Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 984
Ei ainakaan oma Mii pysähtynyt B:llä. Aina piti lopullinen pysäytys tehdä jarrulla ihan samoin kuin esim. ID4:llä. Yleisesti se yhden polkimen ajon määritelmä on juuri se, että auto oikeasti pysähtyy paikoilleen voimapolkimen noston jälkeen eikä lähde ryömimään, kun jalan nostaa jarrulta.
No täytyypi kokeilla kun ehtii. Se on selvää, että se ei pysäytä kuin "seinään", mutta en kyllä omissa nurkka-ajoissa ole kokenut B:llä tarvetta jarruun koskea (jos niin olen halunnut ajaa). Mäkilähtöavustimessa ei ole mitään häiritsevää klapia, varsinkin jos vertaa ioniq 5:n naurettavan korkeaan reagointikynnykseen "auto hold" tilassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 216
Mä en ymmärrä miten noissa "jännästi" muotoilluissa mittaristoissa tyydytään kuitenkin sisäisesti kahteen suorakulmanäyttöön. Näyttää halvalta.

Esim. Escaladessa näyttöala oikeasti seuraa näytön muotoja.
Audi käyttää Androidia järjestelmän pohjana -> non-square näyttöjen koodaaminen ja kunnollinen hyödyntäminen on sillä huomattavan tuskaista vs. täysin custom OS jota Cadillac käyttää. Jos tekee kaiken neliönäytöille, on paljon helpompi siirrellä niitä softakikkareita autosta toiseen - myös niihin audimalleihin joissa ei ole noita kaarevia isoja näyttöjä, vaan pelkkä joku neliön mallinen "halpiskeskikonsoli" jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 133
Tässä kun näitä V2L adaptereita yrittää etsiä niin markkinointi on kohtuu villiä kuten kunnon kiinatuotteilla kuuluukin. Kuvat Amazon.de.

Löytyy 400KW max tehoa, 60A/250V latausta, toimii myös forteslan kanssa vaikka Tesloissa ei taida V2L olla vielä, lisäksi tietysti vähän kyseenalaisia waterproof IP55 schuko ratkaisuja.

1720013080416.png


1720013265956.png

1720013646175.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 678
Onko noista tarkempaa tietoa, minkä verran millekin valmistajalle noita tulleja tulee? Kun ymmärsin että nuo rangaistustullit ovat valmistajakohtaisia. Saa nähdä nostaako Tesla pysyvästi hintoja, vai siirtääkö tuotannon EU-alueelle toimitettaville autoille pois Kiinasta. Toivottavasti jälkimmäinen.
Onkohan jotain muutoksia tullut kun Teslan sivuilta on poistunut huomautus mahdollisista hinnan nousuista ja Model 3 hinnat ovat kuitenkin ennallaan?
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 678
Eihän sitä ole pakko näpytellä autosta. Sen saa auki näppäämällä latausluukkua tai vaikka äpistä tai puhelimen ääniavustimella.
Juu, minähän tuon luukusta näppäämisen mainitsin jo ensimmäisessä viestissä, johon sitten vastaukseksi tuli tuo mahdollisuus avata ohjaamosta ja siksi sitä kommentoin.

Luukku ei ikinä unohdu auki, eikä tartte käsiä liata. Aina kun on ollut joku auto lainassa missä on manuaalinen luukku niin 9/10 kerrasta se jää auki ja kiroan että miksei se voi mennä itse kiinni. Ja sitten kun auto on kurainen ja täytyy pidellä sitä luukkua niin ei se mieltä ainakaan piristä. Ja kun lähden laturilta niin luukku on jo kiinni kun olen palauttanut letkun telineeseen. Asiaa ei tarvitse miettiä.
Totta, onhan tuossa tuollaisia hyviä puolia.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 452
Onkohan jotain muutoksia tullut kun Teslan sivuilta on poistunut huomautus mahdollisista hinnan nousuista ja Model 3 hinnat ovat kuitenkin ennallaan?
HS:n jutun perusteella neuvottelut edelleen kesken, vaikka tullimaksujen pitäisi tulla voimaan huomenna.

Vähemmän yllättäen myös Saksan autoteollisuus vastustaa tulleja - Kiina on sille iso markkina.

 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 311
Vähemmän yllättäen myös Saksan autoteollisuus vastustaa tulleja - Kiina on sille iso markkina.

Kukaan ei ole niin lyhytnäköinen idiootti kuin Saksalainen. Nordstreamista ei ole mitään opittu.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 766
Tuli ajeltua tuossa 700km pariin päivään. Molempiin suuntiin pysähdyin Lohjan ABC:lla lataamaan. Yllätys oli suuri kun Teslat kansoitti ABC-latauksen paikat vaikka vieressä ihan oma latauskenttä. Toisella kertaa jouduin itse pistää Rechargen piuhaan kun 3 (kolmos) Teslaa vei puolet kuudesta paikasta. Teslan kentällä yksi yksinäinen Tesla S.

No itse ajelen niin harvoin tuommoisia matkoja että sinällään se ja sama vaikka jouduin vähän premiumia maksaa Rechargesta. Ihmetytti vain että miksei ne Teslat ole siellä omalla kentällään?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
479
Tuli ajeltua tuossa 700km pariin päivään. Molempiin suuntiin pysähdyin Lohjan ABC:lla lataamaan. Yllätys oli suuri kun Teslat kansoitti ABC-latauksen paikat vaikka vieressä ihan oma latauskenttä. Toisella kertaa jouduin itse pistää Rechargen piuhaan kun 3 (kolmos) Teslaa vei puolet kuudesta paikasta. Teslan kentällä yksi yksinäinen Tesla S.

No itse ajelen niin harvoin tuommoisia matkoja että sinällään se ja sama vaikka jouduin vähän premiumia maksaa Rechargesta. Ihmetytti vain että miksei ne Teslat ole siellä omalla kentällään?
Lohjan superi on 41-46c kellonajasta riippuen. ABC 35c
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 216
Taitaa olla 30% kalliimpaa sähköä kuin samassa pihassa ABC:llä. Kuka nyt samasta tuotteesta enemmän haluaisi maksaa vain sen takia, että letkussa on sama logo kuin autossa.
Lohjan superi on 41-46c kellonajasta riippuen. ABC 35c
6c/kWh ero 20kWh/100km kulutuksella on sama asia kuin 20snt/litra hintaero 6l/100km kuluttavalla autolla.

11c on sitten jo liki 37c/litra hintaeroa dieselille / bensalle jos kulutus on se 6l/100km…

En tiedä kuinka hintasensitiivinen olet polttoaineen hinnalle, mutta väittäisin että aika harva tankkaisi 35c/litra kalliimpaa bensaa kovin kevyin perustein…
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 584
Latausasemien välinen kilpailu ei myöskään toimi jos väki jatkaisi lataamista kalliimmassa paikassa. Eihän hinnoilla tarvi kilpailla jos asiakkaita silti riittäisi kalliimmista hinnoista huolimatta.

Tuore esimerkki on Recharge, jonka oli pakko alentaa hintoja kun asiakkaat katosivat nousseiden hintojen myötä. Latausasemien välinen hintakilpailu ja lataajien siirtyminen hinta-laatusuhteeltaan paremmille asemille on hyvä asia kaikkien sähköautoilijoiden kannalta.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 766
Eli Teslan pitää ruveta mainostamaan ja halpuuttamaan noita latausasemiaan muille kuin Tesloille. Muuten jää tyhjä kortti käteen kun jopa Teslat lataa mieluummin Absilla.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 342
Ja sitten kun auto on kurainen ja täytyy pidellä sitä luukkua niin ei se mieltä ainakaan piristä.
Miksi sitä luukkua pitää pidellä? Perstuntumalta about jokaisessa sähköautossa jossa olen luukkua käpistellyt se aukeaa yhdellä sormella painamalla ja samalla sormella saa sen auki "takapuolelta", muistelisin että myös Teslassa. Eikä kurakaan ole ollut koskaan sellainen ongelma että se olisi vaikuttanut häiritsevästi, auton aerodynamiikka vaikuttaa paljon eli monessa autossa ilmavirrat menee siten ettei latausluukkuun juuri kuraa tule.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 727
Tuli ajeltua tuossa 700km pariin päivään. Molempiin suuntiin pysähdyin Lohjan ABC:lla lataamaan. Yllätys oli suuri kun Teslat kansoitti ABC-latauksen paikat vaikka vieressä ihan oma latauskenttä. Toisella kertaa jouduin itse pistää Rechargen piuhaan kun 3 (kolmos) Teslaa vei puolet kuudesta paikasta. Teslan kentällä yksi yksinäinen Tesla S.

No itse ajelen niin harvoin tuommoisia matkoja että sinällään se ja sama vaikka jouduin vähän premiumia maksaa Rechargesta. Ihmetytti vain että miksei ne Teslat ole siellä omalla kentällään?
Eikös Recharge maksa 0,3767€/kWh? Ei tuo nyt kauheesti kalliinpi ole kuin abc 0,35€/kWh. Tesla saisi hiukan jo tarkastella superien taksoja...
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 766
Eikös Recharge maksa 0,3767€/kWh? Ei tuo nyt kauheesti kalliinpi ole kuin abc 0,35€/kWh. Tesla saisi hiukan jo tarkastella superien taksoja...
Itseasiassa ei ollut hajuakaan paljonko se maksaa kun maksoin Volvon kortilla. Oletin että 0.5xx mutta näyttääkin olevan 0,39 omien sivujensa mukaan.
Loppumatkasta otin vielä 10min noin Heleniltä kun kävin kusella ja ostaa kahvin, niin niillä näytti äpin perusteella olevan 0.38.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 003
Avaatko hieman tätä? Mikä on se lisäarvo sinulle sähköisestä luukusta, minkä koet niin arvokkaaksi, että se on kaupanteon este?
Mielestäni Teslan luukku on ihan näppärä, latauskaapelissa nappi jolla luukku aukeaa ja sitten vaan tökkää piuhan kiinni. Napista voi myös latauksen lopettaa ja kun irroittaa kaapelin niin luukku menee itsestään kiinni.

Voisin elää ilmankin ja avata/sulkea luukun käsin, mutta varmaan unohtuisi auki välillä.

Toki tuo sähköinen voi hajota ja sitten joutuu maksamaan korjaamisesta.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 678
Toki tuo sähköinen voi hajota ja sitten joutuu maksamaan korjaamisesta.
Tuo se on itselläkin, että en mielellään ottaisi tuollaista potentiaalista rikkoontuvaa osaa autoon. Erityisen tympeä tuo on jos se menee rikki silloin kun pitäisi ladata autoa. Siksi olen tykännyt tuosta manuaalisesta luukusta. Toki tunnistan sen ongelman, että jos on kurakelit ja luukku on ihan paskainen, niin onhan sitä epämiellyttävä käsitellä. Ja riski naarmuttamisesta jos siinä jotain pientä hiekkaa on seassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 003
Tuo se on itselläkin, että en mielellään ottaisi tuollaista potentiaalista rikkoontuvaa osaa autoon. Erityisen tympeä tuo on jos se menee rikki silloin kun pitäisi ladata autoa. Siksi olen tykännyt tuosta manuaalisesta luukusta. Toki tunnistan sen ongelman, että jos on kurakelit ja luukku on ihan paskainen, niin onhan sitä epämiellyttävä käsitellä. Ja riski naarmuttamisesta jos siinä jotain pientä hiekkaa on seassa.
Sitten voi tietysti miettiä, että pitäisikö olla manuaalinen takaluukku, veivillä toimivat ikkunat jne. Ilmastointi ja penkinlämmittimet voivat hajota samoin kun ohjaustehostin jne. Mutta toki tuo automaattinen luukku nyt on suht turha, mutta ihan mukava. Ja ei ehkä hajoa kauhean todennäköisesti jos auton vaihtaa riittävän usein. Tietysti jos ostaa autot käytettynä ja ajaa ne loppuun niin sitten ehkä kannattaa valita malli jossa mahdollisimman vähän mitään mikä voi mennä rikki.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 674
Tuo se on itselläkin, että en mielellään ottaisi tuollaista potentiaalista rikkoontuvaa osaa autoon. Erityisen tympeä tuo on jos se menee rikki silloin kun pitäisi ladata autoa. Siksi olen tykännyt tuosta manuaalisesta luukusta. Toki tunnistan sen ongelman, että jos on kurakelit ja luukku on ihan paskainen, niin onhan sitä epämiellyttävä käsitellä. Ja riski naarmuttamisesta jos siinä jotain pientä hiekkaa on seassa.
Autot on täynnä pieniä sähkömoottoreita eikä ne mun mielestä juurikaan mene rikki. Ja kun se manuaalinen painalluksesta ponnahtava luukku on hyvin herkkä jumittumaan pakkasessa ja lumessa ainakin omassa mersussa. Olisin sitä mieltä että sähköinen kestää paremmin kuin tuo manuaalinen painamalla ponnahtava versio.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 766
Autot on täynnä pieniä sähkömoottoreita eikä ne mun mielestä juurikaan mene rikki. Ja kun se manuaalinen painalluksesta ponnahtava luukku on hyvin herkkä jumittumaan pakkasessa ja lumessa ainakin omassa mersussa. Olisin sitä mieltä että sähköinen kestää paremmin kuin tuo manuaalinen painamalla ponnahtava versio.
Sähkömoottorit itsessään ei juuri mene rikki. Se on voimansiirto niiden ympärillä mikä hajoaa. Terveisin teollisuudesta.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
926
Taitaa olla 30% kalliimpaa sähköä kuin samassa pihassa ABC:llä. Kuka nyt samasta tuotteesta enemmän haluaisi maksaa vain sen takia, että letkussa on sama logo kuin autossa.
Minä. Aivan sama jos se yksittäinen lataus maksaa muutaman euron enemmän, jos sitä virtaa tulee nopeasti ja vieressä ei ole ABC:tä ja paikoilla ruuhkaa. Sama pätee toki Rechargeen (ja kaiketi myös St1:een).

Ajoin myös eilen 800km ja ihmettelin kun sekä Ylöjärven, että Kuopion Supereilla oli hiljaista. En tiedä paljon hinnat, mutta nuo yksittäiset lataukset maksoivat 12€ ja 16€, joka mutulla kalliimpaa kun vaikka viime kesänä, jolloin vastaavat stopit olivat ehkä kybän luokkaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 960
Viestejä
4 294 690
Jäsenet
71 755
Uusin jäsen
Topsuuu

Hinta.fi

Ylös Bottom