Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
352
Renkaiden ja vanteiden vaihto ei auta pääsemään yhtä montaa kilometriä tehonelivedolla (esim. 400 kW) kuin järkevällä nelivedolla (vaikkapa 200 kW).
Höpsis.

Tesla Model Y Long Range AWD: WLTP 533 km (20" renkaat)
Tesla Model Y Performance: WLTP 514 km (21" renkaat)

Verrokkina vaikka:

Toyota br4X AWD: WLTP 416-467 km riippuen versiosta
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 573
Höpsis.

Tesla Model Y Long Range AWD: WLTP 533 km (20" renkaat)
Tesla Model Y Performance: WLTP 514 km (21" renkaat)

Verrokkina vaikka:

Toyota br4X AWD: WLTP 416-467 km riippuen versiosta
Toisaalta model Y:n perusversiokin on alustaltaan sen verran kivireki, että perffiin ei tarvitse paljon lisää enää jäykistellä. Toyota taas kulkee yli 400k km lähinnä on aurinkoinen päivä, myötätuuli ja alamäki. :D
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 373
Noi riippuvat myös vähän mitä moottoriratkaisuja ja moodeja on käytössä. Aika paljon enemmän riippuu siitä voiko moottoria kytkeä joko kokonaan irti ja/tai millä tekniikalla se on toteutettu. Kestomagneettimoottorilta ei saa esim. vapaata rullausta, mutta noiden valinta on kompromissien tekemistä mitä ominaisuuksia halutaan. Siksi kulutus voi vaihdella tehomalleilla paljonkin vähän riippuen miten sitä käytetään (tai valmistaja antaa käyttää) ja miten eri ajomoodit vaikuttavat.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 283
Höpsis.

Tesla Model Y Long Range AWD: WLTP 533 km (20" renkaat)
Tesla Model Y Performance: WLTP 514 km (21" renkaat)

Verrokkina vaikka:

Toyota br4X AWD: WLTP 416-467 km riippuen versiosta
Niin, tuosta esimerkistä voi päätellä, että Tesla ei ole kokenut tarpeelliseksi tehdä kovin paljon muuta kuin nostaa moottoritehon, kasvattaa pyörät, vaihtaa jarrusatulan väriä ja lätkäistä nimeen "performance". Ratkaisun ansiosta WLTP range ei kärsi paljon, mutta miten on sen performancen laita radalla? Jäähtyykö, onko kori epätäsmällisen lötkö, häipyykö jarrut?


EV-Databasesta lukuja:

EV6 GT vs. LR AWD:
-82 km
+191 kW
+75 km/h
+110 kg


Ioniq 5 N vs. LR AWD:
-98 km
+239 kW
+75 km/h
+50 kg


Tesla Y Performance vs. LR AWD:
-28 km
+15 kW (ilmeisesti vääntöerolla on saatu 0-100 -speksiin eroa, mutta maantiellä ja radalla ero on olematon, koska vain 4 % lisää tehoa)
+33 km/h
+18 kg (tähän ei paljon jarruja, voimansiirtoa ja koria mahdu)


Nähdään, että Teslan tehomalli ei paljoa poikkea normimallista, joten kulutuslisä on ymmärrettävästi pienempi kuin korealaisilla.


Edit. Tuli mieleen, että Porschellahan on ratahistoriaa, ja heiltä löytyy sopivasti samalla 97,0 kWh akulla nelivetoiset mallit (kaikissa vertailemissani malleissa on ollut sama kapa ja vetotapa).

Taycan Turbo GT vs. 4S Plus:
-88 km
+320 kW
+40 km/h (250 -> 290)
+40 kg

Perusmallissa on mahdollisesti jo riittävän jäykkä kori ja suurehkot jarrut, joten massalisä on siksi yllättävän pieni. En tiedä varuste-eroja. Weissach-tehomalli olisi ollut jopa keveämpi kuin perusmalli, mutta siitä puuttuu koko takapenkki, niin en ottanut sitä vertailuun.

Edit 2. Löytyi yksi selittävä tekijä Taycanin tehomallin pienelle massalisälle - siinä on hiilikuituistuimet. Liitteenä on tietoja tehomallin spoilerista ja muista radalla hyödyllisistä lärpäkkeistä, jotka valitettavasti nostavat kulutusta ja lyhentävät rangea.

Teslan range lyhenee vain 28 km vs. muilla kolmella 82-98 km. Muilla kuitenkin tehoa tuli 191-320 kW lisää, joten Teslan 15 kW tavallista mallia tehokkaampaa Performancea on kyseenalaista kutsua tehomalliksi. Pikemminkin se voisi olla nimeltään Model Y 0-100 Red Caliper -edition LR AWD. Toisaalta onhan sekin suorituskykyä, joten Performance on ihan kuvaava nimi (nopeusrajoitinkin ylempänä).
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 270
Toinen automalli, jota on nyt edullisesti kaupan, on Volvo C40. Pyysin itse sellaisesta tarjouksen, kun se tuli myyntiin. Nelivetomalli maksoi n. 65 ke. Nyt vastaavia, kohtuu vähän ajettuja on tarjolla jo noin 38 tonnilla. Takuun päättyminen haukkaa hinnasta varmaan paljon.
Volvoissa on uuden pyynnissä edelleen pahasti ylihintaa. Ihan kiva auto, mutta koko hinnastoa saisi rokottaa -10 k€. Bilialla taitaa olla just nyt joku kamppis tosin, jossa saa talvinakit ja varustetasokorotukset ilmaiseksi/halvemmalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 270
Mitä nyt itse olen ajellut sähkiksiä, niin valmistajien perusmallit tuntuvat antavan täysin riittävän suorituskyvyn kaikkiin tilanteisiin. Kaverilla on etuvetoinen Polestar 2 ja se liikahtaa mielestäni sporttisen tuntuisesti ja teho riittää nopeisiin ohituksiin maantienopeuksissa. Käytiin ajamassa nelivetoversio toissakesänä ja joo, onhan se tykki, mutta sen tehoista ei kovin kauaa yleisessä liikenteessä laillisesti nautita. Naurattaa, kun jopa suomalaisten autolehtien testeissä saatetaan moittia 7 sekkaa sataseen menevän sähköauton suorituskykyä vähän "nuhaiseksi". Ennenhän se oli tiukan gti-rassin lukemia ja riitti mihin vain.
Kaikkeen tottuu. Ei tuo 5,1 s anna enää mitään säväreitä. Linnanmäen pahimpienkin vehkeiden "kiihdytykset" tuntuvat ihan normaalilta arkiperjantailta. Pääosalle sähkiksistä olisi paljon parempi kertoa myös joku 80-120 km/h tulos, siinä on vielä parannettavaa ja merkittävä hyöty ohituksessa 2-kaistaisella. Ja hyödyllä tarkoitan siis turvamarginaalia. Ohi kyllä pääsee vaikka jollain nuhaisella manuaalibensalla, mutta sit kun tulee se virhearvio, niin auton reagointikyky voi pelastaa paljon (ellei ole ulosmitannut sitä eroa lähtemällä liian pieneen väliin).
 
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
28
Hirmuisia kiihtyvyyksiä ei liikenteessä voi kukaan täysjärkinen tarvita koskaan mihinkään. Omaani en todellakaan ostanut siksi, että nollasta sataan menee selvästi alle viidessä sekunnissa. Tuskin olen koskaan ihan äärikiihtyvyyttä edes kokeillut. Sen verran olen polkaissut, että tiedän auton kiihtyvän vähintään tarpeeksi ripeästi minulle.
Ihan oikeaa tarvettakin on kuitenkin vetokyvylle ja se tuntuu korreloivan tehon kanssa. Yli 1,6 tonnin kärryäkin olen vetänyt, ja se ei enää onnistu läheskään kaikilla sähköautoilla. Johtuuko tehon ja vetokyvyn yhteys sitten akkujen lämmönhallinnasta vai mistä, sitä en tiedä. Sinänsä 200 sähkökilowattia pitäisi riittää parin tonnin kärryn vetämiseen siinä kuin 200 bensakilowattiakin riittää, mutta syystä tai toisesta ei valmistajien mielestä riitä. Polttomoottoreissa ehkä vaihteistokin vaikuttaa, vaihtuvat välitykset vaikuttavat epäilemättä kuormituksen kestoon.
Omassa tuosta "ylitehosta" ei ole varsinaisesti muuta haittaa kuin se, että 19 tuumaa pienempi vanne ei mahdu. Jos mahtuisi, ilman muuta haluaisin vähän korkeamman rengasprofiilin.
Voimapolkimen välitys on sellainen, ettei se auto vahingossa mihinkään ampaise. Arkiajo sujuu ihan yhtä leppoisasti kuin millä tahansa autolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 270
Unohdat nyt "kiihdytyskaista puuttuu" ja vastaavat tilanteet, joissa todella on paljon iloa siitä, että se auto lähtee viiveettä ja reippaasti. Muutenkin sen auton nopeus reagoida pyyntöön on kiva juttu, ei sitä kiihtyvyyttä pidä mieltää pelkästään "näytetään valoissa lippisbemaristille mistä kana pissii" tyyliseksi jutuksi. Järkevässä käytössä lisätehot ja kiihtyvyys ovat hyödyksi. Odotan vain kauhulla sitä hetkeä, kun ensimmäiset tehokkaat autot pääsevät alle 10 k€ hintaluokkaan ei-niin-fiksujen aloittelijoiden käsiin. Tulee varmaan joku raatopiikki tuon tiimoilta.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 373
Vaikea sanoa mikä vaikutus tehoilla on, mutta väittäisin ettei niiden suurempi määrä tee muuta kuin lisää riskinottoa vastaavan määrän. Maantieohitukset on sitten vähän erikseen, jossa siitä voi jotain hyötyä laskea olevankin. Mutta ainakin omien kokemusten mukaan kaupunkiiikenteessä se lisää ennemmin tilanteita, joissa tapahtuu äkillisiä nopeudenmuutoksia tilanteissa joissa ilman tuota ei olisi mitään riskitilannetta edes olemassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 421
Ihan täyttä paskaa jos joku perustelee +500 heppaisen auton "turvalliseen maantieohitukseen" tai liittymästä liittymiseen.
Se ostetaan vaan ja ainoastaan, koska onhan se siistiä että auto kiihtyy, mitään järkevää syytä sille ei ole. Itsekin tein niin ja päädyin saman mallin järkevähkön 300 heppaisen sijaan +500 heppaiseen ihan vaan koska pienehkö hintaero ja koska miksi ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 270
Ihan täyttä paskaa jos joku perustelee +500 heppaisen auton "turvalliseen maantieohitukseen" tai liittymästä liittymiseen.
Se ostetaan vaan ja ainoastaan, koska onhan se siistiä että auto kiihtyy, mitään järkevää syytä sille ei ole. Itsekin tein niin ja päädyin saman mallin järkevähkön 300 heppaisen sijaan +500 heppaiseen ihan vaan koska pienehkö hintaero ja koska miksi ei.
Ei tässä kai nyt kukaan edes mistään 500+ heppaisista puhunut vaan faktasta, että sähköautot melkein järjestäen tuovat ihan eri sekunttiluvut pöytään aiempaan tarjontaan verrattuna. Halusi tai ei.
 
Liittynyt
10.07.2024
Viestejä
28
Ei siitä vaivattomasta kiihtyvyydestä tervejärkiselle toki haittaa ole, vaikka vähempikin riittäisi.

Yllä oli myös puhetta Volvon hinnoista. Oman kokemuksen mukaan hinta ei ole aina ihan se, mitä hinnastossa lukee. Vaihdokin hinnoittelullahan nuo paljolti pelaavat, jos haluavat kaupat tehdä. Kaikkien käytettyjen sähkäreiden hinnoissa näkyy tietysti viime vuoden hintojen lasku. Toiset ovat pudottaneet roimasti listahintoja, toiset taas maksavat reilummin hyvityksiä vaihdokeille. Lopputulos on ostajalle sama. Ja sitten nuo rengastarjoukset ovat ihan rahanarvoista ostajalle. On Volvonkin listahinnat vähän pudonneet, mutta toki paljon vähemmän kuin monen muun sähköautomerkin.
Jos joku oli todella roimasti ylihintainen, niin se oli Enyaq Coupe just silloin, kun sen erehdyin tilaamaan. Siitä tilauksesta todella kannatti irtautua reilu vuosi sitten, vaikka sopimussakko tulikin maksettavaksi. Säästyneelle kymppitonnille sattui vielä olemaan muuta käyttöä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 421
Ei tässä kai nyt kukaan edes mistään 500+ heppaisista puhunut vaan faktasta, että sähköautot melkein järjestäen tuovat ihan eri sekunttiluvut pöytään aiempaan tarjontaan verrattuna. Halusi tai ei.
Siis ihan yleisesti tuon kommentin laitoin kun niitäkin on täällä nähty että on "pakko" olla se tykein versio että pääsee rekasta ohi ja muuta paskaa.
Se sekuntiero kiihtyvyyksissä ei nyt ihan yksinään sähköautoista johdu vaan siitä että vihdoin täällä on porukalla mahdollisuus hommata muuta ku se nuhaisin mopo, koska autovero. (tottakai joo, ei jotain plaid tavalla kiihtyviä bensavehkeitä ole normitallaajalla ollut ikinä missään mahdollisuutta hommata ennen sähköä).
Katsoo jotain jenkkilän hinnastoja missä ei autoveroista tai muista tietoakaan ni sen kohtuu tehokkaan sähkiksen hinnalla lähtee myös se aika samalla tavalla kiihtyvä V8.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 373
Sinänsä tosiaan luksusautojen hinnathan ovat nykymarkkinassa laskeneet, kun ei tarvitse autoveroja maksaa. Joku Maybach lähtee uusimman Harri Salon videon perusteella siitä 200000e kun polttisversioon tulee ainakin 50% hintaa lisää ja saa vain vastaavan Mersun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 270
Ei siitä vaivattomasta kiihtyvyydestä tervejärkiselle toki haittaa ole, vaikka vähempikin riittäisi.

Yllä oli myös puhetta Volvon hinnoista. Oman kokemuksen mukaan hinta ei ole aina ihan se, mitä hinnastossa lukee. Vaihdokin hinnoittelullahan nuo paljolti pelaavat, jos haluavat kaupat tehdä. Kaikkien käytettyjen sähkäreiden hinnoissa näkyy tietysti viime vuoden hintojen lasku. Toiset ovat pudottaneet roimasti listahintoja, toiset taas maksavat reilummin hyvityksiä vaihdokeille. Lopputulos on ostajalle sama. Ja sitten nuo rengastarjoukset ovat ihan rahanarvoista ostajalle. On Volvonkin listahinnat vähän pudonneet, mutta toki paljon vähemmän kuin monen muun sähköautomerkin.
Jos joku oli todella roimasti ylihintainen, niin se oli Enyaq Coupe just silloin, kun sen erehdyin tilaamaan. Siitä tilauksesta todella kannatti irtautua reilu vuosi sitten, vaikka sopimussakko tulikin maksettavaksi. Säästyneelle kymppitonnille sattui vielä olemaan muuta käyttöä.
Oma kokemus ainakin paikallisesta volvo-kauppiaasta (ei Bilia) on se, että vaihdokin hinta oli about ok, vähän alakanttiin, mutta uusi oli tarjouksessa edelleen listahinnalla eli naurettavasti ylihintainen. Jäi se keskustelu sitten siihen, kun myyjä ei ymmärtänyt yskää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 400
Renkaiden ja vanteiden vaihto ei auta pääsemään yhtä montaa kilometriä tehonelivedolla (esim. 400 kW) kuin järkevällä nelivedolla (vaikkapa 200 kW).

Noiden erojen lisäksi tehomallit tuppaavat olemaan raskaampia ja niiden ilmanvastus on suurempi (muutenkin kuin leveämmät renkaat ja avonaisemmat vanteet). Ioniq 5 N:ssä korin vääntöjäykkyyttä on kasvatettu lisähitseillä. Keulan jäähdytys voi olla avonaisempi. Jarruille voi olla ilmanohjaimia. Perässä voi olla diffuusori, ja muuallakin erilaisia ulokkeita/spoilereita.


Kia EV6 perusmalli/EV6 GT, jarrut:

Edessä:
325 mm tuuletetut 30 mm paksut/380 mm tuuletetut 34 mm paksut

Takana:
325 mm 12 mm/360 mm tuuletetut 20 mm

Luvuista nähdään, että GT:ssä on aika paljon enemmän terästä, kun laskee kaikki neljä limppua, ja vielä pyörivänä massana.


Tehomallin vierin- ja ilmanvastus ovat suuremmat, vaikka vaihtaisi samat renkaat ja vanteet. Jarrulevyt jo tuli mainittua, mutta myös alennusvaihteisto ja vetoakselit voivat tehomallissa olla järeämpää tavaraa, mikä pyörivissä massoissa haittaa enemmän kuin osien pelkkä suurempi massa.

Raskaampien massojen ja ajovastusten lisäksi ei sovi unohtaa sitä, että tehomallin voimavarat ampuvat niin räikeästi yli maantieliikenteen tarpeen, että kuormitus ei kiihdytyksiä lukuunottamatta ole riittävää, jolloin hyötysuhde on heikompi kuin järkimallissa.

EV6 AWD:
239 kW
185 km/h

EV6 GT:
430 kW
260 km/h

Jos 100 km/h vaatii tehoa 20 kW, niin kuormitusasteet ovat (molemmat ovat jo huipputehon alueella, joten ei tarvitse laskea väännön kautta):

AWD 8,4 %
GT 4,7 %

Kumpikaan ei ole hääppöinen, jos optimi olisi esim. 50 %, mutta perusmalli on lähempänä -> sillä on korkeampi hyötysuhde.

Entäpä kulmanopeuden vaikutus hyötysuhteeseen, jos ihanne olisi 50 % maksimista? Huippunopeuksissa on niin suuri ero, että välitykset tuskin ovat samat.

AWD:
50 km/h on 27 % vs. huippunopeus
60 km/h on 32 %
80 km/h on 43 %
100 km/h on 54 %
120 km/h on 65 %


GT:
50 km/h on 19 % vs. huippunopeus
60 km/h on 23 %
80 km/h on 31 %
100 km/h on 38 %
120 km/h on 46 %


Luvuista nähdään, että perusmallin pyörintänopeudet ovat suomalaisilla nopeuksilla lähempänä ihannetta, mikä pienentää kulutusta.


Perusmalli:
-kevyempi (=pienempi vierinvastus)
-ilmanvastus on pienempi
-vähemmän pyöriviä massoja (=kiihdytys- ja regen-häviöt pienempiä)
-otollisempi kuormitus (=korkeampi hyötysuhde)
-otollisempi moottorin pyörimisnopeus (=korkeampi hyötysuhde)

Yhteisvaikutuksena normimallin kulutus on tehomallia pienempi ja range suurempi, vaikka tehomalliin vaihtaisi samat pyörät. Pitäisi vaihtaa myös moottorit, alennusvaihde keveämpään, välitykset 185 km/h mukaisiksi, vetoakselit, jarrulevyt, poistaa kaikki korin ylimääräiset ulokkeet/ilmanohjaimet ja poistaa korin ylimääräiset vahvikkeet/hitsisaumat. Vasta sitten tehomallin kulutus ja range voisivat olla samalla viivalla normimallin kanssa.

Kaikesta huolimatta korostan, että sähköautoissa tehomallien kulutuslisät ovat huomattavasti kohtuullisempia kuin polttomoottoriautoissa.
Etenkään neliveto-sporttisähkiksessä ei olisi kauhea ongelma pistää etuakselille jotain 100kW kestomagneettimoottoria joka on optimoitu 20-50kW tehoalueelle ja taka-akselille sitten jotain ”älytöntä” 300kW induktiomonsteria jota ei oikeasti matka-ajossa käytetä ollenkaan ja jonka voi päästää rullaamaan vapaasti.

Tällöin motarilla/maantiellä voisi ajella tasanopeutta eco-modella pienellä kulutuksella ja sporttimodessa sitten kulutus olisi kovempaa, mutta takamoottori aina mukana antamassa oletettua takapainotteista tehoa jne.

Tosin niiden 21-22” läskien pilot-sporttien vierintävastukseen ei auta mikään.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 542
Viestejä
4 394 761
Jäsenet
72 999
Uusin jäsen
5JORMA

Hinta.fi

Ylös Bottom