Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 433
Tuli tänään uus EX30. Oon kyllä todella tyytyväinen ostokseen.

Ainoa on vaan että en oikein ymmärrä vielä kaikkea lataamisesta. Enkä varsinkaan tuosta Volvo public charging DCS systeemistä.

Onko siinä siis kyse siitä että voin ladata käytännössä missä tahansa ja sitten vaan tuon kautta mulle tulee yksi lasku?

On hämmentävän vähän tietoa että mitä kaikkia latauspisteitä siihen kuuluu ja miten toi systeemi oikein toimii.

Osaako joku selittää ton mulle?

Edit: nyt löysin oikean nettisivun ja alkoi selviintyä missä kaikkialla voi ladata.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
71
Onnea uudelle Volvolle.
Ehkä ainakin kannattaa olla tarkkana hintojen kanssa, roaming-hinnat asemilla voivat olla moninkertaiset vs. palveluntarjoajan oma appis.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 475
”OIKAISU 12.3. klo 16:31: Artikkelissa kerrottiin EU parlamentin hyväksyneen jo asian. Kyse on kuitenkin tässä vaiheessa vasta asiakirjavuodosta ja aiheeseen liittyvistä EU-tason keskusteluista, joista uutisoi itävaltalainen Kronen Zeitung.”
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 433
Onnea uudelle Volvolle.
Ehkä ainakin kannattaa olla tarkkana hintojen kanssa, roaming-hinnat asemilla voivat olla moninkertaiset vs. palveluntarjoajan oma appis.
Hyvä pointti. Ehkä yritän keskittää yhteen latauspaikkaan niin ei tartte toimitella kirjanpitäjälle viidestä eri paikasta kuitteja.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
605
Hyvä pointti. Ehkä yritän keskittää yhteen latauspaikkaan niin ei tartte toimitella kirjanpitäjälle viidestä eri paikasta kuitteja.
Tämä,katso mitä kahta laturia osuu eniten reittien varrelle. Ja tee niille tunnarit vaikka vaan varuiks..
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
883
Vertailussa oli siis polttisten "kulutus" vastaan sähköauton "kulutus" + "toimintamatka ja pikalataus". Toimintamatkaa ei edes katsottu polttiksista. Jos tuossa olisi verrattu pelkkää kulutusta (kuten TM talvitesteissä yleensä on ollut tapana), niin sähköautothan olisivat voittaneet suvereenisti tuon kohdan.
Euroilla mitattuna ehkä. Suhteessa ko. autojen tehtaan lupaamiin kulutuksiin/kesäkulutukseen?Ei varmasti olisi voittanut.

Toimintamatkaa ei katsottu polttiksista, koska se olisi asettanut sähkäreiden 200-300km talviranget ja niille ko. kategoriasta annetut arvosanat vähän outoon valoon? Tai sitten se ei ole TM:n mielestä mitenkään relevantti asia, että pääseekö autolla ilman kolmea ruokatuntia 200km vai 2000km.

Yhtä lailla voitaisiin jättää kaikki muutkin pikku nyanssit huomioimatta ja siirrellä maalitolppia sinne tänne, koska kyllähän kaikki kuitenkin tietää että sähkö on halvempaa kuin polttonesteet ja mersu on parempi auto kuin Dacia. Kyllä kriteerien pitäisi olla täysin yhteneväiset käyttövoimasta riippumatta ihan jokaisessa kategoriassa, jotta noilla arvosanoilla olisi jotain virkaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 360
Hyvä pointti. Ehkä yritän keskittää yhteen latauspaikkaan niin ei tartte toimitella kirjanpitäjälle viidestä eri paikasta kuitteja.
Se volvon latauskortti/appi toimii oletettavasti samalla tavalla ku bmw eli auto ehdottelee missä kantsii ladata ja ei tartte ressata mistään roamingeista koska se kortti/appi ei toimi jos ei ole sopimuslaturi. (mitä on tyyliin varmastikin kaikki paitsi tesla ja ehkä abc), eli sopimukseen kuuluvia latureita on kaikkialla.
Erittäin kätevää kun kerran kuussa tulee lasku.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 533
Hyvä pointti. Ehkä yritän keskittää yhteen latauspaikkaan niin ei tartte toimitella kirjanpitäjälle viidestä eri paikasta kuitteja.
K-lataus yritystili ja S-business kortti & ABC mobiiliin se maksutavaksi niin aukeaa jo ovet ympäri Suomen.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
290
Miten tuo menee että saat firmalta laskuttaa kotilataukset jos pelkän sukon kautta latailet?
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Tuli tänään uus EX30. Oon kyllä todella tyytyväinen ostokseen.

Ainoa on vaan että en oikein ymmärrä vielä kaikkea lataamisesta. Enkä varsinkaan tuosta Volvo public charging DCS systeemistä.

Onko siinä siis kyse siitä että voin ladata käytännössä missä tahansa ja sitten vaan tuon kautta mulle tulee yksi lasku?

On hämmentävän vähän tietoa että mitä kaikkia latauspisteitä siihen kuuluu ja miten toi systeemi oikein toimii.

Osaako joku selittää ton mulle?

Edit: nyt löysin oikean nettisivun ja alkoi selviintyä missä kaikkialla voi ladata.
Onnea autosta. Oletettavasti tuossa on samat lukot kuin Polestarissa (tai muissa Volvoissa) joten jäätyy talvella. Joku suomalainen Polestar kuljettaja redditissä kertoi kuitenkin, että joku fiksi Volvolla on niihin kun korjattuna ei enää jäätynyt pahemmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 142
Onnea autosta. Oletettavasti tuossa on samat lukot kuin Polestarissa (tai muissa Volvoissa) joten jäätyy talvella. Joku suomalainen Polestar kuljettaja redditissä kertoi kuitenkin, että joku fiksi Volvolla on niihin kun korjattuna ei enää jäätynyt pahemmin.
Olen kuullut että Volvolla on ollut jäätymisongelmia lukoissa joissain malleissa, mutta ei nyt pidä yleistää että niitä kaikissa on. Minulla on ollut täyssähkö-XC40 tämän talven eikä ole ollut pienintäkään ongelmaa lukituksen kanssa.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 692
Onnea autosta. Oletettavasti tuossa on samat lukot kuin Polestarissa (tai muissa Volvoissa) joten jäätyy talvella. Joku suomalainen Polestar kuljettaja redditissä kertoi kuitenkin, että joku fiksi Volvolla on niihin kun korjattuna ei enää jäätynyt pahemmin.
Kaikki ei jäädy, vähän tuurista kiinni. Edellinen V60 T8 piti viedä huoltoon kun kolme neljästä ovesta jäätyi (- 20 tjs.). Siis mekanismit sisältä, ei kahvat.
Nykyisestä C40 yhtenä päivänä jäätyi kuskin ovi hetkeksi, aukesi kun kirosin pariin kertaa kovasti ja muutamaa kertaa kahvaa runkutin. Muut ovet aukesi kyllä.
Jotain siellä oven sisällä oli pielessä ainakin tolla V60llä. Toimi tosin kuin junan vessa huollon jälkeen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 688
Euroilla mitattuna ehkä. Suhteessa ko. autojen tehtaan lupaamiin kulutuksiin/kesäkulutukseen?Ei varmasti olisi voittanut.

Toimintamatkaa ei katsottu polttiksista, koska se olisi asettanut sähkäreiden 200-300km talviranget ja niille ko. kategoriasta annetut arvosanat vähän outoon valoon? Tai sitten se ei ole TM:n mielestä mitenkään relevantti asia, että pääseekö autolla ilman kolmea ruokatuntia 200km vai 2000km.
...
Polttiksissa ei perinteisesti ole ollut kiinnostavaa paljonko tankkaamatta pääsee. ja jos en ihan väärä, tai ainakaan en ole kiinittänyt huomioita että ne olisi arvosteluun vaikuttaneet jos jotekin ns tontilla.
Sähkiksissä toimintamatka, latausnopeus jne ovat hyvinkin kiinnostavia asioita, talviautossa luulis korostuvan.

Se on henkilökohtaista valintaa tehdessä arvosteltava ihan itse, ja ne lataus/sähkönkulutus jutut kannattaa lukea.

Toiselle se 1000km ja kymmenenminuutin lataus on se kymppi, ja alle 400km ja yli vartinlataukset hylätty, eli painotus iso ja omanlainen asteikko, toiselle se 350km ja kolmenvartin vartinlataus on kiitettävä. 200km ok.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 360
Itse aidosti hämmästynyt kun i4 karmittomat ikkunat niin on olleet tänä talvena huolettomimmat ikkunat kaikista autoista mitä ikinä olen omistanut, merkistä riippumatta. Aina ennen on ollut että ei aukea kovalla pakkasella/jos on jäätä väärässä paikassa ennenku oikeasti sulaa mutta tuossa ei kertaakaan mitään ongelmaa ja aina auennut heti jos on tarvetta ollut. Pelkäsin myös että näinköhän pääsee kunnolla edes sisään autoon jos jääpallona mutta ei mitään.
Oletin että karmittomat tulee olemaan yksi helvetin painajainen suomessa mutta ei.
Muutenkin aivan uskomattoman hyvä talviauto ollut kyllä. Ainoa harmituksen aihe on että otin kitkarenkaat mitkä ainakin tänä talvena on pk-seudulla ollut aivan totaalisen perseestä.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 692
Porsche otti ilmeisesti itseensä Tesla Plaidista. Keväällä tulee Taycan Turbo GT. Hinnat tosin 200+ K€.

Lainailen vähän TMsta.

"Taycan Turbo GT:n esituotantoversiolla ”Ringin” aikaan 7 minuuttia 7,55 sekuntia, mikä oli samalla sähkömoottoristen tuotantoautojen ennätys. Aika oli 26 sekuntia nopeampi kuin suorituskykypaketilla varustetulla Taycan Turbo S Sportilla ajettu elokuussa 2022. "

" Kiihdytys 200 km/h nopeuteen vie aikaa 6,6 tai 6,4 sekuntia, mikä on yli sekunnin vähemmän kuin Taycan Turbo S:llä. Mallien huippunopeudet ovat 290 ja 305 km/h. "
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 360
Porsche otti ilmeisesti itseensä Tesla Plaidista. Keväällä tulee Taycan Turbo GT. Hinnat tosin 200+ K€.

Lainailen vähän TMsta.

"Taycan Turbo GT:n esituotantoversiolla ”Ringin” aikaan 7 minuuttia 7,55 sekuntia, mikä oli samalla sähkömoottoristen tuotantoautojen ennätys. Aika oli 26 sekuntia nopeampi kuin suorituskykypaketilla varustetulla Taycan Turbo S Sportilla ajettu elokuussa 2022. "

" Kiihdytys 200 km/h nopeuteen vie aikaa 6,6 tai 6,4 sekuntia, mikä on yli sekunnin vähemmän kuin Taycan Turbo S:llä. Mallien huippunopeudet ovat 290 ja 305 km/h. "
Oispa pinkka kunnossa niin turbo taycani olisi se juttu. Joo paljon kalliimpi ku joku model S mutta jos on istahtanut molemmissa niin alle sekunnissa tietää mistä lisähinta.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 692
Porsche otti ilmeisesti itseensä Tesla Plaidista. Keväällä tulee Taycan Turbo GT. Hinnat tosin 200+ K€.

Lainailen vähän TMsta.

"Taycan Turbo GT:n esituotantoversiolla ”Ringin” aikaan 7 minuuttia 7,55 sekuntia, mikä oli samalla sähkömoottoristen tuotantoautojen ennätys. Aika oli 26 sekuntia nopeampi kuin suorituskykypaketilla varustetulla Taycan Turbo S Sportilla ajettu elokuussa 2022. "

" Kiihdytys 200 km/h nopeuteen vie aikaa 6,6 tai 6,4 sekuntia, mikä on yli sekunnin vähemmän kuin Taycan Turbo S:llä. Mallien huippunopeudet ovat 290 ja 305 km/h. "
Tässä vielä video kun esituotantoversio ottaa sähköisten tuotanto autojen kierrosennätyksen Laguna Secassa.
Näyttää vähän siltä että Porsche ottanut tähtäimeen kaikki Teslan ennätykset.



Se on esituotanto versio, mutta toisaalta possu on aikaisemmin vain vähätellyt noita. Eli tuotantoversio ollut nopeampi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
959
Oispa pinkka kunnossa niin turbo taycani olisi se juttu. Joo paljon kalliimpi ku joku model S mutta jos on istahtanut molemmissa niin alle sekunnissa tietää mistä lisähinta.
Taycanista ei taida myöskään puskurit irrota ymv. Toissapäivänä meni kehä 3:lla model S ohi hirveän metelin saattelemana kun takapuskuri hakkasi asfalttiin joku 10 kertaa sekunnissa. En ole kyllä vastaavaa ennen nähnyt.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 692
Taycanista ei taida myöskään puskurit irrota ymv. Toissapäivänä meni kehä 3:lla model S ohi hirveän metelin saattelemana kun takapuskuri hakkasi asfalttiin joku 10 kertaa sekunnissa. En ole kyllä vastaavaa ennen nähnyt.
Liekkö jonkun jääklimpin ottanut hetkeksi matkaan. Niin kauheat kelit ainakin täällä itäisessä Suomessa että ihme ettei omat helmat ole autosta paskana.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
883
Itse aidosti hämmästynyt kun i4 karmittomat ikkunat niin on olleet tänä talvena huolettomimmat ikkunat kaikista autoista mitä ikinä olen omistanut, merkistä riippumatta. Aina ennen on ollut että ei aukea kovalla pakkasella/jos on jäätä väärässä paikassa ennenku oikeasti sulaa mutta tuossa ei kertaakaan mitään ongelmaa ja aina auennut heti jos on tarvetta ollut.
Sama huomio Teslan kanssa. Ikkunat, tai ihan erityisesti kuskin ikkuna, oli huolenaihe ennen talvea. Ajan päivittäin parkkihalleihin ja autosta könyäminen lätkä kädessä ei ole varsinaisesti mitään mukavaa puuhaa. Edellisillä autoilla nuo ovat olleet talvella aina jäässä ja vaatineet pidemmän ajon ennen kun sulavat toimintakuntoon. Nämä eivät ole olleet jäässä kertaakaan. Tai arvaisin, että ovat saattaneet olla, mutta tuo kabiinin esilämmitys on niin hyvä, että jäästä ei ole enää tietoakaan kun autoa aletaan ajamaan.
 
Liittynyt
09.06.2017
Viestejä
107
Kyllä se Taycan menisi ostoon jos rahaa olisi niin että ranteet paukkuu. GT näytti olevan 250 keur plus pari kymppiä lisävarusteisiin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 930
Itseäkin vähän pelotti teslan ikkunat ja kahvat että miten menee talvi, mutta paremmin kuin missään autossani ennen. Toyotassa ja volvossa sai repiä kahvaa ja ovea auki niin että tuntui että vähintään tiivisteet lähtee irti, mutta teslassa ei ole ollut mitään ongelmaa. Ehkä tehokas esilämmitys pelastaa tässä?
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
883
Itseäkin vähän pelotti teslan ikkunat ja kahvat että miten menee talvi, mutta paremmin kuin missään autossani ennen. Toyotassa ja volvossa sai repiä kahvaa ja ovea auki niin että tuntui että vähintään tiivisteet lähtee irti, mutta teslassa ei ole ollut mitään ongelmaa. Ehkä tehokas esilämmitys pelastaa tässä?
Ainoa luukku, joka ajoittain temppuillut pakkasella, on latausluukku, joka on aika usein vaatinut avaamisen näytöstä tai puhelimesta painamisen sijaan. Tuosta on ollut säännöllisen epäsäännöllisesti herjaakin ilmoituksissa, mutta koska kyseessä vika jonka lasken kategoriaan ”aivan sama”, niin teen tiketin sitten joskus kun auton takuu on loppusuoralla. Tuo taisi tosin tehdä samaa ajoittain jo syksyllä ennen pakkasia, joten en tiedä onko mitenkään talveen liittyvä hikka.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 660
Itse en ainakaan hankkinut sähköautoa sen takia että se on sähköauto, eikä kilsakustannuksetkaan olleet edes top3 merkityksellisiä asioita.
Eli mikä se syy lopulta sitten oli, tai ne top 3? Sattuiko sihtiin ihan vain vahingossa sähköauto, ei löytynyt sopivaa siinä hintaluokassa jollain toisella voimalinjalla? Vai oliko työliisari jossa ei muuta vaihtoehtoa yksinkertaisesti työnantaja tarjonnut?

Todella ihmettelen sitä jos useimmille nykyisin sähköauton hankkineille juuri se että kyseessä on sähköauto, ei olisi ehkä jopa tärkein syy hankkia nimenomaan sähköauto.

Syy miksi nimeonmaan sähköauto voimalinjansa takia kiinnostaa voi sitten olla moninainen, minulle ne top 2 ehkä olivat halvat km-kustannukset ja se ettei tule hiukkaspäästöjä pakoputkesta lähiympäristöön, eli esim. "tyhjäkäynti" on ihan ok parkkipaikalla tai milloin missäkin. Oli toki muitakin, tykkään tekniikan yksinkertaisuudesta esim. että tarvitsee vain yhden vaihteen eteenpäin, vähemmän rikkoutuvia osia kuin vastaavassa polttomoottori- tai varsinkaan hybridiautossa, jne.

Se että Suomessa ja maailmalla muutenkin sähköautojen kysyntä räjähti käsiin sopivasti silloin kun polttoaineiden hinnat pomppasivat reippaasti yli 2€/litra jopa 2,5€ asti... en usko että kyse oli vain sattumasta, taisi nimenomaan ne km-kustannukset saada massat etsimään sopivaa sähköautoa, vaikka sitten maksaisi vähän enemmän. Työkaverinikin, vannoutunut bemaristi, päätti ostaa bemarinsa tilalle Teslan kun laskeskeli kuinka monta tonnia säästää vuodessa polttoainekuluissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Nämä eivät ole olleet jäässä kertaakaan. Tai arvaisin, että ovat saattaneet olla, mutta tuo kabiinin esilämmitys on niin hyvä, että jäästä ei ole enää tietoakaan kun autoa aletaan ajamaan.
Tämä talvi on ollut helpoin PK-seudulla, koska ei ole ollut niin paljon sitä sahausta nollan ja pakkasen välillä. Kun ne on oikeasti jäässä, niin esilämmitys ei niitä sulata. Paitsi tietysti, jos sulattelet autoa sen 30 min joka aamu.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 475
Itseäkin vähän pelotti teslan ikkunat ja kahvat että miten menee talvi, mutta paremmin kuin missään autossani ennen. Toyotassa ja volvossa sai repiä kahvaa ja ovea auki niin että tuntui että vähintään tiivisteet lähtee irti, mutta teslassa ei ole ollut mitään ongelmaa. Ehkä tehokas esilämmitys pelastaa tässä?
Tätä minäkin olen ihmetellyt, kun edellisessä karmillisessa oikeasti ihan jatkuvasti talvella olin aivan varma että kahva jää käteen.

Toi esilämmitys on niin täydellistä ja vielä se että se lasi liikkuu alaspäin ennen kuin ovea aukoo, jolloin se irtoaa siinä jo jos edes on kiinni. Tosin mulla on ollut sitä wurthin kuminhoitoainetta syksyllä laitettuna, joten voi siinäkin olla osa syynä.
Itellä ei oo latausluukkukaan jäätynyt. Frunkki jäätyi kerran ja sinne teinkin oman patentin joten saan sen jäätyneenäkin jatkossa auki.

Mutta ei mulla oo ovenkahvatkaan jäätyneet kertaakaan, eli ei oo tarvinnu hakata niitä tms. Ylipäätään kaikki ne asiat mistä ennakkoon olin lukenut, ei ole osunut omalle kohdalle. Tosin vähän tuntuu että iso osa näistä uhkakuvista joita omaan päähäni istutin tulikin henkilöiltä joilla ei teslaa ole ollut.

Ylipäätään ne mun murheet koko auton kanssa on ollu todella pieniä ja ihan ihmeellisiä. Esim se että kuskin sivuikkuna on kokoajan kurassa ja siitä ei tahdo nähdä läpi. Kaikki kura menee siihen. Täytyy joku pinnoteaine siihen kesällä laittaa. Toinen murhe liittyy profiilin mukana säätyvään sivupeiliin joka oireilee auton 6 profiilista vain minun profiililla ja tesla vaihtaisi koko peilin, mutta kun ei se voi mekaaninen vika olla ni en halua teippauksia menettää sen takia.
Ja kolmas on se että aurinkolipat on ihan vitsi ja ei niistä oo ton kokoisena apua.

Kaikilta muilta osin auto ollut pelkkää hymyä ja puoleen vuoteen lähes 40tkm kertoo jotain siitä että autolla vain haluaisi ajaa kokoajan.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
883
Tämä talvi on ollut helpoin PK-seudulla, koska ei ole ollut niin paljon sitä sahausta nollan ja pakkasen välillä. Kun ne on oikeasti jäässä, niin esilämmitys ei niitä sulata. Paitsi tietysti, jos sulattelet autoa sen 30 min joka aamu.
En mä pidä sitä kun 5-10min päällä. MB:ssä nuo oli jäässä vaikka sisätilan lämppäri huusi jalkatilassa sen vajaa 2h ennen lähtöä.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 433
Softaa koodanneena kiitän luottamuksesta! Ja onnea!
Ihan hyvin oot koodannut :D Ainakaan tähän mennessä ei ole ollut mitään ongelmia.

Pari päivää kun on nyt ajellut, ja on päässyt sinuiksi auton kanssa, niin on entistä tyytyväisempi ostokseen. Ajomukavuus on nimittäin todellakin kohdillaan.

Jousitus on todella mukava mutta samalla riittävä hanskaamaan ton +400 hevosta eikä kallistele liikaa mutkissa. Liikkellelähtö, jarrutus ja kaasun käyttäminen vauhdissa on kaikki mukavan pehmeitä toimenpiteitä. Kääntösäde on aika pieni, varsinkin kun vaihtoi Audista joka oli pidempi ja jossa renkaat ei tuntunut kääntyvän ihan niin paljoa.

Ainoa mistä voisi marmattaa on tietyt toiminnot softassa:

Etäisyys edelläajavaan adaptiivisessa vakkarissa resetoituu aina pitkäksi joka on mun mielestä vähän turhan pitkä matka ja sitä saa sitten aina käydä parin klikkauksen päästä vaihtamassa.

Perfomance modelle vaihtaminen voisi ihan hyvin olla kotinäytössä, vähän hölmöä käydä "urheilumoodia" naputtelemassa päälle useamman valikon takaa, varsinkin kun useimmissa autoissa niiden pointti on että voi laittaa helposti päälle jos haluaa sitä käyttää.

Sitten jotain muita pieniä juttuja mutta ne on aika mitättömiä.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
489
EX30 vaikutti ihan hyvältä raudan puolesta, kun liikkeessä istuskelin kyydissä. Softasta ei pystynyt sanomaan mitään, kun Android kaatui heti kun istuin sisään. Sitten ruudulla näkyi androidin recovery-ruutu enkä pystynyt sitä mitenkään siitä boottaamaan. Ei reagoinut mitenkään mihinkään namiskaan tai kosketukseen. Ehkä tuo oli jollain 1.0 versiolla, toivottavasti korjattu jo.

Voisin harkita tuollaista kyllä seuraavaksi kauppakassiksi, kunhan noita alkaa löytymään käytettynä (ja softa on kypsempi).
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 475
Eli mikä se syy lopulta sitten oli, tai ne top 3? Sattuiko sihtiin ihan vain vahingossa sähköauto, ei löytynyt sopivaa siinä hintaluokassa jollain toisella voimalinjalla? Vai oliko työliisari jossa ei muuta vaihtoehtoa yksinkertaisesti työnantaja tarjonnut?

Todella ihmettelen sitä jos useimmille nykyisin sähköauton hankkineille juuri se että kyseessä on sähköauto, ei olisi ehkä jopa tärkein syy hankkia nimenomaan sähköauto.

Syy miksi nimeonmaan sähköauto voimalinjansa takia kiinnostaa voi sitten olla moninainen, minulle ne top 2 ehkä olivat halvat km-kustannukset ja se ettei tule hiukkaspäästöjä pakoputkesta lähiympäristöön, eli esim. "tyhjäkäynti" on ihan ok parkkipaikalla tai milloin missäkin. Oli toki muitakin, tykkään tekniikan yksinkertaisuudesta esim. että tarvitsee vain yhden vaihteen eteenpäin, vähemmän rikkoutuvia osia kuin vastaavassa polttomoottori- tai varsinkaan hybridiautossa, jne.

Se että Suomessa ja maailmalla muutenkin sähköautojen kysyntä räjähti käsiin sopivasti silloin kun polttoaineiden hinnat pomppasivat reippaasti yli 2€/litra jopa 2,5€ asti... en usko että kyse oli vain sattumasta, taisi nimenomaan ne km-kustannukset saada massat etsimään sopivaa sähköautoa, vaikka sitten maksaisi vähän enemmän. Työkaverinikin, vannoutunut bemaristi, päätti ostaa bemarinsa tilalle Teslan kun laskeskeli kuinka monta tonnia säästää vuodessa polttoainekuluissa.
Ittee ei ainakaan kiinnosta pätkääkään päästöt, vaikka koko suomi poistais liikenteen kokonaan ni se ois yks kärpäsen kakka täs maailmassa.

Itse vaihdoin vain siksi ettei ollut rahaa enää ajaa polttiksella, mutta nyt puolen vuoden jälkeen on se ja sama vaikka kustannukset ois täysin samat ku polttiksella.

Näin huoletonta ja vaivatonta ei oo autoilu ollu ikinä. Ei tarvi jatkuvasti miettiä sitä et taas tankki tyhjä ja pitäs käydä tankkaa ja sit erikseen ajaa tankkaamaan ja sen vuoksi aina venyttää viivalle asti ku ei halua mennä tankille.
Ja toi lämpeämimen siinä ajassa kun pistää takin niskaan. Tai Camp ja dog mode jotka etenkin geokätköilyharrastuksesta teki aivan eri tasoista nautintoa, kun auto on aina optimi lämpötilassa, eikä tarvi kylmässä starttailla jatkuvasti. Vähemmän huollettavia juttuja jotka meidän kilsoilla on suht tiuhaan polttiksessa.

Kertaakaan ei oo lumiharjaa tai jääskrapaa käytetty, on pystytty käymään 40 asteen pakkasilla lofooteilla autossa yöpyen. Ja itse ajossa toi että auto ajaa käytännössä täysin itse (toki näitä varmaan polttiksissakin jo) on kyllä niin lunkia. Ylipäätään koko voimalinja on sellainen ettei kyllä polttista ikävä ole.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 433
EX30 vaikutti ihan hyvältä raudan puolesta, kun liikkeessä istuskelin kyydissä. Softasta ei pystynyt sanomaan mitään, kun Android kaatui heti kun istuin sisään. Sitten ruudulla näkyi androidin recovery-ruutu enkä pystynyt sitä mitenkään siitä boottaamaan. Ei reagoinut mitenkään mihinkään namiskaan tai kosketukseen. Ehkä tuo oli jollain 1.0 versiolla, toivottavasti korjattu jo.

Voisin harkita tuollaista kyllä seuraavaksi kauppakassiksi, kunhan noita alkaa löytymään käytettynä (ja softa on kypsempi).
Se 1.0 mikä on ollut tosi monissa kaupan lattialla olevissa malleissa oli ihan raakile, ei siinä toiminut puoletkaan toiminnoista ja oli huomattavasti tahmaisempi kuin tämä 1.2.1 mikä tuli vissiin joku kuukausi sitten.

Päivityksistä myyjä sanoi että useimpiin malleihin on tullut n. 4-6 päivitystä vuodessa ja ihan uusiin sitten jotain 8 vuodessa. Eli tod näk päivittelevät tätäkin suht tiuhaan.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 398
Päivityksistä myyjä sanoi että useimpiin malleihin on tullut n. 4-6 päivitystä vuodessa ja ihan uusiin sitten jotain 8 vuodessa. Eli tod näk päivittelevät tätäkin suht tiuhaan.
Neljä tulee varmasti mutta varmaan kriittisiä päivityksiä pusketaan useammin jos sellaista tulee. Muistaakseni support aika on jotain 20 vuotta eli sinne tulee sitten uudempia Android versioitakin. Eli tällä tavalla "kiinan paskalla".

Toinen kysymys onko noista kuinka moni auto enää ajossa 2044. Nykykehityksellä sähkärit vanhenevat hyvinkin nopeasti.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
883
Eli mikä se syy lopulta sitten oli, tai ne top 3? Sattuiko sihtiin ihan vain vahingossa sähköauto, ei löytynyt sopivaa siinä hintaluokassa jollain toisella voimalinjalla? Vai oliko työliisari jossa ei muuta vaihtoehtoa yksinkertaisesti työnantaja tarjonnut?
Omalla kohdallani: Veholle meni taas kerran vajaa pari tonnia muutaman anturin vaihdon johdosta. Päätin jo laskua marmorille maksaessani, etten tule ajamaan sillä paskalla enää kuin himaan ja liikkeeseen, josta lähtee seuraava auto mukaan ja siinä seuraavassa autossa on takuu voimassa.
Ensiksi koeajettu Passat-hybridi tuntui heikolta esitykseltä ja liian isolta downgradelta E280 cdi, vaikka 7-8v uudempi, joten ihan niin suoravivaista siitä ei tullut. Hybridi alkoi yleisesti ottaenkin tuntua huonolta idealta, joten joko polttis, tai ihan hetken mielijohteesta mukaan kammennut täyssähkö. Vähän googlailua ja koeajeluita täyssähköillä, joissa mahd. pitkä range. Lopulta yhtälailla fiilispohjalta Tesla Model 3 -koeajon jälkeen nimet paperiin, koska en vain voinut vastustaa ajatusta autosta, joka liikkui kuin pieni eläin, oli omaan käteen sopiva ajaa, ja mahtui vielä vähän venyttämällä budjettiin. Range ja ulkonäkökin oli sillä hetkellä harkinnassa olleista täyssähköistä paras. Harkinnassa olleilla polttis Volvoilla olisi ajellut vielä pidemmälle, mutta en vaan saanut samoja kicksejä niistä.

Päästöt, verot, kilometrikustannukset yms. -> Ei ollut mitään hajua tuleeko halvemmaksi vai kalliimmaksi eikä mitään vaikutusta päätökseen. En myöskään osaa sanoa tuleeko seuraava auto olemaan sähköauto, vaikkei mitään isompaa valittamista niistä olekaan. Fiilispohjalta tullen valitsemaan senkin.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 162
Miten tuo menee että saat firmalta laskuttaa kotilataukset jos pelkän sukon kautta latailet?
Sähköauton latausetu on verovapaa vuoteen 2025 saakka.

Jotta sitä vosi käyttää kotona pitää firman maksaa sähköstä (oma såhköliittymä tai vaikka vuokrasopimukseen liittyen) tai sitten ostaa palvelu ulkoiselta latausoperaattorilta.

Itse en ole kotilatauksen suhteen jaksanut lähteä säätämään vaan latailen esim kaupassakäynnin yhteydessä ja reissussa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 433
Neljä tulee varmasti mutta varmaan kriittisiä päivityksiä pusketaan useammin jos sellaista tulee. Muistaakseni support aika on jotain 20 vuotta eli sinne tulee sitten uudempia Android versioitakin. Eli tällä tavalla "kiinan paskalla".

Toinen kysymys onko noista kuinka moni auto enää ajossa 2044. Nykykehityksellä sähkärit vanhenevat hyvinkin nopeasti.
Kiitos tiedosta. Aina hyvä kun saa kuulla näitä joltain joka on jotenkin perillä asioista.

Tota autoa myydään niin paljon että voisin kuvitella Volvon vähän katsovan imagon perään ja korjaavan suurimpia ongelmia. Jos tosta syntyy kunnon hitti ja vielä pitävät huolen päivityksistä niin on aika paljon helpompi myydä tästä seuraavaa mallia joka varmaan on joku EX50.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 360
Eli mikä se syy lopulta sitten oli, tai ne top 3? Sattuiko sihtiin ihan vain vahingossa sähköauto, ei löytynyt sopivaa siinä hintaluokassa jollain toisella voimalinjalla? Vai oliko työliisari jossa ei muuta vaihtoehtoa yksinkertaisesti työnantaja tarjonnut?

Todella ihmettelen sitä jos useimmille nykyisin sähköauton hankkineille juuri se että kyseessä on sähköauto, ei olisi ehkä jopa tärkein syy hankkia nimenomaan sähköauto.
Tärkein syy ehdottomasti oli että auto oli kymmeniä tuhansia euroja halvempi ku lähin vastaava olisi ollut bensakoneella. Samaan suorituskykyyn olisi sitten bensa-autossa tarvinnut jo 100k€ enemmän iskeä pöytään.
Lisäksi auton varustelu paljon halvempaa kun lisäkilkkeet paljon halvempia koska luonnollisestihan ne nahkapenkit saastuttaa enemmän bensa-autossa.
Jos suomessa ei olisi päästöihin perustuvaa autoveroa olisin todennäköisesti päätynyt bensaan ilman mitään sähköistyksiä, ihan vaan koska tällainen vanhanliiton amis kaipaa pörinää ja pauketta.
Yksi iso syy myös oli että kiinnosti kokeilla millaisia nämä nyt sitten oikeen on kun niistä niin paljon on ollut puhetta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
433
Taycanista ei taida myöskään puskurit irrota ymv. Toissapäivänä meni kehä 3:lla model S ohi hirveän metelin saattelemana kun takapuskuri hakkasi asfalttiin joku 10 kertaa sekunnissa. En ole kyllä vastaavaa ennen nähnyt.
Ja koska näit yhdessä Model S:ssä roikkuvan puskuri tietämättä miksi se puskuri on irti, niin niissä irtoilee puskurit ja Taycaneissa ei?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 533
Taycaneista varastetaan ajovalot jos sen jättää jonnekin kadun varteen yöksi. :whistling:
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
576
Ohimennen kysymys K-latauksen pikalatureista. On käynyt muutaman kuukauden sisällä pari kertaa että olen jättänyt reissussa Teslan lataukseen johonkin Cittarin pihalle. Kaupassa käydessä tullut ilmoitus tai olen huomannut apista että lataus keskeytynyt. Kun olen palannut autolle, huomaan että samaan pömpeliin on tullut toinen auto lataukseen.

Onkohan tuo joku häiriö, vai kenties voiko tuon tehdä tahallisesti jotta saat tolpan koko latausnopeuden itsellesi? Sinänsä vähän vituttavia tapauksia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
240
Ohimennen kysymys K-latauksen pikalatureista. On käynyt muutaman kuukauden sisällä pari kertaa että olen jättänyt reissussa Teslan lataukseen johonkin Cittarin pihalle. Kaupassa käydessä tullut ilmoitus tai olen huomannut apista että lataus keskeytynyt. Kun olen palannut autolle, huomaan että samaan pömpeliin on tullut toinen auto lataukseen.

Onkohan tuo joku häiriö, vai kenties voiko tuon tehdä tahallisesti jotta saat tolpan koko latausnopeuden itsellesi? Sinänsä vähän vituttavia tapauksia.
Tänne keskustelu tien päällä lataamisesta.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
988
Taycaneista varastetaan ajovalot jos sen jättää jonnekin kadun varteen yöksi. :whistling:
Mitäs ongelmia niissä Taycaneissa oli, kun Hesarin maksumuurin takana oli joku juttu, että Taycanissa olisi jotain ikävämpää suunnittelun kukkasta? Lisäksi taisi olla jotain juttua, että kaikki yhtiöt eivät enää vakuuta em. autoa erittäin kalliiden akkuremonttien vuoksi.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 564
Mitäs ongelmia niissä Taycaneissa oli, kun Hesarin maksumuurin takana oli joku juttu, että Taycanissa olisi jotain ikävämpää suunnittelun kukkasta? Lisäksi taisi olla jotain juttua, että kaikki yhtiöt eivät enää vakuuta em. autoa erittäin kalliiden akkuremonttien vuoksi.
Ilmanotto tms. vähän huonosti suunniteltu ekoissa Taycaneissa (ja sisarmallissa e-tron GT:ssä), joten imaisee pölyt sisään jos ajaa esim. hiekkatiellä. Menee sitten vähän niinku rikki. Käytännössä samat rajoitukset kuin Teslassa, tosin siinä lähtee vaan maalit irti, eikä mee koko kosla takuuseen.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
928
Hupsista

"Ruotsalaislehti ei meinannut alkuun edes uskoa, että kyseessä on nelivetoversio, mutta tämä varmistui auton rekisteriotteesta. Viimeistään toisen autoyksilön käyttäminen varmisti, että kyse ei voi olla virheestä.

Lumisessa ja jäisessä 8 prosentin nousulla varustetussa Sälenin rinteessä BYD Seal Excellence AWD ei suostu auttamaan etupyörillä. Takapyörät sutivat vimmatusti ja auto valuu mäkeä alaspäin – ei ylöspäin.

Sama tehtiin sekä peruuttamalla että eteenpäin ajamalla, mutta vastaavin tuloksin

Tämän jälkeen sama todettiin vielä toisella autoyksilöllä lehden parkkihallissa takapyörien alle niin sanotut rullat sijoittamalla. Nelivetoauton odottaisi vetävän itsensä ylös etupyörillä niiden alta löytyvän pitävän kestopäällysteisen pinnan avulla, mutta tilanteessa käy juuri päinvastoin. Auto valahtaa suoraan alas."

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
959
Ja koska näit yhdessä Model S:ssä roikkuvan puskuri tietämättä miksi se puskuri on irti, niin niissä irtoilee puskurit ja Taycaneissa ei?
Se nyt oli lähinnä hauska yhteensattuma, että kun tulee vastaan ensimmäinen auto jossa puskuri roikkuu tuolla tavalla niin se on Tesla. Ei ne uutiset sateessa irtoavista puskureista välttämättä ihan tuulesta temmattuja ole, toki uusissa malleissa on noita ongelmia korjattu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 688
Hupsista

"Ruotsalaislehti ei meinannut alkuun edes uskoa, että kyseessä on nelivetoversio, mutta tämä varmistui auton rekisteriotteesta. Viimeistään toisen autoyksilön käyttäminen varmisti, että kyse ei voi olla virheestä.
...
Jutusta ei selvinnyt oliko kyseinen auto oikeasti nelivetoinen, vai vain rekisteriotteessa.
No ilmeisesti oli oikeasti nelivetoinen, mutta ilmeisesti softa tai rautavikaa, tai sitten suunniteltu toiminnallisuus toisenlainen kuin toimitta/testaajat odotti.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 692
Jutusta ei selvinnyt oliko kyseinen auto oikeasti nelivetoinen, vai vain rekisteriotteessa.
No ilmeisesti oli oikeasti nelivetoinen, mutta ilmeisesti softa tai rautavikaa, tai sitten suunniteltu toiminnallisuus toisenlainen kuin toimitta/testaajat odotti.
Ihan mielenkiinnosta minkäslainen tämä siulla mielessä oleva "toiminnallisuus" olisi? Jos auto ei pääse jäistä ylämäkeä niin on todella kyllä erikoinen "toiminnallisuus".
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
514
Neljä tulee varmasti mutta varmaan kriittisiä päivityksiä pusketaan useammin jos sellaista tulee. Muistaakseni support aika on jotain 20 vuotta eli sinne tulee sitten uudempia Android versioitakin. Eli tällä tavalla "kiinan paskalla".

Toinen kysymys onko noista kuinka moni auto enää ajossa 2044. Nykykehityksellä sähkärit vanhenevat hyvinkin nopeasti.
Ehkä ovat vielä liikeenteessä jos joku hiffaa kuinka vaihtaa akun jostais uudemmas yksilöstä kuten on käynyt leaffeille. 2012vm saa akun toimimaan 2022vm mallista.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 359
Viestejä
4 230 801
Jäsenet
71 208
Uusin jäsen
Hmph

Hinta.fi

Ylös Bottom