Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
636
100km iltapäivästä aamuun? :D teen asiakaskäyntejä, eli semmoista 100km ajoa varmaankin, mutta vietän autossa myös ruokailut yms. sähköä käyttäen.

16A 3.5kw latauksella 8h olisi 28kwh eli noin kolmasosa 100kwh Model S akkuun, eli joku 170km rangea lisää. 8A taas puolittaa, niin se olisi jo aika säälittävä määrä. 10A jossain sieltä väliltä. No, välillä voi saada pidempääkin latausta, mutta aika paljon olen kotoa poissa. Varmaan tuo pakottaa välillä käyttämään julkisia.
Noh, jos laskee vaikka sen 85km/pvä ja oletetaan, että range on vaikka 450km ja päiväkohtainen ajosuorite 100km. ma 450->ti 435km->ke 420km->to 405km->pe 390km -> pe ilta 290km range. Eli jos ehdit 450km - 290km = 160km (=n.16h@8A) lataamaan viikonlopun aikana, niin et periaatteessa tarvii asiointilatausta @ 8A latauksella 8h/pvä.

edit: hidaslatauksella lirutellen pääsee yllättävän paljon vuosittaista ajoa.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
307
Tuossa esimerkissä neljän latausnopeuden keskiarvo oli noin 186kW eli vartissa irtoaa ~46kWh. Oma Ioniq 5 vei etelän motarilla kaatosateessa noin 21 kWh/100km ja kun siirryttiin pohjoisen maanteille niin kulutus on jopa alle 15 kWh/100km. Eipä noilla kummallakaan kulutuksella ollut meidän tapauksessa mitään merkitystä etenemisen suhteen, kun auto oli aina valmis lähtemään aiemmin liikkelle kuin matkustajat.
Pienellä kulkee kyllä sulla Ioniq5! Itsellä 23 AWD 20" renkailla tänään viimex todettu tihkusateessa 100km/h(+5kmh) kulutus 21-22kWh/h. Lämpötila oli 16-18 astetta. Käytännössä kesäkelissä jos ajaa satasta niin kulutus pyörii 20 tietämillä kuivalla kelillä, lämpötilan ollessa yli 20. Sit 25 asteen helteessä kun matkavauhti 80-100, suurinosa kaheksaakymppiä niin saanut kulutuksen johonki 16-17kWh. Tuo 80 ja 100 ero on kulutuksessa on huima kun tää auto on kenkälaatikon muotoinen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 283
Tuosta käy aika hyvin ilmi että 800V latureita on, mutta mainittavaa etua verrattuna hyvin lataaviin 400V autoihin ei ole.
No, kyllä ne 800V autot pääsääntöisesti lataa nopeammin kuin 400V autot ja ihan selvällä erolla. Tuossa kuvassa käytännön esimerkki parin tunnin takaa ID4 (max 175kW) vs. Ioniq 5 samoilla akun prosenteilla.

1000049030.jpg
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 283
Pienellä kulkee kyllä sulla Ioniq5! Itsellä 23 AWD 20" renkailla tänään viimex todettu tihkusateessa 100km/h(+5kmh) kulutus 21-22kWh/h. Lämpötila oli 16-18 astetta. Käytännössä kesäkelissä jos ajaa satasta niin kulutus pyörii 20 tietämillä kuivalla kelillä, lämpötilan ollessa yli 20. Sit 25 asteen helteessä kun matkavauhti 80-100, suurinosa kaheksaakymppiä niin saanut kulutuksen johonki 16-17kWh. Tuo 80 ja 100 ero on kulutuksessa on huima kun tää auto on kenkälaatikon muotoinen.
Mulla takapotku 19" renkailla ja ajotapa erittäin maltillinen eli todellinen nopeus = nopeusrajoitus. Lisäksi renkaissa pieni ylipaine rullausta parantamaan. Pitkää matkaa, kun taittaa maltilla niin saa tämänkin kulkemaan melko hyvillä lukemilla.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 310
No, kyllä ne 800V autot pääsääntöisesti lataa nopeammin kuin 400V autot ja ihan selvällä erolla. Tuossa kuvassa käytännön esimerkki parin tunnin takaa ID4 (max 175kW) vs. Ioniq 5 samoilla akun prosenteilla.

Hyvin näkyy, kiitos. Nuo VW-konsernin tuotokset jurnuttaa aina tuota 50 kW:tä paitsi talvella jolloin tulos jää paljon matalammaksi.

Itse laitan ainakin seuraavaksi autoksi 800V auton.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
307
Mulla takapotku 19" renkailla ja ajotapa erittäin maltillinen eli todellinen nopeus = nopeusrajoitus. Lisäksi renkaissa pieni ylipaine rullausta parantamaan. Pitkää matkaa, kun taittaa maltilla niin saa tämänkin kulkemaan melko hyvillä lukemilla.
Mullakin renkaissa n.2,7bar, nousee lämpimällä hyvin nopeesti 2,9bar. En silti pääse ikinä noihin lukemiin vaikka ajaisin tasan nopeusrajoitusten mukaan. No nuo pienemmät renkaat vaikuttaa jonkin verran mutta ei pitäisi niin paljoa. Joensuu - Tampere väli meni 16-17kWh/h mut oli tosi paljon 80km/h letkassa. Lämpötila oli myös tuolloin melko optimaalinen 25-26 astetta.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 712
100km iltapäivästä aamuun? :D teen asiakaskäyntejä, eli semmoista 100km ajoa varmaankin, mutta vietän autossa myös ruokailut yms. sähköä käyttäen.

16A 3.5kw latauksella 8h olisi 28kwh eli noin kolmasosa 100kwh Model S akkuun, eli joku 170km rangea lisää. 8A taas puolittaa, niin se olisi jo aika säälittävä määrä. 10A jossain sieltä väliltä. No, välillä voi saada pidempääkin latausta, mutta aika paljon olen kotoa poissa. Varmaan tuo pakottaa välillä käyttämään julkisia.
Jos menet uudella ässällä pikalaturille ja akussa 10% jäljellä niin saat superilla noin 8 minuutin sisään yhtä paljon sähköä kuin tuosta tolpasta yön yli. Saa olla nopea lounastamaan jos alle 8 min syö oikean lounaan eikä mitään kolmioleipää.

Taas jos menet pikalaturille yli 50% varaustasolla niin menee toistakymmentä minuuttia että saat 28kWh, mutta silloin ei se lataaminen ole niin kriittistä kun 50% varauksella suorittaisit vielä pari työpäivää lataamattakin.

Jos sulla on vanhempi ässä niin kotilataamisen hyöty on isompi, kun julkisilla täytyy roikkua kauemmin.

Ottaisin kotoa kaiken mitä saa, ja täydentää pikalaturilla jos jostain syystä ei riitäkään.

Jos jotenkin saisit 3 vaihetta käyttöön, vaikka vain 8A virralla, se poistaisi julkisten käyttötarpeesi käytännössä kokonaan.


No, kyllä ne 800V autot pääsääntöisesti lataa nopeammin kuin 400V autot ja ihan selvällä erolla. Tuossa kuvassa käytännön esimerkki parin tunnin takaa ID4 (max 175kW) vs. Ioniq 5 samoilla akun prosenteilla.

Tuokaan ei kyllä johdu akun jännitteestä, kun volkkarissa ei ampeerit rajoita tuolla teholukemalla, vaan akun kemia ja insinöörien asettamat turvarajat.

Joko e-GMP autojen akkukemian sisäinen vastus on pienempi, jolloin voidaan ladata isommilla prosenteilla kovempaa ilman että kennojännite menee liian suureksi, tai siellä on enemmän bufferia kuten fat e-tronissa.

Tässäkin siis kyllä 800V auto lataa nopeammin, mutta ei sen takia että se on 800V.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 215
No, kyllä ne 800V autot pääsääntöisesti lataa nopeammin kuin 400V autot ja ihan selvällä erolla. Tuossa kuvassa käytännön esimerkki parin tunnin takaa ID4 (max 175kW) vs. Ioniq 5 samoilla akun prosenteilla.

Ei liity jännitteeseen, kuten jo todettiinkin. Sen ymmärrän kyllä, jos arvostat hyvää latauskäyrää. Esim. 800V Lucidin käyrähän laskee ihan kuin Teslassa. Volkkarikin on parantunut tälle vuodelle ja ottaa noin 70kW 80%:n varauksella ja oli Björnin 1000km testissä useimpia 800V korealaisia nopeampi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 571
Viestejä
4 320 680
Jäsenet
72 052
Uusin jäsen
FransH

Hinta.fi

Ylös Bottom