Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
507
Keskustelussa esiintyy tämä koulun tarve jatkuvasti. Vetääkö porukka paljon kärryä vai onko se vaan jos on joskus tarvetta? Omassa lähipiirissä kenelläkään ei taida olla koukulle tarvetta joten välillä osuu silmään.
Itsellä tarve normaalisti n. kerran kuussa, viime aikoina ollut vieläkin enemmän. Sitten kun alat noita varten vuokraamaan koukullista autoa tai pakua, niin kyllä siinä nopeasti hintaa kertyy.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
464
Mulla on ollut tässä kuussa 4 kertaa; terassin purkaminen ja kuskaus kaatopaikalle, pari kertaa puutavaran hakua ja yksi ikean keikka. Syyskuussa tulee ainakin pari reissua kun pitää hakea polttopuita.
Tarpeettoman hankalaa olisi ilman koukullista autoa ja omaa kärryä. Kertaakaan en ole ladannut kärry perässä kun Y:n sähkörange riittää näin kesällä melkein 250km kärryn kanssa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Omakotitalossa kun asuu ja remppaa/pihahommia/yms. tekee, niin peräkärry on näppärä mahdollisuus. Vuokra-auto ja -kärry olisivat tietysti aina mahdollisuus selvitä vähän halvemmalla, mutta kovin hankalalta se tuntuisi. Ja vähän ehkä hapokkaalta latoa vähintään kymppejä kuokullisen auton vuokraamiseen/laaki. Yleensä kun se sähköauto tulee korvaamaan jotain jo olemassa olevaa, niin kovin tuskalliselta se ainakin itsestä tuntuisi luopua tärkeäksi kokemastani toiminnallisuudesta ja silti latoa kymppitonneja autoon kiinni. Sinällään onneksi itsellä haussa olleen sähköauton kokoluokka oli sellainen, että koukullisia oli tarjolla (toki aina halvemmalla olisi ollut kiva päästä).
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 852
Omakotitalossa kun asuu ja remppaa/pihahommia/yms. tekee, niin peräkärry on näppärä mahdollisuus. Vuokra-auto ja -kärry olisivat tietysti aina mahdollisuus selvitä vähän halvemmalla, mutta kovin hankalalta se tuntuisi. Ja vähän ehkä hapokkaalta latoa vähintään kymppejä kuokullisen auton vuokraamiseen/laaki. Yleensä kun se sähköauto tulee korvaamaan jotain jo olemassa olevaa, niin kovin tuskalliselta se ainakin itsestä tuntuisi luopua tärkeäksi kokemastani toiminnallisuudesta ja silti latoa kymppitonneja autoon kiinni. Sinällään onneksi itsellä haussa olleen sähköauton kokoluokka oli sellainen, että koukullisia oli tarjolla (toki aina halvemmalla olisi ollut kiva päästä).
Totta ja tarua, mutta seuraava kertomus on vähän pilke silmäkulmassa kirjoitettu.

Jos ei muuta, niin jo tuollaisella harmaalla 20k toyotalla sai ihailevan ihmetteleviä katseita, kun rautakaupan pihalla sanoi varastojampalle että lyödään takalaatikko täyteen pihalaattaa. Siinä varovasti kaverin lastaillessa kiviä kyytiin sanoin, että "ei se niin nuukaa ole, jos vähän naarmuttuu. Ihan ronskisti vaan, käyttöesineitähän nämä". Samanlainen tilanne oli huonekaluliikkeessä, kun myyjä ei uskaltanut survoa huonekaluja ajoneuvoon. Voimallahan nekin sinne mahtuivat. Takatilan naarmuthan ei autoliikkeitä yleensä kiinnosta, niin on alkanut itsellä olemaan sisustaan hieman kevyempi asenne eikä siksi peräkärryä jaksa enää ihan jokaisen jutun takia lainailla. Auton ulkopinnoista olen tosin edelleen tarkka, sillä ruosteelle olen kovin allerginen.

Mietin vaan mitä "Jaakko 24v" miettii, kun samalla tavalla joku käy 60ke teslalla ostoksilla :D Täällä on varmasti sellaisestakin kokemus
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Minä taasen olen ihmetellyt kuinka vähän näen Zoea liikenteessä. Pääkaupunkiseudullakin meni aina useita kuukausia ennenkuin näin toisen Zoen. Siksi yllätyin koska sitä markkinoitiin minulle viime vuonna Euroopan eniten myytynä sähköautona, tms... No ei kai sitten sama Suomessa.

Tosin aivan viime aikoina on muutamia taas näkynyt, en tiedä voivatko olla vuokra-autoja kun käsittääkseni joku autonvuokrausliike tms. Suomessa osti läjän Zoeja vähän aikaa sitten. Ja Tallinnassa heinäkuun lopussa näin yhden Viron rekkarissa olevan Zoen, niin ja oli jollain tallinnalaisella myös Cupra!
Suomessa Zoe ei ole ollut läheskään niin suosittu kuin muutamassa muussa Euroopan maassa suhteessa muihin sähköautoihin. Green Mobility osti kesällä Suomeen muistaakseni 150 uutta Zoe Z.E. 50 mallia ja sen huomasi ihan rekisteröintitilastoissakin. Niitä näkee nyt Helsingissä aika usein, ovat valkoisia vihreillä teippauksilla. Nettiautossa taas on tällä hetkellä tarjolla iso läjä valkoisia Z.E. 40 mallia, jotka luultavasti sama firma on pistänyt suomalaisille autokaupoille edelleen myytäväksi. Nähtäväksi jää, miten tekee kauppansa, kun pyynnöt ovat mielestäni aika korkeita käytetystä vanhasta mallista, mutta voi olla että näillä markkinoilla kelpaavat silti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Minä taasen olen ihmetellyt kuinka vähän näen Zoea liikenteessä. Pääkaupunkiseudullakin meni aina useita kuukausia ennenkuin näin toisen Zoen. Siksi yllätyin koska sitä markkinoitiin minulle viime vuonna Euroopan eniten myytynä sähköautona, tms... No ei kai sitten sama Suomessa.
Ei Suomen myydyimpien autojen lista muutenkaan vastaa yhtään Euroopan myydyimpiä polttomoottoriautoissakaan.
Kesäkuu 2022
  1. Peugeot 208, 24 488 kpl
  2. Dacia Sandero, 24 299 kpl
  3. Opel/Vauxhall Corsa, 19 679 kpl
  4. Fiat/Abarth 500, 19 500 kpl
  5. Dacia Duster, 19 039 kpl
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 016
Mulla on ollut tässä kuussa 4 kertaa; terassin purkaminen ja kuskaus kaatopaikalle, pari kertaa puutavaran hakua ja yksi ikean keikka. Syyskuussa tulee ainakin pari reissua kun pitää hakea polttopuita.
Tarpeettoman hankalaa olisi ilman koukullista autoa ja omaa kärryä. Kertaakaan en ole ladannut kärry perässä kun Y:n sähkörange riittää näin kesällä melkein 250km kärryn kanssa
Koukullinen auto on toki hyvä omata mutta esimerkiksi motonetistä tai puuilosta saa vuokrattua kympillä peräkärryn päiväksi, toki jos sellainen liike on kovin kaukana niin vähän hankalaa. Ja kuomukärryjä ovat.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 096
Koukullinen auto on toki hyvä omata mutta esimerkiksi motonetistä tai puuilosta saa vuokrattua kympillä peräkärryn päiväksi, toki jos sellainen liike on kovin kaukana niin vähän hankalaa. Ja kuomukärryjä ovat.
Puuilon kärry on 20€ / vuorokausi. Eihän se yhdeksi kerraksi paljon ole mutta jokin raksaprojekti tulee kuitenkin äkkiä kalliiksi. Mutta kärryt ovat hyviä ja vuokraus sujuvaa joten satunnaiseen tarpeeseen todella hyvä vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Koukullinen auto on toki hyvä omata mutta esimerkiksi motonetistä tai puuilosta saa vuokrattua kympillä peräkärryn päiväksi, toki jos sellainen liike on kovin kaukana niin vähän hankalaa. Ja kuomukärryjä ovat.
Sähköauton kanssa tuo kärryn vuokrauksen hankaluus itse asiassa vielä korostuu, kun ei välttämättä halua kuluttaa holtittomasti akkua turhaan tyhjän kärryn kanssa ajamiseen. Voi tulla "päivän projektissa" kiire, jos pitää ladata jossain välissä, kun muutenkin pitäisi hakea kärry, lastata, tyhjentää ja palauttaa se. (OT: Omassa kuomukärryssä on myös se etu, että kaatiskuormaa voi lastata etukäteen kertymisen mukaan.)
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Sähköauton kanssa tuo kärryn vuokrauksen hankaluus itse asiassa vielä korostuu, kun ei välttämättä halua kuluttaa holtittomasti akkua turhaan tyhjän kärryn kanssa ajamiseen. Voi tulla "päivän projektissa" kiire, jos pitää ladata jossain välissä, kun muutenkin pitäisi hakea kärry, lastata, tyhjentää ja palauttaa se.
Ei tuo kovin helposti muodostu ongelmaksi ainakaan pk-seudulla, jos "päivän projekti" on kotona...vetokykyisissä autoissa on kuitenkin lähes poikkeuksetta aika hyvä range. Jos projekti on vaikka kauempana olevalla mökillä niin sitten ehkä, mutta siinäkin tapauksessa näkisin suurimpana ongelmana edestakaisin ajeluun menevän ajan ja vuokraisin kärryä mieluummin pari päivää tarvetta kauemmiin kuin lähtisin erikseen palauttamaan pitkän matkan päähän. Muutenkin homma voi mennä myös niin päin että vuokrakärryn kanssa niitä vetokilometrejä tuleekin vähemmän, jos sen kärryn vaikka ottaakin vasta siitä mökkipaikkakunnan rautakaupalta.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 016
Kyllä se parin tonnin kärrykin kallis investointi on johonkin yksittäiseen projektiin jos sitä ei tule sen jälkeen paljoa tarvitsemaan. Jos kärrylle on säännöllistä käyttöä niin silloin oman ostaminen on sijoitus. Ja tokihan sen voi myydä jos ei tarvitse ja varmaan käytettyjä kärryjä saa suht edullisesti
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Ei tuo kovin helposti muodostu ongelmaksi ainakaan pk-seudulla, jos "päivän projekti" on kotona...vetokykyisissä autoissa on kuitenkin lähes poikkeuksetta aika hyvä range. Jos projekti on vaikka kauempana olevalla mökillä niin sitten ehkä, mutta siinäkin tapauksessa näkisin suurimpana ongelmana edestakaisin ajeluun menevän ajan ja vuokraisin kärryä mieluummin pari päivää tarvetta kauemmiin kuin lähtisin erikseen palauttamaan pitkän matkan päähän. Muutenkin homma voi mennä myös niin päin että vuokrakärryn kanssa niitä vetokilometrejä tuleekin vähemmän, jos sen kärryn vaikka ottaakin vasta siitä mökkipaikkakunnan rautakaupalta.
Niin, no keskustelussa "hankala" viittasi siihen edelliseen viestiin, että liike on kaukana käyttöpaikasta. Ihan sama mikä skenaario. Itse haluan kärrystä eroon mahdollisimman pikaisesti samana päivänä, niin siihen kiireeseen kun vielä pistäis mukaan sähköauton latauksen, niin :beye: Noh, mun ratkaisu on koukullinen sähköauto ja oma kärry, niin ei tarvitse tuijotella kelloa. Mukavaa, mutta ei taatusti kustannustehokasta.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Niin, no keskustelussa "hankala" viittasi siihen edelliseen viestiin, että liike on kaukana käyttöpaikasta. Ihan sama mikä skenaario. Itse haluan kärrystä eroon mahdollisimman pikaisesti samana päivänä, niin siihen kiireeseen kun vielä pistäis mukaan sähköauton latauksen, niin :beye: Noh, mun ratkaisu on koukullinen sähköauto ja oma kärry, niin ei tarvitse tuijotella kelloa. Mukavaa, mutta ei taatusti kustannustehokasta.
Pakkoko se kärry on ottaa siitä kaukana olevasta liikkeestä? Ottaa läheltä kotia niin olennaisesti samat kilometrit ja lataustarpeet kärryn kanssa kuin oman kärryn tapauksessa. Kelloa voi toki joutua vähän katsomaan. Halpojahan nuo kärryt ovat hankkia, jos on varaa vetokykyiseen sähköautoon. Itse koen mukavaksi sen ei tarvitse pitää omassa pienessä pihassa kärryä, mutta jos olisi enemmän tilaa niin oma olisi ehkä mukava.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Pakkoko se kärry on ottaa siitä kaukana olevasta liikkeestä? Ottaa läheltä kotia niin olennaisesti samat kilometrit ja lataustarpeet kärryn kanssa kuin oman kärryn tapauksessa. Kelloa voi toki joutua vähän katsomaan. Halpojahan nuo kärryt ovat hankkia, jos on varaa vetokykyiseen sähköautoon. Itse koen mukavaksi sen ei tarvitse pitää omassa pienessä pihassa kärryä, mutta jos olisi enemmän tilaa niin oma olisi ehkä mukava.
Ollut joskus vuokrakärry ja on nyt ollut pidempään "lainassa" kärry. Onhan tuo pienessä paljon tilaa vievä kun nyt toista kuukautta ollut kärry pihalla. Heti kun tarve loppuu, niin täytyy ihmetellä kuka suostuu ottamaan sen pihalleen viemään tilaa. Olisihan tuo mukavaa jos olisi sen verta tilaa, että saisi kärryäkin pidettyä. Jotta saadaan aasinsilta sähköautoihin, niin sähköautopaikan luontia varten kärry pihassa :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
464
Koukullinen auto on toki hyvä omata mutta esimerkiksi motonetistä tai puuilosta saa vuokrattua kympillä peräkärryn päiväksi, toki jos sellainen liike on kovin kaukana niin vähän hankalaa. Ja kuomukärryjä ovat.
Kahden tonnin kärryn arvo tippuu ehkä satasen vuodessa. Näin päin kun ajattelee niin ei kovin montaa kertaa tarvitse vuokrata niin pääsee omilleen varsinkin jos tarve kerralla useammalle päivälle
mutta lienee ot tässä ketjussa..
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Tosin uskon vahvasti, että suomalainen kateus iskee ensi talvena ja sähköauton lataus kielletään työpaikallani.
Meillä latauskateus vaihtui lopulta siihen että työkaveritkin laittoivat lopulta sähköautot tilaukseen. :) Yksi osti Teslan, toisella on tulossa e-Mokka, kolmannelle ID.4.

Tosin olin jo silloin sitä mieltä että jos liikaa tulee valitusta, kyllä minä voin työpaikkalatauksessani käyttämäni sähkön hinnan maksaa työnantajalleni, niin ei tule kenellekään nokankoputtamista.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Käytettävyydestä olen samaa mieltä, mutta sinällään hieman ihmetyttää tuo Ioniq 5:n mainitseminen. Se kun ei ole lähellekään pahimmasta päästä, jopa aika perinteinen. Perustoiminnot ovat järkevästi saatavilla kun vertaa vaikka id-sarjaan. Tai Cupra Borniin, jossa volumesäätökin oli onnistuttu ratissa liukupinnalla rikkomaan :D
En ole koeajanut kumpaakaan (Ioniq 5 tai EV6), mutta sähköautoa ostava kaverini kävi ja jommastakummasta hän kovasti valitti että siellä oli ihan liikaa nappuloita, meni pää sekaisin siitä nappulamäärästä. Jotenkin on mielikuva että hän olisi puhunut EV6:sta, mutta saattoi olla myös Ioniq 5. Ja hänen edellinen autonsa oli vanha diesel-bemari, ja silti liikaa nappuloita uudessa sähköautossa.

Osti sitten lopulta Teslan ja on vaikuttanut olevan suht tyytyväinen, bemarinsakin jälkeen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Suomessa Zoe ei ole ollut läheskään niin suosittu kuin muutamassa muussa Euroopan maassa suhteessa muihin sähköautoihin. Green Mobility osti kesällä Suomeen muistaakseni 150 uutta Zoe Z.E. 50 mallia ja sen huomasi ihan rekisteröintitilastoissakin. Niitä näkee nyt Helsingissä aika usein, ovat valkoisia vihreillä teippauksilla. Nettiautossa taas on tällä hetkellä tarjolla iso läjä valkoisia Z.E. 40 mallia, jotka luultavasti sama firma on pistänyt suomalaisille autokaupoille edelleen myytäväksi. Nähtäväksi jää, miten tekee kauppansa, kun pyynnöt ovat mielestäni aika korkeita käytetystä vanhasta mallista, mutta voi olla että näillä markkinoilla kelpaavat silti.
Juu näin se varmaan on. Itse mietin valmistaako Renault juurikaan enää Zoea ja kuinka paljon materiaalipula heihin vaikutti, ehkä ei vain ole tullut tarpeeksi hihnalta eikä niiden myynti ole ollut heille niin kannattavaa, jos ovat aiemmin myyneet alhaisella marginaalilla esim. päästäkseen vaan EU-päästörajoitusten alle jotta voivat myydä polttomoottoriautojaan? No hällä väliä, mun ZE50 käy ja kukkuu.

Kai vanhatkin käytetyt Zoet käyvät hyvin kaupaksi jos kerran vanhat Leafitkin Chademoineen tai vanhat Kiat ja Hyundait AC yksivaihelatauksineen viedään käsistä. Zoe (myös pienempiakkuinen ZE 40) on kuitenkin halvemman luokan sähköautoista varsin hyvin varsinkin taajamakäyttöön sopiva, 22kW AC-latauksen ja hintaisekseen hyvän toimintamatkan ansiosta. Toki uusiin halvemmankin luokan sähköautoihin verrattuna DC:n rajoitus 50kW tehoon, tai jopa sen puuttuminen, on jo aikamoinen rajoite moneen käyttöön (ainakin sille kuuluisalle Lapin-reissulle keskitalvella), mutta 22kW AC-lataus helpottaa hieman tuskaa.

Mulle on tulossa syyskussa toistaiseksi pisin reissuni Zoella, yhden päivän aikana pääkaupunkiseudulta Turkuun ja takaisin. Ei ehkä ihan riitä yksi lataus sinne ja takaisin ellei köröttele max 80km/h vauhtia koko matkaa, mutta ei kai siinä mitään, puoli tuntia tai tunnin latailee jollain AC-laturilla Turun päässä sinä aikana kun siellä on...
 
Viimeksi muokattu:

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
paljonkohan niistä sähköautoista saa virtaa ulos
Yleinen taso on aika huono eli monestakaan ei saa muuten kuin 12V järjestelmän kautta kikkailemalla ehkä max. 1000W tai jos on AC-pistoke niin siitä saa virtaa läppäriin. Sitten on Ioniq5 ja EV6, joista saa 1x16A, jolla jo tekeekin jotain. Isompaan tehotarpeeseen sitten ainakin Leaf ja ehkä jotkin muut chademo-autot, joista saa erillisen monta tonnia maksavan V2G-laturin kautta varmaan montakin kilowattia ja ehkä jopa 3 vaihetta. Jotain muitakin korealaisten tapaan V2L:ää tukevia malleja taitaa olla...joku näistä on varmaan järkevin valinta, mutta parempaa on varmaan tulossa.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
357
Alkaa sähköautoilun hintaetu kuroutua umpeen uusilla sähkön hinnoilla. Siellä 55-60c aletaan jo olla tasoissa riippuen toki verrokeista.
Myin juuri kuun alussa polttiksen pois ja mitä nyt vilkaisin Fuellyä niin tämän vuoden keskiarvot:
- Total km tracked 20892
- Total litres fueled 930,61
- Total spent 2892,73e
- Avg price/l 2,02e
- Avg L/100km 6,8
- Avg. Price/km 0,14e

Tämä yo. vitossarjan biimr-farkku. Rinnalla ja nyt ykkösautoksi jäänyt Q4 joka käytännön tiloiltaan sama ja arkiperformanceltaan astetta parempi.
Ajotk (toki ei siis aidosti latauksista vs. polttis) sanoo keskikulutukseksi reilu 12tkm matkalla 18,9kWh/100km eli 0,189kWh per kilometri. Ajoprofiili molemmilla sama vaikkakin aito talvi kokematta sähköllä. Eli sellainen 74-75c saisi kWh maksaa, että menisi sama mitä tänä vuonna dieseliin. Ehkä lataushäviöt ja ajotkn mahdollisen kusetuksen huomioden raja menee tällä hetkellä jossain 70c per kWh.

Nyt tietysti jos päälle huomioisi verot & käyttövoimamaksut, huollot ja varsinkin arvonlaskun (sekä vaikka pääomakulut) niin sähkö olisi saanut maksaa vielä 3x tuon - siis tällä hetkellä ja näillä hinnoilla mitä käytetyistä pyydetään :D

Lisäksi jos meillä sähkö maksaa 0,70e/kWh niin siinä vaiheessa sähköautoilu yms on ei ihan se isoin ongelma ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Pakkoko se kärry on ottaa siitä kaukana olevasta liikkeestä? Ottaa läheltä kotia niin olennaisesti samat kilometrit ja lataustarpeet kärryn kanssa kuin oman kärryn tapauksessa.
Kehä-3:n ulkopuolelta päivää, lähin liike voi olla kaukanakin (ja siitähän tässä edelleenkin puhuttiin).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
En ole koeajanut kumpaakaan (Ioniq 5 tai EV6), mutta sähköautoa ostava kaverini kävi ja jommastakummasta hän kovasti valitti että siellä oli ihan liikaa nappuloita, meni pää sekaisin siitä nappulamäärästä. Jotenkin on mielikuva että hän olisi puhunut EV6:sta, mutta saattoi olla myös Ioniq 5. Ja hänen edellinen autonsa oli vanha diesel-bemari, ja silti liikaa nappuloita uudessa sähköautossa.

Osti sitten lopulta Teslan ja on vaikuttanut olevan suht tyytyväinen, bemarinsakin jälkeen.
Kerran näinkin päin. Ei kaveri ole valitellut, kun valikoissa on liikaa vaihtoehtoja :p
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Kehä-3:n ulkopuolelta päivää, lähin liike voi olla kaukanakin (ja siitähän tässä edelleenkin puhuttiin).
Juu toki, mutta huvittaako silloin käyttää vuokrakärryä polttiksenkaan kanssa? En siis halunnut sanoa ettei kukaan tarvitsisi omaa kärryä, mutta en toisaalta osta sitä että sähkö käyttövoimana olisi kovin kummoinen este vuokrakärryn käytölle.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 852
Kai vanhatkin käytetyt Zoet käyvät hyvin kaupaksi jos kerran vanhat Leafitkin Chademoineen tai vanhat Kiat ja Hyundait AC yksivaihelatauksineen viedään käsistä. Zoe (myös pienempiakkuinen ZE 40) on kuitenkin halvemman luokan sähköautoista varsin hyvin varsinkin taajamakäyttöön sopiva, 22kW AC-latauksen ja hintaisekseen hyvän toimintamatkan ansiosta.
Olen samaa mieltä, että Leafissa saisi olla CSS ja autosta voisi jopa maksaa enemmän sen kanssa. Mutta ZOE:n kalliimpaa hankintahintaa ei mitenkään pystynyt itselle perustelemaan, pääasiassa auton pienemmän kokoon ("turvallisuus" ja maantieajettavuus) ja vielä enemmän tavaratilan pienemmän koon vuoksi. Mikäli ajaa pitkää matkaa ja sen takia CSS on must have sekä pienempi koko on plussaa, niin silloin toki ZOE on ymmärrettävästi vahvemmilla.

Nämä nyt tällaisia pointteja omaa tulevaa leafismiä puolustavana. Vaikka noita autoja on keskenään kyllä melkoisen turha verrata, kun eivät ne varsinaisesti keskenään kilpaile (paitsi ehkä samassa hintaluokassa). Ovat autoina niin erilaisia käytännössä kaikessa, eikä kumpikaan silti oikeasti ole hyvä missään, jos verrattaan kalliimpiin sähkäreihin :D Mutta hyvä että meillä on vaihtoehtoja
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Nyt saa Suomestakin takaveto-Teslaa (59 999 €). Toki nelivedon puuttumisen ohella myös toimintasäde ja kiihtyvyys ottaa aika selvästi takkiin. Teslan oma arvio toimitusajasta menee marras-tammikuulle. Rahoitukseen reilu 2 % todellinen vuosikorko on mielestäni vielä ihan kohtuullinen nykytilanteessa.

Vähän houkuttaisi, mutta itse taidan kyllä odotella Polestar 3. Jos hinta ei olisi hirveästi yli sitä odotettua 80 000 euroa ja auton saisi kohtuullisella rahoituksella ja toimitusajalla, niin voisi olla seuraava oma kaara siinä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 883
Nyt saa Suomestakin takaveto-Teslaa (59 999 €). Toki nelivedon puuttumisen ohella myös toimintasäde ja kiihtyvyys ottaa aika selvästi takkiin. Teslan oma arvio toimitusajasta menee marras-tammikuulle. Rahoitukseen reilu 2 % todellinen vuosikorko on mielestäni vielä ihan kohtuullinen nykytilanteessa.

Vähän houkuttaisi, mutta itse taidan kyllä odotella Polestar 3. Jos hinta ei olisi hirveästi yli sitä odotettua 80 000 euroa ja auton saisi kohtuullisella rahoituksella ja toimitusajalla, niin voisi olla seuraava oma kaara siinä.
Eikös Pole3 ole tehty Volvon vastaavaan ja on polttisrunko?
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 031
Nyt saa Suomestakin takaveto-Teslaa (59 999 €). Toki nelivedon puuttumisen ohella myös toimintasäde ja kiihtyvyys ottaa aika selvästi takkiin. Teslan oma arvio toimitusajasta menee marras-tammikuulle. Rahoitukseen reilu 2 % todellinen vuosikorko on mielestäni vielä ihan kohtuullinen nykytilanteessa.

Vähän houkuttaisi, mutta itse taidan kyllä odotella Polestar 3. Jos hinta ei olisi hirveästi yli sitä odotettua 80 000 euroa ja auton saisi kohtuullisella rahoituksella ja toimitusajalla, niin voisi olla seuraava oma kaara siinä.
-
Edit. ajatuskatko ja väärä lainaus.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Hieman pitää ihmetellä, mitä merkitystä on auton hinnalla, jos ollaan valmiita/kykeneviä ottamaan 2% korolla lainaa yli 50000€:n käyttöesineeseen? Eikö tuo ole sitten aivan sama paljon auton "listahinta" on?
Miksei sillä olisi merkitystä? Onhan siinä nyt merkittävä ero kuluissa onko se 2% korko 50k€:sta vai 150k€:sta, puhumattakaan siitä lyhennyksen osuudesta ja mahdollisesta jämäristä jne. vai mikä ajattelu tässä nyt takana on?
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Miksei sillä olisi merkitystä? Onhan siinä nyt merkittävä ero kuluissa onko se 2% korko 50k€:sta vai 150k€:sta, puhumattakaan siitä lyhennyksen osuudesta ja mahdollisesta jämäristä jne. vai mikä ajattelu tässä nyt takana on?
Joo, normaalina aikana kalliin auton arvo tippuu melkoista vauhtia. Juuri nyt voi parhaimmillaan tehdä jopa voittoa auton omistamisella, mutta tilanne saattaa muuttua hyvinkin äkkinäisesti. Varmasti löytyy idiootteja, jotka ovat hankkineet jollain rahoituskuviolla kalliimman auton kuin mihin on varaa luottaen siihen, että siitä saa omansa pois. Tällaisten paniikkimyynnit saattavat tilanteen normalisoituessa jopa pahentaa arvon laskua. Leasingilla voi tietenkin tuollaisia riskejä siirtää rahoittajalle, mutta kyllä se auton hinta aika selkeästi liisaushinnoissa näkyy, ainakin jos verrataan 50k€ ja 150k€ autoja.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Nyt saa Suomestakin takaveto-Teslaa (59 999 €). Toki nelivedon puuttumisen ohella myös toimintasäde ja kiihtyvyys ottaa aika selvästi takkiin. Teslan oma arvio toimitusajasta menee marras-tammikuulle. Rahoitukseen reilu 2 % todellinen vuosikorko on mielestäni vielä ihan kohtuullinen nykytilanteessa.

Vähän houkuttaisi, mutta itse taidan kyllä odotella Polestar 3. Jos hinta ei olisi hirveästi yli sitä odotettua 80 000 euroa ja auton saisi kohtuullisella rahoituksella ja toimitusajalla, niin voisi olla seuraava oma kaara siinä.
Oi voi, yli 100km pienempi toimintamatka kuin LR-versiolla... :( Tuo kai sitten on LFP-akulla?

Onhan tuokin toimintamatka suht ok mutta olisi se +100km vielä kivempi. Lisäksi en ymmärrä että LR on vain vähän yli 7000€ kalliimpi... jos akkukemia on eri, eikö LFP-version pitäisi olla aika paljon halvempi?

Outo juttu sinänsä, ensin olin katsovinani että takaveto Y:n range olisi 455km, mutta selailtuani välillä LR:ää, oli se muuttunut 430:ksi... Ei 430:kaan paska sentään ole tuonkaan kokoluokan autoksi, mutta silti... Sillä että kiihtyvyys on "vain" 6.9s ei ole minulle paljoakaan merkitystä, saisi puolestani olla vaikka 8,9s jos sen vastineeksi saisi vaikka sen +100km toimintamatkaa. :)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 852
Outo juttu sinänsä, ensin olin katsovinani että takaveto Y:n range olisi 455km, mutta selailtuani välillä LR:ää, oli se muuttunut 430:ksi... Ei 430:kaan paska sentään ole tuonkaan kokoluokan autoksi, mutta silti... Sillä että kiihtyvyys on "vain" 6.9s ei ole minulle paljoakaan merkitystä, saisi puolestani olla vaikka 8,9s jos sen vastineeksi saisi vaikka sen +100km toimintamatkaa. :)
Itse huomasin saman. Olisikohan joku salaa käynyt taustalla päivittämässä sivua tai jotakin
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
556
Täällä muutama sivu sitten pohdittiin ChaDeMon tulevaisuutta. Uusimman sähköisen liikenteen tilannekatsauksen mukaan:

https://emobility.teknologiateollisuus.fi/sites/emobility/files/inline-files/2022 Q2 Sähköinen liikenne tilannekatsaus 2022 08 25 jaettava.pdf sivu 25:

Vuodessa ChaDemo-latauspisteiden määrä on kasvanut 360-> 478, eli +33%. Ei se ihan vielä kuopattu ole, vaikka muutamassa kohteessa 50kW CCS+ChaDemo laturit on korvattu CCS suurteholatureilla.

CCS Suurteholatauspisteiden määrä onkin sitten noussut 60 -> 454 eli rapeat +657% !
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Tuo chamedon nousu varmaan selittyy ihan sillä, että latausasemia on tullut lisää ja yksi kiintiö-legacy liitin koetaan tarpeelliseksi asentaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 168
Tuo chamedon nousu varmaan selittyy ihan sillä, että latausasemia on tullut lisää ja yksi kiintiö-legacy liitin koetaan tarpeelliseksi asentaa.
Chademo piti olla et saa jonku tuen. Oli jossain tuosta juttua, sillä osaan sit tuo antiikki töpö laitetaan. Osassa ei laiteta.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
207
Ei jollain olis sattunut jo jäämään nurkkiin rikkinäistä "kotilaturia" tai latauskaapelin puolikasta?
Olis käyttöä sille auton puoleiselle type2 liittimelle
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 212
Olen aika kokematon sähköautoilussa, mutta nyt on tulossa pidempi matka laina-autolla ja samalla sitä pääsee totuttelemaan sähkäautoiluun

Mikäs olisi helppo tapa suunnitella reitti niin, että kohdalle osuisi mahd. monta ilmaista latauspaikkaa. Ymmärrän toki, ettei niiden varaan voi laskea, mutta onko jossain esim. kartalla ilmaisia latauspisteitä. Lidlin laturit jo hahmottelin potentiaalisten reittivaihtoehtojen varrelle, mutta mitäs muita ilmaisia on ja onko jotain sivustoa jossa olisi noita ilmaisia latauspaikkoja?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Olen aika kokematon sähköautoilussa, mutta nyt on tulossa pidempi matka laina-autolla ja samalla sitä pääsee totuttelemaan sähkäautoiluun

Mikäs olisi helppo tapa suunnitella reitti niin, että kohdalle osuisi mahd. monta ilmaista latauspaikkaa. Ymmärrän toki, ettei niiden varaan voi laskea, mutta onko jossain esim. kartalla ilmaisia latauspisteitä. Lidlin laturit jo hahmottelin potentiaalisten reittivaihtoehtojen varrelle, mutta mitäs muita ilmaisia on ja onko jotain sivustoa jossa olisi noita ilmaisia latauspaikkoja?
Lyhyesti: älä. Todennäköisyys, että ne on varattu on korkea ja helpommalla pääsee, kun maksaa.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
ABRP
Latauskartta

Tuppaa noi ilmaiset yleensä olemaan max. 22Kw latureita eikä Lidlin paremmastakaan saa kuin 30Kw joten matka-aika pitenee ihan hiukan ;)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 541
Jopas on lähtökohtaisesti hyvät eväät onnistuneelle ja mukavalle pitkänmatkan reissulle.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Olen aika kokematon sähköautoilussa, mutta nyt on tulossa pidempi matka laina-autolla ja samalla sitä pääsee totuttelemaan sähkäautoiluun

Mikäs olisi helppo tapa suunnitella reitti niin, että kohdalle osuisi mahd. monta ilmaista latauspaikkaa. Ymmärrän toki, ettei niiden varaan voi laskea, mutta onko jossain esim. kartalla ilmaisia latauspisteitä. Lidlin laturit jo hahmottelin potentiaalisten reittivaihtoehtojen varrelle, mutta mitäs muita ilmaisia on ja onko jotain sivustoa jossa olisi noita ilmaisia latauspaikkoja?
Ei todellakaan maksa vaivaa. Jos ajat esim. 1000km autolla joka kuluttaa 20kWh/100km ja maksat lataussähköstä ABC:n nopealla laturilla 25c/kWh, niin sehän tekee vaivaiset 50€ latausmaksuja.
 
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
442
Sähköautojen testaus ja arvosteluvideoilla ei kyllä yhessäkään näytetä että miltä auto kuulostaa tyhjäkäynnillä/käynnistäessä ja hitaalla ajolla ulkoota päin. Kävin testaamassa peugeotin e-2008 tänään ja kun myyjä laitto autossa virrat päälle ni voisin vannoa että se ääni joka siitä autosta lähti oli tuplasti kovempi ku oikea moottori. Hetken mietin, että onkohan tuossa autossa nyt jotain vikaa kun ihan kauheaa ääntä pitää tyhjä ja 0-20kmh vauhdilla. Sisällä istuessa sitä ei itse kuule.

Kotiin päästyä yritin ensin katsoa videoita e-2008 testauksista noin 2 youtubesivun verran ja yhdessäkään ei päässyt kuulemaan autoa ulkoa päin. Koitin sitten etsiä vastaavista autoista samassa hintaluokassa eli esim. mokka-e ja e208 ja sama vika. Ei saa selvää miltä auton pitäisi kuulostaa.

Tiedän että sähköautoissa on feikattu moottorin ääni, mutta en tuommoista osannut odottaa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Tiedän että sähköautoissa on feikattu moottorin ääni, mutta en tuommoista osannut odottaa.
Alhaisilla nopeuksilla kuuluu ulospäin ääni ja tämä on ihan lakitekninen asia vuodesta 2020(?) eteenpäin. Oma plugari ja sähkäri pitää molemmat ääntä sinne 30km/h asti. Sähkäri tosin fiksumpaa ääntä mitä Vagin pölynimuriefekti, vaikka senkin saa pois kun nyppäisee sulakkeen ulkoiselta kajarilta. Tiedä sitten katsotaanko noita ikinä katsastuksessa kun ei ole aiheellista vielä kolmeen/neljään vuoteen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Sähköautojen testaus ja arvosteluvideoilla ei kyllä yhessäkään näytetä että miltä auto kuulostaa tyhjäkäynnillä/käynnistäessä ja hitaalla ajolla ulkoota päin. Kävin testaamassa peugeotin e-2008 tänään ja kun myyjä laitto autossa virrat päälle ni voisin vannoa että se ääni joka siitä autosta lähti oli tuplasti kovempi ku oikea moottori. Hetken mietin, että onkohan tuossa autossa nyt jotain vikaa kun ihan kauheaa ääntä pitää tyhjä ja 0-20kmh vauhdilla. Sisällä istuessa sitä ei itse kuule.

Kotiin päästyä yritin ensin katsoa videoita e-2008 testauksista noin 2 youtubesivun verran ja yhdessäkään ei päässyt kuulemaan autoa ulkoa päin. Koitin sitten etsiä vastaavista autoista samassa hintaluokassa eli esim. mokka-e ja e208 ja sama vika. Ei saa selvää miltä auton pitäisi kuulostaa.

Tiedän että sähköautoissa on feikattu moottorin ääni, mutta en tuommoista osannut odottaa.
Tuosta tuli puhe parin polttis harrastelijan kanssa juuri tänään. Osa oli sitä mieltä että sähköauto on niin hiljainen että säikkyvät kun eivät kuule ja minä ja pari muuta sähköautoja vähän enemmän ymmärtävää/omistajaa sanoivat että enemmän niistä lähtee ääntä kuin vastaavista polttiksista esim parkkipaikoilla/hallissa. Itsellä kokemus 2021 Tesla Model 3 Performance ja parilla muulla muista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 883
Tuosta tuli puhe parin polttis harrastelijan kanssa juuri tänään. Osa oli sitä mieltä että sähköauto on niin hiljainen että säikkyvät kun eivät kuule ja minä ja pari muuta sähköautoja vähän enemmän ymmärtävää/omistajaa sanoivat että enemmän niistä lähtee ääntä kuin vastaavista polttiksista esim parkkipaikoilla/hallissa. Itsellä kokemus 2021 Tesla Model 3 Performance ja parilla muulla muista.
Vaihtelee.
Teslalla ei ennen 2020 pitänyt mitään ääntä kuin se mikä lähtee renkaista.
Sitten tuli EU ja pakotti ääniä, taaksepäin se ääni on selkeä mutta eteenpäin todella vaimea.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 680
Viestejä
4 188 667
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom