Yleistä keskustelua sähköautoista

T vähän sekaisin jenkeissä vaihteeksi $1500 korotus hintaan.
En näkisi, että Tesla on sekaisin. Tämä on nyt Teslan tapa toimia. Tehtaista pusketaan niin paljon autoja kuin sieltä tulee ja hinnalla säädetään kysyntää, jotta valmistus ja toimitukset kohtaa keskenään.
 
Näyttää kun tuo olis peltivanteilla.
Nuo saattaa olla ne lisävaruste vanteet, jotka on tuuman isommat.

"20" Induction-vanteet +2300 €"
Screenshot_2023-02-04-12-07-53-381_com.opera.browser.jpg

Tesla on markkinatalouden ilmentymä, sen hinnat elävät markkinatalouden lakien mukaan.


Toinen juttu sähköautojen kulutuksesta, Autoliiton talvitesti Suomesta.
Saattaa olla myös suunniteltu "mainoskikka"?
En näkisi, että Tesla on sekaisin. Tämä on nyt Teslan tapa toimia. Tehtaista pusketaan niin paljon autoja kuin sieltä tulee ja hinnalla säädetään kysyntää, jotta valmistus ja toimitukset kohtaa keskenään.
Saa nähdä tuleeko eu:ssa hinnanmuutoksia. Koska saksasta ja kiinasta kumminkin tulee autoja.

Voihan tuo myös lisätä myyntiä, jos nyt laitetaan kiireellä tilausta sisään.

Mutta ei ole varmaan tulossa mitään yleisiä alennuksia muillakaan merkeillä, kun T:n hinnat on mitä milloinkin.
 
T vähän sekaisin jenkeissä vaihteeksi $1500 korotus hintaan.

IMG_20230204_113330.jpg

Täällä hinta laski 13.1. eli noin 3 viikkoa sitten.
Siellä muuttui ne tukiasiat, eli nyt myös kalliimmasta autosta saa tukea. Varmaankin hinnat on vaan asetettu tukirajan alle koska se lisännee myyntiä huomattavasti tuen ollessa 7500$. Nyt sitten voi nostaa auton hintaa kun tuki rajakin on noussut.

En tiedä saako Euroopan maissa jotain tukea? Suomessa nyt ei ainakaan joten ei tarvitse sen takia nostaa/laskea.

Mutta ilmeisesti nyt on mennyt autoja paljon kaupaksi kun hinta laski, että voivat toki nostaa hintaa? Ja eikai siinä, ihan hyvä kai se on että hinta elää kysynnän mukaan. Teslalle lienee tärkeintä pitää tuotantoa yllä, tulee halvemmaksi pitkällä tähtäimellä vaikka välillä myy vähän pienemmällä katteella. Lienee hankalaa jos ajaa tuotantoa alas niin saada sitä sitten taas nopeasti nostettua kun tarvitsee. Parempi vaan puskea autoja kokoajan isoja määriä ulos.
 
En tiedä saako Euroopan maissa jotain tukea? Suomessa nyt ei ainakaan joten ei tarvitse sen takia nostaa/laskea.
Taitaa noissa isommissa Euroopan maissa ainakin saada. Saksassa tais olla ihan kohtuulliset määrällisesti, mutta ne taisi muuttua niin että auto pitää olla vuoden omistuksessa että sen tuen saa, eli loppunee uusien mallien roudaaminen ainakin jossain määrin.
 
Taitaa noissa isommissa Euroopan maissa ainakin saada. Saksassa tais olla ihan kohtuulliset määrällisesti, mutta ne taisi muuttua niin että auto pitää olla vuoden omistuksessa että sen tuen saa, eli loppunee uusien mallien roudaaminen ainakin jossain määrin.
Jep. Ilmeisesti sitten Saksan tämän vuoden käytettyjä autoja olisi tulosaa vasta 2024 puolella. Taisi myös olla, että Saksassakin hankintatukea ollaan jollain aikataululla poistamassa, jos muistan oikein.

Saksassa Teslalla on nyt tuokin porkkana menossa:
"Leasing alkaen 0,99% toimitukseen 31.3.2023 mennessä."

oli siellä saksan teslan sivuilla myös hankintatuesta, mutta sitä en tarkemmin ymmärtänyt?


Model Y RWD oli Saksassa hieman Suomen hintaa halvempi.

Screenshot_2023-02-04-12-36-47-328_com.android.chrome.jpg
 
Hi5:ssa suht toimiva ratkaisu myös, riittää että kävelet auton perän luokse niin takaluukku aukeaa. Eikä tarvitse potkia ilmaa tai huutaa ranteessa olevaan kelloon, mikä on ihan kivä jäisellä parkkiksella nukkuva lapsi sylissä.
Onko tämä ihan karvalakki stylessakin, vai pitääkö olla premium/ultimate varustelu? Stylessa on sähkötoiminen luukku, mutta ei jaksa muistaa saako sitä ”ilman käsiä” auki.
 
Se tunnistaa avaimen, eli auton perässä olevalla ihmisellä täytyy olla avain taskussa.
Jaa no tuo käy järkeen. Ihmettelinkin jos jokin takana oleva objekti aina laukaisisi takaluukun aukeamisen.

Onko jalanheilautusavauksissa sama, eli ei se vaimolla tms. avaa, vaan ainoastaan kuskille jolla etäavain on taskussa? Kun ei ole kokemusta niin ei ole kokemusta.
 

Loppuraportin ja taulukot testistä.
Yhtenä ilopilkkuna tuossa mielestäni erottui Nissan Ariya. On sillä kyllä hintaa 60k€ mutta siihen hintaan ilmeisesti saakin ison 87kWh akun ja 400km todellista talvista toimintamatkaa... Ja se 22kW AC-lataus. :)
 
Syytä olis Datsunin saadakin tuotanto rullaamaan ja asiallisia sähköisiä tuotteita asiakkaille, onhan heillä Leafin tuottamaa dataa ollut käytössään yhtä kauan kuin Tesla on kehittynyt valmistajana.

Jos pitäis panoksia asetella niin Nissan saattaa olla ainoa saarivaltion valmistaja, joka selviää tästä vuosikymmenestä. "Ehkä."
 
Syytä olis Datsunin saadakin tuotanto rullaamaan ja asiallisia sähköisiä tuotteita asiakkaille, onhan heillä Leafin tuottamaa dataa ollut käytössään yhtä kauan kuin Tesla on kehittynyt valmistajana.

Jos pitäis panoksia asetella niin Nissan saattaa olla ainoa saarivaltion valmistaja, joka selviää tästä vuosikymmenestä. "Ehkä."
Joo, kuuluu sähköautojen veteraaneihin, kuten myös Tesla ja Renault. Oppivuosien mokat kaiketi jo tehty (toivottavasti) menneisyydessä, Toyota vielä opettelee.

En tiedä onko tuo Nissan muilta ominaisuuksiltaan hintaluokassaan kilpailukykyinen (etuveto, ei kovin ripeä kiihtymään jne.), mutta kyllä tuo iso akku, pitkä todellinen toimintamatka ja 22kW AC-lataus minua kiinnostavat. Kunpa vielä laskisivat pikkaisen hintaa lähemmäs 50k€, Teslan hintakilpailuun vastauksena...
 
Onkohan tuollainen 213€ maksava voimavirta latauskaapeli kuinka laadukas? 11kW maksimi.

Aiemmin olen ostanut jostain netin kautta kaksi 16A suko latausjohtoa ja ne toimi aivan hyvin. Mutta nyt käytössä on auton mukana tullut 13A suko johto.

Tesla ilmeisesti tukisi tuota 11kW latausta maksimissaan (3x16A).
 
Syytä olis Datsunin saadakin tuotanto rullaamaan ja asiallisia sähköisiä tuotteita asiakkaille, onhan heillä Leafin tuottamaa dataa ollut käytössään yhtä kauan kuin Tesla on kehittynyt valmistajana.

Jos pitäis panoksia asetella niin Nissan saattaa olla ainoa saarivaltion valmistaja, joka selviää tästä vuosikymmenestä. "Ehkä."

En usko tämän vuosikymmenen olevan mikään ongelma vaikka esim toyotalle. Sähköautot nyt ei vaan tule olemaan suurimmalle osalle planeettaa todellisuutta vielä erittäin pitkään aikaan, jos koskaan.
Se että euroopassa ja jenkeissä pöhistään menemään niin suurin osa muusta maailmasta elää aavistuksen erilaista elämää.
 
Jaa no tuo käy järkeen. Ihmettelinkin jos jokin takana oleva objekti aina laukaisisi takaluukun aukeamisen.

Onko jalanheilautusavauksissa sama, eli ei se vaimolla tms. avaa, vaan ainoastaan kuskille jolla etäavain on taskussa? Kun ei ole kokemusta niin ei ole kokemusta.
Kyllä, pitää olla avain mukana kun heilauttaa jalkaa.
 
Onkohan tuollainen 213€ maksava voimavirta latauskaapeli kuinka laadukas? 11kW maksimi.

Aiemmin olen ostanut jostain netin kautta kaksi 16A suko latausjohtoa ja ne toimi aivan hyvin. Mutta nyt käytössä on auton mukana tullut 13A suko johto.

Tesla ilmeisesti tukisi tuota 11kW latausta maksimissaan (3x16A).
Mulla on tuollainen käytössä ja ihan hyvin kait se toimii. Amppeereita voi säätää 8 / 10 / 13 / 16 ja se riittää mulle.
 
Mulla on tuollainen käytössä ja ihan hyvin kait se toimii. Amppeereita voi säätää 8 / 10 / 13 / 16 ja se riittää mulle.
Laitoin kanssa tilaukseen, jos vaan maksu meni läpi. Millä ampeereilla olet käyttänyt? Ilmeisesi 13A olisi sekin jo 9KW. 25A pääsulakkeet.
 
Afrikka ja eteläinen Amerikka vaan eivät autonvalmistajille tuskin ole mitään kultakaivoksia, vaikka sinne saa tehdä halpuutettua jöötiä.

Se uhka tulee siitä, että maailma muuttuu nopeasti ympärillä ja tyyli rakentaa auto kuin tuhansien palojen palapeli "turhalla" työvoimalla (sis.alihankintaketjut) nostaa lopputuotteen hintaa samalla kun kate on pieni. Keltainen vyöry pyyhkii Eurooppaan, jenkit voi ehkä protektionismin nimissä sulkea markkinoitaan, mutta me muut...



Siitä vilkaisu tulevaan, eikä paljoa liikuta Renault - Nissanin "hinnat tulee sähköautoissa vain kallistumaan" puheet.
 
Laitoin kanssa tilaukseen, jos vaan maksu meni läpi. Millä ampeereilla olet käyttänyt? Ilmeisesi 13A olisi sekin jo 9KW. 25A pääsulakkeet.
Kaikkia olen kokeillut, pääasiassa käytän tuota 10A. Mulla on myös 25A pääsulakkeet ja kyllä ne kestää kevyesti tuon 16A, mutta en ole tuota nopeutta tarvinnut.
 
En ole löytänyt ratkaisua ongelmaani mistään, joten koitan kysyä fiksummiltani.

Meillä on kaksi Teslan 2. sukupolven wall connectoria kuormanjaolla (Load Sharing - TESLA Wall Connector). Toisessa autoista ei ole tukea auton ohjelmiston puolesta ajastetulle lataukselle eikä myöskään Teslan 2. sukupolven laturi tue sitä. Toisen auton kanssa ei ole haasteita, koska pystyn auton mobiilisovelluksella ohjaamaan ja ajastamaan latausta.

Nyt kun siirryin pörssisähköön niin haluaisin ajastaa myös toisen auton latauksen yöaikaan, mutta joudun tekemään sen nyt perinteisellä ajastimella Suko-pistokkeen kautta, mutta se vie aikaa ja akku ei kerkeä latautumaan täyteen.
Kuormantasauksen takia ajastusta ei ymmärtääkseni pysty rakentamaan sähköpääkeskuksen ohjauskeskukseen.

Ajatuksia miten saisin tällaiseen setupiin toiseen pikalaturiin ajastusmahdollisuuden?
 
Yhtenä ilopilkkuna tuossa mielestäni erottui Nissan Ariya. On sillä kyllä hintaa 60k€ mutta siihen hintaan ilmeisesti saakin ison 87kWh akun ja 400km todellista talvista toimintamatkaa... Ja se 22kW AC-lataus. :)
Tuo on aika hyvä kyllä.

En ole speksejä niin tarkkaan syynännyt niin vähän yllätyksenä itselle että pienestä akusta haukuttu EQB meni suurinpiirtein saman kuin Y. Samaan kasaan sopi myös Tojota ja Enyaq mutta ID5 taas meni selkeästi pidemmälle. Mikä tuossa oli keskinopeus ja oliko kaikista lämpöpumppuversiot jos sellainen löytyy?
 
En ole löytänyt ratkaisua ongelmaani mistään, joten koitan kysyä fiksummiltani.

Meillä on kaksi Teslan 2. sukupolven wall connectoria kuormanjaolla (Load Sharing - TESLA Wall Connector). Toisessa autoista ei ole tukea auton ohjelmiston puolesta ajastetulle lataukselle eikä myöskään Teslan 2. sukupolven laturi tue sitä. Toisen auton kanssa ei ole haasteita, koska pystyn auton mobiilisovelluksella ohjaamaan ja ajastamaan latausta.

Nyt kun siirryin pörssisähköön niin haluaisin ajastaa myös toisen auton latauksen yöaikaan, mutta joudun tekemään sen nyt perinteisellä ajastimella Suko-pistokkeen kautta, mutta se vie aikaa ja akku ei kerkeä latautumaan täyteen.
Kuormantasauksen takia ajastusta ei ymmärtääkseni pysty rakentamaan sähköpääkeskuksen ohjauskeskukseen.

Ajatuksia miten saisin tällaiseen setupiin toiseen pikalaturiin ajastusmahdollisuuden?
Releen vaatisi väliin, jossa esim. Tuya tai shelly ohjaus. Asennus menee sähkömies hommiksi.
 
Keltainen vyöry pyyhkii Eurooppaan, jenkit voi ehkä protektionismin nimissä sulkea markkinoitaan, mutta me muut...
Uutisissa on ollut että EU:ssakin on alkanut tulla vaatimuksia että EU:n pitäisi alkaa US tavoin suojelemaan omia sähköautomarkkinoitaan...

...mutta itseäni ei oikein hotsita ajatus että EU:n sähköautomarkkinoita kallistettaisiin tuolla tavalla, vain jotta saksalaisilla ja ranskalaisilla sähköautonvalmistajilla olisi paremmat mahdollisuudet pärjätä ainakin EU-sisämarkkinoilla.

No, onneksi Teslalla edes on tehdas Euroopassa, eli oletan ettei heihin vaikuta... mutta uhkaavat padota kiinalaismerkkien tuoman hintakilpailun EU:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Uutisissa on ollut että EU:ssakin on alkanut tulla vaatimuksia että EU:n pitäisi alkaa US tavoin suojelemaan omia sähköautomarkkinoitaan...

...mutta itseäni ei oikein hotsita ajatus että EU:n sähköautomarkkinoita kallistettaisiin tuolla tavalla, vain jotta saksalaisilla ja ranskalaisilla sähköautonvalmistajilla olisi paremmat mahdollisuudet.

No, onneksi Teslalla edes on tehdas Euroopassa, eli oletan ettei heihin vaikuta... mutta uhkaavat padota kiinalaismerkkien tuoman hintakilpailun EU:ssa.
No siksi aikoinaan kauan sitten japanilaiset perustivat autotehtaita jenkkilään. Ja myöhemmin Britteihin.
Juuri oli uutinen että (BYD?) olisi ostamassa Fordin Kölnin tehdasta. Elä pelkää kyllä ne kiinalaiset tulee.
Ties vaikka Uuteenkaupunkiinkin jotain?
 
Jos kiinalaiset rupeavat rakentamaan vehkeitään euroopassa niin millä saavat sen hintaeron aikaiseksi? Ainakin toistaiseksi ainoa millä voisivat tehdä kauppaa on todella paljon edullisemmat hinnat, autoja ostetaan kuitenkin paljon mielikuvilla ja imagolla.
 
Onkohan tuollainen 213€ maksava voimavirta latauskaapeli kuinka laadukas? 11kW maksimi.

Aiemmin olen ostanut jostain netin kautta kaksi 16A suko latausjohtoa ja ne toimi aivan hyvin. Mutta nyt käytössä on auton mukana tullut 13A suko johto.

Tesla ilmeisesti tukisi tuota 11kW latausta maksimissaan (3x16A).
Ei tuommosia saa tilata Suomeen. Kuulemma talo ja talli palaa, vaimo lähtee ja vakuutusyhtiöstä vaan v*ttu*levat päälle.
 
Rakenne, sen virtaviivaistaminen ja yksinkertaistaminen. Gigatehtaat on hyvä esimerkki kuinka autonvalmistuksen voi miettiä uudelleen.
 
Jos kiinalaiset rupeavat rakentamaan vehkeitään euroopassa niin millä saavat sen hintaeron aikaiseksi? Ainakin toistaiseksi ainoa millä voisivat tehdä kauppaa on todella paljon edullisemmat hinnat, autoja ostetaan kuitenkin paljon mielikuvilla ja imagolla.
Jos esimerkiksi BYD rupeaa tekemään tuollaisia Euroopassa niin eihän sen edes tarvitse olla halvempi.
Heittämällä parhaimman näköinen sähkis mitä olen nähnyt. Ulkoa ja sisältä. Ainakin alle 100K hintaluokassa.
 
Onkohan tuollainen 213€ maksava voimavirta latauskaapeli kuinka laadukas? 11kW maksimi.

Aiemmin olen ostanut jostain netin kautta kaksi 16A suko latausjohtoa ja ne toimi aivan hyvin. Mutta nyt käytössä on auton mukana tullut 13A suko johto.

Tesla ilmeisesti tukisi tuota 11kW latausta maksimissaan (3x16A).

Sähköauton latauslaite on sen verran yksinkertainen että kyllä se varmaankin toimii, mutta onko siellä myös se vaadittava tasavirtasuoja? Kun halutaan painaa hintaa alas sen tasavirtasuojan poistaminen on helppoa kun se ei vaikuta normaalikäyttöön mitenkään,vaan se on siellä vaan suojaamassa sähköiskulta jos jotain hajoaa.

Jos kiinalaiset rupeavat rakentamaan vehkeitään euroopassa niin millä saavat sen hintaeron aikaiseksi? Ainakin toistaiseksi ainoa millä voisivat tehdä kauppaa on todella paljon edullisemmat hinnat, autoja ostetaan kuitenkin paljon mielikuvilla ja imagolla.
Tai tekevät kuten mersu, sprintterit olivat "made in usa" koska niiden moottori oli tavaratilassa kun ne laivattiin atlantin yli, ja se pultattiin vasta jenkeissä sinne pellin alle. Samalla systeemillä roudataan tänne jokin auto josta on jokin kriittinen komponentti irroitettu.

Tosin eu taitaa tälläkin hetkellä sen 10% tullin laittaa sähköautoihinkin?
 
Sähköauton latauslaite on sen verran yksinkertainen että kyllä se varmaankin toimii, mutta onko siellä myös se vaadittava tasavirtasuoja? Kun halutaan painaa hintaa alas sen tasavirtasuojan poistaminen on helppoa kun se ei vaikuta normaalikäyttöön mitenkään,vaan se on siellä vaan suojaamassa sähköiskulta jos jotain hajoaa.
Tuo on käsittääkseni juuri samanlainen latauslaite mitä Tietoset, Kärkkäinen yms. myy hintaan 499€. Ja tuoteselosteessa on maininta siitä tasavirtasuojasta.

1675531264569.png

 
Tuo on käsittääkseni juuri samanlainen latauslaite mitä Tietoset, Kärkkäinen yms. myy hintaan 499€. Ja tuoteselosteessa on maininta siitä tasavirtasuojasta.

1675531264569.png


Ei olisi ensimmäinen kerta kun kiinan poika poistaa ulkoisesti identtisestä laitteesta osia.

Ihan turhaa ja kallista paskaahan ne vikavirtasuojat ja dc-vikavirran tunnistimet on.
 
Ei olisi ensimmäinen kerta kun kiinan poika poistaa ulkoisesti identtisestä laitteesta osia.

Ihan turhaa ja kallista paskaahan ne vikavirtasuojat ja dc-vikavirran tunnistimet on.
Joo, ne erikseen tekee paria versiota. Toinen sellainen , mikä tarkoitettu virallisille maahantuojille euroopassa ja toinen sitten karvalakkimalli riisuttuna ;)
No ei vaan, on tuollaisia tullut avattua ja katsastettua. Ihan identtinen oli kärkkäiseltä myyty vs. aliexperistä tilattu. Samaa paskaa ne maahantuojatkin myy, vain paremmalla hinnalla.
 
Joo, ne erikseen tekee paria versiota. Toinen sellainen , mikä tarkoitettu virallisille maahantuojille euroopassa ja toinen sitten karvalakkimalli riisuttuna ;)
No ei vaan, on tuollaisia tullut avattua ja katsastettua. Ihan identtinen oli kärkkäiseltä myyty vs. aliexperistä tilattu. Samaa paskaa ne maahantuojatkin myy, vain paremmalla hinnalla.

Ei, vaan lopettavat sen toisen tekemisen ja katsovat kuinka kauan menee että kusetus onnistuu.

Saat vittuilla ihan vapaasti talon palamisesta yms noiden osalta, mutta fakta on se, että alista tilaamalla otat kaikki laitteen käyttöön liittyvät vastuukysymykset itsellesi.
 
Ei, vaan lopettavat sen toisen tekemisen ja katsovat kuinka kauan menee että kusetus onnistuu.

Saat vittuilla ihan vapaasti talon palamisesta yms noiden osalta, mutta fakta on se, että alista tilaamalla otat kaikki laitteen käyttöön liittyvät vastuukysymykset itsellesi.
Eikös se sitten torista ostettuna mikä tahansa käytetty sähkölaite, vaikkapa kännykän laturi, aiheuta saman dilemman? Kun ethän voi tietää mistä se alunperin on ostettu.
ps. leijonaosa kaikesta elektroniikasta tehdään nykyään Kiinassa. Tottahan ne sitten tekee saman kusetuksen myös noilla latauslaitteiden maahantuojille. Ensimmäiset on laatukamaa, sitten jossain vaiheessa alkaa kusetus ja toimittelevatkin mitä sattuu kuraa alkuperäisen mallin tilalta. En nimittäin usko, että joku pieni autotallistaan operoiva sähköautojen laturikauppias noita sen kummemmin tarkastelee, vaan tilailee kiinanrojuja varastoon ja myy niitä eteenpäin.
 
Eikös se sitten torista ostettuna mikä tahansa käytetty sähkölaite, vaikkapa kännykän laturi, aiheuta saman dilemman? Kun ethän voi tietää mistä se alunperin on ostettu.
ps. leijonaosa kaikesta elektroniikasta tehdään nykyään Kiinassa. Tottahan ne sitten tekee saman kusetuksen myös noilla latauslaitteiden maahantuojille. Ensimmäiset on laatukamaa, sitten jossain vaiheessa alkaa kusetus ja toimittelevatkin mitä sattuu kuraa alkuperäisen mallin tilalta. En nimittäin usko, että joku pieni autotallistaan operoiva sähköautojen laturikauppias noita sen kummemmin tarkastelee, vaan tilailee kiinanrojuja varastoon ja myy niitä eteenpäin.

Myyjä on vastuussa.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) muistuttaa, että myyjä on aina vastuussa myymänsä sähkötuotteen turvallisuudesta, myytiinpä tuotetta uutena tai käytettynä. Sähkölaitteita saa kaupata tai luovuttaa toiselle vain, jos pystyy pyydettäessä osoittamaan laitteen turvalliseksi

 
Myyjä on vastuussa.




Eli ei tarvitse edes sisälle kurkistaa vaan riittää pelkkä silmämääräinen tarkastus ;)

Ennen käytetyn sähkölaitteen myyntiä myyjän on syytä tehdä vähintään silmämääräinen tarkastus laitteelle. Varmista, että
  • laitteen liitäntäjohto ja pistotulppa (töpseli) ovat ehjät
  • laitteen kuori on ehjä
  • laitteen kytkimet ja säätimet ovat ehjiä ja toimivia
  • valaisimen lampunpitimet ovat ehjät eivätkä ne ole löysällä
  • jatkojohdon ulkovaippa, pistotulppa ja jatkopistorasia ovat ehjät, johto on kunnolla kiinni pistotulpassa ja jatkopistorasiassa, eikä pistorasiassa tai -tulpassa ole palaneita kohtia
  • laitteeseen liittyvät oleelliset asiakirjat (käyttö-, turva- ja asennusohjeet) ovat laitteen mukana.
Monikohan kirpputorin pyörittäjä tai siellä kirpparilla sähkölaitetta kauppaava on edes tuota silmämääräistä tarkistusta tehnyt. Saati että laittavat mukaan sähkölaitteen oleelliset asiakirjat, eli käyttö - ja jne ohjeet.
 
Eli ei tarvitse edes sisälle kurkistaa vaan riittää pelkkä silmämääräinen tarkastus ;)

Ennen käytetyn sähkölaitteen myyntiä myyjän on syytä tehdä vähintään silmämääräinen tarkastus laitteelle. Varmista, että
  • laitteen liitäntäjohto ja pistotulppa (töpseli) ovat ehjät
  • laitteen kuori on ehjä
  • laitteen kytkimet ja säätimet ovat ehjiä ja toimivia
  • valaisimen lampunpitimet ovat ehjät eivätkä ne ole löysällä
  • jatkojohdon ulkovaippa, pistotulppa ja jatkopistorasia ovat ehjät, johto on kunnolla kiinni pistotulpassa ja jatkopistorasiassa, eikä pistorasiassa tai -tulpassa ole palaneita kohtia
  • laitteeseen liittyvät oleelliset asiakirjat (käyttö-, turva- ja asennusohjeet) ovat laitteen mukana.
Monikohan kirpputorin pyörittäjä tai siellä kirpparilla sähkölaitetta kauppaava on edes tuota silmämääräistä tarkistusta tehnyt. Saati että laittavat mukaan sähkölaitteen oleelliset asiakirjat, eli käyttö - ja jne ohjeet.

Itse en suhtaudu kovin luottavaisesti suurimpaan osaan noista kotimaisista laturikaupoista, jota on syntynyt kuin sieniä sateella. Kaikkien valikoimasta löytyy lähes samanlainen aliexpress-versio ja se on sitten herran haltuun onko juuri se toimija tehnyt turvallisuuden varmistamiseksi yhtään mitään toimia. Todennäköisesti ei, kuten totesitkin.

Esim. Polestarin kanssa voi ostaa 500 eurolla kolmivaihepistokkeeseen liitettävän laturin, jonka voisi suuremmalla todennäköisyydellä olettaa olevan lakien ja säädösten mukainen laite.

Jokainen harkitsee sitten itse alista tilatessa, että onko mahdolliset riskit ja vastuukysymysten kohdistuminen tilaajalle sen säästön arvoista.
 
Kävin katsomassa Ford Mustang Mach-E:tä mahdollista hinnan alennusta silmällä pitäen ja hyvä peli sekin oli. Tosin ei tarvitse ilmeisesti pohtia pidempään, koska autosta ei taida löytyä suksiluukkua eikä 40/20/40 splittiä? Täällä varmasti viisaammat tämän tietävät, kiitos?
 
Huhuja, huhuja. Veikkaan, että my 24 tavaraa myydään jo Laakkosissa loppuvuodesta.

MG tarjoaa korealaisten tapaan pitkän takuun. MG4 on pärjännyt erittäin hyvin Britanniassa ja Saksassa.






MG5 Facelift farmari ei ole niin mielenkiintoinen, koska se on vielä rakennettu polttisalustalle (toisin kuin MG4).
 
Esim. Polestarin kanssa voi ostaa 500 eurolla kolmivaihepistokkeeseen liitettävän laturin
Ilman muuta tarttuisin tuollaiseen. Mutta aika harva valmistaja taitaa moista tarjota. Yleensä mukana parhaimmillaan Type2 kaapeli. Jossain tapauksissa ei sitäkään, vaan vain joku 1-vaihelaturi oletuksena.
 
Ilman muuta tarttuisin tuollaiseen. Mutta aika harva valmistaja taitaa moista tarjota. Yleensä mukana parhaimmillaan Type2 kaapeli. Jossain tapauksissa ei sitäkään, vaan vain joku 1-vaihelaturi oletuksena.

Hinta tuntuu aika isosti vaihtelevan mitä saa hankittua, tuo Polestarin voimavirtapistoke-laturi on halvimmasta päästä.

1-vaiheinen suko-"hätä"laturi taitaa tulla suurimmassa osassa mukana aina, useimmissa sitten type2-type2 johto julkisia latauspisteitä varten.
 
MG tarjoaa korealaisten tapaan pitkän takuun. MG4 on pärjännyt erittäin hyvin Britanniassa ja Saksassa.






MG5 Facelift farmari ei ole niin mielenkiintoinen, koska se on vielä rakennettu polttisalustalle (toisin kuin MG4).

Adaptiiviset valot on tuossa kysymysmerkki. Tietoa ei oikein löydy että onko ne vai ei. Joku lähde sanoo että paikallisesti himmenevät matrix valot kalleimmassa versiossa.
 
Itse en kyllä käsitä kuinka täällä porukalla on varaa ostaa 50-60k€ sähköautoja, mutta ei 700€ latausasemia niitä varten.

Samaa mieltä toki siitä, jos kotona ladataan. Mutta tuollainen kolmivaihepistokkeeseen liitettävä mötikkä on aika yliveto jos esim. reissaa sukuloimaan mihin tahansa omakotitaloon, joissa suomessa 90%:ssa on kolmivaihepistorasia.
 
Autot ostetaan osamaksulla. Kyllä 700€ kirpasee vaikka olisikin 50k€ auto.
Suosittelen kyllä vahvasti investoimaan kiinteellä piuhalla olevaan kotilatausasemaan. Niin helppoa kun piuha heti valmiina ja eikun tökkää autoon kiinni. Ei tarvi alkaa kontista noukkimaan jatkuvasti kaapelia. Esim. Tesla Wall Connector 500€ ja asennus ei eroa voimavirta pistorasian asennuksesta.
 
Suosittelen kyllä vahvasti investoimaan kiinteellä piuhalla olevaan kotilatausasemaan. Niin helppoa kun piuha heti valmiina ja eikun tökkää autoon kiinni. Ei tarvi alkaa kontista noukkimaan jatkuvasti kaapelia. Esim. Tesla Wall Connector 500€ ja asennus ei eroa voimavirta pistorasian asennuksesta.
Itse latailen töissä. Ei viitti omaa sähköä ajamiseen käyttää. Mutta samaa mieltä. On se kiinteä kaapeli hyvä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 706
Viestejä
4 496 439
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom