Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
952
Lofooteille ja takaisin ajoin vuodenvaihteessa noin 10-15min pysähdyksillä. Siinä ajassa auto latasi niin paljon, että joko mun tai muksun oli päästävä joko vessaan tai ylipäätään jaloittelemaan.
Oma auto lataa 70-100% välin niin paljon hitaammalla ajalla kuin 0-70%. 0-70 menee 17 minuutissa, mutta täyteen menee 50-55min. 80 minuuttiin menee jo puolisen tuntia.
Käytännössä ylivoimaisesti nopein tapa edetä on latailla 0-70 välillä. Kun noita supereita on juuri sellaisella välillä, että sillä ylimääräisellä 30% ei kuitenkaan pääse enää seuraavalle superille niin ei siitä hyötyä ole.
Jes. En mäkään ikinä lataa täyteen matkalla. En kyllä pysähdy ikinä syömäänkään mihinkään taukohelvettiin, joka voisi tietysti muuttaa asian. Mäkkäristä tai kahvilasta joku eväs mukaan ja matka jatkuu burgeri/sämpylä kourassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 241
Onhan noissa Tesloissa puheohjaus, joka tosin toimii vain englanniksi. Teslan omistajista tiettävästi merkittävä enemmistö on Apple-käyttäjiä. Itse en kaipaa Google Assistantia, enkä toisaalta käytä myöskään Siriä, molemmat on kohtuullisen surkeiksi osoittautuneet. Valinnanvapaus ja lisäominaisuudet on toki pääsääntöisesti hyvä, mutta tuovat myös lieveilmiöitä mukanaan. Rajattu ekosysteemi vähentää bugien määrää ja mahdollistaa käyttöjärjestelmän säilymisen eheämpänä sekä kevyempänä.
Teslan oma assistentti on täyttä paskaa. Google ja Apple heittämällä edellä. Apple sentään osaa suomeakin.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
952
Eli toinen ajanut energiaa säästellen (vaikka piti ajaa normaalisti) ja toinen jotenkin töpeksinyt tauot ja onnistunut tarvitsemaan 6 latausta. Ei tainnut missään olla laskettu paljonko energiaa kukin käytti kokonaisuudessaan matkalle?
Jos muistan vielä lukemani oikein, niin siinähän oli tota voittajaa lukuunottamatta koko jengi kiertänyt kaikki taukopaikat ton matkan aikana.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Joo, tosin idea vesittyy. Polttiksella joku riskinottaja ajaisi tuon varmaan 8h. Toisaalta on tolla välillä aika paljon 100 km/h teitä, eli ei toi keskinopeus mahdoton ole laillisesti ajaenkaan, ehkä...

Olisi mielenkiintoista, jos reitistä olisi laskettu teoreettinen maksimi (minimiaika siis) ajaen koko ajan kulloisenkin rajoituksen mukaista maksiminopeutta ilman pysähdyksiä, hidastavaa liikennettä jne.
Naivoingti apit vetää pidempiä ennusteita, tosin osa varmaan menee siitä että vedin ihan kaupunki osoitteet, joten siitä voi tulla jo reippaasti lisäaikaa. vaikka kilometri taisi olla aika liki.

Väliin mahtuu satasenpätkää ja navioingi sovellusket kyllä vähän huonosti arpoo talvirajoituksia. Mutta se mitä tuossa joku laskeskeli keskinopeuksia niin saa kyllä olla kesärajoituksillakkin kiirettä, ilman ylinopeutta, ei enään mikä koronaika ole, eikä silloinkaa nuo tiet ihan tyhjiä olleet.

No vaikka tuota nyt miten päin pyörittelisi, niin onhan tuo 2 vs 6 kertaa nyt sellainen ero, että joku mättää jossain. Jos vaikka uudemmalla ajanut olisi ladannut vain 3 krt, niin silloinhan sen sinun laskujen mukaan olisi pitänyt voittaa vanhempi auto kirkkaasti.
En ihan varma mistä erosta puhe, mutta jos joku vetää toistatuhatta kilometriä, kaksivuoro putkeen, niin kyllähän siinä ns asiallisessa ajossa taukoja tulee, ja kannattaa niissä sitä patteria ladata. Jos vielä ideana vähän simuloida erilaisia todellisia ajosuunnitelmia. Joukossa oli arilaisiautoja, osassa pienempää akkua ja ilmeisesti erilaista kuormaa, oliko peräkärryäkin. Menikö ne peräkanaa, eli oliko sama saa, se kurja. Olisko isoakkuisella mahku vetää yhdellä latauksella, jos ihan nuukailu asenteella.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Eli toinen ajanut energiaa säästellen (vaikka piti ajaa normaalisti) ja toinen jotenkin töpeksinyt tauot ja onnistunut tarvitsemaan 6 latausta. Ei tainnut missään olla laskettu paljonko energiaa kukin käytti kokonaisuudessaan matkalle?
Jos muistan vielä lukemani oikein, niin siinähän oli tota voittajaa lukuunottamatta koko jengi kiertänyt kaikki taukopaikat ton matkan aikana.
Joo siis tää Seppo veti tavallaan ”omilla säännöillään”. Eli hän veti range modella ja yritti vain päästä niin nopeasti kuin teoriassa mahdollista. Muu porukka yritti mallintaa sitä millaista se olisi maksimaalisella suorituksella ns normi tilanteessa, jonka vuoksi esim ruoka syötiin loppuun vaikka auto olisi valmis.

Mutta pysähdysten osalta tuo lienee oikeasti nopeampi tapa kuin se että paljon alkaisi enemmän ottamaan virtaa, koska se lataus hidastuu niin paljon.

”Lähdin täydellä akulla. Latasin 38 km maalista Kuusamon superilla täyteen. 200.82 kWh yhteensä sisältäen lataushäviön. 1040 todelliset kilometrit.
19.3 kWh/100 km lataushäviön kanssa”

”Keminmaassa oli enemmän jälellä, mitä arvioin. Syynä noin 2 km jono ja kova lumisade ennen Oulua. Näkyvyys huono.”

”Range moodilla ja noin 50 km ennen laturia normimoodiin, jotta lämmittäisi akkua. Ei lämmitänyt kuitenkaan lataukselle.”
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 279
Mä en ymmärrä miten ylipäätään ovat voineet ajaa noin suurella keskinopeudella tuon matkan ottaen huomioon, että on talvinopeudet käytössä ja latauksiin kuluu myös aikaa. Pakosti on ajettu reilusti yli nopeusrajoituksen.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Mä en ymmärrä miten ylipäätään ovat voineet ajaa noin suurella keskinopeudella tuon matkan ottaen huomioon, että on talvinopeudet käytössä ja latauksiin kuluu myös aikaa. Pakosti on ajettu reilusti yli nopeusrajoituksen.
Kyseisenä päivänä mulla näytti Google maps jotain 11h45min tms. Ja yleensä navin näyttämästä lähtee tollasella matkalla yli vartti pois. Niin kyllä se aika linjassa on latausten kanssa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 195
No vaikka tuota nyt miten päin pyörittelisi, niin onhan tuo 2 vs 6 kertaa nyt sellainen ero, että joku mättää jossain. Jos vaikka uudemmalla ajanut olisi ladannut vain 3 krt, niin silloinhan sen sinun laskujen mukaan olisi pitänyt voittaa vanhempi auto kirkkaasti.
Autoissa ei ole niin paljon eroa, että toisella pääsisi kahdella, mutta toisella olisi pakko ladata kuusi kertaa. Erilaiset kuljettajat nyt vain sattuivat tekemään noin erilaiset ratkaisut. Ei siinä muu mätä. Voi poiketa vaikka kymmenen kertaa jos haluaa, mutta ei se nopeinta ole.

Kyllä, jos uudemmalla olisi ladannut 3x ja kuski olisi sama ja samat nopeudet, niin uudempi olisi voittanut vanhan 2x lataavan tai vanhan 3x lataavan.

Normaalia olisi 3-4 kertaa noilla autoilla. Kaksi vaatii nollakelissä venyttämistä vähintään huippunopeuden rajoittamisen muodossa. Kuusi taas hidastaa matkaa selvästi, jos jokainen lataus vie 5 min. hukkaa.

Kokeilin ABRP:llä 97 km/h maksimi nopeudella nollakelissä. En osannut säätää latauskertoja vapaasti, joten sain vanhalle 2x ja uudelle 5x. Akut 5 % heikentyneet uuden 95 kWh:sta.

2019 LR Raven:
Kaksi latausta
Koko. Aika 13:51
Ajoaika 11:50
Latausaika 111 min
Overlap 2x5 = 10 min

1.lat 33-95
2.lat 4-78
Yht. 136 % = 122,74 kWh, eli keskimääräinen latausteho 66,3 kW.


2021 LR:
Viisi latausta
Koko. Aika 13:02
Ajoaika 11:58
Latausaika 38 min
Overlap 5x5 = 25 min

1.lat 35-48
2.lat 10-33
3.lat 10-38
4.lat 11-37
5.lat 14-53
Yht. 129 % = 116,42 kWh, eli keskimääräinen latausteho 183,8 kW.

Vanhaan pitää ladata 5,4 % enemmän energiaa. Kun harvoista latauskerroista johtuen pitää ladata hitaita viimeisiä prosentteja, on latausaika noin 2,9-kertainen, mikä hidastaa perille pääsyä.

Vanhan energia ilman lataushäviötä:
95 * 0,95 * 0,95 + 122,74 = 208,5 kWh

Uuden energia ilman lataushäviötä:
95 * 0,95 * 0,95 + 116,42 = 202,2 kWh


Kulutustestin nopein käytti ilman lataushäviötä vain 190 kWh, jos lähti täydellä akulla, jonka kunto 95 % (kuten latauskuitista voi päätellä). Silti hän oli selvästi nopeampi, joten hän on varmuudella ajanut ylinopeutta ainakin pienemmillä rajoituksilla ja tinkinyt lämmöstä.


Edit. Löytyi selitys vanhan liian suurelle kulutukselle. Olin valinnut pikkuakkuisen Ravenin. Korjaan luvut myöhemmin. Nyt on korjattu.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Nuo kaksi latausta kesti 30min ja 25min.

Toisaalta varmaan joutunut ajamaan hiljempaa jotta saa pienennettyä kulutusta.,

6 latauksen pysähdyksellä todennäköisesti nuo olleet luokkaa 5-10min. (Keskiarvoa turha katsoa kun esilämmittämättömät oli niin kauan siellä). Eli käytännössä varmaan latausaika aikalailla samaa luokkaa kokonaisuudessaan. Ero tullut sit siitä, kun hidastat laturille ja ajat parkkiin. Siinä menee äkkiä 10min yhteensä.
Mielenkiintoista.

2 pysähdystä, yhteensä 55min, kokonaisaika 12.25h ja 1040km.

Sanotaan nyt että 11.2h ja 1040km = 93kmh keskinopeus eli ei ole säästelty kyllä nopeudessa.

Mielenkiintoisempaa on että miten tyhjällä akulla suoraan ajosta Raven ei ton nopeampaa lataa, aika tarkkaan 100kwh nopeudella tippunut supereista juissia.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 471
Mä en ymmärrä miten ylipäätään ovat voineet ajaa noin suurella keskinopeudella tuon matkan ottaen huomioon, että on talvinopeudet käytössä ja latauksiin kuluu myös aikaa. Pakosti on ajettu reilusti yli nopeusrajoituksen.
Tolla reitillä on melko paljon satasen rajoitusta ihan normaalilla kaksikaistsisella valtatiellä. Etelässähän satkua ei ole talvella kuin motareilla tai yli kaksikaistaisilla teillä, jotka on erotettu toisistaan, mutta Jyväskylän pohjoispuolella alkaa satkun teitä olla enemmänkin. Sikäli mitä itse olen ajellut, on voinut muuttuakin... Mutta tosiaan tuskin on orjallisesti mittaria tuijotettu...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 154
Onhan tuossa Sepon taktiikassa myös se hyvä että vähemmän menee hukkaan akkun lämmityksissä ja pienempi riski juuttua ruuhkaan latureilla. Jos tässä ei siis laskettu odotuksia pois.
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
663
Kia EV6 -mallistoon varustellumpi ja edullisempi vaihtoehto

" Uuden Kia EV6 Edition AWD:n hinta on 57 990 euroa. Asiakkaalle tämä tarkoittaa aiempaa kattavampi varustelu huomioituna 5 000 euron etua. GT-line pack -varustepaketin hinta on 2 259 euroa. "

Odotin kyllä että olisi vähän kaikkien varustelutasojen hintoja tiputeltu. Itse käynyt EV6 koeajamassa ja tuntui sopivalta vaihtoehdolta itselleni kaiken muun paitsi hinnan osalta.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Electrekin mukaan BYD Sealista olisi tulossa kesällä uusi revisio. Näinköhän ui tänne Eurooppaankin nopeasti, vai onko täällä myytävä tapaus eri kuin Kiinan? Enkä tarkoita nyt siis Seal U:ta, jossa samaa on vain nimi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 241
Google kyllä. Ei toki kaikessa. Apple on pelkkää kuraa alusta loppuun.
Jos vertaillaan näitä keskenään niin hyvin osaavat komennot ja kuulla mitä käyttäjä kysyy tai keskustelee. Lisäksi Applen etuna on vielä suomen tuki mikä auttaa paljon.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 728


Ilmeisesti #MEB alustasta on vihdoin saatu leivottua 'hyviä' sähköautoja aikaan kun päästiin kehityksessä tälle -24 vuodelle.

Jopa talvella.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Opel Astra Electric ja kahta eri versiota Volvo EX30:stä käyty koeajamassa.

Täytyy sanoa että Opel yllätti ja todella rajusti. Erittäin hiljainen (selvästi hiljaisempi kuin Volvo), hud, matriivalot, avattava kattoluukku/ikkuna, isommat tilat, hyvät penkit. Siitä ei oikein löytynyt mitään valitettavaa. Käyttöliittymä silleen perus sekava teslan ylivoimaiseen nähden, mutta se oli oikeasti todella nopea ja sulava. Aivan lussuhan se oli, siis todella todella lussu, mutta arjessa mitään väliä. Oli kaikin puolin todella hyvä auto ja pitkästä aikaa auto jonka koeajon jälkeen jäi fiilis että tästä mä ihan oikeasti tykkäsin. Id7, Volvo, Mg, voyah jne ei oo jättänyt samaa fiilistä ollenkaan, päinvastoin ollu isoja ärsyttksiä.
Volvohan sit taas oli aivan teslalta kopioitu aivan kaikki mahdollinen, mutta kaiken toiminnallisuus/tuntuma jne oli vähintään yhtä pykälää huonompaa. Ja järjettömän pienihän se oli. Opel oli myös halvempi.

Joskin takaveto highland model 3 on 6k tuota etuveto Opelia halvempi ja long range tuon Volvon hintainen. En pystyisi perustelee mitenkään kummankaan ostoa kun tesla on tuon hintainen. Mutta jos teslaa ei tuossa hintaluokassa olisi, niin tuo Opel on eka auto joka toi jotenkin fiiliksen hienosta ja hyvästä autosta. Ja en ois uskonu sanovani sitä stellantiksen sähköautosta vielä vuosiin. Paras ”ei tesla” mitä olen ajanut.

IMG_5272.jpeg
IMG_5273.jpeg
IMG_5274.jpeg
IMG_5275.jpeg
IMG_5276.jpeg
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
952
Jos vertaillaan näitä keskenään niin hyvin osaavat komennot ja kuulla mitä käyttäjä kysyy tai keskustelee. Lisäksi Applen etuna on vielä suomen tuki mikä auttaa paljon.
Mä oon käyttäny Teslassa noita pyyhkimiin ja soittamiseen. Joskus harvoin navigointiin. Androidilla tuli myös käyteltyä samaan tapaan. Mitä Appleen tulee, niin olen iPhonesta saanut niin kovan WoW -elämyksen, että kun tämän puhelimen liisari loppuu, niin en koskaan ryhdy yhteenkään vehkeeseen jossa on omenalogo kyljessä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 843
Käyttöliittymä silleen perus sekava teslan ylivoimaiseen nähden, mutta se oli oikeasti todella nopea ja sulava.
Teslaa ajavana totean, että Teslan käyttöliittymä on tosi nopea ja sulava. Hyvä siis, että jokin toinenkin valmistaja on sellaisen saanut aikaan.

Silti pidän Teslan käyttöliittymää ajaessa huonona, itse asiassa tosi huonona sen potentiaaliin nähden. Pieniä nappeja/vipusia ja iso/turha fsd-näkymä. AndroidAuto on minusta kokemistani käyttöliittymistä paras yritys, mutta täysin sulavaa kokemusta sen osalta ei ole vielä vastaan tullut.

Voi kun joku saisi sähköautoon käyttöliittymän, joka on ajossa yksinkertainen ja helppo käyttää vajavaisella huomiolla sekä pysähdyksissä kattava ollen silti intuitiivinen. Eli vaihtuva käyttöliittymä tilanteen mukaan. Perusvaatimuksena toki nopeus ja hyvä tuntuma.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 567
Opel Astra Electric ja kahta eri versiota Volvo EX30:stä käyty koeajamassa.

Täytyy sanoa että Opel yllätti ja todella rajusti. Erittäin hiljainen (selvästi hiljaisempi kuin Volvo), hud, matriivalot, avattava kattoluukku/ikkuna, isommat tilat, hyvät penkit. Siitä ei oikein löytynyt mitään valitettavaa. Käyttöliittymä silleen perus sekava teslan ylivoimaiseen nähden, mutta se oli oikeasti todella nopea ja sulava. Aivan lussuhan se oli, siis todella todella lussu, mutta arjessa mitään väliä. Oli kaikin puolin todella hyvä auto ja pitkästä aikaa auto jonka koeajon jälkeen jäi fiilis että tästä mä ihan oikeasti tykkäsin. Id7, Volvo, Mg, voyah jne ei oo jättänyt samaa fiilistä ollenkaan, päinvastoin ollu isoja ärsyttksiä.
Volvohan sit taas oli aivan teslalta kopioitu aivan kaikki mahdollinen, mutta kaiken toiminnallisuus/tuntuma jne oli vähintään yhtä pykälää huonompaa. Ja järjettömän pienihän se oli. Opel oli myös halvempi.

Joskin takaveto highland model 3 on 6k tuota etuveto Opelia halvempi ja long range tuon Volvon hintainen. En pystyisi perustelee mitenkään kummankaan ostoa kun tesla on tuon hintainen. Mutta jos teslaa ei tuossa hintaluokassa olisi, niin tuo Opel on eka auto joka toi jotenkin fiiliksen hienosta ja hyvästä autosta. Ja en ois uskonu sanovani sitä stellantiksen sähköautosta vielä vuosiin. Paras ”ei tesla” mitä olen ajanut.

Mokahan vertautuu varmaan pösön e2008 ja se on ainakin yhessä taulukossa ihan kärkikahinoissa ajomelun osalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 088
Opel Astra Electric ja kahta eri versiota Volvo EX30:stä käyty koeajamassa.

Täytyy sanoa että Opel yllätti ja todella rajusti. Erittäin hiljainen (selvästi hiljaisempi kuin Volvo), hud, matriivalot, avattava kattoluukku/ikkuna, isommat tilat, hyvät penkit. Siitä ei oikein löytynyt mitään valitettavaa. Käyttöliittymä silleen perus sekava teslan ylivoimaiseen nähden, mutta se oli oikeasti todella nopea ja sulava. Aivan lussuhan se oli, siis todella todella lussu, mutta arjessa mitään väliä. Oli kaikin puolin todella hyvä auto ja pitkästä aikaa auto jonka koeajon jälkeen jäi fiilis että tästä mä ihan oikeasti tykkäsin. Id7, Volvo, Mg, voyah jne ei oo jättänyt samaa fiilistä ollenkaan, päinvastoin ollu isoja ärsyttksiä.
Volvohan sit taas oli aivan teslalta kopioitu aivan kaikki mahdollinen, mutta kaiken toiminnallisuus/tuntuma jne oli vähintään yhtä pykälää huonompaa. Ja järjettömän pienihän se oli. Opel oli myös halvempi.

Joskin takaveto highland model 3 on 6k tuota etuveto Opelia halvempi ja long range tuon Volvon hintainen. En pystyisi perustelee mitenkään kummankaan ostoa kun tesla on tuon hintainen. Mutta jos teslaa ei tuossa hintaluokassa olisi, niin tuo Opel on eka auto joka toi jotenkin fiiliksen hienosta ja hyvästä autosta. Ja en ois uskonu sanovani sitä stellantiksen sähköautosta vielä vuosiin. Paras ”ei tesla” mitä olen ajanut.
TM:ssä taisi olla koeajo näistä sisarmalleista eli Opelista ja Pösön e-308:sta ja siinä kehuttiin aika samoja asioita. Opel ilmeisesti hyvin perinteinen "auto" sähkövoimalinjalla ja tuo voimalinja toki on vähän tuhnu, mutta riittää arkiajoon mainiosti.

Mistä tuon 6k hintaeron tulkitsit?

Model 3 hinnastossa nyt 43990€ ja Astran launch edition 48390€. Eli 4400e ja olettaisin, että Opelilta tulee jossain kohtaa vielä joku hieman maltillisemmin varusteltu ja edullisempi versio.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 241
Electrekin mukaan BYD Sealista olisi tulossa kesällä uusi revisio. Näinköhän ui tänne Eurooppaankin nopeasti, vai onko täällä myytävä tapaus eri kuin Kiinan? Enkä tarkoita nyt siis Seal U:ta, jossa samaa on vain nimi.
Onko tietoa mitä muuttuu? Ainakin haukuttuna on olleet jarrut, ratti ja lataus.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 241
Mä oon käyttäny Teslassa noita pyyhkimiin ja soittamiseen. Joskus harvoin navigointiin. Androidilla tuli myös käyteltyä samaan tapaan. Mitä Appleen tulee, niin olen iPhonesta saanut niin kovan WoW -elämyksen, että kun tämän puhelimen liisari loppuu, niin en koskaan ryhdy yhteenkään vehkeeseen jossa on omenalogo kyljessä.
Jos se ymmärtäisi jotain mutta kun ei. Arpoo mitä sattuu komentojen kanssa.

Saa toistaa aina muutaman kerran että osaa edes soittaa. Nopeammin valitsee näytöltä kuin toistamalla puhetta.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
109


Ilmeisesti #MEB alustasta on vihdoin saatu leivottua 'hyviä' sähköautoja aikaan kun päästiin kehityksessä tälle -24 vuodelle.

Jopa talvella.
Tämä itse asiassa riippuu siitä, että minkä mallin valitsee.

VW ID4/ID5 tapauksessa pitää ottaa nelivetoinen versio, että pääsee nauttimaan 175kW latauksesta. Takavetoiset ovat edelleen 135kW:n latauksilla. Sama juttu Skoda Enyaqin kanssa.

Nelivetoisilla malleilla käytetään SK:n tekemiä akkuja kun takavetoisilla LG:n akkuja.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
943
Tämä itse asiassa riippuu siitä, että minkä mallin valitsee.

VW ID4/ID5 tapauksessa pitää ottaa nelivetoinen versio, että pääsee nauttimaan 175kW latauksesta. Takavetoiset ovat edelleen 135kW:n latauksilla. Sama juttu Skoda Enyaqin kanssa.

Nelivetoisilla malleilla käytetään SK:n tekemiä akkuja kun takavetoisilla LG:n akkuja.
Jännä että kääntyy nyt noin päin että nelivedossa on kovempi latausteho.
Esim. Enyaqin 80-malleista takavedot on olleet tähän saakka parempia lataamaan reaalimaailmassa, kun nelikoissa on porukka valitellut onnettomia lataustehoja.
Olikohan niin että 80x nelikossa oli kovempi piikkiteho latauksessa, mutta takavetoisessa 80iv:ssä on tasaisempi latauskäyrä, joka taas oikeassa maailmassa on joskus nopeampi kuin kova hetkellinen latausteho.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Teslaa ajavana totean, että Teslan käyttöliittymä on tosi nopea ja sulava. Hyvä siis, että jokin toinenkin valmistaja on sellaisen saanut aikaan.

Silti pidän Teslan käyttöliittymää ajaessa huonona, itse asiassa tosi huonona sen potentiaaliin nähden. Pieniä nappeja/vipusia ja iso/turha fsd-näkymä. AndroidAuto on minusta kokemistani käyttöliittymistä paras yritys, mutta täysin sulavaa kokemusta sen osalta ei ole vielä vastaan tullut.

Voi kun joku saisi sähköautoon käyttöliittymän, joka on ajossa yksinkertainen ja helppo käyttää vajavaisella huomiolla sekä pysähdyksissä kattava ollen silti intuitiivinen. Eli vaihtuva käyttöliittymä tilanteen mukaan. Perusvaatimuksena toki nopeus ja hyvä tuntuma.
Eipä tossa ajossa tarvi teslalla kovin pieniin alueisiin kyllä osua? Esim lämppärin säädöt saat koko alareunan alueelta pyyhkäisemällä ylös. Tai lämpötilan säätö, puhalluksen säätö, volumen säätö jne riittää ku osut 5cm alueella sinnepäin ja pyyhkäisee sivulle jne.

Siinä missä kaikissa muissa autoissa joutuu pyyhkimään kaiken maailman valikoita edes takas jotta pääsee edes kohteeseen mitä etsii.

TM:ssä taisi olla koeajo näistä sisarmalleista eli Opelista ja Pösön e-308:sta ja siinä kehuttiin aika samoja asioita. Opel ilmeisesti hyvin perinteinen "auto" sähkövoimalinjalla ja tuo voimalinja toki on vähän tuhnu, mutta riittää arkiajoon mainiosti.

Mistä tuon 6k hintaeron tulkitsit?

Model 3 hinnastossa nyt 43990€ ja Astran launch edition 48390€. Eli 4400e ja olettaisin, että Opelilta tulee jossain kohtaa vielä joku hieman maltillisemmin varusteltu ja edullisempi versio.
Tää kyseinen Opel oli kaikkine kuluineen reilu 49 tonnia ja katoin teslan hinnaksi väärin 42990. Mutta noin 5k siis eroa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Kyseisenä päivänä mulla näytti Google maps jotain 11h45min tms. Ja yleensä navin näyttämästä lähtee tollasella matkalla yli vartti pois. Niin kyllä se aika linjassa on latausten kanssa.
Missä tämä tarkka reitti on kerrottu ?

suurin osa 7-8 kertaa ladannut matkalla, säälittävää...
Iltalehden jutussa parikymmentäautoa, reilu kolmannes, alle puolet. Kyse oli yli tuhannen kilometrin pätkästä, surkeassa kelissä, erilaisista akustoista.
Kuskit jotka pysähty usein, niin osan taustalla varmaan se että parintunninvälein hyvä pitää tauko, ja osalla enemmän taustalla latailu, enemmän tai vähemmän tarpeesta tai, varmuudenvuoksi.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Tahi sitten vain coolisti painaa tai kääntää sitä fyysistä nappulaa. Ainoaksi asiaksi mitä tarvii ylipäätään pyyhkiä, on perse.
Nii, no noissakin oli fyysisiä nappuloita. Joka kerta joutu kattomaan minne sormen laittoi ja yhtä pieniä nappuloita kuin mitä näytöllä ois. Versus se että näytöllä sohit sinnepäin ja pyyhkäset, pystyy tekee vaikka katsoen tietä kokoajan.

Jos millilleen pitäs osuu johonkin pieneen alueeseen ni kyllä, fyysinen on parempi. Mutta esim teslassa ei oo vielä ainuttakaan toimintoa mille ite oisin kaivannut erillistä nappulaa. Eilenkin kummassakin autossa oli aikamoinen nappiviidakko ratissa ja täysin samat asiat hoituu loogisemmin vieläpä teslan kahdesta rullasta. Plus mahdollistaa muutakin.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 728
Toistan itseäni vuosien varrelta, mutta tykkään edelleen tuosta ainakin G(?)sarjaan yltävästä säädinperinteistä, mitä BMW noudattaa. Nupeista saa lämpöä, on muutama hyvä taustavalaistu painike erikoistoimintoihin ja automatiikka toimii.

Tuntuu ilmeisesti olevan jäänne menneistä ajoista, mutta en kyllä keksi mitään huonoa, oli sitten +40° tai -40°, aina yhtä helppoa ja toimivaa, vaikka olis paksut nahkasormikkaat kädessä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Teslassa joudut aina siirtämään katseen pois ajosta kun koitat säätää jotain. Ja kun auto vielä ns. pomputtaa se vaikeuttaa osumista. Fyysiset napit oppii käyttämään näkemättä.
No kun nimenomaan ei joudu kun ymmärtää ettei lähde jotain lämpötilaa muuttamaan sohien siihen pieneen väkäseen, vaan pyyhkii sivusuunnassa.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
No kun nimenomaan ei joudu kun ymmärtää ettei lähde jotain lämpötilaa muuttamaan sohien siihen pieneen väkäseen, vaan pyyhkii sivusuunnassa.
Mutta onko kyse lopulta niin merkityksellisestä asiasta? Näissä autoissa on kuitenkin automaattinen lämmitysjärjestelmä, eli kun olet siihen kerran laittanut haluamasi lämpötilan, niin auto sitten huolehtii lopusta. On äärimmäisen harvinainen use case, että ajon aikana pitäisi lämpötilasäätimiin koskea, joten en ainakaan auton valintaan vaikuttavana kriteerinä pitäisi sitä, miten tuo säätö on toteutettu.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Mutta onko kyse lopulta niin merkityksellisestä asiasta? Näissä autoissa on kuitenkin automaattinen lämmitysjärjestelmä, eli kun olet siihen kerran laittanut haluamasi lämpötilan, niin auto sitten huolehtii lopusta. On äärimmäisen harvinainen use case, että ajon aikana pitäisi lämpötilasäätimiin koskea, joten en ainakaan auton valintaan vaikuttavana kriteerinä pitäisi sitä, miten tuo säätö on toteutettu.
Toki, mutta kun tuo sama pätee kaikken muuhunkin. Ja juuri tuosta syystä en oikein ole ikinä ymmärtänyt tuota moittimista teslan osalta, kun ei sinne näyttöön ajaessa tarvi koskea. Kaikki hoituu ratista mitä ajossa tarvii koskea. Ja jos täytyykin koskea joskus harvoin, niin ne hoituu kyllä todella fiksusti. Ja ennenkaikkea ilman valikosta toiseen kikkailua, kun kaikki välilehdet on yhdessä näkymässä versus monen sivun ja valikon alle ujuttautumista kuten useimmissa.

Penkinlämppärikin kun toimii automaatilla todella upeasti. Lisää tehoa jos tarve vaatii ja vähentää jos tarvii. En ole automaatilta ottanut koskaan pois.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
952
Mutta onko kyse lopulta niin merkityksellisestä asiasta?
Ei. Mä kans mietin, että ihmiset touhuaa ajaessaan kun kaikkien toimintojen pitäisi olla käden ulottuvilla. Itse pudottaisin heti kättelyssä noiden kosketusnäyttöjen koot puoleen ihan ulkonäkösyistä. Jos nyt vaikka omaa autoilua miettii, niin tyypillisen pitkän automatkan aikana kosken Spotifyihin, soitan/vastaan mahdollisesti johonkin puheluun ja siinäpä se sitten onkin. Silloin tällöin tulee käytettyä myös navigaattoria, mutta 95% kerroista asetan sen kohteen siihen lähtiessä enkä ajon aikana.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Jolloin myös joudut ottamaan katseen pois ajosta ja katsomaan mikä arvo sinne meni.
Kun ei tarvi, kun se on niin laajalla alueella että voit sohia melkein minne vain sinnepäin. Toisin kuin fyysisellä napilla. Kaiken lisäksi pystyy tuonkin hoitaamaan ratista, että erilaisilla äänikomennoilla.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
373


Ilmeisesti #MEB alustasta on vihdoin saatu leivottua 'hyviä' sähköautoja aikaan kun päästiin kehityksessä tälle -24 vuodelle.

Jopa talvella.
Paukuttaahan nykyisetkin ihan helposti 100kw talevlla lukemia kun ei mene sinne abclle ja ajaa 5%-10% akun. Varsinkin jos nämä Tesla-sepot ei edes käytä tuota lämmitystä, kun se vie energiaa..
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
373
Tämä itse asiassa riippuu siitä, että minkä mallin valitsee.

VW ID4/ID5 tapauksessa pitää ottaa nelivetoinen versio, että pääsee nauttimaan 175kW latauksesta. Takavetoiset ovat edelleen 135kW:n latauksilla. Sama juttu Skoda Enyaqin kanssa.

Nelivetoisilla malleilla käytetään SK:n tekemiä akkuja kun takavetoisilla LG:n akkuja.
3.2 takaveto 77 akullakin antaa yli 150kw tehoja.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 225
Olkoot auto mikä tahansa, polttis tai sähkis. Jos tie on hiemankin epätasainen niin kosketusnäyttöjen käyttö on perseestä. Enkä puhu mistään mökkitiestä vaan ihan kaupungissa olevista kaduista, saati sitten talven tuomat muhkurat kaduillle.

Joillakin valmistajila on/oli sellainen murkula siinä keskikonsolissa, jonka kun ottaa kämmenen sisään ja sitä pyörittelee ja painelee, niin onnistuu näyttöjen ohjaus vaikka mökkitiellä silmät kiinni. Ei tarvi sohia ja pyyhkiä mitään. Itse pidin tästä.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 016
Joillakin valmistajila on/oli sellainen murkula siinä keskikonsolissa, jonka kun ottaa kämmenen sisään ja sitä pyörittelee ja painelee, niin onnistuu näyttöjen ohjaus vaikka mökkitiellä silmät kiinni. Ei tarvi sohia ja pyyhkiä mitään. Itse pidin tästä.
Eikä tarvitse edes kurotella mihinkään. :kahvi: Eivät kyllä täydellisiä ole, eivätkä näköjään ehdi kehittymäänkään enää kun kaikki siirtyy kosketusnäyttöihin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kun ei tarvi, kun se on niin laajalla alueella että voit sohia melkein minne vain sinnepäin. Toisin kuin fyysisellä napilla.
Ajattelit näyttöä sohia katsomatta sinne? Onnea. Sen sijaan fyysisessä napissa on sellainen hassu ominaisuus kuin tuntoaisti, tiedät tasan tarkkaan mihin nappulaan osuit. Tämä keskustelu alkaa vaikuttamaan siltä kuin kännykän näytöllä oleva näppis olisi helpompi tuntea silmät kiinni ja kirjoittaa, kuin käyttää oikeata näppistä ja silmät kiinni kirjoittaa. Oikeassa näppiksessä sitä näppistä ei tarvitse nähdä, sen tuntee sormilla missä kohdassa olet. Näytössä sitä ei tunne.

Hyvin suunnitellussa ohjaamossa myös sama toteutuu, oikean nappulan tuntee ja tietää missä se on. Ratissakin niitä voi olla vaikka kuinka ja paljon ja ne oppii tuntemaan kyllä, jos ne on sijoitettu järkevästi. Aivan kuten polkimetkin tuntee, ilman että niitä tarvitsee katsoa.

Mutta kai joku ehdottaa polkimienkin vaihtoa pian kosketusnäyttöön, jota voi ohjata vaikka varpailla. Sen jälkeen joku selittää sen olevan niin ergonomista, kun vain pitää vähän vetää sivulle pikkuvarpaalla niin auto jarruttaa kun koskee siihen ikoniin, vaikka joku veikin jalkatilasta näytön valaistuksen softapäivityksessä.

Ja juuri tuosta syystä en oikein ole ikinä ymmärtänyt tuota moittimista teslan osalta, kun ei sinne näyttöön ajaessa tarvi koskea. Kaikki hoituu ratista mitä ajossa tarvii koskea.
Näin sen pitäisi olla, mutta sanoisin ettei tuo valitettavasti toteudu. Ensinnäkin, automaatti-ilmastointiinhan ei pitäisi joutua koskemaan talvisin, eikä kesäisin, mutta kun se ei toimi kunnolla. Lämpötilat seilaavat, auto-defogging päättää hyppiä päälle tai muuta vastaavaa. Ja kun se alkaa pyyhkimään kuivaa ikkunaa, niin ainoa tapa miten ilman näyttöön koskemista sen ottaa pois päältä on pyyhkiä ensin vähän lisää (jotta saa sen menun tulemaan esiin) ja sen jälkeen siirtää sitä ratista - mutta tällöin joutuu katsomaan ruudusta että se meni varmasti offille (koska toisin kuin pyyhkijäviiksessä, tässäkään tapauksessa ei ole fyysistä tunnetta missä kohdassa ollaan). Manuaaliseen huurteen poistoon joutuu kyllä joskus ruudusta koskemaan, jotta sen saa päälle, koska tällä ei ole fyysistä nappulaa myöskään.

Kolmas, johon olen joskus joutunut metsäteillä kyllä koskemaan on pitkien valojen säätö (ja tätä varten on kyllä pysäytettävä auto, koska tämä on menujen syövereissä). Automatiikka ei niitä aina suostu laittamaan päälle (<syystä-X-jota-en-keksi>, johon joskus auttaa kun laittaa automaatin pois päältä menusta ja takaisin päälle), jolloin laittamalla sen automatiikan pois päältä ne saa nykyisin ainoastaan päälle pakotettua. Tämäkin on softassa mennyt huonompaan suuntaan, ennen sai viiksestä ne pakotettua päälle, mutta nykyään se vaan venkslaa edes takaisin automaatti päällä/pois, eikä pakota niitä itse valoja päälle. Täysin järjetön muutos tämä, pitkät valot on turvallisuusvaruste.

Muutenhan auton ruutuun ei ikinä ajossa joudu koskemaan ja niin sen pitäisikin olla. Toki, sitä joutuu valitettavasti katsomaan nopeuden osalta (ja vakkarin säädössä), mutta ne ovat onneksi kiinteässä paikassa yläkulmassa. Saisihan se + navigointi olla kuljettajan edessäkin, mutta ehkä sitten joskus.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Kyllä, automaatti-ilmastointi on aivan kuraa. Pidän kesät talvet tismalleen samassa asennossa manuaalilla, eikä siihen tarvi koskea ollenkaan.

Edit: ja kun ne mitä esim eilisissä autoissa oli fyysisenä nappina, niin jokainen on sellasia mihin ei kyllä mun kokemuksen mukaan tarvi koskea ikinä. Ja nekin oli vierivieressä pieniä nappeja joista ei katsomatta tiennyt yhtään minne painaa. Täysin tarpeeton rivistö vs että ne ois ollu näytön alareunassa.

Edit2: itellä on ratin takana Saphe näyttämässä gps nopeutta. Siitä huolimatta katson näytön yläreunasta koska sinne on lyhyempi matka kääntää katse kuin ratin taakse. Plus ei ole missään tilanteessa ratin takana piilossa.

Mutta mulla on keskellä ollu nopeusnäyttö ennenkin niin tykästyin silloin 10v sitten jo siihen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 214
Viestejä
4 310 389
Jäsenet
71 992
Uusin jäsen
Peppi

Hinta.fi

Ylös Bottom