Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 385
Itse laitan kuumalla ilmalla ilmastoinnin päälle muutaman minuutin ennen lähtöä ja talvella lämmityksen. Paljon mukavampi lähteä sopivan lämpöisellä autolla. Lisäksi säädän latausnopeutta ja sitä mille prosenteille haluan akun latautuvan, ajasta latauksen katson lataustilastoja.
Miksi säädät latausnopeutta?? Ja mitä säätämistä lataustasoissa, jos normiajoa niin 80% maksimi ja jos tulossa pidempi siivu niin 100%. Tai jos on LFP niin aina tappiin.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 948
Lisäksi säädän latausnopeutta ja sitä mille prosenteille haluan akun latautuvan, ajasta latauksen katson lataustilastoja.
Tämä on juuri sitä ihme säätämistä, mitä en voi kerta kaikkiaan ymmärtää, että joku haluaa käyttää aikaa tuollaiseen. En keksi ainoatakaan järkevää syytä sille, miksi pitäisi kännykän kautta säädellä jotain latausprosentteja. Jos on jokin pakottava tarve muuttaa prosenttia, niin sen kyllä joutaa tekemään sitten kun on seuraavan kerran autossa. Saati sitten että miksi ihmeessä kukaan haluaisi säätää latausnopeutta. Tai miksi niitä lataustilastoja pitäisi selata?

Miksi sillä autolla pitäisi tehdä jotain muuta kuin ajaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 071
Tämä on juuri sitä ihme säätämistä, mitä en voi kerta kaikkiaan ymmärtää, että joku haluaa käyttää aikaa tuollaiseen. En keksi ainoatakaan järkevää syytä sille, miksi pitäisi kännykän kautta säädellä jotain latausprosentteja. Jos on jokin pakottava tarve muuttaa prosenttia, niin sen kyllä joutaa tekemään sitten kun on seuraavan kerran autossa. Saati sitten että miksi ihmeessä kukaan haluaisi säätää latausnopeutta. Tai miksi niitä lataustilastoja pitäisi selata?

Miksi sillä autolla pitäisi tehdä jotain muuta kuin ajaa?
Tilanteet muuttuu, voi tulla yllättäen tilanne että tarvitsenkin täyden akun. Paljon näppärämpää vaan klikata äpistä että ladataanpa sittenkin täyteen kun lähteä kovassa pakkasessa ulos kaivamaan autoa hangesta että voisi muuttaa prosentteja. Puhumattakaan siitä että en ole edes kotona, mutta tuleekin tilanne että akun on oltava täynnä aamulla, tekemätön paikka jos ei äppi mahdollista tätä.

Latausnopeutta voi joutua säätämään vaikka siksi että liittymä ei kestä muuten kuormaa. Toki automaattinen kuorman tasaus olisi parempi, mutta sellaista ei aina ole.

Kyllä minua kiinnostaa paljonko lataus on maksanut ja paljonko sähköä on mennyt, ihan kiva noita katsella välillä äpistä.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
866
Tämä on juuri sitä ihme säätämistä, mitä en voi kerta kaikkiaan ymmärtää, että joku haluaa käyttää aikaa tuollaiseen. En keksi ainoatakaan järkevää syytä sille, miksi pitäisi kännykän kautta säädellä jotain latausprosentteja. Jos on jokin pakottava tarve muuttaa prosenttia, niin sen kyllä joutaa tekemään sitten kun on seuraavan kerran autossa. Saati sitten että miksi ihmeessä kukaan haluaisi säätää latausnopeutta. Tai miksi niitä lataustilastoja pitäisi selata?

Miksi sillä autolla pitäisi tehdä jotain muuta kuin ajaa?
No itse haluan ainakin säätää latausnopeutta sen mukaan mitä paneeleista tulee, yöllä si halvoilla tunneilla eri. Joskin tämän tekee automatio.. lämmitystä/viilennystä tulee laitettua kännystä päälle hetko ennen lähtöä ko en koskaan tie koska lähen ni eivät voi olla automaattisia..
Ihmetyttää nillitys jos joku haluaa jotain mutta oma ajatusmailma ei sitä halua!? Meitä on moneen junaan, ja jotkut tykkää äideistä, toiset tyttäristä..
Eniten ihmetyttää kyllä se seikka ko monet ois softalla valittavissa miten käyttäjä haluaa minkäkin ominaisuuden toimivan, mikseivät valmistajat voi sitä mahdollistaa??
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 948
Tilanteet muuttuu, voi tulla yllättäen tilanne että tarvitsenkin täyden akun. Paljon näppärämpää vaan klikata äpistä että ladataanpa sittenkin täyteen kun lähteä kovassa pakkasessa ulos kaivamaan autoa hangesta että voisi muuttaa prosentteja.
Paljon näppärämpi on pitää se koko ajan 100 %:ssa. Ei ole koskaan tarvetta muutella sitä.

Ihmetyttää nillitys jos joku haluaa jotain mutta oma ajatusmailma ei sitä halua!?
Ei se ole nillittämistä. Minua ihan aidosti kiinnostaa miksi jotkut käyttävät aikaansa ilmanaikuiseen säätelyyn.

Eniten ihmetyttää kyllä se seikka ko monet ois softalla valittavissa miten käyttäjä haluaa minkäkin ominaisuuden toimivan, mikseivät valmistajat voi sitä mahdollistaa??
Näissä voi olla taustalla se, että mitä enemmän tuollaisia kofiguroitavia asioita softaan laitetaan, sitä suuremmaksi kasvaa todennäköisyys vikaantumiselle ja sitä kalliimmaksi käy laitteen testaus. Olen joskus ollut töissä suunnittelemassa kuluttajalaitteita ja silloin tuli näiden asioiden kanssa painittua.
 
Viimeksi muokattu:

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
362
Niin joo... Tuossa on kuitenkin mahdollisuus olla asentamatta sovellusta, niin sitten ei reagoi puhelimeen. Vai onko tuo auton käyttö jotenkin tiukkaan naitettu puhelin appiin, että se on pakko asentaa? Tai saako apista säädettyä oven toiminnot pois käytöstä erikseen?

Avainkorttiakaan en viitsisi ruveta kantamaan, kun tarkoitus on pikkuhiljaa lopettaa lompakon kantaminen mukana ja hoitaa toiminnot älykellolla.
Yksi vaihtoehto voi olla Teslassa käyttää puhelinta avainkorttina, siis NFCllä. Avaa oven siis samaan tyyliin kuin avainkorttikin, vilauttamalla sitä ovipilarin lukijaa vasten. Tämä siis vaikka Bluetooth on pois päältä. Tosin voi olla että ei toimi, jos puhelinavain on otettu pois päältä sovelluksesta.

Tuo ominaisuus tuli yllätyksenä itselle hiljattain, kun esim. rannalle mennessä olen vain ottanut BT:n pois päältä jottei kukaan voisi viedä autoa pöllimällä luurin, mutta en tuota NFCtä ollut tajunnut sammuttaa myös.
 
Viimeksi muokattu:

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
362
Paljon näppärämpi on pitää se koko ajan 100 %:ssa. Ei ole koskaan tarvetta muutella sitä.
Sähköauto ei valitettavasti ihan noin huoleton ole. Jos ei yhtään kiinnosta säätää eikä siihen ole valmis, niin ehkä se sähköauto ei ole sitten hyvä valinta.

LFP akku voi olla poikkeus tähän, mutta kyllähän jo pelkkä rangen riittävyydestä huolehtiminen on säätämistä ja jossain kohtaa se tulee eteen lähes väistämättä.

Itse olen valmis vähän säätämään, koska saan sen vuoksi kasan minua miellyttäviä asioita, joita ei polttomoottorilla saa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 327
Itse latailen myös aina 100%:iin. Ei näistä tule ikinä isojen ihmisrymien autoja, jos kaikkia alkeellisimpiakin perusasioita pitää olla kokoajan säätämässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 389
Sähköauto ei valitettavasti ihan noin huoleton ole. Jos ei yhtään kiinnosta säätää eikä siihen ole valmis, niin ehkä se sähköauto ei ole sitten hyvä valinta.
kyllä se on niin huoleton jos sen haluaa sellaisen olevan. Ei välttämättä ole suositeltavaa mutta uskoisin että suurinta osaa liisareiden tai muiden mitä on tarkoitus pitää muttama vuosi ennen vaihtoa omistajia ei pätkääkään kiinnosta onko se optimaalista akun käyttöiän kannalta.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 948
Sähköauto ei valitettavasti ihan noin huoleton ole. Jos ei yhtään kiinnosta säätää eikä siihen ole valmis, niin ehkä se sähköauto ei ole sitten hyvä valinta.

LFP akku voi olla poikkeus tähän, mutta kyllähän jo pelkkä rangen riittävyydestä huolehtiminen on säätämistä ja jossain kohtaa se tulee eteen lähes väistämättä.

Itse olen valmis vähän säätämään, koska saan sen vuoksi kasan minua miellyttäviä asioita, joita ei polttomoottorilla saa.
Miten ihmeessä tuo vastauksesi liittyi tuohon minun kommenttiin, jonka lainasit? Mikä miellyttävä asia sinulta jää saamatta, jos lataat akkusi aina 100 %:iin?
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
866
Ei se ole nillittämistä. Minua ihan aidosti kiinnostaa miksi jotkut käyttävät aikaansa ilmanaikuiseen säätelyyn.
no onhan jollei pysty ajattelemaan et joku voi haluta ominaisuuden erillälailla ko itse


Näissä voi olla taustalla se, että mitä enemmän tuollaisia kofiguroitavia asioita softaan laitetaan, sitä suuremmaksi kasvaa todennäköisyys vikaantumiselle ja sitä kalliimmaksi käy laitteen testaus. Olen joskus ollut töissä suunnittelemassa kuluttajalaitteita ja silloin tuli näiden asioiden kanssa painittua.
olen itse kans ohjelmoinut logiikoita ko pitää ottaa huomioon et pystymettästä 5min koulutuksella jonkun pitää osata käyttää... tiedän ongelmat. mutta se et asetus autossa starttaako ko perse penkissä vaiko vasta ko nappia painetaan ei ole sellainen.. monta muutakin ihan simpeliä selkeesti täällä on tullut ilmi kun valmistaja vaan päättänyt et näin.. ja osa käyttäjistä haluis toisen tavan.. toki sillon molemmat pitää koodata sisään, sekä valinta.. mutta koodari voi sen tehdä vaikka päivityksissä, ei vaatis auton mekaniikan muutosta. olisi vaikka si ko androidissa et tietty asetus ja siellä hakkaaminen ruutuun tuo developper tilan.. ni sais ne kaikki tahvot pois sieltä
edit: monen koodarin ongelma on et ottaa sen mikä itseä mielyttää.. ei ajattele muita, tai niiden haluja. ja kun koodari ei itse useinkaan ees käytä sitä mitä koodaa..
suunittelijan ja koodarin pitäisi itse kans monasti olla ihan käyttämässä ja HUOLTAMASSA vempelettänsä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 176
Miten ihmeessä tuo vastauksesi liittyi tuohon minun kommenttiin, jonka lainasit? Mikä miellyttävä asia sinulta jää saamatta, jos lataat akkusi aina 100 %:iin?
Jos meinaa ajaa pitkään samalla vehkeellä niin ehkä se mielyttävä akun kapasiteetti jää saavuttamatta vanhempana? Vähän kuin joku öljynvaihto, kyllähän meistä moni tykkää vaihtaa useammin mitä valmistajan ohje vaatii. Toiveissa tekniikan parempi kesto.

Tietysti niille kenellä auto ei ole oma (leasing/työsuhde/tms) tai vaihtelee niitä usein niin tuo voi olla vieras konsepti.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 602
Miten ihmeessä tuo vastauksesi liittyi tuohon minun kommenttiin, jonka lainasit? Mikä miellyttävä asia sinulta jää saamatta, jos lataat akkusi aina 100 %:iin?
Parempi elinikä akulle. Aika perusjuttuja kaikkien akullisten laitteiden kanssa. Jos oletus on, että pääsääntöisesti 80% tai jopa vähempi riittää niin minkä ihmeen takia lataisi akun aina täyteen kuormittaen sitä tarpeettomasti? Etenkin jos sen akun saa sovelluksesta latautumaan täyteen silloin poikkeustapauksissa, kun oikeasti tarvitaan se 100%.

Ihan yksinkertaisena reaalimaailman esimerkkinä kesällä usein kulkemani moottoritiereitti vie jonkun ~60% akkua. Huono sää ja rankka vesisade voi kasvattaa tuota kulutusta melko paljonkin. Tavallisesti 80% riittää hyvin mutta jos huomaankin aamulla herätessä kelin olevan huono niin sovelluksesta voin kertaluontoisesti kasvattaa latausrajan 90-100% tasoon saadakseni vähän lisää varmuusmarginaalia matkaan.

Ei se ole nillittämistä. Minua ihan aidosti kiinnostaa miksi jotkut käyttävät aikaansa ilmanaikuiseen säätelyyn.
Tapa ilmaista itseään antaa ymmärtää täysin muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 071
Paljon näppärämpi on pitää se koko ajan 100 %:ssa. Ei ole koskaan tarvetta muutella sitä.
Tuolloin akku kuluu nopeammin pilalle. Mielestäni paljon parempi vaan tarvittaessa klikata sovelluksesta sopiva prosentti kun pilata akkua.

Lisäksi saan ladata ilmaiseksi töissä, tuota tulee hyödynnettyä niin paljon kuin mahdollista. Joskus tulen about 1% akulla kotiin ja täytyy saada muutama prosentti lisää että pääsen aamulla sitten töihin lataamaan akun. Parempi kuin voi äpistä katsoa ja säätää tulta tarpeen mukaan, etten lataa turhaan liikaa jne.

Mutta ei siinä mitään jos sinä et tarvitse, itselleni toimiva mobiiliäppi on täysin deal breaker enkä osta autoa jossa sitä ei ole.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
615
Itse latailen myös aina 100%:iin. Ei näistä tule ikinä isojen ihmisrymien autoja, jos kaikkia alkeellisimpiakin perusasioita pitää olla kokoajan säätämässä.
Ruotsissa myytävissä käytetyissä sähköautoissa on jo näkynyt todistuksia akun kunnosta. Sama tulee Suomeenkin. Onnea vaan sitten vaihtoarvon/myynnin kanssa kun akun kunto on muita vaihdokkeja esim. 5% huonompi. Esimerkkinä: akkua tulisi sahata päivittäin 40-60% välissä mieluummin kuin 20-80% joka toinen päivä. Ero akun ikääntymiseen on merkittävä. Tämä tietysti sillä oletuksella että ko. latausväli sopii ajoprofiiliin. Tuolla 20% nyt ajelee kesäkeleillä sen 100km.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 616
Ruotsissa myytävissä käytetyissä sähköautoissa on jo näkynyt todistuksia akun kunnosta. Sama tulee Suomeenkin. Onnea vaan sitten vaihtoarvon/myynnin kanssa kun akun kunto on muita vaihdokkeja esim. 5% huonompi. Esimerkkinä: akkua tulisi sahata päivittäin 40-60% välissä mieluummin kuin 20-80% joka toinen päivä. Ero akun ikääntymiseen on merkittävä. Tämä tietysti sillä oletuksella että ko. latausväli sopii ajoprofiiliin. Tuolla 20% nyt ajelee kesäkeleillä sen 100km.
Näille hypoteettisille laskelmille lienee toinen ketju.

 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
124
Ruotsissa myytävissä käytetyissä sähköautoissa on jo näkynyt todistuksia akun kunnosta. Sama tulee Suomeenkin. Onnea vaan sitten vaihtoarvon/myynnin kanssa kun akun kunto on muita vaihdokkeja esim. 5% huonompi. Esimerkkinä: akkua tulisi sahata päivittäin 40-60% välissä mieluummin kuin 20-80% joka toinen päivä. Ero akun ikääntymiseen on merkittävä. Tämä tietysti sillä oletuksella että ko. latausväli sopii ajoprofiiliin. Tuolla 20% nyt ajelee kesäkeleillä sen 100km.
Kyllä Tesla suosittaa osalle akuista latauksen aina 100%. Riippuu akun tyypistä, ei ole ihan niin suoraviivainen tämä.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
952
Vaikka tässä nyt Enyaqia ja MEB-autoja on tullut vähän kritisoitua omaan makuun huonoista ratkaisuista, niin avainten ja mobiiliappsin suhteen on homma pelannut omasta mielestä hyvin. Mitä nyt appsissa on ajoittain serveriongelmia.

Avaimet on perinteiset, eikä kännykkä-avainta ole enkä kaipaa. Ovet aukeaa vain kun avain on riittävän lähellä, ja siis ainakin tuntuma on että pitää olla kirjaimellisesti auton vieressä. Esim. Jos menen avaimet taskussa lukitun auton kuskin oven luo seisomaan, niin vänkärinpuoleisen oven kahvaa repimällä auto pysyy lukossa. Aukeaa vasta kun tartun itse kuskinoven kahvaan jonka luona avaimet on. Toki voi avaimen napista avata lukituksen ennakkoon kauempaa. Aukeaa kahvasta nykäisemällä siis vain sen oven kahvalla jonka tykönä avain on.

Kännykkä-appsissa on sen verran toimintoja mitä kaipaan. Voi vilkaista mikä on auton lukituksen ja akun tila. Muuttaa latausprosenttirajaa tarvittaessa. Käynnistää lämmityksen/jäähdytyksen, mitä olen 2v aikana tainnut käyttää tasan kerran kun kokeilin että miten tuo toimii.

En ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi auto pitäisi lämmittää/jäähdyttää etukäteen. Siinähän se lämpenee/jäähtyy ajaessakin, varsinkin sähköauto jotka hakkaa molemmissa melkein minkä tahansa polttomoottoriauton. Eikä ole omissa ajoissa rangea liikaa syönyt. Ei ole aiemmissa polttiksissakaan koskaan kaivannut sisätilalämppäriä vaikka on ulkoa lähtenyt myös niissä -30 asteen pakkasissa.
Mutta tuossakin kukin tyylillään, ja onhan se etenkin pikkulasten/vauvojen kanssa tosi kätevää että saa auton sopivaan lämpöön valmiiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 071
En ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi auto pitäisi lämmittää/jäähdyttää etukäteen. Siinähän se lämpenee/jäähtyy ajaessakin, varsinkin sähköauto jotka hakkaa molemmissa melkein minkä tahansa polttomoottoriauton. Eikä ole omissa ajoissa rangea liikaa syönyt. Ei ole aiemmissa polttiksissakaan koskaan kaivannut sisätilalämppäriä vaikka on ulkoa lähtenyt myös niissä -30 asteen pakkasissa.
Mutta tuossakin kukin tyylillään, ja onhan se etenkin pikkulasten/vauvojen kanssa tosi kätevää että saa auton sopivaan lämpöön valmiiksi.
Itse mieluummin sulatan lumet auton päältä kuin harjaan ja raappaan ikkunoita. Paljon helpompaa vaan apista painaa nappia 10-15min ennen kuin lähden niin auto on lumeton ja lämmin eikä tarvitse talvitakkia ja hanskoja pitää päällä. Ei mitenkään erityisesti lempipuuhaani hinkata paksussa jäässä olevaa lasia tai harjailla lumia kovassa pakkasessa.

Ja sama kesällä kun autossa on helposti lähemmäs 60 astetta kun se on auringossa. 5min riittää siihen että autossa on 19 astetta.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 785
Edellä mainitut ja mukavampi lähteä talvella yöllä töihin kun auto on seisonut parikin tuntia pihalla kylmässä, nappaa ilmanvaihdon päälle, venyttelee minuutin pari tai käy kusella ja kävelee lämpimään työkaluun. :comp:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 617
Eiköhän ne akkujen hinnat tule alas, että valmistajat voivat laittaa kunnon puskurit, niin voi aina lataa 100%.
Puskureiden kokoa tuskin halutaan yhtään isommaksi kuin tarve on. Valmistajat kuitenkin haluavat markkinoida mahdollisimman suurta toimintamatkaa ja puskurin kasvatus vain heikentää sitä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 792
Viestejä
4 339 541
Jäsenet
72 283
Uusin jäsen
Dansod

Hinta.fi

Ylös Bottom