Yleistä keskustelua sähköautoista

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Pysyn kannassani, että sähköauton ollessa vastaavaa polttista edullisempi, suuri osa sen valitsee. Pieni osa ei valitse.
Tuonhan voisi varmasti selvittää. Otetaan tilastot uusista autoista ja katsotaan kuinka paljon on ostettu sähköautoja vs. polttomoottoriautoja. Siivotaan vain ensin tilastoista pois ne polttikset, joille ei löydy sähköistä vaihtoehtoa.

EDIT: Tein ihan vain karkean pikavertailun ja tarkistin maaliskuulta Toyota RAV4 vs BZ4X:n. Sen mukaan BZ4X:ää ensirekisteröitiin 3 kertaa niin monta kuin RAV4:sta. Eli ainakin tuolla pika-analyysillä sinä olet ihan oikeassa :)
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
385
Elämän ei ole pakko olla sniiduilua vaikka isojen hankintojen osalta tekee myös kokonaiskustannusvertailua vaihtoehtojen a, b ja c välillä. Itselle 200e kuussa enemmän tai vähemmän ns. tuntuu elämisessä, jolloin oli relevanttia vertailla sähkiksen ja polttiksen kustannusnäkökulmaa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 779
Kenelle nyt oikein kommentoit? Minulleko, joka on jo sähköautoilija? Vai mitä yrität selittää? Minä tuon esiin vain tuota hurmoksellisuutta, mikä joillakin sähköautoilijoilla on, että he kokevat pakottavaa tarvetta perustella miksi kaikkien muidenkin pitäisi siirtyä sähköautoihin :D

Minulla on omat perusteet sille, miksi minulla on sähköauto, mutta minulle ei tulisi mieleenkään alkaa todistelemaan muille, että heidänkin pitäisi hommata sähköauto.
Sähköautoilijoissa löytyy hurmoksessa olevia ja sama koskee polttomoottoriautoilijoita. Sekopäitä, provosoituvia ja kiihkoilijoita löytyy kaikista leireistä.

Itse olen huomannut aähköautoilijoissa kolmea ryhmää: 1) porukka, joka ei pidä meteliä muiden suuntaan (suuri enemmistö), 2) porukka, joka oikoo vääriä väittämiä sähköautoilusta ja 3) porukka, joka haluaa polttiksista eroon ja sähköautoja kaikille.

Jos minua kiinnostaisi tuollaiset tonnien säästämiset per vuosi, niin en olisi alun alkaenkaan hommannut yli 100 k€ sähköautoa. Ja veikkaan että meitä löytyy aika paljon muitakin autoilijoita, joilla motiivi auton hankkimiseen ei ole se, että sillä pääsee säästämään :D

Ja noita laskelmia odotusajoista on turha miettiä, kun homman ydin on se, että jos minulla menee jo valmiiksi matkaan 8 tuntia ajamiseen, niin minä en halua sitä matkaa enää pidentää ylimääräisellä 60-90 minuutilla. Ja monelle tuo on ymmärrettävästi kynnyskysymys. Minä olen tuon kärsimyksen päättänyt sietää, koska noita pitkiä matkoja tulee vain harvakseltaan. Mutta ymmärrän hyvin, että on ihmisiä, jotka eivät halua tuollaista sietää.

Ihan vaan yleisenä elämänvinkkinä: Elämästä tulee paljon mukavampaa kun ei yritä kaikkia asioita miettiä aina siltä kantilta, että paljonko rahaa voi säästää.
Iso osa porukasta ostaa aika paljon halvempia autoja ja joutuvat venyttämään penniä. Silloin juoksevilla kuluilla on merkitystä. Laskelmalla hain lähinnä sitä, kun jengi motkottaa latureilla venaamisesta, mutta samaan aikaan ajelevat kilometrejä pari senttiä halvemman bensan perässä. Vitsikästä.

Elämänvinkkinä vastaavasti: elämästä tulee paljon mukavampaa, kun ei mieti jokaista minuuttia tai euroa, miten sen käyttää tai säästää.

Tuonhan voisi varmasti selvittää. Otetaan tilastot uusista autoista ja katsotaan kuinka paljon on ostettu sähköautoja vs. polttomoottoriautoja. Siivotaan vain ensin tilastoista pois ne polttikset, joille ei löydy sähköistä vaihtoehtoa.

EDIT: Tein ihan vain karkean pikavertailun ja tarkistin maaliskuulta Toyota RAV4 vs BZ4X:n. Sen mukaan BZ4X:ää ensirekisteröitiin 3 kertaa niin monta kuin RAV4:sta. Eli ainakin tuolla pika-analyysillä sinä olet ihan oikeassa :)
Onko RAV4 kalliimpi kuin BZ4X? Rehellisesti, vertailu on vaikeaa, koska sähköautoille tehdään omia alustoja ja autot eivät ole enää samanlaisia. Ehkä joku Kia Niro ja Huyandai Kona voisivat mennä vertailuna vastaavista autoista.

Edit: ja on sinulla pointti siinä, että on foorumeilla moni pyrkii perustelemaan sähköauton hyvyyttä, vaikka välillä olisi syytä perääntyä.
 
Viimeksi muokattu:

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Elämänvinkkinä vastaavasti: elämästä tulee paljon mukavampaa, kun ei mieti jokaista minuuttia tai euroa, miten sen käyttää tai säästää.
No tuo vinkki ei päde siihen, kun sinut pakotetaan odottelemaan ABC:llä kolme varttia vastoin tahtoasi. Ei se siitä mukavammaksi muutu sillä, ettei mieti niitä minuutteja jotka siinä viettää ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Hieno esimerkki fanaattisesta tekstistä. Ollaan niin hurmoksessa sähköautoista, ettei kyetä edes käsittelemään sitä tosiasiaa, että kaikkia ei sähköautot kiinnosta. Mietipä hieman noita kommenttejasi :)

Hyvä esimerkki kun serkkupoika halusi uuden Lexuksen. NX:ää oli ostamassa ja ehdotin vaihtoehdoksi RZ:aa. Hänelle ei tullut sähköauto kuuloonkaan, sillä hänelle tärkeintä autossa oli se, että hän voi lähteä ajelemaan minne haluaa ja milloin haluaa ilman että hänen tarvitsee suoda hetkeäkään sille, että joutuisi miettimään, että missähän sitä autoa sitten lataa ja millaisia taukoja joutuu pitämään. Bensaa kun saa aina ja nopeasti.

Täytyy olla aika kujalla, jos alkaisi tällekin väittämään vastaan teikäläisten tyyliin, että "et vain ymmärrä, kyllä sähköauto olisi sinulle parempi" :D
Eihän siinä sitten, harva kuitenkaan on ihan noin fanaattinen ja ehdoton siitä että ei voi hetkeäkään miettiä latausta koskaan. Ilmeisesti hän ei myöskään vertaile bensan hintoja vaan menee aina lähimpään paikkaan tankkaamaan. Sanoisin kyllä että noin kiireinen henkilö on poikkeus tapaus. Useimmat ihmiset ehtivät aina välillä ajatella asioita.

Olen edelleen sitä mieltä että isolle osalle sähköauto sopisi hyvin vaikka ajattelevat että ei sovi. Ja kovin harva vaihtaa sähköautosta polttisautoon takaisin koskaan. Mutta ei toki kaikille tietrnkään sovi.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
E: jaa, siellä lataillaan ABC:llä kolme varttia ja muut esson baarin parhaat… ehkä tätä keskustelua ei sitten kannata käydä. Latausaika on yleensä noin vartin luokkaa ollut ja mulla on vielä aika hidas n. 135 kW latausnopeus.
Enköhän minä itse tiedä kauanko lataaminen kestää. 70 kWh tuli ABC:n laturilla noin kolmessa vartissa ja sen verran piti ladata että pääsi varmuudella seuraavalle laturille.

Olet juurikin esimerkillinen hurmoksellinen, jolla on pakottava tarve kyseenalaistaa muiden ihmisten henkilökohtaiset mielipiteet ja kokemukset, koska koet että sinun mielipiteesi on ainoa oikea.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ilmeisesti hän ei myöskään vertaile bensan hintoja vaan menee aina lähimpään paikkaan tankkaamaan. Sanoisin kyllä että noin kiireinen henkilö on poikkeus tapaus.
Ei tuossa ole mitään poikkeuksellista. Itse en ole eläissäni koskaan katsonut bensan hintaa, vaan olen tankannut silloin kun on tarve ja silloin mennään lähimmälle asemalle. Ja näin toimii todella moni.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Olet juurikin esimerkillinen hurmoksellinen, jolla on pakottava tarve kyseenalaistaa muiden ihmisten henkilökohtaiset mielipiteet ja kokemukset, koska koet että sinun mielipiteesi on ainoa oikea.
Olisko Tecto vain helpompi hommata se polttisauto? Vähän vaikeelta tuntuu kyllä sun elämä tuon sähköautosi kanssa. Jos mua ärsyttäisi sähköautoilu niin vaihtaisin heti takaisin polttikseen. Ei kai autoilun ja matkanteon tarvitse mitään kärsimystä olla. Sulla se selvästi on.

En muista nyt varmasti, mutta olitkos se juuri sinä joka kuukausi pari taaksepäin kertoi jostain neljän-viiden tunnin mökkimatkoista, mitkä ennen sähköautoa teitte aina ilman taukoa :D
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Olen edelleen sitä mieltä että isolle osalle sähköauto sopisi hyvin vaikka ajattelevat että ei sovi. Ja kovin harva vaihtaa sähköautosta polttisautoon takaisin koskaan. Mutta ei toki kaikille tietrnkään sovi.
Et edelleenkään ymmärrä, että monille sähköauto ei tuo mitään sellaista etua, mitä kaipaisivat. Tällöin tällaisen henkilön ei ole mitään järkeä heikentää matkustusmukavuuttaan sekunnillakaan, koska hän ei saa sen heikennyksen vastineeksi yhtään mitään.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Olisko Tecto vain helpompi hommata se polttisauto? Vähän vaikeelta tuntuu kyllä sun elämä tuon sähköautosi kanssa. Jos mua ärsyttäisi sähköautoilu niin vaihtaisin heti takaisin polttikseen. Ei kai autoilun ja matkanteon tarvitse mitään kärsimystä olla. Sulla se selvästi on.

En muista nyt varmasti, mutta olitkos se juuri sinä joka kuukausi pari taaksepäin kertoi jostain neljän-viiden tunnin mökkimatkoista, mitkä ennen sähköautoa teitte aina ilman taukoa :D
Miksi minun pitäisi vaihtaa polttikseen, kun tykkään tuosta sähköautostani? Miksi se on sinulle niin kova pala? Onko sinulla jokin tarve puuttua muiden asioihin?

Ja kyllä, minä olen ajanut jopa kuuden tunnin siivuja pysähtymättä, jos ei ole tarvinnut käydä kusella. Ja muulloinkin on menty sillä yhdellä 5 minuutin kusitauolla kun edes tankata ei ole tarvinnut.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Keskustelun häiriköinti
Niin, no. Kyllä täällä näyttäis yksi kaveri aika hurmoksessa myös jäkättävän jokaiseen kommenttiin että mutkun jos sitä ja tätä, ja sitäpaitsi. Sattumalta sillä kaverilla näkyy nyt olevan sähköauto, mutta ihan vaan vinkkinä että keskustelua se ei edistä eikä poista sitä faktaa että tosi monelle akkuauto sopisi ihan hyvin kunhan vain uskaltaisivat kokeilla.
Ei kaikkea ole pakko kokeilla tietääkseen ettei sitä halua. Lataustarpeen tietää kokeilemattakin, se on ihan puhdasta fysiikkaa ja matematiikkaa.

Ja minä olen meistä ainoa, joka ei yritä tuputtaa omia valintojaan muille. Te muut taas yritätte pakonomaisella vimmalla tuputtaa sitä sähköautoa kaikille. Ymmärrättekö edes kuinka tyhmältä se kuulostaa kun esitätte tietävänne paremmin kuin henkilö itse, haluaako tämä sähköautoa vai ei? Ei tässä ole kyse siitä sopiiko sähköauto vai ei, kun kyse on siitä haluaako sähköautoa vai ei.

En minä syö monia ruokiakaan vaikka ne kuinka minulle sopisi, jos en halua
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
No en minä nyt kyllä nähdäkseni mitään kenellekään tuputtanut. Ehkä jätän tämän tähän ennenkun alkaa savu nousemaan jossain päin Suomea.
Päätän myös osaltani tämän tähän. Muistaakseni sama keskustelu viikko sitten päättyi Tecton banneihin, mitkä ovat näköjään nyt päättyneet ja comeback on tehty tyylillä. Voin myös muistaa nimimerkin väärin.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Päätän myös osaltani tämän tähän. Muistaakseni sama keskustelu viikko sitten päättyi Tecton banneihin, mitkä ovat näköjään nyt päättyneet ja comeback on tehty tyylillä. Voin myös muistaa nimimerkin väärin.
Ei ollut sama keskustelu, vaan bannit tuli keskustelusta liittyen roaming-lataukseen.

Minä nyt lopetan myös. Yhteenvetona vaan sanon sen, että jokainen tekee itse oman päätöksen siitä, millaisella autolla ajaa, ja sitä pitää kunnioittaa. Kenelläkään ei pitäisi olla mitään sanomista sen suhteen, eikä varsinkaan kuvitella tietävänsä paremmin kuin henkilö itse, mitä hän haluaa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 779
Menee ehkä noin viisi vuotta ja sitten taitaa kaikki autoilijat tietää sähköauton hyvät ja pahat ominaisuudet sekä latausinfran kyvykkyyden. Sen jälkeen voinee olettaa, että keskustelun toinen osapuoli tietää sähköautoilun kommervenkit eikä ole tehnyt vääriä johtopäätöksiä tietämättään. Tällaisia tapauksia on vielä ja siinä asioita läpikäydessä toinen voi kokea sen vänkäämisenä ja tuputtamisena. Sähköautofanaatikkoja ja bensalenkkarijääriä on onneksi vähemmistö.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
556
Offtopic, keskustelun häirintä
Sähköautofanaatikot taas eivät näe mitään ongelmaa siinä, että turhien pysähdyksien minimoimiseksi on sitten pakotettu syömään jotain ABC-paskaa tms. jota saa laturien vierestä.

Polttiksella taas ei olisi ollut mitään ongelmaa, sillä tankkauspysähdys olisi kestänyt vain sen max 5 minuuttia.
Ongelma on kovasti vähenemään päin, kun latureita asennettaan koko ajan uusiin paikkoihin, joissa monissa on ihan hyvä ravintoloita lähettyvillä.

Tällä hetkellä niitä parempia ravintoloita löytyy helpoimmin rechargen laturien vierestä. Joutuu sitten tosin sekä latauksesta että ruuasta maksamaan enemmän kuin ABC:llä.

Kummasti tosin ne ABC:n suuret parkkipaikat on pullollaan autoja jotka on päättäneet olla hyödyntämättä bensa-auton "5min ja matka jatkuu" mahdollisuutta ja päättääneet sensijaan mennä sisälle nauttimaan sitä abc-paskaa...
 

gojirra

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
610
Tyhmä kysymys varoitus!!

Olen tässä alkanut tutkimaan sähköautoja veljen laitettua 2021 model 3:n, ja tuntuu että autokuume vie kohta voiton. Yritän järkeillä itseni pois tästä tunteesta mutta päivittäin se uusi auto on mielessä :vihellys: .. Mutta itse asiaan:

Tutkiessani sähköautoja, on pistänyt silmään että nyt on iso määrä vähän ajettuja sähköautoja (niin Kiaa kuin Teslaakin) myynnissä. Mikähän tälle on syy? Asuntolainojen nousseet korot laittanut ihmisten autot myyntiin? Vai kenties eikö sähköautot vaan toimi ihmisille niin ne ajaa sillä sen alle 5-20k km ja pistävät myyntiin? Vai onko tälle joku loogisempi selitys?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
Ulkomailta haalittiin kaikki mitä irti saatiin vuosi takaperin, oli kuuma markkina. Nyt alkaa markkina olemaan balanssissa kun inflaatio jyllää.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Tyhmä kysymys varoitus!!

Olen tässä alkanut tutkimaan sähköautoja veljen laitettua 2021 model 3:n, ja tuntuu että autokuume vie kohta voiton. Yritän järkeillä itseni pois tästä tunteesta mutta päivittäin se uusi auto on mielessä :vihellys: .. Mutta itse asiaan:

Tutkiessani sähköautoja, on pistänyt silmään että nyt on iso määrä vähän ajettuja sähköautoja (niin Kiaa kuin Teslaakin) myynnissä. Mikähän tälle on syy? Asuntolainojen nousseet korot laittanut ihmisten autot myyntiin? Vai kenties eikö sähköautot vaan toimi ihmisille niin ne ajaa sillä sen alle 5-20k km ja pistävät myyntiin? Vai onko tälle joku loogisempi selitys?
Saksasta trokattu hyvien tuottojen toivossa. Valkoisia 6000km ajettuja saksasta totuja tesloja oli jokainen xbiili täynnä vähän aikaa sitten
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 581
Varmasti pysähtyy matkalla, mutta monelle on merkitystä sillä, että sen pysähdyksen voi tehdä omilla ehdoilla, eikä auton ehdoilla. Hyvä esimerkki tältä vuodelta on, kun ajeltiin Espoosta kohti pohjoista. Pysähdyttiin matkalla Jyväskylän keskustaan syömään, mutta koska siinä ei ollut latausmahdollisuutta, niin autoa ei voinut samalla ladata. Syönnin jälkeen jouduttiin sitten puolen tunnin päästä pysähtymään uudelleen auton lataamista varten.

Sähköautofanaatikot taas eivät näe mitään ongelmaa siinä, että turhien pysähdyksien minimoimiseksi on sitten pakotettu syömään jotain ABC-paskaa tms. jota saa laturien vierestä.

Polttiksella taas ei olisi ollut mitään ongelmaa, sillä tankkauspysähdys olisi kestänyt vain sen max 5 minuuttia.
Ongelma on kovasti vähenemään päin, kun latureita asennettaan koko ajan uusiin paikkoihin, joissa monissa on ihan hyvä ravintoloita lähettyvillä.

Tällä hetkellä niitä parempia ravintoloita löytyy helpoimmin rechargen laturien vierestä. Joutuu sitten tosin sekä latauksesta että ruuasta maksamaan enemmän kuin ABC:llä.

Kummasti tosin ne ABC:n suuret parkkipaikat on pullollaan autoja jotka on päättäneet olla hyödyntämättä bensa-auton "5min ja matka jatkuu" mahdollisuutta ja päättääneet sensijaan mennä sisälle nauttimaan sitä abc-paskaa...
Joo, ja täytyy kyllä sanoa että aika vähissä on huoltoasemat mistä saa jotain parempaa kuin "ABC-paskaa". No Ramin Konditoria on aika hyvä, mutta ei silti mikään kovin kummoinen. Ja siellä muuten on laturit kanssa. Varmasti jotain poikkeuksia sitten löytyy sieltä ja täältä, mutta rehellisesti sanottuna en kyllä ehkä lähde ravintola-arvosteluita lukemaan kun valmistaudun pidempään automatkaan saatika sitten autolla ajaessa.

Noin 70 % latauksista olen tehnyt samalla tavalla kuin autonkin tankkauksen: evästauko ja omat eväät.
Offtopic ABC:lla syönnistä seis, ketjun aihe on keskustelua sähköautoista, kiitos.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Varmasti pysähtyy matkalla, mutta monelle on merkitystä sillä, että sen pysähdyksen voi tehdä omilla ehdoilla, eikä auton ehdoilla. Hyvä esimerkki tältä vuodelta on, kun ajeltiin Espoosta kohti pohjoista. Pysähdyttiin matkalla Jyväskylän keskustaan syömään, mutta koska siinä ei ollut latausmahdollisuutta, niin autoa ei voinut samalla ladata.
Ainakin latauskartta-sivuston mukaan Jyväskylän keskustassa on varsin paljon esim. AC-latausasemia, varsinkin kauppakeskusten pysäköintihalleissa. Eri asia toki sitten jos et vaan jaksanut etsiä lähintä latauspaikkaa, mutta se on oma valinta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Jos minua kiinnostaisi tuollaiset tonnien säästämiset per vuosi, niin en olisi alun alkaenkaan hommannut yli 100 k€ sähköautoa. Ja veikkaan että meitä löytyy aika paljon muitakin autoilijoita, joilla motiivi auton hankkimiseen ei ole se, että sillä pääsee säästämään :D
Okei, eli sinua ei kiinnosta sähköautoilun pienemmän ajokulut, ja tankkausta pidemmät lataustauotkin ärsyttävät kovasti.

Tämä pakostakin herättää kysymyksen, miksi päätit kuitenkin ostaa (yli 100k€?) sähköauton? Ne ovat paremman näköisiä kuin polttomoottoriautot?

Minulle tärkein syy ostaa sähköauto oli säästää varsin mittaviksi kasvaneisissa työmatkakuluissani (n. 120km työmatka-ajoja päivässä + muut ajot) kun tuli joka tapauksessa ajankohtaiseksi ostaa uudempi auto alta lahoavan bensa-auton tilalle, mutta toisaalta ostinkin alle 30k€ sähköauton.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 896
Ei muakaan kauheasti kiinnosta säästäminen. Edellisellä autolla tuli 66k km 6 vuoden aikana, silti ostettiin Q4. Noilla kilsoilla polttoainekulut eivät olleet mitenkään merkittävä tekijä päätettäessä sähköautosta - ei edes ole omakotitaloa jossa ladata halvalla.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
922
Okei, eli sinua ei kiinnosta sähköautoilun pienemmän ajokulut, ja tankkausta pidemmät lataustauotkin ärsyttävät kovasti.

Tämä pakostakin herättää kysymyksen, miksi päätit kuitenkin ostaa (yli 100k€?) sähköauton? Ne ovat paremman näköisiä kuin polttomoottoriautot?

Minulle tärkein syy ostaa sähköauto oli säästää varsin mittaviksi kasvaneisissa työmatkakuluissani (n. 120km työmatka-ajoja päivässä + muut ajot) kun tuli joka tapauksessa ajankohtaiseksi ostaa uudempi auto alta lahoavan bensa-auton tilalle, mutta toisaalta ostinkin alle 30k€ sähköauton.
Ei muakaan kauheasti kiinnosta säästäminen. Edellisellä autolla tuli 66k km 6 vuoden aikana, silti ostettiin Q4. Noilla kilsoilla polttoainekulut eivät olleet mitenkään merkittävä tekijä päätettäessä sähköautosta - ei edes ole omakotitaloa jossa ladata halvalla.
Kukin tyylillään.
Itsellä ykkösenä sähköautoon vaihdon perusteissa oli ajamisen päästöttömyys (jonka voi haastaa helposti), kiinnostus uuteen tekniikkaan, ja vasta sitten mahdolliset säästöt ajamisessa yms.
Auton ulkonäkö siellä viimeisten joukossa.

Tuota AC latauksen käyttöä matkoilla taitaa moni täyssähkön omistaja karttaa, kun on kuitenkin melko hidasta. Jos AC lataus on sen 11kw tehoinen ja perus ruokailutauko kestää noin tunnin, ei tuossa ajassa ennätä välttämättä ladata riittävästi. Sitten taas joku 150kw suurteholataus on joskus "liiankin nopea" kun auto on ladattu täyteen jo ruokatauon puolivälissä, ja sitten varataan latauspaikkaa turhaan muilta.
Sähköautoilun dilemmoja.
Ja onhan tuo latauspaikan metsästys tuntemattomalla paikkakunnalla vielä aika hakusessa kun pitää selailla useita appseja, rekisteröityä sinne tänne ja tuone. Bensa-aseman löytää helposti kun vaan bongaa mainostolpan tienvarresta.

Pitäisi kyllä itsekin opetella käyttämään enemmän noita julkisia AC latureita.
Nyt lataus tehty vain töissä omalla 11kw laturilla ja reissuissa pelkkää suurtehoa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 896
Mä sain tämän auton vasta viime viikolla ja heti lähdettiin ~2500km matkalle jolla ollaan vieläkin. Ensi-fiilis on, että kaikki on paljon helpompaa kuin odotin. Samaan aikaan moni asia saisi parantua nykyisestä, koska nyt pitää vielä miettiä ja suunnitella. Lisäksi yllätykset voivat varmaan sotkea asioita, esim. yhdellä paikkakunnalla 3 laturia joista kaksi rikki, mitä jos kolmaskin olisi ollut kun saavuimme aika pienellä latauksella?

Joka tapauksessa, puolessa välissä matkaa ei olla aikataulullisesti jouduttu tekemään mitään toisin kuin aikaisemmin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Maikkarin Kymppiuutisissa oli tänään autojen maahantuojien mainosspotti sähköautojen puolesta. Uusien sähköautojen myynti on tipahtanut kolmannekseen viime kevääseen verrattuna. Sitä ei sanottu uutisessa, mutta yleisestikin ottaen uusien henkilöautojen myynti on romahtanut Suomessa ja vuotuinen myynti on tippumassa 60-luvun tasolle.

Spotissa haastatellut maahantuoja ja asiantuntija vaativat, että valtion tulisi rahallisesti tukea sähköautojen ostajia, jotta Suomi pysyisi mukana ilmastomuutoksen vastaisessa taistelussa.

En henkilökohtaisesti ymmärrä, miksi valtion pitäisi tukea uusien henkilöautojen ostajia, kun samaan aikaan valtio joutuu ottamaan 7-9 miljardia euroa velkaa joka vuosi.
- En tiedä mitä katsomassasi mainoksessa on ollut lähteenä, mutta kertomasi mukaan vaikuttaa automaahantuojien yhdityksen ulostulolta jossa kerjättiin tukea automyyntiin. Aihetta käsitelty jossain ketjussa.

Tänävuonna sähköautojen rekisterröinnin vetänee ennätyslukuja. Siinä muutama syy, mutta ei vähäisin, Tänävuonna on toimitettu paljon autoja jotka viimevuonna myyty, sähköautojen hinnat tilapäisen nousun jälkeen kääntyneet laskuun.

Sitten yhdistyksen "autokauppatilasto", niin vertailu ajankohta ajoittuu aikaan jolloin fosiilisetpolttoaineet putinin takia huippukalliita, sähkö oli vielä kohtuu hintaista, ja taisi olla tukirahaa vielä jaossa. Eli vertailu pari oli rakennettu tukemaan viestiä.

Huomioitava että Tesla ei ole yhdistyksen jäsen, ja ilmeisesti puhuivat uusista autoista. Tesla on iso uusienautojen myyjä, ja sillä paremmin kykyä toimittaa lyhyemmällä toimistuajalla. Yhdityksen jäsenien listahinnat on mitä on ja asiakkaat odottaa alenemista. Silti jäsenten kaupoista neljännes on sähkiksiä. Markkinoita myös hämmentää vaihtoautokaippiaiden vuodentakaista huomattavasti leveämpi tuonti tarjonta, joiden hinnoista lähtenyt pahimmat ilmat pois.

Uusien myynti on mitä on ja ihan siitä syystä että nyt on huonoaika vaihtaa uuteen/ostaa uusi, jos ei ihan pakko. (no ei tuoreeseen käytettyynkä vaihto välttämättä sen järkevämpää)

En henkilökohtaisesti ymmärrä, miksi valtion pitäisi tukea uusien henkilöautojen ostajia, kun samaan aikaan valtio joutuu ottamaan 7-9 miljardia euroa velkaa joka vuosi.
Tukeminen yleensä saati miten tukeminen, niin se on haasteellista. Käytettyjen tuonti, se menee markkinaehtoisesti, joka rajoittaa uusien ohjaamisessa.
Valtiolta kaivataan pitkäjänteistä linjaus, joka toisi ennustettavuuden, ja rankka autoverotuksen uudistus pitkällä tähtäimellä.

Markkina reakoisiihen, sitten mietittävä miten pari seuraavaa vuotta, sähköautoijen verotuki on käytetty tappiin, eli siellä ei varaa, jos ei suoraa rahallista tukea. Tukea voi myös kasvattaa nostamalla pelkkien polttisten verotusta, jos se lättästään uusiin, niin tänne tuodaa käytettyjä, ehkä fiksumpaa, ehkä ei, kumpaakin puollot. Polttiksella ajamisen hinta nousee ja pitkällä juoksulla painopiste siihen omistamisen sijaan.

Tässä markkinatilanteessa tuskin kannattaa romutusta tukea, vaan vielä parivuotta kitkutella. Sen jälkeen tuki voi olla paikallaan, siis sillä idealla ettei niitä romuja jää nurkkiin pyöriin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Vaikka autojen hinnat ovat laskeneet, niin korot taas nousseet jotka syö sen alennuksen.
Jos auton arvo laskee niin nousevat korot vain lisää "tappiota".

Jos taasen on lykännyt hankintaa jotta saisi halvemmalla, niin velkapääoma pienempi, josta siis maksaa korkoa, ja jos kyse alle vuoden ajoituksesta niin se arvonlaenemis riskikin pienempi , vs se jolta lähti 5-10 tuhatta ylimääräistä alkuvuodesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Jos auton arvo laskee niin nousevat korot vain lisää "tappiota".

Jos taasen on lykännyt hankintaa jotta saisi halvemmalla, niin velkapääoma pienempi, josta siis maksaa korkoa, ja jos kyse alle vuoden ajoituksesta niin se arvonlaenemis riskikin pienempi , vs se jolta lähti 5-10 tuhatta ylimääräistä alkuvuodesta.
Vuosi sitten sai ostettua aidolla 0 % korolla, nyt alle 4 % on jo halvahko. Tekee jo liki 10 k€ korkoa 4 v/50k€ autossa. Tesloilla hinnat tippuneet, muilla paljon stabiilimpi tilanne. Uusissa hinnat ovat jopa osin nousseet.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Sähköauton hankinnasta, kun keskustellaan niin huomannut, että aina puhutaan noista 40-50k€ autoista, Teslat yms. Tuolla rahalla saa talouteen hyvän polttiksen ja toiseksi autoksi pienen sähköauton. Sähköautolla lähiajot ja polttiksella sitten sinne Lappiin. Jos siis taloudessa tarvitaan useampaa autoa niin yksi ratkaisu edellä mainittu.
Voin kertoa, että toimii.;)
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 779
Sähköauton hankinnasta, kun keskustellaan niin huomannut, että aina puhutaan noista 40-50k€ autoista, Teslat yms. Tuolla rahalla saa talouteen hyvän polttiksen ja toiseksi autoksi pienen sähköauton. Sähköautolla lähiajot ja polttiksella sitten sinne Lappiin. Jos siis taloudessa tarvitaan useampaa autoa niin yksi ratkaisu edellä mainittu.
Voin kertoa, että toimii.;)
Tässä tietysti kulutkin vaikuttaa eli millainen kasko, käyttövoimavero jne. Jos kummastakin autosta juoksee jatkuvasti kuluja, niin ero ei välttämättä ole suuren suuri.
Toki jokin vanhempi bensafarkku, jossa ei ole kaskoa ja pidetään pääosin seisonnassa on hyvin halpa ratkaisu. Arvonalenemakin on hyvin maltillinen ja kaksi autoa on enemmän kuin yksi auto.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Tässä tietysti kulutkin vaikuttaa eli millainen kasko, käyttövoimavero jne. Jos kummastakin autosta juoksee jatkuvasti kuluja, niin ero ei välttämättä ole suuren suuri.
Toki jokin vanhempi bensafarkku, jossa ei ole kaskoa ja pidetään pääosin seisonnassa on hyvin halpa ratkaisu. Arvonalenemakin on hyvin maltillinen ja kaksi autoa on enemmän kuin yksi auto.
Silläpä, vaihtoehtoja on.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Sähköauton hankinnasta, kun keskustellaan niin huomannut, että aina puhutaan noista 40-50k€ autoista, Teslat yms. Tuolla rahalla saa talouteen hyvän polttiksen ja toiseksi autoksi pienen sähköauton. Sähköautolla lähiajot ja polttiksella sitten sinne Lappiin. Jos siis taloudessa tarvitaan useampaa autoa niin yksi ratkaisu edellä mainittu.
Voin kertoa, että toimii.;)
Se on hyvä että nykyään on sekin vaihtoehto. Mutta itsellänikin tulee niin paljon matka-ajoa että ei ole järkeä ajaa muulla kuin sähköautolla, joten ajan sillä sähkikselläkin Lappiin. Kaikki on nykyään mahdollista mikä on positiivinen asia
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636

Jari Sulkanen latasi sähköautoaan kymmenen minuuttia – Lasku oli 1 500 euroa

Levin-loman päätteeksi Jari Sulkanen huomasi, että häneltä oli veloitettu yli tuhat euroa sähköauton lataamisesta. Hän uskoo asian selviävän mutta hämmästyi tapauksesta.

Ilmeisesti siis tämä latauspaikka. Rechargen asema, kuinkas muuten. Millainen roaming-häslinki tuossa on mahtanut käydä, viisi tägiä tunnistettu ja kaikilla laskutettu, vai mikä on? EDIT: Onko tuo sitten mennyt minuuttilaskutuksella kun latausaseman mukaan hän oli ladannut yli 33 tuntia, vai onko ekan tunnin jälkeen lähtenyt kallis sakkolaskutus... Eikö ollut sitten havainnut poislähtöä tms...

Se hyvä puoli äpillä lataamisessa tägiin verrattuna on että äpissä näkee heti hinnan. Plugitcloud-asemilla lataillessani tapanani on helppouden takia kuitenkin aloittaa lataus tägillä, mutta lopetan sen äpillä koska se kertoo samantien paljonko tuli maksamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Sähköauton hankinnasta, kun keskustellaan niin huomannut, että aina puhutaan noista 40-50k€ autoista, Teslat yms. Tuolla rahalla saa talouteen hyvän polttiksen ja toiseksi autoksi pienen sähköauton. Sähköautolla lähiajot ja polttiksella sitten sinne Lappiin. Jos siis taloudessa tarvitaan useampaa autoa niin yksi ratkaisu edellä mainittu.
Voin kertoa, että toimii.;)
Mitkä ovat autot, vuosimalleineen? Ja paljonko maksoivat? Mietin vaan mentiinkö esimerkissäsi kaikkein halvimman 10v vanhan Nissan Leafin + polttiksen yhdistelmällä, vai miten.

Meillä on taloudessa vain yksi ajokortti ja yksi taloyhtiön parkkiruutu, joten katsoin paremmaksi ostaa yhden auton kaikkeen käyttöön. Alle 30k€ sain uuden sähköauton joka juuri ja juuri taipuu tarpeisiimme, tosin hieman on ahdas ja 22kW latausnopeus maksimissaan (mikä on arkiajoihin enemmän kuin tarpeeksi, mutta kusematta Lappiin ja takaisin ei oikein). Varmaan olisin tyytyväisempi esim. Tesla Model Y tai jopa 3 ratissa vaikka rahaa olisikin mennyt ehkä 20k€ enemmän, mutta tällä mennään toistaiseksi ja aika tyytyväinen olen ollut.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Mitkä ovat autot, vuosimalleineen? Ja paljonko maksoivat? Mietin vaan mentiinkö esimerkissäsi kaikkein halvimman 10v vanhan Nissan Leafin + polttiksen yhdistelmällä, vai miten.
C-mersu w205 vm 2015 maksoi aikanaan 22k€ (ajettu nyt 140tkm) ja vuosi sitten hankittu BMW i3 vm 2019 maksoi 21k€ (ajettu nyt 28tkm)
Näillä mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
237
C-mersu w205 vm 2015 maksoi aikanaan 22k€ (ajettu nyt 140tkm) ja vuosi sitten hankittu BMW i3 vm 2019 maksoi 21k€ (ajettu nyt 28tkm)
Näillä mennään.
Meillä samalla hybridiautotaktiikalla 3-henkinen porukka. Oli ennestään "vanha romu" vm 2008 3-sarjan pensapemari ja nyt tuli pikkuajoihin isompiakkuinen vw up. i3 oli myös kiikarissa mutta eipä noita hirveästi joutanut miettimään. Uppi maksoi sen 19k ja pemarin arvo on jo poistoilla nollassa mutta kai siitä jonku tonnin saisi myydessä. Pemari palvelee kun on enemmän porukkaa kyydittävänä tai jos käydään jossain kauempana. Voisi seisottaakin paljon enemmän mutta jää aina poistamatta käytöstä kun ei tiedä milloin tarvii. Vuoron perään vaimon kanssa sitten upilla 20 tai 40km työmatkaa melkein joka päivä.

Ketjuun kontribuutiona mainittakoon että uppi on kyllä palvellut hyvin. 10k oli ajettuna kun ostettiin ja nyt on ehkä jossain 12k/vuosi tahdissa menossa. Yhden kerran kävin sillä helsinki-tampere edestakaisin mutta muuten vain kotilataillut. ABC:ltä sain maksimissaan 35kw tasavirtaa mutta tuollaisella välillä pääsee kyllä vielä ihan hyvin kahvitauolla menemään. Toki edelleen vanha pemari vie aika monella osa-alueella ajomukavuudessa. Liikenteen rytmissä 100kmh asti kyllä pärjää upilla jopa kiitettävästi jos ei sivutuulen heilutus, ohjaamon säädön puutteet tai rengasmelu haittaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Outoa, Mii on kyllä ollut todella vakaa auto sivutuulessa jopa läskeillä 14" kitkoilla, 16" kesänakeilla vielä paljon parempi. Helposti voi ajaa sen mittari 135 km/h mitä maksimissaan kulkee (ajo-ominaisuuksien puolesta). Vuokra 520 farkulla ihmettelin, että mitä tämä nyt tälleen vetelee ennen kuin tajusin kyse olevan tuulesta. Rengasmeluahan tuossa on, mutta jos japsien suunnasta tulee käyttäjäksi, niin kokonaismelun määrä jopa vähenee. Suurin ongelma pidemmässä matka-ajossa on akun koko ja pikalatausnopeus. Vähänkin kylmemmässä 25 kW on jo hyvin. Kikkailemalla kiihdytys/jarrutus akun saa lämpeämään 30 kW tehoon.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Oikeastaan olis mukava tietää mikä on meidän ei-diginatiivien osuus uusien/käytettyjen sähköautojen ostajista.
Veikkaisin että varsinkin naisten osuus on aika pieni.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Veikkaisin että varsinkin naisten osuus on aika pieni.
Ainakin näin mutuna vastaantulleiden sähköautojen kuskeja kyttäilleenä (täytyy vielä katsoa morjestaako toiset Teslakuskit varsinkin) niin en menisi sanomaan noin. Sanoisin että peräti yllättävän iso osuus.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Oikeastaan olis mukava tietää mikä on meidän ei-diginatiivien osuus uusien/käytettyjen sähköautojen ostajista.
Veikkaisin että varsinkin naisten osuus on aika pieni.
Kaikki autot alkaa olla vanhoille ihmisille aivan hirveitä. Pitää tehdä monimutkaisia paskavalikoita yksinkertaisten aina toimivien ratkaisujen sijaan.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Ainakin näin mutuna vastaantulleiden sähköautojen kuskeja kyttäilleenä (täytyy vielä katsoa morjestaako toiset Teslakuskit varsinkin) niin en menisi sanomaan noin. Sanoisin että peräti yllättävän iso osuus.
" Autoalan tiedotuskeskuksen tutkimukset osoittavat, että uuden auton ostaja on useimmiten yli 50-vuotias mies. Naisia uuden auton ostajista on noin kolmannes".

Sit pitäis määritellä diginatiivi. Mun eka kännykkä (MicroTac Classic nmt) -94 ei eronnut lankapuhelimesta oikeastaan mitenkään. Sen siitä näki jos joku oli yrittänyt soittaa muttei tietenkään mitään numeroa näyttänyt. Ekat tietokonehommatkin oli aikuisena. Ekat PC:t.
Eli diginatiivit vois olla ne ketkä räpelsi kotitietokoneella pikkuskidinä? (tyttöjä ei kyllä kiinnostanut).
Eli ei-diginatiivit olis jotain 40-45 ja ylöspäin ikäisiä?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
" Autoalan tiedotuskeskuksen tutkimukset osoittavat, että uuden auton ostaja on useimmiten yli 50-vuotias mies. Naisia uuden auton ostajista on noin kolmannes".

Sit pitäis määritellä diginatiivi. Mun eka kännykkä (MicroTac Classic nmt) -94 ei eronnut lankapuhelimesta oikeastaan mitenkään. Sen siitä näki jos joku oli yrittänyt soittaa muttei tietenkään mitään numeroa näyttänyt. Ekat tietokonehommatkin oli aikuisena. Ekat PC:t.
Eli diginatiivit vois olla ne ketkä räpelsi kotitietokoneella pikkuskidinä? (tyttöjä ei kyllä kiinnostanut).
Eli ei-diginatiivit olis jotain 40-45 ja ylöspäin ikäisiä?
Puhuit siis ei-dinigatiivi naisista? Sitten voi olla tilanne eri tosiaan.

Tästäkin anekdoottina ainoa henkilö jota olen jututtanut joka on ostanut Mazdan MX-30 sähkärin, jonka range ja latausnopeus on 2010 Nissan Leaf tasoa, oli kyllä tälläinen ei-diginatiivi mutta mies. Vaimo pelkääjän puolella istumassa. Kuulemma auto sopii heille hyvin, kun ei ole kiire minnekkään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Sit pitäis määritellä diginatiivi. Mun eka kännykkä (MicroTac Classic nmt) -94 ei eronnut lankapuhelimesta oikeastaan mitenkään. Sen siitä näki jos joku oli yrittänyt soittaa muttei tietenkään mitään numeroa näyttänyt. Ekat tietokonehommatkin oli aikuisena. Ekat PC:t.
Eli diginatiivit vois olla ne ketkä räpelsi kotitietokoneella pikkuskidinä? (tyttöjä ei kyllä kiinnostanut).
Eli ei-diginatiivit olis jotain 40-45 ja ylöspäin ikäisiä?
Z- sukupolvi, vuosituhannen vaihteen jälkeen eskarissa ollut sukupolvi.
Siis sukupolvi jotka on elänyt ajan missä netti alusta saakka arkea ja mobiilit laitteet taskuun alakoululaisena. (siis perheissä missä on heille alusta-asti tarjottu)
Osa on siis ajokortti-ikäisiä.

Jos vanhempian galleriasta löytyy video kun taaperona yrittää käsitellä printtimediaa kuin ipadia, niin osui.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
90-luvun taaperoilla ei ollut vielä kosketusnäyttöjä.
Joo

En ihan varma mitä ajat takaa.
Mileniaanitkin voi ostaa Teslan tai vollkarin, jopa nais mileniaanit. Iänpuolestakin voi olla jo ajokortti ja opiskelut suoritettu "loppuun" ja paukkuja ostaa se auto.
Ja joku tuossa postailu että uusiautoja ostaa ne +50v ihmiset. Oma pieni otanta niin 30+ viiva alle 70v haarukkaan suurin osa uuden sähkisten ostajista osuneet
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 273
Koukullinen karvalakki Tesla 3 siis 42990+1400 = 44390e rangen ollessa 491km, ja koukullinen karvalakki Model Y 46 990e rangella 455km.

Eli hintaero 2600e. Ei kait tossa oo kenenkään järkeä Tesla 3:sta enää ostaa? Saa suoraan kaatuvan keskipenkin, isomman kontin hatchback avauksella, kelvollisen takapenkin, ja jälleenmyyntiarvon varmistuksen.

Harmittaa kyllä, että auto tuli jo ostettua joulukuussa sinänsä tarpeeseen - muuten lähtisi Tesla kyllä tilaukseen..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 683
Viestejä
4 188 784
Jäsenet
70 779
Uusin jäsen
K01571N3N

Hinta.fi

Ylös Bottom