinnittäneeksi huomiota.

Nuista ajoavustimista, varoittimista, yms. voi kans olla montaa mieltä. Olen vanhanaikainen ja monasti todennut että onneksi tuo Enyaq on vielä aika karvalakkiversio. Ei ole viimeisimpiä pillejä ja viheltimiä vielä.
Alkaa uusimpien autojen ajoonlähtöproseduurit muistuttamaan jotain helikopterin käynnistämistä. Ainakin tällainen tuntuma on tullut. Kun istahtaa autoon niin saa napsutella puolentusinaa eri hälytintä, varoitinta, nytkytintä, ja sähköaivon aivopieruautomatiikkaa pois päältä. Ajan autoa ihan itse kiitos ja haluan automatiikan puuttuvan siihen mahdollisimman vähän.
Ei hätää, kohta niitä ei saa enää laitettua pois kun EU holhous vähän vielä edistyy.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 865
Hmmm, en ole koskaan (hyvin pitkään aikaan ) koeajanut ostamaani autoa. En polttista, enkä juuri tilaamaani ensimmäistä sähkistä. Kyllä sitä tietää nettiä lukemalla tietää hyvin tarkkaan mitä saa, Ei ole koskaan tullut yllätyksiä.
Mutta ymmärrärn koeajon tarkoituksen. Joskun aikoinaan (tosi kauan aikaa sitten ) niin itsekin tein, mutta totesin sitten aika tarpeettomaksi.
Olen aina näön vuoksi koeajanut ostamani autot etten vaikuta oudolta autonmyyjän silmissä (kun kyseessä kuitenkin on joko uusi tai alle vuoden ikäinen auto jossa en usko olevan mitään koeajon aikana ilmenevää vikaa, rengas tipahtaa pois tms.). Kertaakaan en ole koeajon perusteella päätynyt siihen etten osta ko. autoa.

Koeajo voi jopa hieman johtaa harhaan kun ei tunne autoa vielä täysin, esim. Zoea koeajoin eco-moodi päällä ja ihmettelin miksi se kiihtyy niin nuivasti eikä motarilla meinannut päästä yli 100km/h. Vasta auton ostettuani hokasin että ahaa tuossa on eco-nappi ja kun laittaa eco-moodin pois, hui hitsiläinen lähtee valoista kuin luoti ja voi ajaa motarilla (yli) 120km/h.

Koeistuminen toki kannattaa, näkee missä ne kupinpidikkeet ovat vai onko ollenkaan, ja onko tarpeeksi tilava sisältä, ja tietenkin vilkaista takapaksin kokoa että mahtuuko anoppi sinne vai joutuuko kävelemään.

Tesla Model Y:n (ja monen muun isomman auton) koeajaisin kotiini parkkiruutuuni, nähdäkseni mahtuuko se järkevästi ruutuun että pääsee uloskin autosta kolhimatta naapurin autoa. On niin kapeat parkkiruudut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
383
Tuli tuossa reissussa vähän seurattua Enyaqin infotainmentin käynnistymistä, niin kyllä se tuntui kestävän jonkun 20-25 sekkaa herätä täysin käyttökuntoon jos sattuu olemaan suoraan navigointinäkymässä. Itsellä yleensä näkymä jossa radiokanava, kulutustiedot ja pari pikavalintaa, johon tuntuu heräävän nopeammin. Navia tulee käytettyä kohtuu harvoin niin ei tule kiinnittäneeksi huomiota.

Nuista ajoavustimista, varoittimista, yms. voi kans olla montaa mieltä. Olen vanhanaikainen ja monasti todennut että onneksi tuo Enyaq on vielä aika karvalakkiversio. Ei ole viimeisimpiä pillejä ja viheltimiä vielä.
Alkaa uusimpien autojen ajoonlähtöproseduurit muistuttamaan jotain helikopterin käynnistämistä. Ainakin tällainen tuntuma on tullut. Kun istahtaa autoon niin saa napsutella puolentusinaa eri hälytintä, varoitinta, nytkytintä, ja sähköaivon aivopieruautomatiikkaa pois päältä. Ajan autoa ihan itse kiitos ja haluan automatiikan puuttuvan siihen mahdollisimman vähän.
Enyaqin ihmettelyistä on kyllä jo päälle pari vuotta, joten enää muista miten homma meni. Mutta tosiaan oman mebbiläisen osalta (päivitelty kesällä -23) homma menee vain, että ovesta sisään, istumaan, jarrulle jalka ja valitsee eteen vain taakse & menoksi. MMI lähtee samantien toimimaan (hihasta sanoisin että alle 1s viive, jos siinä heti vaihtaa radiolle, naville etc ja ruudulla ehtii vilahtamaan radio is starting). Startissa MMI:lle tosin tulee notification, että hei tällä ja tällä on etähallinta. Tuo pitää ärsyttävästi siitä kuittailla tai odotella hetki jos toinen, että kuittautuu itsekseen pois.

Ja pari kertaa ID.4/ID.5:lla huollon sijaisautona ajellut viimeisen vuoden sisään ja samat fiilikset noiden kanssa viiveiden osalta. Tai näin jälkikäteen ei ole ainakaan herättänyt mitään tunteita suuntaan tai toiseen.

Täällä myös koeajomoodi sama. Kylmätyypit riittäneet varsinkin uusien kanssa normisti ja käytetyissäkin max joka toisessa tapauksessa käynyt ajelemassa.

Navia tulee pidettyä päällä vain pidemmissä vetäisyissä laturien haarukoinnin takia sekä tilanteet, jossa sitä aidosti tarvitsee. Jääränä koen, että itse tiedän paremmin missä pysähtelisin ja kuinka kauaksi aikaa vs. auton nuotitus (ref. ajetaanko auton ehdoilla vai oman fiiliksen mukaan sekä lisäksi auto tarjoilee turhan lyhyttä sykkimistä laturilta toiselle). Muuten pk-seudulla ruuhkia ja tilanteita tulee ja menee eikä esim kehärumbassa paljon kierrellä navin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 865
Käytättekö te oikeasti navigaattoria joka päivä lähikauppaan ja töihin ajaessa, vai miksi sitä navia pitää räplätä niin usein että sillä on jotain väliä? Itse tarvitsen hyvä jos kerran kuussa. Ja silloinkin se kartta tulee carplayllä ja ei tarvitse koskea autoon kertaakaan.
Mulla tulee jostain syystä aika usein tarvetta käydä jopa pääkaupunkiseudullakin vaimon ilmoittamissa kohteissa joiden sijaintia en tunne. Viimeksi lauantaina, vaimo pyysi hakemaan ystävänsä matkan varrelta jostain pikku-huopalahdesta vai missä se oli, katuosoitteella sitten navigoin sinne. Tietty olen myös vähän erikoistapaus koska kuljettelen välillä iltaisin ja viikonloppuisin myös vaimoni sivubisnestuotteita asiakkaille pääkaupunkiseudulla ja lähiympäristössä, ja annan navigaattorin kertoa mikä on paras reitti asiakkaalta A asiakkaalle B, kun tiedossani on lähinnä vain katuosoite ja summittainen tieto onko se Tikkurilassa vai Matinkylässä (jotta voin arvioida missä järjestyksessä kannattaa suorittaa etten suhaa edestakaisin samaa väliä).

Normi työmatkalla tai kaupassa käydessä en toki navigaattoria käytä. Minun tapauksessani siis käytän puhelimen navigaattoria, tosin saan nykyisin senkin Zoen näytölle liittämällä puhelimen autoon USB-piuhalla (se joku Googlen Android Auto juttu tms., alkoi jostain syystä jopa toimia uudemmalla Samsung-puhelimellani vaikka 3v vanha sähköauto onkin).

Niin ja Teslassa ainakin navigaattoria ei käytetä vain perille löytämiseen, vaan auto arvioi myös missä ja kuinka kauan kannattaa autoa ladata (minimoidakseen matkaan käytetty aika). Jos siis tekee jotain pidempää reissua monesti jossa yleensä saattaa tarvita välilatausta, vaikka Helsingistä Tampereelle ja takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 865
Navigaattori osaa ilmoittaa kolareista yms. useimmiten ja ohjata kiertoreitille.
Ai niin tuokin. Tuon takia käytin joskus usein Google Mapsia ajaessani Porvoosta töistä kotiin jotta Google päättäisi puolestani kannattaako ajaa Kehä III vai Kehä I pitkin kotiin (kilometreissä ja ajassa eroa ei juurikaan ole kumman valitsee).

Johtui siitä että varsin usein jotkut idiootit olivat mällänneet Porvoon motarin ja Lahdenväylän liittymäkohdassa (Kehä I pohjoispuolella), ja sen yleensä havaitsi vasta kun oli jo ohittanut Kehä III:n liittymän, jota kautta silloin kannatti aina mennä.

Vastaavasti välillä joku on mällännyt Kehä III:lla jolloin olisikin kannattanut valita Kehä I.

Piti muksu ehtiä hakemaan päivähoidosta ja/tai koulusta joten ei ollut välttis aikaa jäädä ruuhkaan jonkun kolarin takia. Nykyisin ei ole ihan yhtä kriittistä sen haun kanssa, voin istua ruuhkassa autossa kuunnellen poppia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
249 471
Viestejä
4 346 555
Jäsenet
72 448
Uusin jäsen
Vapis

Hinta.fi

Ylös Bottom