Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
50
Sinänsä tosiaan kumma kun bensa ja diesel vaan halpenee ja sähköautoille tulee lisää veroja. Eli ilmeisesti liikenteen sähköistäminen ei ole yhteiskunnan tavoite vaan polttomoottoreilla jatkaminen hamaan tulevaisuuteen. Erikoista sinänsä kun joku vuosi sitten tuosta sähköistymisestä puhuttiin niin paljon ja että sillä saadaan päästöjä alas, mutta nyt sitten vähin äänin luovutaankin koko hommasta? Samaan aikaan sitten puhutaan että suomelle tulee miljardien eurojen eu sakot kun ei päästä päästötavoitteisiin. Luulisi että olisi veronmaksajiöle halvempaa jakaa ilmaiseksi sähköautot ihmisille kun maksaa vuosittain mahdollisesti kymmenien miljardien eu sakkoja ulkomaille?
Eiköhän sinne nakata remontti Reiska tai joku muu yhdentekevä puhuva pää kertomaan, että näin piti tehdä että on oikeudenmukaista. Ymmärrän verojen keräämisen, mutta tuo 35 miljoona pieneltä porukalta on jotakin ihan muuta kuin valtion talouden paikkaamista
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 572
Ymmärrän verojen keräämisen, mutta tuo 35 miljoona pieneltä porukalta on jotakin ihan muuta kuin valtion talouden paikkaamista
Logiikka toki se että hyvätuloiset ajavat sähköllä (mikä on osittain totta) ja heitä voi vähän lisää verottaa. Ja seuraavana vuonna vähän lisää jne.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 179
Eiköhän sinne nakata remontti Reiska tai joku muu yhdentekevä puhuva pää kertomaan, että näin piti tehdä että on oikeudenmukaista. Ymmärrän verojen keräämisen, mutta tuo 35 miljoona pieneltä porukalta on jotakin ihan muuta kuin valtion talouden paikkaamista
Tuota 35 miljoonaa ei kerätä ihan pieneltä porukalta, vaikka korotus osuu muita pahemmin pieneen porukkaan.

BEV henkilöautot ja pakut, perusveron korotus 3.5.2024 kannan mukaan:
53 €/a *(93 549 + 3 549) = 5 146 194 €/a

BEV henkilöautot, käyttövoimaveron korotus, 3.5.2024:
35 €/a * 93 549 = 3 274 215 €/a

PHEV henkilöautot, perusveron korotus, 3.5.2024:
38 €/a * 146 566 = 5 569 508 €/a

Henkilöauto PHEV:istä noin 2,7 % on dieseleitä.

PHEV henkilöauto bensiini, käyttövoimakorotus, 3.5.2024:
40 €/a * 0,973 * 146 566 = 5 704 349 €/a

PHEV henkilöauto diesel, käyttövoimahelpotus 3.5.2024:
-140 €/a * 0,027 * 146 566 = -554 019 €/a (vero pienenee)


Tässä vaiheessa säästöjä on saatu kasaan 19 140 247 €/a, eli puuttuu 15 859 753 €/a.

Ainoa lausuntopyynnössä mainittu ryhmä yllä mainittujen lisäksi oli pienipäästöiset ei-ladattavat hybridihenkilöautot, joiden perusveron nousuksi oli kerrottu 0-11 €/a. En osaa sanoa noiden tarkkaa määrää, mutta 01/2015-06/2024 rekisteröitiin 151 492 kpl ei-ladattavaa bensa-/diesel-henkilöautoa. Pyöristetään määrä yläkanttiin 200 000:een. Vaikka kaikkien perusvero nousisi haarukan maksimin, eli 11 €/a, olisi vaikutus vain:
11 €/a * 200 000 = 2 200 000 €/a

Edelleen puuttuu 13 659 753 €/a, joten pakosti veronmaksuun osallistuu selvästi lueteltua suurempi porukka (=vähäpäästöiset bensa-/diesel-henkilöautot), jotta säästöä tulisi 35 M€.

Vedetään äskeinen yläkantti takaisin, ja lasketaan montako ei-ladattavaa autoa tarvitaan, jos niiden korotus olisi 0-11 haarukan keskiarvo 5,5 €/a.

15 859 753 €/a / 5,5 €/a = 2,88 milj. autoa. (yli liikennekäytössä olevan henkilöautokannan)

Ylärajan 11 eurolla tarvittaisiin 1,44 milj. autoilijaa maksajaksi. Noin montaa vähäpäästöistä tuskin löytyy, tai sitten valtiovarainministeriö on tulkinnut vähäpäästöisyyttä vähän suurpiirteisemmin. Oikeasti on varmaankin laskettu ja arvioitu BEV ja PHEV määrät 01/2026-tilanteen mukaan, jolloin vähäpäästöisiä ei tarvita ihan 1,44-2,88 miljoonaa talkoisiin. Joka tapauksessa tuon 35 miljoonan maksamiseen tulee osallistumaan melko iso porukka, vaikka sähköautoilijat ja bensa-plugarit maksavatkin muita enemmän per auto.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 572
Jos joku kaivaisi sieltä löytyisi varmaan valiokunnan jäsen joka ajaa diesel-hybridillä!

Eihän toi korotus ole "paha" mutta kun tietää että tuosta tulee joka hallituksen raha-automaatti jatkossa..
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
782
Jos joku kaivaisi sieltä löytyisi varmaan valiokunnan jäsen joka ajaa diesel-hybridillä!

Eihän toi korotus ole "paha" mutta kun tietää että tuosta tulee joka hallituksen raha-automaatti jatkossa..
No ei kai kukaan oletakaan että liikenteen verokertymää voisi radikaalisti pienentää liikenteen sähköistyessä.
Silti sähköauton "polttoainekulut" on erittäin paljon pienemmät. Ja toisekseen, niiltä vanhojen polttomoottoriropposten ajajilta ei kauheasti voi enää enempää rosvota kun ne tuppaa olemaan matalapalkka-aloilla. Nehän jää kotiin ja työvoimapula siellä missä sitä oikeasti on pahenee entisestään. Suomessa kyllä olisi työttömiä korkeastikin koulutettuja jotka voisivat kouluttautua vaikka hoitoalalle mutta jostain syystä haluja ei ole. Vaimo tosin vaihtoi kieltenopettajasta(filologian maisteri) henkilökohtaiseksi avustajaksi mutta näitä on vähän.

Tämä siirtyy (taas) offtopikin puolelle vaikka vahvasti liikenteen sähköistymiseen liittyykin. Työnantajat, oli kyse julkisesta tai yksityisestä, edellyttävät lähes kaikki oman auton käyttöä. Ei ole kotihoidolla, avustajilla, kotisairaanhoidolla ym. työssään työnantajan sähköautoja. Siis ei mitään autoetuja vaan ihan työautona. Siellä missä on, ne on jotain Yariksia tms. Sille MAX 20k euron ei-kääpiöauton kokoiselle sähkikselle olisi maailmalla valtavat markkinat. Myös siellä tavan kuluttajan autona. Esimerkiksi meillä. Nekin vähät mitkä on jonkun 23-27k on jotain reilun kolmen metrin suurkaupunkiautoja. Pelti ei nyt niin hirveästi maksa etteikö sellainen voisi olla neljä metriä järjellisellä takaistuintilalla(EX-30 on käsittämätön tässä suhteessa versus sama autoSmartina) ja peräkontilla.
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
99
Miksi siitä yhden polkimen ajosta pitäisi pitää?
Ei tarvitsekaan mutta jos yhden polkimen ajo assosioituu negatiivisessa mielessä sähkötrukkiin niin selvästikin siellä on psykologinen este joka varmasti vaikuttaa siihen kokonaisvaltaiseen kokemukseen yhden polkimen ajosta.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 202
Sehän koko D tilan pointti on, että siinä regen on jarrun takana ja auto rullaa muuten pääasiassa vapaasti.
Itsellä ei ole tullut vastaan yhtäkään sähköistä kulkinetta, jossa olisi noin. Kaikissa ajamissani D:llä tulee suunnilleen polttiksen moottorijarrutusta vastaava hidastuvuus ja auto rullaa oikeasti kun vaihtaa N:lle. Valikoista tai rattiläpysköistä D:n ehkä saa oikeasti rullaavaksi. Toki voi olla että monikin auto käyttäytyy kuvaamallasi tavalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 837
Viestejä
4 294 201
Jäsenet
71 725
Uusin jäsen
UraTukko

Hinta.fi

Ylös Bottom