Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Tuo assosiaatiohan on vain sinun päässäsi. Varmaan paremman ulkonäön takia. Ei kukaan halua mitään kondomiin käärittyä saippupalan näköistä tesla lookkia.
Kumpi assosiaatio, se että jäähdytinsäleikkö saa sähköauton näyttämään vanhanaikaiselta, vai se että audi- ja bemarimiehet haluaa sähköautoihinsä bensa-auton ulkonäköä ylikorostettuna?

Ensimmäiset autot näytti hevoskärryiltä, mutta pian huomattiin, ettei ole tarvetta roikkua historiassa vaan auton voi ja kannattaa suunnitella teknologian tarpeita noudattamaan. Vähän sama fiilis tulee näistä "hei katsokaa kuinka iso säleikkö mulla on, täällä on varmasti iso moottori takana"-sähköautoista. Tesla luopui Model S:n feikkisäleiköstä jo kahdeksan vuotta sitten. Kuinka monta vuotta jälkijunassa tulee Bemarin ja Audin suunnittelijat?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 219
Sehän riippuu ihan siitä miten se säleikkö on tehty. Joku Mersun tähtisäleikkö ei näytä omaan silmään yhtään hullummalta. Muotokieli on kullakin autovalmistajalla omansa, enkä keksi miksi kaikkien pitäisi tehdä kuten kilpailija tekee vaan kukin voi ottaa vaikutteita ja tyylejä mistä haluaa. Onhan jossain rellu5:ssa otettu vaikutteita heidän vanhemmista polttisautoista ja sehän on vain hienoa että on historiaa josta ammentaa vaikutteita.

Ei siitä toki pakko ole tykätä, mutta joku Teslan muotokieli ei tuo itselleni mitään positiivista mielikuvaa. Hyvä jos asiakkaille toimii ja silloin se on varmaan ihan onnistunutta.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Jollekulle tulee siis yllätyksenä, että näillä ns. "perinteisillä" valmistajilla on perinteitä? Herää kysymys, että miksi Tesla edelläkävijänä ylipäätään alunperin sen säleikön siihen pisti, vaikka mitään perinnettä sen taustalla heillä ei ole?
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 654
Pisara se ois se täydellinen muoto, kulutuksen kannalta.

Miusta on mukavaa että jotkut valmistajat kehtaavat tehdä muotoja kulutuksen kustannuksella.

Ei paljoa puhuttele Mersun eq t, samanlaisia saippuakoteloita kuin Teslat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
814
Ja en mä nyt tiedä miten se on tesla positiivinen näkemys että just esim nyt kun lunta tuli sunnuntaina 15cm niin jarrulla kun yritin oikein pysähtyä niin en muista hetkeen noin kamalaa käyttäytymistä autolta. ABS/luostonesto mikä lie oli niin onneton että pätkääkään suoraan ei saanut menemään. Siis ihan ilman mitään täysjarrutustakin. Sellanen normi jarrutus. Sit taas regenillä se säätää yhtälailla sitä voimakkuutta itse kun lähtee luistamaan. Ja samaa luikertelua ei tapahdu sen kanssa.
Jos Tesla on tehnyt niin huonon jarrun, ettei sitä voi käyttää huonolla kelillä ja vielä saa tuon käännettyä auton hyväksi puoleksi, on kyllä värilliset lasit päässä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 138
Pisara se ois se täydellinen muoto, kulutuksen kannalta.
Tuo ei itseasiassa pidä paikkansa. Pisaralla on pienin ilmanvastuksen kerroin, mutta kokonaisilmanvastus saadaan kyllä pienemmäksikin kuin käyttämällä klassista pisaramuotoa (siis oikea pisarahan ei ole pisaran muotoinen).
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Jos Tesla on tehnyt niin huonon jarrun, ettei sitä voi käyttää huonolla kelillä ja vielä saa tuon käännettyä auton hyväksi puoleksi, on kyllä värilliset lasit päässä.
Mitähän sä nyt selität? Jos opd on tehty käytännössä täydelliseksi, niin mitä tekemistä sillä on sysisurkean ABS:n kanssa? Ei se loistava opd muuta sitä jarrupuolta yhtään sen paremmaksi. Hienosti taas tahallaan väärinymmärretty jotta päästään virittelee jotain ihme laseja päähän.
Tääki keskustelu ku ois alunperin käyty ilman mitään merkkejä ni tota täysin älytöntä asioiden totaalista tahallaan väärinymmärrystä ei tapahtuis, mutta koska tesla ni aina lasit päässä..

Teslassa yksinkertaisesti ei voi olla mitään hyvää ilman ettei ole laseja päässä jos sellaisen omistaa. Ja huonot ei meidän mielestä muka ole huonoja, vaikka kukaan ei ole muuta väittänyt.

Keskustelu on ihan sama ku Applen kohdalla. Jos sellaisen omistaa niin mikään positiivinen asia ei voi olla positiivista ilman että olisi jotku lasit päässä.

Tesla on auto, monia asioita mistä voi nipottaa, yhtälailla monia asioita mitkä siinä yksinkertaisesti on ihan hiton hyviä. Mutta koska tesla ni näin ei voi olla..
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 097
Pisara se ois se täydellinen muoto, kulutuksen kannalta.

Miusta on mukavaa että jotkut valmistajat kehtaavat tehdä muotoja kulutuksen kustannuksella.

Ei paljoa puhuttele Mersun eq t, samanlaisia saippuakoteloita kuin Teslat.
Tässä lähimpänä täydellistä oleva muoto yhden hengen ajokille, eli Pac-Car II vuodelta 2005.

Cd 0,075 (vs. pisara 0,04)
A 0,254 m2
m 29 kg
Cr 0,0008

Kolmenkympin keskinopeudella kului energiaa bensiiniksi muutettuna 18,6 ml/100 km. Litralla ajaisi 5385 km.

Pyörät vaativat oman tilansa. Pisaran muotoinen joko liian lyhyt ihmiselle tai sitten tarpeettoman pullea, mikä kasvattaisi ilmanvastusta.


@omenanraato se OPD ei ole täydellinen. Siinä ei ole lähellekään yhtä suuri hidastuvuus kuin kitkajarruilla. Lisäksi uskon, että kuljettajan kyky hätäjarruttaa selkäytimestä hiljalleen rapautuu, jos arjessa ei tule riittävästi muutakin käyttöä jarrujalalle kuin parkkipaikalla tapahtuva rauhallinen operointi.

Videollakin nähtiin, ettei OPD ole täydellinen. Sen hidastusvaikutus oli aivan olematon@116 km/h, eikä kuski osannut edes hipaista jarrupoljinta, vaikka regenin aloittamisesta vasta 2,2 sekunnin kuluttua otti osumaa.
 

Liitteet

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
Keskustelu on ihan sama ku Applen kohdalla. Jos sellaisen omistaa niin mikään positiivinen asia ei voi olla positiivista ilman että olisi jotku lasit päässä.
Niin jostain syystä kummankin brändin kohdalla omistajiksi hakeutuu konsumerismiin uskonnollisena yhteisönä suhtautuvia henkilöitä jotka kiertävät julistamassa ilosanomaa ja torumassa vääräuskoisia pitkin foorumeita.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
@omenanraato se OPD ei ole täydellinen. Siinä ei ole lähellekään yhtä suuri hidastuvuus kuin kitkajarruilla. Lisäksi uskon, että kuljettajan kyky hätäjarruttaa selkäytimestä hiljalleen rapautuu, jos arjessa ei tule riittävästi muutakin käyttöä jarrujalalle kuin parkkipaikalla tapahtuva rauhallinen operointi.

Videollakin nähtiin, ettei OPD ole täydellinen. Sen hidastusvaikutus oli aivan olematon@116 km/h, eikä kuski osannut edes hipaista jarrupoljinta, vaikka regenin aloittamisesta vasta 2,2 sekunnin kuluttua otti osumaa.
Opd tarkoitus ei ole alunalkaenkaan poistaa normi jarrujen tarvetta. Eikä tuo kyllä todellakaan rapauta jarrun käyttöä yhtään mihinkään. Yhtälailla autopilotin käyttö ei saa unohtamaan miten autoa ajetaan. Ei se noin toimi.

Ja mitä tuohon videoon tulee, niin se että joku kuvittelee että sillä vauhdilla mutkasta selviää ei kerro yhtään mitään yhtään mistään. Idioottimainen ohitus laittomassa paikassa, eikä mikään siinä kerro tai todista sitä että kuski jotenkin ajatteli että ei tarvitse jarrua käyttää. Se kuvitteli selviävänsä siitä tuolla nopeudella ja ei selvinnyt ja ihan aiheesta metsään meni..
 
Liittynyt
09.06.2017
Viestejä
99
Minusta tuntuu monesti tätä palstaa lukiessa, että Teslan vastustajilla se uskonto on mennyt kaikkein pisimmälle. Jotkut masokistit omistavat vielä Teslan ja haukkuvat täällä joka käänteessä. Eikö olisi helpointa itsellekin vaihtaa merkkiä?
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Niin jostain syystä kummankin brändin kohdalla omistajiksi hakeutuu konsumerismiin uskonnollisena yhteisönä suhtautuvia henkilöitä jotka kiertävät julistamassa ilosanomaa ja torumassa vääräuskoisia pitkin foorumeita.
Itse en kuulu kirkkoon, enkä usko mihinkään uskontoon, en edes autoissa. Automerkkejä ollu varmaan toistakymmentä omistuksessa ja hyvät jutut on jokaisessa ollu hyviä ja huonot huonoja.

Ilosanomasta en tiedä, mutta myönnän. Mua ärsyttää aika suunnattomasti ylipäätään aihe kuin aihe, että ihmiset jotka ei ole arkea elänyt jonkun asian kanssa, väittää ummet ja lammet tietämättä itse asiasta mitään. On se sit auto, tai vaikka pesukone. Niin kyllä, korjaan niitä valheellisia väitteitä oikein mieluusti. Ihan yks hailee mikä merkki siellä taustalla on. Itse ostan tuotteen kuin tuotteen sen mukaan mikä sillä hetkellä omaan budjettiin on paras. Ei mua kiinnosta mikä merkki siinä taustalla on. Ilomielin hyppään vaikka Rivianin kelkkaan seuraavaksi jos Suomeen tulee järkihinnoilla ja homma toimii kunnolla.

Arvakkaas kumpi on arsyttavampaa lukea. Fanitus vai siita fanituksesta valittaminen?
Joskus vois myös keskustella ihan siitä lähtökohdasta että unohdetaan fanitukset, lasit ja uskonnot joka hiton vastaväitteestä.

Täysin tarpeetonta ja turhaa tunkea niitä joka väliin. Futiksessa ja jääkiekossa voi olla fanituksia, uskontoja voi olla monia. Autot ei kuulu kumpaankaan.

Voit kuulua mersu clubiin tai Saab clubiin, eikä se susta tee fania. Sit ku vaihdat merkkiä ni voit liittyä taas siihen porukkaan ihan vaan sosiaalisessa mielessä. Ihan ilman fanitusta. Auto on jumankauta auto. Miten yksi merkki voi saada noin älyttömästi vihaa aikaan että mitään hyvää siinä ei voi olla ilman fanitusta, uskontoa tai laseja… Huoh..
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
863
Niin jostain syystä kummankin brändin kohdalla omistajiksi hakeutuu konsumerismiin uskonnollisena yhteisönä suhtautuvia henkilöitä jotka kiertävät julistamassa ilosanomaa ja torumassa vääräuskoisia pitkin foorumeita.
Mä omistan itse molemmat. Se omenabrändi on mielestäni ihan hirveää paskaa ja olen myös täysin samaa mieltä, että harhaiset omistajansa tekevät siitä vielä todellisuuttakin pahemman.

Tesla nyt on vaan auto. Mä en tiedä miten hyvä läpileikkaus tämä foorumi on sen omistajakunnasta, mutta mielestäni lähes kaikki suhtautuvat siihen aika neutraalisti. Enemmän tätä fanaattisuutta tuntuisi liittyvän yleisesti ottaen sähkäreihin - puolesta ja vastaan - ja Tesla on varmaan siinä, ehkä näkyvimpänä brändinä, se eniten keskusteluissa esiintyvä merkki. Facen sähköautoryhmät ovat sitten hyvä esimerkki paikoista, joita voisi verrata Apple-uskovaisten joukkopsykoosiin. Varmaan ne Teslan omistajat ovat sielläkin isona ryhmänä mukana, mutta näkisin että urpous kattaa ihan merkkiin katsomatta ison prosentin koko porukasta. Ihan samoin kun yhdistyneet polttomoottoristit aidan toisella puolella.

Ehkä oireilu on kuitenkin siellä sähkäripuolella vielä vakavampaa johtuen mahdollisesti siitä, että siellä lienee huomattavan paljon enemmän niitä, jotka ovat ostaneet moisen ensimmäiseksi autokseen ja kuvittelevat paitsi saaneensa käsiinsä jotain aivan uniikkia, niin olevansa myös yleisesti ottaen vähän parempia ihmisiä ajaessaan uudella saasteettomalla patterikipollaan ABC:lle jonottelemaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
957
Opd tarkoitus ei ole alunalkaenkaan poistaa normi jarrujen tarvetta. Eikä tuo kyllä todellakaan rapauta jarrun käyttöä yhtään mihinkään. Yhtälailla autopilotin käyttö ei saa unohtamaan miten autoa ajetaan. Ei se noin toimi.
No, on se minusta jokseenkin selvää, että jos jarrupoljinta ei tarvitse käyttää esim. vuoteen kertaakaan ja sitten tulee joku yllättävä tilanne jolloin sille on tarvetta niin siinä voi mennä hetki ennen kuin oikea poljin löytyy, vaikka kuski toki tietää missä jarrupoljin on.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
No, on se minusta jokseenkin selvää, että jos jarrupoljinta ei tarvitse käyttää esim. vuoteen kertaakaan ja sitten tulee joku yllättävä tilanne jolloin sille on tarvetta niin siinä voi mennä hetki ennen kuin oikea poljin löytyy, vaikka kuski toki tietää missä jarrupoljin on.
No kyllä sitä nyt kertaakaan tarvii käyttää. Iso osa ajosta menee ilman, mutta kyllä sitä nyt silti käytetään.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Ehkä oireilu on kuitenkin siellä sähkäripuolella vielä vakavampaa johtuen mahdollisesti siitä, että siellä lienee huomattavan paljon enemmän niitä, jotka ovat ostaneet moisen ensimmäiseksi autokseen ja kuvittelevat paitsi saaneensa käsiinsä jotain aivan uniikkia, niin olevansa myös yleisesti ottaen vähän parempia ihmisiä ajaessaan uudella saasteettomalla patterikipollaan ABC:lle jonottelemaan.
Mä kyllä melkein väittäisin että ekaksi autokseen sähköauton ostavia on aivan tolkuttoman vähän. Päinvastoin keskimäärin ikä taitaa olla siellä 45-65 välissä ja ihmiset jotka ajanu autoilla kymmeniä vuosia. Nuorimmatkin siellä 35 paikkeilla. En oo vielä törmännyt sellaseen joka olisi ensiautoksi sähkärin ostanut. Ehkä mun lapset alkaa olemaan niitä ikäluokkia jotka noin oikeasti tekee useammin kuin polttiksen oston.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
863
Mä kyllä melkein väittäisin että ekaksi autokseen sähköauton ostavia on aivan tolkuttoman vähän.
Kyllä siellä sellaisia kyselyitä yms. näkee, että hyvin vaikeaa uskoa kenenkään auton joskus aiemminkin omistaneen vastaavia asioita ihmettelevän. Mun arvaus on, että sähköauto on tuonut monelle aiemmin yksityisautoilua vastustaneelle hyvän tavan hyvesignaloida näkyvällä tavalla ympäristölleen kuinka valistuneen ihmisen kanssa ovat tekemisissä. Nämä lienevät kuitenkin vihervassareillekin ihan salonkikelpoisia kulkuvälinetä sen Jopon rinnalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Mä kyllä melkein väittäisin että ekaksi autokseen sähköauton ostavia on aivan tolkuttoman vähän. Päinvastoin keskimäärin ikä taitaa olla siellä 45-65 välissä ja ihmiset jotka ajanu autoilla kymmeniä vuosia. Nuorimmatkin siellä 35 paikkeilla. En oo vielä törmännyt sellaseen joka olisi ensiautoksi sähkärin ostanut. Ehkä mun lapset alkaa olemaan niitä ikäluokkia jotka noin oikeasti tekee useammin kuin polttiksen oston.
Mitä nyt latauspaikoilla olen menoa katsonut, niin yllättävän monen auton ratissa on hyvinkin nuoren näköistä "nörtti"poikaa. Varsinkin Santander-valkoisissa kolmosissa. Volkkarissa tuntuu olevan laidasta laitaan, Audi yms. ovat vanhempien herrasmiesten suosiossa. Toki tähän voi vaikuttaa se, että Tesloissa istuu paljon useammin porukkaa ja yleensä kun istuu niin se on se nuori mies. Muissa autoissa ei yleensä kuskeja näy.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Kyllä siellä sellaisia kyselyitä yms. näkee, että hyvin vaikeaa uskoa kenenkään auton joskus aiemminkin omistaneen vastaavia asioita ihmettelevän. Mun arvaus on, että sähköauto on tuonut monelle aiemmin yksityisautoilua vastustaneelle hyvän tavan hyvesignaloida näkyvällä tavalla ympäristölleen kuinka valistuneen ihmisen kanssa ovat tekemisissä. Nämä lienevät kuitenkin vihervassareillekin ihan salonkikelpoisia kulkuvälinetä sen Jopon rinnalle.
Mun mielestä ne kyselyt kertoo pikemminkin siitä, että auto on viety huoltoon ja siellä tehty niille tarvittavat jutut. Nyt ku on pitkät huoltovälit tai ei välejä ollenkaan niin kysymykset on ihan ihmeellisiä. Eipä siellä kaupungissa asuvan oo tarvinnu miettiä mitä huollossa tapahtuu ja nyt pitäs ymmärtää et autossa on esim raitisilmasuodatin mikö pitäs ite älytä vaihdattaa/vaihtaa.

Mitä nyt latauspaikoilla olen menoa katsonut, niin yllättävän monen auton ratissa on hyvinkin nuoren näköistä "nörtti"poikaa. Varsinkin Santander-valkoisissa kolmosissa. Volkkarissa tuntuu olevan laidasta laitaan, Audi yms. ovat vanhempien herrasmiesten suosiossa. Toki tähän voi vaikuttaa se, että Tesloissa istuu paljon useammin porukkaa ja yleensä kun istuu niin se on se nuori mies. Muissa autoissa ei yleensä kuskeja näy.
Mun mielestä nuoremmat on yleensä ollu niitä mitkä vanhempiensa autoja lainailee kaverireissuille. Yhtälailla niitä on maailmansivu näkyny bemareiden jne ratissa, mutta tankkaus kestää 2min, niin ei niihin kiinnitä huomiota samalla tavalla.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 437
Mä kyllä melkein väittäisin että ekaksi autokseen sähköauton ostavia on aivan tolkuttoman vähän. Päinvastoin keskimäärin ikä taitaa olla siellä 45-65 välissä ja ihmiset jotka ajanu autoilla kymmeniä vuosia. Nuorimmatkin siellä 35 paikkeilla. En oo vielä törmännyt sellaseen joka olisi ensiautoksi sähkärin ostanut. Ehkä mun lapset alkaa olemaan niitä ikäluokkia jotka noin oikeasti tekee useammin kuin polttiksen oston.
No jos muotoilisi asian toisin niin varmaan tuossa Tesla-joukossa on paljon niitä jotka ajellu paalikuntoisilla bimmereillä yms. ja iso T ollut sit se harppaus mitä autoilu on nykyään. Paljonhan noiden ratissa näkyy nuorta porukkaa. Ei se nyt niin ihmeelliselle autolle tunnu jos nyt on ajellut jo autoilla pidempään.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
863
Ei se nyt niin ihmeelliselle autolle tunnu jos nyt on ajellut jo autoilla pidempään.
Tämä. Ja pätee ihan jokaiseen vatkaimeen. Kiihtyvyys on jotain mitä ei kansankipoissa ole polttiksilla koettu, mutta muutenhan näissä ei ole yhtään mitään ihmeellistä - paitsi se fakta, että sulla on autossa 10-30l tankki, johon laitetaan bensaa lääkeruiskulla, kun olet tottunut 60-90l tankkiin ja 30mm pistooliin.
 
Liittynyt
09.06.2017
Viestejä
99
Ei mun vanhassa AMG mesessä ollu rangea sen kummemmin kuin nykyisessä M3P:ssä. Tehoakin reilun sata heppaa vähemmän ja painoa lähes saman verran. Bensaa ei saanut kotona tankattua.
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Ei mun vanhassa AMG mesessä ollu rangea sen kummemmin kuin nykyisessä M3P:ssä. Tehoakin reilun sata heppaa vähemmän ja painoa lähes saman verran. Bensaa ei saanut kotona tankattua.
Rolls Royce Phantomissakaan ei ole mutta onhan se sata kertaa parempi auto kuin Tesla 3. Ihan vitsiksi mennyt keskustelu täällä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Tämä. Ja pätee ihan jokaiseen vatkaimeen. Kiihtyvyys on jotain mitä ei kansankipoissa ole polttiksilla koettu, mutta muutenhan näissä ei ole yhtään mitään ihmeellistä - paitsi se fakta, että sulla on autossa 10-30l tankki, johon laitetaan bensaa lääkeruiskulla, kun olet tottunut 60-90l tankkiin ja 30mm pistooliin.
Niin no. Vaikka unohtaa tehon kokonaan laskuista, niin itellä ainakin tää on eka auto millä vielä 7kk jälkeen haluaisi ajaa aamusta iltaan ja tekisi mieli keksiä tekosyitä päästä ajamaan. Ei mikään muu auto oo päässyt lähellekään, vaikka on uusilla autoilla tullu ajeltua. Ja nyt tän 7kk aikana on koeajanut tolkuttoman määrän uusia autoja ja aina yhtä kiva hypätä tuon oman rattiin. (Ja käytännössä yhtä versiota lukuunottamatta uudemmat teslatkin aiheuttanut saman reaktion. Todella nautinto hypätä oman rattiin ilman niiden uusien ongelmia)

Talviautona ei vaivattomampaa ja mukavempaa oo ollut, vaikka lukuisista autoista on webasto löytynyt. Isoin pelko oli karmittomat ikkunat ja ovenkahvat, mutta ongelmia 0kpl, siinä missä edellisessä autossa joka talvi useamman kerran pelkäsin et kahva jää käteen kun niin jäätynyt. Nykyisin maksaisin vaikka samat kulut kuin polttiksessa jos vaan saisi sähköisen auton pitää.

Ja mitä tulee ”tankin kokoon”, niin aikaisemmin vedettiin dieseli aina viivalle, sit jommankumman oli pakko seuraavana aamuna ekana käydä tankilla ja erikseen reitiltänsä poiketa se tekemään. Nyt on joka aamu ”tankki täynnä” ja 99,99% ajoista tuo riittää päivän 200-300km ajoihin. Se että jos kerran kuussa joutuu käymään jossain kauempana, niin käytännössä se on Turun seudulta Tampere/lahti/helsinki ja ne menee yhdellä akullisella. Jos sit on jotain ristiinrastiin ajelua kohteessa ni hyvin usein käydään syömässä, tai esim Helsingin keskustassa pyörimässä jolloin jo hidaslatauksella siinä välissä tulee riittävästi. Tai jos ei niin muksut vähintään kinuu vessaan tai juotavaa jostain huoltoasemalta niin siinä välissä valuu liikaakin.
Itseasiassa lofoottien reissulla vaikka asuttiin autossa ja mentiin käytännössä vain roadtrippiä ajamalla ilman paikallaan oleskelua, niin eipä ehtinyt autoa odottamaan kun huollettiin itsemme latauksen aikana.

Nyt 7kk aikana tullut 40tkm, kun tähän asti auto kuin auto on ajettu noin 35-45tkm vuoteen. Jokainen auto on ollut ehkä kuukauden ”siisti” kun saanu itelleen uuden kulkineen alle, sen jälkeen se muuttuu vain kulkineeksi, siinä missä tää on pitänyt otteessaan. Eikä noilla tehoilla oo sen kans mitään tekemistä ku ei sitä oo jaksanu hyödyntää ekan parin viikon jälkeen juurikaan koskaan. Päinvastoin alkanu ajelee mahdollisimman rennosti, johtuen lähinnä siitä et haluaa pitkittää kaikki ajoreissut et saa mahdollisimman paljon ajaa. Toki oon aina autolla ajosta tykännyt kuin hullu puurosta, mutta en tällä tasolla.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Olen ollut huomaavinani , että sähkis on monelle ensimmäinen uutena ostettu auto. On ilmeisesti laskeskeltu, että kun kulkeminen on edullista, niin on varaa panostaa uuten. Tämä sitten välillä näkyy keskusteluissa sellaisena, että kun vanha on ollut vaikka 10v Volvo , niin sähkiksen erinomaisuus korostuu kun sitä verrataan siihen vanhaan autoon. Vertailu olisi aivan erinlainen jos vertailtaisin uutta sähkistä ja uutta polttista.

Aina sitä uudeta autosta saa "kiksejä" oli sitten se mikä tahansa. Ja mitä vanhemmasta siirtyy , sitä isommat ne on.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Olen ollut huomaavinani , että sähkis on monelle ensimmäinen uutena ostettu auto. On ilmeisesti laskeskeltu, että kun kulkeminen on edullista, niin on varaa panostaa uuten. Tämä sitten välillä näkyy keskusteluissa sellaisena, että kun vanha on ollut vaikka 10v Volvo , niin sähkiksen erinomaisuus korostuu kun sitä verrataan siihen vanhaan autoon. Vertailu olisi aivan erinlainen jos vertailtaisin uutta sähkistä ja uutta polttista.

Aina sitä uudeta autosta saa "kiksejä" oli sitten se mikä tahansa. Ja mitä vanhemmasta siirtyy , sitä isommat ne on.
Omalla kohdalla tää oli ainaki vanhempi mitä edelliset autot ollu ostohetkellä ja kuten todettu ni ~25-30 eri uutta autoa tässä talven aikana koeajanut, myös niitä uudempia ja 4x kalliimpia tesloja eikä mitään hinkua saada sellasta silti, älyttömästi jokaisessa asioita mitkä ärsyttää todella paljon. Tesloillakin S/X on softat karsitumpia kuin 3/Y ja esim Y on ihan karmea auto omaan makuun.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Miten karsitumpi ? Ja onko se nyt autossa sellainen tekijä joka on oikeasti merkitsevä ?
No yks esimerkki on se, että 3/Y voit säätää cruisessa etäisyyden edelläajavaan ratin rullaa sivusuunnassa vääntämällä. S/X kyseinen rulla ei tee mitään toimintoa tuossa suunnassa. Etäisyys löytyy vain valikoista ja oliko peräti niin et vanhemmissa ainakin asetuksen muutos onnistui vain paikallaan ollessa. Ominaisuus mitä käytän lähes joka ajolla.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
745
No yks esimerkki on se, että 3/Y voit säätää cruisessa etäisyyden edelläajavaan ratin rullaa sivusuunnassa vääntämällä. S/X kyseinen rulla ei tee mitään toimintoa tuossa suunnassa. Etäisyys löytyy vain valikoista ja oliko peräti niin et vanhemmissa ainakin asetuksen muutos onnistui vain paikallaan ollessa. Ominaisuus mitä käytän lähes joka ajolla.
Höpöhöpö pikkuviiksestä säädetään etäisyys x ravenissa. Aivan yhtä nopea kuin y:ssä jossa kai sama kuin kolmosessa. Itsellä y ja x
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Höpöhöpö pikkuviiksestä säädetään etäisyys x ravenissa. Aivan yhtä nopea kuin y:ssä jossa kai sama kuin kolmosessa. Itsellä y ja x
Uusissa ei ole viiksiä…
Ja tätä olen nyt yrittänyt selvittää niin yhden s omistajan kautta, että sekä S plaidin, että X plaidin esittelijän kanssa, sekä manuaalin kautta.
 
Liittynyt
09.06.2017
Viestejä
99
Rolls Royce Phantomissakaan ei ole mutta onhan se sata kertaa parempi auto kuin Tesla 3. Ihan vitsiksi mennyt keskustelu täällä.
No kyllähän sinä sen vitsiksi vedit, itse kommentoin ylempänä ollutta ”bensaa lääkeruiskulla” virittelyä. Rollsilla ja mersullakaan ei ole oikein mitään yhteistä. AMG:ni keskikulutus (S203) oli 12,5 litraa 98E:tä ja Teslan 20 kWh. On siinä eroa!
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Olen ollut huomaavinani , että sähkis on monelle ensimmäinen uutena ostettu auto. On ilmeisesti laskeskeltu, että kun kulkeminen on edullista, niin on varaa panostaa uuten.
Veikkaan, että kulkemisen edullisuuden sijasta iso syy uutena ostamiselle on, että käytettyjä om vähemmän vastaavana saatavana ja uuden tekniikakan kanssa ei haluta ostaa välttämättä myöskään niin helposti sitä riskialtista välimallia, jossa on takuut mennyt mutta arvoa sen verran että on mistä hävitä.

Ja lisäksi tosiaan sähköautot on monella valmistajalla kehittynyt valtavasti viime vuosina. Polttiksissa tilanne on aika eri kun mitään mullistusta ei ole tullut pitkään, vaikka toki hilavitkuttimia on lisätty ja pikku hiljaa kehitys kehittynyt. Ja toisaalta riskien suhteen voi siellä mennä jopa toisin päin kun uusissa on enemmän esim. saastelaitteita hajoamassa.
 
Liittynyt
11.08.2019
Viestejä
77
Luulo ei näemmä ole tiedon väärti.
Olen ollut siinä luulossa että Teslakin käyttäisi regeniä jarrupoljinta painettaessa, ja vasta syvemmälle survoessa ottaisi normijarrut mukaan, mutta viimeaikaisten keskustelujen perusteella näin ei ilmeisesti ole?
Sen yhden kerran kun olen Model 3:sta päässyt koeajamaan (dual motor long range) niin en tykännyt yhtään siitä voimakkaasta regenistä kaasua nostettaessa. Tuolloin oli niin lyhyt aika koeajolle ettei ennättänyt paneutua olisko sitä saanut säädettyä, oletin tuolloin että olisi saanut säädettyä jostain infotainmentin syövereistä mutta ilmeisesti tuo sitten oli se ainoa asento regenille, tai sitten ihan kokonaan off mikä ei sekään ole kiva.
No onneksi ei tullut kauppoja kun olisi ollut pettymys itselle tuo regen ja one pedal drivingin "pakottaminen"
Makuasioita.
Omassa antiikkisessa -13 Chevy Voltissakin regen säätyy jarrua painamalla, ja kun tarpeeksi syvään/voimakkaasti painaa niin alkaa siirtyä levyjarrujen puolelle. Todella moni muukin sähkis/phev toimii näin.
edit: Ja tietenkin pelkästään kaasun höllääminenkin aloittaa Voltissa regenin, jarrupolkimella sitä saa lisää... Vaidekepissä on 2 asentoa, D ja L ("low") joista jälkimmäisessä on rankempi regen.

Tesla on jättänyt pois jarrupolkimella tapahtuvan regenin säädön pois varmaankin kustannussyistä. Tämän toteuttaminen vaatii ABS-jarrujärjestelmään lisää komponentteja, joista Tesla ei ole halunnut maksaa ja siksi toitottavat aina yhden pedaalin ajon ilosanomaa kaikille... Sama juttu monien muidenkin itsestään selvyytenä pidettyjen komponenttien yms. kanssa, kustannussyistä jätetty pois. Eihän noissa ole esim. erillistä sadetunnistinta automaattipyyhkijöitä varten, vaan kameroilla koetetaan saada selville, sataako vai eikö...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 967
Uusissa ei ole viiksiä…
Ja tätä olen nyt yrittänyt selvittää niin yhden s omistajan kautta, että sekä S plaidin, että X plaidin esittelijän kanssa, sekä manuaalin kautta.
On kyllä viritelmä jos ei rullasta voi säätää etäisyyttä. Koko ajan ne pystyy vaan paskomaan kaiken käytettävyyden.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
On kyllä viritelmä jos ei rullasta voi säätää etäisyyttä. Koko ajan ne pystyy vaan paskomaan kaiken käytettävyyden.
Siis samalla ratilla 3/y kyllä pystyy. Jostain syystä s/x ei tuoda softaan kaikkia samoja juttuja kuin kahteen muuhun.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Olen ollut huomaavinani , että sähkis on monelle ensimmäinen uutena ostettu auto. On ilmeisesti laskeskeltu, että kun kulkeminen on edullista, niin on varaa panostaa uuten.
Muutaman käymäni keskustelun perusteella veikkaan joillakin olevan syynä uuden sähkiksen hankintaan pelko polttomoottoriautojen suuremmasta arvonalenemasta, kun ne eivät kohta kelpaa kenellekkään. Tämä toki nurinkurista, kun verrataan viimeisen vuoden aikana tapahtuneita hinnanalennuksia sähkissektorilla.

Eikös noi Tesla-väännöt voisi mennä hoitamaan Teslaketjuun? Joillakin tuntuu olevan vimmattu tarve osoittaa mielipiteitään Teslasta tai toisten olevan väärässä mokoman merkin osalta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 416
Eikös noi Tesla-väännöt voisi mennä hoitamaan Teslaketjuun?
Se keskustelu missa pohditaan etta kuka on kuinka paljon Tesla fani on keskustelijoista keskustelemista. En tieda onko se saantojen vastaista mutta ainakin se on pirun tylsaa luettavaa. Eli mieluummin lopettaa kokonaan Tesla fanituksesta keskusteleminen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Ei tarvi turhaan jalkaa nostaa kokonaan pois kun lepää jalan painolla tossa niin rullaa. Sit jos täytyykin jarruttaa ni nostamalla hoitui.
En keksi kyllä miten jalan siirtely tuon sijasta on kätevämpää, helpompaa tai mukavampaa..
Yksilö, tottumus eroja jne. ja jos haluaa että se kaasupolkimen energiantalteenotto muistuttaa polttista (laaja käsite), mutta siis ei korvaa jarrua, vaan hiljentää. ja sitten jarrulla jarruttaa jos tarve.
Yhdellä polkimella ajosta on puolensa, ja voisihan se olla "kiikku", eli samassa polkimessa jarrutus tarvisi muutakin kuin jalan noston.
Eli jos syystä tai toisesta pitkäajorupeama ja ei voi käyttää vakkaria, ja tai se jalke on huonosti, niin tarve leputtaa tai muuten nostaa jalkaa kaasulta lyhyeksi aikaan, niin joku voi toivoa että se onistuu ilman vakkarin kytkemistä (ja toimimista).
Kaasupoljin ja jarrut toki tarvii kaikissa autoissa vähän totuttelua, mutta ei ole toivottavaa että maantievauhdissa tulee liianisoja yllätyksiä. Jallan nosto, vakkarin pois kytkentä, polkimelle meno, jne.

Onko tästä tulossa myös fossiilimalli, kun siihen on suunniteltu iso jäähdyttimensäleikkö? Minusta se saa auton näyttämään vanhanaikaiselta. BMW:n iX:ssä on myös iso "säleikkö". Onko näissä suunnittelusuuntauksissa vaan taustalla halu tyydyttää kuskien tarve viestiä ettei autoa hankittu ainakaan ympäristösyistä?
"Säileiköt", BMW munuaiset ovat aivan viimevuosna kasvaneet, eli muotia nyt. toki joissain autossa on jotain kasari muotia, jolloin säillökkä oli minimmissään (no toki oli, mutta ulkonällisesti piilotettu), vanhoissa sähkiksissä korostettiin säleikön puuttumista, kasari tyyliin.

Viimevuosina polttismalleissa alkannut näkyyn se että polttispiirteitä piilotellaan, se tunnusomaisin, eli pakoputki ei välttämättä takaa helpolla erotu, toki edelleen on niitä missä sitä pakoputken päätä korostetaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Olen ollut huomaavinani , että sähkis on monelle ensimmäinen uutena ostettu auto. On ilmeisesti laskeskeltu, että kun kulkeminen on edullista, niin on varaa panostaa uuten. Tämä sitten välillä näkyy keskusteluissa sellaisena, että kun vanha on ollut vaikka 10v Volvo , niin sähkiksen erinomaisuus korostuu kun sitä verrataan siihen vanhaan autoon. Vertailu olisi aivan erinlainen jos vertailtaisin uutta sähkistä ja uutta polttista.

Aina sitä uudeta autosta saa "kiksejä" oli sitten se mikä tahansa. Ja mitä vanhemmasta siirtyy , sitä isommat ne on.
Sähkisten käytettyjen markkina aika ohut, ja kuumimillaan maksoivat enemmän kuin uudet.(* Sähkiksistä myös ollut kovia rahoitustarjouksia, kuuluisin Hullujen päivien pösö, joka kilpaili käyttökustannuksiltaan jo vanhat arvottoman polttiksen kanssa.


(*
Jos vaihtoehtona on 1v-3v vanha, vs uusi, niin sähkisten kohdalla uusi hinnaltaan kilpailuykyinen, ja jos ne 3v-6v vanhat eivät tarjoa yhtä monipuolista tarjontaa, ei välttämättä edes vaihtoehto. Osa hakee myös takuusta turvallisuutta, epävarmuuteen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Jotenkin susiruma toi Q6:n päänäyttö + repsikan näyttö -yhdistelmä kummallisine muotoineen.
Mainoskuvia kai saa jakaa, liitteenä Q6 e-tron

Hintaluokka alkaen n 78 000€

Kuskin näyttö ok, varsinkin verrattuna keskellä oleviin "tabeltti" näyttöihin.

Repsikan näytöstä, niin voisikuvitella että se aktiivinen vain jos repsikka sitä tarvii, onko se muuten vakiovaruste ? Voisi kuvitella että osa valmis siitä tinkimään. (Edit alla olevan postaus, ei ole vakiovaruste)
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Onhan tuo auto nätti. Parempi kuin saippuakotelot tai muuten vastaavat, jotka huutaa oikein kilometrin päähän "katsokaa olen erikoinen, olen sähköauto!". Oikein nätti, toki ei ehkä ihan heti omassa ostokategoriassa, kun varusteineen hinta nouseekin melko korkealle.
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
695
Onhan tuo auto nätti. Parempi kuin saippuakotelot tai muuten vastaavat, jotka huutaa oikein kilometrin päähän "katsokaa olen erikoinen, olen sähköauto!". Oikein nätti, toki ei ehkä ihan heti omassa ostokategoriassa, kun varusteineen hinta nouseekin melko korkealle.
Tietysti makuasioita, että onko parempi sitten lisätä keulaan lisää muovia, että saadaan matkittua merkille tuttua polttiksen lookkia, tai sitten nämä feikki diffuussorit, joissa on ikään kuin pakoputkille paikat jne. Sähköautoissa oikein korostuu aerodynamiikka, koska toimintamatkaa pitää yrittää venyttää kaikin keinoin tämän hetken akkutekniikalla, joka tietty tuppaa toisilla merkeillä näkymään enemmän muotoilussa.

Henk.kohtaisesti minun mielestäni sähköautoissa ei ole enää mitään erikoista katukuvassa, joten ei haittaa vaikka ne erottuvatkin joukosta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Hyvä että on rohkeutta tehdä erinlaista/pysyä perinteisessä. Audi nyt on ollut ennenkin aika varoivainen tekemään iso muutoksia ulkonäköön. Hierottu vanhaa ennenminkuin tehty jotain uutta. Hyvässä ja pahassa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Tietysti makuasioita, että onko parempi sitten lisätä keulaan lisää muovia, että saadaan matkittua merkille tuttua polttiksen lookkia, tai sitten nämä feikki diffuussorit, joissa on ikään kuin pakoputkille paikat jne. Sähköautoissa oikein korostuu aerodynamiikka, koska toimintamatkaa pitää yrittää venyttää kaikin keinoin tämän hetken akkutekniikalla, joka tietty tuppaa toisilla merkeillä näkymään enemmän muotoilussa.

Henk.kohtaisesti minun mielestäni sähköautoissa ei ole enää mitään erikoista katukuvassa, joten ei haittaa vaikka ne erottuvatkin joukosta.
Tottakai. Itse tykkään ihan autoista, en mistään aerodynamiikan ehdoilla tehdyistä saippuapaloista. Esim. tämän takia mielestäni Model 3 tai Model Y ovat aika perhana rumia. Model S näyttää jo hyvältä. Jokaisella toki omat mieltymyksensä, mutta jos itselleni pitäisi esim. valita Model X tai tuon Audin väliltä, ei valintaa tarvitsisi edes miettiä kun Audi olisi jo ostoskorissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 466
Viestejä
4 200 337
Jäsenet
70 910
Uusin jäsen
Dewlin9000

Hinta.fi

Ylös Bottom