Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
109
3.2 takaveto 77 akullakin antaa yli 150kw tehoja.
Kyllä, tuollaisia piikkitehoja on mahdollista saada myös takavetoisilla ja/tai LG:n akuilla. Ja vastaavasti SK akkuisilla pääsee tuonne 190+ kW:n piikkitehoihin. SK akkuisilla 10-50% väli menee noin 150-170kW:n teholla, latauskäyrä on näillä pitempään laakeampi 150+ kW:n puolella, kunnes 50%:n jälkeen alkaa pikkuhiljaa laskemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Itsellä tulee lämmön säätimiä käytettyä johtuen esim pukeutumisesta/kyytiläisten toiveista.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 843
Eipä tossa ajossa tarvi teslalla kovin pieniin alueisiin kyllä osua? Esim lämppärin säädöt saat koko alareunan alueelta pyyhkäisemällä ylös. Tai lämpötilan säätö, puhalluksen säätö, volumen säätö jne riittää ku osut 5cm alueella sinnepäin ja pyyhkäisee sivulle jne.
Tahi sitten vain coolisti painaa tai kääntää sitä fyysistä nappulaa. Ainoaksi asiaksi mitä tarvii ylipäätään pyyhkiä, on perse.
Kaikki hoituu ratista mitä ajossa tarvii koskea. Ja jos täytyykin koskea joskus harvoin, niin ne hoituu kyllä todella fiksusti. Ja ennenkaikkea ilman valikosta toiseen kikkailua, kun kaikki välilehdet on yhdessä näkymässä versus monen sivun ja valikon alle ujuttautumista kuten useimmissa.
Mitä te ajossa sieltä kokoajan sit säädätte? Ku en mä näyttöön yleisesti koske ollenkaan ajossa.
Automatiikka tosiaan hoitaa paljon asiaa kuskin puolesta. Kuitenkin seuraavat asiat ovat työläitä ja vaativat tarkkuutta (ääniohjaus ei toimi näissä):
- Tietyn henkilön etsiminen puhelinluettelosta ja puhelun soittaminen
- Spotifyn käyttäminen
- Ajossa käytettävien tiettyjen valintojen saatavuus (vaikka maasto-asetus, valo-asetukset jne)

Kritisoin sitä, että 1) kuskia lähinnä oleva kosketusnäytön osa varattu turhalle fsd-osiolle, 2) valintanapit ovat pieniä näytön kokoon nähden ja 3) sama valikkorakenne on käytössä niin ajossa kuin pysähdyksissä, vaikka tarpeet ovat erilaisia. Potentiaalia systeemissä on silti huimasti. Enemmän kuin muissa omasta mielestäni.

Bemarin iDrive-rulla on minusta yksi paras fyysisten näppäimien ratkaisu. Itse en pidä siitä, että autossa on fyysisiä nappeja paljon eli näen Teslan ratkaisun ihan hyvänä. Silti siitä puuttuu tietty käytön helppous, jota voisi ratkaista iDrive-tyyppisellä rullalla tai kosketusnäytön leiskan parantamisella.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 718
Automatiikka tosiaan hoitaa paljon asiaa kuskin puolesta. Kuitenkin seuraavat asiat ovat työläitä ja vaativat tarkkuutta (ääniohjaus ei toimi näissä):
- Tietyn henkilön etsiminen puhelinluettelosta ja puhelun soittaminen
Itse olen autosta riippumatta sanonut puhelimelle "soita nnnn" ja automaattisesti kuuluu auton kautta äänet.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 016
Itsellä tulee lämmön säätimiä käytettyä johtuen esim pukeutumisesta/kyytiläisten toiveista.
Ja joskus myös vaan on kylmempi tai kuumempi olo.

Karttaakin tulee selattua jonkun verran, kun tietää reitit noin suunnilleen, mutta ei ole täysin varma risteyksistä tms (tai omasta muistista).

Jokaiselle asialle ei todellakaan tarvitse olla näppäimiä tyyliin numeronäppäimistöt tai vanhempien volvojen puhalluksen säätö.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 241
Kun ei tarvi, kun se on niin laajalla alueella että voit sohia melkein minne vain sinnepäin. Toisin kuin fyysisellä napilla. Kaiken lisäksi pystyy tuonkin hoitaamaan ratista, että erilaisilla äänikomennoilla.
Ratista kun noita säädät se alue on todella pieni ja siinäkin pitää katsoa mitä/mikä arvo siellä on. Äänikomennot toimivat joka 1/4 kerta ja mitään palautetta ei ole että se meni oikein perille tai kertoisi mikä lämpötila on.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Ratista kun noita säädät se alue on todella pieni ja siinäkin pitää katsoa mitä/mikä arvo siellä on. Äänikomennot toimivat joka 1/4 kerta ja mitään palautetta ei ole että se meni oikein perille tai kertoisi mikä lämpötila on.
Kyllä mä ainakin tiedän montako kertaa klikkaan ratista et mikä asetus on. Ja yleensä niitä arvoja täytyy muuttaa äärilaidasta toiseen joka hoituu pitkällä painalluksella. Ei fyysinen näppäin keskikonsolissa tuossa mitään lisäiloa tuo.

Ja äänikomennolla näet näytöstä yhtälailla mihin se on asetettu ja komento on mennyt perille jos se ei siitä herjaa. Yhtälailla fyysisellä napilla joudut katsomaan esim lämpötilan onko se nyt 20,5 vai 21.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 241
Kyllä mä ainakin tiedän montako kertaa klikkaan ratista et mikä asetus on. Ja yleensä niitä arvoja täytyy muuttaa äärilaidasta toiseen joka hoituu pitkällä painalluksella. Ei fyysinen näppäin keskikonsolissa tuossa mitään lisäiloa tuo.

Ja äänikomennolla näet näytöstä yhtälailla mihin se on asetettu ja komento on mennyt perille jos se ei siitä herjaa. Yhtälailla fyysisellä napilla joudut katsomaan esim lämpötilan onko se nyt 20,5 vai 21.
Eli katsot näyttöä jotta näet mikä arvo siellä on?
Miten tiedät mikä arvo tai valikko on jos et katso näytöstä? Jos olet vaikka lukinnut että nappi avaa vakiona hanskalokeron niin valikko alkaa eri paikasta.

Teslan äänikomennot ovat keskinkertaiset ja mitään palautetta ei tule esim. kun kysyt mikä on lämpötila tai nostat sitä. Se pitää katsoa ruudulta.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Itsellä tulee lämmön säätimiä käytettyä johtuen esim pukeutumisesta/kyytiläisten toiveista.
Eikös tuo etumatkustaja voisi säätää lämmitystä, ettei kuskin tarvitsisi?

Bemarin iDrive-rulla on minusta yksi paras fyysisten näppäimien ratkaisu
Tästä täysin samaa mieltä. Valitettavasti se on katoava luonnonvara ja BMW:n iDrive 9:stä alkaen se poistuu. Eli on jo poistunut niistä BMW:n malleista, joissa iDrive 9 on jo käytössä. iDrive 8.5 taitaa olla viimeinen missä rulla vielä on mukana.

Itse olen parin vuoden päästä vaihtamassa autoa ja kovasti bemariin kallellaan ja tämä rullan puute saattaa ratkaista asian siihen suuntaan, että mieluummin valitsen esim. i4 faceliftin, kuin jonkun näistä tulevista neue klasse -malleista.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Eli katsot näyttöä jotta näet mikä arvo siellä on?
Miten tiedät mikä arvo tai valikko on jos et katso näytöstä? Jos olet vaikka lukinnut että nappi avaa vakiona hanskalokeron niin valikko alkaa eri paikasta.

Teslan äänikomennot ovat keskinkertaiset ja mitään palautetta ei tule esim. kun kysyt mikä on lämpötila tai nostat sitä. Se pitää katsoa ruudulta.
En katso, koska tiedän mitä teen, mutta sun logiikalla pitää katsoa, niin ei tuo eroa mitenkään onko se säätö ratissa vai keskikonsolissa. Mielummin ratissa missä ei tarvi otetta irrottaa.

Mulla on pikavalintana sport/chill koska en tarvi muita, enkä kyllä edes sitä, mut onpa joku. Ei mun tarvi koskea näyttöön ajon aikana. Äänikomennot toiminu oikeinkin hyvin sen osalta mitä niitä oon testannut, käytä en niitäkään kun en keksi mitä sieltä pitäisi kokoajan säätää.
Oletko omistanut autoa jossa sellainen on ? Jokin tarina silllä on ja miksi se sinne on ilmestynyt.
Samalla analogialla voisi kyseenalaistaa Teslan rattinappulat. Ei niistä mitää iloa ole kun on se iso näyttö jota voi vispata.
Tämä on ensimmäinen noin 25 autostani missä on kosketusnäyttö, enkä mä niissä edellisissäkään koskenut niihin nappeihin mitä oli. En edelleenkään ymmärrä mitä te niin hitosti siellä sörkitte? Edellisessä autossa tärkeimmät hoitui yhtälailla ratista kuin tässäkin, siinä niitä nappeja oli vain 18kpl samoihin toimintoihin ja täysin turhaan.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Oletko kokeillut lukea ketjuun tulleita viestejä. :whistling:
Olen, oli spotify, puhelin jne tyyppisiä jotka jokatapauksessa on kosketusnäytöltä nopein hoitaa jos täytyy säätää, ei spotifyn kanssa esim fyysinen näppäin tuo mitään lisäiloa. Puhelin nyt on mennyt yli 20v äänikomennoilla ongelmitta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 225
Oletko omistanut autoa jossa sellainen on ?
Tämä on ensimmäinen noin 25 autostani missä on kosketusnäyttö, enkä mä niissä edellisissäkään koskenut niihin nappeihin mitä oli. En edelleenkään ymmärrä mitä te niin hitosti siellä sörkitte? Edellisessä autossa tärkeimmät hoitui yhtälailla ratista kuin tässäkin, siinä niitä nappeja oli vain 18kpl samoihin toimintoihin ja täysin turhaan.
Siis et ole. joten et tiedä mistä puhut.

Me sörkitään niilla napeilla ihan samoja asioita kuin sinäkin huidot siellä näytölläsi, ei yhtään enempää tai vähempää.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Siis et ole. joten et tiedä mistä puhut.

Me sörkitään niilla napeilla ihan samoja asioita kuin sinäkin huidot siellä näytölläsi, ei yhtään enempää tai vähempää.
No kun en huido, enkä koske niihin nappeihinkaan. Siinähän se koko pointti onkin. Tällä hetkellä oon isäni Rav4:ssa missä koko kojelauta täynnä nappia, eivätkä oo oston jälkeen säätäneet siitä mitään, kun kaikki samoissa asetuksissa. Eli en edelleenkään ymmärrä mikä siellä on sellaista mitä niin usein koskette, että täytyy ajon aikana jatkuvasti säätää?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
57
No kun en huido, enkä koske niihin nappeihinkaan. Siinähän se koko pointti onkin. Tällä hetkellä oon isäni Rav4:ssa missä koko kojelauta täynnä nappia, eivätkä oo oston jälkeen säätäneet siitä mitään, kun kaikki samoissa asetuksissa. Eli en edelleenkään ymmärrä mikä siellä on sellaista mitä niin usein koskette, että täytyy ajon aikana jatkuvasti säätää?
Kyllä ainakin itse tuota penkinlämmitystä naputtelen, sekä etu- ja takalasin huurteenpoistoa. Silloin tällöin säädän puhalluksen voimakkuutta.

En henkilökohtaisesti voi sietää noita kosketusnäyttöjen räpläämisiä, yhtenä erittäin tärkeänä auton valinnan kriteerinä on se että siitä löytyy ihan oikeita nappeja kojelaudasta. Näillä pääsee jo aika pitkälle eikä kosketusnäyttöjä tarvitse juurikaan hiplailla:

 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Kyllä ainakin itse tuota penkinlämmitystä naputtelen, sekä etu- ja takalasin huurteenpoistoa. Silloin tällöin säädän puhalluksen voimakkuutta.
Kuten todettu ni automaattinen penkinlämmitin on automaattinen ni ei siihen tarvi koskea ikinä.
Ei tuu kyllä ite huurteenpoistojakaan käytettyä ja puhalluksen pidän aina samassa, mut jos sitä täytyy säätää ni voi alhaalta pyyhkäistä mistä vain ylös ja keskeltä ruutua sivusuunnassa melkein mistä vain, niin hoituu kyllä katsomattakin.
Sinulle lienee sitten koko näyttö myös aivan turhake ?
Ei, käytän kuolleenkulman kameroita siitä jatkuvasti, katson navia siitä, katson kulutuksia, nopeutta, fsd infoja esim liikennevaloista (yllättävän monessa tilanteessa ei ilman kuikuilua näe valoja paikallaan ollessa), katson myös automaattiset kaistalta poistumiset jne siitä.

Mutta nimenomaan katson, en säädä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 843
Olen hämmästynyt. Minulla ei ole toiminut yhteystietoihin liittyvä puheohjaus missään "nykyaikaisista" autoistani (bmw, skoda, vw, tesla jne.) kunnolla. Eli jos haluan tietylle henkilölle soittaa, olen joutunut valikkoa kaivelemaan. Nämä nykyvehkeet siis toimii puhelinluettelon osalta enkä vain osaa käyttää?
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Olen hämmästynyt. Minulla ei ole toiminut yhteystietoihin liittyvä puheohjaus missään "nykyaikaisista" autoistani (bmw, skoda, vw, tesla jne.) kunnolla. Eli jos haluan tietylle henkilölle soittaa, olen joutunut valikkoa kaivelemaan. Nämä nykyvehkeet siis toimii puhelinluettelon osalta enkä vain osaa käyttää?
Sanon puhelimelle, en autolle. Toimii kaikkialla eikä tarvi opetella eri autoissa eri tyyliä sanoa. Apple kun tunnistaa suomeksi nimet.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 225
Mutta nimenomaan katson, en säädä.
Ehkä säätäisit jos se olisi helppoa :)

Mutta hyvä että olet löytänyt tarpeitasi vastaavan auton. Itse en edellenkään oikeen pidä noista kosketusnäytöistä, sen takia suosin edelleen autoja joissa on noiden näyttöjen lisäksi nappuloita ja rullia yms fyysisiä painikkeita paikkamassa osaltaan näytön käytettävyysongelmia.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Ehkä säätäisit jos se olisi helppoa :)

Mutta hyvä että olet löytänyt tarpeitasi vastaavan auton. Itse en edellenkään oikeen pidä noista kosketusnäytöistä, sen takia suosin edelleen autoja joissa on noiden näyttöjen lisäksi nappuloita ja rullia yms fyysisiä painikkeita paikkamassa osaltaan näytön käytettävyysongelmia.
Niinku sanoin ni en mä säätäny niitä napillisissakaan, enkä kyllä tunne ketään joka edes kuukausittain säätäis jotai.

Kosketusnäytöistä oon samaa mieltä silloin kun ne on sellaisia mitä esim eilisessä opelissa ja Volvossa. Niin monen valikon, sivunpyyhkäisun, scrollailun jne takana että paikallaan parkissa tehtävät säädöt aiheutti ärsytystä. Käyttöliittymä pitää olla sellainen että yhden valikon alla on kaikki välilehdet näkyvissä suoraan.

Tuollaiset sekavat aiheuttavat juuri sen ettei niitä halua edes parkissa säätää kuntoon.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
782

Umpihangessa etenemisen testitulos oli, että neliveto pitää olla. Kuinka yllättävää.
:speak:
Eikä nuo edes ajaneet hangessa vaan umpilumessa. Jos siinä olisi hanki(kanto) tai suojalunta yhtä paksusti olisi jokaisella matka katkennut alkuunsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Olen hämmästynyt. Minulla ei ole toiminut yhteystietoihin liittyvä puheohjaus missään "nykyaikaisista" autoistani (bmw, skoda, vw, tesla jne.) kunnolla. Eli jos haluan tietylle henkilölle soittaa, olen joutunut valikkoa kaivelemaan. Nämä nykyvehkeet siis toimii puhelinluettelon osalta enkä vain osaa käyttää?
Sanon puhelimelle, en autolle. Toimii kaikkialla eikä tarvi opetella eri autoissa eri tyyliä sanoa. Apple kun tunnistaa suomeksi nimet.
Ei mullakaan nuo puheohjaukset toimi mitenkään.

Mulla on suurin osa kavereista ulkomaalaisia ja maakirjo on laajahko. Kun pidän puhelimen kielen normaalisti englantina, niin on aika toivotonta saada puhelin ymmärtämään nimiä kun ymmärrettävästi katalonialainen Roger äännetään aika eri tavalla kuin jenkki-Roger tai britti-Roger.

Samoin minulle on mahdotonta ääntää saksalaisia, ranskalaisia, espanjalaisia tai italialaisia osoitteita niin, että minkään kielinen navigaattori osaisi niitä tulkita. Myös se, että viestittelen liki päivittäin kolmella kielellä on ihan toivotonta tekstin sanelun suhteen. Pikavalinnoissa ja saneluissa on vähän väliä väärä kieli arvottuna.

En ole kokenut ääniohjauksia käyttökelpoisiksi oikein mihinkään, mutta elän toki aika poikkeuksellisessa nichessä verrattuna keskivertohärmäläisiin.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 701
Mitä jos olis molemmat? Sekä napit että automatiikka. Ei ne napit tai viikset nyt niin kalliita ole monen kymmenen tuhannen autossa, kyllä se hinta muodostuu jostain ihan muusta. Ja nappien puute karkottaa asiakkaita.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
624
Ongelma on, että nykautossa niitä nappuloita kertyy ihan järjettömiä määriä. Tässä melko mietona esimerkkinä Kona Electric:

Nappuloiden lisäksi tulee vielä ajotietokoneen valikot ja infotainment-näytön valikot.

Ominaisuuksia on nykyään niin paljon, että niiden säätäminen lennosta ajaessa on uhka sekä omalle että muiden tien kulkijoiden turvallisuudelle. Riippumatta siitä säädätkö niitä etsimällä fyyistä nappulaa, kahlaamalla napeilla valikkoa tai huiskimalla kosketusnäyttöä. Kosketusnäytöissä pahinta on, että aina välillä autonvalmistaja puskee otana uuden käyttöliittymän jossa toiminnot ei olekkaan enää samoilla paikoilla, vaan pitää taas opetella kaikki uudestaan.

Autojen ajonaikainen käyttöliittymä pitäisi radikaalisti minimoida. Auton liikkuessa kuljettajalle tarjolle vain liikenteen turvallisuuden kannalta ohjaimet fyysisinä näppäiminä. Kaikki muu säädetään sitten kosketusnäytöltä vaihde P-asennossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 065
Autojen ajonaikainen käyttöliittymä pitäisi radikaalisti minimoida. Auton liikkuessa kuljettajalle tarjolle vain liikenteen turvallisuuden kannalta ohjaimet fyysisinä näppäiminä. Kaikki muu säädetään sitten kosketusnäytöltä vaihde P-asennossa.
Kyllä ja ei. Peruskäyttöliittymän pitää olla kuskille täysin kunnossa, sisältäen ääneen ja lämpöön liittyvät toiminnot helposti katsomatta käytettävissä mekaanisella palautteella. Niin se aiemmin olikin kunnes kosketusnäytöllä tuli mahdolliseksi ryssiä kaikki toiminnot halpuutuksen nimissä.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 867
Ongelma on, että nykautossa niitä nappuloita kertyy ihan järjettömiä määriä. Tässä melko mietona esimerkkinä Kona Electric:
Eikä se vielä mitään, mutta sitten ne napit tungetaan paikkoihin mihin ei ajon aikana edes helposti näe.
1707481730727.png

Ratin takana vasemmalla näkyy kasa nappuloita, vaihteenvalitsimen vieressä olevat jää reiden taakse. Toki tuo penkinlämppärin nappi on sen verran iso että siihen osuu sokkonakin. Muuten ei sitten tarvitsekaan kuin ilmastoinnin säätöjä.
Itse en käytä ollenkaan auton näyttöä, vaan se on ajon aikana 99% ajasta tuossa perustilassaan. A-pilarissa on kännykkä lataavassa telineessä, Waze auki ja striimaa nettiradiota BT:n yli. Tismalleen sama setuppi kuin polttiksessa ennen.
Joskus tulee mielenkiinnosta katsottua energiankulutusta ja akun prosentteja mutta muuten näytölle ei saa mitään, mikä olisi parempi kuin tuo perusnäyttö.

Eroa ei valtavasti ole polttisversioon (ei myydä suomessa)
1707482081242.png

Tossa mun e-Soulissa on tietääkseni tasan samat napit kuin Konassa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
782
Ongelma on, että nykautossa niitä nappuloita kertyy ihan järjettömiä määriä. Tässä melko mietona esimerkkinä Kona Electric:

Nappuloiden lisäksi tulee vielä ajotietokoneen valikot ja infotainment-näytön valikot.

Ominaisuuksia on nykyään niin paljon, että niiden säätäminen lennosta ajaessa on uhka sekä omalle että muiden tien kulkijoiden turvallisuudelle. Riippumatta siitä säädätkö niitä etsimällä fyyistä nappulaa, kahlaamalla napeilla valikkoa tai huiskimalla kosketusnäyttöä. Kosketusnäytöissä pahinta on, että aina välillä autonvalmistaja puskee otana uuden käyttöliittymän jossa toiminnot ei olekkaan enää samoilla paikoilla, vaan pitää taas opetella kaikki uudestaan.

Autojen ajonaikainen käyttöliittymä pitäisi radikaalisti minimoida. Auton liikkuessa kuljettajalle tarjolle vain liikenteen turvallisuuden kannalta ohjaimet fyysisinä näppäiminä. Kaikki muu säädetään sitten kosketusnäytöltä vaihde P-asennossa.
Mieluiten niin että sen näytön voi pitää pimeänä ja navigointia jos tarvitsee niin sen saa minimaalisena mittaristoon keskelle.
Pimeällä kaikki hajavalo minimiin.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
303
img_8140.jpg


Audi A3:ssa on mielestäni aika täydellinen toteutus nappuloiden ja kosketusnäytön suhteen. Ilmastointi, luistonesto, start/stop, parkkitutka ja parkkeeraus automatiikka nappien takana ja muu kosketusnäytöltä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Eikä se vielä mitään, mutta sitten ne napit tungetaan paikkoihin mihin ei ajon aikana edes helposti näe.


Ratin takana vasemmalla näkyy kasa nappuloita, vaihteenvalitsimen vieressä olevat jää reiden taakse. Toki tuo penkinlämppärin nappi on sen verran iso että siihen osuu sokkonakin. Muuten ei sitten tarvitsekaan kuin ilmastoinnin säätöjä.
Hivenen vastaava tuo on kuin omassa ceedissä (phev,SW My21) (mitä nyt ei kahta pienempää rullaa yms. eroa) ja eivät ne vasemmalla olevat nappulat hirveän tarpeellisia ajaessa ole (lisäksi itse ainakin näen ne nojaamalla hivenen eteenpäin). Bensaluukun avaus, latauksen ajastuksen ohitus ja valojen korkeussäätöjä ei tarvitse ajo-aikana (viimeisintä olen kyllä säätänyt silloinkin). Kaistavahti ja luistonesto ovat joskus ajossakin käytössä, mutta näistä oikeastaan vain luistonesto voi olla sellainen jota pitää päästä nopeasti painamaan ja liikkeelle lähdössä tuota tulee yleensä painettua jos tarvetta kelien/paikan mukaan on (jolloin silloinkin ollaan paikallaan).

Vaihteenvalitsimen vieressä on ne pari nappulaa mitä tulee painettua isolla tiellä ajaessa eli ajomoodi (eco,auto ja hybridi) ja sport -nappulat.

Itsellä ilmastointisäätöjen alla penkinlämmittimet ja niiden keskellä ratin lämmitin -nappula. Noihin tosiaan osuu vaikka silmät kiinni joka on hyvä.

Se, että nappuloita on paljon ei ole vielä välttämättä huono asia(vaikka tietty rajansa kaikella). Itse koen, että esim. omassa kun tuo lääpintänäyttö on sivuttain niin sen alaosasta saa otettua hyvin tukea kädellä jos tarvetta on. Sinänsä Kian softatuki on siitä hyvä, että my22 versioihin tuli päivitys jolla lähtee OTA päivitykset rullaamaan ja vanhemmilla usbitikulla edelleen saa päivityksiä ajettua sisään. Tuohan tuli jossain vaiheessa mielestäni se paras softauudistus, eli ko. tökkimisnäytön saa sammutettua (kun se on pois päältä, niin jos sitä tökkää tai peruuttaa autolla niin kuva näkyy uudestaan).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
473
Sanon puhelimelle, en autolle. Toimii kaikkialla eikä tarvi opetella eri autoissa eri tyyliä sanoa. Apple kun tunnistaa suomeksi nimet.
Tuo Apple toimiikin suomalaisiin nimiin kuin junan vessa, puheluihin erinomainen. Aiemmin CarPlayllä kätevästi aina lähdin liikenteeseen ja kerroin puheella myös navigaattorille minne mennään- Teslalla tämä ei onnistu, kun navi ei puhu suomea.

Viikonloppuna arvelin kokeilla josko voisi vaikealla logiikalla ’etsi Apple mapsista’ ja ’jaa Tesla -appiin’ saada myös Teslaab hieman älyä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 444
Mites jos sähköautossa on vaikka se Omppu tuki, niin tarvitseeko siihen Applen puhelimen, vai voisiko sitä käyttää tuolla nurkassa pyörivällä ylimääräisellä Apple Watch 2 Ultralla?
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
628
Mites jos sähköautossa on vaikka se Omppu tuki, niin tarvitseeko siihen Applen puhelimen, vai voisiko sitä käyttää tuolla nurkassa pyörivällä ylimääräisellä Apple Watch 2 Ultralla?
Puhelimen tarvitsee. Ja öö nurkassa pyörivä ylimääräinen Apple Watch 2 Ultra, siis mitä ihmettä. Tosta saanee 1000€ käytettynäkin.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 790
Mites jos sähköautossa on vaikka se Omppu tuki, niin tarvitseeko siihen Applen puhelimen, vai voisiko sitä käyttää tuolla nurkassa pyörivällä ylimääräisellä Apple Watch 2 Ultralla?
Viitattiinko tässä Ritari Ässään? Sarkasmi sensori vähän kireällä näissä sähköauto-langoissa.
Kai se ois ihan kiva kutsua auto etu ovelle kuin KITT konsanaan.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Viitattiinko tässä Ritari Ässään? Sarkasmi sensori vähän kireällä näissä sähköauto-langoissa.
Kai se ois ihan kiva kutsua auto etu ovelle kuin KITT konsanaan.
Korjaa jos olet väärässä, mutta tuskin Ritari Ässällä mitään Apple Watch 2 Ultraa oli. Apple IIc kotona, ehkä.

Toisin kuin nykyään, niihin aikoihin puhuvilla autoilla oli tunteet ja ne väittivät jatkuvasti ajajalle vastaan kuin pahaiset kakarat. Toisaalta eivät kyllä alkaneet pimputtaa jos vähän ajoi ylinopeutta tai ajoi rampista ulos korkean ilmalennon kera, nykyautot alkaisivat piipittää ja täristää rattia jos vähänkin menee nopeusrajoituksen yli.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 625
KITT olisi nykytekniikalla melkein mahdollinen jos ei lasketa Turbo Boost ja Eject nappuloita tai muita ”älyttömyyksiä”.

80-luvullakin olisi melkein onnistunut mutta autosta olisi tullut rekan kokoinen servereineen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Mites jos sähköautossa on vaikka se Omppu tuki, niin tarvitseeko siihen Applen puhelimen, vai voisiko sitä käyttää tuolla nurkassa pyörivällä ylimääräisellä Apple Watch 2 Ultralla?
Kannattaa suunnata kyselyt apple-ketjuihin - siellä tiedetään miten kellot toimivat.

Käytännössä Apple Watchia ei voi käyttää ilman että on iphone johon sen parittaa ja jolla asentelee siihen appseja ja jolla se päivitellään jne. Kello ei toimi stand-alone laitteena.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Eli katsot näyttöä jotta näet mikä arvo siellä on?
Miten tiedät mikä arvo tai valikko on jos et katso näytöstä? Jos olet vaikka lukinnut että nappi avaa vakiona hanskalokeron niin valikko alkaa eri paikasta.
Mä nyt eilen oikein tarkistin tän.
Lämpötila on ylimpänä valikossa, puhallusnopeus toiseksi ylin. Eli pystyi täysin sokkona hoitamaan kummankin, koska riippumatta missä valikossa olet, yksi nopea pyöräytys vie valikon yläosaan.
Eipä oo noitakaan ollu tarvetta säätää, mutta tosiaan täysin mihinkään näyttöön katsomatta ja ennenkaikkea otetta ratista irroittamatta hoituu lämpö ja puhallus.

Eli eipä tuo nyt kovin kummoinen operaatio ollut..
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 241
Mä nyt eilen oikein tarkistin tän.
Lämpötila on ylimpänä valikossa, puhallusnopeus toiseksi ylin. Eli pystyi täysin sokkona hoitamaan kummankin, koska riippumatta missä valikossa olet, yksi nopea pyöräytys vie valikon yläosaan.
Eipä oo noitakaan ollu tarvetta säätää, mutta tosiaan täysin mihinkään näyttöön katsomatta ja ennenkaikkea otetta ratista irroittamatta hoituu lämpö ja puhallus.

Eli eipä tuo nyt kovin kummoinen operaatio ollut..
Ja tiedät näiden arvot katsomatta?
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Ja tiedät näiden arvot katsomatta?
Tottakai tiedän kun tiedän missä ne on. Ja jos nyt esim on niin hengenvaarallista säätää se katsomatta ni kyllä puhalluksen voit vetää täysille/nolliin ja klikkailla siitä haluamakseen. En ymmärrä miten tämän saman toiminnon siirtäminen keskikonsoliin jotenkin muuttaa sen maagisesti paremmaksi. Veikkaampa et 99% kuskeista katsoo mihin lämpötilaan säätää lämmön, vaikka ois fyysinen nappi. Samoin puhalluksen.

Mut pointti oli, että onnistuu kyllä ongelmitta täysin katsomattakin jos haluaa..
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 241
Tottakai tiedän kun tiedän missä ne on. Ja jos nyt esim on niin hengenvaarallista säätää se katsomatta ni kyllä puhalluksen voit vetää täysille/nolliin ja klikkailla siitä haluamakseen. En ymmärrä miten tämän saman toiminnon siirtäminen keskikonsoliin jotenkin muuttaa sen maagisesti paremmaksi. Veikkaampa et 99% kuskeista katsoo mihin lämpötilaan säätää lämmön, vaikka ois fyysinen nappi. Samoin puhalluksen.

Mut pointti oli, että onnistuu kyllä ongelmitta täysin katsomattakin jos haluaa..
Tai luottaa ilmastoinnin automaatioon jonka uskon toimivan muissa kuin Teslassa.

Fyysisen napin etu on tuntopalaute ja puheavustimien etu kuten Google ja Apple etu on vastine. Teslalla ei näitä ole ja vaatii useissa tapauksissa katseen siirtämisen pois liikenteestä.
 
Viimeksi muokattu:

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Tai luottaa ilmastoinnin automaatioon jonka uskon toimivan muissa kuin Teslassa.

Fyysisen napin etu on tuntopalaute ja puheavustimien etu kuten Google ja Apple etu on vastine. Teslalla ei näitä ole ja vaatii useissa tapauksissa katseen siirtämisen pois liikenteestä.
No niinkuin aikaisemmin jo sanoin niin ei mulla oo tarve ollu koskea noihin ollenkaan..kyllä automaatti on ihan sekaisin, mutta mulla on kiinteät manuaaliasetukset mihin en oo syksyn jälkeen koskenut, eli ei eroa tuosta sikäli, päinvastoin kaikki muut täällä vaatii fyysisiä näppäimiä niille kun niihin kosketaan kokoajan…
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 225
No niinkuin aikaisemmin jo sanoin niin ei mulla oo tarve ollu koskea noihin ollenkaan..kyllä automaatti on ihan sekaisin, mutta mulla on kiinteät manuaaliasetukset mihin en oo syksyn jälkeen koskenut, eli ei eroa tuosta sikäli, päinvastoin kaikki muut täällä vaatii fyysisiä näppäimiä niille kun niihin kosketaan kokoajan…
Premiun nappuloita on kiva hiplata . Nappulat kun alkaa kohta olemaan premiumin tunnusmerkki :)

Mutta vakavasti puhuen, talvella nappuloita tarvitsee enemmän kuin kesällä. Sumuvalot, peilien sulatus, takalasin sulatus, takapyyhin, tuulilasin tehopuhallus, penkinlämmittimet, hieronnat yms...Kesällä nappien käyttö paljon vähäisempää. Myös tuulilasinpyyhkimien manuaalikäyttö on talvella tavallisempaa kuin kesälllä ( lumet pois ikkunasta, jäät pois ikkunasta )

Ja sitten se keskikonsoli motikka, luonnollisempi / mukavampi mutikka säätää asioita kuin esim rattinappulat, vaikkapa esim biisien vaihto, voluumi yms.

ja miksipä niitä nappulita ei siellä kojelaudassa voisi olla, kun tilaa on. Mutta hyvä muistaa, että nappulat eivät ole ihan helppo homma. Niiden ergonimia, sijoitus ja toiminnalisuus ja järkevyys ei kaikille tunnu olevan ihan helppoa.

Ei kosketusnäyttö huono asia ole, ei ollenkaan, erinomainen lisuke autoon, mutta parhaan ergonomian ja käytettävyyden saavuttamiseksi se tarvitsee kaverikseen useamman napin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 214
Viestejä
4 310 385
Jäsenet
71 992
Uusin jäsen
Peppi

Hinta.fi

Ylös Bottom