- Liittynyt
- 15.04.2020
- Viestejä
- 1 179
Ei autoissa ole monopolia kun eri valmistajat kilpailevat keskenään, kenelläkään ole mitään ylivertaista markkinaetua ja kenelläkään asiakkaalla ei ole pakkoa käyttää tietyn valmistajan tuotetta, niin tässä yhteydessä ei tarvii vähentää.Millä sä vähennät monopolimyyjän riskiä? Ostajan ensimmäisiä sääntöjä taitaa olla, että älä nyt ainakaan monopoliin ketään päästä. Täällä on bileet pystyssä, kun on niin näppärää ja edistyksellistä. Ei vanhat myyntitavat mitään juhlaa nekään ole, mutta sentään on mahdollisuus jotain arviota tehdä mikä se kelvollinen hinta kokonaisuudelle olisi. Hyvällä tuurilla jollain onnettomalla on jäämässä mustapekka käteen ja pääsee siitä liipaisemaan oikein hyvän diilin.
Ihan eri juttu jos on jotakin sitouduttu toimittajaan ostamalla tontti tietyn sähköyhtiön alueeelta tai tuotannonohjausjärjestelmän ohjelmisto niin että toimittajalle jää IP. Mutta nämä eivät taas kuulu tähän ketjuun.
EDIT: Aiemmin Teslalla tosin oli, ainakin tilinpäätöstietojen puitteissa, merkittävä markkinaetu kun saivat tuotteistaan paljon parempaa katetta kuin muut. En tiedä ihan viimeistä kehitystä muiden osalta josko saavat jotain katettakin mutta ainakin Teslan katteet ovat viime aikoina kohtuullistuneet. Mutta ei tämäkään vielä ollut lähelläkään monopolia.
Viimeksi muokattu: