Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
636
100km iltapäivästä aamuun? :D teen asiakaskäyntejä, eli semmoista 100km ajoa varmaankin, mutta vietän autossa myös ruokailut yms. sähköä käyttäen.

16A 3.5kw latauksella 8h olisi 28kwh eli noin kolmasosa 100kwh Model S akkuun, eli joku 170km rangea lisää. 8A taas puolittaa, niin se olisi jo aika säälittävä määrä. 10A jossain sieltä väliltä. No, välillä voi saada pidempääkin latausta, mutta aika paljon olen kotoa poissa. Varmaan tuo pakottaa välillä käyttämään julkisia.
Noh, jos laskee vaikka sen 85km/pvä ja oletetaan, että range on vaikka 450km ja päiväkohtainen ajosuorite 100km. ma 450->ti 435km->ke 420km->to 405km->pe 390km -> pe ilta 290km range. Eli jos ehdit 450km - 290km = 160km (=n.16h@8A) lataamaan viikonlopun aikana, niin et periaatteessa tarvii asiointilatausta @ 8A latauksella 8h/pvä.

edit: hidaslatauksella lirutellen pääsee yllättävän paljon vuosittaista ajoa.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
311
Tuossa esimerkissä neljän latausnopeuden keskiarvo oli noin 186kW eli vartissa irtoaa ~46kWh. Oma Ioniq 5 vei etelän motarilla kaatosateessa noin 21 kWh/100km ja kun siirryttiin pohjoisen maanteille niin kulutus on jopa alle 15 kWh/100km. Eipä noilla kummallakaan kulutuksella ollut meidän tapauksessa mitään merkitystä etenemisen suhteen, kun auto oli aina valmis lähtemään aiemmin liikkelle kuin matkustajat.
Pienellä kulkee kyllä sulla Ioniq5! Itsellä 23 AWD 20" renkailla tänään viimex todettu tihkusateessa 100km/h(+5kmh) kulutus 21-22kWh/h. Lämpötila oli 16-18 astetta. Käytännössä kesäkelissä jos ajaa satasta niin kulutus pyörii 20 tietämillä kuivalla kelillä, lämpötilan ollessa yli 20. Sit 25 asteen helteessä kun matkavauhti 80-100, suurinosa kaheksaakymppiä niin saanut kulutuksen johonki 16-17kWh. Tuo 80 ja 100 ero on kulutuksessa on huima kun tää auto on kenkälaatikon muotoinen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 287
Tuosta käy aika hyvin ilmi että 800V latureita on, mutta mainittavaa etua verrattuna hyvin lataaviin 400V autoihin ei ole.
No, kyllä ne 800V autot pääsääntöisesti lataa nopeammin kuin 400V autot ja ihan selvällä erolla. Tuossa kuvassa käytännön esimerkki parin tunnin takaa ID4 (max 175kW) vs. Ioniq 5 samoilla akun prosenteilla.

1000049030.jpg
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 287
Pienellä kulkee kyllä sulla Ioniq5! Itsellä 23 AWD 20" renkailla tänään viimex todettu tihkusateessa 100km/h(+5kmh) kulutus 21-22kWh/h. Lämpötila oli 16-18 astetta. Käytännössä kesäkelissä jos ajaa satasta niin kulutus pyörii 20 tietämillä kuivalla kelillä, lämpötilan ollessa yli 20. Sit 25 asteen helteessä kun matkavauhti 80-100, suurinosa kaheksaakymppiä niin saanut kulutuksen johonki 16-17kWh. Tuo 80 ja 100 ero on kulutuksessa on huima kun tää auto on kenkälaatikon muotoinen.
Mulla takapotku 19" renkailla ja ajotapa erittäin maltillinen eli todellinen nopeus = nopeusrajoitus. Lisäksi renkaissa pieni ylipaine rullausta parantamaan. Pitkää matkaa, kun taittaa maltilla niin saa tämänkin kulkemaan melko hyvillä lukemilla.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 311
No, kyllä ne 800V autot pääsääntöisesti lataa nopeammin kuin 400V autot ja ihan selvällä erolla. Tuossa kuvassa käytännön esimerkki parin tunnin takaa ID4 (max 175kW) vs. Ioniq 5 samoilla akun prosenteilla.

Hyvin näkyy, kiitos. Nuo VW-konsernin tuotokset jurnuttaa aina tuota 50 kW:tä paitsi talvella jolloin tulos jää paljon matalammaksi.

Itse laitan ainakin seuraavaksi autoksi 800V auton.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
311
Mulla takapotku 19" renkailla ja ajotapa erittäin maltillinen eli todellinen nopeus = nopeusrajoitus. Lisäksi renkaissa pieni ylipaine rullausta parantamaan. Pitkää matkaa, kun taittaa maltilla niin saa tämänkin kulkemaan melko hyvillä lukemilla.
Mullakin renkaissa n.2,7bar, nousee lämpimällä hyvin nopeesti 2,9bar. En silti pääse ikinä noihin lukemiin vaikka ajaisin tasan nopeusrajoitusten mukaan. No nuo pienemmät renkaat vaikuttaa jonkin verran mutta ei pitäisi niin paljoa. Joensuu - Tampere väli meni 16-17kWh/h mut oli tosi paljon 80km/h letkassa. Lämpötila oli myös tuolloin melko optimaalinen 25-26 astetta.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 712
100km iltapäivästä aamuun? :D teen asiakaskäyntejä, eli semmoista 100km ajoa varmaankin, mutta vietän autossa myös ruokailut yms. sähköä käyttäen.

16A 3.5kw latauksella 8h olisi 28kwh eli noin kolmasosa 100kwh Model S akkuun, eli joku 170km rangea lisää. 8A taas puolittaa, niin se olisi jo aika säälittävä määrä. 10A jossain sieltä väliltä. No, välillä voi saada pidempääkin latausta, mutta aika paljon olen kotoa poissa. Varmaan tuo pakottaa välillä käyttämään julkisia.
Jos menet uudella ässällä pikalaturille ja akussa 10% jäljellä niin saat superilla noin 8 minuutin sisään yhtä paljon sähköä kuin tuosta tolpasta yön yli. Saa olla nopea lounastamaan jos alle 8 min syö oikean lounaan eikä mitään kolmioleipää.

Taas jos menet pikalaturille yli 50% varaustasolla niin menee toistakymmentä minuuttia että saat 28kWh, mutta silloin ei se lataaminen ole niin kriittistä kun 50% varauksella suorittaisit vielä pari työpäivää lataamattakin.

Jos sulla on vanhempi ässä niin kotilataamisen hyöty on isompi, kun julkisilla täytyy roikkua kauemmin.

Ottaisin kotoa kaiken mitä saa, ja täydentää pikalaturilla jos jostain syystä ei riitäkään.

Jos jotenkin saisit 3 vaihetta käyttöön, vaikka vain 8A virralla, se poistaisi julkisten käyttötarpeesi käytännössä kokonaan.


No, kyllä ne 800V autot pääsääntöisesti lataa nopeammin kuin 400V autot ja ihan selvällä erolla. Tuossa kuvassa käytännön esimerkki parin tunnin takaa ID4 (max 175kW) vs. Ioniq 5 samoilla akun prosenteilla.

Tuokaan ei kyllä johdu akun jännitteestä, kun volkkarissa ei ampeerit rajoita tuolla teholukemalla, vaan akun kemia ja insinöörien asettamat turvarajat.

Joko e-GMP autojen akkukemian sisäinen vastus on pienempi, jolloin voidaan ladata isommilla prosenteilla kovempaa ilman että kennojännite menee liian suureksi, tai siellä on enemmän bufferia kuten fat e-tronissa.

Tässäkin siis kyllä 800V auto lataa nopeammin, mutta ei sen takia että se on 800V.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 216
No, kyllä ne 800V autot pääsääntöisesti lataa nopeammin kuin 400V autot ja ihan selvällä erolla. Tuossa kuvassa käytännön esimerkki parin tunnin takaa ID4 (max 175kW) vs. Ioniq 5 samoilla akun prosenteilla.

Ei liity jännitteeseen, kuten jo todettiinkin. Sen ymmärrän kyllä, jos arvostat hyvää latauskäyrää. Esim. 800V Lucidin käyrähän laskee ihan kuin Teslassa. Volkkarikin on parantunut tälle vuodelle ja ottaa noin 70kW 80%:n varauksella ja oli Björnin 1000km testissä useimpia 800V korealaisia nopeampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 071
Pienellä kulkee kyllä sulla Ioniq5! Itsellä 23 AWD 20" renkailla tänään viimex todettu tihkusateessa 100km/h(+5kmh) kulutus 21-22kWh/h. Lämpötila oli 16-18 astetta. Käytännössä kesäkelissä jos ajaa satasta niin kulutus pyörii 20 tietämillä kuivalla kelillä, lämpötilan ollessa yli 20. Sit 25 asteen helteessä kun matkavauhti 80-100, suurinosa kaheksaakymppiä niin saanut kulutuksen johonki 16-17kWh. Tuo 80 ja 100 ero on kulutuksessa on huima kun tää auto on kenkälaatikon muotoinen.
Taitaa nuo 20” olla aika ikävä feature. Satku (reilu) menee 19” renkailla reilusti alle 20. kWh/100km. AWD normimoodissa. Eilen kun ajelin 80 pätkiä paljon mittari-86, niin pohjanmaan lakeuksilla alta 15 ja Jyväskylän eteläpuolen mäissä 15-16 kWh. Sade lisää aavistuksen kulutusta.

e: Nykäisin Lahdessa 70,5 kWh 42 minuuttiin. Noin 10-100% väli. Se oli kyllä jo alle 20 min 80%, mutta ei tuo täyteenkään ihan paha ollut. Nopeammin valmis kuin ihmiset.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
953
Nopeammin valmis kuin ihmiset.
Nää on vähän hassuja. Mä arvelisin, että suurin osa autoilijoista käy tauolla lähinnä kusella ja hakee mahd. take away kahvin mukaan. Tuohon speksiin autot eivät ole ennen ihmisiä valmiina. Ei mullakaan ole ollut vaikeuksia totutella - varsinkaan kesäkeleillä - näihin vähän venytettyihin vartin kusitaukoihin 3-4h välein, mutta en yritä väittää etteikö sähköauto olisi pakottanut muuttamaan tottumuksiani. +600km matkoilla, joilla lataustauko on pakko pitää ja virtaa otettava pidempään kun kusemisen ajan, yksikään auto ei ole ennen itseäni valmis, vaan olen se joka joutuu keksimään oheistoimintaa jolla saan ne minuutit siinä tapettua.
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
203
100km iltapäivästä aamuun? :D teen asiakaskäyntejä, eli semmoista 100km ajoa varmaankin, mutta vietän autossa myös ruokailut yms. sähköä käyttäen.

16A 3.5kw latauksella 8h olisi 28kwh eli noin kolmasosa 100kwh Model S akkuun, eli joku 170km rangea lisää. 8A taas puolittaa, niin se olisi jo aika säälittävä määrä. 10A jossain sieltä väliltä. No, välillä voi saada pidempääkin latausta, mutta aika paljon olen kotoa poissa. Varmaan tuo pakottaa välillä käyttämään julkisia.
Talvella menee iso osa hukkaan, kun tuolla latailet. Kannattaa ottaa huomioon laskuissa.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
907
Nää on vähän hassuja. Mä arvelisin, että suurin osa autoilijoista käy tauolla lähinnä kusella ja hakee mahd. take away kahvin mukaan. Tuohon speksiin autot eivät ole ennen ihmisiä valmiina. Ei mullakaan ole ollut vaikeuksia totutella - varsinkaan kesäkeleillä - näihin vähän venytettyihin vartin kusitaukoihin 3-4h välein, mutta en yritä väittää etteikö sähköauto olisi pakottanut muuttamaan tottumuksiani. +600km matkoilla, joilla lataustauko on pakko pitää ja virtaa otettava pidempään kun kusemisen ajan, yksikään auto ei ole ennen itseäni valmis, vaan olen se joka joutuu keksimään oheistoimintaa jolla saan ne minuutit siinä tapettua.
Tämä on tapauskohtaista. Yksin liikkuva joutuu useammin odottamaan autoa, mutta perheen kanssa liikkuessa auto valmistuu melkein aina liian nopeasti.
 
Liittynyt
01.12.2018
Viestejä
134
Kona kulkee kyllä todella vähällä. Koko kesän keskikulutus nyt 15,1kWh/100km. Useampi ajo mennyt alle 13Wh/km kulutuksella. Paljon tällä ajetaan kaupungissa, mutta myös jonkin verran n. 80km matkaa suuntaansa, jossa 100kmh aluetta ja pätkä motariakin. Eilen huomasin yhden lyhyemmän ajon kulutuksen jääneen alle 10kwh/100km, tuota en ole aiemmin huomannut.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
311
Taitaa nuo 20” olla aika ikävä feature. Satku (reilu) menee 19” renkailla reilusti alle 20. kWh/100km. AWD normimoodissa. Eilen kun ajelin 80 pätkiä paljon mittari-86, niin pohjanmaan lakeuksilla alta 15 ja Jyväskylän eteläpuolen mäissä 15-16 kWh. Sade lisää aavistuksen kulutusta.

e: Nykäisin Lahdessa 70,5 kWh 42 minuuttiin. Noin 10-100% väli. Se oli kyllä jo alle 20 min 80%, mutta ei tuo täyteenkään ihan paha ollut. Nopeammin valmis kuin ihmiset.
Joo ilmeisesti vaikuttaa sit noin paljon renkaat. Olisin mielummin 19" renkailla auton ottanu mut oli valmiix kahet renkaat ja kesäpallot oli 20". Luulen että ei kannata kyllä tuon kulutuksen takia ruveta vaihtelemaan tuumaa pienempiin, sähkön saanti ei ole kuitenkaan ongelma ja valtaosa ajoista on lähiajoa pienillä nopeuksilla. Huhtikuun puolestavälistä lähtien keskikulutus on nyt 16,7kWh/100km.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 583
Joo ilmeisesti vaikuttaa sit noin paljon renkaat. Olisin mielummin 19" renkailla auton ottanu mut oli valmiix kahet renkaat ja kesäpallot oli 20". Luulen että ei kannata kyllä tuon kulutuksen takia ruveta vaihtelemaan tuumaa pienempiin, sähkön saanti ei ole kuitenkaan ongelma ja valtaosa ajoista on lähiajoa pienillä nopeuksilla. Huhtikuun puolestavälistä lähtien keskikulutus on nyt 16,7kWh/100km.
Noista 20" vanteista oli hinnastossa maininta et vähentää toimintamatkaa ~65km tjsp.
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
351
Nää on vähän hassuja. Mä arvelisin, että suurin osa autoilijoista käy tauolla lähinnä kusella ja hakee mahd. take away kahvin mukaan. Tuohon speksiin autot eivät ole ennen ihmisiä valmiina. Ei mullakaan ole ollut vaikeuksia totutella - varsinkaan kesäkeleillä - näihin vähän venytettyihin vartin kusitaukoihin 3-4h välein, mutta en yritä väittää etteikö sähköauto olisi pakottanut muuttamaan tottumuksiani. +600km matkoilla, joilla lataustauko on pakko pitää ja virtaa otettava pidempään kun kusemisen ajan, yksikään auto ei ole ennen itseäni valmis, vaan olen se joka joutuu keksimään oheistoimintaa jolla saan ne minuutit siinä tapettua.
Itselle ongelma on enemmän se, että oikeat laturit eivät ole välttämättä siellä, missä muuten aikoisi pysähtyä. Nyt Norjan reissulla pyrin ensisijaisesti lataamaan Ionityillä ja toissijaisesti supereilla, muita pikalatureita en yleensä mielellään käyttänyt koska olivat selvästi kalliimpia ja tarvitsivat joka kerta jonkun uuden sovelluksen. Tästä syystä joutui sitten ajamaan erikseen laturille pari kertaa, eikä voinut hoitaa luonnollisen pysähdyksen (ravintola tai kauppa tms.) aikana.

Jos hinnat tasoittuvat kilpailun myötä ja saadaan korttimaksut ilman että niistä tehdään kiskontaa, niin tilanne on aika hyvä mielestäni. Toki latausnopeudet on myös tärkeä kehityskohde.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 267
En kyllä suoraan sanottuna ymmärrä, että miksi hyundai pakottaa noihin E-GMP-autoihin niin isoja ja läskejä kumeja. Nuo konat ja classic ioniqit menevät vielä alemmalla kulutuksella ja ero liittynee isolta osin juuri renkaisiin.

Onko painoa vaan niin paljon, että joku 18” aavistuksen kapeampi rengaistus ei toimi? Vai vaikuttaako tähän myös huomattavan pitkä akseliväli ja suht. leveä kori?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 287
En kyllä suoraan sanottuna ymmärrä, että miksi hyundai pakottaa noihin E-GMP-autoihin niin isoja ja läskejä kumeja. Nuo konat ja classic ioniqit menevät vielä alemmalla kulutuksella ja ero liittynee isolta osin juuri renkaisiin.

Onko painoa vaan niin paljon, että joku 18” aavistuksen kapeampi rengaistus ei toimi? Vai vaikuttaako tähän myös huomattavan pitkä akseliväli ja suht. leveä kori?
En tiedä varmuudella, mutta kantavuutta renkaalle ainakin saa helpommin isommalla koolla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 287
Ei liity jännitteeseen, kuten jo todettiinkin. Sen ymmärrän kyllä, jos arvostat hyvää latauskäyrää. Esim. 800V Lucidin käyrähän laskee ihan kuin Teslassa. Volkkarikin on parantunut tälle vuodelle ja ottaa noin 70kW 80%:n varauksella ja oli Björnin 1000km testissä useimpia 800V korealaisia nopeampi.
Ei liity suoraan jännitteeseen, mutta pääsääntöisesti useimmat ellei jopa kaikki 800V autot ovat kovia lataamaan. 400V autoissa on aika arpapeliä miten lataavat. Tuota 1000km testiä ei kannata sekoittaa latausnopeuteen, koska siihen vaikuttaa suuresti muutkin asiat kuin latausnopeus kuten kulutus, sää, lämpötila jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 095
Menee toki jossain määrin OT:ksi mutta kyllähän vannekokojen suurenemisen todellinen syy on 90%:sti ulkonäkö.

Varmaan isompi vierintäkehä on tiettyyn rajaan asti myös rullaavampi, mutta yleensä se yhdistyy kasvavaan leveyteen ja matalaan profiiliin, jotka sitten taas heikentävät rullaavuutta.

Poikkeuksiahan myös on ja noita erikoiskokoja, kuten BMW i3:n 155/70r19.

Jos itsellä olisi mahdollisuus valita muuten sama auto pienemmällä ja korkeamman profilin rengaskoolla niin varma valinta kun hyödyt ylittää haitat kaikissa normaaleissa ajotilanteissa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 216
Ei liity suoraan jännitteeseen, mutta pääsääntöisesti useimmat ellei jopa kaikki 800V autot ovat kovia lataamaan. 400V autoissa on aika arpapeliä miten lataavat. Tuota 1000km testiä ei kannata sekoittaa latausnopeuteen, koska siihen vaikuttaa suuresti muutkin asiat kuin latausnopeus kuten kulutus, sää, lämpötila jne.
800V henkilöautoja nyt ei käytönnössä ole muita kuin E-GMP :t ja Taycan. Sinänsä tuo 800V suositus on siis ihan pätevä, jos haetaan hyvää matka-autoa, mutta ihan yhtä hyvin voi vaan suositella vaikka Teslaa tai niitä VAG:eja, joissa on esilämmitys laturille. Jos jollekin ummikolle pitäisi suositella niin melkein mieluummin Tesla tai VAG niin ei tarvitse miettiä laturin voltteja ja POI-pisteitä esilämmitystä varten.

1000km testi ei tosiaan suoraan mittaa latausnopeutta, mutta jos se "paremmin lataava" ei ole tuossa sen nopeampi kuin suunnilleen saman kokoinen ja muotoinen verrokki vastaavissa oloissa niin missä hyöty?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 287
Pienellä kulkee kyllä sulla Ioniq5! Itsellä 23 AWD 20" renkailla tänään viimex todettu tihkusateessa 100km/h(+5kmh) kulutus 21-22kWh/h. Lämpötila oli 16-18 astetta. Käytännössä kesäkelissä jos ajaa satasta niin kulutus pyörii 20 tietämillä kuivalla kelillä, lämpötilan ollessa yli 20. Sit 25 asteen helteessä kun matkavauhti 80-100, suurinosa kaheksaakymppiä niin saanut kulutuksen johonki 16-17kWh. Tuo 80 ja 100 ero on kulutuksessa on huima kun tää auto on kenkälaatikon muotoinen.
Tuossa vielä tämän päivän erilliset etapit ja jokaiselle omat kulutuslukemat. Auto täynnä ihmisiä ja takakontti ihan täynnä tavaraa. Ekassa etapissa suurin keskinopeus (lähes kokonaan 100km/h maantietä) ja vikassa taas alhaisin keskinopeus (enemmän 80km/h ajoa letkassa).

Oulu - Ylivieska
1000049091.jpg


Ylivieska - Kauhava
1000049092.jpg


Kauhava - Kauhajoki
1000049093.jpg
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
311
Tuossa vielä tämän päivän erilliset etapit ja jokaiselle omat kulutuslukemat. Auto täynnä ihmisiä ja takakontti ihan täynnä tavaraa. Ekassa etapissa suurin keskinopeus (lähes kokonaan 100km/h maantietä) ja vikassa taas alhaisin keskinopeus (enemmän 80km/h ajoa letkassa).

Oulu - Ylivieska


Ylivieska - Kauhava


Kauhava - Kauhajoki
Vakkarilla varmaan ajelet? Itse ajan aina vakkarilla enkä harrasta mitään kikkailuja ja optimoituja rullauksia tms. Nopeus aina rajoitus +5.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 311
Tuossa vielä tämän päivän erilliset etapit ja jokaiselle omat kulutuslukemat. Auto täynnä ihmisiä ja takakontti ihan täynnä tavaraa. Ekassa etapissa suurin keskinopeus (lähes kokonaan 100km/h maantietä) ja vikassa taas alhaisin keskinopeus (enemmän 80km/h ajoa letkassa).

Oulu - Ylivieska


Ylivieska - Kauhava


Kauhava - Kauhajoki
Miksi noihin näyttöihin ei tule näkyville ajetun pätkän keskinopeutta?

Mersuissa ainakin tuli myös keskinopeus näkyville.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 071
Nää on vähän hassuja. Mä arvelisin, että suurin osa autoilijoista käy tauolla lähinnä kusella ja hakee mahd. take away kahvin mukaan. Tuohon speksiin autot eivät ole ennen ihmisiä valmiina. Ei mullakaan ole ollut vaikeuksia totutella - varsinkaan kesäkeleillä - näihin vähän venytettyihin vartin kusitaukoihin 3-4h välein, mutta en yritä väittää etteikö sähköauto olisi pakottanut muuttamaan tottumuksiani. +600km matkoilla, joilla lataustauko on pakko pitää ja virtaa otettava pidempään kun kusemisen ajan, yksikään auto ei ole ennen itseäni valmis, vaan olen se joka joutuu keksimään oheistoimintaa jolla saan ne minuutit siinä tapettua.
Hassua vaan on se, että irrotat yhden lauseen asiayhteydestä. Tuo koski nimenomaista lataustapahtumaa kuten ehkä olisi voinut kontekstista kyetä päättelemään.

Mutta jos lähdetään tähän latausnopeuteen menemään, niin yritä nyt muistaa, että ihmiset ja matkat ovat erilaisia. Perhe tuossa jo mainittiinkin (ja mainitsemani tapahtuma liittyi perheen ruokailuun), mutta minulle on aidoksi ongelmaksi muodostunut yksin ajaessakin liian nopea lataus. Pääasiassa tarvitsen vain todella pienen hörpyn lisää, että pääsen vakioreittini läpi. Auto imee 5 minuutin kusitauossakin paljon enemmän kuin olisi tarvis. Eli sun valitusvirsi auton odottamisesta on täysin puhdas henkilökohtainen kusematta lappiin-ongelmasi, jota ei pidä tai kannata yleistää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 645
Viestejä
4 322 680
Jäsenet
72 065
Uusin jäsen
Redt

Hinta.fi

Ylös Bottom