Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
No en ole kaikkia K-latauksen tolppia nähnyt, mutta osassa ei ole varsinaista näyttöä ollenkaan. On vain pieni pistematriisinäyttö, johon mahtuu ehkä 4 kirjainta kerrallaan.
Näitä varten oma erillinen näyttö. Pikalatureissa on isot näytöt.

Siinä matriisissa myös näkyy hinta kun viimeksi latasin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Appi tunnisti asiakkuuden, sen perusteella ohjasi lähimpään K-lataukseen , latauspisteella kerrottiin hinnat, aloittanut latauksen tagilla vasta myöhemmin laskulla ihan mitä sattuu.
Mikäs tämä mystinen appi mahtaa olla mikä tunnistelee asiakkuuksia ja ohjailee johonkin latureille sen perusteella?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Samalla voidaan poistaa bensan hinnat näkyvistä. Katso appista.

Edit. Se hinta pitää vain näkyä ostajalle helposti saatavilla.
Itseasiassa tätä olen ihmetellyt nimenomaan että miksei bensan hintoja näy abc:n tai nesteen sovelluksissa tai netissä?
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
No en ole kaikkia K-latauksen tolppia nähnyt, mutta osassa ei ole varsinaista näyttöä ollenkaan. On vain pieni pistematriisinäyttö, johon mahtuu ehkä 4 kirjainta kerrallaan.
Jep eli tällöin tolpalla voisi olla vain yksi hinta jonka voisi laittaa erilliseen kylttiin isolla yläpuolelle. Helppoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Oisko mitenkään järkevää ajatella vaikka niin, että jos on osaamisessa vajausta, niin ottaisi asioista selvää ennenkuin menee asioita käyttämään? Minä ihmettelen suuresti sitäkin, että ihmiset hankkivat sähköautoja, vaikka eivät ymmärrä siihen liittyvistä asioista yhtään mitään. Tiedän pari ihmistä, jotka ovat tilanneet sähköauton, eivätkä ole uhranneet sekuntiakaan sille, että mitenkähän sitä sähköautoa ladataan. Asiaa on alettu miettiä vasta sitten kun auto on luovutettu ja hoksattu että perkele akku on kohta tyhjä. Sitten ollaan oltu ihmeissään kun kotitöpselistä täyteen lataaminen kestääkin pari päivää, vaikka mainoksessa puhuttiin puolen tunnin latauksesta.
No ei voida ajatella että ihmiset olisivat millään tavalla järkeviä, hyvin monien kohdalla ihmettelen aina että miten nuo pysyvät edes hengissä. Ja hengissä pysyminen on todella monella kiinni siitä että asiat on tehty riittävän helpoksi. Ei kaikki osaa käyttää älypuhelinta, moni haluaisi maksaa lataussähkön käteisellä koska eivät osaa käyttää edes korttia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Sitä sinun pitää kysyä siltä firmalta, jolta olet päättänyt sähkön ostaa. K-lataus ei voi vaikuttaa siihen, millä hinnalla Virta sähköä myy.
Kyllähän se on selkeä periaate: Asiaa myytäessä pitää ilmoittaa se hinta sekeästi. Tuossa se laturi myy sähköä.
Ja jos siinä kyljessä lukee vain kiinteästi hinta, niin sitten hinta on oltava aina, juurikin se, jos vain latauksen saa jotenkin käynnistymään. Jos hinta voi vaihdella, niin myyjän on se hinta ilmoitettava.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Ei nähdä tarpeelliseksi kun on isot tolpat olemassa mitkä houkuttelee asiakkaita.
Toisaalta aiheuttaa turhaa ajelua kun on niitä jotka etsivät halvinta hintaa. Kaikista kätevin olisi etukäteen katsoa sovelluksesta asemien hinnat ja suunnata heti halvimmalle. En usko että tämä hintojen pimittely ennakkoon on tehty asiakkaan eduksi
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Jep eli tällöin tolpalla voisi olla vain yksi hinta jonka voisi laittaa erilliseen kylttiin isolla yläpuolelle. Helppoa.
Niinhän sillä onkin vain yksi hinta, jos ostat sähkön siltä tolpan toimittajalta. Mutta tässä tapauksessa asiakas ostikin sähkön kolmannelta osapuolelta, joten ei se tolpan toimittaja voi tämän kolmannen osapuolen hintaa mihinkään kylttiin printata, koska ei siitä hinnasta päätäkään.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Kyllähän se on selkeä periaate: Asiaa myytäessä pitää ilmoittaa se hinta sekeästi. Tuossa se laturi myy sähköä.
Ja jos siinä kyljessä lukee vain kiinteästi hinta, niin sitten hinta on oltava aina, juurikin se, jos vain latauksen saa jotenkin käynnistymään. Jos hinta voi vaihdella, niin myyjän on se hinta ilmoitettava.
Laturi on firman A.
Asiakas ostaa sähköä firmalta B.
Firma B ostaa sähkön firmalta A ja myy sen edelleen asiakkaalle.

Miksi sinun mielestä firman A pitäisi ilmoittaa hinta asiakkaalle? Eikös sen pitäisi ilmoittaa firman B, jolta asiakas sähkön ostaa?

Jos minä myyn sinulle appelsiineja, niin kumman vastuulla on ilmoittaa myyntihinta sinulle? Minun, joka appelsiinin myy? Vai sen tukkurin, jolta minä ostan ne appelsiinit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Niinhän sillä onkin vain yksi hinta, jos ostat sähkön siltä tolpan toimittajalta. Mutta tässä tapauksessa asiakas ostikin sähkön kolmannelta osapuolelta, joten ei se tolpan toimittaja voi tämän kolmannen osapuolen hintaa mihinkään kylttiin printata, koska ei siitä hinnasta päätäkään.
Jos ei voi ilmoittaa hintaa, niin sitten ei pidä myydäkään. Ja hinnan ilmoittaminen on ratkaistavissa, kuten sinulle on jo monesti rautalangasta väännetty.

Jos minä myyn sinulle appelsiineja, niin kumman vastuulla on ilmoittaa myyntihinta sinulle? Minun, joka appelsiinin myy? Vai sen tukkurin, jolta minä ostan ne appelsiinit?
Aivan sama kuka sen hinnan ilmoittaa, kunhan se selkeästi kerrotaan siellä missä appelsiinit käteen annetaan.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Laturi on firman A.
Asiakas ostaa sähköä firmalta B.
Firma B ostaa sähkön firmalta A ja myy sen edelleen asiakkaalle.

Miksi sinun mielestä firman A pitäisi ilmoittaa hinta asiakkaalle? Eikös sen pitäisi ilmoittaa firman B, jolta asiakas sähkön ostaa?

Jos minä myyn sinulle appelsiineja, niin kumman vastuulla on ilmoittaa myyntihinta sinulle? Minun, joka appelsiinin myy? Vai sen tukkurin, jolta minä ostan ne appelsiinit?
Miten sinä vielä jaksat? Ihan aito kysymys, onko siulla masseja kiinni tässä?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Miksi ihmeessä laittaisi? Eihän bensaa tankatessakaan ole hinta +50%, jos ei käytä ketjun kanta-asiakaskorttia/bonuskorttia. Tyypillinen alennus on 2-5 snt/L eli n. 1-2,5%.
Koska bensa-asemilla on aina ollut se hankittu infra (verifioidut mittarit, automaateissa kortti etc). Nuo puuttuvat monilta latausasemilta, jolloin niiden hinnasta ja huollosta on voitu säästää sievä summa. Kun ne lisätään, niin siitä tulee jo nousupaineita - koska myynti per mittari on myös huomattavasti pienempi.

Kuvitelma että se olisi 1-2% kuulostaa todella omituiselta. Tuohan on vasta transaktiomaksun osuus, se lisämyynti pitää kattaa kaikki nuo lisäkustannuksetkin.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
381
Eihän ne mitään joutuneet korjaamaan. Poistivat vain mahdollisuuden kaikilta.
Varmaan poistivat jos ei ole korjausta (eli hintojen selkeää ilmoittamista kuluttajalle ostotilanteessa) heti saatavilla. Jos roamingille kysyntää on niin eiköhän siihen tule ratkaisu juurikin jollain kevyellä api-rajapintaratkaisulla.

Olisi kyllä kuluttajana kivaa jos taksiin hyppäisi kiireessä ja hinta pitäisi katsoa jostain sovelluksesta mikä ehkä pitää siinä samassa vielä ladatakin. Tai kuinka siistiä olisi jos kaikki kaupunkien kadunvarsipaikat olisivat yrityksien, kuntien ja yksityisten omistamia ja jakaisivat niitä eri palveluiden kautta ja yhteisesti parkmanin tyylisellä alustalla. Voisi mennä parkmanilla rahamiehet pysäköimään ja kyseisen ruudun yksityisen asettama tuntiveloitus näkyisi vain sovelluksella x.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Siellähän ne virran appissa lukee. Kai niillä rajapinta on tietojen hakuun näytölle kun aloitat latausta?
Kun laitan Ellin kortin päälle, niin näkeekö K-Lataus minun sopimushintani (joka on monella asiakkaalla eri)? Eiköhän tuo menisi jo yrityssalaisuuksien osuuteen. Enkä minä muistaakseni ole antanut K-ryhmälle oikeutta tietää minun sopimuksieni hintoja (sieltähän tulisi kohta mainoksia - osta Pirkka sähköä).
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
...
Jos minä myyn sinulle appelsiineja, niin kumman vastuulla on ilmoittaa myyntihinta sinulle? Minun, joka appelsiinin myy? Vai sen tukkurin, jolta minä ostan ne appelsiinit?
Jos minulla on sinun kanssa entuudestaan puitesopimus, jolla voin tarvittaessa hakea appelsiinit suoraan tukkurilta, niin tukkuri voisi joko kertoa 1) hinnan tai 2) kertoa, että ei ole normaali hinta käytössä, kun myyjän sijaan tukkurin piti nostaa perse penkistä appelsiinien luovuttamiseksi.

Onko muuten roaminghinnan välittäminen mahdollista teknisesti tai kilpailullisessa mielessä?
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Miten sinä vielä jaksat? Ihan aito kysymys, onko siulla masseja kiinni tässä?
Vastasin jo, että ei ole masseja kiinni, eikä ole yhtään mitään muitakaan intressejä, koska mielestäni tuo roamingin käyttö on typerää.

Kommentoin vain siksi, koska ihan periaatteen tasolla vituttaa tyhmät ihmiset, jotka sysäävät vastuuta omista virheistään muille.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Laturi on firman A.
Asiakas ostaa sähköä firmalta B.
Firma B ostaa sähkön firmalta A ja myy sen edelleen asiakkaalle.

Miksi sinun mielestä firman A pitäisi ilmoittaa hinta asiakkaalle? Eikös sen pitäisi ilmoittaa firman B, jolta asiakas sähkön ostaa?

Jos minä myyn sinulle appelsiineja, niin kumman vastuulla on ilmoittaa myyntihinta sinulle? Minun, joka appelsiinin myy? Vai sen tukkurin, jolta minä ostan ne appelsiinit?
Ei minua kiinnosta pätkääkään:
1. Kuka sitä sähköä myy,
2. Kenen sähköä se myy.
3. Millä se sähkö on tuotettu.
4. Mitä se sähkö on maksanut tukussa.
-------------
Kiinnostaa vain:
1. Mikä on tuotteen hinta/energiayksikkö, kun se tulee nyt laitteeseeni.

Jos edes sitä ei osata kertoa, niin minusta kyseisen firman laturin saisi pistää myyntikieltoon, välittömästi.
--------------
Jos myyjä myy tuotetta. Niin myyjän on syytä ilmoittaa se myyntihinta, mikä se silläkertaa on, sillä se on tapahtuman yksi oleellisimmista asioista, eikä ole asiakkaan syytä alkaa arpomaan ja miettimään sitä.
Ei myöskään ole mitään estettä ilmoittaa sitä hintaa.
Jos joku mulkku kävisi panttaamaan hintaa, niin kaupanteko loppuisi osaltani siihen ja tuote jäisi myyjälle. Olen joskus jättänyt tuotteita k-kaupan kassalle: Syy: epäselvä hintamerkintä. Oli plusskorttihinta, ILMAN MERKINTÄÄ, ETTÄ ON KORTTIHINTA.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Onko muuten roaminghinnan välittäminen mahdollista teknisesti tai kilpailullisessa mielessä?
Teknisesti varmasti on mahdollista. Mutta tuossa tuli yllä esiin ihan hyvä pointti siitä, että ei K-latauksella lähtökohtaisesti ole mitään oikeutta tietää sitä, millä hintaa Virta sen sähkön myy asiakkaalleen. Tuossa tapauksessa sopimus on asiakkaan ja Virran välinen. K-lataus on siinä vain välikappale eikä sillä ole mitään velvollisuutta informoida asiakkaalle hintaa, minkä Virta laskuttaa, sillä asiakas ei ole tuossa tilanteessa missään sopimussuhteessa K-lataukseen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Kun laitan Ellin kortin päälle, niin näkeekö K-Lataus minun sopimushintani (joka on monella asiakkaalla eri)? Eiköhän tuo menisi jo yrityssalaisuuksien osuuteen. Enkä minä muistaakseni ole antanut K-ryhmälle oikeutta tietää minun sopimuksieni hintoja (sieltähän tulisi kohta mainoksia - osta Pirkka sähköä).
Silloin sinulla on sopimus missä hinnat määritelty. Eikös ne ole samat latasit Ksta tai Rechargesta?
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ei minua kiinnosta pätkääkään:
1. Kuka sitä sähköä myy,
2. Kenen sähköä se myy.
3. Millä se sähkö on tuotettu.
4. Mitä se sähkö on maksanut tukussa.
-------------
Kiinnostaa vain:
1. Mikä on tuotteen hinta/energiayksikkö, kun se tulee nyt laitteeseeni.

Jos edes sitä ei osata kertoa, niin minusta kyseisen firman laturin saisi pistää myyntikieltoon, välittömästi.
--------------
Jos myyjä myy tuotetta. Niin myyjän on syytä ilmoittaa se myyntihinta, mikä se silläkertaa on, sillä se on tapahtuman yksi oleellisimmista asioista, eikä ole asiakkaan syytä alkaa arpomaan ja miettimään sitä.
Ei myöskään ole mitään estettä ilmoittaa sitä hintaa.
Jos joku mulkku kävisi panttaamaan hintaa, niin kaupanteko loppuisi osaltani siihen ja tuote jäisi myyjälle. Olen joskus jättänyt tuotteita k-kaupan kassalle: Syy: epäselvä hintamerkintä. Oli plusskorttihinta, ILMAN MERKINTÄÄ, ETTÄ ON KORTTIHINTA.
Mikä helvetti tässä on niin vaikea ymmärtää? Tuossa kyseisessä tapauksessa K-lataus ei ollut myyjä. Vaan Virta oli se myyjä. Kauppatapahtuma oli asiakkaan ja Virran välinen. Ei K-latauksen.

Silti täällä kaikenmaailman insinöörit, jotka eivät ymmärrä asiasta yhtään mitään, ovat vaatimassa K-latausta ilmoittamaan hintoja, jotka ei kuulu sille pätkääkään.

Asiakas osti sähköä Virralta ja olisi sen hinnan voinut Virralta tarkistaa. Mutta ei, kun kämmäsi ja tarkisti ihan väärän hinnan väärältä taholta.

Ja kuten itse itsellesi vastasit, jätä se sähkö ostamatta Virralta, jos hinta on mielestäsi vaikeasti saatavilla. Osta sen sijaan suoraan siltä K-lataukselta, jolloin saat sen kaiken lisäksi halvemmalla.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Teknisesti varmasti on mahdollista. Mutta tuossa tuli yllä esiin ihan hyvä pointti siitä, että ei K-latauksella lähtökohtaisesti ole mitään oikeutta tietää sitä, millä hintaa Virta sen sähkön myy asiakkaalleen. Tuossa tapauksessa sopimus on asiakkaan ja Virran välinen. K-lataus on siinä vain välikappale eikä sillä ole mitään velvollisuutta informoida asiakkaalle hintaa, minkä Virta laskuttaa, sillä asiakas ei ole tuossa tilanteessa missään sopimussuhteessa K-lataukseen.
Tai kysymys oikeastaan on, haluaako Virta kertoa K-lataukselle asiakkaansa kanssa sopimansa hinnan?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Mikä helvetti tässä on niin vaikea ymmärtää? Tuossa kyseisessä tapauksessa K-lataus ei ollut myyjä. Vaan Virta oli se myyjä. Kauppatapahtuma oli asiakkaan ja Virran välinen. Ei K-latauksen.

Silti täällä kaikenmaailman insinöörit, jotka eivät ymmärrä asiasta yhtään mitään, ovat vaatimassa K-latausta ilmoittamaan hintoja, jotka ei kuulu sille pätkääkään.

Asiakasta osti sähköä Virralta ja olisi sen hinnan voinut Virralta tarkistaa. Mutta ei, kun kämmäsi ja tarkisti ihan väärän hinnan väärältä taholta.
Mikäs siinä jakelussa tökki?
Aisakasta EI PÄTKÄÄKÄÄN KIINNOSTA, muuta kuin se, paljonko hommasta tulee kustannuksia ja kannattaako mennä esim 200 metrin päähän toiselle laturille. Ja sen saa selville, kun ilmoitetaan tuotteen yksikköhinta, yleisesti käytetyssä muodossa.

Jos ei hintaa pysty ilmoittamaan niin sitten myynti seis siinä ei ole mitään epäselvää. Siksi ne insinörtit saavat palkkaa, että tuollaiset yksinkertaiset asiat ratkaistaan.

Sillä ei ole merkitystä, kuuluuko se vai ei jollekin k-lataukselle tai ö-tötterölle. Hinnan nyt vain on pakko näkyä siinä, jos tuotetta aiotaan myydä..
Se, että hintaa piilotellaan sallii ihan liianhelposti monenlaisia kusetuksia ja vaikeuttaa liikaa ostopäätöksen tekemistä, eli vääristää siis kilpailua, joka ei ole kuluttajan etu. Jos on liikesalaisuus, niin sitten roami pois päältä kyseisessä virityksessä.
---------------------
K-latauksessa on tosin sekin ongelma, että mikäli mainokset eivät ole täyttä kusetusta ja paskapuhetta, niin sieltä saatava sähkö on 100%:sesti tuulisähköä. Nainollen latausteho varmasti vaihtelee suuresti ja pitäisi katsoa myös tuulivoiman kulloinen tuotanto tai saattaa jäädä sähkö saamatta.
----------------------
Latureissa on myöskin TIETOKONE, joka hoitaa sen laskutuksen. Se osaa mm yhteen ja vähennyslaskun ym. Lisäksi siinä on netti ja se osaa varmasti liikennöidä salattua kanavaa pitkin. Näinollen se voi kysellä hinnat maailmalta, eri firmoista ongelmitta ja se pystyy sitten laskemaan ja näyttämään näytöllä loppuhinnan. Sen ei tarvitse juoruta sitä hintaa muualle, joten "suuri salaisuus" säilyy kyllä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Mikäs siinä jakelussa tökki?
Aisakasta EI PÄTKÄÄKÄÄN KIINNOSTA, muuta kuin se, paljonko hommasta tulee kustannuksia ja kannattaako mennä esim 200 metrin päähän toiselle laturille. Ja sen saa selville, kun ilmoitetaan tuotteen yksikköhinta, yleisesti käytetyssä muodossa.

Jos ei hintaa pysty ilmoittamaan niin sitten myynti seis siinä ei ole mitään epäselvää. Siksi ne insinörtit saavat palkkaa, että tuollaiset yksinkertaiset asiat ratkaistaan.

Sillä ei ole merkitystä, kuuluuko se vai ei jollekin k-lataukselle tai ö-tötterölle. Hinnan nyt vain on pakko näkyä siinä, jos tuotetta aiotaan myydä..
Se, että hintaa piilotellaan sallii ihan liianhelposti monenlaisia kusetuksia ja vaikeuttaa liikaa ostopäätöksen tekemistä, eli vääristää siis kilpailua, joka ei ole kuluttajan etu. Jos on liikesalaisuus, niin sitten roami pois päältä kyseisessä virityksessä.
---------------------
K-latauksessa on tosin sekin ongelma, että mikäli mainokset eivät ole täyttä kusetusta ja paskapuhetta, niin sieltä saatava sähkö on 100%:sesti tuulisähköä. Nainollen latausteho varmasti vaihtelee suuresti ja pitäisi katsoa myös tuulivoiman kulloinen tuotanto tai saattaa jäädä sähkö saamatta.
----------------------
Latureissa on myöskin TIETOKONE, joka hoitaa sen laskutuksen. Se osaa mm yhteen ja vähennyslaskun ym. Lisäksi siinä on netti ja se osaa varmasti liikennöidä salattua kanavaa pitkin. Näinollen se voi kysellä hinnat maailmalta, eri firmoista ongelmitta ja se pystyy sitten laskemaan ja näyttämään näytöllä loppuhinnan. Sen ei tarvitse juoruta sitä hintaa muualle, joten "suuri salaisuus" säilyy kyllä.
Miksi sinä kommentoit sähköauton lataukseen liittyviä asioita, kun selkeästi sinulla ei edes sähköautoa ole?

Jos asiakas on siinä K-latauksen laturin luona, niin eihän Virralla ole mitään mahdollisuutta siinä fyysisesti mitään hintoja näyttää. Siksi hinta pitää tarkistaa sieltä Virran sovelluksesta tai nettisivulta. Asiakas ei tarkistanut, vaan päätti ostaa sähköä sokkona. Miksi tämä on edelleen sinun mielestä K-latauksen vika? Asiakas ei ostanut sitä sähköä K-lataukselta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Ne hinnat ovat esillä siinä samassa Virran sovelluksessa, jolla sähkön oston voi tehdä.
Aivan sama vaikka julkaisevat hintansa päivän hesarissa, niin se ei riitä, jos vaatimus on hinnan esittäminen paikan päällä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Aivan sama vaikka julkaisevat hintansa päivän hesarissa, niin se ei riitä, jos vaatimus on hinnan esittäminen paikan päällä.
Ymmärrätköhän sinä ja muut tämän ketjun vänkääjät, että ei millään latureilla näy hinnat siinä tolpassa, vaan ne pitää tarkistaa sovelluksesta tai netistä? Silti te huudatte ja vingutte, että nimenomaan roaming-tapauksessa ne hinnat pitäisi näkyä siinä tolpassa tai muuten paikan päällä. Mitä te oikein touhuatte? Miksi se nyt nähdään maailman kaatavana asiana, jos roaming-hinta pitää tarkistaa sovelluksesta, mutta muuten on ihan ok, että hinnan joutuu tarkistamaan sovelluksesta?

Alkaa oikeasti tuntua siltä, että te ette tiedä asiasta yhtään mitään, ettekä ole edes koskaan sähköä noilta tolpilta ladanneet :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Ymmärrätköhän sinä ja muut tämän ketjun vänkääjät, että ei millään latureilla näy hinnat siinä tolpassa, vaan ne pitää tarkistaa sovelluksesta tai netistä?
Ainakin siellä näkyy hinta tolpassa missä minä latailen. Muut nyt sitten kiireen vilkkaa korjaamaan tilanne.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ainakin siellä näkyy hinta tolpassa missä minä latailen. Muut nyt sitten kiireen vilkkaa korjaamaan tilanne.
Minkähän toimijan laturi? Itse olen nähnyt ainoastaan yhden Fortum C&D laturin, jossa hinta oli näkyvillä, mutta sen sijaan kymmeniä muita, joissa hintaa ei ole näkyvillä.

Miksi tämä ei ole tämän ketjun vänkääjien mielestä ongelma? Vaan ongelma on ainoastaan tuo, että roaming-hinta ei ole tolpassa näkyvillä?
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Minkähän toimijan laturi? Itse olen nähnyt ainoastaan yhden Fortum C&D laturin, jossa hinta oli näkyvillä, mutta sen sijaan kymmeniä muita, joissa hintaa ei ole näkyvillä.

Miksi tämä ei ole tämän ketjun vänkääjien mielestä ongelma? Vaan ongelma on ainoastaan tuo, että roaming-hinta ei ole tolpassa näkyvillä?
En haasta riitaa. Totean vain, että jos tolpan kyljessä on K-latauksen tarra ja asiaa tietämätön saa latauksen käyntiin virran tagilla, niin hän saattaa tarkistaa hinnan K-lataukselta, kun sen tolppa kyseessä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
En haasta riitaa. Totean vain, että jos tolpan kyljessä on K-latauksen tarra ja asiaa tietämätön saa latauksen käyntiin virran tagilla, niin hän saattaa tarkistaa hinnan K-lataukselta, kun sen tolppa kyseessä.
Hän on silloin typerä. Tämäkin sankari maksoi oppirahoja ainoastaan vajaan 20 € ja silti kehtaa julkisesti alkaa valittamaan. Olisi vain nöyränä kiittänyt että sai oppia noin halvalla.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Offtopic, keskustelun häiriköinti ja sivuraiteille johdattaminen
Oletteko muuten te, jotka tässä asiassa puolustatte hölmöläisiä, myös sitä mieltä, että jos hölmöläinen antaa pankkitunnuksensa huijarille, niin pankin pitäisi korvata menetetyt rahat?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 145
Tuo hinnan näyttäminen laturissa ei todellakaan ole yksinkertainen asia sillä esim Ellillä on kolmenlaisia sopimuksia joissa kaikissa hinta on eri, lisäksi sopimukset ovat vuoden mittaisia ja hinta riippuu siitä milloin sopimuksen on tehnyt. Eli minkä hinnan se laturi nyt näyttää. Sillä ei taatusti ole pääsyä Ellin asiakastietokantaan josta se voisi kysellä käyttäjän sopimusta vaan se ainoastaan tarkistaa saako kyseinen käyttäjä ladata.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Kyllähän minä sen hinnan tiedän. Mutta ei se kuulu Keskolle tai muille toimijoille, se on minun ja Elli Oy/Ltd/Ab/.. välinen asia.
Miksi tämä hinta pitäisi näyttää? Sinulla on sopimus että voit käyttää eri latureita hintaan x. Vai vaihteleeko ja ei ole kiinteä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Miksi sinä kommentoit sähköauton lataukseen liittyviä asioita, kun selkeästi sinulla ei edes sähköautoa ole?

Jos asiakas on siinä K-latauksen laturin luona, niin eihän Virralla ole mitään mahdollisuutta siinä fyysisesti mitään hintoja näyttää. Siksi hinta pitää tarkistaa sieltä Virran sovelluksesta tai nettisivulta. Asiakas ei tarkistanut, vaan päätti ostaa sähköä sokkona. Miksi tämä on edelleen sinun mielestä K-latauksen vika? Asiakas ei ostanut sitä sähköä K-lataukselta.
Lataus pystytään laskuttamaan.
Laskuttamista varten hinta on tiedettävä.
-> Näinollen hinta voidaan tarkistaa.
Hinta on mahdollista näyttää laitteessa olevassa fyysisessä näytössä. Siihen sen voi hakea ja laskea se laitteen sisällä oleva tietokone, ilman, että ulkopuoliset saavat sitä selville.
K-laitteen tietokone voi käydä kysymässä V-myyjältä: Hei tässä on nyt asiakas, joka lataileepi tämmöisellä läpyskällä, pistätkö suljetussa kirjeessä minulle hintatiedon, niin näytän sen asiakkaalle.. Ja kas hirvittävän salainen liikesalaisuus säilyy!

Ja se on myyjän ongelma saada se tavaran hinta näkymään selkeästi. Jos ei onnistu, niin sitten ei tarvitse myydä. Nuo ei voi näyttää on täysin koottuja paskoja selityksiä, joilla ei ole mitään pohjaa.

Perus kaupankäyntiin kuuluu hintatieto. Siksi esim asiakkaat ovat toisinaan kovinkin näreissään kaupoille, jotka yrittävät pimittää esim tuotteen kilohintaa ja kusettavat asiakasta myymällä muita kauppoja pienempiä pakkauksia..

HUOM!
Näin kauppaoikeuden professori arvioi Lidl-hintakylttejä (iltalehti.fi)

Kuluttajansuojalain hintamerkintäasetuksessa määritellään, että hinta tulee merkitä niin selkeästi ja yksilöidysti, ettei kuluttaja voi erehtyä tuotteesta tai pakkauksesta. Merkinnän on oltava riittävän kookas ja helposti kuluttajan havaittavissa.

Asia on täysin selkeä.Hinta tulee olla esillä selkeästi!
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
381
Ymmärrätköhän sinä ja muut tämän ketjun vänkääjät, että ei millään latureilla näy hinnat siinä tolpassa, vaan ne pitää tarkistaa sovelluksesta tai netistä? Silti te huudatte ja vingutte, että nimenomaan roaming-tapauksessa ne hinnat pitäisi näkyä siinä tolpassa tai muuten paikan päällä.
Vaikka tämä roaming-case on sinulle hyvin tärkeän tuntuinen, itselle ja ehkä muillekin kritisoijille olennaista olisi korjata koko latausmarkkinan toimintamallia hinnoittelun näkyvyyden osalta. Täyttä skeidaa jos ei onnistuta tuomaan päivän/lataajan hintaa näkyville kuin äppiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
K-latauksessa on tosin sekin ongelma, että mikäli mainokset eivät ole täyttä kusetusta ja paskapuhetta, niin sieltä saatava sähkö on 100%:sesti tuulisähköä. Nainollen latausteho varmasti vaihtelee suuresti ja pitäisi katsoa myös tuulivoiman kulloinen tuotanto tai saattaa jäädä sähkö saamatta
Nyt kannattaa kyllä tutustua sähkön alkuperätakuujärjestelmän toimintaan.

100% tuulisähkö tarkoittaa ainoastaan sitä, että palveluntarjoaja lupaa ostaa aikanaan yhtä paljon tuulisähköä pörssistä mitä se sitä myy latureilla.

Ei se nyt niin mene, että tuulisähkösopparin tehneet jäisi ilman sähköä tuulettomana pakkaspäivänä...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Vaikka tämä roaming-case on sinulle hyvin tärkeän tuntuinen, itselle ja ehkä muillekin kritisoijille olennaista olisi korjata koko latausmarkkinan toimintamallia hinnoittelun näkyvyyden osalta. Täyttä skeidaa jos ei onnistuta tuomaan päivän/lataajan hintaa näkyville kuin äppiin.
Ongelmahan lienee siinä, että lataukseen on käytettävissä niin montaa erilaista operaattoria tagia yms., että taustajärjestelmistä tulisi varmasti aika raskaat ylläpitää nykyisellä mallilla, kun pitäisi sen oikeuden ladata lisäksi kaivaa jokaisen hinta jostain, mikä riippuu X, Y ja Z asiasta.

Ratkaisuna siten olisikin varmaan realistisin se perinteinen korttimaksu kuten bensa-asemillakin on, mutta taitaa tuokin olla sen verran arvokas ylläpitää, että operaattorit on menneet nykyiseen malliin.

IMO parasta olisi, kun saataisiin hinnoittelu siten, että laturilla on sama hinta riippumatta operaattorista ja esitettynä vaikka siinä tolpassa sekä maksaminen/lataajan tunnistaminen toimii autolla tyyliin Tesla @ SC. Ei kyllä tule ikinä tapahtumaan koska vaatisi myös aikamoisen taustajärjestelmän kaikkien autovalmistajien tai latausoperaattoreiden kesken.

Oikeastihan tässä nyt käy niin, että roamingit tagilla estetään, ja muuten mikään ei toistaiseksi muutu.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Tuo hinnan näyttäminen laturissa ei todellakaan ole yksinkertainen asia sillä esim Ellillä on kolmenlaisia sopimuksia joissa kaikissa hinta on eri, lisäksi sopimukset ovat vuoden mittaisia ja hinta riippuu siitä milloin sopimuksen on tehnyt. Eli minkä hinnan se laturi nyt näyttää. Sillä ei taatusti ole pääsyä Ellin asiakastietokantaan josta se voisi kysellä käyttäjän sopimusta vaan se ainoastaan tarkistaa saako kyseinen käyttäjä ladata.
Standardissa, jonka avulla laturit keskustelevat taustajärjestelmän kanssa, on tuohon kyllä ratkaisu, ja se ON aika yksinkertianen. Laturi lähettää rfid-tägin taustajärjestelmälle, taustajärjestelmä välittää sen eteenpäin roaming-toimijoille. Roaming-toimija (esim Elli) palauttaa viestin "kyllä tämä tägi saa ladata". Tämän paluuviestin mukana Elli voi lähettää 512 merkin pituisen tekstikentän. Esim "Tervetuloa lataamaan Elli-asiakas, tämä lataus maksaa sinulle 20c/min". Laturin ei siis tarvitse tietää mitään asiakkaan elli-asiakkuudesta tms, vaan ainoastaan näyttää hyväksyntäviestin mukana tullut tekstikenttä.

En tiedä lähettääkö Elli tuon kentän autentikaatio-hyväksynnän mukana, tai osaako K-latauksen käyttämät laturit k.o. kenttää näyttää, mutta siis tapa on olemassa.

Muuten olen aika hämmentynyt miten täältä löytyy näin vahvaa kannatusta ajatukselle että "On ihan OK, ettei kuluttajalle näytetä ostamansa tuotteen hintaa". Ehkä nämä nykyisen RFID-roaming järjestelmän kannattajat voisi ostaa maitonsakkin prismasta sokkona, heiluttaa RFID-tägiä automaattikassalla, ja katsoa sitten kotona kännykkäsovelluksen ostoshistoriasta paljonko se maito lopulta maksoi :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 145
Standardissa, jonka avulla laturit keskustelevat taustajärjestelmän kanssa, on tuohon kyllä ratkaisu, ja se ON aika yksinkertianen. Laturi lähettää rfid-tägin taustajärjestelmälle, taustajärjestelmä välittää sen eteenpäin roaming-toimijoille. Roaming-toimija (esim Elli) palauttaa viestin "kyllä tämä tägi saa ladata". Tämän paluuviestin mukana Elli voi lähettää 512 merkin pituisen tekstikentän. Esim "Tervetuloa lataamaan Elli-asiakas, tämä lataus maksaa sinulle 20c/min". Laturin ei siis tarvitse tietää mitään asiakkaan elli-asiakkuudesta tms, vaan ainoastaan näyttää hyväksyntäviestin mukana tullut tekstikenttä.

En tiedä lähettääkö Elli tuon kentän autentikaatio-hyväksynnän mukana, tai osaako K-latauksen käyttämät laturit k.o. kenttää näyttää, mutta siis tapa on olemassa.

Muuten olen aika hämmentynyt miten täältä löytyy näin vahvaa kannatusta ajatukselle että "On ihan OK, ettei kuluttajalle näytetä ostamansa tuotteen hintaa". Ehkä nämä nykyisen RFID-roaming järjestelmän kannattajat voisi ostaa maitonsakkin prismasta sokkona, heiluttaa RFID-tägiä automaattikassalla, ja katsoa sitten kotona kännykkäsovelluksen ostoshistoriasta paljonko se maito lopulta maksoi :D
Tällainen standardiko on olemassa missä tuo hintatieto liikkuu laturille? En itse tiedä, mutta epäilen erittäin vahvasti moisen olemassaoloa. Itse kun olen työni puolesta osallistunut eräiden standardien kehittämiseen niin täytyy sanoa ettei minulla ole ihan noin ruusuinen kuva että tuollaista standardia ikinä edes kehitettäisiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 145
Miksi tämä hinta pitäisi näyttää? Sinulla on sopimus että voit käyttää eri latureita hintaan x. Vai vaihteleeko ja ei ole kiinteä?
Jos nyt tätä keskustelua yhtään luet, niin tässähän nimenomaan moni vaatii sitä että se hinta pitäisi aina lukea siinä laturin kyljessä tai voi muuten lopettaa koko lataustoiminnan kun ei osaa niin perusasiaa saada kuntoon.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Tarinassa kerrottiin asiakkaalle hinta. Asiakas kuitenkin päätti ostaa sähkö eri firmalta kuin minkä firman hinnan oli tarkistanut. Kuten aiemmin esitin esimerkin: Jos katsot Citymarketin hinnan, mutta ostat Prismasta, niin onko se Citymarketin vika jos hinta ei täsmääkään?
Matti halusi tälle nimenomaan selvyyden. (lainaukset il.fi)
Matin mukaan K-Latauksen pisteellä oli kiinteä ilmoitus, jonka mukaan hintatiedot näkyvät k-lataus.fi-sivustolla. Siellä hinnaksi ilmoitetaan 0,20 euroa minuutilta. Sama tieto löytyi Vaajakosken K-Lataus-aseman mobiilisovelluksesta.
Aika selkeää.

Hän oli tarinan mukaan ohjattu ko asemalle "tuntamattomalla sovelluksella"
Matin käyttämä kännykkäsovellus oli tunnistanut hänet Virran asiakkaaksi ja ohjannut hänen Virran palveluun, vaikka fyysisesti latausasema olikin K-Latauksen latauspiste.
Hän oli käyttänyt Helenin lataustunnistetta.

Lautakunta oli pallon sysännyt latausaseman ylläpidolle.

Yksi vaikuttavatekiä mm
Matin lautakunnalle toimittamassa ruutukaappauksessa näkyy lataussovelluksen käyttöliittymä, jossa K-Supermarket Vaajakoskella tapahtuvan latauksen hinnaksi ilmoitetaan 0,20 euroa minuutilta.

– Tämän hintatiedon kuluttaja oli saanut latauksen yhteydessä, lautakunta sanoo ratkaisutekstissään.
Päätöksessö linjattiin että hintatiedot pitää näkyä selkeästi, joka kyllä erittäin kannatettavaa.

Omana huomiona vielä tuossa tapauksessa se että kuluttaja joutui katsomaan hintatiedot www sivulta,
1. on se nyt vaikeaa jos hinnan nakemiseen pitää olla nettiyhteys ja nettiselain.
2. on se nyt kumma ettei siellä nettisivulla pystytty näyttäämään edes oikeaa hintaa.


Vielä huomiona se että jos esitetään ritisiitaisia tietoja, ehtoja, hintoja, niin ne yleensä ratkaistaan toisen osapuolen eduksi (asiakkaan).

Jos sanotaan asiakkaalle kaksi hintaa, esim euro ja toisessa lapussa kaksi euroa, niin halvemmalla mennään.


Jos nyt tätä keskustelua yhtään luet, niin tässähän nimenomaan moni vaatii sitä että se hinta pitäisi aina lukea siinä laturin kyljessä tai voi muuten lopettaa koko lataustoiminnan kun ei osaa niin perusasiaa saada kuntoon.
No siitä pitää lähteä että hinnat näkyy "hyllyn reunalla", ei niin että ne nähdäkseen pitää hankkia joku laite ja ohjelma jolla voi ne katsoa

Tässä tapauksessa oli asiakas ohjattu katsomaan nettisivuilta--- jossa oli väärät hinnat, paljon halvemmat kuin se mitä asiakkaalta veloitettiin.

Suomessa on käytännössä maankattavat yhteydet, joten sinne asemalla kyllä saadaan bitit liikkuun, eli hinta tietoja voi päivittää lähes realiakaisesti.


Mikäs tämä mystinen appi mahtaa olla mikä tunnistelee asiakkuuksia ja ohjailee johonkin latureille sen perusteella?
Sitä tuossa ei yksilöity, tai meni minulta ohi. En pois sulje sitä että käyttäjä ei asiakkuudet syöttänyt, eli ei välttämättä mikää mystinen kristallipallo.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Miksi sinä kommentoit sähköauton lataukseen liittyviä asioita, kun selkeästi sinulla ei edes sähköautoa ole?
Varmaan samasta syystä kuin sinäkin joka ei roamingia tai K-latausta koskaan käytä mutta silti tuuttaat tänne sivukaupalla tekstiä. Aihe kiinnostaa.

Oletteko muuten te, jotka tässä asiassa puolustatte hölmöläisiä, myös sitä mieltä, että jos hölmöläinen antaa pankkitunnuksensa huijarille, niin pankin pitäisi korvata menetetyt rahat?
Taas täysin surkea vertaus, ei nämä yhtään paranna sinun argumenttiasi, päinvastoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Tällainen standardiko on olemassa missä tuo hintatieto liikkuu laturille? En itse tiedä, mutta epäilen erittäin vahvasti moisen olemassaoloa. Itse kun olen työni puolesta osallistunut eräiden standardien kehittämiseen niin täytyy sanoa ettei minulla ole ihan noin ruusuinen kuva että tuollaista standardia ikinä edes kehitettäisiin.
Tuossahan selvästi sanottiin että standardi mahdollistaa 512 tavun mittaisen vapaan tekstikenttä replyn. Eli ei se hintatiedon näyttämistä missään "standardimuodossa" mahdollista ja tuskin missään päin sanotaan että latausaseman tuon tekstikentän pitäisi kenellekään näyttää saati että tuon tekstikentän sisältöön otettaisiin mitään kantaa.

Ehdotettu toimintatapa kyllä sinänsä toimisi, mutta edelleenkään latausasema ei sitä pystyisi takamaan että paluuviestissä on hintatieto saati että se hintatieto on oikea. Jos replyn pituus on 0 tavua niin latausasema toki voisi näyttää tekstin "hintatietoa ei ole saatavilla, katso käyttämäsi roaming hinta jostain muualta", mutta jos sieltä tulee replynä "Hei, 55,33 mitä sulle tänään kuuluu" niin vaikea tuosta on ohjelmallisesti päätellä onko 55,33 hinta vai joku asiakasnumero tjsp, jolloin latausasema ei teknisesti toteuta vaatimusta hinnan näyttämisestä. Tietysti tämä tilanne voidaan ennakkoratkaisulla sitten kaataa roaming reply-viestin lähettäjän niskaan jolloin latauspömpelin kiinteän hinnan ja roamingin erotuksen maksajaksi joutuisi paskan replyn lähettäjä eikä latausaseman ylläpitäjä niin eiköhän ne reply-viestit pikemmiten korjattaisi oikeaan muotoonsa.
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
215
Typerää kaikkia roaming-hintoja olisi ilmoittaa.
Kyllähän voit maksaa vaikka eri valuutallakin, jolloin tiedostat vaihtokurssien vaikuttavan lopulliseen hintaan. Nyt jos menet keltaisella tägillä oranssille luukulle, niin johan sen tyhmäkin ymmärtää, että kaksi eri maailmaa nyt sekaisin
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Siis oliko tuossa kyse siitä, että Matti latasi k-latauksen tolpasta virran tagilla? Miten tuo edes voi olla teknisesti mahdollista? Jos on mahdollista valita latausrauta mistä tahansa, niin eikö kaikkien kannattaisi mennä lataamaan Rechargen nopeille latureille vaikkapa k-latauksen tagilla.

Yhtä kaikki. Tuo sähköauton lataus on sellaista sekoilua, että siitä ei edes nuorena ihmisenä pysy kärryillä vaikka joka päivä selailee facebook ryhmiä jne. Eli voin kuvitella että normaali ihminen joka haluaa vain ajaa autolla ei ymmärrä tuosta sitäkään vähää. Kyllähän tuon pitäisi paljon selkeämmäksi muuttua ja minimivaatimus on tuo hinnan Selkeä esittäminen laturin näytöllä ennen kuin ensimmäistäkään wattia on valunut akkuun.

Viimeistään siinä kohtaa kun ensimmäinen ison puolueen poliitikko joutuu sekoilla appien ja tagien kanssa ja lataustapahtuma epäonnistuu, niin alkaa muutoksia tulemaan noihin palveluihin.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 936
Siis oliko tuossa kyse siitä, että Matti latasi k-latauksen tolpasta virran tagilla? Miten tuo edes voi olla teknisesti mahdollista? Jos on mahdollista valita latausrauta mistä tahansa, niin eikö kaikkien kannattaisi mennä lataamaan Rechargen nopeille latureille vaikkapa k-latauksen tagilla.

Yhtä kaikki. Tuo sähköauton lataus on sellaista sekoilua, että siitä ei edes nuorena ihmisenä pysy kärryillä vaikka joka päivä selailee facebook ryhmiä jne. Eli voin kuvitella että normaali ihminen joka haluaa vain ajaa autolla ei ymmärrä tuosta sitäkään vähää. Kyllähän tuon pitäisi paljon selkeämmäksi muuttua ja minimivaatimus on tuo hinnan Selkeä esittäminen laturin näytöllä ennen kuin ensimmäistäkään wattia on valunut akkuun.

Viimeistään siinä kohtaa kun ensimmäinen ison puolueen poliitikko joutuu sekoilla appien ja tagien kanssa ja lataustapahtuma epäonnistuu, niin alkaa muutoksia tulemaan noihin palveluihin.
Laturit tukevat tätä roamingia joka mahdollistaa laturitarjoajan X käyttämisen palveluntarjoajan Y lataustagilla.

tämä tietysti aiheuttaa kuluja joka siirtyy sitten siihen hintaan ja on yleensä sen 2-3x kallimpaa kuin jos käyttäisi oikeaa tagia
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 369
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom