Model 3 oli 100 km/h nopeuteen saakka yhtä meluisa kuin Polestar. Teslan arvosanaa laskivat erilaiset resonoinnit.Mielenkiintoisena asiana huomasin tuon yhteenvedosta että vanhan kolmosen rinnalla mukavaksi ja hiljaiseksi kehuttu Polestar 2 onkin nyt meluisa ja epämukava.
Vakuutuksen hintahan on pitkälti ostajista kiinni. Tesla on jostain syystä nuorten miesten suosikki mikä johtaa väistämättä suurempiin vakuutusmaksuihin.Kolmosen huonoa kohdasta löytyy käytettävyyden rinnalta vakuutusten hinta, mutta en nyt ihan sitä olisi pistänyt kun asia voi muuttua kaikkien autojen kohdalla suuntaan tai toiseen. Polestareja on Tesloihin verrattuna murto-osa ja BYD:ejä ei niinkään paljoa.
Siihen olisi voinut keksiä jotain muutakin mikä on oikeasti autosta kiinni.
Tekniikan Maailma on on järjestelmällisesti valittanut Model 3:n ohjauksesta. Nyt sitä kuvattiin sanalla tunkkainen. Vielä moottoritietä huonompikin sillä on ajaa uraisella tiellä tai soralla.Toinen mielenkiintoinen on että maantie/motariajossa uutta kolmosta sanottiin levottomaksi ja työlääksi pitää suunnassaan, mikä on yllättävää. En ole uutta kolmosta motarilla testannut mutta vanhat niin LR ja P mallit ovat olleet vakaita.
Pitää olla EAP tai FSD. Erona toki vielä se että silloin autopilotti ei edes kaistanvaihdon ajaksi kytkeyde pois vaan hoitaa kaistanvaihdon.Auto Pilot tipahtaa joka kerta pois päältä kaistanvaihdon yhteydessä, verrokeissa se aktivoituu uudelleen itsekseen.
Tesla Björnillä Youtubesta oli samoja kokemuksia, että autopilot on vaikea aktivoida. Hän päätyi siihen, että itse nappi on huono ja autopilot toimii hyvin sexy-buttonilla. Eli aktivointitapa on kuraa ja kolmannen osapuolen ratkaisu parempi. Nuo muut huomiot taas on tainneet päteä ihan alusta asti, eikä uudet revisiot ole näemmä parantaneet toimintaa mihinkään.Minusta yllättävää oli Teslan ajoavustimien huono toiminta. Vakiovarustetasoinen Auto Pilot ei aina halunnut kytkeytyä päälle, vakionopeudensäädin pelästyy muuan muassa vastaantulevia autoja ja haamujarrutukset murentavat kuljettajan luottamuksen järjestelmään. Auto Pilot tipahtaa joka kerta pois päältä kaistanvaihdon yhteydessä, verrokeissa se aktivoituu uudelleen itsekseen.
Pari vuotta sitten testasin muutamaa sähköautoa, nyt pitkästä aikaa tuli testattua uusi Mini Cooper SE. En tiedä onko kilpurit parantanut, mutta ainakin omasta mielestä ensimmäinen oikeasti ihan ok:lta tuntuva sähköauto. Hinta harmillisen suuri ~45-50ke, joten saattaa jäädä hyllyyn, mutta muuten luokassaan oikein hyvä. Ärsyttää kun kaikista autoista tehdään niin valtavia, ja esim. hatchbackejä ei ole markkinoilla kuin pari kolme. Saa nähdä mitä id2 tuo tullessaan, luulisi myös muilta merkeiltä tulevan 3-ovisia autoja.
Tarkoitat aktivointia tällä uudella viiksettömällä ratilla?Tesla Björnillä Youtubesta oli samoja kokemuksia, että autopilot on vaikea aktivoida. Hän päätyi siihen, että itse nappi on huono ja autopilot toimii hyvin sexy-buttonilla. Eli aktivointitapa on kuraa ja kolmannen osapuolen ratkaisu parempi. Nuo muut huomiot taas on tainneet päteä ihan alusta asti, eikä uudet revisiot ole näemmä parantaneet toimintaa mihinkään.
Lisäisin miinuksiin myös ratin heiluttelun tarpeen, mikä ainakin koeajolla ärsytti niin paljon, että hylkäsin auton jo pelkästään siksi, vaikka en kyllä muistakaan "ominaisuuksista" välittänyt. Saksalaisissa on kapasitiivinen ratti, joka siis tunnistaa kuskin hereillä olon ihan vaan vaikka yhtä sormea kevyesti ratilla pitämällä. Lisäksi ainakaan oma i4 ei ole tehnyt yhtäkään haamujarrutusta tai hidastusta, "autopilot" päällä tai ei. Ymmärtää jopa olla hidastamatta kehän ruuhkassa, kun joku kurvaa puskuria hipoen eteen sujahtaakseen rampilta ulos. Vain jos tämä kiilaaja jää siihen eteen hidastelemaan, auto kerää turvavälin takaisin. Ajaa siis kuten itsekin ajaisin.
Viiksettömällä ratilla voi valita, että aktivoituuko autopilot rullasta ”tuplaklikkauksella” vai yhden kerran painamalla. ”Tuplaklikkaus” vaatii tietynlaisen rytmin, ja voi tuottaa haastetta. Kerran painamalla ei ongelmaa.Tarkoitat aktivointia tällä uudella viiksettömällä ratilla?
Itse huomasin saman, että kun painoi ratin nappia niin ei aina aktivoinut. Luulin tämän johtuvan FSDsta mikä oli autossa mutta ilmeisesti vika onkin tuossa uudessa tavassa.
Xssa olisi huhuja että tulisi uusi ratti missä kapasitiivinen tunnistus.
Joo. Siinä oli tuplaklikkaus eli vakio mitä itse tottunut käyttämään.Viiksettömällä ratilla voi valita, että aktivoituuko autopilot rullasta ”tuplaklikkauksella” vai yhden kerran painamalla. ”Tuplaklikkaus” vaatii tietynlaisen rytmin, ja voi tuottaa haastetta. Kerran painamalla ei ongelmaa.
Tätähän tosiaan huudellaan paljon, mutta itsellä tulisi huomattavasti useammin alapään purkuja 0-80 välillä, kun taas 100% lataamalla voi ladata n. 40% huitteilla. Tosiaan en varastoi autoa helteessä kahta viikkoa tuskin suurta vaikutusta, autokin on liikenteessä käytännössä päivittäin ettei se ole säilössä 100% varausasteella. Esim. Kesällä työmatka suuntaansa on noin 100-60% vs. 80% kävisi ehkä juuri juuri kumpi parempi akulle? Näin ollen ajatellut, että vetää surutta 100%. Olihan se eräs Tesla 3 maailmalla joka veti aina 90% voisi olla hyvä kompromissi.Onko jotain referaattia, miten ja millä aikavälillä akun kapasiteetti heikkenee 60-40 käyttämällä verrattuna esim. 100-0 väliä käyttämällä?
Viet auton testattavaksi jonnekkin K-autoon tjsp.Oliko jotain ohjeita kuinka tarkistaa akun kunto käytetystä sähköautosta? Ja mikä on oletus sen normaalille heikkenemiselle esim. per vuosi tai per 100.000 km, ennen kuin pitää huolestua? Tälläkin foorumilla on tappiin asti lataajia ja työsuhdeautoilijoita, joita ei kiinnosta akun kunnon ylläpito, niin lienee syytä koittaa huomioida asia auto-ostoksilla.
Kyllähän sähköauton rangen selvittää päivässä. Pyytää vähän pidempään koeajoon.Oliko jotain ohjeita kuinka tarkistaa akun kunto käytetystä sähköautosta? Ja mikä on oletus sen normaalille heikkenemiselle esim. per vuosi tai per 100.000 km, ennen kuin pitää huolestua? Tälläkin foorumilla on tappiin asti lataajia ja työsuhdeautoilijoita, joita ei kiinnosta akun kunnon ylläpito, niin lienee syytä koittaa huomioida asia auto-ostoksilla.
Ei sitä rangea kyllä voi koeajolla mitenkään luotettavasti todeta, ellei sitten aja juuri WLTP-testirataa hallituissa olosuhteissa.Kyllähän sähköauton rangen selvittää päivässä. Pyytää vähän pidempään koeajoon.
Ajat akun about tyhjäksi ja lasket käytössä olevan akkukapasiteetin auton ilmoittaman keskikulutuksen ja ajomatkan perusteella. Aivan riittävän tarkka tapa selvittää akun kuluneisuuden taso, kun tulosta vertaa valmistajan ilmoitukseen tai vaikkapa Björnin lukemiin.Ei sitä rangea kyllä voi koeajolla mitenkään luotettavasti todeta, ellei sitten aja juuri WLTP-testirataa hallituissa olosuhteissa.
OBD:sta lukemalla saa melko hyvän käsityksen akun kunnosta.
Jos jotain saa selville OBD:stä, niin se lienee helpoimpia keinoja todeta akun kunto. Miten tuo OBD:n lukeminen käytännössä tapahtuu? Viitosen kiina-obd kiinni ja jollain ohjelmalla esiin dataa? Millä ohjelmalla ja mitä dataa.Ei sitä rangea kyllä voi koeajolla mitenkään luotettavasti todeta, ellei sitten aja juuri WLTP-testirataa hallituissa olosuhteissa.
OBD:sta lukemalla saa melko hyvän käsityksen akun kunnosta.
Minulla käytössä Car Scanner softa ja Vgaten vlinker mc+ jolla ainakin Kia:sta saa selville akuston kunnon.Jos jotain saa selville OBD:stä, niin se lienee helpoimpia keinoja todeta akun kunto. Miten tuo OBD:n lukeminen käytännössä tapahtuu? Viitosen kiina-obd kiinni ja jollain ohjelmalla esiin dataa? Millä ohjelmalla ja mitä dataa.
Edit:
Dekra ja e-expert mainostaa testiä joista toinen hintaan 100€ ja toinen piilotti hintansa. Pelkkä testi vaan ei kerro mitään, jos ei ole vertailu-dataa tai odotusarvoa muista saman mallisista ja ikäisistä autoista.
It begins...Tuo luukkujen sähköinen avaus on kyllä yksi älyttömyys. Ensinnäkin se on pirun hidas, ja voin vain kuvitella toimivuuden talvella kun on jäätä ja lunta ympärillä. Mitähän ongelmaa ovat korjanneet tuolla sähköisellä avauksella ? Kenties siksi juuri kaksi luukkau kun toinen on rikki
No ainakin tuon saa väännettyä auki. Se perinteinen painamalla pompsahtava luukku jos jää vaan sinne ala-asentoon pakkasella, tai palautuu painalluksen jälkeen vaan korin tasoon eikä aukea, niin sille ei ole mitään tehtävissä. Sitten koitat hakata sitä luukkua tai painella sitä uudestaan ja uudestaan toivoen erilaista lopputulosta että jospa se nyt pompsahtaa auki.Vituttaa olla oikeassa tuon luukun suhteen
Kieltämättä on liikaa VW:n kokoiselta konsernilta olettaa, että tuo mekanismi saataisiin toimivaksi. Samoin jonkinlainen manuaalinen "hätäavausmekanismi" on aivan liikaa vaadittu.No ainakin tuon saa väännettyä auki. Se perinteinen painamalla pompsahtava luukku jos jää vaan sinne ala-asentoon pakkasella, tai palautuu painalluksen jälkeen vaan korin tasoon eikä aukea, niin sille ei ole mitään tehtävissä. Sitten koitat hakata sitä luukkua tai painella sitä uudestaan ja uudestaan toivoen erilaista lopputulosta että jospa se nyt pompsahtaa auki.
Onko näitä paljon tapahtunut noin ylipäätänsä merkistä riippumatta? Omien kokemusten mukaan jäätävä sade on se kaikkein paskamaisin keli ja silloinkin luukku aukeaa kun muutaman kerran antaa voimaa, noissahan on se hyvä puoli että kunhan se lukitus liikkuu edes vähän niin luukun saa väännettyä auki. Jos siellä on taas joku sähkömoottori takana niin ei oikein uskalla vääntää.No ainakin tuon saa väännettyä auki. Se perinteinen painamalla pompsahtava luukku jos jää vaan sinne ala-asentoon pakkasella, tai palautuu painalluksen jälkeen vaan korin tasoon eikä aukea, niin sille ei ole mitään tehtävissä. Sitten koitat hakata sitä luukkua tai painella sitä uudestaan ja uudestaan toivoen erilaista lopputulosta että jospa se nyt pompsahtaa auki.