Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
1 702
Karu fail, jos on totta. 6/10 taycan:ia kärsii jonkinsortin akkuviasta



Lähteenä Teslarati...

Odotan joltain oikealta julkaisulta juttua asiasta, nämä Tesla fanien sivustot ovat äärimmäisen epäluotettavia.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
39
Vähän tyhmä kysymys, missä vakuutusyhtiössä EI olisi sitä km arvio kohtaa? Paljos se sitten tekee vuodessa? Ponis ei kauhean kalliit vakuutukset mielestäni täysillä bonareilla kun alle 900e liikenne+kasko :)

Paljonko muuten tulee kilsoja vuodessa, ilmeisesti ihan reilusti?
Just vaihdoin oman MS P90D vakuutukset IFistä LähiTapiolaan. LT ei kysynyt kilsoja ja vaikka sanoin suoraan et ajan yli 50tkm vuoteen niin vastasi ettei ole väliä.
Hinta tippui (liikenne+kasko) IFin n. 1180€:sta lopulta 735€:n, mutta tuossa on tuntuva ale koska emäntä S-ryhmällä töissä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
2 762
Just vaihdoin oman MS P90D vakuutukset IFistä LähiTapiolaan. LT ei kysynyt kilsoja ja vaikka sanoin suoraan et ajan yli 50tkm vuoteen niin vastasi ettei ole väliä.
Hinta tippui (liikenne+kasko) IFin n. 1180€:sta lopulta 735€:n, mutta tuossa on tuntuva ale koska emäntä S-ryhmällä töissä.
Jaa pitääkin kysellä tuolta jos ei km-rajaa.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
39
Jaa pitääkin kysellä tuolta jos ei km-rajaa.
Heillä tosin oli ehtona, että siirrän kaikki perheen vakuutukset heille ja otan vielä jonkun 50€/vuosi matkavakuutuksen päälle. Ei kyllä haitannut yhtään, koska vastaava kotivakuutuskin oli liki 200 halvempi ja koko potista iso ale. Perheen vuotuiset vakuutuskulut tippui tyyliin 2200 -> 1500 :D
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 310
Kävin tänään livenä katsomassa Cupra Bornia ja vaikeaa uskoa, että auto pohjaa ID.3 päälle. Tosi nätti hopeisenakin ja sisältä kivan eroava vrt konsernisisar. Koeajoon saa ensi viikolla. Hinnat on reilu 40ke hinnat alkaen mallissa eli on bräbdilisää ID.3 nähden. Toki tuossa nyt on hieman eroa mitä tulee vakiona ja akkukoko on alkuun 58kW ja moottorina se perus reilu 200hp takapotku. Pelkästään ulkonäön perusteella voisin hyvinkin mennä ostoon, mutta ajossahan sen näkee.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
2 762
Heillä tosin oli ehtona, että siirrän kaikki perheen vakuutukset heille ja otan vielä jonkun 50€/vuosi matkavakuutuksen päälle. Ei kyllä haitannut yhtään, koska vastaava kotivakuutuskin oli liki 200 halvempi ja koko potista iso ale. Perheen vuotuiset vakuutuskulut tippui tyyliin 2200 -> 1500 :D
Ah, voi olla että ei sitten onnistu. On mm pari vakuutusta mitä ei saisi niillä ehdoilla millä itse niitä makselen. Maksaa hiukan enemmän kuin muut mutta taktiset pari pykälää mm omaisuuden kattamisesta yms sen arvoisia että jos paska osuu tuulettimeen niin tulee tilanne "kannatti maksaa".

Edit: Tapiolan nettisivu huutelee etten valitettavasti voi ostaa tätä vakuutusta verkosta kun yritin hintaa katsoa :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
859
Eikö tuon Teslan 3. sukupolven laturin pitäisi toimia ihan ongelmitta myös minkä tahansa muun auton lataamiseen kuin Teslan? Vaikuttaisi hinnan puolesta olevan erinomainen vaihtoehto. Eikö tuossa on sisäänrakennettuna kaikki tarvittavat vikavirtasuojaukset? Olisi tarpeen alkuun käyttää laturia 3.7 kW tehoisena ja toivottavasti myöhemmin ensi vuodesta päivittää se 11 kW:lle kunhan taloyhtiössä päivitetään sähköjä. Onko tuossa jotain mitä en ole huomannut mikä ei sopisi tuohon käyttötarkoitukseen?
Sitten pitäisi vielä hankkia se itse auto...
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
841
Eikö tuon Teslan 3. sukupolven laturin pitäisi toimia ihan ongelmitta myös minkä tahansa muun auton lataamiseen kuin Teslan? Vaikuttaisi hinnan puolesta olevan erinomainen vaihtoehto. Eikö tuossa on sisäänrakennettuna kaikki tarvittavat vikavirtasuojaukset? Olisi tarpeen alkuun käyttää laturia 3.7 kW tehoisena ja toivottavasti myöhemmin ensi vuodesta päivittää se 11 kW:lle kunhan taloyhtiössä päivitetään sähköjä. Onko tuossa jotain mitä en ole huomannut mikä ei sopisi tuohon käyttötarkoitukseen?
Sitten pitäisi vielä hankkia se itse auto...
Kyllä tuo on tietääkseni ihan hyvä vaihtoehto mille vaan merkille (kunhan on type2 eikä type1) ja molemmat vikavirtasuojat löytyvät. Jos on nähtävissä että saattaa tulla tarve kuormanhallinnalle niin joku OCPP:tä tukeva asema voi olla turvallisempi hankinta, mutta riippuu tietysti siitä että millainen yhtiö kyseessä ja mihin tuo tulisi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
859
Kyllä tuo on tietääkseni ihan hyvä vaihtoehto mille vaan merkille (kunhan on type2 eikä type1) ja molemmat vikavirtasuojat löytyvät. Jos on nähtävissä että saattaa tulla tarve kuormanhallinnalle niin joku OCPP:tä tukeva asema voi olla turvallisempi hankinta, mutta riippuu tietysti siitä että millainen yhtiö kyseessä ja mihin tuo tulisi.
Kiitos, ei näillä näkymin ole tarkoitus laittaa kuormanhallintaa, joten tuolle ei pitäisi olla tarvetta. Sähköt paikalle tulee asunnon omasta sähkökeskuksesta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
827
Ettei tässä olisi kyse siitä ominaisuudesta että kun testaaja istuu auton sisällä niin auto käyttää lämmityksen auton sisätiloihin eikä akkuihin. Norjan Björne tälläisesta raportoi jonkun automallin kanssa kun eivät tulokset käyneet yhteen tavantallaajien ja Björnen mittauksien kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 990
Ettei tässä olisi kyse siitä ominaisuudesta että kun testaaja istuu auton sisällä niin auto käyttää lämmityksen auton sisätiloihin eikä akkuihin. Norjan Björne tälläisesta raportoi jonkun automallin kanssa kun eivät tulokset käyneet yhteen tavantallaajien ja Björnen mittauksien kanssa.
Lähes varmasti - Ioniq5:nen ei osaa lämmittää akkua jos lämmitys / ilmastointi on päällä ja silloin pakkasella pikalataus on todella hidasta.

Moottori-lehti ei vain tiedä tätä ja on testannut autoa lämppärit täysillä.
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
139
Moottori-lehti ei vain tiedä tätä
Onhan tuo vähän kyseenalaista, että autoa käyttävän pitää olla kovin harrastunut asian suhteen saadakseen mainostetut ominaisuudet käyttöönsä. Eipä asia Bjornillakaan ollut selvä ensimmäisillä käyttökerroilla. Vaikka asia olisi yleisessä tiedossa, niin en kyllä ostaisi autoa, jos myyjä kertoisi latauksen toimivan pakkasilla vain silloin, kun lämmitystä ei käytetä.

Ihan hyvä, että näitä puutteita tuodaan selkeästi esille. Näin "tavallinen tallaaja" ei osta sähköautoa, jota ei osaa käyttää, eikä siis tule pettymään. Mielummin saa valittaa median kommenttikentässä siitä, miten autoista ole mihinkään, kuin että oikeasti lannistuu sähköauton kanssa.

Vähän betatestausta tämä on. Harrastelijoiden ja vähän enemmän valveutuneiden varassa vielä, mutta tuleepahan vähemmän takapakkia, jos jotain häikkää löytyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 990
Onhan tuo vähän kyseenalaista, että autoa käyttävän pitää olla kovin harrastunut asian suhteen saadakseen mainostetut ominaisuudet käyttöönsä. Eipä asia Bjornillakaan ollut selvä ensimmäisillä käyttökerroilla. Vaikka asia olisi yleisessä tiedossa, niin en kyllä ostaisi autoa, jos myyjä kertoisi latauksen toimivan pakkasilla vain silloin, kun lämmitystä ei käytetä.

Ihan hyvä, että näitä puutteita tuodaan selkeästi esille. Näin "tavallinen tallaaja" ei osta sähköautoa, jota ei osaa käyttää, eikä siis tule pettymään. Mielummin saa valittaa median kommenttikentässä siitä, miten autoista ole mihinkään, kuin että oikeasti lannistuu sähköauton kanssa.

Vähän betatestausta tämä on. Harrastelijoiden ja vähän enemmän valveutuneiden varassa vielä, mutta tuleepahan vähemmän takapakkia, jos jotain häikkää löytyy.
Onhan se kieltämättä surkeaa, että auto ei esim. siinä latausnäytössä kerro, että "latausnopeus rajoitettu akun lämpötilan takia, lämmityslaitteen / ilmastoinnin pois kytkeminen voi nopeuttaa latausta".
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 537
Harva istuu autossa tuollaisen pikalatauksen aikana, yleensä mennään käymään vessassa tai hakemaan kahvia/ruokaa tms.

Huonompi asia tietty silloin, jos se auton käynnissä oleminen on hämärtynyt käsite autoilijalle esim. start/stop -painikkeen tai ready-valon/indikaattorin puuttuessa.
 

Makro16

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
3 222
Vähän betatestausta tämä on. Harrastelijoiden ja vähän enemmän valveutuneiden varassa vielä, mutta tuleepahan vähemmän takapakkia, jos jotain häikkää löytyy
Kyllähän näitten patteri autojen kanssa toiminta enemmän ja vähemmän tuntuu jonkinlaiselta harrastus toiminnalta, tarvii tutkia missä saa autoa ladata ja toimiiko laturit ja laitanko OBD lukijan kiinni että näen viimeiset kilsat rangesta talvella tms. Sanoisin että on jollakin kierolla tavalla jopa ihan mielekästä....joku bensalenkkari voisi olla asiasta eri mieltä :D

Eikö muuten löydy edes Hyundain OHJEKIRJASTA tai what ever tiedostosta tietoa tuosta että jos lämmittää kabiinia latauksen aikana niin ei saa täysiä jerkkuja laturilta?? :rolleyes:
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
212
Onhan tuo vähän kyseenalaista, että autoa käyttävän pitää olla kovin harrastunut asian suhteen saadakseen mainostetut ominaisuudet käyttöönsä. Eipä asia Bjornillakaan ollut selvä ensimmäisillä käyttökerroilla. Vaikka asia olisi yleisessä tiedossa, niin en kyllä ostaisi autoa, jos myyjä kertoisi latauksen toimivan pakkasilla vain silloin, kun lämmitystä ei käytetä.

Ihan hyvä, että näitä puutteita tuodaan selkeästi esille. Näin "tavallinen tallaaja" ei osta sähköautoa, jota ei osaa käyttää, eikä siis tule pettymään. Mielummin saa valittaa median kommenttikentässä siitä, miten autoista ole mihinkään, kuin että oikeasti lannistuu sähköauton kanssa.

Vähän betatestausta tämä on. Harrastelijoiden ja vähän enemmän valveutuneiden varassa vielä, mutta tuleepahan vähemmän takapakkia, jos jotain häikkää löytyy.
Eihän tavallista autoakaan pidetä käynnissä tankkauksen aikana, joten onhan se tavallaan myös oma syy jos pitää napottaa "tankkauksen" aikana autossa laitteet päällä.

Tietysti sähköauto on vähän häilyvä tuon osalta, mutta toisaalta jokaisen pitäisi tietää ettei perinteistä autoa pidetä tankatessa käynnissä -> pitää ymmärtää ottaa asiasta selvää sen sähköauton osalta vastaavassa tilanteessa.

Ja jos ihmistä ei kiinnosta ottaa asioista selvää, niin se nyt on vaan oma syy, tietysti auton olisi hyvä ilmoittaa että lämmitys tms hidastaa latausta, jos niin ei vielä ole. Mutta se on vaan extraa ja kyllä käyttäjällä on vastuu.

Muutenhan homma menee melkein samaan sarjaan kuin "en tiennyt että kissa kuolee mikrossa kuvaamiseen!" Siis siihen, että ihmiset ei ota itsestään ja toimistaan vastuuta, nykyään asioiden selvitys netin avulla on kuitenkin hyvin nopeaa, joten jos siihen ei oikeasti kykene, ei melko varmasti ole kykenevä myöskään autolla ajamaan, onhan se nyt paljon monimutkaisempi prosessi :D

Tietysti autoja ammatikseen arvostelevilla pitäisi olla vielä suurempi vastuu olla perillä asioista
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
744
Eihän tavallista autoakaan pidetä käynnissä tankkauksen aikana, joten onhan se tavallaan myös oma syy jos pitää napottaa "tankkauksen" aikana autossa laitteet päällä.
Millä tavalla polttisauton tankkaus liittyy Ioniqin hidastuneeseen lataukseen? Hidastuuko polttisauton tankkaus merkittävästi, jos se olisi käynnissä tankkauksen ajan, seisotaanko tankilla pahimmillaan puolisen tuntia?

Edit. Eihän logiikka voi olla, että käyttäytymisen ei tule muuttua polttis->sähkö siirtymässä, tai muuten kukaan ei lataisi kotona ja pikalaturilla oltaessa seisotaan piuhan vieressä koko latauksen ajan. :whistling:
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 997
Millä tavalla polttisauton tankkaus liittyy Ioniqin hidastuneeseen lataukseen? Hidastuuko polttisauton tankkaus merkittävästi, jos se olisi käynnissä tankkauksen ajan, seisotaanko tankilla pahimmillaan puolisen tuntia?
Liittyy aihealueen defensseihin, hieman kuin Tesla forumeilla. Joku mainitsee ettei Teslassa automaattipyyhkijät toimi kunnolla, niin toinen tulee ulisemaan ettei ne mun polttisautossa n vuodelta -85 toimineet myöskään.

Itse olen istunut Teslassani monesti lämmitys päällä ja kuunnellut musiikkia kun lataan pikalaturissa. Ei ole kiinnostanut hakea aina mäkkäri/ABC tason tavaraa, eikä ihan joka kerta ole kusettanutkaan tarpeeksi mennä sisälle noihin paikkoihin. Kyllähän tuo on Ioniqissa selvä ongelma.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
859
Eihän tavallista autoakaan pidetä käynnissä tankkauksen aikana, joten onhan se tavallaan myös oma syy jos pitää napottaa "tankkauksen" aikana autossa laitteet päällä.

Tietysti sähköauto on vähän häilyvä tuon osalta, mutta toisaalta jokaisen pitäisi tietää ettei perinteistä autoa pidetä tankatessa käynnissä -> pitää ymmärtää ottaa asiasta selvää sen sähköauton osalta vastaavassa tilanteessa.

Ja jos ihmistä ei kiinnosta ottaa asioista selvää, niin se nyt on vaan oma syy, tietysti auton olisi hyvä ilmoittaa että lämmitys tms hidastaa latausta, jos niin ei vielä ole. Mutta se on vaan extraa ja kyllä käyttäjällä on vastuu.

Muutenhan homma menee melkein samaan sarjaan kuin "en tiennyt että kissa kuolee mikrossa kuvaamiseen!" Siis siihen, että ihmiset ei ota itsestään ja toimistaan vastuuta, nykyään asioiden selvitys netin avulla on kuitenkin hyvin nopeaa, joten jos siihen ei oikeasti kykene, ei melko varmasti ole kykenevä myöskään autolla ajamaan, onhan se nyt paljon monimutkaisempi prosessi :D

Tietysti autoja ammatikseen arvostelevilla pitäisi olla vielä suurempi vastuu olla perillä asioista
Onhan se tietysti selvää että se auto lataa hitaammin sen lämmityksen verran. Mutta kun se tässä tapauksessa lataa huomattavasti hitaammin koska akkua ei pystytä lämmittämään, niin ei tuo nyt millään voi kuulua kaikkien tietämykseen tasolla "kissa kuolee mikrossa". Eipä tuo näyttänyt olevat itsestään selvää edes henkilöille jotka ammatikseen arvostelevat sähköautoja, joten tuon googlaaminenkaan ei ole mikään selvä pikkujuttu.
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
139
Koen lämmitys/jäähdytysmahdollisuuden erittäin tärkeänä latauksen aikana. Usein pidemmillä matkoilla koira mukana autossa, eikä sitä voi autoon jättää olosuhteiden armoille, vaikka itse menisikin kahville. Toki osa paussista menee koiran kusetukseenkin, mutta ei sekään aina pelasta.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
3 167
Ei toimisi itsellä nuo sähköautot ollenkaan. Ala nyt pyöriä ympäriinsä, kun auto latailee. Muutenkin oon pääasiassa kotosalla. Vaatii asennetta tuo sähköautoilu.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
96
Ei toimisi itsellä nuo sähköautot ollenkaan. Ala nyt pyöriä ympäriinsä, kun auto latailee. Muutenkin oon pääasiassa kotosalla. Vaatii asennetta tuo sähköautoilu.
Kuulostaa että sähköauto voisi todellakin toimia sinulla. Mikäli siis tarvitset autoa arkiajoihisi. Lataamisen kannalta se että olet pääasiassa kotosalla on kaikkein parhain vaihtoehto. Sähkö on halvinta ja auto lataa itseään kun olet kotona, eli pääasiassa aina. Ei tarvitse pyöriä ympäriinsä kuin sohvalla.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
841
Ei toimisi itsellä nuo sähköautot ollenkaan. Ala nyt pyöriä ympäriinsä, kun auto latailee. Muutenkin oon pääasiassa kotosalla. Vaatii asennetta tuo sähköautoilu.
Ei tuo autossa istuminen latauksen aikana varsinaisesti kuulu ihan niihin peruskäyttötapauksiin. Jossain rautaperseajossa ehkä tarpeen tai juurikin autotoimittajilla / tubettajilla. Toki hölmö homma silti ja erityisesti se että auto ei osaa viestiä käyttäjälle mitään tuosta.

Koen lämmitys/jäähdytysmahdollisuuden erittäin tärkeänä latauksen aikana. Usein pidemmillä matkoilla koira mukana autossa, eikä sitä voi autoon jättää olosuhteiden armoille, vaikka itse menisikin kahville. Toki osa paussista menee koiran kusetukseenkin, mutta ei sekään aina pelasta.
Onko jotain viitteitä siitä että viilennystä ei voisi käyttää kesällä? Tai siis että latausnopeus kärsisi siitä mainittavasti? Aika moni koira varmaan pärjää talvella lämmön puolesta tuollaisen pikalataustauon ilman lämmitystäkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
340
Ei tuo autossa istuminen latauksen aikana varsinaisesti kuulu ihan niihin peruskäyttötapauksiin. Jossain rautaperseajossa ehkä tarpeen tai juurikin autotoimittajilla / tubettajilla. Toki hölmö homma silti ja erityisesti se että auto ei osaa viestiä käyttäjälle mitään tuosta.



Onko jotain viitteitä siitä että viilennystä ei voisi käyttää kesällä? Tai siis että latausnopeus kärsisi siitä mainittavasti? Aika moni koira varmaan pärjää talvella lämmön puolesta tuollaisen pikalataustauon ilman lämmitystäkin.
Ite taas kuvittelisin tuon olevan ihan perushomma lämmitellä autoa nimenomaan suurteholatureilla. Se lämmityksen viemä teho on häviävän pieni siitä lataustehosta ja usein joku kusitauon mittainen 10 minuuttia ja matka jatkuu riittää. Juuri silloin itellä tulis mieleen jättää suoraan auto lämpiämään pakkaseen koko latauksen ajaksi.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 137
En huomannut, että olisi tätä Moottorin artikkelia vielä linkattu tänne, mutta aika paljon näyttää laskevan latausteho lämpötilan laskiessa Hyundai Ioniq 5 – latausteho hiipuu jo alkutalvesta

Kesä:


Talvi:
Talven käyrästä minulle tulee mieleen, että toimittaja on testannut asiaa itselleen helpolla tavalla, mutta mikä ei kuitenkaan vastaa sähköauton omistajan todellisuutta.


Arvaus:

Toimittaja ei ole sähköauton omistaja, joten hän suhailee erilaisilla laina-autoilla ilman kotilatausta julkisten pikalaturien varassa. Toimittaja on katsonut työpäivän alussa lämpötilaksi -2 C, joten hän päättää tehdä talvisen pikalataustestin. Auto ei ole ollut ennen lähtöä latauksessa. Toimittaja ajaa lähimmälle pikalaturille ja kytkee piuhan. Lataus kylmään akkuun on aluksi odotetun hidasta, 60-70 kW. Noin 40 %:n kohdalla akku alkaa olla lataamisesta sen verran lämmennyt, että nopeus nousee 100-125 kW:iin. Noin 50 %:n jälkeen ero kesäkeliin alkaa olla kohtuullisen pieni. Sitten vaan käyrä äkkiä julki klikkailevien ihmisten hämmästeltäväksi. Kuhinaa ja mainosrahaa.


Ioniq 5:n omistajan todellisuus:

Arkiajot sujuvat pelkän kotilatauksen turvin talvellakin kätevästi ja edullisesti. Julkisille latureille ei tule tarvetta mennä erikseen. Toki jos kohdalle osuu kotia edullisempi/maksuton pyton, niin mikä jottei. Sitten tulee se yli 300-400 km sukulaisreissu joulua viettämään, mikä vaatii julkisen aseman käyttöä.

Kuljettaja on lähtöpäivää edellisenä iltana tökännyt kotilatauksen kaapelin normaaliin tapaan. Sitten hän on kotona avannut kännykän, ja asettanut halutun lähtöajan profiililla "100 %, ilmastoitu 21 C". Lähtöhetken koittaessa auto on juuri ladattu täyteen ja matkustamo on valmiiksi lämmin. Akun täyteen lataaminen on lämmittänyt sitä. Autolla ajetaan putkeen esim. kolme tuntia, jonka jälkeen mennään pikalaturille. Öisen latauksen lisäksi tuo kolmen tunnin ajomatka on tuottanut hukkalämpöä akussa. Näiden seikkojen ansiosta akku latautuu talvellakin sutjakkaasti.


Toimittaja tuskin on simuloinut tälläistä oikeaa käyttötapausta. Jos hänellä olisikin sattumalta ollut kotilatausmahdollisuus, ja hän olisi ennen lähtöä ladannut akun täyteen, niin hänenhän olisi pitänyt ajaa ensin se kolme tuntia, jotta akku olisi riittävän tyhjä testiä varten. Siinä kuluisi paljon kallista työaikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 990
Talven käyrästä minulle tulee mieleen, että toimittaja on testannut asiaa itselleen helpolla tavalla, mutta mikä ei kuitenkaan vastaa sähköauton omistajan todellisuutta.


Arvaus:

Toimittaja ei ole sähköauton omistaja, joten hän suhailee erilaisilla laina-autoilla ilman kotilatausta julkisten pikalaturien varassa. Toimittaja on katsonut työpäivän alussa lämpötilaksi -2 C, joten hän päättää tehdä talvisen pikalataustestin. Auto ei ole ollut ennen lähtöä latauksessa. Toimittaja ajaa lähimmälle pikalaturille ja kytkee piuhan. Lataus kylmään akkuun on aluksi odotetun hidasta, 60-70 kW. Noin 40 %:n kohdalla akku alkaa olla lataamisesta sen verran lämmennyt, että nopeus nousee 100-125 kW:iin. Noin 50 %:n jälkeen ero kesäkeliin alkaa olla kohtuullisen pieni. Sitten vaan käyrä äkkiä julki klikkailevien ihmisten hämmästeltäväksi. Kuhinaa ja mainosrahaa.


Ioniq 5:n omistajan todellisuus:

Arkiajot sujuvat pelkän kotilatauksen turvin talvellakin kätevästi ja edullisesti. Julkisille latureille ei tule tarvetta mennä erikseen. Toki jos kohdalle osuu kotia edullisempi/maksuton pyton, niin mikä jottei. Sitten tulee se yli 300-400 km sukulaisreissu joulua viettämään, mikä vaatii julkisen aseman käyttöä.

Kuljettaja on lähtöpäivää edellisenä iltana tökännyt kotilatauksen kaapelin normaaliin tapaan. Sitten hän on kotona avannut kännykän, ja asettanut halutun lähtöajan profiililla "100 %, ilmastoitu 21 C". Lähtöhetken koittaessa auto on juuri ladattu täyteen ja matkustamo on valmiiksi lämmin. Akun täyteen lataaminen on lämmittänyt sitä. Autolla ajetaan putkeen esim. kolme tuntia, jonka jälkeen mennään pikalaturille. Öisen latauksen lisäksi tuo kolmen tunnin ajomatka on tuottanut hukkalämpöä akussa. Näiden seikkojen ansiosta akku latautuu talvellakin sutjakkaasti.


Toimittaja tuskin on simuloinut tälläistä oikeaa käyttötapausta. Jos hänellä olisikin sattumalta ollut kotilatausmahdollisuus, ja hän olisi ennen lähtöä ladannut akun täyteen, niin hänenhän olisi pitänyt ajaa ensin se kolme tuntia, jotta akku olisi riittävän tyhjä testiä varten. Siinä kuluisi paljon kallista työaikaa.
Paitsi että ioniq 5 imee lämpöpumpulla akun kylmäksi ajon aikana ja akku on 0-10 asteinen pikalaturille saavuttaessa koska esilämmitys-ominaisuus ei toimi -> pikaltaus on hidasta.
Onko jotain viitteitä siitä että viilennystä ei voisi käyttää kesällä? Tai siis että latausnopeus kärsisi siitä mainittavasti? Aika moni koira varmaan pärjää talvella lämmön puolesta tuollaisen pikalataustauon ilman lämmitystäkin.
Kyllä - Björnin kesällä tekemässä Ioniq 1000km testissä auto rapid-gatetti ja rajoitti latausnopeutta akun ylikuumetessa. Todennäköisesti koska hän istui latauksen aikana autossa ilmastointi päällä ja akku ylikuumenee, koska auto ei pysty yhtä aikaa jäähdyttämään sekä akkua, että kabiinia.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 137
Paitsi että ioniq 5 imee lämpöpumpulla akun kylmäksi ajon aikana ja akku on 0-10 asteinen pikalaturille saavuttaessa koska esilämmitys-ominaisuus ei toimi -> pikaltaus on hidasta.
.
.
En näe.

Akun ja ajomoottorin hukkalämmön talteenotto on vain yksi osa lämmitystä. Ioniq 5:n keulilla on isot radit.

Väitän, että latausnopeudessa on tuntuva ero talvella:
A) yö kylmässä ilman latausta, suoraan lähimmälle pikalaturille

B) yö kylmässä, mutta samalla ladaten 100 %:iin, sitten 3 tuntia matka-ajoa, jonka jälkeen pikalaturille

Saa olla eri mieltä. :)
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 990
En näe.

Akun ja ajomoottorin hukkalämmön talteenotto on vain yksi osa lämmitystä. Ioniq 5:n keulilla on isot radit.

Väitän, että latausnopeudessa on tuntuva ero talvella:
A) yö kylmässä ilman latausta, suoraan lähimmälle pikalaturille

B) yö kylmässä, mutta samalla ladaten 100 %:iin, sitten 3 tuntia matka-ajoa, jonka jälkeen pikalaturille

Saa olla eri mieltä. :)
Kommentoin lähinnä B:tä, kun kerran satuin juuri asiasta kaksikin videota katsomaan ja auto todellakin coldgatettaa vaikka sen ottaisi lämpimästä tallista ajoon. Hyundai / Kia nimenomaan pakastavat matka-ajossa akun niin kylmäksi, että cold-gate on todellisuutta. Niillä ajaminen kylmentää akkua, ei lämmitä.


Björn ajoi juuri Kia:lla 1000km challengen 5-8C kelissä jossa auto "cold-gatettaa" useammallakin pikaltaruilla, myös päivän ensimmäisellä laturilla 250km ajamisen jälkeen vaikka auto oli juuri ennen aloitusta ladattu täyteen ja akun lämmöt ovat 18-25C. Ekalle laturille saapuessa akun minimilämpö on pudonnut 14 asteeseen, jolloin latausnopeus on "vain" 69kW.

Testi suoritettu yli +5C kelissä ja silti auto coldgatettaa koska kakkoskuvassasi oleva systeemi on konfiguroitu väärin ja lämpöpumppu imee liikaa "hukkalämpöä" akusta ja pakastaa sen aivan normaalissa syyssäässä niin kylmäksi, että pikataustehoa joudutaan pudottamaan reilusti laturille saavuttaessa. Minkäänlaista akun lämmitystä ei autossa myöskään saa nykyisillä softaversioilla päälle ennen laturille saapumista, joten asian kanssa on vain elettävä. Onneksi sentään 70kW on sen verran hyvä latausnopeus, että 10-14C akun minimilämpö nousee parissa minuutissa yli 15C:hen jolloin latausnopeus nousee yli 100kW:n ja pikalatausta voi oikeasti kutsua "pikaiseksi".

Toisessa pitkässä ajossa - aloita vaikka linkin timestampista ja katso 2-3 minuuttia eteenpäin. Nollakelissä akku pakastuu jääkylmäksi ja lataus on tuskallisen hidasta vaikka kuinka ja pitkään.

Nämä pätevät myös Ioniq 5:seen ainakin tällä hetkellä. Toki ulkona pakkasessa säilytetty skenaarion A auto on ehkä vielä hivenen pahempi tilanne - riippuen vähän ulkoilman lämpötilasta.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
515
Kävin tänään livenä katsomassa Cupra Bornia ja vaikeaa uskoa, että auto pohjaa ID.3 päälle. Tosi nätti hopeisenakin ja sisältä kivan eroava vrt konsernisisar. Koeajoon saa ensi viikolla. Hinnat on reilu 40ke hinnat alkaen mallissa eli on bräbdilisää ID.3 nähden. Toki tuossa nyt on hieman eroa mitä tulee vakiona ja akkukoko on alkuun 58kW ja moottorina se perus reilu 200hp takapotku. Pelkästään ulkonäön perusteella voisin hyvinkin mennä ostoon, mutta ajossahan sen näkee.
40k hinnat alkaen? Onko nuo varustepaketit sitten kaikki lisävarustetasoja? Melko epäselvät sivut, ainakin kännykällä selatessa
:confused2:
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
32
Kävin tänään livenä katsomassa Cupra Bornia ja vaikeaa uskoa, että auto pohjaa ID.3 päälle. Tosi nätti hopeisenakin ja sisältä kivan eroava vrt konsernisisar. Koeajoon saa ensi viikolla. Hinnat on reilu 40ke hinnat alkaen mallissa eli on bräbdilisää ID.3 nähden. Toki tuossa nyt on hieman eroa mitä tulee vakiona ja akkukoko on alkuun 58kW ja moottorina se perus reilu 200hp takapotku. Pelkästään ulkonäön perusteella voisin hyvinkin mennä ostoon, mutta ajossahan sen näkee.
Missäspäin auto on näytillä? Id3:sta on tullut koeajettua ja muuten autosta tykkäsin, mutta ulkonäkö sekä sisusta tökki omalla kohdalla. Cuprassa nuo kumpikin olisi ainakin kuvien perusteella kunnossa :thumbsup:
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
577
Olen ymmärtänyt, että niin Ioniqiin kuin EV6-malliin olisi tulossa päivitys, joka saattaisi auttaa kylmällä kelillä ladattaessa. Björn testaili Kiaa, ja lataaminen sujui paikoitellen erittäin hyvin, joskin monista muista testaajista poiketen auto alkoi olla hänelle jo niin tuttu, että hän kykeni kikkailemaan samantapaisesti kuin kokeneempi käyttäjä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
395
Kommentoin lähinnä B:tä, kun kerran satuin juuri asiasta kaksikin videota katsomaan ja auto todellakin coldgatettaa vaikka sen ottaisi lämpimästä tallista ajoon. Hyundai / Kia nimenomaan pakastavat matka-ajossa akun niin kylmäksi, että cold-gate on todellisuutta. Niillä ajaminen kylmentää akkua, ei lämmitä.


Björn ajoi juuri Kia:lla 1000km challengen 5-8C kelissä jossa auto "cold-gatettaa" useammallakin pikaltaruilla, myös päivän ensimmäisellä laturilla 250km ajamisen jälkeen vaikka auto oli juuri ennen aloitusta ladattu täyteen ja akun lämmöt ovat 18-25C. Ekalle laturille saapuessa akun minimilämpö on pudonnut 14 asteeseen, jolloin latausnopeus on "vain" 69kW.

Testi suoritettu yli +5C kelissä ja silti auto coldgatettaa koska kakkoskuvassasi oleva systeemi on konfiguroitu väärin ja lämpöpumppu imee liikaa "hukkalämpöä" akusta ja pakastaa sen aivan normaalissa syyssäässä niin kylmäksi, että pikataustehoa joudutaan pudottamaan reilusti laturille saavuttaessa. Minkäänlaista akun lämmitystä ei autossa myöskään saa nykyisillä softaversioilla päälle ennen laturille saapumista, joten asian kanssa on vain elettävä. Onneksi sentään 70kW on sen verran hyvä latausnopeus, että 10-14C akun minimilämpö nousee parissa minuutissa yli 15C:hen jolloin latausnopeus nousee yli 100kW:n ja pikalatausta voi oikeasti kutsua "pikaiseksi".

Toisessa pitkässä ajossa - aloita vaikka linkin timestampista ja katso 2-3 minuuttia eteenpäin. Nollakelissä akku pakastuu jääkylmäksi ja lataus on tuskallisen hidasta vaikka kuinka ja pitkään.

Nämä pätevät myös Ioniq 5:seen ainakin tällä hetkellä. Toki ulkona pakkasessa säilytetty skenaarion A auto on ehkä vielä hivenen pahempi tilanne - riippuen vähän ulkoilman lämpötilasta.
Eikös nämä akut ole pitkäikäisimpiä, mitä viileämpinä (+asteilla) niitä käytetään ja lisäksi säästyy energiaa/range kun menee vähemmän sähköä lämmitykseen. Arkiajossa tämä ominaisuus siis toivottava, kun pikalataukselle ei tarvetta. Konsernilla oli lisäksi Niron aikaan suurempi akkujen takaisinkutsu, mistä ehkä opittu jotain.

Hyundailla oli pieni kiire julkaista Ioniq 5, ettei tesla pääse hyötymään liiaksi Korean tukiaisista. Ilmeisesti tekniikkapäivitystä tulossa jo ensi vuonna. Toki lämmityksen puuttuminen pikalataukseen mennessä on puute, mutta uskoisin sen korjaantuvan softalla vaikkakin sitten vuosihuollossa.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 310
40k hinnat alkaen? Onko nuo varustepaketit sitten kaikki lisävarustetasoja? Melko epäselvät sivut, ainakin kännykällä selatessa
:confused2:
Ilmeisesti joo on, mutta osa kuuluu vakiovarustukseen. Suomen konffi vielä auki.

Missäspäin auto on näytillä? Id3:sta on tullut koeajettua ja muuten autosta tykkäsin, mutta ulkonäkö sekä sisusta tökki omalla kohdalla. Cuprassa nuo kumpikin olisi ainakin kuvien perusteella kunnossa :thumbsup:
Tää oli Turussa. Mut pitäisi ensi viikolla olla myös muuallakin Cupramestoissa koeajossa :)
 
Liittynyt
20.09.2017
Viestejä
208
Tuli tilattua ID.5 GTX. Ei taida olla muuta eroa neloseen kuin perän muotoilu, 6L isompi kontti ja valmiina 3.0 softa. Toimitusarvio on toukokuun loppuun, mutta vallitsevan tilanteen vuoksi taitaa venyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 455
ID.5 näytti mielenkiintoiselta, mutta sitten huomasin, että kattokuorma 0kg. Jaahas :tdown:
 
Liittynyt
20.09.2017
Viestejä
208
ID.5 näytti mielenkiintoiselta, mutta sitten huomasin, että kattokuorma 0kg. Jaahas :tdown:
Facebookin ID4 ryhmässä oli tästä juttua. Siellä oli jäsenenä joku VW-edustaja, joka sanoi että tiedoissa on virhe. ID.5 kaiteissa pitäisi olla sama 75kg kuorma kuin ID4. Jos kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti vielä varmistaa tuo myyjältä!:thumbsup:

edit. Lisävarusteissa sai muutenkin olla tarkkana. Jos konfiguraattori näytti että johonkin lisävarustepakettiin kuului asiat x,y,z. Niin vakiovarusteisiin saattoikin kuulua jo vaikka varusteet y ja z. Eli kannattaa ensin katsoa varustetason vakiovarusteet ja sitten päättää tarvitseeko lisävarustetta x. Toivottavasti tästä selityksestä saa ajatuksen.

Tahallaan ärsyttävästi tehty vielä noi lisävarustepaketit. Olisin halunnut sport-penkit säädettävillä reisituilla. Ne saa vaan jos ottaa sähkösäätöiset penkit. Sähköpenkit taas kuuluu 3k kalliimpaan Business Max-pakettiin, jossa kaikki muut asiat oli itselle turhia;
- peruuttaessa alaskääntyvä oik. peili
- peruutuskamera eteen
- kiinteä pääntuki ja erilainen verhoilu (mikrokuitu vs kangas)
 
Viimeksi muokattu:

Makro16

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
3 222
Kyllähän tässä jo vähän alkaa olemaan sellasta kihelmöintiä kun Mustangin luovutus on jo ensi viikon alussa. Aika nopiaa toimintaa kyllä Fordilta, tilattu syyskuun alussa :thumbsup: :):D
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
2 583
Kyllähän tässä jo vähän alkaa olemaan sellasta kihelmöintiä kun Mustangin luovutus on jo ensi viikon alussa. Aika nopiaa toimintaa kyllä Fordilta, tilattu syyskuun alussa :thumbsup: :):D
Meksikosta tulevat nämä yksilöt käsittääkseni. Laivaamisessa menee varmaan jo se kuukausi. Ilmeisesti ei ole ihan odotetusti käynyt kaupaksi mitä automyyjiä jututin.
 

Makro16

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
3 222
Meksikosta tulevat nämä yksilöt käsittääkseni. Laivaamisessa menee varmaan jo se kuukausi. Ilmeisesti ei ole ihan odotetusti käynyt kaupaksi mitä automyyjiä jututin.
Joo Meksikosta. Ainakin syksyllä oli puhetta että hyvinkin ovat menneet kaupaksi mutta tiedä näistä. Itselleni se mieluisin vaihtoehto kuitenkin, no, oli sen Teslankin osto lähellä :) Siinäpä ne vaihtoehdot sitten itellä olikin....
Kyllähän sitä tässä loppuvuodesta oli puhetta että Fordillakin jotain piiripulaa tms olisi ollut niin sen takia melko nopeasti sai/saa auton :thumbsup:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
2 762
Joo Meksikosta. Ainakin syksyllä oli puhetta että hyvinkin ovat menneet kaupaksi mutta tiedä näistä. Itselleni se mieluisin vaihtoehto kuitenkin, no, oli sen Teslankin osto lähellä :) Siinäpä ne vaihtoehdot sitten itellä olikin....
Kyllähän sitä tässä loppuvuodesta oli puhetta että Fordillakin jotain piiripulaa tms olisi ollut niin sen takia melko nopeasti sai/saa auton :thumbsup:
No siis kaikilla on pulaa mutta kuka pääsee keveimmällä. Ford Fiesta ST MK8.5 esim menettää taittuvat peilit yms ja odotusajat ovat paikoin naurettavat mutta niissä on sentään navigaattorit ja kosketusnäytöt vs BMW:n "premium" autot. Ja Mach E:stä omilla spekseillä arvioitu odotusaika oli arvioilta melkein vuosi eli aika rajuja eroja sitten vissiin. Liike mitä käytän Fordeissani on kuitenkin ns "lippulaivaliike" eli ei pitäisi olla ongelmaa saada kippoja vs moni pienempi liike.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 845
Ilta-Sanomissa taas juttua Toyota bZ4X:stä. Osui silmään seuraava kappale ihan vain yleisesti mielenkiintoisena:
Aivan uusina ominaisuuksina Toyotaan tulevat saataville etäpysäköinti, uusi One Motion Grip -ohjausvarsi (ei -pyörä) ja aurinkosähköpaneeli kattoon. Sen avulla voidaan saavuttaa vuositasolla jopa 1 800 kilometriä lisää toimintamatkaa, kun lisälaitteisiin tarvittavaa energiaa saadaan suoraan auringosta.
Hinnasta ja saatavuudesta:
Suomeen uusi bZ4X saapuu vielä ennen juhannusta, ja auton hinnat saadaan hämmästeltäviksi pian itsenäisyyspäivän jälkeen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 845
Eräs kirjoittaja Redditin puolella oli aika ansiokkaasti laskenut ja seurannut oman sähköautoilunsa kulutuslukemia:


Olen ajanut sähköautolla maaliskuun 2020 puolivälistä saakka. Auto on Tesla Model 3 LR AWD, eli isommalla akulla ja kahdella moottorilla varustettu malli. Lisävarusteina punainen väri ja vetokoukku. Auton autoverollinen käteishinta oli 67 502,96 €. Arvioin sen arvoksi Nettiauton perusteella tällä hetkellä n. 56 000 €.
Kaikki kustannukset yhteensä:

Kustannus​
Yhteensä​
Arvon aleneminen​
11 502,96 €​
Rahoitus (korko + kulut) (20 kuukautta)​
1 734,47 €​
Kasko (2 vuotta)​
1 404,18 €​
Liikennevakuutus (2 vuotta)​
1 169,32 €​
Latauspistoke asennettuna (osittain kotitalousvähennyskelpoinen)​
679,99 €​
Lataukset​
653,81 €​
Ajoneuvovero (2 vuotta)​
369,38 €​
Renkaiden vaihto ja kausisäilytys (3 vaihtoa)​
309,60 €​
Tesla Premium Connectivity (Nettiyhteys) 9,99/kk, ensimmäinen vuosi ilmainen​
79,92 €​
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
1 702
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
758
Eräs kirjoittaja Redditin puolella oli aika ansiokkaasti laskenut ja seurannut oman sähköautoilunsa kulutuslukemia:

Aika optimistinen arvonalenema. Nettiautossa 2020 LR myyntihinnat 53-56k. Tämä on siis liikkeen myyntihinta. Tuosta voi ottaa vielä 4-5k€ pois, mitä itse saa hyvitystä. Uuden auton osto on sellaista…
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
2 583
Sähköautoihin liittyy myös erittäin suuria epävarmuustekijöitä arvonaleneman suuruudesta. Todennäköistä on, että tekniikka ottaa isoja harppauksia eteenpäin ja uusien ajoneuvojen pyyntihinnat ovat laskeneet merkittävästi, jolloin nykyisten myynnissä olevien ajoneuvojen arvonalenema tullee olemaan oletettua suurempi. Tesla on toistaiseksi pitänyt hintansa erinomaisesti, mutta aika näyttää miten käy kun kilpailu kovenee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 087
Onhan tuo hieman ajatuksia herättävää, kun sähkiksissä on pelkkä arvonalenema on isompi, kuin mun nykyisen auton ostohinta vuosi aikaa :hmm: Voi olla etten ihan hetkeen laita sähkistä...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
154 134
Viestejä
2 903 027
Jäsenet
55 236
Uusin jäsen
JohnMcClane

Hinta.fi

Ylös Bottom