Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
485
Mielenkiintoisena asiana huomasin tuon yhteenvedosta että vanhan kolmosen rinnalla mukavaksi ja hiljaiseksi kehuttu Polestar 2 onkin nyt meluisa ja epämukava.
Model 3 oli 100 km/h nopeuteen saakka yhtä meluisa kuin Polestar. Teslan arvosanaa laskivat erilaiset resonoinnit.

Kolmosen huonoa kohdasta löytyy käytettävyyden rinnalta vakuutusten hinta, mutta en nyt ihan sitä olisi pistänyt kun asia voi muuttua kaikkien autojen kohdalla suuntaan tai toiseen. Polestareja on Tesloihin verrattuna murto-osa ja BYD:ejä ei niinkään paljoa.

Siihen olisi voinut keksiä jotain muutakin mikä on oikeasti autosta kiinni.
Vakuutuksen hintahan on pitkälti ostajista kiinni. Tesla on jostain syystä nuorten miesten suosikki mikä johtaa väistämättä suurempiin vakuutusmaksuihin.

Toinen mielenkiintoinen on että maantie/motariajossa uutta kolmosta sanottiin levottomaksi ja työlääksi pitää suunnassaan, mikä on yllättävää. En ole uutta kolmosta motarilla testannut mutta vanhat niin LR ja P mallit ovat olleet vakaita.
Tekniikan Maailma on on järjestelmällisesti valittanut Model 3:n ohjauksesta. Nyt sitä kuvattiin sanalla tunkkainen. Vielä moottoritietä huonompikin sillä on ajaa uraisella tiellä tai soralla.

Minusta yllättävää oli Teslan ajoavustimien huono toiminta. Vakiovarustetasoinen Auto Pilot ei aina halunnut kytkeytyä päälle, vakionopeudensäädin pelästyy muuan muassa vastaantulevia autoja ja haamujarrutukset murentavat kuljettajan luottamuksen järjestelmään. Auto Pilot tipahtaa joka kerta pois päältä kaistanvaihdon yhteydessä, verrokeissa se aktivoituu uudelleen itsekseen.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
852
Minusta yllättävää oli Teslan ajoavustimien huono toiminta. Vakiovarustetasoinen Auto Pilot ei aina halunnut kytkeytyä päälle, vakionopeudensäädin pelästyy muuan muassa vastaantulevia autoja ja haamujarrutukset murentavat kuljettajan luottamuksen järjestelmään. Auto Pilot tipahtaa joka kerta pois päältä kaistanvaihdon yhteydessä, verrokeissa se aktivoituu uudelleen itsekseen.
Tesla Björnillä Youtubesta oli samoja kokemuksia, että autopilot on vaikea aktivoida. Hän päätyi siihen, että itse nappi on huono ja autopilot toimii hyvin sexy-buttonilla. Eli aktivointitapa on kuraa ja kolmannen osapuolen ratkaisu parempi. Nuo muut huomiot taas on tainneet päteä ihan alusta asti, eikä uudet revisiot ole näemmä parantaneet toimintaa mihinkään.

Lisäisin miinuksiin myös ratin heiluttelun tarpeen, mikä ainakin koeajolla ärsytti niin paljon, että hylkäsin auton jo pelkästään siksi, vaikka en kyllä muistakaan "ominaisuuksista" välittänyt. Saksalaisissa on kapasitiivinen ratti, joka siis tunnistaa kuskin hereillä olon ihan vaan vaikka yhtä sormea kevyesti ratilla pitämällä. Lisäksi ainakaan oma i4 ei ole tehnyt yhtäkään haamujarrutusta tai hidastusta, "autopilot" päällä tai ei. Ymmärtää jopa olla hidastamatta kehän ruuhkassa, kun joku kurvaa puskuria hipoen eteen sujahtaakseen rampilta ulos. Vain jos tämä kiilaaja jää siihen eteen hidastelemaan, auto kerää turvavälin takaisin. Ajaa siis kuten itsekin ajaisin.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
852
Pari vuotta sitten testasin muutamaa sähköautoa, nyt pitkästä aikaa tuli testattua uusi Mini Cooper SE. En tiedä onko kilpurit parantanut, mutta ainakin omasta mielestä ensimmäinen oikeasti ihan ok:lta tuntuva sähköauto. Hinta harmillisen suuri ~45-50ke, joten saattaa jäädä hyllyyn, mutta muuten luokassaan oikein hyvä. Ärsyttää kun kaikista autoista tehdään niin valtavia, ja esim. hatchbackejä ei ole markkinoilla kuin pari kolme. Saa nähdä mitä id2 tuo tullessaan, luulisi myös muilta merkeiltä tulevan 3-ovisia autoja.

Mini olisi halunnut tehdä vielä pienemmän version, mutta nykyinen (akku)tekniikka rajoitti koon nyt tähän. Akku vaatii jonkin verran tilaa ja vaikka pieni auto kuluttaa hieman vähemmän, ei se riitä silti nostamaan rangea hyväksyttävälle tasolle. Pitää siis odotella akkujen kehittymistä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 243
Tesla Björnillä Youtubesta oli samoja kokemuksia, että autopilot on vaikea aktivoida. Hän päätyi siihen, että itse nappi on huono ja autopilot toimii hyvin sexy-buttonilla. Eli aktivointitapa on kuraa ja kolmannen osapuolen ratkaisu parempi. Nuo muut huomiot taas on tainneet päteä ihan alusta asti, eikä uudet revisiot ole näemmä parantaneet toimintaa mihinkään.

Lisäisin miinuksiin myös ratin heiluttelun tarpeen, mikä ainakin koeajolla ärsytti niin paljon, että hylkäsin auton jo pelkästään siksi, vaikka en kyllä muistakaan "ominaisuuksista" välittänyt. Saksalaisissa on kapasitiivinen ratti, joka siis tunnistaa kuskin hereillä olon ihan vaan vaikka yhtä sormea kevyesti ratilla pitämällä. Lisäksi ainakaan oma i4 ei ole tehnyt yhtäkään haamujarrutusta tai hidastusta, "autopilot" päällä tai ei. Ymmärtää jopa olla hidastamatta kehän ruuhkassa, kun joku kurvaa puskuria hipoen eteen sujahtaakseen rampilta ulos. Vain jos tämä kiilaaja jää siihen eteen hidastelemaan, auto kerää turvavälin takaisin. Ajaa siis kuten itsekin ajaisin.
Tarkoitat aktivointia tällä uudella viiksettömällä ratilla?
Itse huomasin saman, että kun painoi ratin nappia niin ei aina aktivoinut. Luulin tämän johtuvan FSDsta mikä oli autossa mutta ilmeisesti vika onkin tuossa uudessa tavassa.

Xssa olisi huhuja että tulisi uusi ratti missä kapasitiivinen tunnistus.
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
758
Tarkoitat aktivointia tällä uudella viiksettömällä ratilla?
Itse huomasin saman, että kun painoi ratin nappia niin ei aina aktivoinut. Luulin tämän johtuvan FSDsta mikä oli autossa mutta ilmeisesti vika onkin tuossa uudessa tavassa.

Xssa olisi huhuja että tulisi uusi ratti missä kapasitiivinen tunnistus.
Viiksettömällä ratilla voi valita, että aktivoituuko autopilot rullasta ”tuplaklikkauksella” vai yhden kerran painamalla. ”Tuplaklikkaus” vaatii tietynlaisen rytmin, ja voi tuottaa haastetta. Kerran painamalla ei ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 243
Viiksettömällä ratilla voi valita, että aktivoituuko autopilot rullasta ”tuplaklikkauksella” vai yhden kerran painamalla. ”Tuplaklikkaus” vaatii tietynlaisen rytmin, ja voi tuottaa haastetta. Kerran painamalla ei ongelmaa.
Joo. Siinä oli tuplaklikkaus eli vakio mitä itse tottunut käyttämään.

Hölmöä että tuolle ei ole sitä ns. omaa nappia kuten kameralle vaan pitänyt tungea se tuohon jäykkään rullaan. Ihan kuin olisi unohtunut koko juttu…
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
374
Onko jotain referaattia, miten ja millä aikavälillä akun kapasiteetti heikkenee 60-40 käyttämällä verrattuna esim. 100-0 väliä käyttämällä?
Tätähän tosiaan huudellaan paljon, mutta itsellä tulisi huomattavasti useammin alapään purkuja 0-80 välillä, kun taas 100% lataamalla voi ladata n. 40% huitteilla. Tosiaan en varastoi autoa helteessä kahta viikkoa tuskin suurta vaikutusta, autokin on liikenteessä käytännössä päivittäin ettei se ole säilössä 100% varausasteella. Esim. Kesällä työmatka suuntaansa on noin 100-60% vs. 80% kävisi ehkä juuri juuri kumpi parempi akulle? Näin ollen ajatellut, että vetää surutta 100%. Olihan se eräs Tesla 3 maailmalla joka veti aina 90% voisi olla hyvä kompromissi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 285
Viestejä
4 312 534
Jäsenet
72 002
Uusin jäsen
Tare64

Hinta.fi

Ylös Bottom