Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 385
Itse laitan kuumalla ilmalla ilmastoinnin päälle muutaman minuutin ennen lähtöä ja talvella lämmityksen. Paljon mukavampi lähteä sopivan lämpöisellä autolla. Lisäksi säädän latausnopeutta ja sitä mille prosenteille haluan akun latautuvan, ajasta latauksen katson lataustilastoja.
Miksi säädät latausnopeutta?? Ja mitä säätämistä lataustasoissa, jos normiajoa niin 80% maksimi ja jos tulossa pidempi siivu niin 100%. Tai jos on LFP niin aina tappiin.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 948
Lisäksi säädän latausnopeutta ja sitä mille prosenteille haluan akun latautuvan, ajasta latauksen katson lataustilastoja.
Tämä on juuri sitä ihme säätämistä, mitä en voi kerta kaikkiaan ymmärtää, että joku haluaa käyttää aikaa tuollaiseen. En keksi ainoatakaan järkevää syytä sille, miksi pitäisi kännykän kautta säädellä jotain latausprosentteja. Jos on jokin pakottava tarve muuttaa prosenttia, niin sen kyllä joutaa tekemään sitten kun on seuraavan kerran autossa. Saati sitten että miksi ihmeessä kukaan haluaisi säätää latausnopeutta. Tai miksi niitä lataustilastoja pitäisi selata?

Miksi sillä autolla pitäisi tehdä jotain muuta kuin ajaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 067
Tämä on juuri sitä ihme säätämistä, mitä en voi kerta kaikkiaan ymmärtää, että joku haluaa käyttää aikaa tuollaiseen. En keksi ainoatakaan järkevää syytä sille, miksi pitäisi kännykän kautta säädellä jotain latausprosentteja. Jos on jokin pakottava tarve muuttaa prosenttia, niin sen kyllä joutaa tekemään sitten kun on seuraavan kerran autossa. Saati sitten että miksi ihmeessä kukaan haluaisi säätää latausnopeutta. Tai miksi niitä lataustilastoja pitäisi selata?

Miksi sillä autolla pitäisi tehdä jotain muuta kuin ajaa?
Tilanteet muuttuu, voi tulla yllättäen tilanne että tarvitsenkin täyden akun. Paljon näppärämpää vaan klikata äpistä että ladataanpa sittenkin täyteen kun lähteä kovassa pakkasessa ulos kaivamaan autoa hangesta että voisi muuttaa prosentteja. Puhumattakaan siitä että en ole edes kotona, mutta tuleekin tilanne että akun on oltava täynnä aamulla, tekemätön paikka jos ei äppi mahdollista tätä.

Latausnopeutta voi joutua säätämään vaikka siksi että liittymä ei kestä muuten kuormaa. Toki automaattinen kuorman tasaus olisi parempi, mutta sellaista ei aina ole.

Kyllä minua kiinnostaa paljonko lataus on maksanut ja paljonko sähköä on mennyt, ihan kiva noita katsella välillä äpistä.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
866
Tämä on juuri sitä ihme säätämistä, mitä en voi kerta kaikkiaan ymmärtää, että joku haluaa käyttää aikaa tuollaiseen. En keksi ainoatakaan järkevää syytä sille, miksi pitäisi kännykän kautta säädellä jotain latausprosentteja. Jos on jokin pakottava tarve muuttaa prosenttia, niin sen kyllä joutaa tekemään sitten kun on seuraavan kerran autossa. Saati sitten että miksi ihmeessä kukaan haluaisi säätää latausnopeutta. Tai miksi niitä lataustilastoja pitäisi selata?

Miksi sillä autolla pitäisi tehdä jotain muuta kuin ajaa?
No itse haluan ainakin säätää latausnopeutta sen mukaan mitä paneeleista tulee, yöllä si halvoilla tunneilla eri. Joskin tämän tekee automatio.. lämmitystä/viilennystä tulee laitettua kännystä päälle hetko ennen lähtöä ko en koskaan tie koska lähen ni eivät voi olla automaattisia..
Ihmetyttää nillitys jos joku haluaa jotain mutta oma ajatusmailma ei sitä halua!? Meitä on moneen junaan, ja jotkut tykkää äideistä, toiset tyttäristä..
Eniten ihmetyttää kyllä se seikka ko monet ois softalla valittavissa miten käyttäjä haluaa minkäkin ominaisuuden toimivan, mikseivät valmistajat voi sitä mahdollistaa??
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 948
Tilanteet muuttuu, voi tulla yllättäen tilanne että tarvitsenkin täyden akun. Paljon näppärämpää vaan klikata äpistä että ladataanpa sittenkin täyteen kun lähteä kovassa pakkasessa ulos kaivamaan autoa hangesta että voisi muuttaa prosentteja.
Paljon näppärämpi on pitää se koko ajan 100 %:ssa. Ei ole koskaan tarvetta muutella sitä.

Ihmetyttää nillitys jos joku haluaa jotain mutta oma ajatusmailma ei sitä halua!?
Ei se ole nillittämistä. Minua ihan aidosti kiinnostaa miksi jotkut käyttävät aikaansa ilmanaikuiseen säätelyyn.

Eniten ihmetyttää kyllä se seikka ko monet ois softalla valittavissa miten käyttäjä haluaa minkäkin ominaisuuden toimivan, mikseivät valmistajat voi sitä mahdollistaa??
Näissä voi olla taustalla se, että mitä enemmän tuollaisia kofiguroitavia asioita softaan laitetaan, sitä suuremmaksi kasvaa todennäköisyys vikaantumiselle ja sitä kalliimmaksi käy laitteen testaus. Olen joskus ollut töissä suunnittelemassa kuluttajalaitteita ja silloin tuli näiden asioiden kanssa painittua.
 
Viimeksi muokattu:

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
362
Niin joo... Tuossa on kuitenkin mahdollisuus olla asentamatta sovellusta, niin sitten ei reagoi puhelimeen. Vai onko tuo auton käyttö jotenkin tiukkaan naitettu puhelin appiin, että se on pakko asentaa? Tai saako apista säädettyä oven toiminnot pois käytöstä erikseen?

Avainkorttiakaan en viitsisi ruveta kantamaan, kun tarkoitus on pikkuhiljaa lopettaa lompakon kantaminen mukana ja hoitaa toiminnot älykellolla.
Yksi vaihtoehto voi olla Teslassa käyttää puhelinta avainkorttina, siis NFCllä. Avaa oven siis samaan tyyliin kuin avainkorttikin, vilauttamalla sitä ovipilarin lukijaa vasten. Tämä siis vaikka Bluetooth on pois päältä. Tosin voi olla että ei toimi, jos puhelinavain on otettu pois päältä sovelluksesta.

Tuo ominaisuus tuli yllätyksenä itselle hiljattain, kun esim. rannalle mennessä olen vain ottanut BT:n pois päältä jottei kukaan voisi viedä autoa pöllimällä luurin, mutta en tuota NFCtä ollut tajunnut sammuttaa myös.
 
Viimeksi muokattu:

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
362
Paljon näppärämpi on pitää se koko ajan 100 %:ssa. Ei ole koskaan tarvetta muutella sitä.
Sähköauto ei valitettavasti ihan noin huoleton ole. Jos ei yhtään kiinnosta säätää eikä siihen ole valmis, niin ehkä se sähköauto ei ole sitten hyvä valinta.

LFP akku voi olla poikkeus tähän, mutta kyllähän jo pelkkä rangen riittävyydestä huolehtiminen on säätämistä ja jossain kohtaa se tulee eteen lähes väistämättä.

Itse olen valmis vähän säätämään, koska saan sen vuoksi kasan minua miellyttäviä asioita, joita ei polttomoottorilla saa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 327
Itse latailen myös aina 100%:iin. Ei näistä tule ikinä isojen ihmisrymien autoja, jos kaikkia alkeellisimpiakin perusasioita pitää olla kokoajan säätämässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 389
Sähköauto ei valitettavasti ihan noin huoleton ole. Jos ei yhtään kiinnosta säätää eikä siihen ole valmis, niin ehkä se sähköauto ei ole sitten hyvä valinta.
kyllä se on niin huoleton jos sen haluaa sellaisen olevan. Ei välttämättä ole suositeltavaa mutta uskoisin että suurinta osaa liisareiden tai muiden mitä on tarkoitus pitää muttama vuosi ennen vaihtoa omistajia ei pätkääkään kiinnosta onko se optimaalista akun käyttöiän kannalta.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 948
Sähköauto ei valitettavasti ihan noin huoleton ole. Jos ei yhtään kiinnosta säätää eikä siihen ole valmis, niin ehkä se sähköauto ei ole sitten hyvä valinta.

LFP akku voi olla poikkeus tähän, mutta kyllähän jo pelkkä rangen riittävyydestä huolehtiminen on säätämistä ja jossain kohtaa se tulee eteen lähes väistämättä.

Itse olen valmis vähän säätämään, koska saan sen vuoksi kasan minua miellyttäviä asioita, joita ei polttomoottorilla saa.
Miten ihmeessä tuo vastauksesi liittyi tuohon minun kommenttiin, jonka lainasit? Mikä miellyttävä asia sinulta jää saamatta, jos lataat akkusi aina 100 %:iin?
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
866
Ei se ole nillittämistä. Minua ihan aidosti kiinnostaa miksi jotkut käyttävät aikaansa ilmanaikuiseen säätelyyn.
no onhan jollei pysty ajattelemaan et joku voi haluta ominaisuuden erillälailla ko itse


Näissä voi olla taustalla se, että mitä enemmän tuollaisia kofiguroitavia asioita softaan laitetaan, sitä suuremmaksi kasvaa todennäköisyys vikaantumiselle ja sitä kalliimmaksi käy laitteen testaus. Olen joskus ollut töissä suunnittelemassa kuluttajalaitteita ja silloin tuli näiden asioiden kanssa painittua.
olen itse kans ohjelmoinut logiikoita ko pitää ottaa huomioon et pystymettästä 5min koulutuksella jonkun pitää osata käyttää... tiedän ongelmat. mutta se et asetus autossa starttaako ko perse penkissä vaiko vasta ko nappia painetaan ei ole sellainen.. monta muutakin ihan simpeliä selkeesti täällä on tullut ilmi kun valmistaja vaan päättänyt et näin.. ja osa käyttäjistä haluis toisen tavan.. toki sillon molemmat pitää koodata sisään, sekä valinta.. mutta koodari voi sen tehdä vaikka päivityksissä, ei vaatis auton mekaniikan muutosta. olisi vaikka si ko androidissa et tietty asetus ja siellä hakkaaminen ruutuun tuo developper tilan.. ni sais ne kaikki tahvot pois sieltä
edit: monen koodarin ongelma on et ottaa sen mikä itseä mielyttää.. ei ajattele muita, tai niiden haluja. ja kun koodari ei itse useinkaan ees käytä sitä mitä koodaa..
suunittelijan ja koodarin pitäisi itse kans monasti olla ihan käyttämässä ja HUOLTAMASSA vempelettänsä!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 767
Viestejä
4 338 588
Jäsenet
72 277
Uusin jäsen
C4rry

Hinta.fi

Ylös Bottom