Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Sitä en ymmärrä, miksi tuo esilämmitys pitää toteuttaa jollain "navigoidessa laturille" tyylillä. Eikös teslakin osaa sen vain superchargereille navigoidessa ja muilla latureilla ladataan sitten kylmää?
Just kommentoin samaa. Muistikuvani oli että parissa joko olemassaolevassa tai tulevassa sähköautossa olisi myös manuaalinen esilämmitys, mutta en muista missä...

Joskus liika pakotettu automatisointi on vain... liikaa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Sitä en ymmärrä, miksi tuo esilämmitys pitää toteuttaa jollain "navigoidessa laturille" tyylillä. Eikös teslakin osaa sen vain superchargereille navigoidessa ja muilla latureilla ladataan sitten kylmää?
Nissan Ariyaan tulee nappi, jota painamalla lähtee akun esilämmitys päälle.
Käsittääkseni Teslassa toimii nykyään akun esilämmitys navigoitaessa myös joillekin muille latureille kuin Superchargereille. Joku Teslan omistajista voinee vielä vahvistaa tämän.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Täytyisi saada lisää latausmahdollisuuksia työpaikkojen yhteyteen, helpottaisi monessakin mielessä sähköautoiluun siirtymistä. Vielä kun saataisiin 22 kWh latauspisteitä kadunvarsiparkkeihin. Tuolla saisi 11 kWh laturilla varustetun auton käytännössä aina täyteen työpäivän aikana riippumatta minkä kokoinen akku autossa on.
Pelkkä 1x8A latauskin on varmaan useimmille ihan ok, jos edes sillä teholla saa ladattua työpäivän aikana niin kivasti ehtii tuoda lisälatausta akkuun, vaikka sillä ei pisimpiä työmatka-ajoja kokonaan voikaan kuitata.

Ajelen 120km (2x60km) työmatka-ajoja päivässä ja päälle muitakin ajoja, ja mulle riittää se että saan edes jollain 1x8A tai 1x10A latailtua töissä (en oikeasti tarvitsisi edes sitä, kyllä mä helposti pääsen töihin ja kotiin yhdellä latauksella, vievät työmatkat yhteensä ehkä 40-50% akun latauksesta; 52kWh akku). 11kW lataus alkaisi olla jo vähän liioittelua, varsinkin kun latailijoita alkaa olla useampia (pitääkö heille kaikille järjestää oma 11kW laturi, vai käyvätkö he työpäivän aikana vaihtelemassa piuhaa ja siirtelemässä autoja kesken työpäivän, jotta kaikki saavat ladattua 11kW laturista)?

Mieluummin vaikka kolme 1x16A latauspaikkaa, kuin yksi 11kW (3x16A).

Oma työnantaja toi esille myös sen ettei tarkoituksena suinkaan ole se että sähköautoilijat tulevat tarkoituksella akku tyhjänä töihin latailemaan ilmaista sähköä akku täyteen (siksi ei olla hommaamassa mitään 11kW latureita työpaikalle). Lähinnä noilla latauspaikoilla on se tarkoitus että saa latausta sen verran että pääsee turvallisesti takaisin kotiin, tai edes lähimmälle pikalatausasemalle. Mielestäni tuo on ihan ok perustelu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Minusta tuo koko akun esilämmitys on ihan ylihypetetty juttu. Ei se normaalissa käytössä ole mikään iso dealbreaker, jos se kuitenkin jollain järkevällä vauhdilla lataa. Lataustarvekin vaihtelee niin paljon, monesti itsellä olisi esim. tarve saada pikkuisen lisää lähes täyteen akkuun, että pääsee paikkaan x, jonka lähellä saapumissuunnassa ei ole sopivaa pikalaturia. Siinä ei paljon coldgate enää tunnu…
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Pelkkä 1x8A latauskin on varmaan useimmille ihan ok, jos edes sillä teholla saa ladattua työpäivän aikana niin kivasti ehtii tuoda lisälatausta akkuun, vaikka sillä ei pisimpiä työmatka-ajoja kokonaan voikaan kuitata.

Ajelen 120km (2x60km) työmatka-ajoja päivässä ja päälle muitakin ajoja, ja mulle riittää se että saan edes jollain 1x8A tai 1x10A latailtua töissä. 11kW lataus alkaisi olla jo vähän liioittelua, varsinkin kun latailijoita alkaa olla useampia (pitääkö heille kaikille järjestää oma 11kW laturi, vai käyvätkö he työpäivän aikana vaihtelemassa piuhaa ja siirtelemässä autoja kesken työpäivän, jotta kaikki saavat ladattua 11kW laturista)?

Mieluummin vaikka kolme 1x16A latauspaikkaa, kuin yksi 11kW (3x16A).

Oma työnantaja toi esille myös sen ettei tarkoituksena suinkaan ole se että sähköautoilijat tulevat tarkoituksella akku tyhjänä töihin latailemaan ilmaista sähköä akku täyteen (siksi ei olla hommaamassa mitään 11kW latureita työpaikalle). Lähinnä noilla latauspaikoilla on se tarkoitus että saa latausta sen verran että pääsee turvallisesti takaisin kotiin, tai edes lähimmälle pikalatausasemalle. Mielestäni tuo on ihan ok perustelu.
Ihan hyviä pointteja! Tuolla 11 kWh latausmahdollisuudella ajattelin niitä, jotka tulevat kauempaa töihin. Tosin lienee hankala/mahdoton toteuttaa käytännössä tasapuolisesti. Kadunvarsipysäköintiin silti mielestäni olisi paikallaan 22 kWh latauspisteiden lisääminen. Tosin kuka maksaa valtio, kunnat, EU?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Minusta tuo koko akun esilämmitys on ihan ylihypetetty juttu. Ei se normaalissa käytössä ole mikään iso dealbreaker, jos se kuitenkin jollain järkevällä vauhdilla lataa. Lataustarvekin vaihtelee niin paljon, monesti itsellä olisi esim. tarve saada pikkuisen lisää lähes täyteen akkuun, että pääsee paikkaan x, jonka lähellä saapumissuunnassa ei ole sopivaa pikalaturia. Siinä ei paljon coldgate enää tunnu…
Vähän samanmielinen olen, tosin varmaan syynä se että nykyisessä autossani ei edes ole DC-pikalatausmahdollisuutta, vaan max 22kW AC-lataus, joka on riittänyt tähän asti tarpeisiini erinomaisesti (ja vaikka olisikin, se CCS DC-latauskin olisi ollut max 50kW tehoinen tälle automalllille)

Ei se mulle seuraavassa sähköautossa varmaan mikään dealbreaker ole, mutta ihan kiva jos sellainen on, jos tulee se kuuluisa talvireissu Lappiin ja on ihan pakko saada puristettua välilataukset kymmeneen minuuttiin eikä mitään alle 100kW lataustehoja siedetä. Tosin kuten sanottu, toivottavasti sen sitten saa ihan manuaalisesti päälle kun itse haluaa.

EDIT: Sen verran vedän takaisin että jos joutuu latailemaan minuuttihintaisissa pikalatauspaikoissa, niin ok, sitten esilämmityksen puuttuminen saattaa alkaa tuntua jo lompakossakin kun latausaika venyy ja vanuu. Olen itse niin tuudittautunut ajatukseen että lataan enintään kWh-hinnoitelluilla latauspisteillä, en minuuttihintaisilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Minusta tuo koko akun esilämmitys on ihan ylihypetetty juttu. Ei se normaalissa käytössä ole mikään iso dealbreaker, jos se kuitenkin jollain järkevällä vauhdilla lataa. Lataustarvekin vaihtelee niin paljon, monesti itsellä olisi esim. tarve saada pikkuisen lisää lähes täyteen akkuun, että pääsee paikkaan x, jonka lähellä saapumissuunnassa ei ole sopivaa pikalaturia. Siinä ei paljon coldgate enää tunnu…
Totta, kysymys on omista tarpeista. Asia on kuitenkin mielestäni hyvä tiedostaa, että joissain autoissa on tuo ominaisuus ja joissain ei.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Kannattaa vielä pohtia onko akun esilämmitykselle navigoitaessa laturille tarvetta, sillä kummankaan konsernin tämän hetkiset autot eivät pysty sitä tällä hetkellä tekemään. Ainakin Tesla ja Polestar 2 kykenevät tähän jo nyt, joten latausnopeudet 150 kWh laturilla ovat aivan toista luokkaa pakkasella kuin VW/Hyundai. Hyundai Ioniq 5:n on valmistaja luvannut akun esilämmityksen laturille ensi vuoden tuotannon autoihin, joissa akun kapasiteettia kasvatetaan 73:sta 77 kWh:n. Tällaista ei tosin pysty vielä tilaamaan.
Ioniq 5:een tuo on tosiaan tulossa, mullakin lukee vin koodin kautta katsotussa varustelistauksessa näin:
Näyttökuva 2022-05-20 120820.png

Auto tulossa tietääkseni tuolla 73kw akustolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Totta, kysymys on omista tarpeista. Asia on kuitenkin mielestäni hyvä tiedostaa, että joissain autoissa on tuo ominaisuus ja joissain ei.
Enemmän hyvä tiedostaa, että omaa käyttötapaa joutuu väjän pohtimaan sen alla olevan auton optimin mukaan, jos speksin ylärajat tulevat vastaan. Ei Miilläkään tarvitse mitään miettiä perus työmatka + marketti käytössä vaikka yhtään pidemmälle matkalle ei ole mitenkään optimi vehje.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Ioniq 5:een tuo on tosiaan tulossa, mullakin lukee vin koodin kautta katsotussa varustelistauksessa näin:

Auto tulossa tietääkseni tuolla 73kw akustolla.
Siis onhan siellä tuo aina ollut, kyse siitä milloin ja miten sitä softalla käytetään. (Ja riittääkö nykyisten vehkeiden teho siihen, että saa softalla goldgaten korjattua. Vähennettyä saa varmasti.)
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Siis onhan siellä tuo aina ollut, kyse siitä milloin ja miten sitä softalla käytetään. (Ja riittääkö nykyisten vehkeiden teho siihen, että saa softalla goldgaten korjattua. Vähennettyä saa varmasti.)
Okei, joo no tuo voi tosiaankin tarkoittaa sitä, että laitteisto on valmiina. Ajattelin itse, että mulle tulevassa autossa se on jo toiminnassa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
ID Buzz hinnasto näköjään julkaistu. 65k€ ID Buzz Pro Business. Tarkempi lista varusteista linkistä.

Hinnasto
Onneksi vakiovarusteisiin kuuluu:

Infotainment-näyttöjen reunusten väri: musta

Olisi ollut riistoa pyytää tuosta lisähintaa!

No eipä tuossa yllätyksiä tullut. Maksiminopeus (rajattu?) yllättävän matala mutta kyllä sillä Suomessa pärjää. Hopea väri ilman lisähintaa. ”Volga” vanteet, öhöm.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Onneksi vakiovarusteisiin kuuluu:

Infotainment-näyttöjen reunusten väri: musta

Olisi ollut riistoa pyytää tuosta lisähintaa!

No eipä tuossa yllätyksiä tullut. Maksiminopeus (rajattu?) yllättävän matala mutta kyllä sillä Suomessa pärjää. Hopea väri ilman lisähintaa. ”Volga” vanteet, öhöm.
Puhumattakaan "Paino = 3000kg - vakiovaruste" :D

Mut aika raju on kyl WLTP kulutus 21,7 - näkyy tuo iso otsapinta-ala varmaankin varsinkin isommilla nopeuksilla aika armottomasti
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Enemmän hyvä tiedostaa, että omaa käyttötapaa joutuu väjän pohtimaan sen alla olevan auton optimin mukaan, jos speksin ylärajat tulevat vastaan. Ei Miilläkään tarvitse mitään miettiä perus työmatka + marketti käytössä vaikka yhtään pidemmälle matkalle ei ole mitenkään optimi vehje.
Kyllä. En minäkään tarvitse akun esilämmitystä kun en pitkiä matkoja aja talvella. Siksi tilasin 45 kWh nettokapasiteetin e-208:n. 362 km WLTP range riittää minulle. Halvin 100 kWh latausnopeuteen kesäkeleillä kykenevä uusi sähköauto, jonka voi ostaa 2-3 kuukauden toimitusajalla tällä hetkellä. En välttämättä tarvitse tuotakaan latausnopeutta, mutta on mahdollisuus lähteä pidemmällekin reissulle ja akun välilataus onnistuu suhteellisen nopeasti kesäkelillä. Talvella en itse lähtisi tuolla pidemmälle seikkailemaan. En myöskään olisi tilannut autoa mikäli täytyisi ajaa päivittäistä työmatkaa 100 km per suunta kesät-talvet vailla mahdollisuutta ladata työpaikalla. -20 pakkasella ei ehkä edes onnistuisi ilman välilatausta.
 
Viimeksi muokattu:

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
678
Jos saan valita, niin esilämmityksen sijaan ottaisin latauskäyrän joka on mahdollisimman tasainen sinne 80% asti. Ensinnäkin siksi, että jos tulee kylmällä akulla vaikka 10% varauksella laturille ja ei saa kuin puolet maksimista heti, niin sitten kun akku on lämpeää latauksen takia, niin se nopeus voi vielä nousta lähemmäs maksimikäyrää, eikä tule laskeva latauskäyrä vastaan. Toiseksi se että nopein lataus on kapealla 0-30% välillä "pakottaa" pysähdykset sinne lähemmäs 10% tienoilla, kun laakea käyrä mahdollistaa sen että otanpa tuosta järvenrannasta 15min 40% akkuun, kun näyttää olevan laturilla tilaa ja saat reilusti lisää ajomatkaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
"Varsinainen oivallus on pieni 16 kilowatin polttokenno, jolla akkua voidaan ladata pitkillä matkoilla. Ensi vuosikymmenellä, kun vedyn jakelun infrastruktuuri on saatu rakennettua, Scenic Visionilla voi ajaa pysähtymättä 800 kilometriä. Sen jälkeen hiilikuituisen vetysäiliön voi tankata täyteen vajaassa viidessä minuutissa."
En epäile etteikö tankkiin saisi mahtumaan vetyä 800km toimintasäteeseen niinkuin Toyota Miraissa, mutta tuo polttokennohan on aivan kuppaisen tehoinen? Riittääkö lataushäviöiden jälkeen edes suht verkkaiseen 80km/h maantievauhtiin, kumminkin saisi olla sen verran reserviä että 40kwh akkuun riittää sähköä kiihdytyksiin tai reippaampaan moottoritieajoon?
Mahdollisimman pieni polttokenno pienehkön akun kanssahan on nimenomaan oikea yhdistelmä. Voi toki olla, että insinööri on optimoinut tehon Ranskan leppoisan kesätuulen alla 90 km/h ajeluun, mutta ajatus on kuitenkin oikean suuntainen. Ei siitä polttokennosta tarvi saada kaikkea energiaa, vaan se vain pidentää (varsin merkittävästi) ajomatkaa. Arkiajelut taas onnistuvat varmasti paremmin kuin hyvin 40 kWh akulla kotitöpselistä lataillen.

Yhdistetty pikalataus ja vedyn täyttö ei liene ihan ekana tulossa huoltoasemien valikoimiin, äkkiseltään tuntuisi hieman riskialttiilta :whistling:

e: Kylmän pohjolan näkökulmasta joku 6 kW lämpökennokin auttaisi valtavasti vaikka akkuun ei menisi yhtään.
Ainakin nykyisten polttokennojen sähköinen hyötysuhde on n. 50 %, eli 16 kW polttokennosta irtoaa täydellä teholla lisäksi 16 kW lämpöä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
31
Ioniq 5:issa ja EV6:issa seisontajarruongelmia

Tuossa jutussa virheellistä tietoa. Kyse on siitä, että vaihde saattaa lähteä pois P-asennosta. Valmistaja suosittelee käyttään seisontajarrua kunnes vikaan saadaan korjaus.

 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Jos saan valita, niin esilämmityksen sijaan ottaisin latauskäyrän joka on mahdollisimman tasainen sinne 80% asti. Ensinnäkin siksi, että jos tulee kylmällä akulla vaikka 10% varauksella laturille ja ei saa kuin puolet maksimista heti, niin sitten kun akku on lämpeää latauksen takia, niin se nopeus voi vielä nousta lähemmäs maksimikäyrää, eikä tule laskeva latauskäyrä vastaan. Toiseksi se että nopein lataus on kapealla 0-30% välillä "pakottaa" pysähdykset sinne lähemmäs 10% tienoilla, kun laakea käyrä mahdollistaa sen että otanpa tuosta järvenrannasta 15min 40% akkuun, kun näyttää olevan laturilla tilaa ja saat reilusti lisää ajomatkaa.
Tämä onkin erittäin hyvä huomio! Ainakin Konassa taitaa olla aika hidas lataus talvella juurikin tuon latauskäyrän vuoksi, kun vielä maksimilatausnopeuskin on aika alhainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Okei, joo no tuo voi tosiaankin tarkoittaa sitä, että laitteisto on valmiina. Ajattelin itse, että mulle tulevassa autossa se on jo toiminnassa.
Siis aktiivinen lämpötilan hallinta tuossa tietysti on käytössä ollut aina. Sitä ei vaan kylmiin oloihin testattu riittävästi. Tai mikä lie syy miksi kylmäfeature jäi huomaamatta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Tuossa jutussa virheellistä tietoa. Kyse on siitä, että vaihde saattaa lähteä pois P-asennosta. Valmistaja suosittelee käyttään seisontajarrua kunnes vikaan saadaan korjaus.

Mä en ihan hahmota ongelmaa. I5 ainakin mun mielestä pisti p-jarrun itsekseen päälle, kun vetäs virrat pois. Tai ainakin niin kuvittelin sen tehneen. Toki ei ole kuin koeajoilla ollut auto.

e: Ilmeisesti siis I5 omaa autohold toiminnon, joka siis pistää käsijarrun päälle. Ketjun kommenteissa luki näin eli en kuvitellut omiani.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
254
Mä en ihan hahmota ongelmaa. I5 ainakin mun mielestä pisti p-jarrun itsekseen päälle, kun vetäs virrat pois. Tai ainakin niin kuvittelin sen tehneen. Toki ei ole kuin koeajoilla ollut auto.

e: Ilmeisesti siis I5 omaa autohold toiminnon, joka siis pistää käsijarrun päälle. Ketjun kommenteissa luki näin eli en kuvitellut omiani.
Tekee näin kun sammuttaa auton jarrupoljin pohjassa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
No jos kyse on jostain, viasta, niin sehän voi vaikka potkaista sen P:n omin nokkineen pois päältä jossain tilanteessa ja siksi tuo takaisinkutsu.

E: mä vähän taas koomailen täällä..?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Jos saan valita, niin esilämmityksen sijaan ottaisin latauskäyrän joka on mahdollisimman tasainen sinne 80% asti. Ensinnäkin siksi, että jos tulee kylmällä akulla vaikka 10% varauksella laturille ja ei saa kuin puolet maksimista heti, niin sitten kun akku on lämpeää latauksen takia, niin se nopeus voi vielä nousta lähemmäs maksimikäyrää, eikä tule laskeva latauskäyrä vastaan. Toiseksi se että nopein lataus on kapealla 0-30% välillä "pakottaa" pysähdykset sinne lähemmäs 10% tienoilla, kun laakea käyrä mahdollistaa sen että otanpa tuosta järvenrannasta 15min 40% akkuun, kun näyttää olevan laturilla tilaa ja saat reilusti lisää ajomatkaa.
Korealaisissa on huomattavasti tasaisempi latauskäyrä kuin esim. Teslalla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Kysymys. Onko kuluttajan mahdollista saada mitään korvausta myyjän puolesta peruuntuneesta (tehdas ei saa toimitettua) tai kohtuuttomasti viivästyneestä uuden auton kaupasta?

Ostin erään suositun kampanja-auton (ei nimiä kun tämä ei ole virallinen tieto) ja ilmeisesti pahoja toimitusvaikeuksia jos oikein tulkitsin liikkeen toisen myyjän kommentteja rivien välistä.

Sinänsä toi ei harmita kun kyseessä oli vähän heräteostos mutta periaate olisi kiva tietää.
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
215
Kysymys. Onko kuluttajan mahdollista saada mitään korvausta myyjän puolesta peruuntuneesta (tehdas ei saa toimitettua) tai kohtuuttomasti viivästyneestä uuden auton kaupasta?
Kyllä, kaikki aina on mahdollista.

Huonekalukaupoilla myyjä totesi, että jos ilmoitettu toimitusaika venyy pari? Kuukautta, alkaa joku prosenttiosuus tulla alennusta per myöhästynyt viikko sen jälkeen. Tästä kuulemma myös ennakkotapaus olemassa, mutta en osaa sitä etsiä.

Kuluttajansuoja-asioita hakemalla kyllä löytyy erilaisia yleispäteviä viitteitä. Ulkomuistista referoiden sopiva kohta tähän lienee jokseenkin: mikäli viivästyminen aiheuttaa taloudellista haittaa...

Itse sain sähköautosta lisäalennusta toteamalla, että viivästyksen aikana ajetut kilometrit olisi tulleet X euroa halvemmaksi sähköllä. Tästä mahantuoja nopeasti ja mukisematta antoi vastatarjouksen, jonka hyväksyin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Tyypillisissä kotilatauslaitteissa on 5m piuha. Kuinka tuo piuha riittää esim. Model 3:ssa jos auton ajaa etuperin parkkipaikkaan ja laturi on keulan edessä seinällä. Eikös se jää hieman vajaaksi tai ainakin menee aika hilkulle kun latausportti on auton takana? Vaimon auton peruuttelu kun on vähän niin ja näin. Vai onko syytä suosiolla hankkia 7m piuhalla varustettu malli?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Sanoisin, että force majoure.

Terro, ota 7m. Ylimäärän kanssa pärjää aina, liian lyhyt on liian lyhyt.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Joo ei onnistu 5m piuhalla jos meinaa etuperin ajaa teslan. Vaikka ajaisi 10cm päähän seinästä niin piuha soi. auton pituuskin jo on 4,7m
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Joo ei onnistu 5m piuhalla jos meinaa etuperin ajaa teslan. Vaikka ajaisi 10cm päähän seinästä niin piuha soi. auton pituuskin jo on 4,7m
Eikä välttämättä riitä edes se 7 metrin piuha, jos haluaa edes vähän reitittää piuhaa siten ettei se kulje konepellin päällä / sotkeennu maassa. Myös se laturin johdon lähtösuunta ja auton latausportin kytkentä vie yllättävän paljon johdon pituudesta, koska johtoa ei voi kuitenkaan kovin tiukalle mutkalle vääntää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Melkein ottaisin itselle nyt 10 m, jos on tarjolla. Nyt on 7.5 m piuha kahden miin kanssa, just saa molemmat vierekkäin autoja siirtämättä ladattua. Toki laturi on toisella laidalla eli autojen väliin pistettynä vähempikin riittäisi. Max. 4-5 kiepautusta tuon kerääminen laturiin ottaa eli hyvin helppo ja ei tunnu ”pitkältä”.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Melkein ottaisin itselle nyt 10 m, jos on tarjolla. Nyt on 7.5 m piuha kahden miin kanssa, just saa molemmat vierekkäin autoja siirtämättä ladattua. Toki laturi on toisella laidalla eli autojen väliin pistettynä vähempikin riittäisi. Max. 4-5 kiepautusta tuon kerääminen laturiin ottaa eli hyvin helppo ja ei tunnu ”pitkältä”.
Itse ostin vain uuden ja pidemmän kaapelin kotilaturille, kun auto ja sen latauspistokkeen paikka vaihtui. Lataaminen helppoa kahden hyvin erikokoisen auton kanssa ja sopivan mittaisella kaapelilla ei joudu hirveästi edes miettiä kaapelin kieputtamista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
232
Jos saan valita, niin esilämmityksen sijaan ottaisin latauskäyrän joka on mahdollisimman tasainen sinne 80% asti. Ensinnäkin siksi, että jos tulee kylmällä akulla vaikka 10% varauksella laturille ja ei saa kuin puolet maksimista heti, niin sitten kun akku on lämpeää latauksen takia, niin se nopeus voi vielä nousta lähemmäs maksimikäyrää, eikä tule laskeva latauskäyrä vastaan. Toiseksi se että nopein lataus on kapealla 0-30% välillä "pakottaa" pysähdykset sinne lähemmäs 10% tienoilla, kun laakea käyrä mahdollistaa sen että otanpa tuosta järvenrannasta 15min 40% akkuun, kun näyttää olevan laturilla tilaa ja saat reilusti lisää ajomatkaa.
Tämä oli hyvin sanottu, kunnollinen latauskäyrä on kyllä oivallinen asia. Tuossa melko tuore video missä verrataan Volkkarin ID autojen latauskäyriä kahden eri ohjelmaversion välillä (2.3 vs 3.0). Huomattava parannus käytännön latausaikoihin luvassa.




Tällä tietoa oma ID.4 pitäisi saada elokuussa ja myyjän mukaan tulee valmiiksi 3.0 ohjelmistolla. Omalla kohdalla tosin ei suurta merkitystä, koska 90% latauksista tapahtuu työpaikalla (työnantaja tarjoaa parikymmentä 22kW tolppaa sähkövatkaimille ja lisäksi kuusi tolppaa hybrideille). Kotiin pitäisi odotellessa asennuttaa latausasema lämpimään talliin joten julkisille latauspaikoille tarvetta vain satunnaisilla (loma)reissuilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Itse ostin vain uuden ja pidemmän kaapelin kotilaturille, kun auto ja sen latauspistokkeen paikka vaihtui. Lataaminen helppoa kahden hyvin erikokoisen auton kanssa ja sopivan mittaisella kaapelilla ei joudu hirveästi edes miettiä kaapelin kieputtamista.
Mieluummin sitä kiepauttaa kunnon paksua joustavaa johtoa integroituun telineeseen kuin pelaa noiden ylihintaisten, mutta yleensä silti rimpuloiden irtokaapelien kanssa. Toki ihan varmasti halvoista kiinteistä asemista löytyy samaa halpiskaapelia, jolla on ihan oma mielipide miten se menee nippuun. Hyvä säästökohde, kun käyttämättä ei oikein näe miten hyvä kaapeli laitteessa on vaikka vaaditut speksit täyttyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tämä oli hyvin sanottu, kunnollinen latauskäyrä on kyllä oivallinen asia. Tuossa melko tuore video missä verrataan Volkkarin ID autojen latauskäyriä kahden eri ohjelmaversion välillä (2.3 vs 3.0). Huomattava parannus käytännön latausaikoihin luvassa.




Tällä tietoa oma ID.4 pitäisi saada elokuussa ja myyjän mukaan tulee valmiiksi 3.0 ohjelmistolla. Omalla kohdalla tosin ei suurta merkitystä, koska 90% latauksista tapahtuu työpaikalla (työnantaja tarjoaa parikymmentä 22kW tolppaa sähkövatkaimille ja lisäksi kuusi tolppaa hybrideille). Kotiin pitäisi odotellessa asennuttaa latausasema lämpimään talliin joten julkisille latauspaikoille tarvetta vain satunnaisilla (loma)reissuilla.
Ilmeisesti 4WD GTX-malleissa latauskäyrä ei nouse ihan noin korkealle, mutta odottelen vielä ID5 GTX testejä uudella softalla tuon varmistumiseksi.

Muuten tuo yli 70%:iin yltävä 100kW+ teho on kyllä kätevää pitkää matkaa ajavalle. Autoa ei tarvitse ajaa aivan tyhjäksi, jotta akkuun saa tehoa siedettävällä vauhdilla. Puolella akullakin voi pysähtyä vessatauolle ja lyhyellä 5-7min latauksella saa SOC-boostin jolla pääsee ihan tuntuvasti pidemmälle.

Joo, oma autonkäyttö on vähän erikoista kun puolet kilsoista tulee 1000km päivävedoista…
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Mieluummin sitä kiepauttaa kunnon paksua joustavaa johtoa integroituun telineeseen kuin pelaa noiden ylihintaisten, mutta yleensä silti rimpuloiden irtokaapelien kanssa. Toki ihan varmasti halvoista kiinteistä asemista löytyy samaa halpiskaapelia, jolla on ihan oma mielipide miten se menee nippuun. Hyvä säästökohde, kun käyttämättä ei oikein näe miten hyvä kaapeli laitteessa on vaikka vaaditut speksit täyttyy.
Varmaan on pakko olla tosi hyvää kaapelia jos kerta sitä mieluummin kieputtaa laturin ympärille 4-5 kertaa kuin että ei tarvitsisi kieputtaa ollenkaan. Harmittavasti johto oli kuitenkin vähän liian lyhyt optimaaliseen käyttöön. No tietääpähän sitten seuraavalla kerralla :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Varmaan on pakko olla tosi hyvää kaapelia jos kerta sitä mieluummin kieputtaa laturin ympärille 4-5 kertaa kuin että ei tarvitsisi kieputtaa ollenkaan. Harmittavasti johto oli kuitenkin vähän liian lyhyt optimaaliseen käyttöön. No tietääpähän sitten seuraavalla kerralla :thumbsup:
Levälleenkö sä sen kaapelis jätät? Johonkin se sunkin täytyy jättää tai pakata, oli se sit millainen nysä tahansa. En kyllä tiedä miksi luulet ettei tuo nykyinen ole optimi, molempiin yltää hyvin. Pidemmän ottamisella ajattelin vain sitä, ettei nykyinenkään liian pitkältä tunnu. Helposti olis vaihdettavissa myös nykyiseen, tosin 10 m johtoa ei varmaan kysynnän olemattomuuden takia ole.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
285
Tämmöinen on eksynyt myyntiin: https://www.nettiauto.com/dacia/spring/12892419

Jos olisi hintaluokka sitä mitä luvattiin, alle 20k€, niin tuossa saattaisi olla järkeäkin. Saattaahan tuossa olla nyt vähän lapinlisää, kun vasta tullut markkinoille. Jos hinta on tuo, niin miksi en hommaisi esimerkiksi Nissan Leafia tai jotain PSA:n ajokkia? Akkukoko pieni, tilat pienet ja turvallisuudessa paljon parannettavaa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Tämmöinen on eksynyt myyntiin: https://www.nettiauto.com/dacia/spring/12892419

Jos olisi hintaluokka sitä mitä luvattiin, alle 20k€, niin tuossa saattaisi olla järkeäkin. Saattaahan tuossa olla nyt vähän lapinlisää, kun vasta tullut markkinoille. Jos hinta on tuo, niin miksi en hommaisi esimerkiksi Nissan Leafia tai jotain PSA:n ajokkia? Akkukoko pieni, tilat pienet ja turvallisuudessa paljon parannettavaa.
Pitikö tämän olla se alle 20000€ sähköauto, ulkomailla jopa alle 10000€? Onko lähinnä Seat Mii:n kanssa kilpaileva? Nelipaikkainen?

Onhan tuo yleisesti vähän surullista että viime lokakuussa ostin uuden Renault Zoen vain pari tonnia kalliimmalla, ja se on sentään viisipaikkainen, kaksi kertaa isompi akku (eikö tuossa Springissä ole vain 27kWh akku?) ja moottorin teho yms... Toki sähköautojen hinnat ovat tässä olleet yleisessä nousupaineessa eli ehkä tuo Spring olisi sitten maksanut viime lokakuussa alle 20000€ Suomessa, jos vain olisi ollut täällä silloin tarjolla...

Pakko kai jatkaa Zoella ajelua vielä n vuotta, jos sähköautomarkkinat edes joskus asettuisivat ja voisi vaihtaa johonkin isompaan ja isompiakkuisempaan.

EDIT: Niin siis jos tuo ei ole virallisesti Suomessa vaan on jonkun tuliainen, ehkä joku vaan yrittää vetää useampia tonneja välistä, toivoen että joku ostaisi tuohon hintaan. Spekseissä kuitenkin sanotaan että on uusi eikä käytetty auto, joten ota tuosta selvää mikä on homman nimi ja miksi. Ehkä juuri sen takia ilmoituksessakaan ei oikein näy niitä tärkeimpiä tietoja kuten akun koko ja WLTP toimintamatka.
 
Viimeksi muokattu:

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Tämmöinen on eksynyt myyntiin: https://www.nettiauto.com/dacia/spring/12892419

Jos olisi hintaluokka sitä mitä luvattiin, alle 20k€, niin tuossa saattaisi olla järkeäkin. Saattaahan tuossa olla nyt vähän lapinlisää, kun vasta tullut markkinoille. Jos hinta on tuo, niin miksi en hommaisi esimerkiksi Nissan Leafia tai jotain PSA:n ajokkia? Akkukoko pieni, tilat pienet ja turvallisuudessa paljon parannettavaa.
Springiä olen mielenkiinnolla seurannut, mutta ei taida tulla Suomeen missään vaiheessa. Kysyntä on vaan liian kovaa. Johonkin 15 k€:n hintaan olisi oiva kaupunkiauto.
Perinteinen käsijarru nauratti hieman :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Jos saan valita, niin esilämmityksen sijaan ottaisin latauskäyrän joka on mahdollisimman tasainen sinne 80% asti. Ensinnäkin siksi, että jos tulee kylmällä akulla vaikka 10% varauksella laturille ja ei saa kuin puolet maksimista heti, niin sitten kun akku on lämpeää latauksen takia, niin se nopeus voi vielä nousta lähemmäs maksimikäyrää, eikä tule laskeva latauskäyrä vastaan. Toiseksi se että nopein lataus on kapealla 0-30% välillä "pakottaa" pysähdykset sinne lähemmäs 10% tienoilla, kun laakea käyrä mahdollistaa sen että otanpa tuosta järvenrannasta 15min 40% akkuun, kun näyttää olevan laturilla tilaa ja saat reilusti lisää ajomatkaa.
En nyt ihan ymmärtänyt, että miksi tasaisuus olisi jotenkin hyve. Eikai nopea lataus 10 % tienoilla mitenkään poissulje sitä, että akku latautuisi kohtuullisella nopeudella vielä 80 % tasolla.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Toisaalta parempi tuokin, kuin se että on sähköinen käsijarru joka v**tuttaa hieman.. ?

Tossa vaihteenvalitsimessa on vain D - N - R, voisiko tuo olla että siellä ei ole minkäänlasita voimansiirron lukitusta?
Mitä tarkoitat voimansiirron lukituksella? Niitä perinteisiä tomaattien 1. ja 2. vaihteita jotka saa lukittua?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 474
Viestejä
4 163 479
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom