Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 726
Tämähän suomalaissia autoilijoita lohduttaa.


No jos lukee näitä kokemuksia, niin kaikki ei ole aina mennyt ihan putkeen. Lisäksi huolto organisaatio on hyvin, hyvin pieni. Lisäksi pienet asiat, kuten se, että Vetokujalla tunkkaillan itse talvirenkaita alle juuri ostettuun autoon, on jotain sellaista mitä ei uskoisi ikinä todeksi.


Hyvä esimerkki californialaiten ajatuksenjuoksusta. Ei auton mittarista ole tarkoitus seurata jotain yleissäätä, vaan säätä(lämpötilaa) juuri siinä pistessä missä auto on. Sehän sen lämpömittarin perinmäinen tarkoitus on ollut aina. Toki californiassa on loppujen lopuksi ihan sama näkyykö autossa jokin yleissää vai tilanne auton sijainnissa. Ei paljoa väliä onko lukema 25C vai 30C.
Se että jotkut ite tunkkailee ja vaihtelee vetokujan pihalla talvirenkaita on teslan vika? Itellä oli Teslan toimesta laitettu talvirenkaat alle. Toki myös ostin ne toiset renkaat ja vanteet myös teslalta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Olisikohan tuo ulkolämpötila jotain mitä alkaisi kaipaamaan jos sellainen joskus olisi ollut? Itse olen katsonut ulkolämpötilan kännykästä viimeiset 10 vuotta. Ei kyllä vaikuta minun ajamiseen se että tiedän lämpötilan seilaavan 0 ympärillä jolloinka voi olla todella liukasta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Tarkennuksena, moottorin ja voimansiirron huolto ohjelmaa. Mutta ne jarrut (nesteet ). Niitä kyllä pitää huoltaa siinä missä muitakin autoja.
Se on ihan ittestä kiinni jos viitsii. Mä en muutenkaan mitään rata-ajoa ajele niin ei ne mulla koskaan kiehuun ala.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 164
Se on ihan ittestä kiinni jos viitsii. Mä en muutenkaan mitään rata-ajoa ajele niin ei ne mulla koskaan kiehuun ala.
Oikea asenne. Ja rata-ajoahan varten ne juuri vaihdetaan. Se on hyvä juttu kun ne perinnemerkit ottaa automaattisesti huomioon käyttäjien rata-autoiluharrastukset. Voi sitten huoletta suunnata radalle.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Oikea asenne. Ja rata-ajoahan varten ne juuri vaihdetaan. Se on hyvä juttu kun ne perinnemerkit ottaa automaattisesti huomioon käyttäjien rata-autoiluharrastukset. Voi sitten huoletta suunnata radalle.
Mä en tunne ketään joka noihin yli 10 vuotiaisiin joka toinen vuosi jarrunesteitä vaihtelisi. Uudempiin sitten vaihdellaan kun kuuluu takuuohjelmaan,
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 333
Olisikohan tuo ulkolämpötila jotain mitä alkaisi kaipaamaan jos sellainen joskus olisi ollut? Itse olen katsonut ulkolämpötilan kännykästä viimeiset 10 vuotta. Ei kyllä vaikuta minun ajamiseen se että tiedän lämpötilan seilaavan 0 ympärillä jolloinka voi olla todella liukasta.
On ehdottomasti. Kännykästä et varmasti näe tarkkaa lämpötilaa juuri siinä hetkessä ja kohdassa missä itse olet. Foreca voi kertoa sinulle +4 ja aurinkoista samalla kuin on -2 ja tulee lunta jos lähimpään mittauspisteeseen on matkaa ja olet esim. rannikolla jossa sää vaihtelee aika paljon.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
On ehdottomasti. Kännykästä et varmasti näe tarkkaa lämpötilaa juuri siinä hetkessä ja kohdassa missä itse olet. Foreca voi kertoa sinulle +4 ja aurinkoista samalla kuin on -2 ja tulee lunta jos lähimpään mittauspisteeseen on matkaa ja olet esim. rannikolla jossa sää vaihtelee aika paljon.
Niin mutta kun mä en tee sillä tiedolla mitään. Ainoa mihinkä tiedän tuota lukua käytettävän on postaukset someen siitä kun on vitun kuuma tai kylmä. Ymmärrän jotenkuten sen että porukka pelkää 0 ympäristöä kun se on very slippery mutta ei ole kyllä minun ajamisiin vaikuttanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 983
On ehdottomasti. Kännykästä et varmasti näe tarkkaa lämpötilaa juuri siinä hetkessä ja kohdassa missä itse olet. Foreca voi kertoa sinulle +4 ja aurinkoista samalla kuin on -2 ja tulee lunta jos lähimpään mittauspisteeseen on matkaa ja olet esim. rannikolla jossa sää vaihtelee aika paljon.
Meillä on parkkipaikka kohdassa, joka on pari-kolme astetta aina alle 0,5-1 km päässä olevasta mittausasemasta. Aika hankala nähdä miten auton esilämmitys yms. ajoitus toimisi, jos aina lähtee takamatkalta tekemään toimenpiteitä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Täytyy toiseen ketjuun miettiä ajoreittiä välille Seinäjoki-Kajaani, eli noin 350km. Peugeot e-2008 (2023).
Matka yhteen suuntaan 348km Nivalan kautta.

Välilataus n. puolivälissä K-Supermarket Nivalassa jossa on kaksi suuritehoista CCS laturia ja neljä AC-latauspistettä. Ei tarvinne täyteen asti ladata jos mennentullen tekee.

Jos hifistellä haluat tai nuo ovat varattuina jonon kanssa, sitten ehkä jatkaa matkaa Neste Kaustiselle tai St1 Evijärvi Mäntyhovi asti, mutta noissa on vain yksi pikalatauspaikka. ABC Kauhavalla olisi enemmän latausasemia mutta se alkaa olla aika riskirajoilla, ajaa sinne asti yhdellä tankillisella (310 km)... En tiedä paljonko autossasi on WLTP toimintamatka, oletan että jossain 360-400km välillä, joten talviajossa menee liian tiukille Kauhavalle asti. Ajetaanko tuolla välillä lähinnä 100km/h vai 80km/h?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 333
Matka yhteensuuntaan 348km Nivalan kautta.

Välilataus n. puolivälissä K-Supermarket Nivalassa jossa on kaksi suuritehoista CCS laturia ja neljä AC-latauspistettä. Ei tarvinne täyteen asti ladata jos mennentullen tekee.

Jos hifistellä haluat tai nuo ovat varattuina jonon kanssa, sitten ehkä jatkaa matkaa Neste Kaustiselle tai St1 Evijärvi Mäntyhovi asti, mutta noissa on vain yksi pikalatauspaikka. ABC Kauhavalla olisi enemmän latausasemia mutta se alkaa olla aika riskirajoilla, ajaa sinne asti yhdellä tankillisella (310 km)...
Kannattaa varmaan jatkaa keskustelua oikeassa ketjussa jossa on jo tätä käsitelty.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
BYD busseja on suomessa ollut jo kauan, Kai ne on hyvin kestänyt ?
Olenkin kieli pitkällä odottanut ensimmäistä suuruutista että sellainen olisi roihahtanut palamaan kesken ajon, mutta ei ole vaan toteutunut vaikka kuinka kauan odottaisi. Onkos niissä LFP-akut jotka ovat vielä paloturvallisempia?

Youtubesta kyllä löytyy videoita Kiinasta missä joku sähköbussi roihuaa kuin maailman isoin kokko, mutta tiedä sitten mistä kyse.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 709
Olenkin kieli pitkällä odottanut ensimmäistä suuruutista että sellainen olisi roihahtanut palamaan kesken ajon, mutta ei ole vaan toteutunut vaikka kuinka kauan odottaisi. Onkos niissä LFP-akut jotka ovat vielä paloturvallisempia?

Youtubesta kyllä löytyy videoita Kiinasta missä joku sähköbussi roihuaa kuin maailman isoin kokko, mutta tiedä sitten mistä kyse.
Tuollaisen videon minäkin näin joskus, mutta taisi kyllä mielestäni olla kaasubussi..
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
135
BYD busseja on suomessa ollut jo kauan, Kai ne on hyvin kestänyt ?
Näistä voi olla vähän pehmeämpi yhteys saman lafkan henkilöautojen suunnittelumarginaaleihin ja muuhun. Yhtälailla mersun/tms raskas kalusto voi olla eri luotettavuuden tavaraa kuin saman logon henkilöautot/pakut.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 828
Sähköauton hankkiminen vaikuttaa tuskalliselle, kun kiinalaista tai Teslaa saa vastaavaan eurooppalaiseen tai korealaiseen nähden edullisesti, varsinkin sähköauto-ominaisuuksien puolesta. Siinä sitten pitää punnita niin vakaumuksensa, valmiutensa fundamentaalisiin muutoksiin autossa kuin merkkuskollisuutensa, kun toisessa vaakakupissa painaa hinta.

Suomalaisen luonteen tuntien hinta voittaa ja siksi Tesla, MG, Volvo ja muut kiinalaiset tulevat jyräämään. Vaikka miten osaa tästäkin foorumista rassaa Musk, Teslan sensorisaneeraukset, keskuskomiteat, kommunistinen puolue ja maailmajärjestysasiat.

Kun olen jutellut kymmenien sähköauton hankkineiden kanssa, niin usea on todennut sähköautoilun olleen helpompaa kuin nettitekstien perusteella olisi luullut. Tämä pätee myös Teslan omistajiin. Elämä on ollut helpompaa kuin hyvin polarisoituneen keskustelun perusteella olisi olettanut. Eniten sähköautoista valittamista olen kuullut vag-konsernin kännykkäsovelluksesta.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 616
Ihmiset täällä miettii Kiinalaisia autoja samalla kun Kiinalainen laiva jauhaa kriittistä infraamme Suomenlahdella paskaksi. Itsekkyydellä ei ole rajaa.
Joo mutta kun ei se kiinalaisten alus kosketa omaa elämää just nyt. En kyllä itsekään kiinalaista autoa ostaisi tai Kiinassa tehtyä, mikä kyllä harmittaa sillä Cupra Tavascan näyttää hienolta, mutta pitikö VW-konsernin sekin ruveta kokoamaan jossain Kiinassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
793
Mä en tunne ketään joka noihin yli 10 vuotiaisiin joka toinen vuosi jarrunesteitä vaihtelisi. Uudempiin sitten vaihdellaan kun kuuluu takuuohjelmaan,
Harvempi joo vanhempiin niitä vaihtelee, mutta sitten niissä saakin tehdä kaikenlaista jarrujen herkistelyä ja pilalle ruostuneiden satuloiden vaihtoja, joita sitten vaan pidetään vanhan auton normaalina huoltona. Jarruneste kun kerää vettä ja alkaa ihan oikeasti ruostuttamaan niitä satuloita sisältäpäin ellei niitä nesteitä säännöllisesti vaihda. Vanhoissa autoissa juuri tulee ajan myötä paljon kaikkea turhaa vikaa ihan vaan kun aletaan perushuoltoa laiminlyömään, mm ihan yksinkertaisia juttuja kuten ovien saranat kuluu väljiksi kun ei niitä kukaan jaksa rasvailla jne. Sähköautossa voimalinja on huoltovapaa, mutta kyllä kaikki muu vaatii täysin samaa huoltoa mitä polttomoottoriautokin, jos sen auton hyvänä haluaa pitää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 269
Olenkin kieli pitkällä odottanut ensimmäistä suuruutista että sellainen olisi roihahtanut palamaan kesken ajon, mutta ei ole vaan toteutunut vaikka kuinka kauan odottaisi. Onkos niissä LFP-akut jotka ovat vielä paloturvallisempia?
BYD on kyllä niin iso akkuvalmistaja, että luulisi heillä homman olevan paremmin hallussa kuin monella muulla autovalmistajalla, joka ostaa akut kokonaan ulkoa. Silloin se akku itsessään voi olla hyvä, mutta integrointi autoon voi pilata kokonaisuuden.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Kun olen jutellut kymmenien sähköauton hankkineiden kanssa, niin usea on todennut sähköautoilun olleen helpompaa kuin nettitekstien perusteella olisi luullut.
Varmasti noin, mutta on siinä omat kipupisteensä, lähinnä se ettei voi ostaa sähköä kortilla vaan pitää olla monenlaista äppiä tai tägiä. Erityisesti jos päättää lähteä sähköautollaan Viroon tai muualle Eurooppaan, vähän pakko ennalta yrittää selvittää mitä lataustarjoajia kohdemaissa on ja yrittää jo Suomesta käsin rekisteröityä heille (minä onnistuin tekemään niin toissakesänä virolaiselle sähköautonlatausfirmalle, sain heiltä postissa jopa luottokortin kokoisen lataustägin mutta applikaatiokin kai toimii)...

Pakko myöntää että tuo on edelleen aika konstikasta ja tarvitsee etukäteissuunnittelua. Kaikki muu alkaa olla enemmän tai vähemmän hanskassa, Lapinmatkoilla voi antaa routeplannerin tai auton oman softan päättää missä ladataan yms.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
BYD on kyllä niin iso akkuvalmistaja, että luulisi heillä homman olevan paremmin hallussa kuin monella muulla autovalmistajalla, joka ostaa akut kokonaan ulkoa. Silloin se akku itsessään voi olla hyvä, mutta integrointi autoon voi pilata kokonaisuuden.
Näin luulisin itsekin, silti netti on väärällään videoita joiden väitetään esittävän Kiinassa palavia, nimenomaan BYD:n, sähköautoja. Niin henkilöautoja kuin esim. busseja. Väitetään että Kiinan hallitus pyrkii estämään uutisten leviämisen näistä maailmalle tai edes kiinalaisten keskuuteen jne........

Se kuinka todenperäisiä nuo videot on ja onko kyseessä oikeasti niin yleinen ilmiö kuin videoissa väitetään, en tiedä ja itseasiassa vähän epäilen ettei ole. Silti mietin onko Kiinassa BYD:lläkin vähän huolettomampi laaduntarkkailu (akkujenkin osalta), ja länsimaihin ehkä sitten BYD toimittaa paremmin tarkastattuja ja kalliimpia akkuja? Samalla tavoin kuinka väitteitä ja viitteitä on ollut että Kiinan ja Intian markkinoille tarkoitetuissa kiinalaisautoissa olisi paljon puutteellisempi ruostesuojaus kuin länsimarkkinoille tarkoitetuissa, ihan rahansäästön takia koska kiinalaiset ja intialaiset vaativat halvempia (sähkö)autoja.

No, mitä BYD:n sähköbusseihin tulee, ainakin pääkaupunkiseudulla ne ovat olleet jo hyvän aikaa laajassa käytössä, ja vielä ei ilmeisesti ole ilmennyt erityisiä ongelmia. Kuten ei yleisesti sähköautoissa vaikka niin on pelätty että ne roihahtavat tuosta vaan yhtäkkiä palamaan ja polttavat mennessään koko kaupungin. En tiedä paheneeko tilanne kun sähköautokanta vanhenee ja niiden akut happanevat, mutta on Suomessa ja länsimaissa jo nyt kasvava määrä 10v vanhoja sähköautoja käytössä, eikä näy uutisia että ne roihahtaisivat liekkeihin...

Kun mietin niin Euroopasta kantautuneet yksittäisuutiset tuntuvat koskeneen varsin uusia sähköautoja, kuten kaksi vuotta sitten Hollannissa vai oliko se Belgiassa latauksen yhteydessä palanut VW ID.3, tai vajaa vuosi sitten Suomessa "pamahtanut" ID.buzz (onko siitäkään kuulunut mitään, liittyikö ollenkaan akkuun vai mihin?). Ei niin että vanhimman pään Nissan Leafit, Tesla Model S:t tai (käytettyinä maahantuodut) Renault Zoet olisivat roihahtaneet liekkeihin vanhuuttaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 983
Eniten sähköautoista valittamista olen kuullut vag-konsernin kännykkäsovelluksesta.
Tässäkin se valitus taitaa olla, että ei toimi ollenkaan. Ei se mitkä perseensuristimen säätömahdollisuudet appissa on. Tosin Miillä Seatin versio appista on toiminut pääsääntöisesti hyvin ja luotettavasti 2 auton otannalla.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 828
Varmasti noin, mutta on siinä omat kipupisteensä, lähinnä se ettei voi ostaa sähköä kortilla vaan pitää olla monenlaista äppiä tai tägiä. Erityisesti jos päättää lähteä sähköautollaan Viroon tai muualle Eurooppaan, vähän pakko ennalta yrittää selvittää mitä lataustarjoajia kohdemaissa on ja yrittää jo Suomesta käsin rekisteröityä heille (minä onnistuin tekemään niin toissakesänä virolaiselle sähköautonlatausfirmalle, sain heiltä postissa jopa luottokortin kokoisen lataustägin mutta applikaatiokin kai toimii)...

Pakko myöntää että tuo on edelleen aika konstikasta ja tarvitsee etukäteissuunnittelua. Kaikki muu alkaa olla enemmän tai vähemmän hanskassa, Lapinmatkoilla voi antaa routeplannerin tai auton oman softan päättää missä ladataan yms.
Kipupisteitä on, se on aivan selvää. Jos löytyy latausmahdollisuus kotoa, töistä tai jostain säännöllisen pysähtymisen kohteesta, niin arkielämä sähköauton kanssa on kyllä tosi helppoa. Pitkät reissut vaativat ehdottomasti suunnittelua, varsinkin ulkomaat. Toisaalta monella tuollaisten matkojen osuus auton kokonaiskäytöstä on niin pieni, että kokonaisuus jää selvästi plussalle.

Tässäkin se valitus taitaa olla, että ei toimi ollenkaan. Ei se mitkä perseensuristimen säätömahdollisuudet appissa on. Tosin Miillä Seatin versio appista on toiminut pääsääntöisesti hyvin ja luotettavasti 2 auton otannalla.
Se on juuri näin, ei toimi tai pätkii. Sama koskee myös Stellanniksen vehkeitä.

Vaikka sovelluksen toimintavarmuus on ehdottomasti tärkeintä, niin monipuolisuus on minulle positiivinen asia.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kuka täällä pystyy esimerkiksi mainitsemaan googlettelematta muita Mitsubishin perhemalleja?
Colt? Galant? Lancer? Lancerin omistin 2000-luvun alussa, oli mainio auto. Kyllä Mitsubishillä oli ihan kunnollinen markkinaosuus aikoinaan Suomessa. Samoin Subaru on ollut aina markkinoilla täällä, vaikka se ei olekaan hinnan takia koskaan ollut Toyotan kaltainen menestyjä (Subarut on aina olleet keskivertoa kaliimpia nelivedon takia).

Pajerokin oli aikoinaan perheessämme.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Tässäkin se valitus taitaa olla, että ei toimi ollenkaan. Ei se mitkä perseensuristimen säätömahdollisuudet appissa on. Tosin Miillä Seatin versio appista on toiminut pääsääntöisesti hyvin ja luotettavasti 2 auton otannalla.
Huomasin viime viikolla että Renault Zoen äpistä en enää löydä mistä latauksen ajastus asetetaan. Mitvit, ovatko menneet poistamaan sen? En musitanut vielä tarkistaa onnistuuko se enää edes auton sisältä multimedianäytöltä, vai onko kadonnut sieltäkin.

Äpin Google Play sivulla kyllä edelleen mainitaan se äpin ominaisuutena, joten en tiedä mistä on kyse. Esilämmityksen ajastus äpistä edelleen löytyy.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Minä tein juuri näin, työsuhdeauto.
katselin nettiautosta etta 1.5 TS octavian hinta muuttuu 3 vuodessA ja 60tkm 35te -> 17te. eli 18 te lasku. Skodassa on mennyt 7te polttoainetta ja teslassa 2te. Tesla Y hintoja ei taida olla olla 3 vuotta vanhoista niin heitan lonkalta 45te -> 23 te. Scoda on maksanut 25te ja tesla 25t. Eli huoltojen hinta on mennyt octaviaan enemman.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 572
Ihmiset täällä miettii Kiinalaisia autoja samalla kun Kiinalainen laiva jauhaa kriittistä infraamme Suomenlahdella paskaksi. Itsekkyydellä ei ole rajaa.
Minkä tahansa sähköauton ostatkin niin siinä on suoraan paljon kiinalaista osaa ja alihankintaketjuen takana vielä enemmän. Valmistuksessa käytetään koneita ja raaka-aineita jotka tulee Kiinasta jne. Joissain enemmän ja joissain vähemmän. Valitettavasti.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
873
Minkä tahansa sähköauton ostatkin niin siinä on suoraan paljon kiinalaista osaa ja alihankintaketjuen takana vielä enemmän. Valmistuksessa käytetään koneita ja raaka-aineita jotka tulee Kiinasta jne. Joissain enemmän ja joissain vähemmän. Valitettavasti.
Näinhän se on, mutta jos merkki ei ole kiinalaisten omistuksessa, on pieni mahdollisuus, että tuotanto siirtyy jossain vaiheessa pois maasta.
Nykyisessä maailmantilanteessa valmistaja/valmistusmaa pitäisi ottaa huomioon autoa, ja tietysti muutakin tavaraa ostaessa. Tämä on paras keino painostaa valmistajaa tekemään muutoksia tuotantoketjuun, sillä rahalla ei ole omatuntoa.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 033
Kun olen jutellut kymmenien sähköauton hankkineiden kanssa, niin usea on todennut sähköautoilun olleen helpompaa kuin nettitekstien perusteella olisi luullut. Tämä pätee myös Teslan omistajiin. Elämä on ollut helpompaa kuin hyvin polarisoituneen keskustelun perusteella olisi olettanut. Eniten sähköautoista valittamista olen kuullut vag-konsernin kännykkäsovelluksesta.
Sama havainto. Ei se niin vaikeaa ole ollut, kuin mitä vaikka tätä foorumia lukiessa välillä voisi olettaa. Ei ainakaan mistään rangeista kukaan ole ahdistunut. Ja tuntuu myös olevan pientä innostusta ilmassa noista Kiinalaisista sähköautoista ja niiden rantautumisesta tänne. Kyllä itsekin niistä vähän innostun ja jos saavat softapuolen kuntoon niin voisin seuraavaksi siirtyä jo niihin (lue: tulevaisuuteen).
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 273
Juu ja kyllähän niitä sähköautoja tehdään/tullaan tekemään ihan Euroopassakin. Edullisista tulee mieleen ainakin e-C3 joka pitäisi q2 tulla ja valmistetaan Slovakiassa. Päälle tietty Idt yms. mitä muita malleja nyt valmistetaan Saksassa ja Espanjassa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 164
Eihän se sähköautoilu varmasti yhtään sen vaikeampaa ole. Vanhat tavat vain jarruttavat. Pitää oppia/tottua vain erinlaisiin tapoihin. Sen jälkeen se on uusi normaali.

Armeijassakin kaikki syövät kaurapuuroa hymyssa suin. Muuta kun ei ole ja se on normalia ( kai sielläkin nykypäivänä on vaikka mitä tarjolla aamuisin ? )
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 033
Eihän se sähköautoilu varmasti yhtään sen vaikeampaa ole. Vanhat tavat vain jarruttavat. Pitää oppia/tottua vain erinlaisiin tapoihin. Sen jälkeen se on uusi normaali.
Hyvin sanottu. Jos erehtyy sanomaan näin niin yleensä joku sanoo ”miksi tarvisi opetella mitään uusia tapoja?”.

Mutta kyllä kai tuo liikenne sähköistyy ja polttomoottorit verotetaan tappiin halusivat ihmiset sitä tai eivät.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 726
Juu ja kyllähän niitä sähköautoja tehdään/tullaan tekemään ihan Euroopassakin. Edullisista tulee mieleen ainakin e-C3 joka pitäisi q2 tulla ja valmistetaan Slovakiassa. Päälle tietty Idt yms. mitä muita malleja nyt valmistetaan Saksassa ja Espanjassa.
Eiköhän, onhan euroopassakin erilaisia maita joissa on heikompi tulotaso ja edullisemmat työvoimakustannukset. Tuskinpa Teslakaan jättitehdasta Saksaankaan olisi rakentanut jos kilpailla voi vain jos autot valmistettaisiin Kiinassa. Myös autojen rahtaaminen laivoilla toiseltapuolelta maapalloa tuskin on edullista puuhaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Hyvin sanottu. Jos erehtyy sanomaan näin niin yleensä joku sanoo ”miksi tarvisi opetella mitään uusia tapoja?”.
Huoltoasemilla on vielä käteismaksu tarjolla juuri näiden ihmisten takia jotka eivä vaan opettele sitä kortilla maksua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 268
Huoltoasemilla on vielä käteismaksu tarjolla juuri näiden ihmisten takia jotka eivä vaan opettele sitä kortilla maksua.
Ne on näitä vanhempia ihmisiä jotka ei halua opetella uutta kuten minun äiti. Koitin kerran tuota hänelle opettaa mutta kieltäytyi katsomasta miten tein maksun koska:"Minä en opi enkä halua enää oppia uutta".

Selvä... änkyrä mikä änkyrä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 170
Eiköhän, onhan euroopassakin erilaisia maita joissa on heikompi tulotaso ja edullisemmat työvoimakustannukset. Tuskinpa Teslakaan jättitehdasta Saksaankaan olisi rakentanut jos kilpailla voi vain jos autot valmistettaisiin Kiinassa. Myös autojen rahtaaminen laivoilla toiseltapuolelta maapalloa tuskin on edullista puuhaa.
Saksalaisilla on outo fiksaatio siihen että ostavat mieluummin autoja mitkä valmistettu omassa maassa vaikka itse valmistaja on muualta.

Teslalla kävi tuuri sen osalta, että kun eivät saa saksalaisia töihin niin rajan takaa saavat halpaa työvoimaa.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 726
Saksalaisilla on outo fiksaatio siihen että ostavat mieluummin autoja mitkä valmistettu omassa maassa vaikka itse valmistaja on muualta.

Teslalla kävi tuuri sen osalta, että kun eivät saa saksalaisia töihin niin rajan takaa saavat halpaa työvoimaa.
Kyllä itsekkin jos valita saa otan mielummin Saksalaisen Teslan kuin kiinalaisen. Toivottavasti Model 3 valmistus tulisi Saksaan.
 
Liittynyt
10.02.2020
Viestejä
294
Itsellä ollut nyt pari kuukautta alla 2020 Hyundai Ioniq Electric ja range arvio pitää erinomaisen hyvin paikkansa kunnes on 10% akkua jäljellä, sen jälkeen kilometrit hupenee pelottavalla tahdilla, muutaman kerran meinannut jo jännittää pääseekö kotiin asti.

Eilen lähdin pienelle 25km kierrokselle rangen näyttäessä lähtiessä 51km. Kotiinpäin tullessa meni 6% kohdalla kilpikonnamoodiin ja oli totisesti sitä, ei suostunut enää kulkemaan juuri viittäkymppiä kovempaa. Ja kotipihaan ajaessa akun ollessa 5%, hyytyi pieneen ylämäkeen aivan totaalisesti - kävelyvauhtia pääsi eteenpäin. Kun otin lämmityksen pois päältä, jaksoi kiihtyä vielä melkein kahteenkymppiin.

Onko muilla kokemusta miten tuon auton pitäisi käyttäytyä noilla prosenteilla vai onkohan kennovikainen akku, jännite putoaa niin alas ettei jaksa mennä eteenpäin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 170
Kyllä itsekkin jos valita saa otan mielummin Saksalaisen Teslan kuin kiinalaisen. Toivottavasti Model 3 valmistus tulisi Saksaan.
Ei sillä maalla ole väliä. Valmistaja päättää sen mitä tehdas puskee ulos.

Nytkin saa lukea kuinka uusissa Y/3ssa vedet menee konttiin.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 709
Itsellä ollut nyt pari kuukautta alla 2020 Hyundai Ioniq Electric ja range arvio pitää erinomaisen hyvin paikkansa kunnes on 10% akkua jäljellä, sen jälkeen kilometrit hupenee pelottavalla tahdilla, muutaman kerran meinannut jo jännittää pääseekö kotiin asti.

Eilen lähdin pienelle 25km kierrokselle rangen näyttäessä lähtiessä 51km. Kotiinpäin tullessa meni 6% kohdalla kilpikonnamoodiin ja oli totisesti sitä, ei suostunut enää kulkemaan juuri viittäkymppiä kovempaa. Ja kotipihaan ajaessa akun ollessa 5%, hyytyi pieneen ylämäkeen aivan totaalisesti - kävelyvauhtia pääsi eteenpäin. Kun otin lämmityksen pois päältä, jaksoi kiihtyä vielä melkein kahteenkymppiin.

Onko muilla kokemusta miten tuon auton pitäisi käyttäytyä noilla prosenteilla vai onkohan kennovikainen akku, jännite putoaa niin alas ettei jaksa mennä eteenpäin?
Ei (vielä) omakohtaista kokemusta, mutta OBD:n yli ainakin joillain autolla (ja sopivalla softalla) näkee kennokohtaiset jännitteet.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 179
Itsellä ollut nyt pari kuukautta alla 2020 Hyundai Ioniq Electric ja range arvio pitää erinomaisen hyvin paikkansa kunnes on 10% akkua jäljellä, sen jälkeen kilometrit hupenee pelottavalla tahdilla, muutaman kerran meinannut jo jännittää pääseekö kotiin asti.

Eilen lähdin pienelle 25km kierrokselle rangen näyttäessä lähtiessä 51km. Kotiinpäin tullessa meni 6% kohdalla kilpikonnamoodiin ja oli totisesti sitä, ei suostunut enää kulkemaan juuri viittäkymppiä kovempaa. Ja kotipihaan ajaessa akun ollessa 5%, hyytyi pieneen ylämäkeen aivan totaalisesti - kävelyvauhtia pääsi eteenpäin. Kun otin lämmityksen pois päältä, jaksoi kiihtyä vielä melkein kahteenkymppiin.

Onko muilla kokemusta miten tuon auton pitäisi käyttäytyä noilla prosenteilla vai onkohan kennovikainen akku, jännite putoaa niin alas ettei jaksa mennä eteenpäin?
Vähintään muutaman kerran vuodessa olisi hyvä ladata akku aivan täyteen, jotta prosentit näytöllä hupenisivat mahdollisimman oikeaan tahtiin. Lataa siis akku ihan täyteen, ja katso tuliko sillä kuntoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 983
On itse asiassa juuri viime viikolla ladattu pariinkin kertaan 100% pidempien reissujen takia.
Tapahtuuko rangen tippumisongelma pitkänkin ajon jälkeen? Minusta tuo 25 km reissusi kuulostaa enemmän siltä, että auto ei vaan osaa huomioida kabiinin lämmitystä kulutusarviossa. Ts. lukema on laskettu edellisen kulutuksen perusteella jolloin auto on ollut lämmin ja nyt olet lähtenyt kylmällä reissuun. Tuossa kun on pieni akku, niin kabiinin lämmityksen osuus iskee lujaa viimeisiin %:hin. Täydellä akulla samaa efektiä ei näe niin helposti, jos ei seuraa miten auton raportoima kulutus huitelee kabiinin lämmitysvaiheessa ihan eri lukemissa kuin mikä tulee lopputulemaksi pidemmän ajomatkan keskiarvona.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 693
Lueskelin tekniikan maailman testiä uudesta pikaratikasta, siinä kerrottiin kulutukseksi 370kWh/100km, ja maksimikapasiteetiksi 214 henkilöä, tosin tuo kulutus oli ilman takaisinsyöttävää regeniä, mutta myös tyhjällä kuormalla.

Artikkelissa mainittiin kulutuksen olevan yli 15 kertainen sähköautoon verrattuna, mutta kapasiteetti 40 kertainen.

Sinänsä pitää paikkansa, mutta kulutus on enemmänkin yli 30 kertainen sähköautoon verrattuna.

Huippunopeus radalla on 70km/h, joten jos keskinopeus olisi vaikka 60km/h, tavan sähköauto kuluttaa paljon vähemmän sähköä kuin edes WLTP testissä, olen omalla autolla nähnyt jopa alle 11kWh/100km kaupunkiajossa, joten otetaan vaikka 12kWh/100km, silloin ero on reilu 30 kertainen.

Tavan sähköauto ei siis ole mahdottoman kaukana kulutuksessa, jos verrataan molempia maksimikapasiteetilla ja absoluuttista energiamäärää. Mutta jos ratikkaa välillä ajetaan lähes tyhjänä, on silloin sen kulutus per matkustaja paljon isompi kuin sähköautolla.

Tästä nousee kysymys, onko sähköautojen yleistyessä edes järkevää laittaa varoja julkiseen liikenteeseen ympäristön näkökannalta? Toki jos pyritään täysin autottomaan kaupunkiin, silloin on pakko mennä julkisilla. Parkkipaikkoja saadaan vapautettua ja on muitakin syitä poistaa autoja kaupungeista. Mutta se ei mielestäni ole puhtaasti ympäristösyillä enää perusteltua.

Ratikassa pitää aina olla vähintään 30 matkustajaa, jotta se olisi parempi kuin sähköauto, jossa istuu vain kuski. Päästäänkö tällaiseen lukemaan keskimäärin?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 951
Viestejä
4 297 547
Jäsenet
71 735
Uusin jäsen
Mesimeloni

Hinta.fi

Ylös Bottom