Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Aika halpaa lataussähköä kun ainakin täällä ihan minimi on 15c/kWh jonka jostain julkisesta latauspisteestä saa (ellei lasketa jotain ilmaisia, joita voi jossain vielä olla mutta en ole hetkeen enää törmännyt onko sellaisia enää kun tuo ainoa paikallinen Virran latauspömpelikin muuttui maksulliseksi). Tälläkin hetkellä toisaalta kotonakin latauksen hinta on jotain 8-9 sentin paikkeilla vaikka sähkö on alle 1c/kWh (ja hinta tulee pörssistä) kun laskee verot, alvit, siirrot ja marginaalit. Pari-kolme senttiä halvemmalla yöllä saa ladattua jos sähkö on edelleen alle 1c/kWh (yösähkö itsellä). Jos seitsemällä sentillä saat kuluineen niin ei missään muualla kannata ladata (edes kotona).
Olen maininnut tuosta monta kertaa, mutta kyseessä siis ovat tietyt minuuttihintaiset 22kW latausasemat, hinta 2c/minuutti.

Minun 22kW laturillani tuosta tulee normaalisti hinnaksi n. 7c/kWh, tarkistettu ihan maksukuiteista joissa näkyy montako kWh latasin ja paljonko maksoi. Useimmilla muilla autoilla jotka pystyvät 11kW AC-lataukseen, hinnaksi tullee kaiketi n. 14c/kWh, ja vieläkin hitaammilla kaksi- tai yksivaihelatureilla sitten vieläkin kalliimmaksi.

Jos saan painettua tai neuvoteltua taloyhtiön laskuttaman yksivaihe-supersuko-latauksen esim. 12c/kWh paikkeille tai jopa alle, sitten lopetan pääosin noiden kauppalatausasemien käytön, paitsi jos nyt luonnollisesti satun osumaan sopivasti paikalle. Nyt olen pyrkinyt ajoittamaan ne kaupassakäynteihin ja olen saanut siitä hyvän tekosyyn käydä myös lenkillä samalla, auto lataukseen ja teen tunnin mittaisen kävely-/juoksulenkin. Joskus koitin etätöidenkin tekoa latauksen aikana mutta ei ehkä viitsi kökkiä autossa ainakaan ulkona talvella.


Tuolta pikaisen keskiarvolaskennan jälkeen tammi-kesäkuussa (6kk) keskiarvo verolliselle hinnalle oli 6,8285 c/kWh, ja täällä siirtomaksu on käsittääkseni 2,9c/kWh, eli keskiarvo puolelta vuodelta alkuvuonna olisi ollut veroineen ja siirtomaksuineen käsittääkseni 9,7285 c/kWh, Taloyhtiö tai pikemminkin isännöitsijä laskutti kuitenkin 19c/kWh eli taloyhtiö teki voittoa vajaa 10c/kWh, mitä se ei käsittääkseni saisi tehdä koska ei ole virallinen sähkönmyyjä. Pitää kaivaa sopimuspaperi esiin, mutta muistan ainakin puhutun että veloitetaan puolen vuoden keskimääräinen pörssisähköhinta (veroineen ja siirtomaksuineen), eli periaatteessa sama mitä taloyhtiö maksaa. Isännöitsijä ei kai sitten ole jaksanut laskea ja selvittää mikä se hinta olisi.

Toisaalta 2022 loppuvuodesta sitten säästin koska silloin keskimääräinen hinta kyllä taisi olla selvästi yli tuon 19c/kWh, mutta silloin(kin) välttelin taloyhtiössä lataamista koska luulin hinnan nousevan paljon korkeammalle, ja sen sijaan kävin silloin vielä ilmaisilla latauksilla (jotka ovat nyt poistuneet ainakin lähiseuduilta, Leppävaaran Sello, Lidlit, Variston Tokmanni ja joitakin muita...) sekä aiemmin mainitut 7c/kWh latausasemat jotka ovat edelleen toiminnassa, ja löysin lisääkin vastaavia paikkoja.

Olisi se vaan niin paljon helpompaa jos voisin vain latailla omalla kotisähköllä... Nyt maksaisin siitä 6c/kWh + verot + siirtomaksu, ja voisin miettiä ehkä pörssisähköönkin siirtymistä kun öisin sitä pääosin tulisi kuitenkin ladattua, milloin pörssisähkö on keskimäärin halvinta. Ja jos nyt näyttäisi tulevan jotain tosi kalliita hintapiikkejä joskus, sitten kävisi noilla samoilla halvoilla julkisilla asemilla, jos siltä tuntuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 529
Olen maininnut tuosta monta kertaa, mutta kyseessä siis ovat tietyt minuuttihintaiset 22kW latausasemat, hinta 2c/minuutti.

Minun 22kW laturillani tuosta tulee normaalisti hinnaksi n. 7c/kWh, tarkistettu ihan maksukuiteista joissa näkyy montako kWh latasin ja paljonko maksoi. Useimmilla muilla autoilla jotka pystyvät 11kW AC-lataukseen, hinnaksi tullee kaiketi n. 14c/kWh, ja vieläkin hitaammilla kaksi- tai yksivaihelatureilla sitten vieläkin kalliimmaksi.

Jos saan painettua tai neuvoteltua taloyhtiön laskuttaman yksivaihe-supersuko-latauksen esim. 12c/kWh paikkeille tai jopa alle, sitten lopetan pääosin noiden kauppalatausasemien käytön, paitsi jos nyt luonnollisesti satun osumaan sopivasti paikalle. Nyt olen pyrkinyt ajoittamaan ne kaupassakäynteihin ja olen saanut siitä hyvän tekosyyn käydä myös lenkillä samalla, auto lataukseen ja teen tunnin mittaisen kävely-/juoksulenkin. Joskus koitin etätöidenkin tekoa latauksen aikana mutta ei ehkä viitsi kökkiä autossa ainakaan ulkona talvella.


Tuolta pikaisen keskiarvolaskennan jälkeen tammi-kesäkuussa (6kk) keskiarvo verolliselle hinnalle oli 6,8285 c/kWh, ja täällä siirtomaksu on käsittääkseni 2,9c/kWh, eli keskiarvo puolelta vuodelta alkuvuonna olisi ollut veroineen ja siirtomaksuineen käsittääkseni 9,7285 c/kWh, Taloyhtiö tai pikemminkin isännöitsijä laskutti kuitenkin 19c/kWh eli taloyhtiö teki voittoa vajaa 10c/kWh, mitä se ei käsittääkseni saisi tehdä koska ei ole virallinen sähkönmyyjä. Pitää kaivaa sopimuspaperi esiin, mutta muistan ainakin puhutun että veloitetaan puolen vuoden keskimääräinen pörssisähköhinta (veroineen ja siirtomaksuineen), eli periaatteessa sama mitä taloyhtiö maksaa. Isännöitsijä ei kai sitten ole jaksanut laskea ja selvittää mikä se hinta olisi.

Toisaalta 2022 loppuvuodesta sitten säästin koska silloin keskimääräinen hinta kyllä taisi olla selvästi yli tuon 19c/kWh, mutta silloin(kin) välttelin taloyhtiössä lataamista koska luulin hinnan nousevan paljon korkeammalle, ja sen sijaan kävin silloin vielä ilmaisilla latauksilla (jotka ovat nyt poistuneet ainakin lähiseuduilta, Leppävaaran Sello, Lidlit, Variston Tokmanni ja joitakin muita...) sekä aiemmin mainitut 7c/kWh latausasemat jotka ovat edelleen toiminnassa, ja löysin lisääkin vastaavia paikkoja.

Olisi se vaan niin paljon helpompaa jos voisin vain latailla omalla kotisähköllä... Nyt maksaisin siitä 6c/kWh + verot + siirtomaksu, ja voisin miettiä ehkä pörssisähköönkin siirtymistä kun öisin sitä pääosin tulisi kuitenkin ladattua, milloin pörssisähkö on keskimäärin halvinta. Ja jos nyt näyttäisi tulevan jotain tosi kalliita hintapiikkejä joskus, sitten kävisi noilla samoilla halvoilla julkisilla asemilla, jos siltä tuntuu.
Ei taida kovin monessa sähköautossa olla 22kW laturia ainakaan ilman lisävarustetta? Muutoinhan tuo teikäläisen puuhastelu kuulostaa jo aikamoiselta omistautumiselta autoilun suhteen.

Elenialla on näköjään tuo yösähkön hinnoittelu siitä omituinen et olisi pitänyt olla se jo heti kättelystä. Lähinnä yöaikaan omaa pirssiä lataillut niin siinä säästää jo 3snt kilowatille yösiirrolla.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 273
Voittoa ei saa tosiaan tavoitella, mutta ei sitä millään nollavoitolla tarvitse taloyhtiön myydä vaan pyytää kohtuullista korvausta. Siihen nähden 19c/kWh on ehkä hivenen korkea, mutta ei millään tavalla mielestäni kohtuuton, varsinkin jos laskuttamisesta tai muusta tulee taloyhtiölle jotain lisäkustannuksia noista latauspaikoista. Carunalla on tosiaan siirto niin kallista, että vaikka yösähköllä hivenen säästää niin eipä sitä kotosalla kovin halvalla pääse vaikka sähkö olisi ilmaista.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 179
Olen maininnut tuosta monta kertaa, mutta kyseessä siis ovat tietyt minuuttihintaiset 22kW latausasemat, hinta 2c/minuutti.

Minun 22kW laturillani tuosta tulee normaalisti hinnaksi n. 7c/kWh, tarkistettu ihan maksukuiteista joissa näkyy montako kWh latasin ja paljonko maksoi. Useimmilla muilla autoilla jotka pystyvät 11kW AC-lataukseen, hinnaksi tullee kaiketi n. 14c/kWh, ja vieläkin hitaammilla kaksi- tai yksivaihelatureilla sitten vieläkin kalliimmaksi.

Jos saan painettua tai neuvoteltua taloyhtiön laskuttaman yksivaihe-supersuko-latauksen esim. 12c/kWh paikkeille tai jopa alle, sitten lopetan pääosin noiden kauppalatausasemien käytön, paitsi jos nyt luonnollisesti satun osumaan sopivasti paikalle. Nyt olen pyrkinyt ajoittamaan ne kaupassakäynteihin ja olen saanut siitä hyvän tekosyyn käydä myös lenkillä samalla, auto lataukseen ja teen tunnin mittaisen kävely-/juoksulenkin. Joskus koitin etätöidenkin tekoa latauksen aikana mutta ei ehkä viitsi kökkiä autossa ainakaan ulkona talvella.


Tuolta pikaisen keskiarvolaskennan jälkeen tammi-kesäkuussa (6kk) keskiarvo verolliselle hinnalle oli 6,8285 c/kWh, ja täällä siirtomaksu on käsittääkseni 2,9c/kWh, eli keskiarvo puolelta vuodelta alkuvuonna olisi ollut veroineen ja siirtomaksuineen käsittääkseni 9,7285 c/kWh, Taloyhtiö tai pikemminkin isännöitsijä laskutti kuitenkin 19c/kWh eli taloyhtiö teki voittoa vajaa 10c/kWh, mitä se ei käsittääkseni saisi tehdä koska ei ole virallinen sähkönmyyjä. Pitää kaivaa sopimuspaperi esiin, mutta muistan ainakin puhutun että veloitetaan puolen vuoden keskimääräinen pörssisähköhinta (veroineen ja siirtomaksuineen), eli periaatteessa sama mitä taloyhtiö maksaa. Isännöitsijä ei kai sitten ole jaksanut laskea ja selvittää mikä se hinta olisi.

Toisaalta 2022 loppuvuodesta sitten säästin koska silloin keskimääräinen hinta kyllä taisi olla selvästi yli tuon 19c/kWh, mutta silloin(kin) välttelin taloyhtiössä lataamista koska luulin hinnan nousevan paljon korkeammalle, ja sen sijaan kävin silloin vielä ilmaisilla latauksilla (jotka ovat nyt poistuneet ainakin lähiseuduilta, Leppävaaran Sello, Lidlit, Variston Tokmanni ja joitakin muita...) sekä aiemmin mainitut 7c/kWh latausasemat jotka ovat edelleen toiminnassa, ja löysin lisääkin vastaavia paikkoja.

Olisi se vaan niin paljon helpompaa jos voisin vain latailla omalla kotisähköllä... Nyt maksaisin siitä 6c/kWh + verot + siirtomaksu, ja voisin miettiä ehkä pörssisähköönkin siirtymistä kun öisin sitä pääosin tulisi kuitenkin ladattua, milloin pörssisähkö on keskimäärin halvinta. Ja jos nyt näyttäisi tulevan jotain tosi kalliita hintapiikkejä joskus, sitten kävisi noilla samoilla halvoilla julkisilla asemilla, jos siltä tuntuu.
Ilmeisesti lataat niin täyteen, että lopussa auto ei enää kykene lataamaan 22 kW:lla? Meinaan keskitehoksi tulee 0,07 €/kWh-hinnalla:
0,02 €/min * 60 min/h / 0,07 €/kWh = 17,1 kW.

Jos lataisi vain sen aikaa kun Zoe pystyy ottamaan verkosta 22 kW, tulisi hinnaksi:
0,02 €/min * 60 min/h / 22 kWh * 100 = 5,44 snt/kWh.

Tavallisella 11 kW:lla hinta olisi:
10,9 snt/kWh.

Akkuun asti ei lataushäviöiden takia saa tuolla hinnalla, mutta noin se on vertailukelpoinen kotilatauksen kanssa. Kotonakin joutuu maksamaan akkuun päätyneen sähkön lisäksi häviöt.


Tuosta 9,7285 snt/kWh -hinnasta puuttuvat energiavero ja huoltovarmuusmaksu alveineen (I-veroluokassa yht. 2,79372 snt/kWh). Pörssisähkösopimuksen marginaaliakaan (vaikkapa 0,35 snt/kWh) siinä ei ole huomioitu. Nuo kun lisätään, saadaan hinnaksi jo 12,87 snt/kWh. Lopun selittää se, että sähköä ei ole käytetty vakioteholla yötä päivää, jolloin hinta on jotain muuta kuin kk-keskiarvot.


Meillä Espoossa pörssisähkö maksaa kaikkineen 6,18 snt/kWh (0 + 3,09 + 2,79372 + 0,3) silloin kun pelkkä energia maksaa 0 snt/kWh.


 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Ei taida kovin monessa sähköautossa olla 22kW laturia ainakaan ilman lisävarustetta?
Kuten sanoin, ei olekaan. Renault Zoe, sähkö-Megane, Nissan Ariya, sekä ilmeisesti joitakin vanhoja Tesloja yms. joissa homma on hoidettu kai kahdella 11kW laturilla tms.

Toisaalta tuo ei ole oleellista kun kysyttiin miten on mahdollista että voin ladata julkisesta latausasemasta sähköä 7c/kWh hintaan. Siinä selitys, ei se ole minun ongelmani jos useimmille muille sama lysti maksaa vähintään kaksi kertaa enemmän (ja vie samalla myös saman verran enemmän aikaa). :)

Muutoinhan tuo teikäläisen puuhastelu kuulostaa jo aikamoiselta omistautumiselta autoilun suhteen.
Miten sen nyt ottaa. Jos sähköauton latauskulut voi laskea melkein kolmasosaan (19c/kWh -> 7c/kWh), varmaan aika moni muukin tekisi niin. Ellei sitten oikeasti ole sitä mieltä ettei sillä ole merkitystä paljonko ne vuotuiset latauskulut ovat. Minulle on koska minulla kuluu sähköä suht paljon pitkien työmatkojen takia, ja ostin sähköauton nimenomaan säästääkseni ajokuluissa. Siinä sitten joutuu punnitsemaan millaisen säästön takia on valmis näkemään lisävaivaa arkilatauksissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Miten sen nyt ottaa. Jos sähköauton latauskulut voi laskea melkein kolmasosaan (19c/kWh -> 7c/kWh), varmaan aika moni muukin tekisi niin. Ellei sitten oikeasti ole sitä mieltä ettei sillä ole merkitystä paljonko ne vuotuiset latauskulut ovat. Minulle on koska minulla kuluu sähköä suht paljon pitkien työmatkojen takia, ja ostin sähköauton nimenomaan säästääkseni ajokuluissa. Siinä sitten joutuu punnitsemaan millaisen säästön takia on valmis näkemään lisävaivaa arkilatauksissa.
Kärsiikö kysyä, että puhutaanko nyt 10k€:n pudotuksesta kolmasosaan vuodessa vai jostain satasista?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Voittoa ei saa tosiaan tavoitella, mutta ei sitä millään nollavoitolla tarvitse taloyhtiön myydä vaan pyytää kohtuullista korvausta. Siihen nähden 19c/kWh on ehkä hivenen korkea, mutta ei millään tavalla mielestäni kohtuuton, varsinkin jos laskuttamisesta tai muusta tulee taloyhtiölle jotain lisäkustannuksia noista latauspaikoista. Carunalla on tosiaan siirto niin kallista, että vaikka yösähköllä hivenen säästää niin eipä sitä kotosalla kovin halvalla pääse vaikka sähkö olisi ilmaista.
Taloyhtiölle ei tule laskutuksesta mitään menoja koska laskutuksen hoitaa isännöitsijä, lataajan ilmoittaman kWh-lukeman perusteella, ja isännöitsijä myös lisää siihen oman laskutusmaksunsa (eli käytännössä siitä vaivasta että väsäävät paperilaskun ja lähettävät sen minulle).

Myöskään latauspaikasta ei tule taloyhtiölle mitään lisämenoja koska minä itse sen omalla rahalla siihen ostin ja asennutin, kuten oli taloyhtiön kanssa sovittu.

Tässä tapauksessa vaikuttaisi että taloyhtiö laskuttaisi yli kaksinkertaista hintaa siihen verrattuna mitä itse maksavat. Se on mielestäni jo enemmän kuin "kohtuullinen korvaus". Tosin syyllinen ylilaskutukseen taitaa tässä tapauksessa olla isännöitsijä, joka ei vain ole jaksanut selvittää laskutuskauden keskimääräisiä pörssisähköhintoja, esim. etsimällä googlen kautta aiemmin esittämäni linkin ja suorittamalla pienen keskiarvolaskun missä pitää ynnätä kuusi lukua ja jakaa summa kuudella, sekä ynnätä siihen siirtomaksu. Voin toki tehdä sen seuraavan kerran heidän puolestaan jos on liian vaikeaa edelleen heille, pidän todennäköisenä että tyytyvät siihen koska eihän se heidän tililleen mene vaan taloyhtiön. Taloyhtiön hallitus puolestaan ei tunnu edes tietävän millainen sähkösopimus taloyhtiöllä on vaan pyytää kysymään sitä isännöitsijältä koska he kuulemma hoitavat sitäkin puolta, jee jee. Toki tunnen hallituksen puheenjohtajan hyvin koska olen itsekin aikoinaan istunut ko. hallituksessa pari vuotta, mutta annoin tilaa kun sinne yllättäen oli uusia halukkaita tulijoita.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Ilmeisesti lataat niin täyteen, että lopussa auto ei enää kykene lataamaan 22 kW:lla? Meinaan keskitehoksi tulee 0,07 €/kWh-hinnalla:
0,02 €/min * 60 min/h / 0,07 €/kWh = 17,1 kW.
Esimerkkini (7c/kWh) oli vain yhdestä laskusta otettu joka saattoi muistikuvani mukaan olla vielä talvella ladattu. Voin toki tarkistaa muistakin latauslaskuistani olisiko tullut joskus paremminkin. Sinänsä en uskonutkaan että lataus tulisi aina optimaalisella nopeudella.

Lisäksi ei se rajoitus tunnu aina auton puolella olevan. Esim. Olarin Prisman "22kW latausasemat" tuntuvat kesälläkin pukkaavan vähemmän, ainakin ruuhka-aikoina. Tai ainakin sen yhden kerran kun siellä kävin kokeilemassa latausta kun kävin siellä töiden jälkeen Prismassa ostoksilla.

Tuosta 9,7285 snt/kWh -hinnasta puuttuvat energiavero ja huoltovarmuusmaksu alveineen (I-veroluokassa yht. 2,79372 snt/kWh). Pörssisähkösopimuksen marginaaliakaan (vaikkapa 0,35 snt/kWh) siinä ei ole huomioitu. Nuo kun lisätään, saadaan hinnaksi jo 12,87 snt/kWh. Lopun selittää se, että sähköä ei ole käytetty vakioteholla yötä päivää, jolloin hinta on jotain muuta kuin kk-keskiarvot.
Ei selitä koska

a) on sovittu että lataaja (eli minä) maksaa laskutuskauden keskimääräistä pörssisähköhintaa, lähinnä koska ei pystytä todentamaan minä päivinä ja tunteina olen ladannut, vaan ainoastaan tiedetään kuinka monta kWh olen ladannut viimeisen puolen vuoden aikana. Jos oikeasti laskettaisiin noin, olisi hinta todennäköisesti vieläkin alhaisempi koska tuppaisin latailemaan öisin halvempina tunteina.

b) tuo "19c/kWh" on nyt pysynyt samana viimeiset kaksi vuotta, mikä ei olisi mahdollista jos se oikeasti olisi perustunut jotenkin pörssisähkön keskimääräiseen hintaan. Kyseinen hinta on ilmiselvästi vain hatusta vedetty sopivan tuntuinen hinta, ei ole jaksettu selvittää tarkemmin. Toki viime vuoden loppupuoliskolla tuo sitten puolestaan oli ns. liian halvalla myytyä, mutta en silloin paljoa lataillutkaan kotiparkkipaikallani.

Tuo voi hyvin olla totta että en omassa pikalaskelmassani ole tiennyt/osannut lisätä kaikkia maksuja, mutta luulisi isännöitsijän osaavat sitten kertoa paljonko noita tulee verollisen pörssisähköhinnan + siirtomaksun päälle, he kun maksavat taloyhtiön käyttämän sähkön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Kärsiikö kysyä, että puhutaanko nyt 10k€:n pudotuksesta kolmasosaan vuodessa vai jostain satasista?
Tarkkaa laskelmaa ei ole koska en ole pitänyt kirjaa kuinka monta kWh on tullut vuodessa latailtua, mutta pikaisella laskulla voisi minun ajoillani olla kyse ehkä jostain 760€ säästöstä vuositasolla. Ehkä enemmänkin jos 7c/kWh esimerkkini oli sekin yläkanttiin ja joskus hinta on ollut vieläkin alhaisempi, kts. TommiZeliardin viesti missä hän laski teoreettiseksi hinnaksi 5,44c/kWh jos lataus tapahtuisi joka minuutti 22kW täysteholla eikä tippaakaan hitaammin.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 740
Sama tilanne kuin Timppelillä. Meillä joku välitys firma kilpailuttaa sähkön varmaan useille taloyhtiöille. Kukaan ei tiedä mitä se maksaa. Melkoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 000
Sama tilanne kuin Timppelillä. Meillä joku välitys firma kilpailuttaa sähkön varmaan useille taloyhtiöille. Kukaan ei tiedä mitä se maksaa. Melkoista.
Meillä varmaan sama kilpailutusfirma, näitä ei kai monia ole? Etukäteen ei tiedä tarkkaan mitä maksaa mutta seuraavan kuun loppupuolella tulee edellisen kuun lasku.

Itse katson noista laskuista ja siirtolaskuista kwh hinnat(olen hallituksessa niin pääsen laskuja katsomaan)ja ilmoitan kwh mittarin lukeman joka kuukaudelle erikseen aina 6kk välein ja isännöitsijäfirma sitten laittaa minulle laskun.

Maksan toteutuneen kwh hinnan mukaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 325
Taloyhtiölle ei tule laskutuksesta mitään menoja koska laskutuksen hoitaa isännöitsijä, lataajan ilmoittaman kWh-lukeman perusteella, ja isännöitsijä myös lisää siihen oman laskutusmaksunsa (eli käytännössä siitä vaivasta että väsäävät paperilaskun ja lähettävät sen minulle).

Myöskään latauspaikasta ei tule taloyhtiölle mitään lisämenoja koska minä itse sen omalla rahalla siihen ostin ja asennutin, kuten oli taloyhtiön kanssa sovittu.

Tässä tapauksessa vaikuttaisi että taloyhtiö laskuttaisi yli kaksinkertaista hintaa siihen verrattuna mitä itse maksavat. Se on mielestäni jo enemmän kuin "kohtuullinen korvaus". ..
Jos lataaja maksaa erikseen laturin kulut, mittarin kulut, mittarinlukukulut, laskutuskulut, autopaikan kulut, niin mutu maalikkona se ainoa jäävä juttu, eli sähkö, niin se pitäisi laskuttaa tasapuolisesti toteutuneen käytön mukaan. (siis asuntoyhtiö ja sen asukas latauspaikka)

No käytön mukaan laskutetaan, mutta nyt siitä hinnasta vääntöä, perusmaksut, siirrot veroineen, ja energia todelliseen pohjautuen.
Jäi lainauksesta pois, eli kuten jatkoit niin yhtiöllä jokin pörssisähkö ja ilmeisesti sinun hankkimassa mittarissa ei ole siihen kykenevää mittaria seurantoineen.
Taloyhtiön kannalta turvallsita mennä sillä ajatuksella että veloitetaan niin paljon ettei käyttämäsi energia mene muiden piikkiin. Siitä sitten arvottu se hinta minkä veloittavat ja jos se on jossain muijittu pöytään, niin ei isännöitsiä sitä oma toimisesti muuttele. Toivottavast sen verran että jos jää vajaaksi.

Suuruusluokka sellainen että ole siihen törmännyt muuallakkin, mistä tulee mieleen ettei ihan hatusta arvottu.

Vajaa 20 sentti /kwh kaikkineen + laskutuskulut, ei kuitenkaan paha, sillä rahalla ei vielä hiljan saanut kiinteää hintaa edes siitä energiaosuudesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 541
Olisi mahdollisuus sähköautoon työnantajan kautta ja katselin alustavasti Cupra Bornia, jonka 58kWh perusmalli käyttöedulla näyttäisi maksavan 415€/kk ja 77kWh eBoost malli 485€/kk. Ymmärtääkseni tuon eBoostin hyödyt ovat melko pienet, lähinnä lisätehoa hyvin rajatuissa olosuhteissa eikä mitään oikeita varustelueroja? Lisäksi tuolla isommalla akulla lähtee yksi istumapaikkakin pois. Näiden vuoksi olisin kallistumassa tuohon halvempaan vaihtoehtoon mutta kun itselläni ei ole mitään aiempaa kokemusta sähköautoista niin mietityttää tuo akkukoko käytännön kantaman kautta.

Autolla ajettaisiin säännöllisesti Helsinki-Tampere väliä niin meneeköhän tuollainen matka sujuvasti talvella heikoimmissakin olosuhteissa pienempiakkuisella versiolla vai kannattaakohan tätä ajatellen ottaa suosiolla suurempi akku? Oletuksena on, että molemmissa päissä saa auton lataukseen mutta itse matkalla ei saisi tulla lataustarvetta. Tuolla 58kWh versiollahan on ilmoitettu toimintamatka yli 400km mutta etenkin talvisin moottoriteillä tuosta voidaan käsittääkseni jäädä aika kauas?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 273
120 km/h taisi björnin testissä olla 241km toimintamatka (olisiko ollut nollan paikkeilla lämpötila), joten eiköhän sillä koko matkan taita talvellakin.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Tänään tuli tehtyä ensimmäinen geokätköilypäivä sähkiksellä, vaikka autolla jo yli 10tkm jo rullailtu.

Yksi isoimpia syitä sekä sähkikseen, että teslaan siirtymisessä oli se, että geokätköilyssä auto pysähtelee 0,5-2km välein tosi usein. Sit on paikallaan lyhimmillään minuutin, pisimmillään 2h ja mitä tahansa siltä välillä. Eli nyt saa auton pidettyä ilmastoinnin osalta kokoajan samassa, eikä ole tarvetta silti tyhjäkäyttää autoa. Toki vielä kosteuden tunnistus, joten hikisenä metsässä rämpimisen jälkeen ei oo ikkunat huurussa.

No aamulla lähdettiin Uuteenkaupunkiin mutta matkalla käytiin vehmaalla. Ukissa pyörittiin useita kätköjä, käytiin syömässä. Sieltä sit lähdettiin kustaviin, siellä vähän lossilla yli ja muutamat kätköt vastarannalla, sieltä takaisin ja taivassalon kautta kotiin. Neljä uutta kuntaa kätköjen osalta, kaiken kaikkiaan yli 20 kätköä, ilmastointi kaikkialla päällä pysähdyksissäkin, sekä myös kamerat tallensi aina paikallaan ollessa. Kaikkialla ajettiin autopilotin kanssa, eli ei millään säästöliekillä menty.

Kaiken kaikkiaan reissu kesti noin 8-21 ja kotiin tultua vaimo lähti vielä naapuri kunnasta hakemaan koiralle peuranluita.

Eli koko päivä liikenteessä, koko päivä auto pidettiin tietyssä lämpötilassa. Varmaan joutu latailemaan aika monesti ja kulut varmaan aika paljon? No itseasiassa ei. Yöllä ladattiin täyteen, 9,5e. Koko päivän aikana ei ladattu kertaakaan! Eli edes tuollaisessa jatkuvassa pysähteltyssä ja ilmastoinnin/kameroiden käytössä ei range tullut ongelmaksi. Matkanteon kannalta auto oli juuri niin nautinnollinen kuin tähänkin asti.

Kaiken kaikkiaan erillisiä ajoja tuli 39kpl päivään. Eli niin monta kertaa se vanha diesel ois käynnistetty ja sammutettu. Tää ei ollu ees pahimmasta päästä mitä tollanen kätköilyreissu voi olla, jos olisi pienemmällä alueella niitä etsinyt. Helposti voisi tulla 80kpl noita ajoja.

Tulikaste sähkiksellä tohon harrastukseen kunnolla nyt takana ja toimi selvästi paremmin kuin toivoin ennen auton ostoa. Ei vaan polttis pysty tohon touhuun, vaikka rangea niissä enempi onkin.


IMG_1486.png
IMG_1487.jpeg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Olisi mahdollisuus sähköautoon työnantajan kautta ja katselin alustavasti Cupra Bornia, jonka 58kWh perusmalli käyttöedulla näyttäisi maksavan 415€/kk ja 77kWh eBoost malli 485€/kk. Ymmärtääkseni tuon eBoostin hyödyt ovat melko pienet, lähinnä lisätehoa hyvin rajatuissa olosuhteissa eikä mitään oikeita varustelueroja? Lisäksi tuolla isommalla akulla lähtee yksi istumapaikkakin pois. Näiden vuoksi olisin kallistumassa tuohon halvempaan vaihtoehtoon mutta kun itselläni ei ole mitään aiempaa kokemusta sähköautoista niin mietityttää tuo akkukoko käytännön kantaman kautta.

Autolla ajettaisiin säännöllisesti Helsinki-Tampere väliä niin meneeköhän tuollainen matka sujuvasti talvella heikoimmissakin olosuhteissa pienempiakkuisella versiolla vai kannattaakohan tätä ajatellen ottaa suosiolla suurempi akku? Oletuksena on, että molemmissa päissä saa auton lataukseen mutta itse matkalla ei saisi tulla lataustarvetta. Tuolla 58kWh versiollahan on ilmoitettu toimintamatka yli 400km mutta etenkin talvisin moottoriteillä tuosta voidaan käsittääkseni jäädä aika kauas?
Kyllä tuollainen Hki-Tampere väli on jo sitä luokkaa, että jossain kohtaa alkaa todennäköisesti harmittamaan 58 kWh valinta. Periaatteessa kyllä varmaan pääsee lähes säässä kuin säässä, viimeistään jos tiputtaa vähän vauhtia. Talvirajoitus auttaa paljon. Mutta yksi asia kannattaa huomata, 77 kWh vehjeellä voit lähteä vähän rennommalla otteella menemään, kun akun ei tarvitse olla täysi. Toki jos sen lisäistumapaikan tarvitsee, niin sitten valinta on selvä - Tai joku muu malli.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
932
Olisi mahdollisuus sähköautoon työnantajan kautta ja katselin alustavasti Cupra Bornia, jonka 58kWh perusmalli käyttöedulla näyttäisi maksavan 415€/kk ja 77kWh eBoost malli 485€/kk. Ymmärtääkseni tuon eBoostin hyödyt ovat melko pienet, lähinnä lisätehoa hyvin rajatuissa olosuhteissa eikä mitään oikeita varustelueroja? Lisäksi tuolla isommalla akulla lähtee yksi istumapaikkakin pois. Näiden vuoksi olisin kallistumassa tuohon halvempaan vaihtoehtoon mutta kun itselläni ei ole mitään aiempaa kokemusta sähköautoista niin mietityttää tuo akkukoko käytännön kantaman kautta.

Autolla ajettaisiin säännöllisesti Helsinki-Tampere väliä niin meneeköhän tuollainen matka sujuvasti talvella heikoimmissakin olosuhteissa pienempiakkuisella versiolla vai kannattaakohan tätä ajatellen ottaa suosiolla suurempi akku? Oletuksena on, että molemmissa päissä saa auton lataukseen mutta itse matkalla ei saisi tulla lataustarvetta. Tuolla 58kWh versiollahan on ilmoitettu toimintamatka yli 400km mutta etenkin talvisin moottoriteillä tuosta voidaan käsittääkseni jäädä aika kauas?
Pikku mutulla sanoisin että 58kwh akkuisella pääsenee tuon matkan säässä kuin säässä, mutta marginaalia ei ehkä huonoimmilla keleillä juuri ole.
Moottoritiellä loskassa ajamisen kulutuksesta ei ole kokemusta, mutta kesän rankimpien vesisateden ja 100 alueella ajelun pohjalta arvioisin olevan jotain 25kwh/100km luokkaa. (Huom, siis arvio)
Jos 58kwh akusta käyttää skaalaa 10-90% niin käytössä on noin 46,4kwh tuon reissun taittamiseen.
Jos kulutus on 25kwh/100km niin tuolla 46,4kwh:lla pääsee noin 186km
Tämä siis teoreettinen worst case skenaario. Todellinen kulutus lienee pienempi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
827
Kyllä ainakin Tesla sitä lämmittää joka tapauksessa ja veikkaan että muidenkin on pakko (tai tulee näitä ei voi toimia alle -25C lämpötilassa autoja). Kyllä siitä lataustehosta yllättävän paljon hukkaan menee kylmässä joka tapauksessa, eli 6A:sta ei ihan hirveästi tule sinne akkuun menemään.

Ei varsinkaan mitään kymmeniä kilowattitunteja per yö.
Ainakaan Enyaqissa tai ID.3:ssa ei tällaista ongelmaa ole.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 668
Cadillac ilmeisesti aloittaa Lyriqin myynnin Euroopassa, sos.mediassa sivustoille ilmestyi siluetti ja päivämäärä. 5.10.2023
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 403
Burning platform v2:


Vuoteen 2026 on vähän vielä aikaa jos joku nyt miettii edullistä sähkäriä..
Saa nähdä nostaako EU jossain vaiheessa Kiina-autojen tullia. Voisi olla ihan paikallaan. Toki siinä on riskinä tullisota, mutta toisaalta mielestäni on eettisesti vähintäänkin kestämätöntä, että Kiinan kaltaisen paskavaltion annetaan puuhata mitä huvittaa ja kiristää kuristusotetaan länsimaista. Toki käytännössä hommasta tekee vaikea/mahdotonta se, että iso osa länkkärifirmoista yli kaikkien toimialojen on edelleen hirttänyt itsensä kiinalaiseen halpatuotantoon komponenttiensa kanssa ja Kiina on uuskoloniastisella politiikallaan rohmunnut aika hyvin resoja itselleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 872
Saa nähdä nostaako EU jossain vaiheessa Kiina-autojen tullia. Voisi olla ihan paikallaan. Toki siinä on riskinä tullisota, mutta toisaalta mielestäni on eettisesti vähintäänkin kestämätöntä, että Kiinan kaltaisen paskavaltion annetaan puuhata mitä huvittaa ja kiristää kuristusotetaan länsimaista. Toki käytännössä hommasta tekee vaikea/mahdotonta se, että iso osa länkkärifirmoista yli kaikkien toimialojen on edelleen hirttänyt itsensä kiinalaiseen halpatuotantoon komponenttiensa kanssa ja Kiina on uuskoloniastisella politiikallaan rohmunnut aika hyvin resoja itselleen.
Taitaa olla aika tekemätön paikka vielä alkaa rajoittamaan kiinan autoja, kiina kun kostoks rajoittaa akkujen/akkumateriaalin vientä niin kyykkää nämä vähätkin euroopan sähköauto tuotannot.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 325
Pitääkö tuo tulkita niin että ID.2 vähän myöhässä kerrotusta, yhtiöllä ilmeisesti haasteita joissain komponentti/rakaa-aine ketjussa. takamatkalta lähtökö vielä tuntuu. Oliko rivienvälistä että sen jälkeen sitten halvin malli.
Siinä välissä lataushybridi ns 100km akulla , useissa mallisarjoissa.
Tiedä sitten kuinkapaljon päästö kikkailu vaikutti sähkövoimalinjan kehityksen aikatauluu ja miten päin, siihen kuitenkin nyt taotaan rahaa, samaan aikaan myös läskiä ja tehottomuutta siivotaan samaa luokkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Tuskin se ID.2 on myöhässä omasta aikataulustaan. Enemmän jutun henki on se, että kiinalaiset ovat etuajassa em. aikatauluun nähden. Samanlailla se Teslakin tulee olemaan kusessa, jos ei ole muuta kuin halpuutettua 3:sta myytävänä 2:n sijaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 325
muistelen uutisia/artikkeleja että 2025 tavoite, no jos oli vuoden vaihde niin ei iso juttu jos sen yli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 872
Tuskin se ID.2 on myöhässä omasta aikataulustaan. Enemmän jutun henki on se, että kiinalaiset ovat etuajassa em. aikatauluun nähden. Samanlailla se Teslakin tulee olemaan kusessa, jos ei ole muuta kuin halpuutettua 3:sta myytävänä 2:n sijaan.
Eiköhän siellä teslalla ole m2 suunnittelussa pitäkällä, siitä on vaan turha puhua/julkaista mitään vielä kun m3 ja y myy koska näiden myyntii varmasti vaikuttaisi jos jengi jää odottamaan halvempaa mallia. Tesla kun saa tehtaan valmiiksi vuodessa niin ei siinä kauaa mene myyntii saamiseen kun julkaistaa ja rakennetaan tehdas sitä varten.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 169
Eiköhän siellä teslalla ole m2 suunnittelussa pitäkällä, siitä on vaan turha puhua/julkaista mitään vielä kun m3 ja y myy koska näiden myyntii varmasti vaikuttaisi jos jengi jää odottamaan halvempaa mallia. Tesla kun saa tehtaan valmiiksi vuodessa niin ei siinä kauaa mene myyntii saamiseen kun julkaistaa ja rakennetaan tehdas sitä varten.
Meksikon tehdas lykkääntyi jo ja eikä ole valmistumassa aikataulussa. Ovat nyt siirtämässä Model 2 tuotantoa Teksasiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
muistelen uutisia/artikkeleja että 2015 tavoite, no jos oli vuoden vaihde niin ei iso juttu jos sen yli.
Varmaan tarkoitit 2025? Kaikki ID.2 jutut mitä muistan nähneeni ovat puhuneet launch 2025 ja tuotantoa isommin 2026. Cubralla taitava aloittaa eli saatavuus voi olla eri lätkällä erilainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Eiköhän siellä teslalla ole m2 suunnittelussa pitäkällä, siitä on vaan turha puhua/julkaista mitään vielä kun m3 ja y myy koska näiden myyntii varmasti vaikuttaisi jos jengi jää odottamaan halvempaa mallia. Tesla kun saa tehtaan valmiiksi vuodessa niin ei siinä kauaa mene myyntii saamiseen kun julkaistaa ja rakennetaan tehdas sitä varten.
Meinaat, että samaan tyyliin kuin CT ja uusi roaster ihan heti kohta (vuosikausia myöhässä)? Vielä kaikenmaailman next gen alustat sun muut ympätty tuohon. Helvetin hyvähän se olisi saada tuollainen halpa kauppakassi markkinoille, mutta en ole ihan yhtä optimistinen kuin sinä.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 984
Tuskin se ID.2 on myöhässä omasta aikataulustaan. Enemmän jutun henki on se, että kiinalaiset ovat etuajassa em. aikatauluun nähden. Samanlailla se Teslakin tulee olemaan kusessa, jos ei ole muuta kuin halpuutettua 3:sta myytävänä 2:n sijaan.
Itse noita kiinalaisia merkkejä jollain lailla vierastan, mutta vähintään yhtä paljon vierastan Elon Muskia ja täten Teslaa. Kai se tuonne johonkin VAG-konsernin tuotokseen helposti valinta sähköauton suhteen kääntyy.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 872
Meinaat, että samaan tyyliin kuin CT ja uusi roaster ihan heti kohta (vuosikausia myöhässä)? Vielä kaikenmaailman next gen alustat sun muut ympätty tuohon. Helvetin hyvähän se olisi saada tuollainen halpa kauppakassi markkinoille, mutta en ole ihan yhtä optimistinen kuin sinä.
Noi ei välttämättä ole ihan verrannollisia malleja, CTssä kokeillaan ihan uutta tapaa/materiaali ja roadster tulee oikeasti viimeisenä joskus 10v päästä kun heillä on ylimääräistä aikaa. Käsittääkseni m2 kohdalla idea on jatkaa m3/my valutekniikkaa niin että runko koostuu vain yhdestä osasta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 169
Noi ei välttämättä ole ihan verrannollisia malleja, CTssä kokeillaan ihan uutta tapaa/materiaali ja roadster tulee oikeasti viimeisenä joskus 10v päästä kun heillä on ylimääräistä aikaa. Käsittääkseni m2 kohdalla idea on jatkaa m3/my valutekniikkaa niin että runko koostuu vain yhdestä osasta.
Sama Gigacastin on CTssa. CT ei ainakaan Munron mukaan ole sen ihmeellisempi kuin nykyisetkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Noi ei välttämättä ole ihan verrannollisia malleja, CTssä kokeillaan ihan uutta tapaa/materiaali ja roadster tulee oikeasti viimeisenä joskus 10v päästä kun heillä on ylimääräistä aikaa. Käsittääkseni m2 kohdalla idea on jatkaa m3/my valutekniikkaa niin että runko koostuu vain yhdestä osasta.
48 V järjestelmä, unboxed manufacturing, 4680 akut,... Kyllä siinä vielä riittää tekemistä kehitellä juttuja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 297
Olikos täällä MG4 onnellisia omistajia vielä?

Perheen kakkosauto Capturista alkaa leasing loppumaan ja vähän houkuttelisi tuollainen Luxury-versio tuosta.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 451
IS kirjoittaa, että Tesla Model Y on Ruotsin syyskuun ylivoimainen ykkönen automallien rekisteröinneissä. Sinänsä totta, mutta Suomen rekisteröinneissä Y on vielä selvempi ykkönen, eli syyskuun automallien ensirekisteröintien vertailussa TOP5 myydyintä automallia:

Ruotsi 1 / Suomi 1
Tesla Model Y 3056 kpl / Tesla Model Y 1134 kpl

Ruotsi 2 / Suomi 2
Volkswagen ID4 1229 kpl / Toyota Corolla 327 kpl

Ruotsi 3 / Suomi 3
Volvo XC40 Recharge 898 kpl / Toyota RAV4 208 kpl

Ruotsi 4 / Suomi 4
Skoda Enyaq 708 kpl / Skoda Octavia 203 kpl

Ruotsi 5 / Suomi 5
BYD Atto 3 599 kpl / Skoda Enyaq 181 kpl

Toisaalta kertoo, että Suomessa ei juuri uusia autoja tällä hetkellä myydä... Suomen asukasluku on vähän yli puolet Ruotsin asukasluvusta.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 724
Tulee olemaan vaikeat vuodet edessä saksalaisilla merkeillä kun eivät tee kilpailukykyisiä ja kiinnostavia sähkäautoja.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 724
Tesla pelaa hinnalla. Muilla sentään on ominaisuudet mitkä toimii.
Juu. Parkkitutkat ja sadetunnistin on teslan heikkous. Silti varmasti monella vaikea perustella miksi ostaa esim. BMW i4 eDrive35 hinnat alkaen ~63k€ kun saa Model 3 44k€.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 385
Juu. Parkkitutkat ja sadetunnistin on teslan heikkous. Silti varmasti monella vaikea perustella miksi ostaa esim. BMW i4 eDrive35 hinnat alkaen ~63k€ kun saa Model 3 44k€.
Ainahan se on mennyt näin? Varmasti ei E mersu ole ollut 3x parempi ja järkevämpi ostos ku vaikka avensis mutta silti mersulla riittänyt asiakkaita?

Yhtälailla vaikea se on perustella miksi ostaa tesla 44k kun mg missä ne tutkat ja sadetunnistin löytyy maksaa 27k?


niin uskomattomalta ku se saattaakin kuulostaa niin kaikki ei aina ole kaikessa sen halvimman mahdollisen perässä. Pätee lähes kaikkiin tuotteisiin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Juu. Parkkitutkat ja sadetunnistin on teslan heikkous. Silti varmasti monella vaikea perustella miksi ostaa esim. BMW i4 eDrive35 hinnat alkaen ~63k€ kun saa Model 3 44k€.
Onhan tuo BMW i4 paljon paremman näköinen, ei joka naapurilla ja uskaltaisin arvata sen myös olevan mukavampi matkoilla (ainakin etumatkustajille) ja kivempi ajaa? Tosin i4 on aika pieni takatiloiltaan. En tiedä miksi valitsit taas toisaalta i4 35:n, kun i4 40 olisi vain 3k€ kalliimpi. Silloin erotus olisikin 65k€ vs 52k€.

Ainahan kilpailu on ollut ostanko Skoda Octavian vai BMW 4-sarjalaisen. Ei tämä Model 3 vs i4 nyt sen kummallisempi asetelma ole, kummallakin on omat vahvuutensa koska ne eivät ole suoraan vertailukelpoisia autoja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 169
Vahva brändi on sokaissut tässä asiassa. Tekniikkaa ihannoivalle ei ole ollut aikaisemmin sopivaa autoa, nyt on. Se hyväksytään pienin puutteinkin.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 724
Onhan tuo BMW i4 paljon paremman näköinen, ei joka naapurilla ja uskaltaisin arvata sen myös olevan mukavampi matkoilla (ainakin etumatkustajille) ja kivempi ajaa? Tosin i4 on aika pieni takatiloiltaan. En tiedä miksi valitsit taas toisaalta i4 35:n, kun i4 40 olisi vain 3k€ kalliimpi. Silloin erotus olisikin 65k€ vs 52k€.

Ainahan kilpailu on ollut ostanko Skoda Octavian vai BMW 4-sarjalaisen. Ei tämä Model 3 vs i4 nyt sen kummallisempi asetelma ole, kummallakin on omat vahvuutensa koska ne eivät ole suoraan vertailukelpoisia autoja.
Rumahan tuo i4 on tämän uuden model 3 rinnalla. Selvää on että i4 hinta on liian korkea. Toki turha sitä taitaa olla laskeakkaan jos niitä saadaan tehtaalta ulos kuin kolme kappaletta kvarttaalissa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 273
Oisko i4 tuotantomäärät jotain sadantuhannen auton luokkaa vuodessa (Munchenistä). Mielestäni ihan hyvän näköinen auto.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 885
Viestejä
4 295 536
Jäsenet
71 729
Uusin jäsen
piip

Hinta.fi

Ylös Bottom