Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Älä käsitä väärin mutta tuo ei ole hot hatchiä nähnytkään, ainakaan ajettavuudeltaan ja 200hp painavassa sähkössä on todella vähän.
Tesla 3 hieman sumentanut todellisuutta?

Hieman päälle 7s 0-100km on varmasti tarpeeksi hyvä suorituskyky jotakuinkin kenelle tahansa arkiautoilijalle. Samoihin lukemiin päästääkseen tarvitsee polttispuolelta uusimman 2.0 litraisen koneen tai sitten päälle 2,0 litraisen koneen vanhemmasta kalustosta. Itsellä samalla tekniikalla varustettu Kona, eikä todellakaan ole tarvinnut jalkoihin jäädä myöskään motariohituksissa, vaikkei mistään tykistä olekaan kyse.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Kaikki on suhteellista. En ole omistanut Datsunia lukuunottamatta yhtään alle 200hp autoa sitten 2012 ja sitä ennenkin 2010 lähtien oli jo 180hp auto. Siitä vanhemmat olivatkin sitten ihan perus prutkuja 110-120hp teholuokassa. Kaikki kun on suhteellista ja mihin on tottunut. Omissa silmissä teho tuo turvaa, mukavuutta ja antaa optioita eikä tarkoita automaattisesti jatkuvaa perseilyä. Mitä 0-100kmh kiihdytyksiin tulee niin itseä ei se niin kiinnosta vaan enemmänkin se miten auto kulkee kun on jo liikkeellä. On se kiva välillä runtata kovaa paikoiltaankin kun on nelikko alla mutta vajaavetoisella varsin tyhjänpäiväistä auton kidutusta. Kyllä sitä liikenteen mukana pysyy motaria lukuunottamatta vaikka 50hp Datsunilla mutta ei se kovin mukavaa ole.

Tekniikka kehittyy ja hevosvoimaluvut kasvavat jatkuvasti kuten myös autojen paino. Vertailee sitten tehoja, 0-100kmh aikoja tai mitä nyt haluaakaan mutta suunta on aina ollut ylöspäin (paitsi saastelaitteiden tulo ensin 70-luvulla joihinkin autoihin ja 80-luvulla loppuihin autoista hidastaen tehojen nousua). Jos nyt miettisin ostavani uuden auton niin perus Polo/Fiesta kokoluokan autoissa oma ehdoton minimi olisi 150hp, 200hp se mukava, Focus/Golf kokoluokassa ehdottomasti 200hp, mielellään 250hp jne. Ja nuo siis polttiksissa jotka ovat kevyempiä kuin suurin osa sähköistä. Toki sitä tehoa voi olla liikaakin kuten esim nyt Teslassa eli kaasua ei liiemmin voi käyttää sekuntia paria pidempään tai ollaan laittomissa vieden osan huvista kun joudut kokoajan tuijottamaan mittaria jos hipaisetkaan kaasua. Muistaakseni Model 3:n chill modessa olisi noin 200hp ja ei se kyllä liikaa tehoa tarjoile ja tuntuu todella lussulta.

Edit: Lisähuomiona, nykyiset hot hatchit/pikkusportit ovat itsessään jo varsin rajuja. Alle 6s 0-100kmh on arkipäivää ja uusia alle 200hp hot hatchejä on käytännössä melkein mahdoton löytää (GT86 ja Subarin vastine ovat ainoat mitä tulee mieleen). Jos sähköön mennään ja paino nousee (jos ei nousisi niin tuo teho olisi ihan fine) niin tehoa on saatava enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Onpa harvinaisen koukkunokkaista porukkaa päättämässä kyllä teillä jos tuollaista hintoja pyydetään, kas kun ei erikseen joku viikkomaksu ja sitten vuosimaksukin vielä.
- 10 taloyhtiön hallitusten edustajat yhdessä Helsingin kaupungin kanssa tekevät kompromissejä
- yritys keksii liikeidean joka siirtää kaiken vastuun ja riskin asukkaalle

Onhan se perseestä, mutta vaihtoehto lienee ettei kukaan saisi ikinä päätöstä aikaiseksi. Lataus näyttää olevan käytössä lähinnä jollain varakkaammilla asukkailla joilla on XC60 / XC90 / Porsche, eli ei niin tarkkaa. Kyllä mäkin varmaan sen otan ihan vaan ettei tarvitse ravata kaupalla ellei työpaikalle tule latausmahdollisuutta (josta on kyllä puhuttu).
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
130
Miniltä löytyy myös sähkömalli, eikö tuo nyt ainakin aika lähelle vastaa "Hot hatchin" määritettä? Tehoa vähän alle 200hv ja painoakin "vain" n. 1400kg, lisäksi ajettavuuden hauskuudesta olen nähnyt tuota kehuttavan, vaikka varmasti tuokin paino tuntuu ja bensa-mallin John Cooper -versio vie tässä voiton. 0-100 ajoissa tuo nyt ei loista ja menee varmaan aika samaan kuin tuo Soul, mutta muuten osunee paremmin kriteereihin.

Itse ajanut saman konsernin samalla tekniikalla olevaa BMW i3-mallia ja kyllä tuo ainakin aika pirteältä tuntuu tehoihinsa nähden, vaikka isommissa nopeuksissa sitten tietynlaisen tehon vajavaisuuden huomaakin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Miniltä löytyy myös sähkömalli, eikö tuo nyt ainakin aika lähelle vastaa "Hot hatchin" määritettä? Tehoa vähän alle 200hv ja painoakin "vain" n. 1400kg, lisäksi ajettavuuden hauskuudesta olen nähnyt tuota kehuttavan, vaikka varmasti tuokin paino tuntuu ja bensa-mallin John Cooper -versio vie tässä voiton. 0-100 ajoissa tuo nyt ei loista ja menee varmaan aika samaan kuin tuo Soul, mutta muuten osunee paremmin kriteereihin.

Itse ajanut saman konsernin samalla tekniikalla olevaa BMW i3-mallia ja kyllä tuo ainakin aika pirteältä tuntuu tehoihinsa nähden, vaikka isommissa nopeuksissa sitten tietynlaisen tehon vajavaisuuden huomaakin.
Njaa no tuo alkaa olla jo hieman lähempänä oikeaa ajatusta. Toki, onko menty ajettavuudessa Cooper S suuntaan vai eko eko eko hipster suuntaan. Positiivista että edes joku merkki on tuonut moista markkinoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Honda e:ssä on 50:50 painojakauma, takaveto ja 0-100 8 s. Ei maailman nopein tykki, mutta ihan hauska pikkukippo ajella, kun kävin koeajolla. Harmittaa, kun Honda ei ole malliaan päivittänyt aikaa sitten tapahtuneen esittelyn jälkeen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Tesla 3 hieman sumentanut todellisuutta?

Hieman päälle 7s 0-100km on varmasti tarpeeksi hyvä suorituskyky jotakuinkin kenelle tahansa arkiautoilijalle. Samoihin lukemiin päästääkseen tarvitsee polttispuolelta uusimman 2.0 litraisen koneen tai sitten päälle 2,0 litraisen koneen vanhemmasta kalustosta. Itsellä samalla tekniikalla varustettu Kona, eikä todellakaan ole tarvinnut jalkoihin jäädä myöskään motariohituksissa, vaikkei mistään tykistä olekaan kyse.
Kävin tänään kokeilemassa Mersun EQE-sähkistä, jolla oli varusteineen hintaa yli 100 ke. Auto ei tuntunut kiihtyvän mihinkään, kun on tottunut ajamaan Teslalla, joka kiihtyy nollasta sataan alle neljään sekuntiin. Sitäkin edellinen auto toteutti kiihdytyksen noin kuudessa sekunnissa. EQE ei tarjonnut todellakaan mitään vau-fiilistä, joskin pidin penkeistä. Vahvistan, että parhaat ajofiilikset syntyvät näinä päivinä hieman vanhemmilla manuaalilaatikolla varustetuilla polttiksilla, eikä kiihtyvyydellä niinkään ole väliä. Datsun 100 A:n penkkejä kaipaan myös hieman.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Abc näköjään nostanut latauksen hintoja, monilla asemilla kWh hinta pompannut 0.25€->0.3€, mutta ei tosin kaikilla. Eli nyt hinnat vaihtelee paikan mukaan
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Kävin tänään kokeilemassa Mersun EQE-sähkistä, jolla oli varusteineen hintaa yli 100 ke. Auto ei tuntunut kiihtyvän mihinkään, kun on tottunut ajamaan Teslalla, joka kiihtyy nollasta sataan alle neljään sekuntiin. Sitäkin edellinen auto toteutti kiihdytyksen noin kuudessa sekunnissa. EQE ei tarjonnut todellakaan mitään vau-fiilistä, joskin pidin penkeistä. Vahvistan, että parhaat ajofiilikset syntyvät näinä päivinä hieman vanhemmilla manuaalilaatikolla varustetuilla polttiksilla, eikä kiihtyvyydellä niinkään ole väliä. Datsun 100 A:n penkkejä kaipaan myös hieman.
Hullu ukko :D. Ei kyllä meikäläisen kroppa liikaa huutele 100a:n penkkien perään :D. Toki itsellä se ettei meinaa mahtua koivet ratin ja polkimien väliin.

Mites paljon tuo tuo Mersu sanoo tehokseen? Mietin vain että mikä tekee nuo jäätävät erot kiihtyvyyksissä eri merkkien välillä. Ottaako Tesla vain niin paljon brutaalimmin/pienemmin turvarajoin ulos akusta ja moottoreista vai mistä on kyse.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Abc näköjään nostanut latauksen hintoja, monilla asemilla kWh hinta pompannut 0.25€->0.3€, mutta ei tosin kaikilla. Eli nyt hinnat vaihtelee paikan mukaan
Kappas vain. Kahdessa lähimmäisessä s-marketissa, jossa käynyt pikalatailemassa, noussu nyt 0,25 -> 0,27.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Mites paljon tuo tuo Mersu sanoo tehokseen? Mietin vain että mikä tekee nuo jäätävät erot kiihtyvyyksissä eri merkkien välillä. Ottaako Tesla vain niin paljon brutaalimmin/pienemmin turvarajoin ulos akusta ja moottoreista vai mistä on kyse.
Suunnitteluvalintoja. Ei e-sarjalaista osteta kiihtyvyyden takia, joten miksi siihen pistäisi paukkuja/kuluja. Teslalla on kiihtyvyys ja "erilainen" käyttöliittymä erottumistapoina/myyntivaltteina, kun perinteisissä premium-ominaisuuksissa on vähän hiljaisempaa.

e: Eiköhän mersulta kuitenkin tule vielä ulos sporttisempaakin mallia...
e2: Perusmalli näytti olevan 6 sekunnin pintaan 0-100, AMG ottaa puolet ajasta pois.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Suunnitteluvalintoja. Ei e-sarjalaista osteta kiihtyvyyden takia, joten miksi siihen pistäisi paukkuja/kuluja. Teslalla on kiihtyvyys ja "erilainen" käyttöliittymä erottumistapoina/myyntivaltteina, kun perinteisissä premium-ominaisuuksissa on vähän hiljaisempaa.
Tuon ymmärtää mutta toisaalta mitä "haittaa" tuosta olisi että annettaisiin kiihtyä rajummin vaikka jossain tietyssä modessa tms. Kuitenkin isokoneiset Mersut ovat myyneet tietyissä malleissa oikein nätisti eli kyllä sille tehollekin on kysyntää Mersun asiakaskunnassa. Mitä käyttöliittymään tulee niin jos on yhtään kuin Mersun hybridimaasturissa (ei ole se uusin vissiin koska pienehkö erillinen kosketusnäyttö) joka on todella kankean oloinen ja tökkivä. Juuri jouduin 30min sitten käyttämään moista että saatiin koukku ulos kun auton omistaja ei sitä löytänyt mistään ja ei jäänyt kyllä hyvä vaikutelma. Oli lopulta asetusten pikavalinnoissa ollut nimetön nappi jossa epämääräinen koukun kuva. Toivottavasti ovat saaneet edes nuo sulaviksi noissa sähkäreissä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Suunnitteluvalintoja. Ei e-sarjalaista osteta kiihtyvyyden takia, joten miksi siihen pistäisi paukkuja/kuluja. Teslalla on kiihtyvyys ja "erilainen" käyttöliittymä erottumistapoina/myyntivaltteina, kun perinteisissä premium-ominaisuuksissa on vähän hiljaisempaa.

e: Eiköhän mersulta kuitenkin tule vielä ulos sporttisempaakin mallia...
Lisäksi alusta, penkit, äänieristys yms vaikuttaa siihen miltä se kiihtyvyys tuntuu, näytti sekuntikello mitä tahansa. Kovalla alustalla, sporttipenkeillä ja huonolla äänieristyksellä kiihtyvyys tuntuu kovemmalta kuin autossa jossa kello pysähtyy samaan aikaan mutta penkit ovat mallia mukavat, äänieristys kunnossa ja alusta viritetty pehmeämmäksi.

Voin lyödä vetoa että M3:n (siis se oikea M3 Baijerista) 4 sek kiihtyvyys tuntuu kovemmalta kuin vastaava kiihtyvyys sähkärissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Tuon ymmärtää mutta toisaalta mitä "haittaa" tuosta olisi että annettaisiin kiihtyä rajummin vaikka jossain tietyssä modessa tms. Kuitenkin isokoneiset Mersut ovat myyneet tietyissä malleissa oikein nätisti eli kyllä sille tehollekin on kysyntää Mersun asiakaskunnassa.
Ei todennäköisesti onnistu samalla voimansiirrolla. Jos vaikka maksaa 5 k€ se järeämpi voimansiirto, niin EQE asiakas ihan varmasti sen kiihtyvyyden sijaan arvostaa enemmän sitä, että 5 k€ on käytetty muuhun laadunparannukseen. Eikä tuo 6 sekunnin pintaan varsinaisesti hidas ole...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Ei todennäköisesti onnistu samalla voimansiirrolla. Jos vaikka maksaa 5 k€ se järeämpi voimansiirto, niin EQE asiakas ihan varmasti sen kiihtyvyyden sijaan arvostaa enemmän sitä, että 5 k€ on käytetty muuhun laadunparannukseen.
Juu en tosiaan tiedä ja siksi kysyin kun mietitytti syntyykö ero softalla, suunnitteluvalinnoilla, turvarajoilla (jätetään varuiksi enemmän reserviin kestävyyden parantamiseksi) vai ihan raudan rajoitteilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
No tuohon vastaus löytynee vain taholta, joka sitä ei firman ulkopuolelle luovuta. Toki varmaan kysyttäessä korostavat laatua. Pidemmän päälle ehkä alkaa löytymään autonörttejä, jotka purkaa komponenttitasolle noiden rakenteet ja katsoo mihin palikat pystyisivät vs. mitä annetaan ulos. Varmaan ne kaikkia noita painottaa valinnoissa, vähän riippuen mitä palikkaa on tarjollakin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ja sitten se perusasia joka unohtuu monelta eli kun puhutaan alle 5s 0-100 kiihtyvyydestä niin se on täysin yhdentekevää 99,99% ostajista onko kiihtyvyys 4.9 vai 4 sekuntia.
Totta, vaikka olisi isompi ero, enemmän on merkitystä sillä kokemuksella, jossa taasen voi arvostukset mennä kovasti ristiin eri kuskien välillä.

Ja tietenkin se maksuhalukkuus. Vähentynyt tarve Prius kokemuksen omaaville kiihtyvyyden esittely.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
455
Tässäkin varmaan koitettiin sitä takavetoista EQE 350:stä, jonka tehot on joku 290 hv. Onhan siellä mallistossa myös AMG 53, jos nopeutta haluaa. Toki ei malliston lippulaivakaan EQS AMG 53 kiihdy kuin joku 3,8 s 0-100 (launch startilla ja dynamic-paketilla 3,4 s). Jos siis auton hyvyyden ja haluttavuutta määrittää se kiihtyykö saman kuin muovinen S Model Plaid, jää aika paljon automaailmassa kokematta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Ja sitten se perusasia joka unohtuu monelta eli kun puhutaan alle 5s 0-100 kiihtyvyydestä niin se on täysin yhdentekevää 99,99% ostajista onko kiihtyvyys 4.9 vai 4 sekuntia.
Kun mennään alle 5s tai normi normi autoissa alle 6s kiihtyvyyden niin erot kyllä ovat tuntee ja nuo pieniltä tuntuvat erot voivat olla todella brutaaleja riippuen siitä miten nuo numerot on saavutettu (optimaalinen viivalta irtoaminen vai lyödäänkö teho sitten mukaan täysin kun auto on jo hiukan liikkeellä ja sitten revitäänkin penkkiin) ja erot tuntee mutta onko sillä väliä, ei ellei kyse ole oikeasti urheiluautosta. Se yllättää miten paljon tuo puoli sekunttiakin nopeampi 0-100kmh voi tuntua kiihtyvyydessä (ainakin polttiksessa). Vaan eipä sillä, en ole tuota reilua kolmen sekunnin 0-100kmh kiihtyvyyttä ole pitänyt huonona asiana. Tuli ns bonuksena muiden Performance mallin tuomien muutosten mukana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
Tesla 3 hieman sumentanut todellisuutta?

Hieman päälle 7s 0-100km on varmasti tarpeeksi hyvä suorituskyky jotakuinkin kenelle tahansa arkiautoilijalle. Samoihin lukemiin päästääkseen tarvitsee polttispuolelta uusimman 2.0 litraisen koneen tai sitten päälle 2,0 litraisen koneen vanhemmasta kalustosta. Itsellä samalla tekniikalla varustettu Kona, eikä todellakaan ole tarvinnut jalkoihin jäädä myöskään motariohituksissa, vaikkei mistään tykistä olekaan kyse.
Tuo että joku aika on varmasti tarpeeksi hyvä tai että varmasti ihan riittävä määrä hevosia on tämä ja tuo ei tarkoita sitä, että auto on hot hatch. Hot hatch-luokkaan kuuluu mallia GTI autot ja autot jotka on malliston urheilullisimmat tai muuten vaan teho-paino-suhteeltaan hauskat ajettavat kuten vaikka MX-5 tai toyota GT-86. Se on täysin eri asia mikä on riittävä määrä kullekin henkilölle, mutta kyllä kaikki yli 6 sekuntia 0-100 melkein voidaan rajata tuon luokituksen ulkopuolelle. Poikkeuksena vaikka nuo edellä mainitsemani mallit jotka taas ovat muuten todella "ajajan autoja".
Kun mennään alle 5s tai normi normi autoissa alle 6s kiihtyvyyden niin erot kyllä ovat tuntee ja nuo pieniltä tuntuvat erot voivat olla todella brutaaleja riippuen siitä miten nuo numerot on saavutettu (optimaalinen viivalta irtoaminen vai lyödäänkö teho sitten mukaan täysin kun auto on jo hiukan liikkeellä ja sitten revitäänkin penkkiin) ja erot tuntee mutta onko sillä väliä, ei ellei kyse ole oikeasti urheiluautosta. Se yllättää miten paljon tuo puoli sekunttiakin nopeampi 0-100kmh voi tuntua kiihtyvyydessä (ainakin polttiksessa). Vaan eipä sillä, en ole tuota reilua kolmen sekunnin 0-100kmh kiihtyvyyttä ole pitänyt huonona asiana. Tuli ns bonuksena muiden Performance mallin tuomien muutosten mukana.
Viimeisen kuukauden aikana on päässyt kokemaan kaikkea noin 3 sekunnista eteenpäin 0-100 kiihtyvyyden suhteen. Väkivaltaisimpana E63S AMG joka noin 700HPn avulla kiihtyi melko sukkelaan. Samoin M5 ja Audi RS4 kiihtyvät ihan hyvin, mutta kyllä sen eron silti huomaa ja nuo kaikki ovat täysin erilaisia autoja. Mielenkiintoista kyllä kokemuksen perusteella minä valitsisin RS4 näistä kaikista, vaikka sen kiihtyvyys on näistä hitain.

Tästä päästään hyvin siihen, että paperilla auto voi olla vaikka minkälainen, mutta kokeilemalla selviää todellisuus.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
222
Kauneus on katsojan silmässä, mutta tämän auton ulkonäöstä en löydä mitään mikä miellyttäisi silmää, mutta menisi varmasti täällä Suomessa hyvin kaupaksi, jos siitä löytyisi polttomoottori ja auton perässä lukisi Qashqai.
Menee hyvin Suomessakin kaupaksi kun sitä aletaan kutsua Nissan arjalaiseksi. Tossa videossa siis kertoo että Saksassa ne lausuu arjalaisen samalla tavalla kun ton nimi.

Näin muuten livenä MB EQS niin näytti kyllä tosi hienolta. Eiks se oo saanu jotain kritiikkiä ulkonäöstään myös ettei näytä yhtä hyvältä kun polttomoottori meset.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 027
En ymmärrä miksi täällä jatkuvasti verrataan Teslaa, tai miksei jonkun muunkin valmistajan autoa toisiinsa ja puhutaan pelkästään kiihtyvyydestä, autoissa on kuitenkin se miljoona muutakin ominaisuutta joita voisi vertailla?
Esimerkiksi Mersun ja Teslan vertaaminen pelkästään kiihtyvyydellä on idiotismia. Mersu on kuitenkin oikea auto joka kestää konepesun, sisällä on kohtuullinen melutaso, koko sisusta ei ole ämpärimuovia, maalipintakin pysyy ehjänä vähintään takuuajan ja valmistajalla on toimiva huolto jne.
Jokainen kuluttaja voi ostaa itselleen sopivimman auton ja on hyvä että löytyy vaihtoehtoja.
Tulee mieleen sivusta seuraamani keskustelu parin vuoden takaa kun mökkinaapurit riitelivät kumpi vene on parempi, Buster L (alumiininen, pulpettiohjattava ns.hyötykäyttövene) vai Vator 15 (lasikuituinen, kevyt ja nopea ns.tuulilasivene jolla et voi kuljettaa edes 3 metrin lankkua). Toinen kalastaa 8kk vuodesta kaikissa keleissä ja kuskaa roipetta saareen, toinen ajaa mökille autolla ja veneilee vain kesäkuukausina (jos sää sallii). Toiselle Buster on varmaan parempi ja toinen voi ajaa vaikka millä lelulla, turha niitä on kuitenkaan sen enempää verrata koska suuniteltu käyttötarkoitus on niin erilainen...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
En ymmärrä miksi täällä jatkuvasti verrataan Teslaa, tai miksei jonkun muunkin valmistajan autoa toisiinsa ja puhutaan pelkästään kiihtyvyydestä, autoissa on kuitenkin se miljoona muutakin ominaisuutta joita voisi vertailla?
Esimerkiksi Mersun ja Teslan vertaaminen pelkästään kiihtyvyydellä on idiotismia. Mersu on kuitenkin oikea auto joka kestää konepesun, sisällä on kohtuullinen melutaso, koko sisusta ei ole ämpärimuovia, maalipintakin pysyy ehjänä vähintään takuuajan ja valmistajalla on toimiva huolto jne.
Jokainen kuluttaja voi ostaa itselleen sopivimman auton ja on hyvä että löytyy vaihtoehtoja.
Tulee mieleen sivusta seuraamani keskustelu parin vuoden takaa kun mökkinaapurit riitelivät kumpi vene on parempi, Buster L (alumiininen, pulpettiohjattava ns.hyötykäyttövene) vai Vator 15 (lasikuituinen, kevyt ja nopea ns.tuulilasivene jolla et voi kuljettaa edes 3 metrin lankkua). Toinen kalastaa 8kk vuodesta kaikissa keleissä ja kuskaa roipetta saareen, toinen ajaa mökille autolla ja veneilee vain kesäkuukausina (jos sää sallii). Toiselle Buster on varmaan parempi ja toinen voi ajaa vaikka millä lelulla, turha niitä on kuitenkaan sen enempää verrata koska suuniteltu käyttötarkoitus on niin erilainen...
Tämä. Sopiva auto kullekin. Itselle taas tuo Mersu ei edusta laatua tai mukavuutta (faijan mersujen paskoontumisia ja outouksia seurannut läheltä niin varmaan paska maku siitä) mutta kunnioitan jos joku priorisoi sen tehon ja muiden ominaisuuksien edelle. Ärsyttävintä tällä hetkellä on ettei kaikkien luokkien aitoja sähköautoja (suunniteltu sähkölle alusta lähtien) ole olemassa tai saatavilla. Juurikin hot hatchit, urheilumallit, oikeasti toimivat isot farmarit (okei noita nyt on vähemmän ja vähemmän polttiksissakin), avomallit jne jne. Juu tyhmähän se valmistaja olisi jos myisi huonommin rahaa tuovaa tuotetta mutta ei se poista ärsyttävää aukkoa. Tehokkaan polttiksen osto ei kannata vaikka olisi saatavilla ja niillä ominaisuuksilla mitä haluat ja sähköistä versiota tai edes hybridiä et saa joten olet tavallaan loukossa. Siksi tuo omakin Teslan lihoiksi laitto päätyi niin outoon suuntaan kuin museoautoon. Ainoa keino minkä keksin sijoittaa rahat "fiksusti" eli arvo ei romahda, on hauska ja ei hajota pankkia vaikka suhaileekin sinne ja tänne koska muut kustannukset ovat niin pienet.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Tulee mieleen, että nuo sähköautojen äärimmäiset kiihtyvyydet on vain haitaksi kun lähdetään helposti kokeilemaan liikenteeseen. Radalla saa leikkiä toki, mutta ei liikenteessä!
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Tulee mieleen, että nuo sähköautojen äärimmäiset kiihtyvyydet on vain haitaksi kun lähdetään helposti kokeilemaan liikenteeseen. Radalla saa leikkiä toki, mutta ei liikenteessä!
Jos ei ole tottunut niin ehdottomasti. Faija halusi ensimmäistä kertaa ajaa meikäläisen Teslalla ennen kuin auto lähtee huomenna eteenpäin ja lenkin aikana jouduin jatkuvasti muistuttamaan nopeusrajoituksista koska vauhti vain kiihtyi niin huomaamattomasti kuskille joka ei ole moista ajanut ja tehokkain auto mitä on ajanut on ollut MK2 ralli Escort. Ajelee itse E-mersulla ja nyt lainassa joku Mersun katumaasturi hybridi ja kuulema niin hankala hallita nopeutta kun ei moottoriääniä. Ei se ole ongelma että menettäisi hallinnan tai että kiihdyttäisi puskaan vaan ihan rehdisti se hyvin nopeasti nouseva luku nopeusmittarissa. En tiedä, hankala juttu koska itse muistelee junnuaikoja niin juu tuli perseiltyä mutta ei sitä ketään vaarannettu mutta toisaalta autojen tehotkin olivat ihan eri luokkaa. Omalla tavallaan esim joku prätkäkortin tyyppinen tehoon/tehopainoon/kuskin kokemukseen tms perustuva korttiluokka joka vaatisi lisätunteja tms. voisi olla jees mutta toisaalta tuo menisi taas niin helvetin paapomiseksi suurimmalle osalle jotka yrittävän ajaa järkevästi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
En tiedä mitä muut ajattelevat, mutta mielestäni aika sopivia kiihtyvyyksiä nykyaikaisille hinnat alkaen sähköautoillekin lupaillaan liikenteen mukana ajeluun. Ainoa vaatimattomalla kiihtyvyydellä mikä tulee uusista mieleen on Dacia Spring, joka tosin onkin täysin kaupunkiin tarkoitettu kulkupeli.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
En tiedä mitä muut ajattelevat, mutta mielestäni aika sopivia kiihtyvyyksiä nykyaikaisille hinnat alkaen sähköautoillekin lupaillaan liikenteen mukana ajeluun. Ainoa vaatimattomalla kiihtyvyydellä mikä tulee uusista mieleen on Dacia Spring, joka tosin onkin täysin kaupunkiin tarkoitettu kulkupeli.
AIka mahdoton se on nykyään ostaa autoa jolla EI pärjäisi liikenteessä mutta on erittäin helppo ostaa auto jolla pitää osata ajaa liikenteessä ja mikä vituttaa ajaa liikenteessä. Liian vähän tehoa=pitää osata ennakoida, lukea liikennettä, uskaltaa käyttää jokaista hepoa mitä autosta löytyy. Samalla tietenkin kiroillen stop&go liikenteen ärsyttävyyttä koska joutuu kokoajan vaihtamaan vaihteita että on se vähäinenkin vääntö käytössä ja moottori tehoalueella eikä se silti liiku mihinkään. Jotenkin itseä on aina ihmetyttänyt tuo joillakin oleva mielikuva ettei kaupunkiauto tarvitse tehoa/vääntöä. Tuo on yksi iso iso asia missä sähköauto tulee muuttamaan asioita paljon parempaan. Yhtäkkiä se perus hinnat alkaen pikkukippo saattaakin omata tarpeeksi vääntöä jota voi käyttää helposti ja kuskia ei vituta+pystyy keskittymään paremmin liikenteeseen.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Jos ei ole tottunut niin ehdottomasti. Faija halusi ensimmäistä kertaa ajaa meikäläisen Teslalla ennen kuin auto lähtee huomenna eteenpäin ja lenkin aikana jouduin jatkuvasti muistuttamaan nopeusrajoituksista koska vauhti vain kiihtyi niin huomaamattomasti kuskille joka ei ole moista ajanut ja tehokkain auto mitä on ajanut on ollut MK2 ralli Escort. Ajelee itse E-mersulla ja nyt lainassa joku Mersun katumaasturi hybridi ja kuulema niin hankala hallita nopeutta kun ei moottoriääniä. Ei se ole ongelma että menettäisi hallinnan tai että kiihdyttäisi puskaan vaan ihan rehdisti se hyvin nopeasti nouseva luku nopeusmittarissa. En tiedä, hankala juttu koska itse muistelee junnuaikoja niin juu tuli perseiltyä mutta ei sitä ketään vaarannettu mutta toisaalta autojen tehotkin olivat ihan eri luokkaa. Omalla tavallaan esim joku prätkäkortin tyyppinen tehoon/tehopainoon/kuskin kokemukseen tms perustuva korttiluokka joka vaatisi lisätunteja tms. voisi olla jees mutta toisaalta tuo menisi taas niin helvetin paapomiseksi suurimmalle osalle jotka yrittävän ajaa järkevästi.
Itse kokeilin kerran vuosia sitten ajaa Model S:llä en nyt muista mikä versio oli, mutta se vähän pelotti, joten jäi ajo tosi lyhyeksi. Olen tottunut tavanomaisilla tehoilla oleviin autoihin tai moni varmasti sanoisi tehottomiin autoihin. Kyllä se varmasti on tottumiskysymys tuo tehojen hallinta.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
75
Lisäksi alusta, penkit, äänieristys yms vaikuttaa siihen miltä se kiihtyvyys tuntuu, näytti sekuntikello mitä tahansa. Kovalla alustalla, sporttipenkeillä ja huonolla äänieristyksellä kiihtyvyys tuntuu kovemmalta kuin autossa jossa kello pysähtyy samaan aikaan mutta penkit ovat mallia mukavat, äänieristys kunnossa ja alusta viritetty pehmeämmäksi.

Voin lyödä vetoa että M3:n (siis se oikea M3 Baijerista) 4 sek kiihtyvyys tuntuu kovemmalta kuin vastaava kiihtyvyys sähkärissä.
Miksi se tuntuisi? Sähköautossa se tuntuu nimenomaan kovemmin, koska vääntömomentti on heti. T. Oikeassa ja Teslan M3 ollut. Hieno auto toki se bemari on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
En tiedä mitä muut ajattelevat, mutta mielestäni aika sopivia kiihtyvyyksiä nykyaikaisille hinnat alkaen sähköautoillekin lupaillaan liikenteen mukana ajeluun. Ainoa vaatimattomalla kiihtyvyydellä mikä tulee uusista mieleen on Dacia Spring, joka tosin onkin täysin kaupunkiin tarkoitettu kulkupeli.
Jos auto on vain väline päästä paikasta toiseen ja olla aiheuttamatta mitään tunteita niin olet oikeassa. Autosta/autoilusta on myös mahdollista nauttia ja joidenkin mielestä, kuten minunkin mielestä ajelen mieluummin autolla suupielet virneessä. Kyllä nopeallakin autolla voi ajaa niinkuin liikenteessä kuuluu. Eniten harmia on minun ajojen aikana tullut kuljettajista joille ei riitä liittymisrampin mitta kiihdyttämään moottoritielle liityttäessä. Toki tämä on enemmän kuljettajan virhe kuin auton tehojen puute, mutta tämä saattaa joskus myös vähentyä kun sähköautot tuppaavat kiihtymään melko eleettömästi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Itse kokeilin kerran vuosia sitten ajaa Model S:llä en nyt muista mikä versio oli, mutta se vähän pelotti, joten jäi ajo tosi lyhyeksi. Olen tottunut tavanomaisilla tehoilla oleviin autoihin tai moni varmasti sanoisi tehottomiin autoihin. Kyllä se varmasti on tottumiskysymys tuo tehojen hallinta.
Ehdottomasti. Ihan yhtälailla kuin nopea ohjaus tai uuden auton outo kytkin tms tms. Vaatii toisilla minuutin, toisilla pari päivää ja toisilla vähän kauemmin totuttelu/oppiminen mutta asioihin tottuu yleensä pääasiassa hyvin nopeasti. Jo tuossa tämänpäiväisellä 30km lenkillä huomasi omasta faijasta että alkoi pelon sijaan nauttimaan. Jalka hakeutui kaasulle luontevasti, liikenteen vaatimalla tavalla, ohitus suoritettiin ripeästi ilman turhaa säätöä ja nopea ohjauskaan ei haitannut enää ja pysyttiin kaistan keskellä.

Mitä tuohon kiihtyvyyden tuntemiseen tulee niin polttis vs sähkö se fiilis on ihan eri. Toinen on brutaalia fysiikkaa, ensin olet tässä, sitten tuolla ja toinen lisää siihen törkeän määrän draamaa äänillään. Olen niin monesti saanut muijalle vahingossa purjot suuhun kiihdyttämällä puolikaasulla ja muija on ollut aiemminkin nopeiden autojen kyydissä eikä kuulema ole ollut ongelmaa. Sähkö kun ei sitä audiopuolta anna referenssiksi niin kroppa menee sekaisin. Voisin melkein sanoa että jos pitäisi verrata kahta samoihin lukuihin pääsevää autoa ilman että tiedän lukuja niin valitsisin aina polttomoottorin koska tuo äänen tuoma lisä-ärsyke saa sen tuntumaan hurjemmalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Kävin tänään kokeilemassa Mersun EQE-sähkistä, jolla oli varusteineen hintaa yli 100 ke. Auto ei tuntunut kiihtyvän mihinkään, kun on tottunut ajamaan Teslalla, joka kiihtyy nollasta sataan alle neljään sekuntiin. Sitäkin edellinen auto toteutti kiihdytyksen noin kuudessa sekunnissa. EQE ei tarjonnut todellakaan mitään vau-fiilistä, joskin pidin penkeistä. Vahvistan, että parhaat ajofiilikset syntyvät näinä päivinä hieman vanhemmilla manuaalilaatikolla varustetuilla polttiksilla, eikä kiihtyvyydellä niinkään ole väliä. Datsun 100 A:n penkkejä kaipaan myös hieman.
Minkä EQE Mersun testiajoit?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kun mennään alle 5s tai normi normi autoissa alle 6s kiihtyvyyden niin erot kyllä ovat tuntee ja nuo pieniltä tuntuvat erot voivat olla todella brutaaleja riippuen siitä miten nuo numerot on saavutettu (optimaalinen viivalta irtoaminen vai lyödäänkö teho sitten mukaan täysin kun auto on jo hiukan liikkeellä ja sitten revitäänkin penkkiin) ja erot tuntee mutta onko sillä väliä, ei ellei kyse ole oikeasti urheiluautosta. Se yllättää miten paljon tuo puoli sekunttiakin nopeampi 0-100kmh voi tuntua kiihtyvyydessä (ainakin polttiksessa). Vaan eipä sillä, en ole tuota reilua kolmen sekunnin 0-100kmh kiihtyvyyttä ole pitänyt huonona asiana. Tuli ns bonuksena muiden Performance mallin tuomien muutosten mukana.
Johtuu siitä, että mitä nopeammin auto kiihtyy, sitä enemmän lisää tehoa vaaditaan samansuuruisen kiihtyvyyden nopeutuksen saavuttamiseksi. 8->6 sekuntia on 25 %, 4->3,5 s on myös 25 %. Kiihtyvyyksien lisäys näissä molemmissa on n. 1 m/s^2.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Johtuu siitä, että mitä nopeammin auto kiihtyy, sitä enemmän lisää tehoa vaaditaan samansuuruisen kiihtyvyyden nopeutuksen saavuttamiseksi. 8->6 sekuntia on 25 %, 4->3,5 s on myös 25 %. Kiihtyvyyksien lisäys näissä molemmissa on n. 1 m/s^2.
Jep. Jotain tuollaista muistelinkin lukion fysiikasta :D.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Kun vaihdoin Volvon V60 DRIVen (ihan max 85kW joskus ollut, anteeksi hermoilijoille paskasti lainattu mallimerkintä) tuohon sähköponiin (Mach e AWD SR, 198kW), niin onhan nuo ihan eri maailmasta. Joutuu ohituksissa vähän katsomaan ettei nopeus karkaa, kun sisämelu on about samalla tasolla 100-160km/h nopeuksilla. kiihdytyskaistan päähän saa helposti sen 150km/h vauhtia samassa paikkaa missä Volvolla piiskaten sai juuri sen 110km/h.

Onhan nuo autot toki ihan hieman eri hintaluokissakin, vaikka Volvossa alkoi olla niin paljon laittoa, ettei tuo Mach e nyt niin paljon kalliimmaksi tule.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Jos auto on vain väline päästä paikasta toiseen ja olla aiheuttamatta mitään tunteita niin olet oikeassa. Autosta/autoilusta on myös mahdollista nauttia ja joidenkin mielestä, kuten minunkin mielestä ajelen mieluummin autolla suupielet virneessä.
Tässä ehkä tiettyä leipääntymistä havaittavissa meikäläisellä, autolla kuin autolla tulee pakolliset työajot hoidettua. Omaksi autoksi nyt toki tulee ensimmäinen sähköauto ja siitä olen jopa hieman innoissani :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Takavetoinen 350+. Kysyin kolmisatasesta tarjousta, mutta vaikutti siltä, että hinta ei taida juurikaan tippua.
Itse olisin kärkkymässä EQE350 4maticia, mutta suivaannuttaa pahasti että tuo neliveto syö rangea niin pahasti.

Toinen hidastava tekijä on se, että Sveitsin MB ei suostu myymään kyseistä mallia - se on joko 43 AMG tai 350+ takapotkuna, joista kumpikaan ei varsinaisesti kiinnosta.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Tippuiko tuossa 350+ mallissa enemmän vai kysyitkö siitä tarjousta?
En kysynyt, enkä ehtinyt juurikaan rupattelemaan myyjän kanssa. Jotain se kuitenkin sanoi toimitusajoista, eli "lupaili" jotain versiota jopa tälle vuodelle ja toista keväälle, mutta nyt en muista puhuiko neli- vai takavedosta. Takaveto melko perusvarusteilla kiinnostaisi hieman. Ajatuksena siis mahdollisimman pieni kulutus, mutta kuitenkin käyttöauto pitkäksi aikaa. Hyvä akkutakuu tässä ainakin oli. Jättäisin esim. Hudin jo sillä perusteella pois, että se ei tuntunut pelaavan aurinkolasien kanssa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 027
Kun vaihdoin Volvon V60 edriven (ihan max 85kW joskus ollut) tuohon sähköponiin (Mach e AWD SR, 198kW), niin onhan nuo ihan eri maailmasta. Joutuu ohituksissa vähän katsomaan ettei nopeus karkaa, kun sisämelu on about samalla tasolla 100-160km/h nopeuksilla. kiihdytyskaistan päähän saa helposti sen 150km/h vauhtia samassa paikkaa missä Volvolla piiskaten sai juuri sen 110km/h.

Onhan nuo autot toki ihan hieman eri hintaluokissakin, vaikka Volvossa alkoi olla niin paljon laittoa, ettei tuo Mach e nyt niin paljon kalliimmaksi tule.
Volvo V60 erdive 85kW? Kyseessä on varmaan ollut Volvo V60 drive-e? Siinä on 1.6 litrainen diesel moottori. Vertaat sitten sitä Mach e awd malliin jossa tehoa on 198kW? Jos ei edes tiedä millä ajaa ja mihin vertaa niin miksi keskustella? Taas mennään ympyrää ja keskustelu ei etene.
Voin antaa oman panokseni tähän keskusteluun. Lusin suoralla 600 kuutioinen Yamahan moottoripyörä kulkee kovempaa kuin 1.6 litrainen Toyota Corolla, molemmat vuosimallia 2002 ja henkilökohtaisesti testattu. En vaan tiedä mitä lisäarvoa tämä fakta antaa keskusteluun...
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Volvo V60 erdive 85kW? Kyseessä on varmaan ollut Volvo V60 drive-e? Siinä on 1.6 litrainen diesel moottori. Vertaat sitten sitä Mach e awd malliin jossa tehoa on 198kW? Jos ei edes tiedä millä ajaa ja mihin vertaa niin miksi keskustella? Taas mennään ympyrää ja keskustelu ei etene.
No onhan tuossa lainaamassasi kommentissa nyt paljon enemmän asiaa kuin eräiden karvanoppa-amisjanttereiden vääntämisessä sekunnin kymmenyksien eroissa kiihtyvyydessä jne.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Off-topic:

Voi vaikkapa laskea montako kertaa sivulla mainitaan joko "kippo" tai "hot hatch"
2 ja 4 kertaa. Molemmista yksi sinun viestissäsi.

Miksi ylipäänsä pitää tehdä ongelmaa keskustelusta jossa käydään läpi sähköautoja ei välttämättä keskiverto a-b autoilijan näkökulmasta? Ei se ole muilta pois että meitä joitain ihmisiä kiinnostaa se mitä sähkö tarjoaa/ei tarjoa sporttisempien autojen puolelle.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
2 ja 4 kertaa. Molemmista yksi sinun viestissäsi.

Miksi ylipäänsä pitää tehdä ongelmaa keskustelusta jossa käydään läpi sähköautoja ei välttämättä keskiverto a-b autoilijan näkökulmasta? Ei se ole muilta pois että meitä joitain ihmisiä kiinnostaa se mitä sähkö tarjoaa/ei tarjoa sporttisempien autojen puolelle.
Olisi pitänyt lisätä hymiöitä tuohon, en tarkoittanut mitään pahaa tuolla, kävi vain käsittämättömästi huvittamaan nuo termit
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Olisi pitänyt lisätä hymiöitä tuohon, en tarkoittanut mitään pahaa tuolla, kävi vain käsittämättömästi huvittamaan nuo termit
Ah, pahoittelut. Joillakin kun tuntuu olevan kovin kova ongelma sen kanssa jos joku haluaa tehokkaammalta sähköautolta muutakin kuin ajaa kovaa suoralla tai ylipäänsä mitä tahansa muuta kuin hiljaisuutta ja mukavuutta niin samantien pisti silmään.

EDIT: Enpä ole muuten edes miettinyt, mikä on edes hot hatch suomeksi :D. Kuuma kontti/luukku ei oikein toimi.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Itse odotan tulevassa sähköautoilussa ehkä eniten auton hiljaisuutta ja auton sisätilojen lämmityksen käyttöä puhelinsovelluksesta kotisohvalta (monille tuttua Webastosta, mutta itsellä ei ole tuollaista mahdollisuutta ennen omassa autossa ollut).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 445
Viestejä
4 162 092
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom