Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 222
Teknisesti ottaen niin tuohan on ns. REx, eli range extender EV. Aika moni nykymarkkinoilla pyörivä PHEV on myös tuohon kategoriaan kuuluva, jossa liikkumisesta huolehtii sähkömoottorit ja polttismyllyllä jauhetaan vain lisää sähköä akkuvarauksen hiipuessa...
Toki raja on hieman häilyvämpi vetykennojen kanssa, mutta teknisesti ottaen polttoainetta sielläkin poltetaan sähkön tuottamiseksi...
Onko noita RExejä oikeasti paljoa? Nopeasti mietittynä tulee mieleen vain BMW i3 (REx versio), Volt/Ampera ja Plugin Prius.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 006
Mielenkiinnosta, mistä nuo jonotiedot, mistä osatiedot. Itsellä oli kolme tyyppivikaa itsellä ja yhteen joutui odottamaan osaa enemmän kuin viikon tai kaksi. Ja mitä pidemmälle tultiin viime kesän lopusta, sitä paremmin huolto tuntui toimivan sen pari kertaa kun tarvitse. Pisin odotus oli puolitoista viikkoa tiketin teosta siihen että osat vaihdettiin pihassa.
Se, että kolme huoltoa alle kahden vuoden ikäiseen autoon onnistuu siedettävän hyvin kertoo kyllä karua kieltä "laadusta".
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Onko noita RExejä oikeasti paljoa? Nopeasti mietittynä tulee mieleen vain BMW i3 (REx versio), Volt/Ampera ja Plugin Prius.
Näiden lisäksi esim. koko kansan suosikki Outlander PHEV, jossa molemmilla akseleilla sähkömoottorit ja ICE pyörittää pääasiassa vain generaattoria. Toki tässä tapauksessa ICE voidaan myös kytkeä etuakseliin, jolloin kampe muuttuu etuvetopolttikseksi maantievauhdeissa.

Ei sinänsä liity asiaan, mutta Kiinastahan alkaa varmaan jossain vaiheessa tippumaan tänne REx EVtä ihan urakalla, kun siellä tuppaa suurin osa uusista sähkiksistä olemaan varustettu rangea jatkavilla ratkaisuilla...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
Se, että kolme huoltoa alle kahden vuoden ikäiseen autoon onnistuu siedettävän hyvin kertoo kyllä karua kieltä "laadusta".
Uhmm.... oletko koskaan kuullut merkeistä kuten BMW, Skoda, Seat, VW, Audi jne. Noissa oli ihan yhtä paljon vikoja ihan uusissa ja hupina se että olivat monesti vikoja jotka pistivät auton pajalle tai tienposkeen toisin kuin mitä Teslassa oli eli ärsytystä odottaessa osia mutta auto jatkuvasti ajossa. Nimimerkillä merkkihuollossa työskennellyt. Unohtamatta Fiatteja yms.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
514
Kuulemma sähköautot ja hybridit pitäis kieltää. Sähköherkille tulee oireita, kun esim Tesla ajaa läheltä tai ohittaa..
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
Kuulemma sähköautot ja hybridit pitäis kieltää. Sähköherkille tulee oireita, kun esim Tesla ajaa läheltä tai ohittaa..
Voin muuten sanoa että tuli kyllä Teslaa ja sähköä ikävä tänään kun piti saada ripeä ohitus tehtyä ja prkl juuuust siinä inhottavassa kahden vaihteen raossa vapari koneen kanssa missä kapea tehoalue. Sankari rinnalla päätti alkaa kiihdyttää ja piti repiä kaikki mitä autosta lähti vs että pintakaasulla olisi liitänyt ohi.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Voin muuten sanoa että tuli kyllä Teslaa ja sähköä ikävä tänään kun piti saada ripeä ohitus tehtyä ja prkl juuuust siinä inhottavassa kahden vaihteen raossa vapari koneen kanssa missä kapea tehoalue. Sankari rinnalla päätti alkaa kiihdyttää ja piti repiä kaikki mitä autosta lähti vs että pintakaasulla olisi liitänyt ohi.
Osta joku halvempi sähköauto. Mazda syksyllä seisontaan ja keväällä myyntiin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Ilmeisesti huoltojonot on vähän lyhentyneet kiitos rekryjen ja rangereiden, mutta pitkät ne on edelleen. Orkkisosien saatavuus on ollut pitkin kevättä mitä sattuu, jotain perus 3-tieventtiileitäkin odotettiin kuukausia.
Tämä pahin osajonotus mitä itsellä tullut vastaan on Model 3 takanapojen kanssa, joita odottaa pelkästään oman työpaikan kautta useampi kolmonen. Ensimmäiset on odottaneet helmikuusta ja viimeisin tieto oli että ehkä marraskuussa tulee, elleivät päätä haistattaa edelleen pitkät jälkipuolelle ja ruuvata nekin kiinni tehdasautoihin...
Minuutti sitten varasin ajan CCS:n asennukselle, eka tyhjä 26.8. Vantaan centterissä, huoltoauto näytti olevan vapaana 1.9. ekan kerran. En tosin tiedä onko joku eri jono lisäosien asennukselle kuin muille tms., mutta jonoa näyttää olevan silti. Ruotsiin olisi päässyt nopeasti…..
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Minuutti sitten varasin ajan CCS:n asennukselle, eka tyhjä 26.8. Vantaan centterissä, huoltoauto näytti olevan vapaana 1.9. ekan kerran. En tosin tiedä onko joku eri jono lisäosien asennukselle kuin muille tms., mutta jonoa näyttää olevan silti. Ruotsiin olisi päässyt nopeasti…..
Voiko autolla siis ajaa kuitenkin?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
Osta joku halvempi sähköauto. Mazda syksyllä seisontaan ja keväällä myyntiin.
Miksi? Nykyään ahtaminen on ihan laillista "helposti" joten jos haluaa turbon tai remmin niin saa kummasti vääntöä ja/tai hupia. "Halpa sähköauto" ei ole vielä asia niillä spekseillä mitä haen, valitettavasti. Etenkään nykyisessä taloustilanteessa. Mazda sentään ei pudota arvoaan ollen jo ns. "klassikko" ja vielä hyväkuntoinen museokilpinen kippo. Viimeöinen sade oli hyvä demo siitä mitä talvi tuo tullessaan. Sivuluisuja, naurua, erikoisia tilanteita kun joutuu prkl muistelemaan miten jarrutetaan tehokkaimmin LIUKKAALLA autolla jossa ei ole ABS:iä jne. Rehellisyyden nimissä, ei paljoa huvita mennä ja ostaa jotain Leafia tai Miitä ihan vain että olisi sähkö. Eikä ole tarkoitus loukata kenenkään tunteita mutta itselle on sähköön yhdistetty etenkin nyt vahvasti teknologia ja teho jota ei halvoista löydy edes suurennuslasilla.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Voiko autolla siis ajaa kuitenkin?
Kyseessä siis Model S:n CCS-päivitys / lisäosa-asennus, eli ihan ajokelpoinen on ilmankin, mutta CCS latureita vaan ei voi käyttää ennenkuin tuo on tehty. Mutta siksi sanoinkin, etten tiedä pääsisikö nopeammin jos on jotain kriittisempää, mutta aikoja näytti varatessa vaan noille päiville ekoja
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
Kyseessä siis Model S:n CCS-päivitys / lisäosa-asennus, eli ihan ajokelpoinen on ilmankin, mutta CCS latureita vaan ei voi käyttää ennenkuin tuo on tehty. Mutta siksi sanoinkin, etten tiedä pääsisikö nopeammin jos on jotain kriittisempää, mutta aikoja näytti varatessa vaan noille päiville ekoja
Itsellä oli ihan samaa settiä että ensin näytti parin kuukauden päähän ensimmäiset vapaat ajat ja seuraavana päivänä tulee viestiä että sopiiko päivä x tyyliin ensiviikolla.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Miksi? Nykyään ahtaminen on ihan laillista "helposti" joten jos haluaa turbon tai remmin niin saa kummasti vääntöä ja/tai hupia. "Halpa sähköauto" ei ole vielä asia niillä spekseillä mitä haen, valitettavasti. Etenkään nykyisessä taloustilanteessa. Mazda sentään ei pudota arvoaan ollen jo ns. "klassikko" ja vielä hyväkuntoinen museokilpinen kippo. Viimeöinen sade oli hyvä demo siitä mitä talvi tuo tullessaan. Sivuluisuja, naurua, erikoisia tilanteita kun joutuu prkl muistelemaan miten jarrutetaan tehokkaimmin LIUKKAALLA autolla jossa ei ole ABS:iä jne. Rehellisyyden nimissä, ei paljoa huvita mennä ja ostaa jotain Leafia tai Miitä ihan vain että olisi sähkö. Eikä ole tarkoitus loukata kenenkään tunteita mutta itselle on sähköön yhdistetty etenkin nyt vahvasti teknologia ja teho jota ei halvoista löydy edes suurennuslasilla.
Ei sitten. Ihan vain ehdotin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Itsellä oli ihan samaa settiä että ensin näytti parin kuukauden päähän ensimmäiset vapaat ajat ja seuraavana päivänä tulee viestiä että sopiiko päivä x tyyliin ensiviikolla.
Joo, katsotaan tuleeko tästäkin, kai joku 30min asennus ainoastaan, niin saa nähdä. Eipä tuolla nyt niin kiirekkään ole, että sen puolesta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
Joo, katsotaan tuleeko tästäkin, kai joku 30min asennus ainoastaan, niin saa nähdä. Eipä tuolla nyt niin kiirekkään ole, että sen puolesta.
Jos tuppaa venymään niin soita siihen palvelunumeroon ja selitä tilanne. Itsellä esim pistivät jonossa paremmalle paikalle OTA päivityksen kanssa, järkkäsivät huoltoa nopeammin koska diagnosoivat etänä heti joten ei tarvinnut odottaa jonossa pelkkää diagnosointia jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 006
Uhmm.... oletko koskaan kuullut merkeistä kuten BMW, Skoda, Seat, VW, Audi jne. Noissa oli ihan yhtä paljon vikoja ihan uusissa ja hupina se että olivat monesti vikoja jotka pistivät auton pajalle tai tienposkeen toisin kuin mitä Teslassa oli eli ärsytystä odottaessa osia mutta auto jatkuvasti ajossa. Nimimerkillä merkkihuollossa työskennellyt. Unohtamatta Fiatteja yms.
Mulla on ollu ajossa uudehkoa TFSI-DSG Audia, DSG ja manuaali TDI VW:tä + keikar-kokoluokan Citikkaa ajossa yhteensä ehkä 150tkm verran eikä yhdessäkään autossa ole ikinä ollut yhtään huoltokäyntiä normaalin "filtterit + öljynvaihto" ohjelman ulkopuolelta pl. omat kämmit ja autoon liittymättömät asiat. Esim. Audia käytin "huollossa" kun yksi rengas ei pitänyt ilmaa - kävi ilmi, että olin ajanut naulaan.

Etenkin DSG Audia kengin kyllä täysiä - ajoin Saksassa A5:sta Frankfurtista Darmstadtiin melkein päivittäin töihin liikennevirtaa vastaan.

Ts. Uudet eurooppalaiset autot eivät tarvitse huoltoja oman kokemukseni mukaan. Teslakuskit taas tuntuvat useiden omien kokemusten perusteella tarvitsevan huoltoa vähän väliä, Model 3:sia on käyttänyt pajalla jokainen joka on kehuskellut moisen omistavansa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
Mulla on ollu ajossa uudehkoa TFSI-DSG Audia, DSG ja manuaali TDI VW:tä + keikar-kokoluokan Citikkaa ajossa yhteensä ehkä 150tkm verran eikä yhdessäkään autossa ole ikinä ollut yhtään huoltokäyntiä normaalin "filtterit + öljynvaihto" ohjelman ulkopuolelta pl. omat kämmit ja autoon liittymättömät asiat. Esim. Audia käytin "huollossa" kun yksi rengas ei pitänyt ilmaa - kävi ilmi, että olin ajanut naulaan.

Etenkin DSG Audia kengin kyllä täysiä - ajoin Saksassa A5:sta Frankfurtista Darmstadtiin melkein päivittäin töihin liikennevirtaa vastaan.

Ts. Uudet eurooppalaiset autot eivät tarvitse huoltoja. Teslakuskit taas tuntuvat useiden omien kokemusten perusteella tarvitsevan huoltoa vähän väliä, Model 3:sia on käyttänyt pajalla jokainen joka on kehuskellut moisen omistavansa.
Tuurilla saat kipon jossa ei mitään vikaa, tai vastaavasti kipon jossa joka anturi leviää, katoaa öljyt tai öljynkierto ei toimi, outoja sähkövikoja jne jne. Tuntui aikanaan että saksalaisista oli tullut uudet ranskikset. Mätää, sähkövikaa ja ties mitä idioottimaista kun patongit oppivat että auto ei saa ruostua ja sähkökin oikeasti parannettiin ja luotettavuus oli aika kohdillaan mutta maine mennyt. Kertonee paljon että kävin autoja katsomassa viime viikolla ja jopa automyyjä sanoi että unohda bemarit ja mersut kun kuuli että olen ollut mekaanikkona merkkihuollossa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Toki raja on hieman häilyvämpi vetykennojen kanssa, mutta teknisesti ottaen polttoainetta sielläkin poltetaan sähkön tuottamiseksi...
Akussa tapahtuu ihan vastaavanlainen elektrokemiallinen hapetus-pelkistysreaktio kuin vetypolttokennossa. Erona ovat vain reagoivat aineet ja se, että akku on suljettu kun polttokennossa päinvastainen reaktio suoritetaan ulkopuolella. Polttomoottori ei toimi hapetus-pelkistysreaktioissa liikkuvien elektronien energialla, vaan lämmöllä. Polttokennolla ja polttomoottorilla ei nimiensä samankaltaisuudesta huolimatta ole mitään tekemistä keskenään. Ensimmäinen tuottaa sähköä, jälkimmäinen liikettä räjäyttelemällä. Polttomoottori-REx -virityksissä se liike sitten muutetaan vielä edelleen sähköksi generaattorilla, mikä ei polttokennolla tietenkään ole tarpeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 100
Toi psa:n polttokenno-akku sähkäri on kyllä vähän erikoinen sekasikiö.

En sitten tiedä onko maailmalla oikeasti tarvetta tuollaiselle 25km rangen sähköautolle, mutta ainakin perskohtaisesti tuntuu aika hölmöltä kompromissilta vaikka vetyä saisikin samoin kuin maakaasua.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 070
Odotellaan että Lego alkaa tehdä sähköautoja. Olisi pop ajella nomaalisti vain akulla, mutta joitain reissuja varten pistäisi moduulin jossa pieni bensakone ja 20 litran tankki.

Onneksi XBus tulee kohta ja tarjoaa moduulit sekä itsevaihdettavat/lisättävät akut 600km rangelle asti.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 222
Toi psa:n polttokenno-akku sähkäri on kyllä vähän erikoinen sekasikiö.

En sitten tiedä onko maailmalla oikeasti tarvetta tuollaiselle 25km rangen sähköautolle, mutta ainakin perskohtaisesti tuntuu aika hölmöltä kompromissilta vaikka vetyä saisikin samoin kuin maakaasua.
Eihän se ole mikään kompromissi, jos haluat sähköpakun jossa 400km range niin joudut lataamaan siihen 100kwh edestä akkuja tai sitten polttokennon. Eihän sitä kukaan osta 25km akkurangen takia vaan sen takia että saa kunnolla rangea ja nopeat lataukset.

Minulle patteriautot ja vetyautot ovat molemmat sähkiksiä, eri kulmalla.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
914
Mulla on ollu ajossa uudehkoa TFSI-DSG Audia, DSG ja manuaali TDI VW:tä + keikar-kokoluokan Citikkaa ajossa yhteensä ehkä 150tkm verran eikä yhdessäkään autossa ole ikinä ollut yhtään huoltokäyntiä normaalin "filtterit + öljynvaihto" ohjelman ulkopuolelta pl. omat kämmit ja autoon liittymättömät asiat. Esim. Audia käytin "huollossa" kun yksi rengas ei pitänyt ilmaa - kävi ilmi, että olin ajanut naulaan.

Etenkin DSG Audia kengin kyllä täysiä - ajoin Saksassa A5:sta Frankfurtista Darmstadtiin melkein päivittäin töihin liikennevirtaa vastaan.

Ts. Uudet eurooppalaiset autot eivät tarvitse huoltoja oman kokemukseni mukaan. Teslakuskit taas tuntuvat useiden omien kokemusten perusteella tarvitsevan huoltoa vähän väliä, Model 3:sia on käyttänyt pajalla jokainen joka on kehuskellut moisen omistavansa.
Eikö tuo ole vähän hölmöä vetää johtopäätökset yhden ihmisen autojen pohjalta? Se ettei sinulle ole mitään sattunut ei tarkoita etteikö muille ole. Vastaavasti voisin sanoa ettei oma m3 ole koskaan pajalla käynyt (joka on totta). Joten minun näkökulmasta tesloissa ei ole mitään huoltoja :hmm:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 100
Eihän se ole mikään kompromissi, jos haluat sähköpakun jossa 400km range niin joudut lataamaan siihen 100kwh edestä akkuja tai sitten polttokennon. Eihän sitä kukaan osta 25km akkurangen takia vaan sen takia että saa kunnolla rangea ja nopeat lataukset.

Minulle patteriautot ja vetyautot ovat molemmat sähkiksiä, eri kulmalla.
Joo vetyauto jos ei ole omaa latauspistettä, mutta mitä tarkoitusta tuo pikkuakkuinen palvelee?

Latausnopeudessakaan ei olisi kummoistakaan eroa jos psa vaan panostaisi dc latinkiin
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 222
Joo vetyauto jos ei ole omaa latauspistettä, mutta mitä tarkoitusta tuo pikkuakkuinen palvelee?

Latausnopeudessakaan ei olisi kummoistakaan eroa jos psa vaan panostaisi dc latinkiin
Kaikissa vetyautoissa on ajoakku jota sitten polttokenno latailee.

Ja latausnopeuksissa on huikea ero, et saa mihinkään sähkikseen 400km range neljään minuuttiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Kaikissa vetyautoissa on ajoakku jota sitten polttokenno latailee.
Jep tämä jää monelta varmaan tajuamatta, että sulla on sähköauto, johon on jatkeeksi ympätty mukaan vielä vetysäiliö ja vedystä->sähköksi tekniikka.

Akkusähköautossa on isompi akku, mutta huimasti yksinkertaisempi tekniikan osalta. Iso akku ei ole pelkästään kantama-juttu, vaan isosta akusta saa myös ison hetkellisen tehon ulos.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 222
Akkusähköautossa on isompi akku, mutta huimasti yksinkertaisempi tekniikan osalta. Iso akku ei ole pelkästään kantama-juttu, vaan isosta akusta saa myös ison hetkellisen tehon ulos.
Pidetään kuitenkin mielessä että esim. tässä tapauksessa akun koko tuskin rajoittaa yhtään tehoja. Onhan noissa perinteisissä plugareissakin sähkömoottorilla riuskasti tehoa vaikka pieni akku, Volvon T8 mallit tulee ainakin mieleen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
69
Veyauto voi myös olla "perinteisellä" polttomottorilla varustettu: Under the skin: Will hydrogen combustion engines become viable? | Autocar
Tästä johtuen on vähän ikävää, että aina puhutaan polttomoottoriautojen kieltämisestä, kun (ainakin lähes) päästövapaita vaihtoehtojakin on olemassa...tuollainen voisi ainakin olla vaihtoehto raskaalle kalustolle sekä maihin jossa ei ole latausinfraa.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
557
Syksyllä olisi tulossa Cupra Born työsuhdeautoksi ja tarve olisi hankkia latausasema työpaikan seinään ja kotiin. Kaivattaisiin suosituksia.

Työpaikalle tarvitaan laturi minkä saisi myös pois päältä, ettei siitä tule yleistä latausasemaa yöaikaan. Joko jollain rfid lätkällä käynnistettävä tai esim sisältä valonkatkaisijalla päälle/pois. Tietty voisi olla joku appikin millä se käynnistetään, mutta mietin että onko se vähän vaivalloista aina kaivaa luuria taskusta kun lataat? Eli helppokäyttöinen mutta jollain tavalla luvaton käyttö pitäisi olla estettävissä. Työpaikalla 3x63A nallit, eli virtaa löytyy.

Kotiin tarvitaan myös laturi, sieltä löytyy vain 3x16A pääsulakkeet. Mutta koska auto on vapaalla autoedulla, tästä tarvisi saada jotenkin lataukseen käytetty virta raportoitua, minkä laskutan työnantajalta.

Mitäpä osaisitte suositella? Mielellään kiinteällä latausjohdolla, ettei tarvitse aina kontista kaivaa piuhaa. Eikä tarvitse ylimääräisiä himmeleitä, perustoimivat laiteet vain. Ja vaikka työnantaja maksaa nämä laitteet, saisivat olla kohtuuhintaisia.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
Syksyllä olisi tulossa Cupra Born työsuhdeautoksi ja tarve olisi hankkia latausasema työpaikan seinään ja kotiin. Kaivattaisiin suosituksia.

Työpaikalle tarvitaan laturi minkä saisi myös pois päältä, ettei siitä tule yleistä latausasemaa yöaikaan. Joko jollain rfid lätkällä käynnistettävä tai esim sisältä valonkatkaisijalla päälle/pois. Tietty voisi olla joku appikin millä se käynnistetään, mutta mietin että onko se vähän vaivalloista aina kaivaa luuria taskusta kun lataat? Eli helppokäyttöinen mutta jollain tavalla luvaton käyttö pitäisi olla estettävissä. Työpaikalla 3x63A nallit, eli virtaa löytyy.

Kotiin tarvitaan myös laturi, sieltä löytyy vain 3x16A pääsulakkeet. Mutta koska auto on vapaalla autoedulla, tästä tarvisi saada jotenkin lataukseen käytetty virta raportoitua, minkä laskutan työnantajalta.

Mitäpä osaisitte suositella? Mielellään kiinteällä latausjohdolla, ettei tarvitse aina kontista kaivaa piuhaa. Eikä tarvitse ylimääräisiä himmeleitä, perustoimivat laiteet vain. Ja vaikka työnantaja maksaa nämä laitteet, saisivat olla kohtuuhintaisia.
ABB Terrasta ainakin löytyy nuo kaikki kombinaatiot. Ei ehkä ole aivan halvin.

Terra AC latausasema | ABB
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
[
Mikä tuossa on juju, miten muka saavat esim. 30 kWh akkukapasiteetilla 600 km toimintamatkan?
Huuhaalta haiskahtaa ja pahasti, ellei sitten kamppeessa ole kiinteästi jokin REx ratkaisu mukana. 10kWh vakioakulla luvataan 200km range nelivetosähkiksellä jonka ilmanvastuskerroin on tiiliskiven luokkaa...HAH!
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 267
Onko täällä jollain Defan latausasema seinässä, näkeekö siitä jotenkin kotikonstein mille ampeerimäärälle se on säädetty?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 100
Kaikissa vetyautoissa on ajoakku jota sitten polttokenno latailee.

Ja latausnopeuksissa on huikea ero, et saa mihinkään sähkikseen 400km range neljään minuuttiin.
Ei sitä saa vetyautoonkaan kuin jossain spesiaalitapauksessa.

Vedyllä saa tällähetkellä reilun puolet lyhyemmän tankkaus ajan verrattuna nopeimpiin akun latauksiin. Siinä vetysäiliön täyttämisessä on sama ongelma kuin akun nopeassa lataamisessa, se hidastuu mitä täydempi säiliö on. Normaali ilmoitettu täyttö on jotain 5min, muttä se ei ole täysi tankillinen, kuten ei ole ilmoitetut pikalataulset.

Ja jos tuo akun latausnopeus voisi olla kyllä huomattavasti nopeampikin, jos sen katsottaisiin olevan kriittinen seikka. Tällä hetkellä akun paino-energiasuhde esim on paljon tärkeämpi.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 222
Ei sitä saa vetyautoonkaan kuin jossain spesiaalitapauksessa.

Vedyllä saa tällähetkellä reilun puolet lyhyemmän tankkaus ajan verrattuna nopeimpiin akun latauksiin. Siinä vetysäiliön täyttämisessä on sama ongelma kuin akun nopeassa lataamisessa, se hidastuu mitä täydempi säiliö on. Normaali ilmoitettu täyttö on jotain 5min, muttä se ei ole täysi tankillinen, kuten ei ole ilmoitetut pikalataulset.

Ja jos tuo akun latausnopeus voisi olla kyllä huomattavasti nopeampikin, jos sen katsottaisiin olevan kriittinen seikka. Tällä hetkellä akun paino-energiasuhde esim on paljon tärkeämpi.
Hmmm, haluatko laittaa jotain lähdettä tuolle vedyn tankkausnopeudelle?

Nopein lataus tällä hetkellä lienee Taycanissa joka pystyy käsittääkseni imemään 350kw teholla hetkellisesti, 10:ssä minuutissa se tarkoittaa 58kwh latausta, tuo saattaa piheimmillä autollailla riittää siihen 400km rangeen.

Toki tuo 350kw ei toteudu kuin hetkellisesti tyhjällä lämpimällä akulla, jos puhutaan normisähkäreistä ja tyypillisistä tilanteista niin ei päästä lähellekkään noita lukemia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 100
Hmmm, haluatko laittaa jotain lähdettä tuolle vedyn tankkausnopeudelle?

Nopein lataus tällä hetkellä lienee Taycanissa joka pystyy käsittääkseni imemään 350kw teholla hetkellisesti, 10:ssä minuutissa se tarkoittaa 58kwh latausta, tuo saattaa piheimmillä autollailla riittää siihen 400km rangeen.

Toki tuo 350kw ei toteudu kuin hetkellisesti tyhjällä lämpimällä akulla, jos puhutaan normisähkäreistä ja tyypillisistä tilanteista niin ei päästä lähellekkään noita lukemia.
En ala nyt lähdettä kaivamaan, jossain artikkelissa tuosta oli... Ja kyllähän tuo nyt on muutenkin ihan loogista käytöstä kun kaasua siirretään säiliöstä toiseen.

Ja kuten mainitsin jos psa:lla olisi intoa tuota latausnopeutta nostaa, nykyisellään tuo paku taitaa latautua max 75kW teholla.

Poimtti tuota vetyä vastaan on siis tuo että sen ainoa etu verrattuna akkuautoon on tuo tankkausnopeus, ja akkujen latausnopeudet kasvaa kokoajan.

Sen sijaan huonoja puolia vedyssä on sitten muuten ihan riittävästi, joten miksi niitä kehitellään?
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
921
En ala nyt lähdettä kaivamaan, jossain artikkelissa tuosta oli... Ja kyllähän tuo nyt on muutenkin ihan loogista käytöstä kun kaasua siirretään säiliöstä toiseen.

Ja kuten mainitsin jos psa:lla olisi intoa tuota latausnopeutta nostaa, nykyisellään tuo paku taitaa latautua max 75kW teholla.

Poimtti tuota vetyä vastaan on siis tuo että sen ainoa etu verrattuna akkuautoon on tuo tankkausnopeus, ja akkujen latausnopeudet kasvaa kokoajan.

Sen sijaan huonoja puolia vedyssä on sitten muuten ihan riittävästi, joten miksi niitä kehitellään?
Pikkuakku + vetytankki yhdistelmällä säästetään myös akkujen valmistuksessa käytettäviä materiaaleja. Toki kaveriksi tulee sitä vetytekniikkaa mutta jos sen rakentaminen on ekologisempaa/halvempaa kuin ison akun rakentaminen niin sitten siinä voi olla järkeäkin. Toki vedyn valmistuksessa ja jakelussa on vielä omat ongelmansa.

Pointti siis että niin puhtaassa akkkutekniikassa kuin vetytekniikassakin on omat hyvät ja huonot puolensa. Pitää vaan punnita kummassa on enemmän etuja verrattuna haittoihin/ongelmiin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 222
Poimtti tuota vetyä vastaan on siis tuo että sen ainoa etu verrattuna akkuautoon on tuo tankkausnopeus, ja akkujen latausnopeudet kasvaa kokoajan.
Eiköhän tuota ole mietitty PSAn toimesta ja ei näissä pienissä vehkeissä vety tule mullistamaan mitään, raskas liikenne onkin sitten eri asia jossa akuilla ei oikein ole jakoa teknisesti vetyä vastaan.

Mutta menee ketjun aiheesta ohi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 100
Eiköhän tuota ole mietitty PSAn toimesta ja ei näissä pienissä vehkeissä vety tule mullistamaan mitään, raskas liikenne onkin sitten eri asia jossa akuilla ei oikein ole jakoa teknisesti vetyä vastaan.

Mutta menee ketjun aiheesta ohi.
Ne ei vetysähköiset kuorma-autot nyt varsinaisesti mene ohi sähköauto aiheen.

Tietysti tuossa on myös se että keskieuroopassa on kuitenkin erilainen tilanne sähköautojenkin suhteen.

Tuota vetyä siellä ylipäätään on mahdollista tankata, ja sähkö on kalliimpaa. Tosin ainakin tähänasti vety on ollut peräisin maakaasusta, eli varsinaisesti fossiilisesta polttoaineesta tuo ei päästä.

Täyssähköinen kuorma-autokaan ei ole erityinen ongelma, tietysti pikalataukseen vaatii oman infransa, todennäköisin hidaste on mielestäni suhteessa pieni hintaetu/pitkä takaisinmaksuaika sähköllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 006
Paino, pieni otsa pinta-ala, aurinkopaneelit, moottorit renkaissa = ei voimansiirtohäviöitä. Kai se on yhdistelmä tuota kaikkea.
Ja ylioptimistinen markkinointi + ei oikeita tehtyjä rangetestejä vielä + ajonopeus ihan minimaalinen siinä testissä mitä meinataan ajaa.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 477
Suomessa vain 14% viime vuoden sähköstä tehtiin fossiilisilla, joten "suurelta osin" ei kyllä ainakaan meillä täyty. Eikä täyty esim. Norjassa, Ruotsissa tai Ranskassakaan. Itä-Euroopassa valitettavasti aika pitkälti kyllä.
Ongelmahan tässä on että sähköautojen kulutus tulee vielä "normikulutuksen" päälle eli jos autoja lataa silloin kun sähkö on kallista, siihen lisäykseen todennäköisesti joudutaan käyttämään fossiilisia polttoaineita.

Toisaalta taas luulisi että dieselvoimalan hyötysuhde on parempi kuin auton.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 222
Suomessa vain 14% viime vuoden sähköstä tehtiin fossiilisilla, joten "suurelta osin" ei kyllä ainakaan meillä täyty. Eikä täyty esim. Norjassa, Ruotsissa tai Ranskassakaan. Itä-Euroopassa valitettavasti aika pitkälti kyllä.
Saksassa, Etelä-Euroopassa, Tanskassa, Itä-Euroopassa. Poikkeuksena oikeasti on vain Pohjolan kolme isoa maata plus ydinvoima-Ranska, muualla tehdään pitkäti fossiilisila sähkö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 006
Ongelmahan tässä on että sähköautojen kulutus tulee vielä "normikulutuksen" päälle eli jos autoja lataa silloin kun sähkö on kallista, siihen lisäykseen todennäköisesti joudutaan käyttämään fossiilisia polttoaineita.

Toisaalta taas luulisi että dieselvoimalan hyötysuhde on parempi kuin auton.
Dieseliä ei kyllä polteta missään kuin aivan äärimmäisessä hädässä / varavoimana.

Sähköautoja ladataan pääosin öisin, jolloin kulutus on lähes poikkeuksetta vähäisempää kuin päivisin ja sähköä riittää enemmän hassattavaksi.
 
Liittynyt
03.01.2022
Viestejä
58
Milloinkahan joku valmistaja uskaltaisi tehdä mallin mistä puuttuu mittaristo ja sen tilalla pelkkä hud.
Sanos muuta. Nyt kun omassa autossa hud, tulee ihmeteltyä mihin sitä mittaristoa edes tarvitsee.

Teslassa on kyllä sillä tavalla erikoinen ratkaisu, ettei ole kumpaakaan mittaristoa tai hudia. Sitten on näitä tsi-m (tee se itse -mies) ratkaisuja joissa joku paneeli viritetty ratin taakse kertomaan informaatiota. Varmaankin ihan tottumisasia, mistä ne tarvitsemansa ajoinformaatiot saa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 006
Saksassa, Etelä-Euroopassa, Tanskassa, Itä-Euroopassa. Poikkeuksena oikeasti on vain Pohjolan kolme isoa maata plus ydinvoima-Ranska, muualla tehdään pitkäti fossiilisila sähkö.
Mitä tämä "pitkälti" oikein tarkoittaa? Espanjassa ja Italiassa fossiilisten osuus sähkön tuotannosta on käsittääkseni alle 50%. Saksassa osuus oli 2021 n. 40% (hiili + kaasu + öljy) - joskin tuo oli poikkeusvuosi koronan osalta ja todennäköisesti etenkin hiilen osuus kasvaa reippaasti nyt kun ydinvoimaa on ajettu alas.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Vaikea ymmärtää kuka noista Tesloista innostuu. Sisällä ämpärimuovia ja halvalta näyttävää tekokuosia. Ei mitään premium fiilistä siinä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 222
Mitä tämä "pitkälti" oikein tarkoittaa? Espanjassa ja Italiassa fossiilisten osuus sähkön tuotannosta on käsittääkseni alle 50%. Saksassa osuus oli 2021 n. 40% (hiili + kaasu + öljy) - joskin tuo oli poikkeusvuosi koronan osalta ja todennäköisesti etenkin hiilen osuus kasvaa reippaasti nyt kun ydinvoimaa on ajettu alas.
"pitkälti" = suuren osan. Jos 50% sähköstä tuotetaan fossiilisilla niin ei ole kovin ympäristöystävällistä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 280
Viestejä
4 190 146
Jäsenet
70 718
Uusin jäsen
StriderX

Hinta.fi

Ylös Bottom